Gripa vrajbei noastre
Despre farmecul siderant al enormităţii
Sinteza cursului scurt de epidemiologie a fost rostită sâmbătă de specialistul Bogdan Vintilă: „Coronavirusul este o gripă cu un marketing foarte bun”. Pe aceeaşi logică, tigrul este o mâţă cu un marketing de poveste. Nu ucide doar şoareci, ci şi alte fiinţe, inclusiv trestia gânditoare pe nume om.
Din minunile sfântului Covidie Marketatorul
Marketingul e sinonim cu promovarea şi are ca scop vânzarea cât mai bună a unui produs, fie el maşină de spălat, băutură răcoritoare, cremă antirid sau carte pentru copii. Când faci marketing, te aştepţi la rezultate bune. Nimeni, cu excepţia masochiştilor abisali, nu face marketing pentru consecinţe catastrofale. Promovarea isteaţă a produsului îţi aduce profit: bani, credibilitate, prestigiu etc. Pandemia despre care „se exagerează mult”, în cuvintele expertului Vintilă, are deja urmări. Cât sunt ele de bune – altfel spus, cât de eficient e marketingul – decide fiecare dintre noi. Dacă te uiţi pe tabelul de actualizare a datelor pus la dispoziţie de Worldometers, constaţi că duminică, 14 iunie, la ora 11:45, în lume sunt peste 7,8 milioane de cazuri de COVID-19. Şi peste 430.000 de morţi. SUA are peste 117.000, Brazilia peste 42.000, Anglia peste 41.600 şi tot aşa.
Risc de entorsă şi de bramburire
O altă consecinţă măreaţă a acestui tip de marketing e bramburirea totală a fotbalului în care activează, printre alţii, însuşi Bogdan Vintilă. Franţa şi Belgia au tăiat nodul gordian prin măsuri deja criticate. În alte ţări se desfăşoară campionate în curs de comprimare, cu urmări uşor de bănuit: risc sporit de accidentări, reintrare anevoioasă în ritm, calendar dat peste cap şi supus mereu modificărilor. Meciurile se vor programa din trei în trei zile şi peste toate va pluti impresia unei enorme improvizaţii. Faptul că publicul nu are voie în tribune e, fireşte, tot o consecinţă a marketingului remarcabil de care se bucură „gripa”. Cluburile sunt şi ele în extaz, câtă vreme pierd sprijinul fanilor şi mărunţişul aferent. La rândul lor, suporterii exultă după ce află că, deşi au plătit abonamentul, trebuie să stea acasă şi să „audă voci” de pe bandă
Campionatul Eurondial şi Şocurile Olimpice
Marketingul foarte bun se simte şi după ce ieşi din corsetul clubului sau al competiţiei interne. Excelent promovată, „gripa” a dus la împingerea lui Euro 2020 în 2021 şi la reconfigurarea calendarului pentru cupele europene. La un an după noul Euro va veni CM din Qatar, dacă nu cumva – încă o splendidă mişcare de marketing – se va muta şi el sau va fuziona cu recentul vecin de calendar. Fapt şocant pentru unii, se mută până şi Jocurile Olimpice, semn că în clipa când marketingul îşi pune ceva în cap, nu se lasă până nu epuizează urmările bune.
Între voce şi portavoce
Sigur, există exemple de tip Serbia sau Bulgaria, unde, vorba lui Dem Rădulescu dintr-un scheci de pe timpuri, „nunta decurge normal”. O altă privire aruncată pe tabelul actualizat arată însă că în Serbia sunt 253 de morţi, iar în Bulgaria 172. România tocmai trece de 1400, fiind, e adevărat, mai mare decât vecinele. O fi ştiind Bogdan Vintilă lucrurile astea? E inutilă întrebarea, câtă vreme doar cuvintele sunt ale lui, nu şi părerea.