Şofer în Africa de Sud
Merg mult cu maşina aici. Sînt cîteva lucruri stranii pe care trebuie să le respecţi, dar şi legi ferme. De exemplu, dacă viteza maşinii tale a depăşit 180 de kilometri la oră eşti arestat pe loc de poliţie
Ca în […]
Merg mult cu maşina aici. Sînt cîteva lucruri stranii pe care trebuie să le respecţi, dar şi legi ferme. De exemplu, dacă viteza maşinii tale a depăşit 180 de kilometri la oră eşti arestat pe loc de poliţie
Ca în întreg Commonwealth-ul, şi în South Africa se merge pe stînga. Surprinzător însă, distanţele se măsoară în kilometri, nu în mile, după cum temperatura se calculează în grade Celsius, nu în Fahrenheit. Am mai spus-o, şosele există pretutindeni, ca şi autostrăzi, cele mai importante avînd 4-5 benzi pe sens. Circulă mai ales maşini nemţeşti şi japoneze. Poate că greşesc, deşi nu din pricina dificultăţilor de transmisie (scuze pentru Madiba şi pentru that!), dar am senzaţia că localnicii nu mor de dragul americanilor şi al englezilor. În consecinţă, nu se dau în vînt nici după automobilele made in USA ori în GB. Cînd şi cînd vezi un Chevrolet, un Ford sau un Jaguar.
Maşinile sînt mai scumpe ca la noi
Cele mai răspîndite mărci par a fi Mercedes, BMW şi Volkswagen, respectiv Toyota, Mazda şi Nissan. Sigur că preţurile variază în funcţie de data fabricaţiei şi de capacitatea cilindrică, dar ele sînt, din cîte m-am lămurit, cu 20-25 la sută mai mari ca în România. Şi raportul salariilor e însă cam acelaşi. Pe lîngă maşinile amintite, se vînd bine aici şi „cutiile de chibrituri” Tata din India şi Proton din Malaiezia, oferite la 70.000 rand bucata, în jur de 7.000 de euro. Evident, le cumpără cu precădere cei cu venituri mai mici, rareori sau deloc albii.
Contra unei taxe de 1.000 rand, îţi poţi pune la maşină ce plăcuţă de înmatriculare doreşti. Eventual cu propriul tău nume. Un medic român stabilit la Pretoria din 2000 a ales OLT100-IT, ultimele litere reprezentînd iniţialele sale. Restul? „Am vrut numărul cu care umbla înainte de Revoluţie primul secretar de partid din Slatina!”, mi-a explicat rîzînd. Ce să zici?, fiecare om cu plăcerea lui!
Dacă încerci cu şpagă, te saltă poliţia
Acum, şi pentru că e concentrată asupra Cupei Mondiale, poliţia nu prea se mai vede pe străzi. În schimb, majoritatea intersecţiilor sînt supravegheate de videocamere. Cu poliţia însă, nu-i de joacă. Dacă ai comis o contravenţie, n-ai nici o şansă să fii iertat. Plăteşti şi taci. Nu eşti amendat pentru orice fleac, iar pîndit nici atît!, dar nici nu merge cu mica înţelegere ori cu „atenţia”. O tentativă de acest gen te duce direct după gratii. La fel păţeşte şi cel prins cu 180 de kilometri la oră pe autostradă, unde viteza maxim admisă e 120: judecată în regim de urgenţă şi condamnare! Ca la noi, şi aici ţi se iau puncte, însă dintr-un total de 12, care se anulează automat, în caz că nu recidivezi, după 3 luni.
Închei mărturisindu-vă că, socotindu-mă viteaz, am închiriat o maşină chiar în dimineaţa sosirii, ba am şi achitat-o pentru două săptămîni. Mai circulasem pe stînga în Australia, cu ocazia Jocurilor Olimpice de la Sydney 2000, dar aici m-am lăsat repede păgubaş. Deoarece agenţia a refuzat să-mi înapoieze banii, mai urc cîteodată în Kia şi ascult radioul.