Ovidiu Ioaniţoaia

A vorbit şi a scris pentru milioane de microbişti, a crescut generaţii de ziarişti şi continuă să facă din jurnalism privilegiul de a fi sincer cu oamenii

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Ovidiu Ioaniţoaia
Dopaj la FCSB?!

Când scriam aici, colecția e martoră, că meciul FCSB-CFR va fi de 1 ori X, mă gândeam la forma deosebită a gazdelor, dar și la numeroasele absențe din formația clujeană, obligată să joace pe Arena Națională fără niciun atacant de […]

...

A greșit Rădoi?

Din fericire, acum, în ajunul „triplei” Macedonia de Nord – Germania – Armenia de la sfârșitul lui martie, lucrurile stau altfel. Dacă, luați-o ca glumă, deși nu-i cea mai bună, Chiricheș nu se reaccidentează, atunci e foarte posibil ca toți […]

...

Știre falsă

Când căruța părea să se fi împotmolit mai rău, consilierul președintelui Burleanu a venit la Telekom Sport cu o afirmație care a surprins în aceeași măsură în care a și bucurat. Conform lui Andrei Vochin, în ianuarie-februarie 2022, la etapa […]

...

Spre un caz Oct. Popescu?

Cu atât mai important cu cât puştiul de la FCSB, născut pe 27 decembrie 2002, va fi mezinul „tricolorilor” convocaţi la Euro 2021. Tavi ar mai avea două cicluri la tineret, încadrându-se în regula U21 din Liga 1 până în […]

...

A văzut pe dos!

Hotărât s-o împiedice cu orice preț pe CSA Steaua să promoveze, cunoașteți contextul, Gigi Becali nu s-a lăsat până nu și-a făcut numărul. A trimis la „satelitul” din eșalonul 3 nu mai puțin de 8 jucători din lotul folosit de […]

...

Zbor cu trenul

Din Bucureşti pînă la Constanţa, din cauza reparaţiilor, se fac 4 ore pe 226 de km. Aici am mers cu 200 km/h

Nu e Shinkansen-ul japonez şi nici TGV-ul francez, dar e un tren de mare viteză, pe care sud-africanii […]

luni, 14 iunie 2010, 12:26

corespondenta2.jpgDin Bucureşti pînă la Constanţa, din cauza reparaţiilor, se fac 4 ore pe 226 de km. Aici am mers cu 200 km/h

Nu e Shinkansen-ul japonez şi nici TGV-ul francez, dar e un tren de mare viteză, pe care sud-africanii l-au pus în mişcare chiar la începutul acestei luni, în cinstea Cupei Mondiale. Popular se cheamă Bombela şi oficial Gautrain, Gauteng fiind provincia în care se află Pretoria, Johannesburg, Soweto şi alte cîteva oraşe. Ca paranteză, aici fiecare provincie are guvernul, bugetul şi miniştrii săi.

80% traseu suspendat
Dedicat „for the people on the move”, Bombela circulă deocamdată între Tambo International Airport din Johannesburg şi Sandton, parcurgînd 20 de kilometri în 15 minute. Zic deocamdată întrucît traseul lui urmează să fie prelungit spre sud, pînă la Cape Town, iar alţi 20 de kilometri sînt aproape gata. Recomandat drept „o minune inginerească”, e un tren electric şi monitorizat prin satelit, al cărui rambleu, specialiştii îi zic cale de rulaj, ocoleşte pe cît posibil zonele locuite şi e în proporţie de aproape 80 la sută suspendat pe nişte piloni uriaşi. De-aia i se mai spune şi trenul aerian.

Totul automatizat
Cu chiu, cu vai, pentru că în nici una dintre cele 4 gări existente, altele găsindu-se încă în faza de şantier, nu funcţionează case de bilete, totul e automatizat, am reuşit să procur un card de acces, apoi am urcat în Bombela. Aer condiţionat, muzică în surdină, tot confortul. Nu eram în avion, dar parcă eram. În medie, trenul mergea cu 150-160 de kilometri pe oră şi uneori prindea 250!

Zadarnic încercam să disting ceva de la 20-30  de metri înălţime, peisajele fugeau pe lîngă mine ca şi cînd m-aş fi uitat la imagini date pe repede înainte! Mai degrabă trăiam păreri decît imagini. O siluetă de animal, un păstor… Numai în gări, la Marlboro şi la Rhodesfield, m-am întors în realitate, pe jumătate încîntat, pe jumătate uluit.

Rapid, dar scump
Această experienţă unică m-a costat 100 rand, ceva mai mult de 10 euro. Dac-aş fi luat un taxi, aş fi plătit măcar dublu şi aş fi parcurs distanţa nu în 15 minute, ci în minimum un ceas.

Mai recurg la o paranteză şi vă aduc la cunoştinţă că aici, îndeobşte în Gauteng, traficul e infernal. Dimineaţa şi seara, cînd începe lucrul şi cînd se termină, te uită Dumnezeu pe şosea.

Într-un fel logic, din moment ce, am mai scris, South Africa posedă jumătate din parcul auto al întregului continent negru! Şi totuşi, se circulă mai bine ca la noi, mai uşor, mai fluent. Iarăşi logic pentru că n-am văzut nicăieri pe unde-am umblat, nici chiar în Statele Unite, atîtea autostrăzi, dese şi largi, cu adevărat somptuoase, impresionante. În plus, şi surprinzător de îngrijite, de curate, fără gropi.

Inevitabila comparaţie
Poate unii mă vor acuza că mă emoţionez din te miri ce. Ba şi că-i laud pe sud-africani, albi ori de culoare, mai mult decît s-ar cuveni. Nu, nu-s căzut în limbă, însă ce e chiar e! Haideţi să judecăm împreună că, oarecum în acelaşi interval, la noi s-au construit 40 de kilometri pe pămînt, limba de autostradă de la Gilău la Turda, iar aici tot 40 de kilometri, dar de cale ferată aeriană! Mai are rost să continuu comparaţiile?!

Comentarii (27)Adaugă comentariu

dnd (2 comentarii)  •  14 iunie 2010, 1:57

20 de km in 15 min inseamna o viteza medie de 80km/h.. de unde viteza medie de 150-160, uneori chiar 250??

Marakana (1 comentarii)  •  14 iunie 2010, 2:13

Pai si sa nu iubesti Romania Mioritica? Asa e frumos ! kilometru de autostrada pe secol. De ce sa ne grabim Munca dauneaza grav sanatati mintale.

Bebe (19 comentarii)  •  14 iunie 2010, 3:21

Ei si dk facem ce?… Astia suntem: capabili de lucruri marete la sute – mii de ani, si boemi din cale-afara alte sute – mii de ani. Am avut o okzie mare in 90, am dat cu ea de tavan q Iliescu care ne-a bagat pe gat esalonul 2, astia sunt relativ tineri, pana se duc si ei si esalonul 2 al lor, nici eu nici copii mei nu vad nimic nou aici. Doar o minune! Aici s-a facut treaba numai cu batul la fund si s-a facut treaba super-buna. E si asta un subiect de meditatie. Drept dovat ca am avut oameni de stat super inteligenti, nici acum nu stiu de ce casa regala nu accepta (de comun acord cu legile acelor vremi) un succesor altul decat de sorginte habsburgica si nu de sange roman. A stiut kogalnigeanu si Bratianu ceva. Chiar si Ceausescu a facut in 30 de ani niste lucruri extraordinare. Hai sa fim corecti. Nu sunt nostalgic dar sunt realist. Se putea atunci in vremuri mult mai tulburi ca acum si cu creier local. Fara Bechtel, fara Orange, Cora, etc… Ma rog… alta discutie asta…

violet_alex (3 comentarii)  •  14 iunie 2010, 3:26

e greu de descris in ce situatia ne aflam… asta e adevarul din pacate

Leo (13 comentarii)  •  14 iunie 2010, 5:06

Nu, nu are suntem (In Rom) mai rau in Africa din mai toate punctele de vedere. Suntem ultimii din Europa si acum ne depasesc si Africanii. Cred ca tot rau din lume s-a adunat in Rom. Si mai rau este ca nu prea vad cale de iesire.
cu stima

CO2ul (4 comentarii)  •  14 iunie 2010, 6:20

no comment

Cristiano (1 comentarii)  •  14 iunie 2010, 6:37

nea ovidiule poate dai o vizita si prin mozambic si etiopia sa vezi ca si aia cat is ei de lesinati de foame tot au strazi mai bune ca noi si o economie mult mai stabila !!!!!!! si asta nu e gluma !!!!!!

Iancu Marius (5 comentarii)  •  14 iunie 2010, 6:47

Nu

Craiovean (35 comentarii)  •  14 iunie 2010, 7:27

NU mai are rost sa „continuu” , dar nu mai are rost nici sa „continui” .

underbanat (24 comentarii)  •  14 iunie 2010, 8:24

Lui „dnd”: Daca scazi opririle in statiile de pe traseu poti obtine viteza medie mentionata de nea Ovidiu (cu toate ca tu ai dreptate trebuie sa-i trecem cu vederea marelui jurnalist aceasta eroare din doua motive: nu este inginer si, mai mult decat atat, ne incanta de 30 de ani cu editoriale si reportaje cum rar poti citi prin Romania). N’est ce pas?!

adrian (8 comentarii)  •  14 iunie 2010, 9:02

Imi place mult sa muncesc, iar occidentalilor, le place acest lucru. Solutia este una singura sa te stabilesti in occident. Nu se merita aici, pe langa tot ce vad aici, e lipsa mare de cultura si civilizatie, lucru care ne degradeaza pe zi ce trece din ce in ce mai mult. Mai e un singur hop, sa termin facultatea, si masterul, il fac in alta parte, pentru ca m-am convins de mult de ceea ce este aici, si cum merg lucrurile.. In ce priveste articolul, cand te afli intr-o tara ca si Africa de sud, cu infrastructura pe care o au(si datorita acestui mondial) e normal aceasta tendinta de a scoate in evidenta, ce au bun. IN Romania, nu se va putea.. De ce? Pentru ca omul nu vrea, si cand nu vrei, ramai indiferent.. Asta e, m-am resemnat de mult. Felicitari pentru articol.

Sergiu (7 comentarii)  •  14 iunie 2010, 9:43

Din păcate pentru noi Africa de Sud este mult mai dezvoltată în infrastructură decât noi.Sunt peste noi la toate capitolele.Nea Ovi,vreau să vă întreb cum sunt peisajele pe acolo,atracţiile turistice ?Mulţumesc!

Clujeanul (1 comentarii)  •  14 iunie 2010, 9:50

Totul frumos si jenant pentru Romanica noastra, doar ca la fe lremarc ca si dnd, ca 20 km cu 150 km pe ora ii facea in 8 minute si nu in 15 minute.

gatineau (96 comentarii)  •  14 iunie 2010, 10:02

africa de sud e o tara dezvoltata,dar de cele mai multe ori vedeam ca se scria ,,Mondialul African”.Conditie necesara dar nu suficienta,Africa de Sud e pe continentul african,dar nu se suprapune 100 cu ideea de Africa.90% din romaninu fac diferenta,il auzeam pe unul spunea ,,Sa duca mondialul in tonga sau insula pastelui,daca tot e in africa”.Poftim cultura.

@DND (7 comentarii)  •  14 iunie 2010, 10:06

Ma da trecul ala a avut si statii, a trecut prin 4 gari unde a oprit. 10 minute mersul efectiv si 5 statiile.

Covrig Alexandru (1 comentarii)  •  14 iunie 2010, 10:32

Da.La noi nu-i posibil sa avem nici sosele si nici cale ferata.Nu o data s-a intamplat ca diferiti indivizi mai bronzati care ne fac tare de ras pe intreg globul sa fure metrii intregi de cale ferata pt a-i valorifica la fier vechi.Penibil e ca la centrele de colectate nu ii intreaba nimeni de unde le au.Ganditi-va nea Ovi daca in Africa de Sud ar lipsi macar 30 de cm din calea ferata pe care circula trenul despre care ne-ati relatat ce s-ar intampla.Da la ni merge treaba si se inchid ochii.Articolul tau nea Ovi este inca o dovada ca facem parte din lumea a treia atat financiar educational cat (cel mai dureros pt mine ) fotbalistic

milici (440 comentarii)  •  14 iunie 2010, 11:19

Din nou drum prin AER-Aurora Economica Romana.
Sotietate, Cioclopedica, Iconomica…
Stimabililor ,rog nu intrerupeti …, ma stie dom Ovidiu…
Pentru cine nu stie a inceput mondialul de fotbal…
Vuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!

aham (140 comentarii)  •  14 iunie 2010, 12:15

ce entuziasm pe unii.. bine, au si ei tren calumea, autostrazi super si masini gramada. cati din sud-africani beneficiaza de ele? nici 20%, restu mor de foame, sida, criminalitatea face ca totul sa fie un rai, violuri non-stop, ce sa mai vorbim, paradis. nu compensezi unele chestiii cu nimic. au si bune si rele, alea rele sunt infinit mai grave decat ce au bun.

arconada (6 comentarii)  •  14 iunie 2010, 12:21

nene ovodiu, cateva precizari: calea de rulare poate fi in rambleu, adica umplutura de pamant sau, in debleu, adica sapatura…..adica ,,pe deal”, sau ,,pe vale”! taraneste vorbind..in rest, sa calatoriti, bineeeee!!

arconada (6 comentarii)  •  14 iunie 2010, 12:25

tot io! iar daca e suspendat pe piloni, si trece peste vai, se numeste viaduct, iar daca traverseaza ape, e numeste pod..cand podul feroviar traverseaza drumuri, se numeste pod-pasaj inferior, iar daca drumul este pe un pod care traverseaza o cale ferata, se numeste pod-pasaj superior!!! pasarela este numai pietonala, adica pod pietonal!!!

Dan (1 comentarii)  •  14 iunie 2010, 12:41

Ca intotdeauna, cel mai mare jurnalist sportiv al tarii … Impecabil :).

Tavi (1 comentarii)  •  14 iunie 2010, 13:07

Hai lasa, ca nu e asa mare viteza de 200km/h sa nu vezi nimic afara. Eu am mers cu Shinkansenul cu 350 la ora si tot puteam sa vad fara probleme ce era afara. Sa nu exageram.

Che Guevara (35 comentarii)  •  14 iunie 2010, 14:28

Pentru toti cei care credeti ca Romania este superioara Africii de Sud va intreb: va simtiti in siguranta in Romania? Credeti ca in tara noastra nu exista criminalitate? Ati vazut ca in Africa cand au prins hotii care au jefuit niste jurnalisti chinezi le-au si dat 15 ani de inchisoare? In Romania cat dureaza pana cand un infractor dovedit sa ajunga dupa gratii? La noi politia in loc sa apere cetatenii de infractori se ocupa cu protejarea infractorilor.

bol (1 comentarii)  •  14 iunie 2010, 15:44

deci daca trenu ala face 20km in 15 min…merge cu mai putin de 100km/h…

Litruţă (46 comentarii)  •  14 iunie 2010, 16:28

„la noi s-au construit 40 de kilometri pe pămînt, limba de autostradă de la Gilău la Turda, iar aici tot 40 de kilometri, dar de cale ferată aeriană! Mai are rost să continuu comparaţiile?!”
Eram curios sa stiu cat costa 1 km de cale ferata,dar cu siguranta este mai ieftin decat 1 km de autostrada,la noi.

jiji (26 comentarii)  •  14 iunie 2010, 16:44

Din pacate am vazut niste imagini din Rwanda, dintr-un oras . Pot spune linistit ca nici macar Timisoara sau clujul, care arata mai bine, cu atat mai putin Bucurestiul, unde s-au adunat toate jegurile , nu se pot compara. Si din ce stiu eu Rwanda e una din cele mai sarace tari si tocmai si-au pierdut o treime din populatie in razboi civil. Cat despre faptul ca sunt multi africani saraci, sa fim seriosi . . . Bunica-mea are pensie 5 euro pe luna

Petrica (3 comentarii)  •  15 iunie 2010, 7:51

Cunosc poate mai bine decât d-l Ovidiu Africa de Sud, pentru că băiatul meu munceste dela revolutie in aceasta țara.Am fost de 7 ori si de fiecare data am stat cel putin cîte 3 luni.Acest minunat reporter nu exagerează cu nimic.Sigur că nu curge lapte și miere dar cine muncește are cam tot ce-și dorești.Dacă această țară nu ar fi invadată de emigranți clandestini (din sursele știute de mine peste 7 milioane) cred ca rata criminalității ar fi comparabil cu al țărilor civilizate.Despre infrastructura de drumuri,cai ferate,aeroporturi,stadioane,piscine,etc România nici in 200 ani nu va atinge acest nivel.Aș vrea să ne spuna dl Ovidiu și câte ceva din agricultură, fermieri,podgorii,crame,nivelul de viata al negrilor care muncesc.etc,etc.Mergeti si vedeti aceasă tara și n-o să regretați.!

Comentează