Oaspeţi de seamă
Dacă World Cup 2010 nu s-ar fi desfăşurat aici şi acum, adică la capătul pămîntului şi în plină iarnă, sigur că ar fi stîrnit un interes mai mare printre suporterii de pretutindeni. A stîrnit şi aşa, doar că unul mai […]
Dacă World Cup 2010 nu s-ar fi desfăşurat aici şi acum, adică la capătul pămîntului şi în plină iarnă, sigur că ar fi stîrnit un interes mai mare printre suporterii de pretutindeni. A stîrnit şi aşa, doar că unul mai mic, dovadă că, deşi competiţia se apropie de jumătate, au rămas destule bilete nevîndute! Organizatorii pretind că nu, că încasările sînt OK. Locurile neocupate din stadioane însă îi contrazic, iar previziunile se anunţă şi mai sumbre. Din pricină că Bafana-Bafana a ieşit din faza grupelor, afluenţa la Cupa Mondială va scădea vertiginos.
Hotelierii din Africa de Sud recunosc că se aşteptau la mai mulţi clienţi. Adevărat, şi ei au umflat preţurile nebuneşte, cerînd şi 400-500 de euro la 4 stele, dar asta nu prea schimbă datele problemei. Au venit turişti, în paranteză fie spus, n-am întîlnit nici un român!, numai că mai puţini decît s-a scontat. Au sosit, în schimb, numeroase VIP-uri, cărora gazdele noastre le-au făcut şi le fac o imensă popularizare. Le dau fotografiile în toate ziarele şi îi invită pe reprezentanţii higf-life-ului la toate radiourile şi la toate televiziunile, de dimineaţa pînă noaptea tîrziu, permanent. Cunoaşteţi, reclama e sufletul comerţului.
Pe lîngă oamenii politici prezenţi la deschiderea CM şi despre care am relatat, au mai fost zăriţi aicii prinţii William şi Harry, viitori posibili moştenitori ai tronului Angliei, prinţul regal spaniol Felipe de Asturias şi, pentru că fotbalul le captivează şi pe femei, prinţesa Takamado a Japoniei. Nu puteau lipsi, fiind angajaţi să concerteze, celebrii cîntăreţi-actori Shakira, Juanes şi John Travolta, despre care The Star scria că au încasat „un geamantan de dolari fiecare”. Infinit mai lungă, lista personalităţilor îi mai cuprinde, fără a se epuiza, pe componenţii trupei americane Jonas Brothers, în frunte cu Joe Jonas însuşi, pe faimoasa creatoare de modă Kimora Lee Simmons, acompaniată de soţul ei, actorul de origine cameruneză Djimon Hounsou (Kimora e pe jumătate japoneză), pe ex-internaţionalul nipon Nakata, acum model pentru Calvin Klein, pe mulţi, mulţi alţii. Evident că, fără excepţie, aceştia s-au declarat încîntaţi de sejur. Simmons a descoperit „un superb Cape Town”, iar prinţul William, deşi martor la dezamăgitoarea remiză albă a Angliei în partida cu Algeria, „a great World Cup”.
I-am mai văzut, probabil şi dumneavoastră din transmisiile TV, pe Zidane şi pe Beckham, pe Gullit şi pe Rafa Benitez, pe Luis Figo şi pe John Barnes, pe Jay Jay Okocha, întristat de eşecurile „naţionalei” Nigeriei a cărei banderolă a purtat-o ani de-a rîndul, şi pe Alexi Lalas. Nu însă, deoarece au preferat să treacă neobservaţi, pe Paul Allen, co-fondator al Microsoft-ului, pe Şeicul Mansour, unul din proprietarii lui Manchester City, pe rusul Roman Abramovici de la Chelsea şi aşa mai departe. Pe Charlize Theron şi pe Shahrukh Khan, starul Bollywood-ului, nici n-aveaţi cum să-i vedeţi întrucît vizitele lor sînt anunţate pentru sîmbătă. A trecut pe-aici şi magnatul indian Lakshmi Mittal, patronul de departe al Oţelului Galaţi, atras însă nu de CM, ci de un meci de cricket. M-am străduit să urmăresc şi eu, pe micul ecran, un asemenea meci, dar recunosc că n-am înţeles nimic. Chiar nimic. Considerînd că nici indienii nu prea pricep cum stă treaba cu fotbalul, m-am lăsat repede păgubaş, fără păreri de rău. Vorba unui proverb zulu, „să nu încerci să mănînci ce n-ai mai mîncat niciodată”.
Inutil să precizez că de cei pomeniţi mai sus, majoritatea oameni cu milioane în conturi, unii şi cu miliarde, sud-africanii au grijă ca de ochii din cap. Îi păzesc asemenea unor comori şi nu lasă pe nimeni să se apropie de ei. Aşa că, citat de Sunday Times de duminică, şeful unei companii locale ce asigură protecţia VIP-urilor, Paulo Calisto, trebuie crezut cînd afirmă că scoate din Cupa Mondială mai mulţi bani decît în 2-3 ani obişnuiţi de lucru. Nu vă miraţi, căci World Cup constituie o competiţie sportivă de anvergură, dar şi un uriaş business. Ce-o fi însemnînd mai întîi, fotbal sau afacere?, zău că nu pot preciza.