Ghid practic de șmen fotbalistic
Gazeta vă prezintă un ghid practic de cum să folosești și să distrugi un club de fotbal. Manualul e întocmit pe baza faptelor descoperite de reporterii Gazetei în arhive, rechizitorii și în istoria ultimelor decenii din fotbalul românesc, dar și din cel est-european
Șmen – în argou: operație de substituire frauduloasă a unui original cu un fals (bani, bijuterii, tablouri, regulamente de funcționare etc.).”
Sunt cinci luni de când spaniolii din grupul Cortacero au parazitat Dinamo, aducând-o în pragul falimentului. Clubul – și așa secat de energie în ultimii 13 ani – n-a dat ortul popii doar datorită banilor strânși de fanii din proiectul DDB, fani care speră acum că într-o zi, cât de curând, vor prelua definitiv controlul asupra clubului.
Dacă asta e de bine sau de rău, doar timpul va arăta. Motive de scepticism există. Iată doar două:
- prezența în proiectul DDB a unor fani care în trecut și-au folosit pozițiile din PCH în interes personal
- intenția DDB “de a se face frate și cu dracu’ pentru a salva clubul, dacă dracul s-a făcut înger între timp”, așa cum a declarat în această dimineață comunicatorul DDB, Daniel Șendre, în direct la GSP Live, referindu-se la posibila asociere a fanilor cu Nicolae Badea și Cristi Borcea
Dar să lăsăm fanii să strângă bani și să găsească soluțiile potrivite pentru a salva clubul – niște acțiuni admirabile dacă nu vor fi folosite de cineva în scop personal – și să vorbim despre ușurința cu care Pablo Cortacero a putut să pună un club ca Dinamo pe butuci în doar câteva luni.
Gazeta vă prezintă azi un ghid practic de cum să folosești și să distrugi un club de fotbal. Manualul e întocmit pe baza faptelor descoperite de reporterii Gazetei în arhive, rapoarte confidențiale, câteva rechizitorii și în istoria ultimelor decenii din fotbalul românesc, dar și din cel est-european.
Printre altele, ghidul are scopul de a-i ajuta pe fanii altor cluburi din România să descopere din timp impostorii veniți pentru a da un tun pe spatele echipei lor favorite.
Pasul 1: Investitorul
De obicei, investitorii-impostori sunt pretinși oameni de afaceri prosperi dintr-o țară străină. Psihologic, un investitor străin este mai tentant pentru fanii sătui de oamenii de afaceri autohtoni. Experiența ultimelor decenii arată că italienii sunt cei mai interesați să “investească” în România, iar în spatele multora dintre impostori existau grupuri de crimă organizată interesate să aibă acces la cluburi ale căror rezultate de pe teren pot fi manipulate.
Sfat: Google it! Chiar dacă motorul de căutare are limitele sale, un impostor a lăsat pe undeva urme digitale: o escrocherie din trecut, o controversă, un semn de întrebare. Atenție, însă, există impostori care plătesc oameni de IT pentru a face reclamații la Google să șteargă articole negative din trecut.
Pasul 2: Prada
N-o să auziți de prea multe oferte de preluare a clubului FCSB. Impostorii vor căuta mereu un club într-o situație financiară precară. Un club cu bani, care generează venituri, e mai greu de preluat din cauza prețului de achiziție, iar impostorii nu sunt dispuși să investească mai mult de câteva sute de mii din buzunarul lor. În plus, prăbușirea unui club atrage mai puțin atenția atunci când entitatea sportivă respectivă e deja în picaj.
Sfat: Dacă sunteți fanii unei echipe care are datorii, care are un finanțator zgârcit și scârbit de fotbal, fiți cu ochii în patru! La colț, așteaptă cu siguranță niște străini pregătiți să vă “salveze” clubul. Așadar, Google it cu și mai mare atenție!
Pasul 3: Manipularea
Există o poveste savuroasă cu Angelo Massone care, la un prânz cu oameni importanți din județul Neamț, le arăta acestora dealurile din jurul orașului, descriind sub privirile fascinate investițiile de milioane pe care le va face după ce va prelua Ceahlăul. Clubul a fost preluat și a dispărut, dealurile au rămas la fel. Un impostor abil își va construi imaginea unui om de afaceri de succes. În schimbul a câteva sute de euro, el își poate cumpăra și desena o pagină de internet cu un aspect credibil pe care să-și prezinte profilul fondului de investiții sau grupului de firme. El va fi activ și pe rețelele de socializare, discutând cu fanii și obținându-le simpatia. Impostorul va ști să speculeze foamea presei pentru trafic și va alimenta treptat anumiți jurnaliști cu informații favorabile despre interesul său pentru un club, pregătind fanii clubului pentru apariția lui Făt-Frumos pe cal alb.
Sfat: Din nou, Google it! Dacă fondul de investiții nu are nici măcar o pagină de internet (cum a fost cazul grupului Cortacero), să fiți siguri că în spate e ceva putred. Niciun fond de investiții serios din lumea asta nu va fugi de asocierea de imagine cu un club de fotbal de tradiție din orice țară.
Pasul 4: Intrarea în club
Chiar dacă echipa e în criză financiară și sportivă, niciun investitor nu va renunța la ea gratis și, cu atât mai puțin, nu va plăti din propriul buzunar pentru a o da altcuiva. Povestea cu “las clubul doar cuiva căruia îi pasă” e doar o abureală. De aceea, impostorul va folosi cel mai des “metoda administrarea”: în schimbul unui împrumut de până la maximum câteva sute de mii de euro, va obține de la proprietar dreptul de a administra clubul. Astfel, va avea în mână deciziile legate de aducerea și vânzarea de jucători și de angajarea de antrenori. Pe impostor nu-l interesează să auditeze cum a gestionat predecesorul său clubul, de aceea el nu va cere niciodată un audit.
Sfat: Cum niciun proprietar de club nu vă va da acces la documentele semnate de el, nu aveți prea multe pârghii de a contra această manevră.
Pasul 5: Scopul
Odată intrat în club, impostorul va încerca să dea lovitura pentru care a venit. Aceasta trebuie să fie fulgerătoare și cât mai puțin evidentă. Aici, există mai multe moduri prin care un impostor poate câștiga de pe urma unei investiții minime într-un club neprofitabil:
- bani de la jucători: impostorul va căuta jucători liberi de contract, accidentați multă vreme sau considerați prea slabi în campionate mai bune. Experiența din ligile inferioare spaniole în urma apariției unor “fonduri de investiții italiene” (de fapt, oamenii ‘Ndrangheta sau Camora) arată că jucătorii dornici să-și găsească de lucru primeau un contract doar dacă le plăteau în avans impostorilor o sumă din acel contract
- bani de la agenți: impresarii le întorc impostorilor un procent din comision
- bani din drepturile TV: dacă televiziunile plătesc ceva bani, sumele din drepturi pot fi o miză importantă pentru impostori. Uneori, ei pot face un efort de a promova o echipă în prima divizie doar pentru a ajunge la banii din drepturile TV pe care să-i cheltuiască discreționar. Odată dat tunul, impostorii dispar
- bani din pariuri: odată ce îți aduci jucătorii și antrenorul care te ascultă, poți manipula rezultatele echipei. Nu e nevoie neapărat să aranjezi în neștire meciuri oficiale din campionat, poți să dai un tun și din partidele amicale din cantonamentele de vară sau de toamnă
Sfat: Puneți-vă centurile de siguranță și urmăriți cu atenție transferurile și evoluțiile jucătorilor respectivi în următoarele meciuri.
Pasul 6: Ieșirea
În cazul Cortacero, grupul spaniol întârzie să plece de la Dinamo. “Oamenii ăștia au venit să falimenteze clubul. În spatele lor poate fi oricine, poate chiar și Gigi Becali, care vrea să se răzbune pe Dinamo pentru coregrafia de la meciul cu City”, spune Daniel Șendre. Cazul Cortacero e atipic. Între momentul intrării și ieșirii unui impostor din club, timpul trebuie să fie cât mai scurt. Cu cât stai mai mult, cu atât crește riscul ca acțiunile tale să atragă atenția autorităților. Ieșirea poate fi justificată în diverse moduri: “nu m-am înțeles cu proprietarul sau cu ceilalți acționari”, “am găsit o situație dezastruoasă, îmi pare rău că nu am cerut un audit”, “autoritățile locale nu ne-au ajutat suficient” etc.
Sfat: Dacă după apariția noilor investitori echipa voastră pierde meciuri pe bandă rulantă, uneori la scoruri mari, fiți siguri că cineva, undeva, numără banii din pariuri
Pasul 7: Consecințele
Istoria ultimilor ani arată că impostorii străini apăruți în fotbalul românesc, dar chiar și în țări precum Spania, scapă de cele mai multe ori fără a fi trași la răspundere pentru escrocheria săvârșită. Ei profită în primul rând de ridigitatea Interpol în a ancheta fapte transfrontaliere în care prejudiciul nu este cert și nu depășește ordinul milioanelor de euro. Folosind conturi bancare din mai multe țări, printre care și paradisuri fiscale, impostorii reușesc să ascundă sumele scurse dintr-un club, cele mai multe fiind deja acoperite de diferite documente. Infracțiunea de a truca meciuri nu există în multe țări, printre care și în Codul Penal din România, iar autoritățile din statele interesate să ancheteze aceste fapte se lovesc de cele mai multe ori de imobilitatea procurorilor și polițiștilor din estul Europei.
Sfat: La venirea noului investitor, nu vă luați după absența cazierului! Nu înseamnă că respectivul nu a făcut deja o escrocherie pe undeva. La plecarea lui, urmăriți din nou pe Google traiectoria impostorului care a părăsit clubul vostru și anunțați-i pe fanii următoarei victime că au dat de dracu’. Și rugați-vă la Dumnezeu ca următorul investitor străin care va vrea să vă cumpere clubul de Liga 1 sau Liga 2 să nu aibă în spate un fond de investiții cu sediul într-o căsuță poștală din Panama sau Insulele Virgine.