Haina face pe om. Şi echipamentul?
Simona Halep a întrerupt colaborarea cu Adidas, iar asta nu este doar o problemă de natură vestimentară
O bătălie la distanţă pentru numărul 1 mondial. Simona Halep a ales Shenzen, Muguruza, Brisbane, Wozniacki, Auckland. Prin victoria în faţa chinezoaicei Ying-Ying Duan românca îşi păstrează poziţia de lider mondial înaintea primului turneu de Grand Slam al anului. La Melbourne, Halep va fi favorita numărul 1 a competiţiei şi va purta probabil un echipament no name. Dacă nu va găsi un alt sponsor până atunci.
Eleganţa, parte a recuzitei psihologice
Ce, dom’le, joacă echipamentul? Uneori da, într-un fel care este mai greu de explicat. Câteodată impui respect pe teren şi prin modul în care te prezinţi vestimentar în faţa adversarului, a publicului. În afară de valoarea propriu-zisă, marile echipe şi sportivii de anvergură planetară arată sclipitor pe teren. Înţelegeţi ce vreau să spun: eleganţa ca parte a unei recuzite psihologice. Gândiţi-vă la naţionala Germaniei la fotbal, de exemplu. Sau la selecţionata All Blacks, la rugby. Ori la Roger Federer. Sigur, nu joacă echipamentul în sine, mai ales dacă vorbim despre tricou, rochiţă, şort sau şepcuţă. Dar haina îl face şi pe sportiv, nu doar pe omul de rând. Racheta înseamnă altceva, este asigurată de sponsorul tehnic şi nu pleacă peste noapte cu catrafuse cu tot.
Sec, fără comentarii
Aşa cum a procedat Adidas după 4 ani de contract cu Simona Halep. Cine şi-ar fi închipuit că despărţirea se va produce exact după ce sportiva în cauză a ajuns în vârful ierarhiei mondiale? Ciudat, foarte ciudat! Fiindcă una este să renunţi să mai îmbraci naţionala de fotbal a României, căreia oricum îi livrai un echipament cu aer second-hand, şi altceva să abandonezi angajamentul cu jucătoarea numărul 1 din lume, întâmplător tot din România. Simona a confirmat separarea fără comentarii. Sec, fără nuanţe. Lipsa mulţumirilor politicoase, care împănează astfel de momente, duce cu gândul la un divorţ rapid. Prozaic vorbind, ea a cerut mai mult, iar ei nu au acceptat. Cât de „mai mult” nu ştim cu exactitate, cert este că ultimul contract ar fi avut cifra 1 în cap urmată de 6 zerouri. Iar suma pretinsă acum ar fi fost dublă. Pretenţiile jucătoarei s-au lovit însă de politica inflexibilă a firmei Adidas.
Mai prost, mai vechi, mai urât
Dar care este această politică? Unii dintre noi, cei care odinioară am crescut cu bucuria copilărească de a încălţa Adidaşi produşi la fabica Pionierul, şi aceia obţinuţi cu mari pile, am întreţinut o imagine idilică despre uriaşii producători de echipament sportiv. Apoi am crescut. Şi am început să observăm câte ceva. Naţionala noastră de fotbal a îmbrăcat Adidas câteva decenii la rând. Aţi băgat de seamă, sper că da, echipamentul nostru era invariabil mai demodat, mai prost calitativ şi cu o linie inferioară ca design faţă de ce purtau nemţii, francezii sau spaniolii. Nu ştiam ce să cerem? Ni se oferea marfă soldată pe considerentul că nu vindeam o mare imagine? Oficiali ai FRF, ai actualei conduceri, susţin că ei au renunţat la contractul cu Adidas, nu invers.
La Garbine şi la Caroline s-a putut
Te-ai fi aşteptat ca în situaţia Simonei lucrurile să fi stat altfel. Greşit! Cât timp a fost sub contract cu forma celor 3 dungi şi a florii de lotus, Simona a purtat mereu, dar mereu, ţinuta standard. Ea era echipată identic cu Naomi Osaka sau cu Pavliucenkova, ca să dăm exemplul a două jucătoare clasate mult sub ea. Sau ca Ostapenko, ţineţi minte finala de la Roland Garros, când păreau două eleve de la aceeaşi şcoală. Altfel stau lucrurile cu Muguruza sau cu Wozniacki, şi ele sub contract cu Adidas. Garbine şi Caroline sunt beneficiarele unor rânduri de echipament personalizat, pe care îl înnoiesc de regulă la fiecare Grand Slam. Şi care arată foarte, foarte bine. Vând ele mai bine imaginea producătorului de echipament sportiv decât Simona, deşi sunt sub ea în clasamentul WTA? Posibil. Este firma în măsură să îşi stabilească priorităţile altfel decât ne-am imagina noi că ar fi normal? Desigur.
Altă luptă
Vom vedea în curând ce firmă va alege să îşi lege sigla de numele Simonei Halep. Se vorbeşte insistent despre americanii de la Nike, deşi nou-veniţii pe piaţă nu trebuie neglijaţi. Ne vom lămuri şi cât de onorant financiar va fi noul contract şi, de asemenea, cum se va reflecta respectul sponsorului inclusiv la nivelul calităţii echipamentului furnizat. Imaginea Simonei cu echipament fără semne de identificare este stranie şi, după ştiinţa mea, fără precedent în tenisul la vârf al ultimelor 4 decenii. Este încă o luptă pe care liderul WTA o are de dus. Şi este bine că nu se vinde ieftin.