Radu Paraschivescu

Drumul din lumea sportului către lumea cărților este mai scurt decât pare. În fond, totul este o problemă de sintaxă

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Radu Paraschivescu
Ţara „nu cumva”-urilor

Campionatul înaintează spre ultimul minut al ultimei etape ca sergentul din poezia lui Alecsandri: „târând al lui picior”. E o ediţie de risc şi de asterisc, căreia i se va cuveni o notă de subsol în statistici: „Campionat început în […]

...

No panic, Man, sau „Primiţi cu fotbalistul?”

Ce rost are să vorbeşti despre un transfer după realizarea lui? E mult mai bine să baţi toba sau câmpii înainte ca el să eşueze. Asta dacă s-a pus cu adevărat problema ca un fotbalist să plece de la clubul […]

...

Vulturul a aterizat. În cap

Jucând aşa cum o face în ultimele meciuri, Lazio are şanse ceva mai mici să devină campioana Italiei decât are proaspătul candidat Kanye West să câştige alegerile prezidenţiale din America, eventual cu sloganul „Yes, we Kanye”. Elon Musk şi-a anunţat […]

...

Gripa vrajbei noastre

Sinteza cursului scurt de epidemiologie a fost rostită sâmbătă de specialistul Bogdan Vintilă: „Coronavirusul este o gripă cu un marketing foarte bun”. Pe aceeaşi logică, tigrul este o mâţă cu un marketing de poveste. Nu ucide doar şoareci, ci şi […]

...

Lecţia de sănătate

De-a nibelungul şi de-a nivelatul Germaniei, Bayern München îşi continuă defilarea. Mai sunt patru etape şi va fi din nou campioană. Clar, curat, fără scenarii de tipul „Ce-ar fi fost dacă?”. Şansele celorlalte echipe la titlu sunt astăzi fantezii aritmetice.

[…]

...

Răscoala fotbalului mic 

Vrem şi noi în grupele Ligii. N-avem decât

Permalink to Răscoala fotbalului mic 
luni, 29 iulie 2019, 10:10

Fotbalul mic vrea să fie considerat mare. Atenţie, „să fie considerat”, nu „să ajungă”! Vocii lui Hagi, care îşi vrea campioana ţării direct în grupele Ligii Campionilor, i s-au mai alăturat două: a lui Dan Petrescu şi a lui Neil Lennon. Trioul are şanse să devină cor, fiindcă mai există, probabil, antrenori europeni care invocă persecuţia şi nedreptatea. Nu-i exclus ca peste câtva timp să se audă revendicări similare din Bulgaria şi Cipru, din Bosnia şi Islanda, din Estonia şi Slovacia. Ba n-ar fi de mirare ca, într-o bună zi, până şi mândrul ducat al Luxemburgului să se revolte. În fond, nu-i poţi răpi şoarecelui dreptul să se creadă leu şi să ragă. Va fi vesel, va fi pitoresc şi va fi ineficient.

Mic tratat de geografie scoţiană
Neil Lennon vorbeşte aspru despre UEFA şi despre felul cum condamnă fotbalul mic la prizonieratul în propria lui condiţie. Iar furia îl împinge la comparaţii trăsnite. Lennon vede în Celtic un campion fără concurenţă, din categoria Juventus, Bayern, Barcelona sau Real. Distanţa dintre campionatul Scoţiei şi cele amintite de Lennon poate fi văzută şi de cârtiţa care-l însoţeşte pe Stevie Wonder la plimbarea de dimineaţă. Celtic joacă două meciuri pe an („The Old Firm”) cu Rangers, şi până şi acest privilegiu a fost întrerupt timp de câţiva ani. În rest, ea îşi măsoară forţele cu Motherwell, Hearts of Midlothian, St. Johnstone, Ross County, Kilmarnock sau St. Mirren. Cum să te compari cu Serie A sau cu Primera Division? Şi cum să ceri tratament egal cu al lui Bayern?

Cu trăsura în Formula 1
În fostele ţări comuniste, situaţia fotbalului e şi mai complicată. Din motive care se întrepătrund şi lovesc în centrii nervoşi ai fotbalului, regresul pare fără capăt. Antrenorii şi fotbaliştii români sunt aici doar vinovaţi de plan secund. Piaţa liberă şi concurenţa în câmp deschis, mirajul Vestului pentru esticii talentaţi şi nevoia cluburilor de-a vinde au dus la un fotbal de subzistenţă pe care, cu excepţiile cuvenite, îl vezi peste tot prin fostul lagăr. La rândul lui, publicul nu mai umple tribunele, iar unele stadioane sunt în feudalismul fotbalului. Şi-atunci, cum să fii trimis direct în grupe? Ce să caute o trăsură în Formula 1? Şi de ce ar vrea lumea să le vadă pe Kalju în locul Valenciei şi pe Ludogoreţ în locul lui Inter?

Glagorie pentru glorie
Există, e adevărat, o fatalitate istorico-politică în temeiul căreia singura cale de acces a fotbalului mic în lojele fotbalului mare e surpriza din tururile preliminare. Sau seria de surprize. Altă metodă nu există. Numai că surpriza nu se poate naşte decât după investiţii masive, făcute cu cap. Şi după ce fotbalul nostru se va fi vindecat de bolile trecutului. Hagi şi Petrescu tânjesc după gloria de odinioară, care însă a fost produsul altei conjuncturi dintr-o altă Europă. Acum e aproape impudic să ceri reprezentare în grupele Ligii Campionilor câtă vreme Liga 1 e, de atâţia ani, domiciliul vremelnic al unor echipe semiorăşeneşti.

Comentarii (50)Adaugă comentariu

Nicu (2 comentarii)  •  29 iulie 2019, 11:07

Domnule Radu P., aveti mare dreptate. Din pacate!

Alex One (17 comentarii)  •  29 iulie 2019, 11:13

Pai cum sa speri sa se respecte, macar candva in viitor, denumirea competitiei Liga Campionilor, respectiv participarea doar a echipelor campioane cand nu leii iau atitudine impotriva dorintei exprimate de Hagi, Petrescu,Lennon ci un biet soricel erijat in purtator de opinie care considera potrivit statutul actual nici nu viseaza sa ajunga vreodata leu. Mai sanatos sa chitai decat sa ragi ! E periculos sa ceri tratament egal zice soricelul.

Eu (1 comentarii)  •  29 iulie 2019, 11:24

Eu am impresia ca Hagi tanjeste dupa comunism.Trebuie doar sa mai aiba putina rabdare pt ca acolo ajungem intr un final. Unii sunt aproape acolo. O tara din EU are pana la 90% impozit pe venit! 90% comunism!

Ionel Istropateanu (1 comentarii)  •  29 iulie 2019, 11:56

Va rog sa vă uitați la Rugby cum prezența țărilor mici a crescut sportul peste tot prin lume. Argentina, Japonia, Kenya, Georgia, Spania. Fără o minimă universalitate a competițiilor nu are sens ...

victor L (69 comentarii)  •  29 iulie 2019, 12:00

Perfect argumentat. Noi am vrea, dar rana din fotbalul nostru nu ne lasda :D

Calin Veghes (2 comentarii)  •  29 iulie 2019, 12:07

Am să încep cu sfârşitul articolului: problema fotbalului nostru nu e că în Liga 1 joacă echipe semiorăşeneşti pentru că nu împiedică nimeni echipele orăşeneşti să joace bine şi să ajungă la acest nivel. Atâta vreme cât în fotbalul nostru se mimează profesionismul (a se vedea ultima găselniţă, cu cesionarea drepturilor, care dreptul echipelor de ligă secundă să promoveze...), e clar că nu avem cum să avem echipe puternice, care să facă puncte şi să amelioreye coeficientul de ţară care ne-ar putea duce campioana chiar direct în grupele Champions League. Scoţianul are tot dreptul să se revolte pentru că, dincolo de faptul că Aberdeen sau Hearts of Midlothian sunt mai slabe decât Atalanta sau Eintracht Frankfurt, campionatul scoţian este serios şi profesionist (să ne reamintim cum a ajuns Rangers, câte e ea de Rangers, în liga a IV-a!), deci ar merita mai mult. Soluţia este, însă, obţinerea unui coeficient mai mare. Lucru pe care sunt pe cale să+l obţină campionatele din Cipru, Austria sau chiar Ungaria (toate după decenii de prezenţă la mijlocul sau chiar periferia ierarhiei europene...). Singura problemă reală este cea a atriburii, fără competiţie, a unui număr prea mare de locuri direct campionatelor puternice. Doar 6 locuri ocupabile prin concurs sunt, totuşi, prea puţine. La 16 alocate pe coeficient şi 16 prin luptă dreaptă :-) parcă ar fi altceva. Cât despre noi, să mai serioşi, profesionişti şi să construim. Şi vom ajunge şi noi, în vreo 6-7 ani, măcar pe 10 sau 11 în clasamentul UEFA.

Valentin (1 comentarii)  •  29 iulie 2019, 12:28

Cricketul este cel mai recent si clar exemplu despre cum un sport poate fi ucis, si potențialul lui uriaș de dezvoltare sufocat de o elită prin intermediul unei hiper-competiții (IPL) care produce sume fabuloase de bani, dar care nu ar mai fi așa lucrativă dacă cașcavalul s-ar împărți echitabil între mai multe țări. Fotbalul se îndreaptă și el spre aceeași poveste tristă. https://www.youtube.com/watch?v=v5DWJv1hiwM

adi_stelistul (19 comentarii)  •  29 iulie 2019, 12:36

Sunt de acord cu dumneavoastra. Culmea e ca in campionatul Scotiei s-a produs un fenomen cumva asemanator cu cel din UCL, dar in care Celtic a fost beneficiara. Daca in anii '80 mai existau acolo un Aberdeen sau Dundee, campioane ale Scotiei, castigatoare de trofeu european (Aberdeen), finalista sau semifinalista de CCE (Dundee), nicio alta echipa inafara de cuplul Celtic/Rangers n-a mai patruns in varf de 34 de ani (!!!). Practic intr-un mod asemanator cu cel din UCL o grupare de cluburi a acaparat accesul catre varfurile ierarhiei. Ma rog, poate exemplul nu e grozav, dar ideea e ca o cresterea a numarului de echipe in grupe ar duce la o diluare atat a valorii cat si a retetei financiare, iar o patrundere in grupe a unor echipe de mai slaba valoare (ceea ce deja se intampla, atentie!, prin asa-zisa ruta a campioanelor si promovarea in lista capilor de serie a campioanelor din tarile aflate in fruntea ierarhiei coeficientilor, indiferent de valoarea lor individuala) ar duce la scaderea valorii competitiei. Poate s-ar putea discuta participarea in preliminarii a tuturor, inclusiv a granzilor. Asta ar putea fi o forma de echitate si as fi de acord cu ea, dar sa elimini Inter si Valencia, cum spuneti, pentru cine stie ce ilustre campioane din tari fara fotbal e absurd.

lenroc (10 comentarii)  •  29 iulie 2019, 13:06

Cei trei tânjesc, absolut natural, după banii din CL. Din păcate fotbalul pe care îl oferim e meschin, generator de somn si mici scandaluri. Cine sa vrea să vadă așa ceva??

Iobagul (1 comentarii)  •  29 iulie 2019, 13:24

Vorbim ca sa ne aflam pareristi, si noi si autorele! Fotbalistic poate parea un nonsens dorita participare a campioanelor dirrct in grupe; din punct de vedere al denumirii si al gradului de participare, spectatori si bani, s-ar numi echitate. Adevarul e mult mai simplu, mai sinistru: competitia e prezentata ca o masa bogata unde nobilii, servitorii si prostimea au fiecare partea lui, cu mirajul participarii tuturor la festin... adevarul consta tot in regulile feudale sinistre a sangelui albastru! Atentie la osciorul aruncat, mai are un pic de maduva, dle Paraschivescu!

corneliu (7 comentarii)  •  29 iulie 2019, 13:31

Se rulau mult mai puțini bani când Steaua a câștigat Cupa Campionilor jucând până în finală doar cu 5 adversari( tur-retur). Atunci se putea, jucau doar campioanele, acum e nevoie să aduci cât mai mult fotbal la tv și pe stadioane pline. De ce? Pentru bani, bani, bani și circ pentru plebe. Se pregătește tenisul, Cupa Davis va fi altceva la bărbatului Șachirei(😆😋) și tot pentru bani. Ce bine, va veni vremea să mâncați bani, pe oameni nu mai dă nimeni nici măcar o ceapă degerată. Toate bune!

Hagiotu’ (1 comentarii)  •  29 iulie 2019, 14:22

Ca bine le zici maestre ' cata vreme se apelează la cîrpeli ' plombe si alte renovare de fatada nu poti sa ai pretentii de first class.Puneti cărămidă peste cărămidă stimați oameni de fotbal ca sa aveti edificiul solid. E mai actuală ca niciodată vechea butadă "fruntaș la sat decât cosașu la oras"Performati în preliminarii si apoi sa avetipretentii la masa bogaților.

Observator (2 comentarii)  •  29 iulie 2019, 15:28

Pentru conformitate: Celtic joacă de 4 ori pe sezon în campionat cu Rangers! La fel se întâmplă și în Austria...O.

Marius Ciobanu (1 comentarii)  •  29 iulie 2019, 15:37

Domnule Paraschivescu, pe undeva are si Hagi dreptate, in sensul ca numele competitiei este ''Liga Campionilor'', nu ''Liga primelor 4 echipe din Anglia, Spania, Germania si Italia''. Adica, daca amaratii astia isi castiga campionatul in tara lor, nu ar trebui sa joace nspe tururi preliminare. Nu e prea corect.

Mattteo (1 comentarii)  •  29 iulie 2019, 16:22

Dar de ce si cu ce bani au ajuns campionatele lui Juventus, Bayern, Man City sa fie mult mai bogate decat celelalte din Europa de ce nu te inttebi, conasule Paraschivescu?? Ca au luat pe 2 lei fotbalisti din tarile din Estul Europei dupa '90 si au devalizat fotbalul de aici. Boban, Suker, Mijatovic, Nedved, Hagi, Stoichkov, Shevchenko, toti au facit zeci de milioane de euro profit pentru patronii de acolo. Si normal ca noi am ramas la ani lumina in spate. Ae cere ce este normal: egalitate de sanse la alcatuirea bugetelor. Si atunci vor fi si campuonate mici care voe tine pasul cu cele mari. Ca dumneata, domnule Paraschivescu, si altii ca dumneata, radeti de tarile care isi cer locul in Luga Campionilor ca au fotbal slab, dar cand unii isi permit sa aduca brazilieni pe 15-30 de milioane si noi aducem din liga a 3-a braziliana cate un zugrav, e egalitate de sanse??? Cica suntem membru cu drepturi depline in UE.....

Costellihno (3 comentarii)  •  29 iulie 2019, 16:34

Liga campionilor trebuie să rămână a campionatelor.. A existat acum cativa ani ideea înființării unei superiori europene a cluburilor...Cred ca spre asta ar trebui să se îndrepte fotbalul de club european..Fiecare liga sa aibe competitorii lor ..Iar dacă echipele campioane din campionatele puternice nu vor în liga campionilor e treaba lor..Sa aleaga cum doresc..Altfel UEFA va continua sa încurajeze segregarea competițiilor și a federațiilor naționale prin regulamentele actuale...UEFA sa si vada de UCL SI EL iar echipele care vor în Superliga sa si organizeze si sa si finanțeze propria Superliga sub patronajul UEFA...

Costellihno (3 comentarii)  •  29 iulie 2019, 17:56

Imi cer scuze de greseli..M am grăbit si nu am verificat ce am scris inainte de a posta..Am scris de pe tel mobil..Liga campionilor trebuie să aparțină campioanelor.. Iar cluburile puternice sa si înființeze propria Superliga.

adi_stelistul (19 comentarii)  •  29 iulie 2019, 18:08

@ Costellinho Sper ca-ti dai seama ca toti banii si interesul publicului din actuala UCL ar migra catre acea Superliga si ca pentru UCL ar ramane cel mult ce are acum Europa League. Iar campioanele din campionatele puternice isi vor dori Superliga nu o UCL debila, asa ca am avea o competitie a campioanelor din tari mici. Daca cineva isi imagineaza ca asa ceva are viitor... OK!

dan man (2 comentarii)  •  29 iulie 2019, 18:42

alex one ... neuron

ion (1 comentarii)  •  29 iulie 2019, 18:44

acum cativa ani aveam echipa direct in grupele CL. si locul 2 care mergea in tururile preliminare tot in CL. de se mirau nemtii de noi si blamau ei politica uefa. deci se poate. acum ca am ajuns impardonabil de jos, nu ne mai convine. atunci nu comentam nimic. munca, seriozitate, investitii si vor veni si rezultatele.

Romil (7 comentarii)  •  29 iulie 2019, 19:41

Mattteo (1 comentarii) • 29 iulie 2019, 16:22 Toată stima pentru comentariul dvs. Îmi pare rău pentru M.R.Paraschivescu, dar a sărit rău de tot calul...O fi Viitorul o echipă mică (vorbesc de Viitorul pentru că Gică Hagi a cerut egalitate de șanse), dar să compari Viitorul cu un șoarece, este deja prea mult. Fabula spunea "noi vrem egalitate, dar nu pentru căței" (erau comparați dulăii cu cățeii, nu leii cu șoarecii...). Sincer, nu pricep din ce motiv o fi ajuns M.R.Paraschivescu la o asemenea gogomănie, că altfel nu se poate numi...Poate "prietenii știu de ce"??? Dar, nu este normal. Poate ne explică d-lui unde este mult afișatul FAIR PLAY UEFA în cazul acestei competiții UEFA Champions League ??? Unde era UEFA și UE când la noi domnea comunismul ??? Iar după căderea comunismului la comanda cui a început privatizarea, pardon jefuirea, economiei țărilor foste comuniste și atragerea în Occident, pe bani puțini, a tuturor oamenilor valoroși din aceste țări, inclusiv din sport ??? Nu cumva tot Occidentul ne-a consiliat, pardon prostit, cu mirajul Occidentului ??? Și dacă Occidentul a ajuns bogat (și) prin spolierea celor care suferit sub comunism, acum pune bariere ??? Dvs. d-le M.R.Paraschivescu unde ați trăit și unde trăiți ? Sau, iertare, dacă vă plătește Ringier salariul trebuie să puneți și fitile ???

Sorin (2 comentarii)  •  29 iulie 2019, 20:08

Nimeni nu s-a comparat cu Bayern,Real sau Barcelona! Dar pe undeva au si ei dreptate.Vorbim de Liga Campionilor,deci Campioanele din Romania,Bulgaria,Scotia samd.au si die dreptul la un loc,un singur loc in Grupe! Poate la cele 4-5 mari natiuni fotbalistice le ajung trei locuri,unul l-ar putea ceda rudelor mai sarace din provincie! Si acum sa fim cinstiti,ce Liga a Campionilor este,cand douazeci de Campioane nu i-au parte,dar in schimb sunt douazeci de echipe care nu au castigat Campionatul!!! Despre ce vorbim noi? Liverpool a castigat Liga Campionilor fara sa faca parte din cele care au castigat Campionate!! Vorbim de un Principiu,cel al respectului,o lozinca foarte iubita in Liga Campionilor!

Costellihno (3 comentarii)  •  29 iulie 2019, 21:46

Atunci UEFA ar TREBUI SA SCHIMBE denumirea competiției din UCL IN LIGA SMECHERILOR SAU LIGA BOGATILOR ...E LIMPEDE ptr toată lumea ca suntem condamnați la sărăcie de bogatii din vest si coruptii din est si nu putem concura niciodata cu occidentul..99 la suta din capitalul european al cluburilor este concentrat în occident..O parte din bani sunt ai lor alta parte investiți de arabi,americani,etc..Si noi cu miliardarii noștri de carton care au falimentat sportul nu doar fotbalul in est..Si acum ne miram de ce avem echipe susținute de consiliile locale..ptr ca altfel nu le am avea nici pe alea..Nu avem nici o sansa in fata occidentului în următoarea suta de ani ptr ca sportul a devenit o mega afacere cu mii de miliarde în joc..Fiecare e liber sa se uite la ce dorește.. Dar pe bune acum..Cu ce ma reprezinta pe mine aia din vest??? La cluburile mari ma refer..Cu ce ma identific eu ca cetatean al unei tari europene mai puțin dezvoltate..Prefer sa ma uit mai des la amaratul asta de campionat cu toate lipsurile si defectele lui..Oricum ce se intampla acolo sus la cel mai înalt nivel în toate sporturile depășește de ani buni limitele noastre fizice.. Oare de ce??? Si atunci la ce bun sa mai urmaresc niste COMPETITII UMFLATE CU POMPA CARE FUNCTIONEAZA PE NISTE REGULAMENTE MASLUITE SI LIPSITE DE FAIR PLAY..

Mihai (1 comentarii)  •  29 iulie 2019, 22:09

Nu sunt deloc de acord cu afirmația că ,, toată lumea ar prefera o inter Milano in locul unui ludogoret" . Si au făcut asa multe echipe din vest un nume așa de important daca nu ar fi fost accesată prostie despre tururi preliminare s.a.m.d.p.? Daca nu ar fii fost implementată această procedură, echipe precum ,, PSG, Manchester city, Leipzig, villarreal, sevilla, valencia" nu ar mai fi avut ce caută printre echipele importante... Normal că oamenii baga bani in echipe din vest...acolo sunt mai multe locuri de ucl, altă societate...DAR FOTBALUL NU AR TREBUII SA AIBĂ VREO LEGĂTURĂ CU PIB-UL TARII RESPECTIVE. Daca doar echipele campioane ar fi participat in UCL, întreaga lume ar cunoște ce înseamnă ,, Steaua București Dinamo București Steaua roșie partizan paok olympiacos galatasaray fenerbahce legia levski sofia tska moscova spartak moscova s.a.m.d.p. si cine stie cate altele ar mai fi aparut" Pai mai bine fac două competiții diferite decât să stăm ca niste sclavi la porțile ucl ului si in fiecare an sa fie maxim o surpriză (daca si aia...). Lumea ar iubii si aceea competiție chiar daca nu ar avea acea calitate din vest. Daia copa libertadores este peste cea a ucl ului din ultimii 20 ani. Fotbalul este despre placerea de a veni pe stadion si de a te simți ca faci parte din ceva...asa este acolo...la noi in ucl....bagi banul, ieși campion...

zona magheru (7 comentarii)  •  29 iulie 2019, 22:51

Fotbalul de club bucuresyean a stralucit la nivel national si international sub regimul ceausescu. Dupa 30 de ani . fotbalul bucurestean s-a prabusit. Nu mai reprezinta nimic. Asta e adevarul . Restul e demagogie. Hei rup !

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  29 iulie 2019, 23:03

@ Romil Sunteţi alături de chestiune din două motive: 1. Comparaţia cu şoarecele care rage viza campioana Luxemburgului, nicidecum Viitorul (trebuie doar să citiţi, nimic mai mult). 2. M. R. Paraschivescu a murit în 1971. Eu sunt încă în viaţă, după cum vă dovedeşte acest răspuns. R.P. (fără M.).

Durden (10 comentarii)  •  30 iulie 2019, 0:10

perfect adevarat! oare cand ne vom opri din a ne simti mereu persecutati? ce, ne opreste cineva sa ajungem in UCL? se stie clar ce ai de facut. sa bati niste semi-amatori si eventual un meci dificil de playoff. si noua ni se pare complicat pt ca avem buget cat factura la lumina si gaze pe un stadion mare

motanul incaltat (65 comentarii)  •  30 iulie 2019, 3:30

Eu nu cred ca lumea a inteles exact ce vrea Hagi... El de fapt cind vrea campioana si toate echipele romanesti direct in grupe vrea de fapt milioanele de euro care vin odata cu asta. Insa sa-i spuna ceva ca UEFA are sediul la Zurich adica intr-o tara capitalista catolica care nu le stie pe asta cu pomenile....Cind iei 5 goluri intr-o repriza de la o echipa de locul 5 in Belgia tu vrei milioane de euro gratis. Primesti insa doar suturi in dos. Si e cit se pare de normal.

Cristi (13 comentarii)  •  30 iulie 2019, 6:04

Atunci cind cer mai multa "dreptate", echipele din campionatele mici vor de fapt mai multi bani. Problema este insa ca banii sunt produsi de contractele de televiziune ale pietelor mari. Toata zona asta a calificarilor nu produce bani pentru UEFA, de aceea si ce primesc cluburile intra la categoria "fonduri de solidaritate". Si pentru cei care viseaza la competitii regionale cu Sofia si Split, sa isi puna problema de unde or veni banii care sa sustina infrastructura necesara, in conditiile in care echipele astea nu sunt in stare sa adune mai mult de citeva mii de platitori de bilet iar televiziunile nu ar putea sustine din cumpararea depturilor nici macar costurile echipei aflate in deplasare. In cam toate competitiile mondiale exista o "poarta de intrare" Determinata de performanta sportiva - chiar si la Jocurile Olimpice exista pre-concursuri de calificari, la sporturile incare conteaza timpii e stabilit cite un barem de performanta minima de atins etc. Evident ca unui norvegian ii va fi relativ mai usor de atins baremul la schi fond decit unui Roman, fie si numai datorita infrastructurii existente in sportul respectiv. Dar pre-conditia de performanta exista. La fel si in fotbal, exista calificarile. Iar cind se plinge pe Motive de mindrie sa vada ultima finala a Ligii Campionilor - Liverpool a cistigat, fara sa fie campioana. esi finala s-a jucat "la intern".Spune mult despre nivelu fotbalului tarilor care trimit mai multe echipe. Desi poate s-ar gasi unii sa Argumente imediat ca si Chiajna poate bate oricind Clinceniul.

Alex (9 comentarii)  •  30 iulie 2019, 7:09

Buna ziua! Sunt doua întrebări care se pun: 1. au dreptate mai marii UEFA sa discrimineze echipele echipele mici? 2. Poate UEFA interveni constructiv pentru a corecta decalajul? ....in ambele cazuri raspunsul este. ...DA! Au dreptate pentru ca nu putem sa ne imaginam ca lasa ei sa se ducă banii la voia întâmplării. Problema nu se pune ca echipele nu făceau fata in Europa, ci de faptul ca banii pe care ii produceau ajutau aceste echipe sa se "dizolve".... si atunci fotbalul ce câștiga? Copii si juniorii, cat beneficiau? Antrenorii si jucătorii neplătiți ...cum se simțeau? (Dan Petrescu poate a uitat de jucătorii de la Unirea Urziceni plătiți cu locuințe aflate mai apoi in disputa cu statul). ...la punctul 2 ...ar putea reorganiza UCL prin crearea unui tur preliminar ca mai apoi aceste echipe mici sa se bată între ele in grupe de câte 4...atunci câștigătoarea sa între direct in liga iar locul secund in grupele UEFA ....in timpul asta echipele de locurile 4-5-6 sa joace ele între ele eliminatorii pentru grupele UCL ....si asa, daca vor, pot rezolva o problema care la un moment dat va aduce prejudicii....pentru ca fiecare nutrește un patriotism local! Zi faina sa avem!

eeugenus (1 comentarii)  •  30 iulie 2019, 7:56

Pana la un punct comentariul este corect, dar...... aproximativ aceleasi argumente de gen: de ce sa joace soarecii (Camerun, Kuweit, Algeria, etc) cu leii (Italia, Germania, Franta, etc.) i s-a adus si lui Joao Havelange cand a marit numarul de echipe la mondialul din 1982 de la 16 la 24. Si daca ne aducem bine aminte, Camerunul facea 0-0 cu Polonia(loc 3) si 1-1 cu Italia (loc 1), iar Algeria batea Germania (loc 2) cu 2-1 .

Daum is your Doom (1 comentarii)  •  30 iulie 2019, 9:14

Bravo! Ocoș articol! ***, poate ne pică și nouă ceva. Numai că ăi bogați de fapt se scarpină în dos atunci cînd tu crezi că se scobesc în buzunare ca să-ți dea o părăluță.

dan (9 comentarii)  •  30 iulie 2019, 11:03

Articol scris in stil capitalist! Unde sint egalitatea de sanse, respect, fair-play despre care vorbeste UEFA ? Au ramas doar cuvinte goale ! Liga Campionilor a devenit liga bogatilor iar ceilalti sint exclusi ! Hagi si ceilalti au dreptate ! Nu conteaza ca, poate, un neamt prefera sa vada Eintracht in loc de Ludogorets, ideea este ca ceilalti sint exclusi ! Iar asta nu este normal .

gio (4 comentarii)  •  30 iulie 2019, 12:13

@dan Hai sa nu fim ipocriti, vrem egalitate dar si bani in acelasi timp? Ca nu zice nici Hagi nici Petrescu ca s-ar multumi cu premii de 20 de ori mai mici cat ar fi probabil la o competitie la care ar participa doar cele 54 de campioane din Europa.

alb_rosu_in_VN (4 comentarii)  •  30 iulie 2019, 14:13

UEFA va trebui sa gaseasca un echilibru ca sa nu distruga competitiile. Lucru greu de facut. Si asa, mi se pare ca sistemul actual e o brambureala din care nu mai intelege nimeni nimic. Cu echipe care sunt eliminate, dar continua competitia, cu sute de echipe la start care nu spun nimic in fotbalul european etc. E adevarat ca echipele din campionatele occidentale (Spania, Anglia, Germania, Italia, Franta) sunt atat de puternice incat si daca ar juca in cupele europene echipe de pe locurile 17-18 de la ei, ar elimina fara probleme echipe de top din Azerbaidjan, Letonia, Estonia, Gibraltar, Malta, si poate chiar din Romania sau Bulgaria. Insa nu poti transforma Cupele Europene intr-o intrecere doar intre echpe din Spania si Anglia, indiferent cat de valoroase sunt acele echipe. S-ar pierde spiritul competitiei si ar disparea insasi ratiunea lor de a fi, ideea de la care au pornit ar fi compromisa. Regret vremurile cand Liga Campionilor era doar a campioanelor din tarile respective si nu a celor de pe locurile 4 si 5. Dar, asta e, admit ca formatul de azi al Ligii Campionilor aduce bani, spectatori si de multe ori spectacol. Insa echipele din Est trebuie sa aiba si ele o sansa, macar de a-si masura fortele cu echipele din vest. Consider ca reintroducerea Cupei Cupelor ar da mai multe sanse unor echipe care in formatul actual n-au chiar nici o sansa sa ajunga in grupe.

motrescu mihai (3 comentarii)  •  30 iulie 2019, 18:36

datorita coeficientilor,logic,intr-un viitor nu prea indepartat,spania,anglia,germania,franta,italia, or sa aibe cam 10-15 echipe in liga campionilor.Nu zau,ce naibii,fotbalul nu mai e sport,ci o vaca de muls bani,cat mai multi bani pentru masa bogatilor. Si totusi,actuala formula a LIGII CAMPIONILOR n-are NICI O LOGICA.Pai,daca-i liga campionilor,atunci sa joace doar campioanele,caci nu vad vreo campioana in cea calificata de pe locul patru,indiferent de tara.Aaaa,da,poate juca in liga europeana,acolo poti juca cu 2,3,4,chiar 5 echipe.Ba,dar da-o dracu de treaba,ce-are locul 2 cu liga campionilor?...intreb si eu,asa,retoric.Ezixta(vorba cuiva)un singur raspuns,man: Banul! Pai,da-i castigatoarei C.L. un premiu de...sa zicem 5000 de euro.La asa ban,tata,s-ar desfinta liga. Asadar,ar fi mai sportiv,mai frumos,mai cum vreti voi,ca premiul cel mare sa fie o cupa.Adica,un simbol care garanteaza prin simpla posesie,suprematia in sportul asta devenit,cam de multisor ,o simpla bursa de valori.

Danny (1 comentarii)  •  30 iulie 2019, 20:24

Nici un est-european nu va fi vreodata defavorizat in Vest daca demonstreaza ca este bun. Capitalismul este construit pe business. Businessul trebuie sa fie profitabil. End of story. Si acum sa fiu putin rau: Hagi si Petrescu nu stiu ca in Liga Campionilor trebuie sa dea interviuri peste interviuri? Inainte de meci, la antrenamente, dupa meci.... Va dati seama ca vocabularul lui Hagi nu se poate traduce in engleza?

Ion (2 comentarii)  •  30 iulie 2019, 23:34

Asa cum ne-ati obisnuit un articol foarte bun Cu tot respectul imi permit o mica corectie. Heart of Midlothian si nu Hearts of Midlothian.

John (2 comentarii)  •  30 iulie 2019, 23:45

Asa cum ne-ati obisnuit un articol foarte bun Cu tot respectul imi permit o mica corectie. Heart of Midlothian si nu Hearts of Midlothian.

the_gunner (145 comentarii)  •  31 iulie 2019, 0:47

Tuturor celor ce se vaita de soarta echipelor mici. Nu se mai poate face nimic spre a ajunge la situatia anterioara .Absolut nimic ! Fotbalul mondial a pornit pe drumul globalizarii si cale de intoarcere nu mai exista .Ca si economia de altfel.Intentia ,realizata deja,este de a jefui tarile sarace de bruma de resurse ramase .Daca la Steaua Rosie,sa zicem,apare un fotbalist bun,mai marii Europei se lupta intre ei sa-l acapareze.Suma de transfer va fi una modesta.In acest caz nici un club "mic" nu mai poate concura cu granzii .Acestia au o colectie de staruri si pornesc cu 90% sanse de a merge mai departe .Ca din cind in cind se mai intimpla ca cineva ,gen Ajax ,Tottenham ,ajung in finala sa nu prosteasca pe nimeni .Nici acestea nu sint cluburi mici .Se dezvolta acum tendinta de a se separa valorile in rindul granzilor.Pe de o parte Real,Barcelona,PSG,Juventus ,Liverpool,ManCity,Bayern ,iar pe de alta Dortmund ,ManUTD ,Inter,Arsenal(din pacate) ,Porto,Ajax,Tottenham ,AC Milan,Lyon .Primii dicteaza,ceilalti spera .

Romil (7 comentarii)  •  31 iulie 2019, 3:14

Mea culpa..."Bine a zis, cine a zis când a zis", că atunci când ești mai pornit sau mai iritat de o anumită nedreptate, părere greșită sau acuzație nedreaptă, să nu te repezi să răspunzi imediat, ci să mai amâni. Măi, nu-i spun azi, ci mâine. Într-adevăr, acum am recitit pasajul cu pricina mai pe îndelete și aveți dreptate. Iar, în ceea ce-l privește pe M.R.Paraschivescu (Dumnezeu să-l ierte !), bineînțeles că iar aveți dreptate, dar am observat prea târziu greșeala și nu am mai apucat să postez un nou comentariu pentru a semnala greșeala. Îmi cer iertare din start pentru îmi pare rău că v-am acuzat pe nedrept și mai trebuie să dau și-un miel (cum se spune în popor) pentru că v-am botezat greșit... Însă, în ceea ce privește Fair play-ul UEFA și al Occidentului, îmi mențin părerea, "este sublim, dar lipsește cu desăvârșire". În rest, numai de bine !!!

namelessone (1 comentarii)  •  31 iulie 2019, 9:53

Problema se pune in felul urmator: exact cum la box exista categorii de greutate, ar trebui sa se faca anumite competitii pe baza rezultatelor SI bugetelor aferente de la an al an. Cum ar veni sa indeplineasca o conditie (ex: sa fie campioana sau castigatoare de cupa) si sa ai un anumit buget . Daca una din aceste 2 conditii nu este indeplinita, nu intri in competitie. Decalajul Vest - Est a existat mereu, foarte probabil va continua sa existe, insa in trecut, oricati bani aveau echipele vestice, aria de selectie era relativ mica pentru ca nu aveau voie sa aibe multi straini in echipa. O echipa din Germania era cu adevarat germana, plus o mana de straini in tot LOTUL nu in teren. Ce avem in Vest, in campionatele puternice, sunt multinationale alimentate de adevarate masinarii, in care se baga sume imense si fac scouting in mai toata lumea. Nu conteaza ca esti echipa din Asia, Africa sau Europa de Est, daca nu ai bani sa te bati cu ele, vei pierde in 9/10 ocazii cand te vei intalni direct, asta daca vei apuca sa le intalnesti. Trebuie sa recunosc ca ma apuca rasul cand citesc anumite critici de aici la adresa fotbalului nostru sau al celui central-est european in general. Da, fotbalul nostru e in deriva de multi ani, din cauza saraciei si coruptiei generalizate insa va inselati amarnic daca credeti ca aveam vreo sansa in fata multinationalelor cu un sistem sanatos. Uitati-va la alte tari estice din jurul nostru cu fotbal mult mai respectat afara, pe cate din acestea le vedeti iesind din grupele CL in mod regulat? Sahtior, TSKA, Galatasaray, Fener, au bugete de nspe ori fata de echipele noastre insa la modul realist, pornesc mereu cu sansa a doua in fata unor echipe vestice. In ultima editie de CL, toate echipele din optimi (nu vb de sferturi, semifinale) au fost din Germania, Italia, Franta, Anglia, Portugalia, Spania, Olanda. Nimic din est, nu o Turcie, Ucraina, Serbia, Croatia, Polonia, Rusia. NIMIC. Iar regula cam asta e, poate 1-2 se strecoara in optimi iar dupa-aia la revedere. Daca fotbalul vrea sa aiba un viitor in Europa si in afara Vestului Europei, trebuie sa se faca diferentierea dupa rezultate si bugete. Logic ca nimeni nu vrea sa vada Bayern - Ludogoretz, ptr ca in 99 din 100 meciuri, bulgarii o sa fie ciuca batailor, e ca si cum ai pune un taran cu furca sa se bata cu un cavaler in armura inarmat cu sabie. Cumva ii inteleg si pe cei care vor un fel de Super 8 ptr ca si echipele mari stiu ca meciurile cu echipele medii si mici sunt de umplutura, ca oricum din sferturi incepe cu adevarat competitia ptr ele si nu le convine ca megastarurile lor sa fie accidentate cu vreo echipa obscura intr-un meci care trebuie bifat insa in care deznodamantul e practic cunoscut in 99/100 din cazuri. Din pc meu de vedere ar trebui sa fie cam asa: 1. Un fel de Super 8 in care sa intre echipele cu buget de transferuri de peste 100 milioane. 2. Champions League pe categorii de buget si care au castigat campionatul anul ala. Sa zicem ca il rupi in 3 categorii. 3. Cupa Cupelor, aici fara restrictii de buget, doar cei ce au castigat cupe in tarile lor. Cei ce vor dori calitate aproape garantat fabuloasa se vor uita la Super 8 (iar premiile vor fi fabuloase aici, motivand echipele mari sa intre). Cei care vor dori dueluri mai echilibrate in care sa fie si tarile lor implicate se vor uita la CL si Cupa Cupelor. S-ar mai putea face ceva, si anume sa schimbe regula cu strainii si revina fotbalul la ce era odata insa acum ca s-a deschis cutia Pandorei si sunt atatia bani in joc, nu se va ma intampla acest lucru vreodata.

Catalin-cj (4 comentarii)  •  31 iulie 2019, 10:37

Domnule Paraschivescu eu doar atât întreb. Câte tururi preliminare joaca locul 4 din Spania și Italia? Și de ce finalista UCL joaca tur preliminar? Unde e echitatea și corectitudinea? Adică campioana României joaca 4 tururi în liga campionilor și noncampioanele Spaniei și Germaniei intra direct in grupe. Ar fi trebuit ca doar cele 5-6 campioane sa intre direct iar restul sa joace la gramada 4 tururi. Dar când o echipa mica face o surpriza și ajunge în grupe gata obosita de 8 meciuri în preliminarii și da de un gigant ca inter care a jucat doar 3-4 meciuri pana la ora competiției ce șanse are ea?

Ionut cacotasu (1 comentarii)  •  31 iulie 2019, 16:31

Problema e un pic ciudata. Hagi are partea lui de dreptate. Nu poti sa ai crestere fara investitii, fara bani. Dar apare raspunsul uefa... Cfr, urziceni, otelul.... O gramada de bani in urma participarilor in grupele ucl.. Rezultat... Insolventa, desfintare, faliment. Mno... Ce *** e de facut... Si care *** e solutia...

Golombioschi Ilie (5 comentarii)  •  31 iulie 2019, 18:57

Sa asteptam putin si sa punem in practica idei indraznete cum in fotbalul romanesc se pare ca incep sa fie implementate si cand echipele romanesti vor incepe sa bata cluburi vestice ca la fasole sa vedeti ce se vor grabi occidentalii sa schimbe regulile privitoare la coeficienti la numarul de echipe admise dintr-o tara la numarul de tari care beneficiaza de un numar de echipe sporit........oricum e posibil ca o presiune adecvata din partea federatiilor afectate in cadrul UEFA in scurt timp sa remedieze aceasta problema reala si care in esenta tareaza fotbalul european.

Ovidiu (1 comentarii)  •  31 iulie 2019, 21:38

Ar trebui ca, in numele fair-play-ului, macar sa fie punctate tururile preliminare la fel ca meciurile din grupe. Nu la jumatate, cum sunt in prezent. Daca tot joci din iulie,cand granzii sunt la plaja prin tot felul de insule exotice, sa poti creste coeficientul de tara mai echitabil si sa ai ulterior o sansa mai mare sa urci in clasament.

Ion (1 comentarii)  •  1 august 2019, 15:55

Sa presupunem o grupa in care campioanei din Anglia, Manchester City, I se alatura echipe de pe locul 2/3 din campionate puternice si alta in care I se alatura echipe campioane din tari cu coefficient mic, am putea avea City, Real Madrid, Borussia, Lyon pe de-o parte sau am putea avea City, Ludogoretz, Slavia Praga, Crvena Zvezda. Eu as prefera sa vad meciurile din prima grupa

Comentează