Radu Paraschivescu

Drumul din lumea sportului către lumea cărților este mai scurt decât pare. În fond, totul este o problemă de sintaxă

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Radu Paraschivescu
Ţara „nu cumva”-urilor

Campionatul înaintează spre ultimul minut al ultimei etape ca sergentul din poezia lui Alecsandri: „târând al lui picior”. E o ediţie de risc şi de asterisc, căreia i se va cuveni o notă de subsol în statistici: „Campionat început în […]

...

No panic, Man, sau „Primiţi cu fotbalistul?”

Ce rost are să vorbeşti despre un transfer după realizarea lui? E mult mai bine să baţi toba sau câmpii înainte ca el să eşueze. Asta dacă s-a pus cu adevărat problema ca un fotbalist să plece de la clubul […]

...

Vulturul a aterizat. În cap

Jucând aşa cum o face în ultimele meciuri, Lazio are şanse ceva mai mici să devină campioana Italiei decât are proaspătul candidat Kanye West să câştige alegerile prezidenţiale din America, eventual cu sloganul „Yes, we Kanye”. Elon Musk şi-a anunţat […]

...

Gripa vrajbei noastre

Sinteza cursului scurt de epidemiologie a fost rostită sâmbătă de specialistul Bogdan Vintilă: „Coronavirusul este o gripă cu un marketing foarte bun”. Pe aceeaşi logică, tigrul este o mâţă cu un marketing de poveste. Nu ucide doar şoareci, ci şi […]

...

Lecţia de sănătate

De-a nibelungul şi de-a nivelatul Germaniei, Bayern München îşi continuă defilarea. Mai sunt patru etape şi va fi din nou campioană. Clar, curat, fără scenarii de tipul „Ce-ar fi fost dacă?”. Şansele celorlalte echipe la titlu sunt astăzi fantezii aritmetice.

[…]

...

Noaptea generalilor

Nu avem autostrăzi, dar avem generali. Mai mulţi decât e cazul

Permalink to Noaptea generalilor
luni, 14 martie 2016, 10:16

A existat o vreme când aproape că aş fi dat orice să-l văd pe Ilie Năstase. Astăzi aproape că aş da orice să nu-l aud. Timpul schimbă timpurile, iar fachirul stopurilor viclene s-a transformat în ceva greu de acceptat. Prin Ilie Năstase cel de astăzi circulă multe nelămuriri şi contradicţii. Sigur, e dreptul oricui să se facă de râs şi să provoace dezamăgirea celor care altădată îl adorau.

Dar tristeţea e o lespede prea grea ca s-o dai la o parte cu una, cu două. Şi e trist să vezi o gazelă preschimbându-se în bufon. E supărător să ştii că omul care pe vremuri se distra cu Panatta, Kodes şi Okker compromite prin declaraţii ce-a făcut prin reveruri şi loburi. Şi e greu să înţelegi un cetăţean care se satură de România după ce-şi poartă uniforma de general al armatei române pe la Wimbledon, cu pleata ieşindu-i de sub chipiu, cu ochelarii de soare pe nas şi cu smartphone-ul în mână.

A existat o vreme când aproape că aş fi dat orice să-l văd pe Anghel Iordănescu. Astăzi aproape că aş da orice să nu-l aud. Timpul schimbă timpurile, iar mingicarului fermecător de acum trei-patru decenii i-a luat locul un selecţioner îngheţat în judecăţi şi bolovănos la vorbă. În plus, dacă odinioară Iordănescu jongla cu mingea, astăzi el face scamatorii cu adevărul.

O dovedeşte răspunsul dat lui Vicente del Bosque, după ce spaniolul s-a interesat de ce i s-a mutat meciul cu România de la Bucureşti la Cluj. „Pentru că e gazonul mai bun”, a deformat realitatea Iordănescu, de parcă nu s-ar fi aflat în faţa unei curiozităţi colegiale, ci în campanie electorală. Sigur, selecţionerul poate pretinde că a glumit. Numai că asta e doar la îndemâna oamenilor dotaţi cu simţul umorului voluntar.

Ilie Năstase cel ofuscat şi Anghel Iordănescu cel relativizant sunt generali ai armatei române. Decizia de-a pune vipuşcă unor foşti sportivi doar fiindcă au aparţinut unui club militar e nefirească şi degradează mai multe lucruri deodată. (E o decizie la fel de ofensatoare ca aceea de a face ofiţeri superiori din membrii unor ansambluri de cântece şi jocuri.) Tot generali sunt şi nonagenarii astăzi fragilizaţi de vârstă şi de boli, care au mers la război fără certitudinea zilei de mâine.

„Noaptea generalilor” nu e doar un film cu Peter O’Toole, ci şi o perdea în spatele căreia se ascund dispreţul unora şi suferinţa altora. Ilie Năstase şi Anghel Iordănescu au fost campioni fabuloşi, pentru ca acum, îmbrăcaţi în uniformă, să-l ilustreze împreună pe Moş Teacă al lui Bacalbaşa. În acest timp, generalii adevăraţi, tot mai puţini şi mai şubrezi, îşi amintesc de tributul frontului. Şi se întreabă cât de dreaptă e lumea în care unul îşi câştigă stelele sub ploi de schije, iar altul dând cu piciorul sau cu racheta în minge.

Comentarii (97)Adaugă comentariu

olandezu (2 comentarii)  •  15 martie 2016, 6:40

pentru ANONIM.......de acord cu toate comentariile facute de tine.esti un tip cinstit si corect observator al vremurilor nu prea de mult trecute ,pe caqre prea multi din ziua de azi incearca sa le duca in derizoriu cu un zel SUSPECT...unul dintre ei fiind RADU Paraschivescu.....in final as vrea sa l intreb pe autorul articolului pompos intitulat NOAPTEA GENERALILOR ,,,,CE UNIFORMA ASCUNDE IN DULAP ??????????

drako (5 comentarii)  •  15 martie 2016, 8:08

Ce parere ai ,domnule Radu,de generalii Oprea,Ontanu,de coloneii Turcescu,Kovesi,Tapalaga si altii,eiusdem farinae ? Sunt mai breji ? La ce "club"au activat si la ce sport ?

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  15 martie 2016, 8:48

@ olandezu Pacat de nick, imi place Olanda si imi plac olandezii. E clar ca nu stiti ce inseamna "pompos". Titlul articolului mizeaza pe sensul figurat al cuvantului "noapte" si e un ricoseu spre un film celebru. Cat despre uniforma, va urez cu toata sinceritatea sa aveti atatea boli grave cate uniforme am, am avut sau voi avea eu in dulap. Daca va plac insinuarile murdare, va priveste. E un sport pe care nu-l practic si care nu mi-a placut niciodata. R.P.

Șerban (7 comentarii)  •  15 martie 2016, 10:56

@Radu Paraschivescu Ei, da! După, citez: „va intreb cum anume m-am "auto-parat singur" (sper ca am citat corect)”, nu era cazul să precizez?! Oricum, recunosc că ai PARAT și în cel de al 2-lea răspuns subiectul discuției! Ei dreptate să de apuci de PÂRÂT pentru, citez: i-au, dar nu era vorba de generali ci de procurori. Până la urmă, la dumneata, chiar nu contează decât evitarea greșelilor gramaticale. Ar fi și culmea să-ți scape și acestea!!!

dzzz (8 comentarii)  •  15 martie 2016, 12:05

Tangential, ati fi putut strecura vreo doua vorbe despre actualul ministru al Tineretului si Sportului, dna. Lipa, a carei admirabila cariera sportiva e sabotata puternic de propria-i dorinta de parvenire. Ministru si chestor de politie activ, doua inalte calitati oficiale care, raportandu-ne la bagajul de cunostinte al doamnei in cauza, lasa in urma un pronuntat macanit. Desigur, fara ecou. Apoi, dincolo de excesele vestimentare si de limbaj ale lui Ilie Nastase, dincolo de sindromul Peter Pan de care se pare ca sufera, in privinta Arenei Nationale, a palmaresului Stelei si a bazei de tenis a BNR mie mi se pare ca are dreptate. Cateodata, chiar nu mai poti suporta absurditatea care te inconjoara.

brazvan (30 comentarii)  •  15 martie 2016, 12:28

credeam ca sunteti "prea mare" ca sa va etalati in articole de genul asta. da' poate m-am inselat eu...

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  15 martie 2016, 12:48

@ Şerban Cu diacritice, fiindcă aşa se cade: aveţi dreptate. În tot şi în toate. Sunteţi imbatabil, drept şi de neatins. Plecăciuni. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  15 martie 2016, 12:49

@ brazvan Categoric v-ati inselat. Sunt, dupa cum vedeti, foarte mic. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  15 martie 2016, 12:50

@ drako Ati citit in pripa. Articolul nu viza un recensamant al generalilor. R.P.

Alexandru Valeriu (9 comentarii)  •  15 martie 2016, 16:09

Comparatii nepotrivite are dreptul sa faca fiecare - pot fi fortate asemanari si intre Ecuator si Polul Sud . Singura comparatie nimerita este intre actorul principal din film -detinator al unui Oskar si genialitatea asemanatoare cu marii sportivi, inclusiv romani . Mai cu folos ar fi oprirea degringoladei din sportul romanesc actual , propunerea unor solutii pentru instruirea si educarea copiilor, tinerilor si a generatiilor viitoare din tara mea . Cat despre un etalon unul este concludent -194 de medalii olimpice obtinute de catre sportivii Romaniei inainte de 89 .Fara indoiala la aceste succese au contribuit si multi dintre generalii pomeniti sau neinclusi in randurile jenante din articol . Mari scriitori ca Fanus Neagu , Eugen Barbu , Adrian Paunescu , Radu Cosasu ,dar si gazetari sportivi ca Ioan Chirila , Radu Urziceanu , Paul Ochialbi, Anton Groman, Nicolae Secosan ,Romeo Vilara , Hristache Naum ,Emanoil Valeriu , Ioan Ghitulescu i-au admirat pe marii campioni ai Romaniei si prin pana lor maiestrita si-au adus aportul (vreau sa intru in randul comentatorilor de azi) la succesle sportului din tara noastra .

Anonim (166 comentarii)  •  15 martie 2016, 16:54

@ R. P. Aveti indoieli in privinta proprietatii termenilor pe care-i folosesc? Ma cam jigniti... A.

Anonim (166 comentarii)  •  15 martie 2016, 16:58

@ R.P. Altfel spus: considerati ca n-am proprietatea termenilor pe care-i folosesc? Asa jalnica impresie las? A.

17 Nentori Tirana (169 comentarii)  •  15 martie 2016, 17:17

„Nu avem autostrazi, dar avem generali ...“ Domnule, frazele astea nu au nici urma de logica, o betie de asocieri fara legatura, o constructie bazata pe evidenta ca Ilie Nastase nu este profesor- doctor. Vodca pentru prostime, da domnule, e un bufon prost: „Buna ziua domnule Paraschivescu, In sfirsit mai spune cineva adevaruri Va multumesc.“ Cu placere, dar adevaruri a spus Ilie Nastase. Fara perdea. De ce s-ar exprima o gazela ca o bufnita ? Ungaria are, la ei se poate, Romania nu are, desteptii de romani inchid si ce au, ori lasa totul in paragina. Ce face BNR e rusinos. Citi bani s-au furat prin bancile pastorite de aceeasi banda de un sfert de secol ? Calculele arata ca numai in Bucuresti s-au furat anual 100 milioane EURO. Aceste afaceri se fac numai cu bani care vin de la banci si trec prin banci ! Isarescu si-a tras blazon, vila din bani europeni, iar vinul lui il vrea cel mai cel. Dar daca cei din finala Davis 72 ar reveni, nu s-ar putea juca decit pe terenurile din vila privata a lui Isarescu. In 72 inca confundau Bucuresti cu Budapesta. Asa cum erau, „bolovanii“ si „nesuferitii“ Tiriac si Ilie i-au invatat pe americani unde e Bucurestiul. Asta la citeva saptamini dupa un atentat dement comis de niste generali prieteni ai romanilor. Ce se poate juca azi in Bucuresti – Europa ? Aud ? Nu-i rusinos ? Generali ? Oprea. D Cioflina a trecut prin toate cazarmile, a dus Romania in NATO, a fost decorat de presedintele SUA, a fost condamnat cu un cioban. MApN ? Acolo se calculeaza prejudiciul adus Romaniei de campioana Romaniei, 2014 inca pe locul 17 in lume. Analfabetii Oprea, Dusa, iar acum continua calculele puradelul Motoc, care miroase a eroii Timisoreni bagati in cuptor. Babiuc a scris 200 de carti in libertate, prea putine, a fost condamnat cu un cioban. Lui Nastase ii pute, ii e scirba. Omul e sincer. Da, ii dispretuieste pe cei care stiu doar sa dea din gura. Daca va puneti ordine in ginduri veti vedea ca Ilie spune adevaruri si e realmente scirbit de Romania in timp ce Domnia Voastra de Maestru nu-l contaziceti si sinteti superior scirbit, dar de bufonii care se dau generali. Eu l-as fi intrebat doar: bai Ilie, da cine este Romania ? PS Nici n-am vrut sa scriu, ca sa nu va simtiti jignit. Imi inchipui ca nu ma credeti. Pentru ca nu le aveti, nu scrieti logic, va lasati cuprins de sentimente si piperati cu niste cultura. Ce sa intelega ciumetii ? Nu-s destui din cei care se cred „mult superiori“ altora. Iar un om care nu cunoaste bucataria balcanica nu intelege absolut nimic. Faceti un experiment. Dati cuiva textul la tradus cuvint cu cuvint in germana si incercati sa-l trimiteti sub numele Ceva Müller la o redactie in Germania. Daca intelege cineva ceva din toata varza asta cu specific national romanesc, care mai e si piperata cu „Noaptea Generalilor“, eu ma duc popa in China. Va vor intreba ce-ati vrut sa ziceti. Pentru ei nu exista legatura intre autostrazi si generali. N-avem mere, dar avem pere. Cine e bunul, cine e raul ? E roman politist ? Macar sint fructe. Cine e de vina, marul ori para-schivescu ? Mai apar personajele sport, mingea, gazela, bufonul, del Bosque. Iar bolnavul O Toole in treaba cu autostrada si arena de tenis o sa-i bage complet in ceata ! Nu le pare ca e vorba de „dispret si suferinta altora“ in film, dar va vor crede specialist. Bine, acum Nastase dispretuieste ca generalul, caci zice de scirba, dar cine sufera ? Isarescu ? Paraschivescu ? Evreii ? Prostituatele ? Pe cine-a omorit Nastase ? Elena e inca in viata. Gala Bute a fost un succes. Poate sufera cei 90% dintre comentatorii care s-au saturat sa-l vada in viata ! Cind o sa realizati ca Tiriac si Nastase au si ei ceva de spus in tara voastra, macar ca cetateni, asa cum pot si ei.

Anonim (166 comentarii)  •  15 martie 2016, 17:21

@ olandezu Multumesc, prea multe aprecieri! Sa auzim si sa citim numai de bine! A.

valeriu ciuca (5 comentarii)  •  15 martie 2016, 17:32

A existat o vreme când aș fi dat aproape orice să-l văd pe Gabriel Liiceanu la catedră, dezvoltând idei înalte, cu referiri docte la Kant și Heidegger și citate în original din clasicii latini. Un profesor fascinant, făcând loburi de-a dreptul spectaculoase între facticitate și „uși închise”. Un cărturar adevărat, care ne dădea speranțe, nouă, bobocilor entuziaști, prea tineri, fără un bagaj prea mare de cultură, dar conștienți că, prin tenacitate zilnică, prin rigoare clasică etc, putem ajunge, într-o zi, măcar aproape de cunoștințele profesorului. Dar a mai existat și o zi, destul de recentă, când am văzut profesorul transformându-se în precupeț, lansând ultimul volum al celui mai în vogă scriitor român cu niște fraze publicitare atât de sforăitoare încât mă întrebam dacă-i sigur că nu lansează ultima linie de lenjerie intimă a Danielei Crudu. „Viața mea se împarte între înainte și după Solenoid”, „Sunt mândru că am citit Solenoid”, „Îmi voi face o carte de vizită pe care voi scrie: Am citit Solenoid” și tot așa. Asta de la urmă m-a dus cu gândul la tatăl unui personaj celebru din lumea interlopă, care chiar și-a făcut o carte de vizită pe care și-a scris atât: „Tatăl lui XY”. M-am gândit, când l-am văzut pe respectatul filozof, ordonator de gândire, traducător eminent al celor mai luminate minți europene, profesorul adulat de generații de studenți --- transformat într-un agent publicitar nerușinat (al propriei edituri, firește) că Dumnezeu, când vrea să-și bată joc de un intelectual, nu mințile i le ia mai întâi, ci bunul-simț. Și că toate eforturile generațiilor de studenți de a se apropia de nivelul de cunoștințe al profesorului au căzut, brusc, în derizoriu: precupeți ordinari, agenți imobiliari veroși sau librari hrăpăreți puteam să ne facem și fără să ne mai batem capul cu Geulincx sau Spinoza... Ne lamentăm pe seama derapajelor morale sau de limbaj ale unor bieți sportivi ajunși„generali” din motive încâlcite ale istoriei („generali” care n-au citit în viața lor un roman de Sandra Brown, că nu le putem cere să-nțeleagă un tratat de strategie militară...), dar nu observăm evidențele de ridicol și jenant ale „cărturarului” de lângă noi. (Poate și pentru că este șeful editurii care ne plătește).

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  15 martie 2016, 17:40

@ valeriu ciuca Aveti dreptate. Trebuia sa scriu despre Gabriel Liiceanu in "Gazeta Sporturilor". Cum de nu m-o fi dus mintea? R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  15 martie 2016, 17:43

@ 17 nentori tirana V-as propune altceva. Sa ne trimitem amandoi textele in Germania (traduse, cum altfel?) si sa vedem care e mai deslusibil. Tineti pariul? R.P.

Anonim (166 comentarii)  •  15 martie 2016, 20:11

@ R. P. Concluzie: ati reusit sa generati 69 reactii (scopul principal), ati si raspuns unor comentarii, dar parca nu mai exista sintonia de acum un an si mai bine! Cei care apreciaza continutul materialelor dvs. sunt mai ales imberbii fara discernamant si agramatii a caror cultura consta in informatiile culese de pe Internet si in postarile de pe youtube.com! Si nu va recunoasteti unii vechi amici (cum, in mod eronat, se considerau ei insisi) nici macar dupa stil, pe care-l apreciati candva! A.

genu (110 comentarii)  •  15 martie 2016, 20:19

Alti bunici, alt refren: ...cu cascheta erai sic.

Alexandru Valeriu (1 comentarii)  •  15 martie 2016, 20:21

Raspunsurile vizand unele abilitati lingvistice de care da dovada R.P. sunt o maniera infatuata . Despre marele profesor pe care-l pomeneste un comentator as dori sa-i amintesc ca un oarecare Noica l-a obligat pe acesta, sa plece de la Institutul de filozofie pentru clonarea lui Heidegger ca teza de doctorat . Iar autorului articolului ,banatean ca si mine ,l-as ruga sa evoce pe sotii Isar , antrenorul emerit al sportului Corneanu si alte figuri de legenda ale sportului din Lugoj si vestul tarii ,surse de inspiratie si de actiune pentru cei de azi si de maine in revigorarea sportului romanesc .

genu (110 comentarii)  •  15 martie 2016, 20:27

PS Caravaggio a ucis un om, dar milioane de oameni au preferat sa vada peste asta. Domnul Liiceanu a creat cea mai importanta institutie de dupa '90. Un fej de Talmud in mii de volume, ca sa nu ne pierdem. Iar unii oameni fluiera a paguba...

17 Nentori Tirana (169 comentarii)  •  15 martie 2016, 22:26

Nu pareti genul care sa se fofileze, asa ca sint surprins iar de lipsa de logica. Tin pariul. Desi n-am text, n-am pus pariu, desi iar nu vad logica. Eu va spun prieteneste ca ginditi superficial, scrieti fara logica, iar rezultatul se vede din comentarii, iar domina voastra imi raspundeti ca eu nu ma fac inteles, ca in clasa a patra. Stalin spune ca Hitler e un criminal iar Hitler ii raspunde ca Stalin e un criminal si mai mare. Deci ar trebui sa ne comparam crimele ? Dati liber poftelor bolnave ale unora sa denigreze campioni care au lucrat ca ambasadori ai Romaniei cu 30 de ani inainte sa fie numiti ? Nu. Vezi comentarii. Nici romanii nu va inteleg. Q.E.D. Eu am intrebat doar daca nu cumva a spus Ilie adevarul. Se poate juca ceva in capitala – europena ! - desteptilor si cultilor pamintului ? Ce se poate juca ? Cite librarii sint in toata Romania va intreb acum, de cite carti se vind in Ungaria, mai mica, comparativ ? Caci poate are legatura cu Ilie. Ce treaba au autostrazile si arena de tenis cu generalii ? V-am dat niste generali. Diferiti, la alegere. Cit s-a furat si daca se poate fura fara cu ajutorul bancilor, eu sper ca stiti. In film, generalul era bolnav, criminal in serie care suferea in fata oglinzii. Nu se putea privi de cind s-a recunoscut in tabloul unui geniu. Memorabil. Evreii nu contau, Tanz a omorit o prostituata. Dar alt ofiter german a incercat sa-l demaste. Justitie chiar si in 40. Nu cred ca are legatura cu adevarul dar pare logic ca doar un om bolnav putea comite crimele impotriva evreilor. O Toole e fantastic in rolul generalului Tanz, filmul e din categoria celor care nu pot fi uitate, care nu-si vor pierde valoarea. Dar ce lagatura are cu generalul Ilie Nastase ? Pe cine a omorit si cine sufera in urma declaratiilor sale? Alte intrebari fara raspuns. Din viteza, ca doar e gazela, n-a specificat cine ii provoaca scirba. Zice de Romania. Sa fim seriosi, era prea complicat pentru gazela sa precizeze cine e Romania in declaratiile sale ? Ilie Nastase e un patriot. Mie imi pare evident. Asa sint mai toti cei care n-au alt duh. Rezum. Tin pariul. Ultimele texte nu pot fi intelese, nu au logica, nici legatura cu realitatea. Sint o varza de asocieri fara nici o legatura, care ii duc eventual pe cei slabi cu duhul la a denigra in comentarii. La fel in articolul despre Hagi, majoritatea comentatorilor au inteles ca au liber la insulte fine. Chipurile Hagi ar avea nevoi de traducerea textului Domniei Voastre ca sa-l inteleaga, un prostalau, asta au comentat 90%. Bine domnilor, macar e prost pe banii lui ! Azi dau toti in Ilie, fara sa se intrebe daca a rostit adevarul. Unora li s-a pus pata si pe Tiriac. Bufoni, prosti, profitori, care ei vorbeste prostii, fara sa fie intrebati. Asta va e mesajul ? Nu. Deci am demonstrat ca nu ati fost inteles nici macar de romani. Acum vine partea mai grea. Eu sustin ca unul care nu e roman, desi cunoaste cit de cit situatia si personajele, nu intelege absolut nimic ! Tineti pariul ? Asta v-am informat prieteneste. Ziceti ca nu va sint prieten ? Nu intelegeti, dar bine. Dati „textele“ prietenilor A P, G L care va tot lauda, ori chiar doamnei AMP care v-a apreciat odata cind vorbea de cultura colectivista estica si care are o aversiune evidenta la inculti, toti prieteni care pot traduce, au cultura europeana, au experienta cu edituri, redactii europene, cu nemti era doar spre exemplu. Intrebati mai intii daca ei inteleg ceva din „noaptea generalilor“, ei care cunosc in amanunt situatia si peronajele, intrebati daca un neamt ar intelege ceva, daca apar des astfel de articole fara nici o logica si legatura cu adevarul in presa cit de cit europeana, fara a fi sanctionate cumva. Pe ce pariem ca ei va vor da un sfat prietenesc ?

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  15 martie 2016, 23:26

@ 17 nentori tirana Bine. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  15 martie 2016, 23:28

@ Alexandru Valeriu Figura cu Noica, Liiceanu si "clonarea lui Heidegger" e de tot hazul. Si de nivelul unui ziar condus de un securist acoperit (banuiesc ca stiti despre cine e vorba). Dati-mi voie sa rad. R.P.

valeriu ciuca (5 comentarii)  •  15 martie 2016, 23:38

V-aș ruga, domnule Paraschivescu, să nu mă luați de prost, și, dacă se poate, să nu încercați, de la înălțimea respectabilă a cărturarului care sunteți, să aruncați praf în ochii celorlalți cititori. Nu am zis nicăieri că ar fi trebuit să scrieți despre directorul editurii (la carel lucrați) în „Gazeta sporturilor”. Am spus că vă lamentați în legătură cu lucruri derizorii, iar pe cele cu adevărat importante le treceți cu vederea. Am impresia că vi s-a mai reproșat și de către alți comentatori, în ultimul timp, lucrul acesta (chiar în editorialul precedent?), dar nu am văzut vreo reacție din partea dumneavoastră. Nici nu mă miră: „trădarea cărturarilor” nu e o vorbă inventată la noi și, până la urmă, nici în Franța lui Julien Benda, mai nimeni nu mai dă doi bani pe formulă, chiar dacă e cât se poate de actuală. Nu-i nimic, eu sunt convins că, fără sau cu legiuitorii-cărturari, ne vom trezi, într-un final, tot ce sper e să nu fie un final de tot horror.

Alexandru Valeriu (9 comentarii)  •  16 martie 2016, 0:48

Puteti sa radeti cat doriti . Dar e trist cand excelentzele neamului meu sunt batjocorite ,chiar daca sunt numai mari sportivi. Am uitat de inca un nume de lugojean vestit -Ioan Kunst Ghermanescu . Si aerul Lugojului a zamislit sau inspirat si intelectuali de valoare ca Bredicenii sau Lucian Blaga ,Vidu ,Traian Grozavescu etc. Si mai e un lucru -Sanctitatea sa ,Papa Francisc I, un mare ierarh al nostru , al tuturor, indemna la iubire ,la intelegere ,imbratisand pe toti oamenii ,inclusiv pe comunisti ,atei sau pe Darwin daca vreti . Folositi formule de discordie ,de intoleranta ,inchizitoriale ,invechite si va asumati rolul ingrat de judecator .Cu ce drept ? .Va multumesc si punct .

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  16 martie 2016, 1:08

@ Valeriu Ciuca 1. Nu ma lamentez. 2. Nu vad legatura intre un articol despre Ilie Nastase si activitatea mea la Humanitas. 3. Nu cred ca trebuie sa-mi explic articolele. Mizez pe nivelul cititorilor. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  16 martie 2016, 1:08

@ Alexandru Valeriu Cu (sau fara) voia dvs., o sa mai rad un pic. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  16 martie 2016, 1:09

@ Alexandru Valeriu I-ati uitat pe Lavinia Milosovici si Eftimie Murgu. R.P.

valeriu ciuca (5 comentarii)  •  16 martie 2016, 6:24

Mulțumesc.

Nexus (1 comentarii)  •  16 martie 2016, 8:28

Spre deosebire de unii generalii din ziua de azi, facuti la apelul de seara si care n-au parcurs nici macar gradele obligatorii intermediare din armata romana, Nastase este un brand national. El, impreuna cu Nadia au construit renumele international al Romaniei. Tocmai de aceea ar trebui sa nu se atinga nimeni de ei, nici macar in gluma, lucru care din pacate nu se intampla. Tocmai de aceea apar tot felul de judecati fara valoare, despre situatii ridicole cu personaje si mai ridicole.

Alexandru Valeriu (9 comentarii)  •  16 martie 2016, 19:14

Domnule R.P. sunt inacantat ca am avut onoarea sa va provoc buna dispozitie si dezamgit de absenta reciprocei . Cat despres scuzia ca aticolul jignitor se refera numai la doi mari sportivi ajunsi la varsta senectutii - este o ipocrizie caci ati provocat cu buna stiinta atacuri si la alti mari campioni ai Romaniei . Tehnica este veche ,implementata la noi de A.Toma , Roller,Dan Desliu ,Bakonski (senior) , Maria Banus ,Nagy Imre, etc . Cat despre Milo ,n-am uitat-o ,ca si alte personalitat din capitala culturala Lugoj -Iancu Iancovici , Ion Vidu , Dimitrie Stan , Traian Vuia , Szilard si Teller (colegi de banca la Liceul C.Brediceanu ), Nicolae Breban , Bugarin , Dan Popescu ,Remus Tascau ,C.Popovici, Aristide Buhoiu ,etc. Va doresc sa intrati in al doilea ETC. si nu in randul imperialistilor culturali care distrug si prin ignorare dreptul macar la o spiritualitate proprie (talibanism contemporan) .

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  16 martie 2016, 22:38

@ Alexandru Valeriu Va promit ca nu va mai starnesc. N-am crezut ca o sa ajungeti la "implementarile" lui Nagy Imre. Nu, nu mai e de ras. E grav si ingrijorator. R.P.

Alexandru Valeriu (9 comentarii)  •  16 martie 2016, 22:45

Erata -cu scuze -incantat, -despre scuza ca articolul , -Bela Lugosi inainte de al doilea etc.

Alexandru Valeriu (9 comentarii)  •  17 martie 2016, 2:14

Oricum nu e vorba de fostul priministru tragic al Ungariei -n-ati inteles sunteti formator de opinie si ar trebui mai multa solicitudine fata de cititori Sper ca polemica a fost un accident ,pentru ca ati starnit pe multi cu jignirea personalitatilor din tara mea . Doresc sa nu intrati in concertul antiromanesc care se aude tot mai puternic . Vedeti ca am si eu inrijorarile mele fata de dumneavostra (care nu includ amenintari si categorisiri securistice) ,ceea ce inseamna ca inca va pretiuesc . The End .

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  17 martie 2016, 8:19

@ Alexandru Valeriu Am inteles foarte bine despre cine vorbiti. Si nu am jignit. Am spus doar ca un grad de general nu trebuie acordat cu atata larghete. Si ca Nastase se compromite singur (amintiti-va ca a reusit sa fie pus in inferioritate chiar si de Victor Ciorbea la alegerile pentru primaria Capitalei). Nastase e cel care a jignit uniforma militara, chiar nu vedeti? Ce-a cautat in uniforma alba la Wimbledon (cu cercel si ochelari de soare)? Ce-a cautat in uniforma albastra la finala Cupei Ligii? Chiar nu stie un general ca uniforma nu are legatura cu moda? Si ca fiecare arma are uniforma ei? Sa fim seriosi. In rest, daca ma banuiti de antiromanism, e optiunea dvs. Oricum cititorul stie mai bine ce vrea sa spuna scriitorul decat scriitorul insusi. R.P.

Ilie (86 comentarii)  •  17 martie 2016, 12:33

Dl. Paraschivescu, precizez din start ca nu tin sa-mi publicati mesajul sau, mai precis, prefer sa nu-l publicati. Vroiam doar sa va transmit un panseu, anume ca n-ar fi inadaptata ptr unii care vizibil nu au inteles precizarea ca subiectul articolului dvs nu este defaimarea unor fosti mari sportivi si, din alt punct de vedere, demni ambasadori a ceea ce poate insemna romanesc, alaturi de altii - Nadia Comaneci, Ivan Pataichin, etc.. ci amalgama intre domenii si staturi pe atit de diferite pe cit de ilogice de amestecat : cel militar cu cel sportiv ! Pentru unii exista grade si/sau decoratii, pentru altii decoratii, eventual rente viagere, etc .. dar nu grade de General de armata ! Ast amanunt cred ca le-a scapat unora. In aceeasi linie de idei, daca e sa pastram aceasta 'logica', in cazul asta de ce nu am ridica la nivel de Gereral un cercetator stiintific de renume, diplomati de la diverse olimpiade sau orice alt român ce ne face mindri de a vorbi aceeasi limba ? Si ar mai fi o chestie, care nu stiu daca o vedeti nici dvs, dar care, credeti-ma (si fara a-si acorda vreun merit din asta), din 'afara' (diaspora) pare ca o evidenta : tendinta romanashului de a confunda patriotismul cu nationalismul. Ce nu am face ptr cei ce ne-au facut mindri 'peste hotare' ? De asta au si avut unii, cred eu, reactia epidermica : cum sa te 'legi' de icoane ca Nastase, Hagi sau Iordanescu ? Implicit de gradul lor de Generali (sau ce-or fi, Hagi nu stiu daca e si el) .. Raportul cu gradul militar sau decorarea celor ce nu isi aveau certitudinea zilei de miine din razboi (le) par derizorii. Un specific romanesc acest 'patriotism' prost inteles .. Mai adaug ca nu am legatura cu celalalt 'Ilie' dintre comentatori. Numai bine va doresc

Alin (1 comentarii)  •  17 martie 2016, 15:01

Radule, Radule, în ce te-ai băgat! Românului trebuie să i-o zici pe șleau: ce-are *** cu prefectura?! În ziua în care a aflat că Iordănescu a fost făcut general, tatăl meu - ofițer de carieră, rănit și decorat pe ambele fronturi, veteran de război, plecat la cele veșnice cu grad de lt. col (r) - mi-a spus doar atât, citez: ”Măi băiete, în țara asta *** s-a-ntors totul cu ***-n sus! Vai de tine și de copiii tăi”. Dar, nu uita: "You'll never walk alone"!

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  17 martie 2016, 17:35

@ Ilie Va multumesc. Observatiile dvs. fac mai multa lumina decat as fi putut face eu. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  17 martie 2016, 17:36

@ Alin Inteleg foarte bine, Alin. Si tata a fost veteran de razboi. Ranit, ingropat de obuz, batut cu un pat de pusca in cap. De aici indignarea. Radu

modestmouse (1 comentarii)  •  17 martie 2016, 19:03

Nu inteleg de unde atata aversiune pentru o parere...cei doi, chiar daca au fost mari sportivi, nu cred ca au participat la vreun razboi sau au vreun alt merit decat acela de a fi activat ( cel putin Iordanescu) la clubul sportiv al armatei. Si chiar daca au facut imagine Romaniei, nu vad de ce ar trebui sa li se accepte orice derapaj( in special Nastase).eu cred ca ridicolul si anormalul trebuie taxat si condamnat, indiferent de notorietatea si de realizarile persoanei respective. Sunt total de acord cu domnul Radu.

17 Nentori Tirana (169 comentarii)  •  17 martie 2016, 21:39

Pentru @Ilie si @Alin scuze, ma lungesc mereu. Dupa „7“ devine mai complicat. Cititi pina la „8“ pe scurt: 1-in Bucuresti nu se mai pot organiza competitii, la Budapesta da. 2-Ilie a fost singurul care a vorbit, a spus adevarul, foarte dur fata de conducatori, asa cum merita. 3-cei care au tacut cu Dusa, Oprea, Motoc, Isarescu, dar care sufera si ei la fel ca Ilie, gasesc logic sa-l faca bufon. Nu-l contrazic cu nimic. Logic sa dai in gazele. 4- generalul Tanz era nebun, criminal in serie. Ce treaba are cu Ilie Nastase ? Doamne pazeste. Treaba dintre Ilie si autostrazi ? 5- Oprea a mutat caii de la CSA si si-a tras club pentru 2,25. Toti juristi dottori care confunda proprietatea cu administratia, care miros a crematoriu, se plimba cu girofaru iar in gropi cad altii. De astia n-au zis nimic parintii ? Ori au tras ei la Timisoara si unchiul lui Motoc v-a scapat de cadavre ? Daca sintem toti ofiteri atunci ar trebui sa ne intrebam cum a ajuns Oprea general. Caci asta se intreba toti ofiterii. Nimeni nu intreaba cum a ajuns Ilie general. Asta stim. 6-Ilie, Iordanescu, au crescut la popota. Toti sportivii si flasnetistii erau gradati si puteau avansa. Cinta unu bine la nunta, pac colonel. Azi e la fel. Daca Brinza ia o medalie, hop apare colonelul *** si o avanseaza in grad. E singura metoda de ai mari salariul ! De a mai fura ceva de la stat ! Daca cistiga aur la olimpiada o face *** generala ! 7-Daca CSA avea un Mozard, *** il facea general, avea Loja lui !!! la Londra, jumatea lui de tabela, iar voi rideati de el: uite-l si pe prostul ala de Mozart imbracat in general ! N-a furat uniforma, nu-i la bal mascat ca Mazare. A primit-o ca s-o poarte la anumite ocazii. Ar insulta uniforma daca n-ar purta-o, daca i-ar da foc, daca s-ar …pe ea. Ilie a imbracat tinuta de gala doar la evenimente mari, exact dupa regulament. 8- Un cercetator nu poate fi avansat general. Nici Budescu, nici Maxim, nici Edi Iordanescu. Vorbiti ca „romanasii“, doar ca sa va aflati in treaba. Nu-i vorba de patriotism, de nationalism nici pomemeala aici. Aici e eventual invers, e vorba despre prostii de romani, caci daca la unguri se poate, s-ar trage eventual conluzia ca romanii sint mai prosti ! Logic ? 9- Dreptate ati avea daca ati pune altfel problema si v-ati intreba daca azi totul e LEGAL. Asa da. Azi e totul ILEGAL, Brinza nici n-ar avea voie sa concureze, iar cit de prost e sistemul se vede dupa cum sint administrate bazele sportive. Colonei, burti, ce vrei ? *** sarea gardurile scolii. Rosu a fost handbalist, nu chiar ca Gatu, dar se zice ca era ofiter, din familie de ofiteri, se zice ca pe vremea lui bazele mai aratau cit de cit caci colonelul Rosu era in legalitate. Azi CSA Steaua ar trebui condusa de civili, deci practic desfiintat ca club al MApN. Poate ramine cu numele, cu aceleasi baze, dar condus de civili ! Ilegalitatea consta in faptul ca ASA Steaua imi apartine mie si tie dar nu noi l-am delegat pe colonelul *** sa fie administrator pe proprietatea noastra si sa-i mai dea si lui Brinza banii nostri, ai Statului. Exemplu: Brinza ca general ia o gramada salariu de la Stat, are deplasari, ii mai socoteste *** ceva sporuri, totul de la Stat. Pandurii dispar, nu mai au voie sa primeasca bani de la Stat, nici de la minele care au afaceri cu Statul, la care au desigur datorii. Prost sa fi sa nu faci cit mai multe datorii la Stat. Ai doar un milion, poti ramine fara masina, casa ai dat-o deja fetei. Ai un miliard datorii, deja se pune problema sa mai primesti un miliard, furi bine, bravo, chipurile sa te modernizezi si sa-l platesti inapoi pe primul. Asta in paranteza, voiam sa arat cum o intreprindere care are datorii imense la Stat isi permite sa finanteze Pandurii. Acum vine cheia: daca Pandurii ar putea sa-si faca jucatorii generali, ar lua salariu de la Stat. O gazela ca Maxim si-ar da si masina pentru o uniforma ! Va prindeti unde bat ? Iar in competitii europene oricum nu pot participa echipe ale ministerelor. La fotbal se respecta legea. La scrima inca se mai trece cu vederea. Normal Brinza ar trebui sa concureze doar in Rusia, Coreea de Nord, in Cuba nu stiu, poate prin Africa pe undeva mai sint alde Oprea cu care se poate duela, o duce Oprea Africanu cu girofaru, dar trebuie sa fie atenta sa piarda ca ala o sa stea cu Leopardul linga el.

vasco (93 comentarii)  •  18 martie 2016, 13:58

Radu Paraschivescu,CORECT!Articol foarte bun,prea subtil pentru mintile unora de pe aici...dar foarte bun.Tocmai ma uit la TV,***,la emisiunea lui Radu Naum...si a intrat telefonic si domnul general si senator nevotat de nimeni..Ilie Nastase,pentru a se pange ca unul Parasciv sau Paraschivescu l-ar fi jignit,s-ar fi luat de el....Jalnic,la fel de jalnic ca si imaginea lui in uniforma de general la Wimbledon,de care a ras presa engleza...Si eu l-am admirat ca sportiv dar de pe atunci nu-mi placeau unele atitudini ..

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Alexandru Valeriu (9 comentarii)  •  18 martie 2016, 16:32

Imi doresc cat mai multi generali si dupaJ.O. din Brazilia si cele urmatoare si nu de generali care reincalzesc zdranganitul armelor obicei primitiv din fostul razboi rece . Si pentru ca veni vorba se resuscita parca dosarele de cadre (un bunic a fost la Marasesti ,iar altul capitan preot ortodox in armata austro-ungara ,tata detinut politic ,dar povestile lor ,unele crude tin de intimitatea famiiei mele) .Mos Teaca si Svejk continua sa existe in toate armatele profesioniste din lume . Chiar nu voi mai provoca raspunsuri in continuare caci nu problemele tabloide despre imbracamintea lui Ilie si carticica de rugaciuni a lui Iordanescu tin de prezentul si viitorul sportului romanesc Mens sana in corpore sano . Din Boston , cu stima .

Alexandru Valeriu (9 comentarii)  •  18 martie 2016, 18:16

Recunosc cu umilinta sunt mandru ca fac parte dintr-o ginta despre care bardul de la Mircesti scria-Ginta latina e regina pritre ale lumii ginte mari (premiul I la poezie ,Paris) si al dacilor propietari ale acestor plaiuri mioritice si dupa legea 112 . Asa ca imi asum virtutile si defectele lor Cu dragostea care ne-o invoca un intelept contempoaran Sanctitatea sa ,Papa Francisc I .

Alexandru Valeriu (9 comentarii)  •  19 martie 2016, 22:43

Domnule R.P. -Inca un rand de generalese , de data asta superbele handbaliste ale Romaniei ,private in decembrie anul trecut de titlul suprem .Sper sa ne bucuram impreuna .

Stefan (14 comentarii)  •  28 martie 2016, 12:17

Am impresia ca e o boala de care sufera majoritatea sportivilor trecuti de o anumita varsta si cu un oarecare, intre ghilimele, succes in cariera sportiva, cu exceptiile de rigoare. Iar unii mai mult si altii mai putin. Si daca stau bine sa ma gandesc, si o boala de care sufera si mult prea multi dintre cei care le calca pe urme. Succesul naste monstrii, pare-se ca. Incerc sa ma gandesc de exemplu la un antrenor de echipa nationala de fotbal care sa fii avut macar jumatate din eleganta, discretia si echilibrul lui Del Bosque, incepand cu perioada cand succesurile ( mi-e simpatic Vanghelie ) cu Real Madrid l-au pus pe harta mare a fotbalului. Sunt curios cum ar fi tratat generalul Anghel Iordanescu evenimentele create de atitudinea, modul si stilul de exprimare ale lui Pique vis-a-vis de diversele subiecte sensibile din jurul Barcelonei, Cataluniei si a Spaniei. Un glont virtual in cap? O discutie personala cu Pique cu o pozitie transanta a generalului, urmata de o declaratie de presa cu o pozitie "transanta" total diferita a dumnealui, urmata de o discutie cu presedintele ligii unde existenta primelor doua luari de pozitie este negata? :)) Te crucesti uneori cand te uiti la o emisiune sportiva si observi cum X uita de la mana pana la gura ce a declarat nu cu multe zile inainte, sau X si Y sustin ca au vorbit chestii diametral opuse in ultima lor discutie, sau cand auzi motivatiile ( daca exista, ca doar generalul a devenit un demizeu, si cine suntem noi muritorii nestiutori de fotbal sa ii cerem lui explicatii, sau sa ii judecam deciziile ) lui X, Y, Z, etc, sau derapajele unor oameni cu par alb la tample care mai au putin si se isterizeaza in declaratii aberante uneori, sau cel putin comice. Spuse cel fara de pacat, aruncand primul cu piatra :))

Comentează