Radu Paraschivescu

Drumul din lumea sportului către lumea cărților este mai scurt decât pare. În fond, totul este o problemă de sintaxă

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Radu Paraschivescu
Ţara „nu cumva”-urilor

Campionatul înaintează spre ultimul minut al ultimei etape ca sergentul din poezia lui Alecsandri: „târând al lui picior”. E o ediţie de risc şi de asterisc, căreia i se va cuveni o notă de subsol în statistici: „Campionat început în […]

...

No panic, Man, sau „Primiţi cu fotbalistul?”

Ce rost are să vorbeşti despre un transfer după realizarea lui? E mult mai bine să baţi toba sau câmpii înainte ca el să eşueze. Asta dacă s-a pus cu adevărat problema ca un fotbalist să plece de la clubul […]

...

Vulturul a aterizat. În cap

Jucând aşa cum o face în ultimele meciuri, Lazio are şanse ceva mai mici să devină campioana Italiei decât are proaspătul candidat Kanye West să câştige alegerile prezidenţiale din America, eventual cu sloganul „Yes, we Kanye”. Elon Musk şi-a anunţat […]

...

Gripa vrajbei noastre

Sinteza cursului scurt de epidemiologie a fost rostită sâmbătă de specialistul Bogdan Vintilă: „Coronavirusul este o gripă cu un marketing foarte bun”. Pe aceeaşi logică, tigrul este o mâţă cu un marketing de poveste. Nu ucide doar şoareci, ci şi […]

...

Lecţia de sănătate

De-a nibelungul şi de-a nivelatul Germaniei, Bayern München îşi continuă defilarea. Mai sunt patru etape şi va fi din nou campioană. Clar, curat, fără scenarii de tipul „Ce-ar fi fost dacă?”. Şansele celorlalte echipe la titlu sunt astăzi fantezii aritmetice.

[…]

...

Iugoslavia. Serbia. Serboslavia. Mă rog, campioana

Vecinii au mai cîştigat o Cupă Mondială. Noi încercăm să existăm

Permalink to Iugoslavia. Serbia. Serboslavia. Mă rog, campioana
luni, 22 iunie 2015, 11:57

„Ce-ar fi fost dacă…”. Este numele unui joc practicat cu frenezie pe planetă. Se scriu cărţi  despre cum ar fi  arătat lumea cu Hitler trăind pînă la 80 de ani,despre ce-ar face eschimoşii în Togo, despre ce s-ar întîmpla cu palmierii dac-ar rodi prune. Lumea se prinde în hora contrafactualismului. La fel s-a întîmplat şi în fotbalul anilor nouăzeci,  cînd, după fărîmiţarea  Iugoslaviei,  oamenii s-au tot întrebat cum ar fi  jucat Iugoslavia în perioada 1992-2000 dacă nu s-ar fi făcut ţăndări. Ce ar fi putut deregla un mecanism gresat de uleiul talentului nativ şi pus la treabă sub comandă unică? Cum ar fi arătat un meci între Iugoslavia întreagă şi Germania, Brazilia, Franţa sau Italia de-atunci? Singura chemată să răspundă e imaginaţia noastră care simte rar nevoia de odihnă.

În octombrie 1987, Iugoslavia a cîştigat Cupa Mondială pentru echipele sub 20  de  ani,  trecînd  de  RFG în  finală. A făcut-o în  Chile, unde se joacă acum meciurile din Copa America. Cîteva nume de laureaţi ai vremii: Boban, Štimac, Šuker, Prosinečki, Brnović, Mijatović, Jarni. Şi cîteva nume de echipe de club la care  au  ajuns să  joace: AC Milan,  Valencia,  Barcelona, Sevilla,  Real  Madrid, Arsenal, Espanol, Fiorentina. Dacă istoria nu şi-ar fi dat în petic, sus-numiţii ar fi făcut joncţiunea la naţionala mare cu cei care, din diverse motive, nu fuseseră în Chile: Savicević, Katanec, Bilić, Mihajlović, Jugović,  Boksić, Pancev,  plus maestrul  driblingului  diavolesc, Dragan „Piksi” Stojković.  Echipele  de club ale dumnealor? AC Milan, Sampdoria, West Ham, Roma, Juventus, Everton, Lazio, Marseille, Inter, Atletico Madrid.

Şubrezită de accidentări, Iugoslavia din 1987 a plecat în Chile mai mult ca să nu rişte sancţiuni. Cinci ani mai tîrziu, prezenţa obligatorie a devenit absenţă impusă. Naţionala Republicii Federale Iugoslavia a fost expulzată de la Euro, iar  în  locul  ei  a fost  chemată Danemarca, echipă care, venită tot  pentru act  de prezenţă, a cîştigat competiţia. Iar acum, noi întrebări. Ce va înflori din actuala naţională sub 20 de ani a Serbiei,  proaspăt campioană mondială după finala cu Brazilia? Ce destin li se va sculpta, de undeva de sus, unor oameni pe care astăzi, cu  puţine  excepţii, nu-i  cunoaştem? Care  vor  fi  cluburile  viitoare  ale  lui Milinković-Savić,  Šaponjić,  Živković,  Zdjelar,  Babić,  Grujić  sau  Maksimović? Cine-l va îmbia cel mai frumos pe Predrag Rajković, declarat portarul turneului? Şi care dintre eminenţele noastre fotbalistice va binevoi să explice de ce la ei se poate şi la noi nu? Înainte de-a furniza explicaţiile personale (răbdare o săptămînă, rogu-vă), mi-ar plăcea să le aud pe ale lor.

Comentarii (67)Adaugă comentariu

bogdan a (49 comentarii)  •  22 iunie 2015, 14:36

Tocmai au castigat sarbii aseara si „Europeanul” de la Baku la polo…
La sporturile de echipa sunt colosali sarbii si croatii. Combinatii intre cele doua la fotbal, polo, handbal, baschet, volei etc ar face echipe de tinut minte. Pacat ca istoria n-a tinut cu ei …

daniel (17 comentarii)  •  22 iunie 2015, 14:36

in 1987, la c.m. sub 20 de ani, din chile, yugoslavia a invins r.f. germania la 11 m..antrenorul germanilor de west era hans hubert vogts..germanii au dominat meciul, au avut mai multe ocazii dar au ratat, iar la loterie yugoslavia a invins cu 1 gol diferenta…yugoslavia completa, a intalnit germania reunificata, in grupa, la c.m. din italia 1990 si rezultatul a fost 4-1 pentru germania, care avea pe matthaus, voller, klinsman, riedle, brehme..meciul a fost scanteietor, dar, din pacate, yugoslavia n-a putut tine ritmul impus de echipa lui franz beckembauer..si la alte sporturi echipele din zona sunt foarte bune: handbal, volei, baschet, tenis de camp, de multe ori si la masculin si la feminin!!! problema o reprezinta antrenorii si scolile sportive excelente..poate francezii, rusii si spaniolii sa-i depaseasca pe ici pe colo…

Eugen (1 comentarii)  •  22 iunie 2015, 15:49

Buna ziua tuturor,
Eu astept analiza de peste o saptamana ca sa lamurim de ce la ei se poate si la noi nu!
Pana atunci insa am si eu o propunere de portar pentru Radoi, sau Sumudica, sau Petrica sau cine mai antreneaza cu sau fara licenta prin tara noastra: Pedrag Rajkovic.
Sunt convins ca Steaua ar ajunge fara probleme in grupe cu acest tanar portar campion mondial.
Si daca nu credeti uitati-va la semifinal si finala cu Brazilia. Nu avem in tara un portar mai bun azi!

barrabarra (2 comentarii)  •  22 iunie 2015, 16:21

in sfarsit, ai dat-o si tu o data bine…stiu ca esti cu vecinii nostri de la sud-vest, sunt si eu! Nu te mai mira si nu mai face comparatii cu ce suntem noi, n-au rostul, noi suntem departe, foarte departe de acel spirit unic, spiritul sarbesc…si la fotbal si in muzica si in toate…Bjelo Dugme e mult peste tot ce a fost rock la noi…baietii lui Goran cucereau Europa in anii ’70-’80…Sfinx si Phoenix erau copii palide…vai de capul nostru!

Daniel B (2 comentarii)  •  22 iunie 2015, 16:21

Scenariile cu ce ar fi fost daca ar fi fost…nu prea au relevanta. Deocamdata acea echipa de aur de care ati amintit a fost in Italia la CM din 90 si a cam dezamagit mai ales in meciul pierdut la penalty-uri cu Argentina, unde n-au jucat cine stie ce, daca nu ma inseala memoria. Asa si actuala echipa campioana la Under 20 – nu e neaparat nevoie sa iasa de aici o echipa legendara care sa castige turnee finale sau sa atinga faze superioare ale acestora….e posibil sa o faca, dar nu e neaparat probabil.

barrabarra (2 comentarii)  •  22 iunie 2015, 16:22

bjelo dugme

MZM (31 comentarii)  •  22 iunie 2015, 16:28

Domnule Paraschivescu, cand reveniti asupra subiectului, nu uitati sa precizaci ce ati vrut sa spuneti cu „Daca istoria nu si-ar fi dat in petic”? E rau sau nu ca s-a destramat fosta Jugoslavie, sau fosta Uniune Sovietica? E rau sau bine ca au fost judecati la Tribunalul Penal International alde Milosevici, Karadjici si altii?

mihai (5 comentarii)  •  22 iunie 2015, 16:32

Haideti sa nu ii invidiem pe sarbi, stiu ca peste tot e mai bine decat in Romania, ca avem mentalitate de looseri etc. dar macar in capcana asta sa nu cadem ! Situatia lor economica e oribila, sistemul lor de invatamant e oribil, sistemul lor medical e oribil, rasismul si antisemitismul sunt la cote inalte, violenta si criminalitatea sunt la cote ridicate, deci, hai sa nu ii invidiem pe sarbi ! Si daca vorbim numai despre fotbal: echipa lor nationala e oribila, echipele lor de club au rezultate teribile in Europa iar campionatul lor intern e slab din toate punctele de vedere, deci haideti sa nu ii invidiem pe sarbi!

Obiectiv (461 comentarii)  •  22 iunie 2015, 16:54

R.P.
Ceea ce au reusit sarbii este remarcabil, insa sunt sigur ca din aceasta generatie nu vor rezulta titularii cluburilor europene pomenite in cazul celor consacrati campioni mondiali in 1987! Chiar si supraevaluati, cum sunt de obicei, ab initio!
Scuze ati primit acele suveniruri? O.

Obiectiv (461 comentarii)  •  22 iunie 2015, 16:55

Scuze pentru virgula omisa in cazul ultimului rand! O.

supporter (3 comentarii)  •  22 iunie 2015, 18:39

1. Le place sportul
2. Le place competiția, au atitudine de învingători
3. Predispuși la efort, nu suferă de autosuficiencia
4. Alimentație
5. Se integrează mai uşor pe alte meleaguri, n au fost izolați atâta amar de vreme
6. Sunt mai organizați
7. Învățământ de specialitate superior

supporter (3 comentarii)  •  22 iunie 2015, 18:47

1. Practică sportul cu pasiune
2. Le place competiția, au atitudine de învingători
3. Predispuși la efort, nu suferă de autosuficiență
4. Alimentație
5 . Se integrează mai uşor pe alte meleaguri, n au fost izolați atâta amar de vreme
6. Sunt mai organizațj
7. Învățământ de specialitate superior

Srpska (3 comentarii)  •  22 iunie 2015, 20:11

Autorul uita probabil ca din lista enumerata de el ( Boban, Štimac, Šuker, Prosinečki, Brnović, Mijatović, Jarni ), Boban, Štimac, Šuker, Prosinečki si Jarni sunt CROATI iar Brnović si Mijatović sunt Muntenegreni. E ca si cum ai spune ca Laci Boloni sau Emerich Jenei sunt romani. Hai sa ne imaginam cum ar fi aratat nationala maghiara cu un Boloni, Jenei sau de ce nu un Nelutu Sabau, un Gabi Balint, chiar si un Ovidiu Maier, Cristinel Pojar, Francisc Dican, Adrian Falub si alti mari fotbalisti ardeleni. Deci hai sa fim corecti si sa nu mai visam aiurea.

Barfa (8 comentarii)  •  22 iunie 2015, 20:15

Bravo Serbia!
Au avut si au parte de Nationale care au ajuns in Finale. Iar noi abea ajungem in optimi de finale si gata facem statui, numim ca sunt generatii de Aur, Diamant, etc… deci mentalitate injositoare …tipic gasita la ne-educati (ti,g,ani, societati analfabete, etc..).
Sarbii, ca si Bulgarii, Ungurii, Croatii, Cehii, etc… erau inainte Romanilor la nivel de mentalitate si educatie si pe vremea comunistilor, asta sa vedeti ca aceste tari/natiuni au tinut de intelectuali cat de cat in jurul lor. Nu au fost tot k,..ka.laii ne-educati iesiti din shanturi bagati in partidul communist.

maistor kokir (3 comentarii)  •  22 iunie 2015, 20:52

Serbia e campiona mondiala la under 20, dar la seniori ,au 1 pct in preliminariile euro 2016, astfel ca,mai mult ca sigur vor vedea la TV si acest european cu 24 de echipe , legat de posibila participare a unei jugoslavie unite in ani ’90 (dar unite cu adevarat,nu doar politic) la acele turnee finale , la care generatia lui Hagi se califica si trecea de grupe mai tot timpul , probabil ca maximul ar fi fost atins in 94,cand puteau castiga titlul mondial, mi-aduc aminte de Italia,finalista, ce slab a jucat in unele meciuri,iar Brazilia castigatoarea , n-a prea impresionat pe nimeni …

Marcovici (180 comentarii)  •  22 iunie 2015, 21:17

Acesti sarbi vor ajunge la echipe mari. Si nu doar in Dubai.

doru (1 comentarii)  •  22 iunie 2015, 21:32

E f. simplu, mentalitatea, gena, ei sant niste luptatori pe orice front, nationalisti, uniti, puternici mental, noi niste sclavi , niste paraciosi, egoisti, f. rai si dusmanosi, ahtiati dupa avere. Numai acum daca ne uitam cu cata rautate vrea neamtul cu clica lui sa dea jos Guvernul, absolut fara niciun motiv, in ce tara se mai intampla asa ceva, astia a adus tara pe crestere economica , cea mai mare din UE si tu sa ceri cu o insistenta diabolica demisia. Daca pana 1990 eram in primele 5-6 tari din lume in performante sportive , acum santem pe ultimele locuri. De Paraschivescule nu faci o analiza mai profunda, cauze, etc.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  22 iunie 2015, 21:39

@ daniel, Daniel B

Aveam in vedere o echipa care sa rodeasca in jurul lui 1993-94, nu in 1990. Daca va uitati in arhive, in 1990 n-au jucat foarte multi dintre cei la care m-am referit in articol: Mihajlovic, Jugovic, Mijatovic, Suker, Brnovic, Stimac, Bilic, Jarni, Boban, Boksic etc., etc. Prosinecki a fost rezerva. Era o cu totul alta echipa. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  22 iunie 2015, 21:40

@ mihai

Nu eu ma refer la politica, economie, sistem medical si altele, ci dvs. Eu ma refer la fotbal. Mutati inutil discutia in alt plan. Si nu era vorba de invidie, ci de o constatare. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  22 iunie 2015, 21:43

@MZM

Va raspund chiar acum, n-are rost sa aman: istoria isi da in petic peste tot unde curge sange nevinovat. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  22 iunie 2015, 21:45

@ barrabarra

Nu ma indoiesc ca ati ascultat cu mare atentie Bijelo Dugme. Cred insa ca v-ati grabit un pic la Sfinx. Dan Aldea, copie palida? Aldea-de. Invidie? Unde o vedeti? Cat despre spiritul sarbesc, credeti-ma, nu doar el decide aici. Exista si alti factori. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  22 iunie 2015, 21:46

@ bogdan a

Corect, la sporturile de echipa sarbii au fost mereu in largul lor. Asta spune ceva despre coeziune si despre coagularea in jurul unei idei sau al unui om. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  22 iunie 2015, 21:47

@ Eugen

Ma tem ca Rajkovic e deja un trofeu dincolo de alonja echipelor noastre. Mai ales dupa CM. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  22 iunie 2015, 21:52

@ Obiectiv

Propun sa mai asteptam un pic. Amintiti-va ce meciuri a facut Dejan Stankovic in primul deceniu de Italia, chit ca n-a apartinut unei generatii cu stea in frunte. In alta ordine, va multumesc mult pentru gest, m-a miscat. Azi am gasit amintirile pe birou. Una e deja prinsa pe tricoul aferent. Amsterdam e un oras fabulos. Dincolo de toate comorile, m-au inviorat solicitudinea si relaxarea oamenilor, felul lor de-a se arata dispusi sa te primeasca si sa te faca sa te simti de-ai locului. Au o buna dispozitie si-o stare generala de invidiat. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  22 iunie 2015, 21:56

@ Srpska

Autorul nu uita, stie toate aceste lucruri. Autorul i-a auzit pe Boloni si pe Ienei declarandu-se romani de etnie maghiara. Autorul nu viseaza aiurea si e corect. O tara s-a faramitat, iar fotbalistii ei n-au mai putut juca sub acelasi steag, atata tot. Nu cred ca e foarte greu. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  22 iunie 2015, 21:57

@ Marcovici

Nu mai e piata si nu mai sunt banii de acum 20 de ani, dar si eu cred ca multi dintre tinerii sarbi campioni mondiali vor ajunge la echipe valoroase. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  22 iunie 2015, 21:58

@ doru

Sunteti atat de curtenitor, incat nici eu nu stiu de ce nu ma execut in regim de urgenta. Daca vi se face dor de analize economico-politice, sunt sigur ca veti gasi cadrul optim. Trebuie doar sa-l cautati. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  22 iunie 2015, 22:01

@ maistor kokir

Sarbii au fost mereu inconstanti si imprevizibili. Bateau Brazilia si pierdeau cu Hong Kong-ul. Cu noi au pierdut cu 2-0 la Zagreb si ne-au dat 6-4 la Bucuresti. Si eu cred ca anii 1993-1994 ar fi fost perioada optima pentru explozia unei (ipotetice) echipe nedezmembrate teritorial si politic. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  22 iunie 2015, 22:02

@ supporter

In mare masura, acestea ar fi si argumentele mele. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  22 iunie 2015, 22:04

@ Barfa

Daca luam palmaresul fotbalistic, e clar ca sarbii sunt peste noi. Daca luam jucatorii exponentiali, la fel. Daca luam felul cum s-au integrat afara, la fel. Concluzia e simpla. R.P.

Alin (1 comentarii)  •  22 iunie 2015, 22:26

Pentru ca ei au sportul in sange si o alta mentalitate legata de sport fata de romani. Plus ca ai au ft. multe baze sportive, sali de sport in orase de 10.000 locuitori care in Romania nu sunt nici in orase de 100.000, nu mai zic ce sali au in comune. Noi care traim in Banat alaturi de ei vedem diferenta .

mihai (5 comentarii)  •  22 iunie 2015, 22:41

Si eu ma refer la fotbal domnule Paraschivescu. Noi nu putem transfera talentul si spiritul lor pe meleagurile noastre, singurul lucru pe care il putem invata de la astfel de tari mici care reusesc in fotbal este structura pe care acest succes este construit si o parte din mentalitatea celor care reusesc in acest sport, iar ultima chestiune este subiectiva si foarte greu de transferat. Iar in acest caz, nu stiu daca avem ceva de invatat de la sarbi deoarece nu cred ca au un sistem bine pus la punct cu ajutorul caruia juniorii lor obtin rezultate exceptionale, cred ca aceste rezultate sunt mai degraba datorate talentului lor si nu succesului unui sistem, drept urmare, un procent mare din acesti jucatori cu succese la juniori nu reusesc sa confirme la echipa natioanala deci ceva se rupe clar la ei, ceva nu functioneaza. Noi putem invata de exemplu de la belgieni cum au reusit sa creeze o generatie de exceptie pe care au reusit sa o transfere aproape in intregime la seniori sau de la islandezi care la fel, au creat o generatie care a mers la Europeanul din 2011 iar apoi au reusit sa o propulseze catre echipa mare cu o rata mare de succes, succes care se vede in rezultatele din preliminariile trecute si din aceste preliminarii. Noi nu am prea avut rezultate la echipele de juniori dar chiar si cand au fost rezultate, nu am reusit sa promovam foarte multi jucatori catre echipa mare. De exemplu, la calificarile pentru Europeanul din 2011 de la U21 am reusit sa ne calificam la baraj unde am pierdut in fata Angliei. Din acea echipa, doar 5-6 jucatori au reusit sa confirme cat de cat la echipa nationala in timp ce la englezi au cofirmat vreu 8 in conditiile in care aia nu a fost o generatie exceptionala a lor, abia de au reusit sa ne bata pe noi iar European au facut 2 puncte.

Akbar (1 comentarii)  •  22 iunie 2015, 22:54

E pur si simplu uimitor cum reusesc sarbii sa se reinventeze in materie de sport si nu numai. Ma uit si la Croatia, Slovenia, Muntenegru cum se descurca, nu doar sportiv si nu pot sa nu ma intreb unde putea fi astazi Iugoslavia daca „istoria nu isi dadea in petec”.
PS: Nu doar la sporturile de echipa exceleaza.

Osyris (8 comentarii)  •  22 iunie 2015, 23:20

Eu consider ca totul la ei pleaca in primul rand din mentalitate si dorinta de a se autodepasi. Daca ai baza de plecare buna si seriozitate de-a lungul drumului, nu ai cum sa nu reusesti undeva, candva…Din nefericire, noua ne lipsesc multe, pacat ca ne complacem in ignoranta si negativism…iar daca reusim sa ajungem la o faza superioara pe la vreo competitie majora, traim apoi 20-30 ani din amintiri…in loc sa construim, visam…la asta suntem campioni (din pacate)

Srpska (1 comentarii)  •  22 iunie 2015, 23:32

Referitor la comentariul domnului Paraschivescu pentru @ daniel, Daniel B. Avem inca o data o lista lunga de fotbalisti: Mihajlovic, Jugovic, Mijatovic, Suker, Brnovic, Stimac, Bilic, Jarni, Boban, Boksic, Prosinečki. Enumerati inca o data echipa de aur a Croatiei, chiar daca unii din ei cum ar fi Siniša Mihajlović au ales Serbia (Vukovar ultima data cand am verificat pe harta era in Croatia). Sa reamintim marea echipa sarba prin a incepe cu eroul national croat Zvonimir Boban, urmat de Robert Prosinečki tot croat, apoi de Alen Bokšić tot croat, Robert Jarni tot croat, Slaven Bilić aaa croat, Igor Štimac croat si sa nu uitam pe marele fotbalist Davor Šuker care este…. ati ghicit din nou CROAT. Pai unde era Serbia atunci? E ca si cum ati spune ca prima fabrica de automobile din Romania a fost infiintata la Arad in 1908 (wiki MARTA). Nu are nici o legatura.,

Val Mootz (1 comentarii)  •  23 iunie 2015, 0:16

Partizane, bati campii si te faci de ras.
” Naţionala Republicii Federale Iugoslavia….” a existat doar in mintea ta.
Sa scormonesti online si apoi sa te chinui sa scrii corect numele unor fosti jucatori ai plavilor,basca echipele pe unde au jucat,este intr-adevar o performanta remarcabila pt un gaburici ca tine care se zbate sa nu ajunga pe drumuri. Or sa te plateasca si de data asta,dar,oare pana cand….
Daca erai in America faceai pe Goofy in Disneyland,ca sa nu mori de foame.
Vai mama ta de ziarist!!
Eu cred c-ai vrut sa scrii Republica Socialista Federativa Yugoslavia,dar,din pacate,prostimea care te citeste habar n-are.

bvd magheru (3 comentarii)  •  23 iunie 2015, 3:14

Yugoslavia cam stergea cu noi pe jos si la fotbal si la handbal mai ales in anii 70 si 80 dar cu nemtii nu le-au mers niciodata cu toate individualitatile lor de marca cu tot . Cred ca nici in anii 90 nu le-ar fi „mers” cu tot titlul lor de la juniori din 87′ .

cineva (1 comentarii)  •  23 iunie 2015, 5:33

Stimate Radu Paraschivescu , va urmaresc de mult timp cu atentie cum alaturi de ceilalti colegi de bresla analizati de multe ori pertinent si echilibrat la fel cum de multe ori observ ca, deoarece nu ati avut contact direct cu sportul profesionist nu puteti penetra dincolo de barierele nevazute ale fenomenului sportiv. Fotbalul si sportul in general ofera ceea ce omul cauta din totdeauna : SENZATIE , TRAIRE . De fapt ne ofera singurul lucru pe care probabil il luam cu noi atunci cand murim . Ca fost practicant profesionist va spun cu sinceritatea ca suntem deformati ca si natie ( posibil de perioada comunista sau de amestecul de scursuri ale civilizatiei turce ,romane , grecesti etc ,oricum greu de explicat) si nu avem acea calitate de a ne alege conducatorii atat in politica cat si in sport iar lucrul asta ne trage teribil inapoi . Mi s-a demonstrat si nu odata in vestiarele echipelor pe la care am trecut ,ca oameni onesti, muncitori, culti , seriosi , talentati si cu o personalitate foarte puternica sunt marginalizati si bagati la fund in detrimentul lingailor si fariseilor , jmecherilor si sifonarilor sau non personalitatilor ce puteu fi usor manipulate de catre onor conducatorii echipelor . Sarbii promoveaza exact PERSONALITATEA ce ne este noua amputata inca de la gradinita iar asta e secretul multora dintre reusitele lor . La sarbi BARBATUL E BARBAT DIN TOATE PUNCTELE DE VEDERE ATAT IN FAMILIE CAT SI IN SOCIETATE IAR CAND E CAZUL DE BATALII DE ORICE FEL TOT BARBAT E . In plus RESPECTUL DINTRE EI ESTE REAL NU DOAR DE FATADA . IAR ASTA SE INVATA INCA DIN GRADINITA . Sunt doua ingrediente fundamentale care stau la baza oricarei constructii umane de calitate. Restul deja e conjunctura, talent, noroc, inspiratie munca etc lucruri ce stau la indemana tuturor . Vorbesc tehnicienii nostri despre spiritul de echipa dar pe zi ce trece demonstreaza ca insasi ei nu stiu sa joace intr-o echipa (vezi lipsa unui sindicat al antrenorilor care e sublim dar lipseste cu desavarsire ). Si de aici discutia e lunga si stufoasa . O zi buna va doresc

re (8 comentarii)  •  23 iunie 2015, 5:37

Cum de ajung la echipele noastre jucatori de pe alte continente lipsiti de valoare cand la o aruncatura de batz sunt sportivi atat de buni?

ush (2 comentarii)  •  23 iunie 2015, 11:08

Este o problema complexa si in opinia mea diferenta este in modul de „aplicare” al comunismului in secolul trecut. In Iugoslavia au fost anumite libertati care au permis cumva oamenilor sa nu se degradeze. Poate nu au avut libertate de alegere din punct de vedere politic, dar nu au fost suprimati pe toate planurile. Tito a implementat un comunsim in care a lasat sa infloreasca culoarea si traditiile locale, umorul si stilul „bucura-te de viata” (desi e greu de spus, insa foarte important pentru sanatatea mintala, inclusiv nereprimari sexuale). Referitor la ultimul aspect chiar el spunea ca la TV ei dadeau dupa miezul noptii filme care pana si cei considerati deschisi din occident le interziceau… Desi un dictator el a fost un geniu in felul lui, dovada si faptul ca dupa moartea lui Iugoslavia s-a destramat si multi povestesc despre el cu admiratie referitor la cum a reusit sa tina tara unita.
Revenind – acea mentalitate implementata de acel tip de comunism a permis unor oameni sa se manifeste creativ si in sport si in viata si sa transmita urmatoarelor generatii acelasi spirit. La noi exista si astazi si se transimte si generatiilor viitoare prin profesori formati in trecut un alt fel de educatie. Nu vreau sa generalizez, incetul cu incetul se mai schimba si mentalitatea, si nu toti pica in aceeasi capcana. Doar ca stiul in general este acela de a reprima pe cei care nu sunt de acord, de a nivela, de a suprima creativitatea si de a vrea raul celui de langa. Cei de langa tine sunt adversari.
Mentalitatea la job este de a sapa pe cei de langa tine pentru a ajunge mai sus. (din nou, e o generalizare fortata, a inceput sa se schimbe si asta). Manageri straini cand vin aici isi dau seama ca trebuie sa invete angajatii romani de lucrul in echipa, de progres impreuna si nu de auo-sabotare a filialei din interior din cauza meschinariei. Fotbalistii sunt si ei oameni crescuti la aceleasi scoli si cu parinti si profesori veniti din acelasi comunism. Cei care invata sa gandeasca singuri si sa colaboreze cu ceilalti fac diferenta. Fosta Iugolsavie are exact aceasta dimeniune in plus, cumva care e acelasi sistem aplicat si in occident, motiv pentru care si fotbalistii din spatiul iugoslav se si integreaza usor la echipe din occident, spre deosebire de multi (nu toti) din Romania.

LAKERS (2 comentarii)  •  23 iunie 2015, 12:03

De ce la sarbi se poate si la noi nu?
Incerc sa ofer cateva raspunsuri:
1. Sarbii au un talent nativ pentru anumite sporturi de echipa, care intamplator sau nu, sunt chiar cele mai populare sporturi din lume (ex: fotbal, baschet, volei, polo, tenis de camp). Pe de alta parte, inclinatiile noastre native se indreapta spre anumite sporturi mai putin populare, gen gimnastica, canotaj, scrima, tenis de masa, tir;
2. In mod cert sarbii dispun de mai multe centre de copii si juniori decat noi;
3. Cu siguranta, selectia si promovarea copiilor si juniorilor pentru performanta se realizeaza mult mai transparent decat la noi;
6. Au un spirit de invingator, ceea ce nu se poate vedea decat la marile natiuni sportive (ex: SUA, Rusia, Brazilia, Germania, Spania, Italia, Franta, Anglia);
7. Sarbii sunt mai predispusi la efort decat romanii;
8. Sarbii se adapteaza mai usor pe meleaguri straine;
9. Sarbii sunt mai uniti decat noi.

LAKERS (2 comentarii)  •  23 iunie 2015, 12:10

In plus domnule Parschivescu, ma macina de mult o intrebare: De ce antrenorii nostri , vazand atatea performante in spatiul ex-iugoslav, nu fac niste stagii de pregatire la Belgrad sau la Zagreb, sa vada cum se realizeaza selectiile si pregatirea acolo? Nu cred ca trebuie sa ne ducem la Paris, New York sau Madrid pentru a vedea cum se poate acolo, fiindca nivelul economic si baza de selectie sunt cu totul altele in acele tari.

Luc (3 comentarii)  •  23 iunie 2015, 12:51

Am fost la meciuri si am vazut semifinala Serbia – Mali plus cele doua finale, cea mica Senegal – Mali si cea mare: Brazilia – Serbia. Am fost unul dintre putinii sustinatori ai sarbilor desi stadionul (la finale) a fost plin. Kiwiotii au fost captivati de Mali. Un stil asa de spectaculos (am mai comentat si in articolul lui Buzarin) rar mi-a fost sa vad. Cu parere de rau, chiar daca nu am mai urmarit de vreo 2 ani un meci de Liga I live, Mali U20 cred ca s-ar bate la titlu fara probleme. Finala mica a fost un meci de povestit nepotilor. 3-1 pt Mali, cu 2 penaltyuri ratate, un eliminat la Senegal, goluri de generic. M-au captivat la echipele africane tehnica si viteza de joc.

Revin la sarbi. Atat in semifinala cat si in finala sarbii au etalat un joc tactic extraordinar. Ma refer la faptul ca jucau foarte organizat, un 3-4-3 cu spirit de echipa maxim. Fotbal orientat in functie de cerinta jocului: posesie si constructie sau aparare si contraatac. Portarul lor aduce mai degraba cu unul de 30 nu de 20 de ani. La organizare i-au batut pe Mali, acestia din urma fiind foarte egoisti (deh, meteahna veche a echipelor africane). Cu Brazilia, sarbii mi s-au parut net superiori. Din ce am vazut eu, au avut mai multe ocazii de poarta. Antrenorul lor (Paunovici, care a jucat intre altele la Atletico Madrid) declarase ca nu e nici un fel de presiune pe echipa lui pentru ca oricum ajunsesera la un nivel la care nici nu sperau. Asta a fost cartea castigatoare! Au jucat din ambitie, din dorinta de a realiza, fara sa le fie frica de taierea capului in caz de esec. Brazilia a castigat acest U20 de 6 ori si asta cred ca i-a costat. Au intrat pe teren in ideea ca nu au cum sa piarda jocul. Portarul, da, stiu ca Dinamo are nevoie de portar. As vrea eu sa-l ia. Mi-e teama insa ca diferenta intre orice echipa de liga I si primele 4 de la WC U20 e cam mare. Mondialul asta m-a pus pe ganduri. Suntem departe rau. Cand te gandesti ca, totusi, sunt doar U20 nu seniori.

De ce pot sarbii? Pentru ca sunt uniti. Pentru ca inca mai tin la tara lor. Au avut o galerie superba, imi venea sa ma duc sa cant cu ei. Dar, d-le Paraschivescu, asa cum m-am exprimat si in comentariul de la articolul trecut, inca n-au intrat corporatiile si pe la ei. Mai vedem apoi.

Ferdinand Bardamu (10 comentarii)  •  23 iunie 2015, 23:15

1) Nu as dori să politizez discuţia, însă chiar mă interesează opinia dumneavoastră în legătură cu intervenţia NATO din 1999. Îmi aduc aminte de o discuţie foarte aprinsă atunci dintre CTP şi Liiceanu, la Tucă Show.
2) Mai îndrăznesc să pun o întrebare care n-are legătură cu fotbalul: romanele Fluturele.. şi cu Inima smulsă… pot fi considerate (şi) istorice?
Mulţumesc!

Ferdinand Bardamu (10 comentarii)  •  23 iunie 2015, 23:16

Cu inima smulsa…scuzati.

parerea mea (3 comentarii)  •  24 iunie 2015, 8:57

Daca ne gandim ca echipa Croatiei, a jucat in 96 finala CampionAtului European si in 98 semifinala de Mondial cu tara gazda Franta, pierzand greu dupa ce a condus cu 1-0, gol Suker, cred ca ne putem lesne imagina ce ar fi reusit o formatie al carei atac (si ma opresc aici) ar fost Suker-Mijatovic, intamplator atacul lui Real Madrid, care in 98 castiga Liga Campionilor.

Cristian (6 comentarii)  •  24 iunie 2015, 15:01

Ce mult iubim noi romanii Serbia, inclusiv subsemnatul.
Am avut ocazia sa joc un mini-fotbal in 2010 in Grecia alaturi de niste tineri sarbi, si ca o comparatie intre noi si ei pot spune ca se bateau pentru fiecare minge, chiar daca îi driblai o data, ei reveneau si nu abandonau „urmarirea”
Puneau tare osul la minge, am avut 2-3 vânãtãi dupa acel meci.
La fel am patit cu niste tineri turci pe sintetic, nu abandonau, chiar daca le dadeai craci de 2 ori, ei reveneau continuu.
Pot spune ca asemenea atitudine nu am întalnit-o la foarte multi romani parteneri de tzaca-paca (fotbal in sinteticul din parc adica :)))

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  24 iunie 2015, 19:02

@ Val Mootz

Sunteti in eroare. Si sunteti de-o mojicie plenara. Va propun sa va informati. Republica Federala Iugoslavia (nu „Yugoslavia”, cuvant care nu exista in limba romana) este continuarea Republicii Socialiste Federative Iugoslavia. Nu a fost recunoscuta de Occident, asta-i altceva. In rest, n-am nevoie sa ma uit pe Internet ca sa stiu cum se scriu numele jucatorilor din zona aceea. Am vazut sute, daca nu mii de meciuri la televiziunea iugoslava. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  24 iunie 2015, 19:06

@ Srpska

Era vorba de echipa Iugoslaviei, nu duceti lucrurile in alta parte. Am inteles ca sunteti simpatizantul Croatiei. Foarte bine, dar nu ignorati restul. Chiar vreti sa ma apuc sa va enumar jucatori sarbi? Sunt sigur ca-i stiti si dvs. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  24 iunie 2015, 19:10

@ Ferdinand Bardamu

Sigur, pot fi considerate si romane istorice. Pentru mine, nu sunt. Pentru altii, tot ce se poate. Cu privire la interventie, in momentul in care devii membru NATO, esti obligat sa ai o anumita stilistica a alinierii si solidaritatii. Nu poti avea reactii de genul: „Stiti, noi am intrat in NATO-ul asta al vostru, am facut o multime de temenele pentru a intra, dar cu privire la sarbi nu contati pe noi, ne-au adus supa la plic, discuri si Cipiripi, sunt prietenii nostri”. Altfel spus, nu poti fi cu fundul in doua luntri. R.P.

Comentează