Radu Paraschivescu

Drumul din lumea sportului către lumea cărților este mai scurt decât pare. În fond, totul este o problemă de sintaxă

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Radu Paraschivescu
Ţara „nu cumva”-urilor

Campionatul înaintează spre ultimul minut al ultimei etape ca sergentul din poezia lui Alecsandri: „târând al lui picior”. E o ediţie de risc şi de asterisc, căreia i se va cuveni o notă de subsol în statistici: „Campionat început în […]

...

No panic, Man, sau „Primiţi cu fotbalistul?”

Ce rost are să vorbeşti despre un transfer după realizarea lui? E mult mai bine să baţi toba sau câmpii înainte ca el să eşueze. Asta dacă s-a pus cu adevărat problema ca un fotbalist să plece de la clubul […]

...

Vulturul a aterizat. În cap

Jucând aşa cum o face în ultimele meciuri, Lazio are şanse ceva mai mici să devină campioana Italiei decât are proaspătul candidat Kanye West să câştige alegerile prezidenţiale din America, eventual cu sloganul „Yes, we Kanye”. Elon Musk şi-a anunţat […]

...

Gripa vrajbei noastre

Sinteza cursului scurt de epidemiologie a fost rostită sâmbătă de specialistul Bogdan Vintilă: „Coronavirusul este o gripă cu un marketing foarte bun”. Pe aceeaşi logică, tigrul este o mâţă cu un marketing de poveste. Nu ucide doar şoareci, ci şi […]

...

Lecţia de sănătate

De-a nibelungul şi de-a nivelatul Germaniei, Bayern München îşi continuă defilarea. Mai sunt patru etape şi va fi din nou campioană. Clar, curat, fără scenarii de tipul „Ce-ar fi fost dacă?”. Şansele celorlalte echipe la titlu sunt astăzi fantezii aritmetice.

[…]

...

Cu mîna pe clanţă

Faceţi cunoştinţă cu antrenorul din Liga 1: omul cu mîna pe clanţă

Permalink to Cu mîna pe clanţă
luni, 16 martie 2015, 9:22

Cunoaşteţi clişeul: „Antrenorul e mereu cu bagajele la uşă”. Să completăm: „Şi nu prea apucă să şi le desfacă”. Într-o ţară care şi-a croit slogan din eternitate şi fascinaţie, cine prinde un an pe bancă e longeviv. De la un an şi jumătate încolo se poate vorbi de recorduri, iar dincolo de doi ani cochetăm cu matusalemicul. În 20 de etape din Liga 1 au fost schimbaţi 29 de antrenori (mai ţine cineva minte cine a fost Michael Weiss?). Doar cinci etape – 1, 11, 12, 13 şi 18 – au trecut fără rezilieri. În aceste condiţii, simpla rostire a cuvîntului „performanţă” e o jignire adusă logicii. A da afară un antrenor în etapa a doua sau a treia e ca şi cum ai concedia un învăţător din cauză că, după două săptămîni de şcoală, copiii nu ştiu ca pe apă operaţiunile aritmetice şi nu citesc cu intonaţie din Neculce.

Grosolan spus, contactul şi contractul dintre patron şi antrenor stau de multe ori sub imperiul vorbei din popor „S-a întîlnit hoţul cu prostul”. Însă nu toţi patronii sînt hoţi şi nu toţi antrenorii sînt proşti. Ce fac patronii români nu e un simplu caraghioslîc. Puţin le pasă acestor oameni că bunul lor plac e unul dintre lucrurile care trag în jos o competiţie oricum avariată. Ei mimează exigenţa din loje ştiind foarte bine că nu au ce şi cui să ceară. Spiritul lor discreţionar e înlesnit de o legislaţie şubredă, care face din antrenori obiecte ale unui capriciu. Neavînd legi care să-i apere, antrenorii învaţă (dacă nu ştiau deja) să fie umili. Fără pricepere, fără jucători de soi sau fără ambele, ei devin ţuţări patronali. De multe ori, ecouri ale unui vid.

Şi mai e ceva. Foamea şi criza nu bîntuie numai prin România. Atitudinea de tip „am zece ca tine la uşă” face astfel posibilă intrarea în caruselul nostru a unor nume mici din ţări cu fotbal mare. Ştiindu-se incapabili de performanţă în campionate puternice, oamenii ăştia vin aici pentru o pîine şi-o scrisoare de recomandare. Numai că socoteala de acasă nu se potriveşte întotdeauna cu cea de la Braşov, Piatra-Neamţ sau Galaţi. E greu de văzut cum poate să te facă bun pentru Serie A sau de Bundesliga un stagiu într-un campionat unde echipele cu pretenţii europene sînt în insolvenţă, iar numărul antrenorilor demişi îl depăşeşte binişor pe cel al etapelor jucate.

Liga 1 îşi torpilează credibilitatea cu fiecare destituire (dar şi cu fiecare numire) pripită. Fotbalul nostru merge mai departe în logica sălilor de karaoke. Acompaniamentul din boxe e decent. Însă cînd deschidem gura, se vede că ne lipseşte urechea muzicală şi că nu ştim cuvintele. Iar dacă textul apare pe ecran, arătăm că avem probleme cu cititul.

Comentarii (78)Adaugă comentariu

Andrei (25 comentarii)  •  16 martie 2015, 9:58

Draga Radu,

Am citit cu atentie articolul tau. Adevarul gol-golut este ca, la ora actuala, noi nu mai avem fotbal de calitate.
Acest lucru are cauze mult mai profunde, legate de cresterea copiilor talentati in centrele de copii si juniori (Craiova si Pitestiul erau odata pepiniere importante)..iti mai amintesti de Luceafarul dinainte de 89?
Iar antrenorii care vin la noi se multumesc cu bani putini, iar umilinta e mare, deoarece si patronii cluburilor sunt de o calitate indoielnica, eufemistic vorbind.
E de laudat Gica Hagi in acest peisaj..omul chiar mi se pare ca are un proiect cu Viitorul, poate e singura echipa ce furnizeaza cateva talente de perspectiva (o fi adevarata chestia cu Cristi Manea la Chelsea?).
Iar legat de volatilitatea antrenorilor din Liga 1, cel mai bun contra-exemplu vine din Bundesliga, unde Huub Stevens, antrenorul lui Maxim de la Stuttgart nu este demis dupa un 0-4 cu Leverkusen, echipa sa fiind ultima in clasament!!
Cam asta e diferenta dintre NOI si EI!
Salutari cordiale

Marcel (8 comentarii)  •  16 martie 2015, 10:31

Felicitari pentru articol.
Dupa parerea mea, ati atins „buba” cea mai mare a fotbalului romanesc: lipsa unor patroni DECENTI (daca nu performanti, dar macar decenti), implicit lipsa unor conduceri administrative competente… Mai nimeni nu construieste nimic, totul e speculatie…
Sunt dezolanti incepand de la imagine: aparitii cu maneci suflecate, gulere ridicate, rasi in cap, cu ochelari de soare cand nu trebuie… iar cand, rar, apar la costum, iluzia dureaza pana deschid gura…
Pacat ca presa incurajeaza, de cele mai multe ori, aceste personaje!

dan76 (2 comentarii)  •  16 martie 2015, 10:59

Domnule Paraschivescu,

bogdan a (49 comentarii)  •  16 martie 2015, 11:05

probabil ca majoritatea patronilor au inteles la propriu cliseul „schimbarea antrenorului aduce la un soc la echipa” si incearca sa tina echipa in viata prin cat mai multe asemenea electrosocuri. Eu zic ca nu mai asteptam mult si, in faza terminala, unele echipe isi vor schimba antrenorii si intre etape de cateva ori. E bine ca mai avem si energie regenerabila, ca Stoican, Napoli si altii. Cand schimbarea antrenorilor nu va mai fi de ajuns, se va recurge si la metoda – sub forma de experiment de acum – de a schimba si cate 7-8 manageri sportivi pe saptamana; Stanciu, Narcis, Vama stiu de ce …

dan76 (2 comentarii)  •  16 martie 2015, 11:08

In sfarsit spune-ti exact ceea ce cred ca ne lipseste cel mai mult. Finantatorul sau patronul, sau boss-ul, in adevaratul sens al cuvantului. Cum sa gestionezi un club, la fel ca in tarile europene cu fotbal adevarat, daca patronii nostri nu stiu sa faca afaceri decat prin actiuni dubioase? Exemple? Becalii, Borcea, Penescu, Pinalti, Bucsaru..continui si cu Nicu, de la Astra sau Brasov, oricare dintre ei! Pestele de la casp se impute! Pacat ca s-a permis instalarea atator paszkany in fruntea echipelor noastre, patroni care vad intr-un club doar posibilitatea de a face sau spala bani si prilejul de a-si etala priceperea lor fenomenala in orice! Pacat , nu cred ca mai avem sanse prea mari de a ne reveni, cu o floare (Viitorul lui Hagi), nu se face primavara.
Cu respect!

barbu brailoiu (30 comentarii)  •  16 martie 2015, 11:15

ca să fie tacâmul complet, ar mai trebui spus că „buna înţelegere” dintre antrenor şi patron se bazează, aproape întotdeauna, pe bani negri, care ocolesc fiscul.

din când în când, pentru a plăti restanţele salariale, 2 patroni de echipe care se vor întâlni în mod direct, pun la cale câte o „surpriză” (cu scor la pauză /scor final / număr de goluri marcate etc), din care jucătorii şi antrenorii îşi umplu buzunarele, pe seama caselor de pariuri.

Jules (1 comentarii)  •  16 martie 2015, 13:14

Afirmatia ca patronii cluburilor din Romania nu stiu ce este performanta este valabila si pentru marea majoritate a antrenorilor din Romania. Cati dintre ei au inceput de jos, cati dintre ei au o formare solida? Am ramas surprins sa aflu ca dl. Stoican nu are licenta PRO insa este noul antrenor al lui Dinamo! Marea lor majoritate se complac in mediocritate, nu doresc altceva decat sa le faca patronilor pe plac in timp ce sunt ocupati sa nu-si puna vestiarul in cap cu cine stie ce metode de antrenament.
Ferguson afirma ca tot timpul trebuie sa le reamintesti jucatorilor ca antrenorul este seful. Cati dintre antrenorii romani sunt capabili sa impuna respect prin rezultate, autoritate, metodologie, conduita in general. Ma uit la Galca care nu face altceva decat sa tipe in timpul meciului, arata ca un peste pe uscat timp de 90 de minute. In timpul antrenamentelor ce face?!

Panda (21 comentarii)  •  16 martie 2015, 14:01

Nimeni din campionatul nostru nu se pregateste pentru Serie A sau Bundesliga.
Toti viseaza doar la Grecia, Cipru sau Israel.
Se mai intampla insa ca unii sa ajunga, nesperat, prin Turcia, Rusia, Qatar sau China dar aici e vorba de dezinformarea cumparatorilor.
In cazul prea-fericitilor care chiar ajung prin Italia, Spania, Germania sau Anglia e vorba de prostia crasa a celor care nu sufla si-n iaurt dupa ce s-au ars cu ciorba.

Silviu Dumitru (17 comentarii)  •  16 martie 2015, 14:19

@ R.P. Situatia campionatului nostru e una cel putin precara, ca sa pastram decenta. Cred ca meciul CSU-FCSB, in termeni conventionali: „Universitatea Craiova-Steaua Bucuresti” a fost mai mult decat graitor. De la teren la arbitri, de la jocul prestat la „razboiul clonelor”, acest meci ne arata clar spre ce se indreapta fotbalul romanesc. Viitorul…macar de-ar suna rau, dar nici nu se mai aude!

banks (18 comentarii)  •  16 martie 2015, 14:53

In general cred ca e o problema asumata de ambele parti, ma refer la precaritatea contractelor asupra careia e clar ca exista un acord din start. Un fel de stiu ca stii dar mai stiu ca stii ca stiu ca stii…etc..etc.. Deci convenim cumva sa ne simplificam viata, n-are rost sa ne betonam intr-atat pentru mizele astea derizorii.
In esenta asta e problema, nivelul scazut din fotbalul nostru impinge mizele intr-o zona a precupeţilor .
Tara saraca, mese…ăăăă, bani putini, fotbal pe sarite.
Si tot mai putini oameni care sa sfinteasca locul.

Andrei (2 comentarii)  •  16 martie 2015, 16:41

Si totusi a fost un patron decent , la Farul .
Dnul Bosânceanu asigura stabilitate echipei si antrenorilor , nu discuta arbitrajele , nici nu apărarea la emisiunea lui Nea Ovidiu , dupa cum spunea Gigi Netzoiu . Toate bune si frumoase pina cand echipa a urcat , iar cele 5 milioane anual ( atit stiu ) nu au fost de ajuns in opinia galeriei , aceasta ducând la o binecunoscuta m …..e Bosânceanu .
Drept pt care , Farul a ajuns pe mina lui Giani Nedelcu ….restul se stie .

Grigore Ureche Muzicala (2 comentarii)  •  16 martie 2015, 16:56

@RP
Lipsa de răbdare cu antrenorul e meteahnă veche în campionatul românesc și a fost semnalată de nenumărate ori în trecut; e aproape un laitmotiv. Ca atare, textul dumitale nu ne-a iluminat cu nimic. Tot ce am învățat din noianul de platitudini despre patroni și antrenori este că, mai nou, se predă Neculce la școala primară; e drept, nu în primele două săptamâni. Și eu care credeam că școala românească se duce de râpă!

Obiectiv (461 comentarii)  •  16 martie 2015, 17:09

@ Cred ca situatia este convenabila ambelor parti, existand prime de instalare care compenseaza lipsa de timp pentru a duce la bun sfarsit un proiect! Doar cativa sunt pretentiosi si incearca sa-si respecte statutul!
Cat despre patroni, numai de rau! O.

calinescu (2 comentarii)  •  16 martie 2015, 17:47

DAR OARE ANTRENORII INVOCATI DE DV SUNT ADEVARATI SAU NUMAI NISTE FIGURANTI ?????
SA ANALIZAM DINAMO ….!!!
O ECHIPA CONSTRUITA PE SALARIU MEDIU DE 50 000 ….!!!
VII TU SI INCERCI SA-L IMPUI LIDER PE O EPAVA CA NICOLAE GRIGORE, CARUIA II DAI 80 000, IAR EL NU JOACA ABSOLUT NIMIC ….!!!!!
AI DISTRUS VESTIARUL …????
IL DAI PE CORDOS SI ADUCI UN MACHADO PE BANI MAI MULTI CU SALARIU MAI MARE ….!!!!
ADUCI PATRU ATACANTI SI NICI UN MIJLOCAS CENTRAL …..!!!!
DINAMO JOACA FARA INCHIZATOR DE LA PLECAREA LUI JJ KONE SI TU NU ADUCI NICI UN INCHIZATOR DE MESERIE ….!!!!
ACEST TEJA IMPREUNA CU STANCIU A READUS HAOSUL IN STEFAN CEL MARE ….!!!!
SI CA SA FIE CONFUZIA SI MAI MARE SEFII DE LA DINAMO IL READUC PE ANTRENORUL FARA LICENTZA CARE A FACUT NUMAI PROSTII LA DINAMO CULMINAND CU TRANSFORMAREA LUI BARBOIANU IN VEDETA ECHIPEI (CAPITAN) SI CONTRACT CU FIRTULESCU PE 4 ANI ….!!!!
BAIETII ASTIA TERIBILISTI CRED CA AU LOCUL NU IN ECHIPA TEHNICA CI MAI SIGUR IN CEA ADMINISTRATIVA LA FACUT DE GHETE ….!!!

birlic (19 comentarii)  •  16 martie 2015, 18:06

D-le Paraschivescu,potrivit zisei din fotbal :ca ori ce soc face bine echpei,cu timpul cei care iubim si comentam acest sport si nu numai ,am devenit niste socati,poate ar trebui sa avem grija ca s-ar putea sa ne transformam in” socati”cu I din a ,sa mai avem ce roade ,nu vedeti ca toate echipele dau faliment. Si atunci ma intreb ,nu era mai frumos cand fotbalul se juca din placere fiind considerat sport de masa si nu era privit ca o afacere de meserii ,pt. care nu-ti trebuie sa ai scoli profesionale.PS fotbalistii deveneau eventual studenti ,dar in nici-un caz nu meseriasi .

dani.p (1 comentarii)  •  16 martie 2015, 19:07

Cel mai slab campionat = cei mai slabi jucatori, cei mai slabi antrenori, cei mai slabi manageri

gabipetre (34 comentarii)  •  16 martie 2015, 21:44

Nu avem patroni, nu mai avem antrenori, nu mai avem jucători. De mult nu mă mai uit la fotbal românesc, cu excepţia unor meciuri în Europa sau ale naţionalei. Nu mai am răbdarea necesară, prefer oricând un meci din Premier League între două echipe de jumătatea clasamentului, dar care îşi respectă suporterii, decât meciurile din campionatul românesc!

corvette59 (172 comentarii)  •  17 martie 2015, 3:07

Relatia patroni-cluburi este una foarte delicata daca nu exista o legislatie foarte precisa .Contractele de munca dintre club si antrenor ar trebui respectate literar . La noi exista sistemul salary cap . Adica i se stabileste clubului o suma totala de plata a salariilor pe un an calendaristic pe care nu are voie sa o depaseasca sub nici o forma . Dar niciuna !Neregularitatile se pedepsesc drastic – Melbourne Storm a pierdut titlul doi ani la rind si in al treilea li s-a dat 12 meciuri pierdute ! Antrenorilor demisi li se achita salariile viitoare cuvenite ,plus o penalitate de 20% . S-au intimplat cazuri ! Toate acestea numai fiindca exista o legislatie care se respecta in tara asta !

banks (18 comentarii)  •  17 martie 2015, 15:40

@#18 corvette59 : din pacate, cam „literar” se respecta…desi ar trebui mai mult „literal” 🙂

Panda (21 comentarii)  •  17 martie 2015, 16:20

Incredibil cum se gasesc unii destepti sa te taxeze imediat fiindca esti prost!

Obiectiv (461 comentarii)  •  17 martie 2015, 17:23

@ Panda
Corect: „… sa te taxeze fiindca esti un pic neatent…”! O.

Obiectiv (461 comentarii)  •  18 martie 2015, 7:38

@ corvette59
Scenariu cunoscut: pregatire deficitara a meciului si evolutie catastrofala pe propriul teren, ceva mai buna in delasare, insa fara finalitatea dorita!
Cu Ramsey de la inceput si cu Walcott mai devreme, minunea s-ar fi putut produce. Sanchez incearca multe si reuseste putine lucruri, in conditiile in care de la el se asteapta sa faca diferenta. In fine, nu poti tine tot meciul in teren un jucator inconstant, inconsistent, care nu-si justifica suma investita in transferul sau si nici salariul! O.

corvette59 (172 comentarii)  •  18 martie 2015, 7:49

@ banks ,

iarta-i unui batrin de scoala veche faptul ca foloseste literar in loc de literal . Asa am invatat !Nu vad greseala . Acelasi caz cu -detailat in loc de detaliat .Ma rog ! Mai simplu in engleza cu „to the letter ” !

@ obiectiv ,
Excelent joc ! Cu un pic de noroc ar fi mers,dar si apararea lui ASM a fost fenomenala .Intotdeauna exista si ziua de miine !

Marcovici (180 comentarii)  •  18 martie 2015, 8:38

Noroc cu corvette si obiectiv, ca mai suntem updatati cu Premier League si Bundesliga. Eu unul nu as mai scrie despre Liga mortii (spectacolului). Asa, ca vot de blam. Mai bine scriu despre Ipswich Town sau chiar Galway United. Pana si subiectul RB Lepzig e peste orice autohton. Macar mai des, despre cei ce merita.

Obiectiv (461 comentarii)  •  18 martie 2015, 9:36

@ corvette59
Daca un meci catastrofal in grupa (la Dortmund, in acest sezon) nu-ti cautioneaza sansele, o „dubla” in faza eliminarilor directe trebuie pregatita foarte bine, de la primul meci, cu inspiratie; daca Bayern, un club de top cu excelente rezultate in ultimii ani si cu jucatori exceptionali, a speculat in doua sezoane consecutive lipsa de concentrare si de inspiratie a „tunarilor”, era de asteptat ca Monaco sa nu suprinda in maniera in care a facut-o pe Emirates; chiar si asa, cu monegascii se putea obtine mai mult decat s-a reusit cu Bayern acum 2 sezoane!
Apropo de fotbalul autohton: intr-o situatie chiar mai dificila (ca scor, in prima mansa), Dinamo s-a descurcat la Liberec mult mai bine decat Arsenal in Principat!
Ca sa inchei, fotbalul britanic a ramas dator in acest sezon european; singurii care puteau invoca scuze ar fi fost cei de la City, cu adversari in forma, insa si ei (ca si Arsenal) si-au compromis sansele de califiare dupa doar un meci! Impardonabil!
@ Marcovici
Despre englezi, cum am spus, numai de rau in acest sezon international; germanii, in schimb, si-au depasit chiar conditia, in special prin evolutiile si victoriile celor doua „repetente” de anul trecut – Schalke 04 si Leverkusen. Totusi, indiferent ce va face Dortmund in aceasta seara, se conteaza in mult prea mare masura pe aportul bavarezilor! O.

Mihai Bulica (169 comentarii)  •  18 martie 2015, 12:24

Pertrolul, aurul si ghiolbanii

nu duc lipsa de clante. Ies pe-o usa, intra pe alta. „Ia zi baa, o ai mica ?“ „Sa traiti ie-n crestere.“
Ciudat e cum se tot rotesc. Fenomenal: cei dati afara de doua ori pe an tot mai gasesc prosti.
A reaparut si „neamtu“, zis asa caci poseda doua caramizi undeva la nemti.
Noroc ca neamtul Danciu, caci ar fi vrut si el sa posede o vizuina, a realizat ca nu are rabdare sa citeasca intrebarile de la un eventual examen. A avut cosmaruri cind a realizat ca ar trebui sa mai scrie si doua rinduri, caci nu toate examenele se rezolva cu „telefoane“ si „x“-uri.

In plus, se pare ca de cei care tac si-si vad de treaba nu e nevoie. Astora le-as recomanda sa inceapa sa dea din clanta, nu neaparat sa umple reporterii cu bale dar tare sa fie, caci altfel nu-i vad bine.

Care antrenori ? De unde ati mai scos si gluma asta ? Clantari.

PS
nu-i frumos sa zic „v-am zis“ dar asa a fost. Meciuri frumoase, care merita vazute, dar degeaba.
In fotbal istoria se tot repeta caci putini sint capabili sa invate ceva. Arsene Wenger ?

Marcovici (180 comentarii)  •  19 martie 2015, 8:00

@Obiectiv, corvete 59, RP
Finalul penibil de sub Pietricica ne arata ca e vorba despre alt sport fata de spectacolul din Principat (Monaco-Arsenal). Nu e doar lipsa de valoare, e alt sport. „Cu mana pe clanta” inseamna „cu mainile curate” sau „cu privirea curata”, „pe picior de plecare”. Purificarea asta se face doar prin abstinenta de stupizenie autohtona. Cred ca si fotbalul din Madagascar e mai interesant la ora actuala. Nici cei mai pesimisti nu cred ca isi imaginau asa ceva pentru 2015. Sa avem emotii cu feroezii… Sa ne batem, mai mereu, singuri. Daca Viitorul lui Hagi da o bruma cat de cat, restul poate fi completat doar prin naturalizari, macar de prin diaspora, un proiect viabil, de perspectiva. Pana se maturizeaza Puscas sau Roman, pana creste Ianis, ne multumim cu Klopp, Wenger si Pep. Concurenta nu ne-a invins, ne-a zdrobit, ne-a umilit. Si ne-am obisnuit asa. Si inca chiar ne place sa renuntam din start. Cu o mult mai obiectiva selectie, se poate face performanta, asta ni s-a promis. Salvarea ar putea veni de la echipele corecte ASA, Botosani, ca Hunedoara (nu puteam scrie Corvinul) oarecand. E un paradox, un amestec de realism si incapatanare de a visa frumos.

genu (110 comentarii)  •  19 martie 2015, 11:29

Managerul de tip comunist e invatat sa obtina profit imediat. Oportunitatile intr-un astfel de sistem inchis erau capricoase precum soarele deasupra Marii Nordului. In termeni de far west, s-ar spune „ia banii si fugi”. Furtul nu poate fi elaborat pentru ca timpul n-are rabdare sa-l rafineze.
Dupa ’90, o intreaga armada de hamesiti scapati cu oarece relatii din anotimpul secetos al istoriei, au dat iama in balta statului, iar crocodilul n-a iesit. Asa s-a nascut povestea de succes a afaceristului autohton, alta decat cea clasica, evident, in care cowboy-ul tribului de nasi si fini era prezentat in panoplie drept egalul lui Astor sau J.P. Morgan. Lacomie era privita drept dorinta de succes, iar mizantropia, o escamotare a banalitatii acestor insi, in fond, drept simbol al harului.
Ce sunt angajatii sau ceilalti, in general, pentru acesti mari timizi? Pulime. Asa ne cheama pe cei care ne uitam prin tabloide dupa ei ca sa vedem ce le mai place si ce nu.
Antrenorul sau jucatorul, singurii profesionisti ai fenomenului, sunt tinuti pe post de slugi de acesti oameni care cred ca le stiu pe toate. Cei care conteaza intr-un club, afara de patroni, sunt presedintii, care nu stralucesc decat in luptele de culise. Profesionistii sunt doar niste brelocuri perisabile,plebei numai buni de umilit.
Doar Olaroiu, acest Frank Nitti al breslei sale, a reusit sa iasa demn din mocirla supunerii. Acum cativa ani Steaua juca o finala de Cupa cu Dinamo, iar Oli a pregatit echipa din Ghencea neoficial, doar pentru acest meci. La un moment dat, tineti minte, Barboianu a inscris un autogol imparabil, dovedit decisiv pentru soarta partidei. Becali, aflat langa Oli, a exultat, ridicandu-se in picioare si simuland acea „perversa” de dreapta cu care si-a sarbatorit succesele plebea sufleteasca a tuturor timpurilor. Atunci, o mana de fier l-a apucat de pulpana hainei si l-a aruncat inapoi pe scaun, iar razboinicul tv-ului s-a conformat ca un scolar anonim.
Nici antrenorii romani nu prea sunt de plans-isteriile simulate insotite de incurajari triviale si de eternele acuze asupra arbitrajului sunt tot atatea clisee cu care spectatorul roman s-a obisnuit demult. Si in esecurile din meciurile cu echipele de afara, tot arbitrul e calul de bataie a acestor samurai de uz local-vezi si acel cu totul nedrept 0-7 de la Munchen. Iar pentru unii mai impetuosi banca de rezerve, precum un acel trist moment de nebunie retardata oferit de un saltimbanc de tip Chucky, la Basel, acum cativa ani.
Pe langa simularea indignarii paroxistice, nu sunt evitate nici tertipurile din retetarul doamnelor de secol XIX ori din manualul de bune maniere al intalnirilor cu ursul. Acum ceva ani, tot in Ghencea, un nea Gigi, altfel, fioros ca un spahiu la cautatura, a fost lovit de un fulg de nea. Secerat ca de trasnet, nenea Gigi, dupa lesinul de pudoare, a tot cautat vreo cinci minute un hematom prin zona cefei. N-ar fi putut fi diagnosticat decat de un medic interpretata de maestrul Jorj Voicu ,cu tusa aceea usoara de tip Fellini-„epilepsie de caracter, musiu, nimic grav”.
Vesnic culisand intre rolul de agitator al maselor si cel de sluga obedienta, antrenorul roman, totusi, nu devine niciodata un caz social. Ca si arbitrii. Intrebati-l pe batranul pompier Halagian, care, in sfarsit, acum are timp sa stea cu nepoticile. Un Mikhoyan al fotbalului strecurat printre toate picaturile de ploaie ale istoriei.

banks (18 comentarii)  •  19 martie 2015, 13:01

@corvette59 #23 : Nu greseala de exprimare (reala, de fapt, daca mai deschidem cartea si ne improspatam cunostintele) am tintit-o eu cat faptul ca, uite, patronii (dar uneori si antrenorii) respecta contractele cam „literar” (adica, cum vreau muschii lor, intr-o epica proprie) in loc sa respecte „literal” adica in litera contractului.

corvette59 (172 comentarii)  •  20 martie 2015, 1:25

Se-ntimpla si la case mari !Astazi ,dupa 22 de ani , Anglia a ramas fara echipa in Europa ! Anglia ,unde antrenorii detin recorduri in longevitate,unde neregularitatile financiare se intimpla o data la 15 ani ,unde bazele de copii si tineret sint opere de arta ,unde banii ii dau afara din casa pe cluburi si patroni etc.etc. Se pare ca rezolvarea problemei d-lui RP sta altundeva .In definitiv ,cred ca problema este strict legata de individul in sine ,de antrenor,oricare ar fi clubul si numele lui ,de jucatorul propriu-zis si de „norocul ” din ziua meciului . Citeodata un singur cuvint spus la necaz dezlantuie efectul de domino . Nu sint vre-un filozof ,sau atotstiutor,dar sint om si comportamentul ,gindirea si actiunea la situatii nu-mi sint straine . In speta , nu stiu care patron ar fi dispus sa-i dea lui Nicolaescu ( spre exemplu ) ani buni de zile sa formeze o echipa . Sa cheltuie sume importante spre a gasi,achizitiona si dezvolta . Sint in joc banii lui ,la urma urmei . Imi amintesc de faptul ca acum vreo 50 si de ani Angelo Moratti a avut o intilnire cu Hellenio Herrera .Intilnire in vederea angajarii ultimului ca antrenor. I-a cerut clar sa-i dea o suma necesara sa ajunga in virful piramidei mondiale si ce jucatori i-ar trebui. In acea vara (ultima in care s-a adus „stranierri ” in Italia ), HH a adus acolo pe Pirri ,Luis Suarez si Jair . A fost un contract in care ambele parti si-au respectat obligatiile . Asta fiindca Don Hellenio a fost un om ce-si stia posibilitatile ,capacitatile . Citi din antrenorii de azi nu se lasa dusi de valul de optimism si entuziasm ?Citi nu cred ca tot ce zboara se maninca ? Citi dintre patroni nu pun botul la renumele unui antrenor ,ca mai apoi sa se „arda ” ?

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  20 martie 2015, 9:37

@ Andrei

Draga Andrei, de acord cu tot ce spui. Ar fi de adaugat situatia delicata a antrenorilor de la copii, care, platiti prost, accepta la antrenament copii fara treaba cu fotbalul, dar cu parinti gata sa ofere plicuri. Longevitatea de care vorbesti se gaseste si in alte locuri, nu doar in Germania. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  20 martie 2015, 9:39

@ Marcel

Va multumesc. Daca deficitul estetic al acestor oameni ar fi marea lor hiba, inca ar fi bine. Se lucreaza prost (si) fiindca se lucreaza grabit. „Vreau rezultate ieri” – iata un slogan pagubos pana la dizolvare. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  20 martie 2015, 9:41

@ bogdan a

Corect. Numai ca nici terapia de soc nu se poate face oricum. In plus, daca produci soc dupa soc, paradoxal, nimeni nu va mai simti vreun soc. Asa se si explica, mutatis mutandis, anormalul devenit norma. R.P.

Marcovici (180 comentarii)  •  20 martie 2015, 9:54

La Kiev a fost ceva incredibil, un epilog la „Razboi si pace”. 70.000 de oameni zambind, parte dintre ei cu gandul la incorporare. Dinamo Kiev a jucat ca la razboi, exploziv, incredibil, a incendiat autobaza si a activat rezistenta flamboaianta. Moral de echipa razboinica, in fata unor englezi crispati.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  20 martie 2015, 10:13

@ dan76

E un lucru pe care lumea il stie. Deocamdata insa, fenomenul nu poate fi oprit. Exista un cerc vicios imposibil de distrus la ora si cu legislatia actuala. Nu intamplator, Romania are cele mai multe campioane desfiintate sau in curs de desfiintare. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  20 martie 2015, 10:15

@ barbu brailoiu

Pare plauzibil ce spuneti. Nu am certitudini si dovezi, dar tind sa cred ca de multe ori lucrurile se intampla exact asa. Despre casele de pariuri am scris, nu o data. Lucrurile sunt gravissime si necontrolabile in acest domeniu. In Occident s-au scris carti si s-au facut megaanchete pe tema asta. Urmari? Zero. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  20 martie 2015, 10:17

@ Jules

Problema autoritatii nu poate fi delimitata de cea a competentei. Oricat ai fi de zbir, daca nu stii meserie, vestiarul ti se suie in cap sau te lucreaza. Pe de alta parte, nici autoritatea jandarmereasca de tip Halagian nu era visul de aur al fotbalului. Modelul Guardiola (sau macar Blanc) e imposibil de preluat la cum arata fotbalul nostru. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  20 martie 2015, 10:20

@ Panda

Asa o fi, conteaza si neatentia cumparatorului (plus iuteala de mana a celui care vinde). Dar cum va explicati, lasandu-i deoparte pe antrenori, ploaia de rateuri romanesti din Italia? Se spala bani? Se pun la cale lucruri pe care nu le putem sti? Revenind, cunosc si antrenori care nu si-au propus neaparat campionate marginale si banoase. Vor sa munceasca si sa le fie recunoscuta munca. Din pacate, sunt putini. Foarte putini. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  20 martie 2015, 10:22

@ Silviu Dumitru

Exact. Si sa nu uitam, sunt doua echipe de la care, cel putin teoretic, ai ce sa speri. De la un punct incolo, devine obositor sa vopsesti o competitie si s-o faci sa arate decent, cand actantii insisi par dispusi doar la minima rezistenta. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  20 martie 2015, 10:24

@ banks

E foarte logic (si trist) ce scrieti. Altfel spus, lasciate ogni speranza. Coniventele de care vorbiti apar si in alte tari, dar mai cu perdea. Haiducia de la noi e greu de gasit aiurea. Multumesc pentru comentariu. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  20 martie 2015, 10:41

@ Andrei

Daca nu gresesc, domnul Bosanceanu a avut la un moment dat niste complicatii juridice de care nu galeria era vinovata. Intr-o vreme, relatia cu presa a fost asigurata, cred, de domnul Garabet. Ce se intampla azi cu Farul e, intr-adevar, jalnic. Si e neconsolator pentru constanteni ca au patit-o si altii. Investitia prin jaf, iata un concept de business original ca democratia romaneasca din anii 90. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  20 martie 2015, 10:43

@ Grigore Ureche Muzicala

Ma bucur ca, printre platitudini, v-am dat totusi o veste buna despre scoala romaneasca. S-ar putea ca pe viitor in lista de lecturi sa intre, alaturi de Neculce si de dvs, insusi Leonard Miron Costin. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  20 martie 2015, 10:46

@ Obiectiv

Stiu eu cat de convenabila poate fi situatia pentru un antrenor cinstit si dornic sa lucreze? Avem si asa ceva – sigur, nu in cantitati mari. Ma gandesc la Napoli, care a facut treaba buna si la Craiova. Si ar fi urcat cu echipa, daca n-ar fi fost lucrat din interior. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  20 martie 2015, 10:48

@ calinescu

Sincer, nu ma gandeam doar la Dinamo. Fanul din dvs are toate motivele sa fie iritat. Eu insa aveam in vedere un tipar care tinde sa devina modus operandi. Nu uitati, au fost 29 de schimbari de antrenor si de-abia a inceput returul. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  20 martie 2015, 11:00

@ birlic

Fotbalul candorilor si al lipsei de miza era frumos, dar productiv doar in planul iluziilor si clasamentelor personale. Vi l-ati dori inapoi? Sunteti sigur? Mi-am pus si eu intrebarea, sa stiti. E usor sa bombanim fotbalul-business, numai ca fara el ne lipsim de unele placeri dupa care va asigur ca am reincepe sa tanjim. Sigur, nu ma refer la batjocura de la noi. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  20 martie 2015, 11:01

@ dani. p

Sunteti necrutator, vad. „Slab” e cu siguranta fotbalul nostru, dar ezit sa-l duc in zona superlativului. S-ar putea sa avem faliti la fel de mari prin vecini. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  20 martie 2015, 11:03

@ gabipetre

As face si eu la fel dac-as putea, dar nu pot. Observati insa ca inflamarile raman la fel de mari chiar daca intre timp am luat-o in jos. Ia spuneti-i unui galatean ca Otelul joaca prost, sa vedeti cum o sa va combata. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  20 martie 2015, 11:05

@ corvette59

Impingeti lucrurile in zona fairplay-ului financiar. Iar din punctul asta de vedere noi, cei de-aici, din Romania, stam un pic cam rau. Adica nu mai avem fairplay si nu mai avem finante. In rest, e minunat. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  20 martie 2015, 11:07

@ Panda

Va rog, va rog. Banks nu e un coroziv, iar poanta lui e foarte buna. Patronii dau o interpretare poetica obligatiilor pe care le au. Sunt convins ca banks n-a vrut sa jigneasca, ci doar sa profite de o scapare ca sa aseze in urma ei un spirit. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  20 martie 2015, 11:10

@ Marcovici

Aveti vesti despre Galway United? As fi foarte curios sa stiu ce mai fac. Aud ca-si face echipa si Ballyconneely. Sa vedeti atunci distractie. Haz de necaz, what the heck. R.P.

Comentează