Radu Paraschivescu

Drumul din lumea sportului către lumea cărților este mai scurt decât pare. În fond, totul este o problemă de sintaxă

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Radu Paraschivescu
Ţara „nu cumva”-urilor

Campionatul înaintează spre ultimul minut al ultimei etape ca sergentul din poezia lui Alecsandri: „târând al lui picior”. E o ediţie de risc şi de asterisc, căreia i se va cuveni o notă de subsol în statistici: „Campionat început în […]

...

No panic, Man, sau „Primiţi cu fotbalistul?”

Ce rost are să vorbeşti despre un transfer după realizarea lui? E mult mai bine să baţi toba sau câmpii înainte ca el să eşueze. Asta dacă s-a pus cu adevărat problema ca un fotbalist să plece de la clubul […]

...

Vulturul a aterizat. În cap

Jucând aşa cum o face în ultimele meciuri, Lazio are şanse ceva mai mici să devină campioana Italiei decât are proaspătul candidat Kanye West să câştige alegerile prezidenţiale din America, eventual cu sloganul „Yes, we Kanye”. Elon Musk şi-a anunţat […]

...

Gripa vrajbei noastre

Sinteza cursului scurt de epidemiologie a fost rostită sâmbătă de specialistul Bogdan Vintilă: „Coronavirusul este o gripă cu un marketing foarte bun”. Pe aceeaşi logică, tigrul este o mâţă cu un marketing de poveste. Nu ucide doar şoareci, ci şi […]

...

Lecţia de sănătate

De-a nibelungul şi de-a nivelatul Germaniei, Bayern München îşi continuă defilarea. Mai sunt patru etape şi va fi din nou campioană. Clar, curat, fără scenarii de tipul „Ce-ar fi fost dacă?”. Şansele celorlalte echipe la titlu sunt astăzi fantezii aritmetice.

[…]

...

Nu-l merităm, nu sîntem demni de el

A fost cîndva fotbalist. Ar fi putut fi şi astăzi.

Cu vreo treizeci de ani în urmă, un copil se prindea în jocul celor mari, iar cei mari îi întorceau favorul. Se întîmpla în Ghencea, în pauza meciurilor, iar copilului […]

luni, 9 martie 2015, 9:08

A fost cîndva fotbalist. Ar fi putut fi şi astăzi.

Cu vreo treizeci de ani în urmă, un copil se prindea în jocul celor mari, iar cei mari îi întorceau favorul. Se întîmpla în Ghencea, în pauza meciurilor, iar copilului abia dacă i se zărea bretonul în spatele mingii. Era înfipt, se vedea din mişcări. „Ca taică-său”, murmurau comparativ microbiştii cu ţigara arzîndu-le buza. Îi tîrcolea pe toţi cei ieşiţi la încălzire, dar cel mai mult îi plăcea să se apropie de-o dihanie fioroasă,cu mustaţă şi mănuşi, care se lăsa culcată de împleticeala unui dribling. Pe urmă mingea trimisă cu forţa ambiţiei trecea, nu se ştie cum, de stăvilarul uriaşului şi se oprea în plasă. Balaurul Stîngaciu rîdea la pămînt, pe cînd puştiul culegea mingea de poartă şi mai arunca o provocare. Cînd se întorceau echipele pe teren, în pieptul unor spectatori se zbătea începutul unui suspin. Parcă-parcă ar mai fi vrut să-l vadă jucîndu-se pe „ăl mic”.

Astăzi, „ăl mic”, îmbrăcat în armura ranchiunei, a plecat într-o cruciadă împotriva tuturor. La 35 de ani, Alin Stoica dă de înţeles că nimeni nu pare vrednic să respire acelaşi aer cu el. El, performerul crescut în spiritul învingătorului şi acasă, şi la Anderlecht, dar incapabil să-şi fructifice acest spirit la majoritatea echipelor pe unde a trecut. El, fantezistul nedreptăţit de preferinţa selecţionerului pentru Ilie Dumitrescu. El, scepticul convins că a te naşte în România e un blestem şi în orice caz o frînă pentru oricine năzuieşte spre culmi. El, consumatorul de apă plată în care diverşi paparazzi vedeau altceva. El, conştiinciosul ducînd în spate tabla de valori a Occidentului. El, harnicul, parolistul, modestul, profesionistul prins în ambuscada intereselor impure.

E limpede, nu-l merităm pe Alin Stoica şi ratăm, clipă de clipă, prilejul unei contemporaneităţi decente cu el. Nu ne dăm seama ce privilegiu am tras din basca sorţii, nu ne pricepem să apreciem cît de mare e injecţia de prestigiu pe care simpla lui ivire pe lume o oferă României. De altfel, nu e prima dată cînd persiflăm ce-ar trebui să iubim şi confundăm geniul cu diletantismul. Am condus spre tuşa fotbalului şi alte capricii bipede: Dennis Şerban, Ionuţ Luţu, Sabin Ilie, Radu Niculescu, Nicolae Mitea. Fiecare ne-a privit chiorîş şi ne-a zis vreo două. Dar nici unul dintre ei nu ne-a muştruluit cu atîta patos şi nu ne-a făcut atît de vinovaţi pentru slăbiciunile lui. Asta, desigur, fără să-şi găsească sieşi vreo vină.

Ce să zic? Ceartă-ne mai departe, Alin Stoica. De unde vrei, inclusiv de la înălţimea băncii de rezerve a Chiajnei. Iar dacă îţi găseşti timp, arată-ne că ne-am înşelat. Măcar de dragul unui tată silit să roşească din cauza fiului.

Comentarii (181)Adaugă comentariu

Panda (21 comentarii)  •  9 martie 2015, 16:33

Bineinteles ca i-am urmarit cariera la Anderlecht fiindca sunt mai apropiat de varsta lui Tudorel decat de cea a lui Alin.
S-ar putea sa gresesc dar parerea mea este ca Alin a fost indrumat prost in cariera de tatal sau care trebuia sa-l lase sa-si faca junioratul la Steaua, sa ajunga in prima echipa si inevitabil in anturajul echipei nationale.
Avea calitati si talent suficient pentru a realiza acest lucru.
Ducandu-l la juniorii lui Anderlecht, T. Stoica i-a pus de doua ori piedica fiului sau in cariera:
1.L-a indepartat de convocarile la loturile nationale
2.I-a creat falsa impresie ca daca joci la un mare club profesionist chiar esti un mare jucator, de aici infatuarea si aerele sale de falsa vedeta.
Ceea ce a urmat dupa Anderlecht se stie: Bruges, Genk … Poli …Chiajna

olandezu (1 comentarii)  •  9 martie 2015, 16:44

bravo ANDREI.. ai facut o analiza cum ar fi trbuit s o faca un jurnalist sportiv ce sa respecta nu ca Dnl carmavrov care daca spune ovorba buna despre STEAUA parca isi da sufletul

Freddy RE (1 comentarii)  •  9 martie 2015, 16:47

Totul e 110% corect.
Dar, tousi, merita Luțu (saracu’) asa asociere?
Lutu care n-a omorat o muscā?

Obiectiv (461 comentarii)  •  9 martie 2015, 17:02

@ Panda
Anderlecht nu mai este de ceva vreme un mare club profesionist! Era pe vremea cand castiga Cupa Cupelor, Cupa UEFA si Supercupa Europei, adica in anii ’70 si in inceputul deceniului urmator. A mai avut sezoane bune in 1986 (semifinala CCE) si 1990, cand a jucat finala CC si, mai ales, a eleminat una dintre cele mai bune echipe ale clubului din Stefan cel Mare! De atunci, doar cate un rezultat mai deosebit (printre care si un recent 3-3 pe Emirates, dupa 0-3 la un moment dat)… O.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  9 martie 2015, 19:44

@ andrei

Fiind un tip logic, astept un dram de logica si de la cei cu care intru in dialog. Dvs. emiteti obiectii fata de un comentariu al meu fara legatura cu articolul in al carui subsol postati, eu va raspund totusi, iar dvs. imi prezentati, in replica, o imagine personala a unui campionat intreg in care Steaua ar fi dezavantajata. Mi se pare stangaci si subtire din partea dvs. R.P.

Panda (21 comentarii)  •  9 martie 2015, 20:11

@Obiectiv:
A castigat de 2 ori Cupa Cupelor la jumatatea anilor 70 si de 2 ori Supercupa Europei.
Asta ti-o spun din memorie, fara sa mai consult vreo statistica.
Dealtfel pe aceea vreme, pana la comasarea ei cu Cupa UEFA, Supercupa Europei se disputa intre castigatoarea Cupei Cupelor si castigatoarea Cupei Campionilor Europeni.
Restul nici nu mai conteaza. Sunt suficiente aceste 4 trofee pentru a ramane pe veci un mare club european.
Cuvantul cheie pe care nu intamplator l-am folosit este insa: „PROFESIONIST”.
Adica ceva ce Romania n-a avut si nici nu va avea prea curand.

P.S.
Nici Belgia nu-i o tara mare, e chiar mai mica decat jumatate din Romania dar, sa fim seriosi, ce rezultate are la nivel de echipa nationala comparativ cu noi?
Vorbesc doar de perioada de cand urmaresc si eu Campionatele Europene si Mondiale, adica sfarsitul anilor 70, lasand la o parte ca am fost impreuna pe Conte Verde.

Marcovici (180 comentarii)  •  9 martie 2015, 20:22

A avut o gramada de sanse la echipe de club. Dar si mai multe scuze. Cred ca i-a lipsit doar MOTIVATIA. Parea neobosit, dar fara chef, fara vana. Poate nu din vina lui doar. Poate deceptia neconvocarii la un moment dat. Nu a patruns in sistem. Si-a asumat corectitudinea asta si s-a fript. Nici nu trebuia sa faca altfel. Daca nu era baiatul tatalui sau, nu il baga nimeni in seama nici atata, cel putin in tara. Din pacate, ca el merita. Nu s-a armonizat cu propria viata. A inceput cariera invers. Trebuia sa debuteze la Chiajna si acum sa fie capitanul lui Anderlecht. Cred ca viitorii copii de fotbalisti vor fi mai la vedere, mai ales din cauza unei concurente serioase. Ma refer la Patrick Petre, of course Ianis si cam atat. Stoica scrie epilogul. Mai poate salva ceva? Nu cred. e un fel JORDI.

gigelos (22 comentarii)  •  9 martie 2015, 20:23

Maestre , ti-ai luat o tinta mica , un om cazut ,cu mari regrete , un tanar cu cariera ratata , poate nu total din cauza lui .Da-te la bagabontii aia batrani , cand Giovanni l-a atacat acum 10-15 ani pe Johnny Cupen( povestise cum ameninta sa stropeasca cu benzina un copil in Germania pentru a-i jefui parintii ) n-am auzit vreun coleg sa-i ia apararea . Aia erau anii , Alin avea 20 de ani .

Marcovici (180 comentarii)  •  9 martie 2015, 20:23

Erata: din cauza LIPSEI unei concurente serioase.

Mihai (1 comentarii)  •  9 martie 2015, 20:50

Excelent!

Trandafir (1 comentarii)  •  9 martie 2015, 20:56

Domnule Paraschivescu,inceputul acestui articol ma ravaseste.Sunt din provincie,dar am avut norocul sa paticip la cateva din meciurile de pe Ghencea ale nationalei,din acele vremuri(Austria 4-0,Albania etc).Eram un copil si priveam cu jind la pustii din iarba(Alin Stoica,Alex Piturca).La acel moment ii invidiam pt. ce pareau a fi,niste copiii norocosi,cu niste parinti valorosi si care, credeam eu,9 cu mintea de copil,de atunci),isi vor croi cu usurinta un drum in cariera fotbalistica.Acum la 39 de ani,dupa incercari de a deveni si eu fotbalist(pana la un moment dat),ma uit cu dispret la AS,care a avut tot,dar nu a realizat nimic,iar acum vine si matura cu oameni care au realizat si ne-au bucurat,cum nu cred ca o sa o mai faca cineva.

Niculae Moromete (7 comentarii)  •  9 martie 2015, 21:35

Sunteti aspru cu fiul si ingaduitor cu tatal. Fiul trebuie sa-si infrunte tatal si sa scape de sindromul de inferioritate pe care tatal i-l intretine. Fiul sa constientizeze ca tatal n-a jucat finala si sa-i ierte severitatea extrema si nefericit de neproductiva. Restul , ceea ce declara prin presa fiul, este numasi trufia tineretii care tocmai a trecut.

nica fara frica (21 comentarii)  •  9 martie 2015, 21:40

Alin Stoica mare fotbalist ?….hai sa fim seriosi !…asta e la fel ca Mitea !….s-a nascut talent si-a murit speranta !!….iar faptul c-a vrut sa se retraga de la Steaua , echipa la care a jucat cateva minute intr-un singur meci il face chiar PENIBIL !!!….Alin Stoica in ultimii 10 ani a jucat 59 de meciuri si-a marcat 4(patru) goluri !!!!…..chiar nu inceleg ce-l recomanda sa i se acorde acest articol ???…mie personal , cel mai mare talent irosit mi s-a parut Danut Lupu !!…tehnica si stilul lui Dobrin dar puturos si neserios !…DAR , MARE TALENT !

ccc (2 comentarii)  •  9 martie 2015, 22:28

Sincer, tatal „subiectului” chiar a fost fotbalist!
Dar la fel de sincer, nu ar trebui sa fim uimiti acum de unde vin deficientele de caracter ale tanarului. Si tatal sau era la fel de ranchiunos. Sa nu uitam ca nici el nu prea a trecut pe la nationala si asta nu pentru ca i-ar fi lipsit valoarea. Dar de cele mai mule ori, el era cel ce refuza convocarea, din motive puerile. Cand a ajuns la maturitate deplina si a constientizat ca lucrurile ar fi putut fi altfel, a incecput sa acuze in stanga si in dreapta….
Pentru mine, lucrurile sunt evidente si dupa „parerea mea unanima”, AS ar fi avut sanse mult mai reale de a reusi in cariera de fotbalist daca nu ar fi fost „impresariat” de ilustrul sau tata. Si apropo, nu e parere formata recent, in urma „interviului”, ci mai acum vreo 7-8 ani, cand o luase deja serios la vale. Pacat!

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  9 martie 2015, 23:13

@ Niculae Moromete

Nu mi-am propus incursiuni „psiho” in viata lui A.S., ci doar o privire asupra unui rateu pentru care de vina sunt intotdeauna altii si niciodata vinovatul real. Sunt ingaduitor cu T.S. fiindca a fost un fotbalist remarcabil. Orgiile bahice si scandalurile fiului n-au legatura cu severitatea tatalui sau cu faptul ca tatal n-a jucat in finala de la Sevilla. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  9 martie 2015, 23:15

@ ccc

Da, e o buna doza de adevar in ceea ce scrieti. Dar A.S. a avut sansa dupa sansa sa se ridice – FC National, Poli, Siena, Brasov. Si-a batut joc de fiecare dintre ele. Tatal a fost fotbalist sadea si, cu toate lipsurile lui, n-a necinstit niciodata meseria. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  9 martie 2015, 23:19

@ Marcovici

Doar „un fel” de Jordi. Acolo diferenta era colosala, Johan Cruyff a fost un fotbalist imens. Nu sunt deloc sigur ca, daca ar fi inceput invers, ar fi urcat la nivelul optim. Ar fi fost normal ca, ajungand in spatiul unui profesionism real, sa invete ceva. N-a invatat. A ras de toti – si in primul rand de el insusi. E adevarat, a avut tovarasi de pahar celebri. Ceva tot a realizat. R.P.

Andrei (57 comentarii)  •  10 martie 2015, 2:44

Cam multa betie de cuvinte pe marginea unui jucator fumat si afumat. Inca un individ plin de propria persoana in mod nejustificat. Ii dai prea multa importanta.

corvette59 (172 comentarii)  •  10 martie 2015, 5:54

@ RP ,
nu l-am vazut niciodata jucind pe baiatul asta ca sa-mi dau cu parerea ,dar daca dvs ziceti asa este .Stiu ca tatal sau ,enforcer-ul de atunci , a pierdut finala datorita spiritul de sacrificiu . Arsenalul meu i-a umilit pe ManUtd (scorul e mincinos ) si se pare ca va cistiga FA Cup .
D-le RP , ati putea sa-mi dati un loc in care ceva trimis de mine sa va ajunga .Redactia ,sau o CP ? Mi-ar face mare placere sa primiti ceva care sa va aminteasca de mine .

@ obiectiv ,

ne bucuram , nu-i asa ? Acelasi lucru si pt tine . Da-mi ,din nou , adresa CP ca ramolit cum sint,am pierdut-o .

Obiectiv (461 comentarii)  •  10 martie 2015, 6:58

@ corvette59
Ne bucuram, bineinteles, a fost o victorie mare si, mai ales, un joc foarte bun! Stiam ca se poate, dar vine cate un meci in care toti gresesc si asa se compromite o calificare in „sferturi”; daca totul decurge normal si ambitia este la cotele de aseara, se poate spera la o rasturnare a scorului!
Multumesc, va reamintesc adresa:
G.G.
CP 4
331170 Hunedoara
Sa auzim de bine! O.

cycling (1 comentarii)  •  10 martie 2015, 8:04

La urma urmei esecul despre care a vorbit Alin in interviul sau recent a aratat ca NU el este de vina in privinta transferurilor esuate la doua echipe mari si asta din cauza impresarului ( aflat acum in puscarie ) dar nu inteleg DE CE tatal sau l-a lasat sa semneze cu verii respectivi ? Stiam noi ce pramatii sunt si ca umfla totul doar ptr a-i vinde pe bani ff multi de unde si comisioanele lor atat de grase care i-au si imbogatit, dar Tudorel Stoica unde a fost sa-si indrume fiul pe un drum batatorit si plin de flori ? Aah, au contat banii inaintea carierei ? Foarte bine, iata ce a cules in urma ` imbogatirii ` si ca sunt atatea exemple date de ceilalti useri in comentariile lor.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  10 martie 2015, 8:48

@ Andrei

Betie de cuvinte in 2700 de semne, cu tot cu spatii? Hm. Mi s-a parut util sa scriu despre A.S., fiindca e un caz clasic de fuga din realitate. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  10 martie 2015, 8:51

@ corvette59

Bine i-ati spus lui Tudorel Stoica, enforcer. CP nu am, asa ca va dau adresa editurii unde lucrez. Prin urmare: Editura Humanitas (pentru R.P.), Piata Presei Libere, Casa Presei Libere, Corp C, Etaj 1, Sector 1, Bucuresti. Va multumesc de pe acum. De uitat oricum nu va uit. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  10 martie 2015, 9:47

@ Mihai Bulica

Va da mana sa mironizati. Timbrul cultural se lipeste de lipitori ca marca de scrisoare. Un prieten mi-a sugerat candva un titlu de emisiune: „Departe de carte”. Nu era rea ideea. R.P.

Vasile (3 comentarii)  •  10 martie 2015, 10:34

Exemplul lui Alin Stoica e ilustrativ ca fotbalist care dă cu piciorul unei șanse imense. Și ar putea fi pilduitor pentru fotbaliștii tineri, dac-or avea urechi de auzit. Tind să-i dau și lui AS o fărâmă de dreptate: în cei 15 ani de carieră, probabil că i s-a întâmplat ca o dată să-l nedreptățească antrenorul. Asta însă nu-i scuză parcursul, ce nu te omoară ar trebui să te călească. Divagând un piculeț pe aceeași temă, vă întreb domnule Parschivescu: oare fotbalistul Ciucur ar avea motive să se considere abandonat pe nedrept de Pandurii? Pentru Pandurii, Ciucur a marcat, în două deplasări europene, două goluri capitale, care au calificat echipa în play off, repspectiv grupele UCL. În anii 80, poate chiar 90, asemenea ispravă ar fi făcut un fotbalist titular de necontestat pe un an de zile.

daniel (17 comentarii)  •  10 martie 2015, 10:36

asa a fost si taica-sau, nazuros si agresiv pe deasupra..dadea cu pumnul cand le era stelistilor lumea mai draga (aduceti-va aminte meciurile de calificare din cupele europene, cu standard liege si nantes atlantique..steaua era aproape calificata dupa rezultatele din tur..). tudorel stoica atunci cand a venit de la galati (sper sa nu gresesc), pe la 19-20 de ani la steaua, era mare speranta, dar mereu facea cate o boacana, care costa echipa puncte si victorii..abia spre 30 de ani, a devenit serios si s-a cunoscut..fii-su, alin a prins plecarea la 16 ani la anderlecht, club foarte mare candva, dar aflat pe o panta descendenta in momentul venirii lui, acolo..i s-a urcat repede la cap, asta e totul..e prea tarziu sa mai demonstreze ceva….la 35 de ani, orice fotbalist bun se gandeste la antenorat, la retragere…

Adrian (1 comentarii)  •  10 martie 2015, 11:33

Daca a ajuns atat de rau incat sa se creada mai fotbalist decat Ilie Dumitrescu , insemana ca baiatul are o problema..regreta ca nu s-a nascut si el cu talentul parintelui sau cel putin…Domnule Paraschivescu , intotdeauna ironiile vor fi pe placul cititorilor…Bine lucrat si …Forza Dinamo !

Marcovici (180 comentarii)  •  10 martie 2015, 12:44

Jucatorul (nu neaparat antrenorul) EDI a fost mult sub tatal sau. Pierdut undeva pe la Focsani. Sau CEZAR, la Targoviste.

Ardeleanu’ (19 comentarii)  •  10 martie 2015, 13:13

Cel puțin în privința lui Ioan B are dreptate, acesta nu a fost decât unul care a profitat de ce/cine a putut, e totuși curios cum s-a ratat un jucător talentat care a avut și de la cine lua exemplu..o fi fost prea grea povara tatălui ?!?!

Mihai Bulica (169 comentarii)  •  10 martie 2015, 14:42

Noi ne meritam ?
Atunci i-am condamnat pe toţi la fotbal

In 90. Patria era plina de vizionari. Ai televiziunilor albaneze, unguresti, bulgaresti. Mai vizionau si alte occidentale. Au bagat „procesul etapei“, asa de palpitant pina in zori, de nu mai putea controla Dusa bilete a doua zi, dupa cum povesteste un sofer de la autobaza Toplita. Procesul s-a soldat abia azi cu condamnari. Speram sa continue.

Patria a atras toti bisnitarii. Ilici-Roman-Lucesu-Isarescu: „bisnitari din toate tarili, uniti-va !“
Greii care au azi mosii, unele cu sechestre, au inceput cu blugi, tigari si au trecut la comertul cu mineri, acoperiti sub biroul CC al PCR. De sub birou Base mai planificase sa scata tot asfaltul caci drumurile de pamint se asortau mai bine cu WC-urile in natura. Voia ca Romania sa prima tara ecologica, a vrut chiar sa inlocuiasca vapoare, tractoare si otelul cu cai si boi. Oprea, care avea magazia plina, le dadea minerilor tot ce le trebuia ca sa aiba cu ce planta panselute, ii asigura spatele lui Miron Cozma, ii ducea geanta plina cu … acte proaspat tiparite, il inveselea la sprituri ca sa aiba putere de munca, apoi a facut din el un martir al neamului. Asociatul suedez l-a expulzat doar ca sa aiba bani de Steaua, dar asta e alta poveste, incheiata de mult la CEDO cu condamnarea Romaniei. A folosit banii ca sa smenuiasca cu Cocos, sa-l naseasca pe Ponta, Gabi s-o plaseze bine pe Gabriela, pe Maior tot ca nas al micului Titulescu, dar cireasa de pe tort, Steaua, tot o rivnea.

Greii Becali au adus un suflu nou in fotbal, pe linga blugi, tigari mai aveau timp sa vinda si fotbalisti. Ce nu aveau ei, diploma universitara de bisnita exterioara, aveau Sandu, Iorgulescu si Avram, iar scoala vietii in militie o avea Dragomir. Sa speram ca domnul Ioanitoaia va continua procesul, caci la Rahova nu se termina vizionarii canalelor occidentale.

Se vede treaba ca Alin Stoica n-a nimerit epoca, impresarul si apoi nici tara.
Alin Stoica chiar e fotbalist. Dupa cum zic mai toti, a fost chiar foarte bun. Ce alta viziune sa aiba el ? Are limbajul si atitudinea din Ghencea anilor trecuti. Specific si unei parti a celor din capitala dimboviteana, port la Marea Neagra, caci Ceasca stia el ca i se vor uza in curind drumurile, avea noaptea cosmaruri cu gropile de pe podul prietenului bulgar. Cu aceasta atitudine si acest limbaj au crescut in Ghencea mii de fotbalisti. Repeziti, vitezisti si plini de incredere erau si pe teren. Din pacate Alin si-a luat viteza si n-a mai avut cine sa-l opreasca.
Consider ca Alin Stoica are dreptate. N-a avut impresar, a avut bisnitar, asa cum Romania n-a avut antrenori si antreprenori ci sfinti, profesori si hoti. De Alin aveau nevoie bisnitarii nu echipa, la fel ca in cazul altor tineri talentati. Daca ar fi fost posibil sa joace pentru Belgia trebuia s-o faca. Macar ar fi scapat de visurile urite si unii dintre noi de interviul care le provoaca cosmaruri dar le confirma in acelasi timp superioritatea.
Superioritatea afisata nu-si are rostul si nu e in locul potrivit. In fapt „Nu-l meritam, nu sintem demni de el“ striga sentimentul nostru de oameni superiori. Dar Alin Stoica nu are toti anii acasa, nu e diplomat, a invatat si afara sa spuna ce crede daca tot e intrebat, nu e profesor de romana ori de altceva, nu se da exemplu, nu crede ca a reusit, crede doar ca ar fi putut. Alin Stoica nu va datoreaza nimic. Daca va ramine in tara va plati impozite. Atit datoreaza.
E putin curios inerviul, recunosc ca m-a surprins si pe mine desi cunosc limbajul si atitudinea. Eu nu cosider ca a jignit pe cineva. Atita timp cit in cei 30 Km de la aeroport pina la laserul viitorului faci 3 ore prin evul mediu Alin Stoica n-ar trebui sa surprinda pe nimeni.

Ar trebui sa ne scoatem parul din ochi nu sa ne credem superiori unor neajutorati.

Domnule Paraschivescu, ati putea sa va interesati citi oameni de cultura, istorici si diplomati au vazut brosura prieteniei romano-germane inminata ieri solemn de ministrul nostru de externe viitorului presedinte german ? Brosura ce avea pe COPERTA conturul Frantei in culori germane !!!
Cum mai pot face pe desteptii Plesu, Pippidi, savantii si dottorii … in lume ?
Cum te mai arati in lumea in care si asa sintem si noi „confundati“ pe strada cu cei la cersit si furat, lumea care mai are putin si crede ca exportam banane ?
Acum cind intr-o actiune paralela chiar in Sibiu, orasul unde Steinmeier (in plus cu nume scris gresit in media) devenea cetatean de onoare, Cioaba aduna semnaturi si denunta in direct: „nemtii si-au gasit beleaua cu noi !“ Pare suspect cum Cioaba este impins sa faca chiar acum scandal.

PS
Din alta ordine mondiala: Capitanul Stelei intre 1982 si 1989, dirijorul ei, un Xavi si Iniesta la un loc, numitul Tudorel Stoica, a fost un „fotbalist de isprava.“ Bravo.
Daca nu esti un Andrei Bombonel nu e bine sa fi fiul tatalui. Tatal iti da o sansa, te aduce la un anume nivel, dar pentru mai departe marele tata poate fi o frina. Se prea poate ca Tudorel sa-i fi suparat pe multi, ca si azi, sa-i fi daunat lui Alin. Sper ca Hagi sa fie mai diplomat, sa-si faca doar prieteni.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  10 martie 2015, 14:46

@ Ardeleanu’

Daca la el povara tatalui a fost grea, Razvan Lucescu ce sa mai zica? Si totusi, si-a croit o cariera si si-a facut un nume. E posibil ca A. S. sa fi avut de suferit din cauza lui I.B., dar cel mai mult a avut de suferit din cauza propriei firi. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  10 martie 2015, 14:51

@ Mihai Bulica

Am vazut figura cu harta Frantei si culorile Germaniei. Saracu’ Bogdan Aurescu, pe cine are in subordine. In rest, nu ma cred superior lui Alin Stoica, lucram in domenii diferite. Cred insa ca e principalul vinovat pentru faptul ca n-a invatat nimic in Belgia. A plecat de la Anderlecht fiindca presedintele i-a refuzat o crestere de contract gogonata. S-a dus cu fite la rivala Brugge, unde antrenorul, vazandu-i ifosele, l-a poftit pe tusa. De aici a inceput alunecarea. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  10 martie 2015, 14:53

@ Vasile

Nu am de unde sa stiu daca i s-a facut o nedreptate lui Ciucur. In fond, Radamel Falcao a fost refuzat de Steaua. I s-a facut o nedreptate, ce ziceti? Oricum, situatia lui Ciucur nu are legatura cu situatia lui Alin Stoica. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  10 martie 2015, 14:54

@ Marcovici

Corect, jucatorul Edi Iordanescu a existat pur statistic. R.P.

Obiectiv (461 comentarii)  •  10 martie 2015, 15:19

@ Panda
Pai, asa am spus: ca Andrelecht a fost un club mare si ca nu mai este. A ramas doar profesionist pana la ultimul detaliu si chiar a inovat: stadionul sau a fost primul care a avut loje pentru V.I.P.-uri!
Referindu-ma si la alte cluburi din Belgia, era o vreme cand cluburile romanesti erau condamnate din start, cand nici nu te puteai apropia de poarta lor; asa s-au pierdut calificari cu Standard, Bruges (Brugge, in flamanda) si cu Andrelecht, desigur. Cu aceste cluburi, in anii ’70 si ’80, doar Steaua a reusit sa se impuna, in semifinalele pe care cu totii ni le amintim! Mai tarziu (in ’96-’97), Steaua a reusit s-o elimine si pe Bruges, dar cluburile belgiene nu mai erau deja ca inainte!O.

Andrei (3 comentarii)  •  10 martie 2015, 18:07

Domnule Paraschivescu, cum e corect: spre exemplu sau de exemplu? Multumesc.

seba (20 comentarii)  •  10 martie 2015, 23:49

am citit interviul cu dumneavoastra aparut acum vreo doua saptamani pe site-ul lapunkt.ro. mi-a placut foarte mult. printre altele, mi-am amintit si eu cu placere de chilurile de la orele de gimnastica pentru a juca fotbal :), de articolele superbe scrise de gabriel berceanu in gsp si de emisiunea fotbal minut cu minut, pentru ca ati amintit de nicolae secosan. chiar am vazut un interviu pe youtube cu el dupa ce am citit articolul. eram mic cand inca se difuza emisiunea, dar acum, in cele zece minute in care a povestit cateva evenimente din cariera lui, am descoperit un tip foarte misto. si m-am mai bucurat pentru ca ati amintit in interviu de juan carlos valeron, unul dintre fotbalistii care mi-au placut cel mai mult.

genu (110 comentarii)  •  11 martie 2015, 0:01

Povesteste Tutea ca in ziua eliberarii din inchisoare-dupa aproape 20 de ani-se afla in gara din Aiud impreuna cu un print Ghica, coleg de suferinta. Langa ei, un taran cu o legatura de branza.
Tutea, gurmand fara pereche, ajuns la 40 de kg si care vedea luna plina printre zabrele ca pe-o mamaliga de tara rumena, il indeamna pe print sa-l induplece pe taran sa le dea ceva branza: „esti print, ai prestanta de la Dumnezeu”, il incuraja el. „Ce prestanta, am tot 40 de kile ca si tine. Iar hainele”…
Intr-un tarziu, printul se apropie stingherit de taran, care, insa, intelesese totul fara cuvinte. Le-a dat branza doar pentru un bogdaproste.
Un print scapatat care iti cere ceva e un semn de la Dumnezeu, spun basmele si intelepciunea populara. E o incercare. In lumea noastra semnifica refuzul brutal al Gratiei, inlocuita cu un regim al sclaviei fericite.
In „Arabella”, serialui cehoslovac, regele din Tara-povestilor-pentru -copii, impreuna cu sfetnicul sau, esueaza in lumea noastra in plin comunism. Pentru a-si castiga o paine ajung sa munceasca la o intreprindere ca necalificati. Fiica regelui, printesa Arabella era si ea scapatata, dar indragostita de un student la matematici de-a dreptul fad pentru noi, spectatorii de rand. Dar era o gazda foarte buna.
Fanta prin care nobletea se strecura in acea lume perfecta a noastra era ratarea. Era un semn aristocratic in acea competitie mizera pentru existenta, in care micile bucurii omenesti erau umbrite de realizarea unei noi tone de cocs.
Astazi, reintrodusi pe orbita eficientizarii si, sa speram, a meritocratiei, amintirea acelor ani si generatii ratate ne urmaresc precum pe oamenii lui Moise din desertul tranzitiei patriarhale. Poate ca si ei, niciunul din cei ce-am apucat sa traim si sa intelegem atunci nu v-om apuca izbavirea. Ce mult ne lipseste un print neinfrant…
Deveniti printi ai plebei, fotbalistii s-au trezit peste noapte eroi principali intr-o drama sociala pe care n-o intelegeau. Ba chiar vedeau lucrurile exact ca cei care ii finantau-clientul este un fraier. Rarissim vreun asemenea „print” a pus inaintea intereselor sale palmaresul sau faima sportiva. Iar interesul sau primordial era pricopsirea pe orice cale si loisirul cu sarm badaranesc. In sinea sa, Stoica cel mic isi vede, probabil, esecurile ca pe tot atatea victorii-daca numara banii castigati intr-o cariera atat de discreta, se poate felicita. „Fraierul” a dat banul, asta e singurul lucru important pentru cei ca el. Degeaba il cainati, domnule Paraschivescu, pustiu o sa va rada in nas cu nonsalanta aceea specifica: „Dar ‘mneata cat ai castigat la viata matale, nene?”
Sa nu confundam printii cu amploaiatele din tagma celei mai vechi meserii, maestre.

genu (110 comentarii)  •  11 martie 2015, 1:20

Legatura de branza e acea panza cu branza in ea, rasucita la capat.
Iertare pentru asa prozaica precizare

Andrei (57 comentarii)  •  11 martie 2015, 1:47

@RP
Betia de cuvinte, asa cum a definit-o Titu Maiorescu, nu se refera la cat de lung e textul ci la faptul ca e inutil de stufos. Cu alte cuvinte poti scrie o fraza scurta dar care e totusi supraincarcata la nivelul mesajului. Faptul ca ai scris un text de 2700 de semne n-are, asadar, nicio relevanta. Dar asta e doar o paranteza. Altfel raman la parerea ca AS cere atentie, iar tu ii faci pe plac si i-o acorzi!

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  11 martie 2015, 9:09

@Andrei

Am recitit „Betia de cuvinte”. Va sugerez s-o faceti si dvs., veti vedea ca sunteti in eroare. Nu despre ce sustineti e vorba acolo. In plus, textul meu nu mi se pare stufos. Mi se pare, in schimb, ca „dar care e totusi supraincarcata” are un ditamai pleonasmul. Multumesc pentru meditatii. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  11 martie 2015, 9:11

@ Andrei’

Chiar vreti sa functionez pe post de ghiseu filologic? Nu pot, iertare. Oricum, forma recomandata e „de exemplu”. R.P.

Ardeleanu’ (19 comentarii)  •  11 martie 2015, 9:35

Pai e cam același lucru maestre, ML e un antrenor de valoarea lui TS ca jucător(app), iar RL deși mai serios decât AS pare a fi departe de a reuși performanțele tatălui , chiar dacă mai are mulți ani de antrenorat!

Ardeleanu’ (19 comentarii)  •  11 martie 2015, 9:37

Iar ca jucător RL, a fost doar mai serios decât AS, din punct de vedere fotbalistic (cred și al performanțelor) este sub AS.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  11 martie 2015, 9:43

@ Ardeleanu’

La seriozitate Razvan Lucescu nu se poate compara cu Alin Stoica. Stoica a jucat bine o vreme la Anderlecht, tot ce-a urmat a fost pseudofotbal. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  11 martie 2015, 9:47

@ gogu

Va exprimati grosolan, dar nu conteaza. Cu privire la certat si la pluralul includerii, am explicat deja. Daca spun „ne-au batut nemtii la handbal”, nu inseamna ca ne-au batut pe dvs. si pe mine personal, ci echipa nationala a Romaniei. In sensul asta scrisesem ca A.S. „ne-a certat”. Daca ati inteles altceva, probabil ca exista un vinovat. Cat despre ipocrizia si lipsa mea de responsabilitate, ma indoiesc ca aveti indicii serioase ca sa le depistati. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  11 martie 2015, 9:50

@ fv

Daca A.S. ar fi admis ca nici el nu a avut atitudinea buna, interviul ar fi fost trecut cu vederea. Insa din interviu reiese ca A.S. a fost un mare nedreptatit si o victima a celorlalti. In realitate, multi si-ar fi dorit sa aiba parte de culoarul lui in fotbal. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  11 martie 2015, 9:52

@ gigelos

Din ce stiu eu, de la Anderlecht i s-a facut vant fiindca a cerut o marire de contract pe care conducerea a considerat-o fantezista. Iar la Brugge a clacat si a ajuns pe tusa. Nu-i disculp pe agenti, dar n-a fost doar vina lor. Sigur, daca ei l-au invatat sa ceara luna de pe cer, au gresit. Insa dupa Anderlecht A.S. n-a mai facut nimic in fotbal. Nimic-nimic. R.P.

Radu (3 comentarii)  •  11 martie 2015, 9:54

D-le Paraschivescu,

Permiteti-mi o mica interventie.

Tudorel nu are NICI un motiv sa roseasca din cauza lui Alin. Pe ce ma bazez? Daca aveti rabdare sa vedeti filmuletul de mai jos, cred ca nici Dvs. nu aveti vreun motiv sa deveniti asa sarcastic. Fotbalistc, pentru ca nu suntem aici sa judecam noi caractere.

https://www.youtube.com/watch?v=NG9PUEwgYLM

http://en.wikipedia.org/wiki/Alin_Stoica

Cu sinceritate, marturisesc ca nici eu nu ma asteptam sa vad ce tocmai am vazut. Motivul? Se poate sa fie si publicitatea sau recunoasterea valorii mai bine zis, nu aia din presa, ci cea din cercul restrans de oameni de fotbal. De ce? Pentru ca a fost un pic diferit de ceilalti, a prins contract „afara” de mic. Nu a stat sa traga la jug cu ceilalti de pe plaiurile mioritice. Si poate ca asta nu le-a convenit celor din Romania…

D-le Paraschivescu, haideti sa nu ne coboram la mistouri dambovitene. De la Dvs. avem pretentii.

Daca dupa ce vedeti cele 30 de goluri ale lui Alin din campionatul belgian, puteti sa spuneti ca nu va pare rau ca acest baiat nu a fost selectionat mai mult in Nationala, atunci ne oprim si gata!

Este o rusine faptul ca jucatori precum Balanel Nicolita, Codrea, Cocis, Bourceanu, Pintilii si lista continua, au strans impreuna 12 factorial selectii pentru Romania, iar Alin doar 12.

Si Loti Boloni nu-l putea suferi (a zis asta) pe Tudorel pana cand nu au fost colegi si Tudorel a bagat o alunecare la o pasa mai aiurea a lui Loti si a salvat mingea. Poate ca nici Alin nu o fi fost un baiat din cale afara de simpatic.

Dar in nici un caz, nu putem spune ca nu stie fotbal!!! Dribling, sut, viteza. Despre asta vorbim noi aici, nu?

D-le Paraschivescu, uitati-va la putin la golurile alea! Nici la Tudorel nu am vazut asemenea suturi si incisivitate. (El avea alte calitati, cu care ne-a fermecat pe amandoi pe stadion).

Observ la multi din publicul roman o exigenta iesita din comun, care mi-e foarte cunoscuta de altfel. Ca Anderlecht a fost buna nitel prin anii 70-80. Daca nu joci la Real sau Barcelona, nu esti cineva se pare!!!

D-le Paraschivescu, baiatul acesta a fost denumit „Le petit prince du Parc Astrid”. Mi-e mi-ar conveni sa avem 20 de oameni la nationala, care sa fie cei mai buni la echipe precum Rapid Viena, Valerengen, Servette Geneva. Ce bine ar fi!!! Dvs chiar nu remarcati acest aspect???

Alin Stoica, capul sus. Mi-au placut enorm foarte multe din golurile si actiunile tale. Nu se intampla mereu cum vrem noi, suta la suta. Sanmartean, pe care cred ca il cunosti, nu prea are nici el jocuri multe la Nationala. Timofte II la fel, si lista continua. Eu te tin minte de pe stadion, din pauze. Aveai parul lung si un pic mai deschis! E loc mereu de mai bine, dar mereu trebuie sa apreciem si sa nu uitam ceea ce am reusit. Nimeni, care nu e un rauvoitor, nu poate sa zica despre tine ca de, e baiatul lui Tudorel si gata. Ba chiar, pe baza a ce am vazut in jocul tau, pot spune ca ti-ai depasit tatal sub mai multe aspecte, chiar daca asta nu s-a materializat in multe trofee sau a durat mai putin. Iti urez doar succes si baga mare, fotbalul e o boala grea dar placerea e inegalabila.

D-le Paraschivescu, pe mine, pe cat m-a entuziasmat jocul lui Alin, tot pe atat m-a cuprins o tristete ca nu am putut sa-l folosim mai mult in tricoul galben, din motive idioate, diferite de valoarea la fotbal, de care noi suntem mai vinovati decat e el. Parerea mea.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  11 martie 2015, 9:57

@ Functionarul

Steaua nefiind inculpata si eu nefiind judecator, nu o judec. Poate n-o sa ma credeti, dar mi-e foarte usor sa fiu corect. Despre asta e vorba, de fapt. Cand am spus ca Steaua a fost buzunarita la Craiova si jefuita la Targu-Mures (pentru ca asa a fost), am fost obiectiv. Cand am spus ca Andrei Chivulete a arbitrat hoteste si las, cu tenta pro-Steaua (pentru ca asa a fost), nu mai sunt obiectiv. Iertare, dar nu ma pot ralia obiectivitatii dvs. R.P.

Comentează