Radu Paraschivescu

Drumul din lumea sportului către lumea cărților este mai scurt decât pare. În fond, totul este o problemă de sintaxă

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Radu Paraschivescu
Ţara „nu cumva”-urilor

Campionatul înaintează spre ultimul minut al ultimei etape ca sergentul din poezia lui Alecsandri: „târând al lui picior”. E o ediţie de risc şi de asterisc, căreia i se va cuveni o notă de subsol în statistici: „Campionat început în […]

...

No panic, Man, sau „Primiţi cu fotbalistul?”

Ce rost are să vorbeşti despre un transfer după realizarea lui? E mult mai bine să baţi toba sau câmpii înainte ca el să eşueze. Asta dacă s-a pus cu adevărat problema ca un fotbalist să plece de la clubul […]

...

Vulturul a aterizat. În cap

Jucând aşa cum o face în ultimele meciuri, Lazio are şanse ceva mai mici să devină campioana Italiei decât are proaspătul candidat Kanye West să câştige alegerile prezidenţiale din America, eventual cu sloganul „Yes, we Kanye”. Elon Musk şi-a anunţat […]

...

Gripa vrajbei noastre

Sinteza cursului scurt de epidemiologie a fost rostită sâmbătă de specialistul Bogdan Vintilă: „Coronavirusul este o gripă cu un marketing foarte bun”. Pe aceeaşi logică, tigrul este o mâţă cu un marketing de poveste. Nu ucide doar şoareci, ci şi […]

...

Lecţia de sănătate

De-a nibelungul şi de-a nivelatul Germaniei, Bayern München îşi continuă defilarea. Mai sunt patru etape şi va fi din nou campioană. Clar, curat, fără scenarii de tipul „Ce-ar fi fost dacă?”. Şansele celorlalte echipe la titlu sunt astăzi fantezii aritmetice.

[…]

...

Dennis. Aripi cu jambiere

Există oameni care n-au nevoie de cer ca să zboare

Dennis Bergkamp s-a temut de cer şi a cerut să fie lăsat la sol, cum îi stă bine unui hibrid de lalea şi trestie. Fiindcă a refuzat să intre în […]

luni, 15 decembrie 2014, 9:39

Există oameni care n-au nevoie de cer ca să zboare

Dennis Bergkamp s-a temut de cer şi a cerut să fie lăsat la sol, cum îi stă bine unui hibrid de lalea şi trestie. Fiindcă a refuzat să intre în burta unei dihănii ridicate la zece kilometri de pămînt, i s-a spus „olandezul nezburător”. Antrenorii l-au înţeles, suporterii l-au îndrăgit parcă şi mai mult din clipa cînd au aflat că e vulnerabil. Bergkamp a plecat din timp, s-a urcat în maşină pe cînd ceilalţi se instalau în avion şi a fost punctual la întîlnire. A explicat în faţa comisiilor de examinare (fundaşi încruntaţi, gata să-i smulgă tricoul sau ligamentele) că n-are nevoie de cer ca să zboare. A făcut demonstraţia de sute de ori, mişcîndu-se fluid şi bucurîndu-se elegant după ce scria Q.E.D. cu mingea pe iarbă. În urma lui au rămas adversari derutaţi, portari care clătinau din cap şi impresia că totuşi Dennis Bergkamp, în felul lui, zbura. Porecla, au conchis privitorii, era spumoasă, dar nemeritată.

Zborul terestru al lui Bergkamp a fost posibil fiindcă instructorul de zbor a avut fler, geniu şi simţ pedagogic. Bergkamp a fost una dintre ideile sclipitoare despre fotbal ale lui Johan Cruyff, cel care şi-a notat în carnet, după o scanare-laser: gracilitate de gazelă, sînge-rece de prădător, tehnică de giuvaiergiu, fantezie rococo. Dacă adăugai talentul şi plăcerea de-a scorni, obţineai ceva care, cu numărul 14 pe tricou, uimea lumea cu ceva timp în urmă. Obţineai, adică, un Johan Cruyff mai puţin rebel, mai disciplinat şi mai sfios. Un fotbalist de rasă, care, deşi se declarase împotriva decolărilor, dădea impresia că petrecea mai puţin timp pe pămînt decît ceilalţi. Aidoma lui Cruyff, Dennis Bergkamp a creat mereu iluzia plutirii, indiferent dacă sprinta singur sau avea un fundaş în cîrcă.

Arhivele gem de filmuleţe în care Bergkamp ţine cursuri de preluare a mingii în aer, urmate de loburi insolente în colţul porţii. Însăşi statuia dezvelită în februarie lîngă Emirates Stadium îl prezintă în postura unei păsări care planează la un metru de sol în căutarea mingii. Sculptorul s-a inspirat dintr-un meci Arsenal-Newcastle în care Bergkamp se deplasa în aer sub ochii gata să iasă din orbite ai unui apărător excedat. Acum, la sfîrşit de an, Dennis Bergkamp a primit un ghiont amical din partea destinului. „Nu-ţi place în cer? Poate că o să-ţi placă după ce-o să fii stea.” Bergkamp a fost declarat cel mai bun fotbalist olandez al ultimilor douăzeci şi cinci de ani, ceea ce nu-i de colea, într-un fotbal mustind de vedete şi eroi. Nikos Dabizas şi Roberto Ayala, două dintre victime, ţin minte şi astăzi ce au păţit cu Bergkamp în faze care se transmit din gură în gură şi din generaţie în generaţie, la o bere şi un hohot.

Comentarii (66)Adaugă comentariu

Andrei (25 comentarii)  •  15 decembrie 2014, 12:23

Draga Radu,

Foarte frumos articolul tau despre acest mare fotbalist…as adauga ca a fost unul dintre putinii atacantii de rasa din ultimii 20-25 ani, avand si un spirit de fair-play deosebit. L-as pune langa un alt „olandez zburator” (sic)-Marco van Basten, care ramane, totusi, preferatul meu in materie de „best striker ever”.
Nu pot incheia fara a sublinia doua lucruri, unul pozitiv, iar celalalt negativ:
– cu plus: prezenta lui Bergkamp in „matricea Wenger” a condus la una dintre cele mai frumoase echipe ale ultimilor ani, cu joc spectaculos si spumos-Arsenal Londra-avand numai jucatori unul si unul: Henry, Overmars, Fabregas, Pires etc. Aceasta echipa a fotbalului total a sedus, sunt convins, iubitorii fotbalului, ajungand in 2006 in finala Ligii Campionilor (fara Bergkamp, totusi)
-cu minus: lipsa de rezultate notabile ale echipei Olandei la nivel international, in perioada cand a jucat Bergkamp…o semifinala de CM in 1998, pierduta in fata Braziliei, pentru asa o echipa mare, mi se pare putin…totusi.

Salutari si un gand bun pentru Nae Manea, plecat dintre noi astazi…mult prea devreme.

mihail (50 comentarii)  •  15 decembrie 2014, 13:46

@Radu Paraschivescu
Va salut , stimate domn si va sugerez in acelasi timp , sa adunati toate parerile astea ( ma refer la ale dumneavoastra ) intr-o carte .Asta una , a doua este urmatoarea : am o obiectie , pe care dumneavoastra o puteti supune atentiei , in calitatea pe care o aveti la DIGI 24 ( parca asa se numeste !) si anume acordul in propozitie, cand se foloseste ” MAJORITATE” si anume ” MAJORITATEA jucatorilor AU FOST chemati luni dimineata ” ceea ce este gresit dupa parerea mea , acordul trebuind sa se faca , cu „MAJORITATEA” , nu cu ” JUCATORILOR” adica ” MAJORiTATEA ,jucatorilor , A FOST chemata de luni dimineata „! Si a treia chestie , explicati confratilor dumneavoastra , comentatori ( ziaristi ) ca un penalty este o lovitura de PEDEAPSA , nu de DEPARTAJARE !!! Singura vina a celor care executa „penalty-uri de departajare este ca au terminat la egalitate meciul. Am mai facut observatia asta cuiva , de pe Radio Romania Cultural ( te iei cu mainile de cap , CULTURAL !!) si mi-a raspuns ca „nu suntem toti academicieni sa vorbim corect” , cu atat mai mult cu cat persoana in cauza vorbea de NUME PROPRII in sus ,NUME PROPRII in jos , n-o fi auzit de SUBSTANTIVE PROPRII ! Astea fiind scrise , suparare mare :Dinamo praf , Liverpool praf !! Noroc cu Bayern si Milan . S-auzim( si sa scriem !!) de bine si mai ales CORECT !!

mihail (50 comentarii)  •  15 decembrie 2014, 13:47

Inca ceva , un gand bun pentru cel care a fost Nae Manea , om de fotbal !!

undo (5 comentarii)  •  15 decembrie 2014, 14:55

Foarte frumos articolul, maestre! Mereu o placere sa va citesc/ascult. Bergkamp a fost un jucator aparte, genial!

adrian (11 comentarii)  •  15 decembrie 2014, 15:15

O placere sa va citesc articolele. Nu numai sportive. Mi-au placut recomandarile de la emisiunea da-te la o carte, si biblioteca mea s-a imbogatit si va multumesc. Un premiu meritat de un jucator bun intr-o vreme cand a fost poate cel mai spectaculos fotbal. Cand toti incercau executii indraznete si le reuseau. Cand jucatorii dadeau mai rar pe langa minge pentru ca tehnica era un criteriu mai important de selectie, fata de azi cand fotbalistii alearga 100m in 10 secunde.

Obiectiv (461 comentarii)  •  15 decembrie 2014, 19:49

@corvette59
Tragerea la sorti n-a mai fost nemiloasa pentru Arsenal; cu Monaco, se pot intrezari „sferturile”!
Dupa ce s-a calificat cu 4 cluburi in fazele eliminatorii, Germania va ramane, probabil, dupa „optimi”, doar cu Bayern!
In fine, lista recomandarior muzicale pentru amfitrionul nostru este un pic restrictiva; chiar n-ar fi loc pentru un David Gilmour, Ian Gillan, Coverdale sau Daltrey, ca sa ma limitez doar la ei? O.

Munteanul (10 comentarii)  •  15 decembrie 2014, 23:34

Da, Bergkamp un mare fotbalist….Și titlul D-voastră mi se pare foarte inspirat….Mulțumim, Maestre, și de data asta!

corvette59 (64 comentarii)  •  16 decembrie 2014, 1:01

Dennis ,sau Ioka cum era cunoscut in familie,a fost jucatorul cel mai iubit al Arsenalului.Suporterii l-au numit cu dragoste „The non-flying Dutch „. Arsene Wenger ,in incapatinarea lui prosteasca,a refuzat omului un contract de mai lunga durata si i-a „oferit” un contract anual. Deh, implinise 30 de ani ! Dupa ce Dennis a plecat au venit anii de seceta . Opt la numar ! Un individ din conducere explica despartirea de Dennis prin faptul ca acesta area pretentii salariale exagerate . Nimic mai neadevarat ! Dimpotriva , Bergkamp accepta chiar si o reducere in speranta ca va prinde un contract de trei ani. La cite a facut el pt club merita, dar AW a spus nu . La fel a spus si Rapidul in 64 lui Nae Georgescu . L-au oprit sa urce in autobuzul echipei ! Eh, omenia e un dar cu care te nasti si nu se dobindeste nici cu ani grei de facultati ! Asta nu stie AW !

corvette59 (64 comentarii)  •  16 decembrie 2014, 1:36

@obiectiv ,
nu cred , Borussia si Bayer au sanse mari sa mearga mai departe.Cel putin 50% ! Noi ? Nu stiu,poate ! Asta vara a fost ca un fel de amical ,nu-i asa ? PSG ar trebui sa-i scoata pe Chelsea.Ma rog !
David Coverdale ??? Pina si cei de la Deep Purple l-au considerat rebut si s-au lansat pe piata cu Ian Gillan ,una din cele mai remarcabile voci din muzica rock .Spre deosebire de fotbal ,muzica e supusa subiectivismului .

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  16 decembrie 2014, 8:58

@ Andrei

Asa e, Andrei, Bergkamp n-a avut rezultatele la care i-ar fi dat dreptul talentul si valoarea. N-a depins doar de el, fireste. Si mie mi-a placut enorm van Basten si cred ca si la el s-au simtit, de la un punct incolo, tutela si ghidajele lui Cruyff. Bergkamp a fost mai inventiv, mai artist, mai variat in exprimare. Avea uneori solutii paralizante, la care nu s-ar fi gandit nimeni. Si da, Dumnezeu sa-l odihneasca pe Nae Manea. Radu

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  16 decembrie 2014, 9:04

@ mihail

Va multumesc pentru idee. Recitindu-mi fugar cateva articole, cred totusi ca locul lor nu e intr-un volum. Daca sunt bune, sunt bune atunci, in ziua cand apar. Altfel, risca sa se stafideasca si sa nu mai atraga multa lume. Aveti dreptate, dupa prelungiri se executa „lovituri de departajare”, nu penaltiuri. Sunt corecte observatiile dvs. dar macar in cazurile semnalate nu e vorba de gafe, ci de greseli produse de lipsa de rigoare. „Majoritatea” e un cuvant foarte greu de controlat. Si mie imi vine greu sa spun „majoritatea oamenilor a plecat”, desi stiu ca asa e corect. Iar ultimele directive academice accepta si formularea „majoritatea au plecat”. Un gand pios pentru Manea. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  16 decembrie 2014, 9:05

@ undo

Va multumesc. Daca s-au simtit in articol pretuirea si simpatia pentru Bergkamp, inseamna ca articolul si-a atins tinta. Bergkamp mi s-a parut o grozavie de fotbalist si mi-a facut, de la distanta, impresia unui om de calitate. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  16 decembrie 2014, 9:06

@ adrian

Ma bucur mult daca recomandarile mele literare ajung la cat mai multi oameni. Va multumesc ca faceti parte din clubul de carte si va sunt recunoscator pentru vorbele frumoase. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  16 decembrie 2014, 9:11

@ Obiectiv

Da, Arsenal e favorita si in mod normal (repet, in mod normal) prinde sferturile. Cat despre echipele germane, n-as spune ca Borussia nu are sanse. Chiar si Leverkusen are, desi mai mici. Urgisita de serviciu e, din nou, Schalke, unde singurii care pot face calcule indraznete sunt pariorii. David Gilmour e, am mai spus, tatal meu muzical. L-as asculta in bucla – cantand si vorbind. Are un glas care ma vrajeste. Am gustat din Coverdale (a fost la Bucuresti cu Whitesnake) si s-a cam fanat, sa stiti. Gillan, in schimb, da, a ramas pe pozitii. For the record, mi-am luat bilete la Knopfler la Amsterdam. Daca ramane vreme, dau o fuga si la Delft. Sanatate sa fie. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  16 decembrie 2014, 9:11

@ Munteanul

Si eu va multumesc pentru prezenta si laude. Propun sa recidivam amandoi. R.P.

gogu-Orodel Dolj (8 comentarii)  •  16 decembrie 2014, 9:13

Lesinatos articol domnule!De Nae Manea ai auzit?Aha,dumneata nu stii cum sa rizi de Stiinta Craiova,care e numai una…Lesinatos articol…!

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  16 decembrie 2014, 9:14

@ Corvette59

Da, asa e, Wenger a gresit fata de un fotbalist care merita mai multa pretuire si incredere. Dennis Bergkamp e una dintre figurile luminoase din fotbal, l-am urmarit mereu cu placere si asteptand ceva din recuzita lui de mare improvizator. De acord, am mai spus, doar Schalke mi s-a parut persecutata la tragerea la sorti. Si da, chapeau pentru Coverdale. Inca e foarte, foarte bun. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  16 decembrie 2014, 9:33

@ Corvette59

Scuze, chapeau pentru Gillan. Lui Coverdale i s-a cam flescait vocea. R.P.

corvette59 (64 comentarii)  •  16 decembrie 2014, 10:59

Ascultati va rog „Hush” cu David Coverdale ,iar mai apoi,dupa vreo 10 min,cu Ian Gillan.Repetati experienta cu ” Fly of the Rat „si ,mai ales,cu „Sweet Child in Time „.La vremea inregistrarilor ambii se invirteau in jurul a 25 de ani . Nu zic ca David ar fi rau,sau ar fi fost rau,dar o data ce-l asculti pe Ian ti-e greu sa accepti aceiasi piesa in alta interpretare. Nu suna bine !

gogu-Orodel Dolj (8 comentarii)  •  16 decembrie 2014, 11:08

De ce ma banezi domnule?Doare adevarul?Nu suporti realitatea?Ca scrii lesinatos-te citez domnmule…Lasa Stiinta,ca prazul e iute citeodata..busa si alti agarici stiu asta!!!

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  16 decembrie 2014, 11:34

@ Corvette59

La „Sweet Child in Time” nu mai e nevoie, mi s-a parut inca de-atunci ca e o diferenta clara. Acum insa, la amurg de cariera, glasul lui Coverdale nu mai e ce-a fost. Gillan, da, nu stiu cum face, isi pastreaza timbrul, ambitusul, virilitatea. Multumiri. R.P.

Obiectiv (461 comentarii)  •  16 decembrie 2014, 14:08

@ corvette59
In privinta lui Coverdale, s-ar putea sa aveti dreptate, daca si amfitrionul nostru a constatat cate ceva in legatura cu vocea lui! Oricum, in piesele consacrate ale Whitesnake, toul era in regula! Nici Daltrey nu va place?
Borussia nu prea are sanse, cu Reus accidentat si cu forma destul de slaba pe care o traverseaza acum (nici in Ch. League n-a mai facut nimic in ultimele 2 meciuri)! Daca Juventus se va concentra, ar trebui ca raportul sanselor sa fie de 55/45% pentru italieni! Ce-i drept, Dortmund are experienta in aceasta faza a competitiei, dar nu mai are sarcina simplisima de anul trecut, iar jocul lor colectiv este in regres (nu din cauza plecarii lui Lewandowski, sunt sigur)!
Chiar daca Monaco este o echipa solida si Arsenal are jucatori accidentati, nu mai este la fel de greu precum in ultimele doua editii; in ambele „duble” cu Bayern, Arsenal a pierdut calificarea (in prima chiar „la mustata”) din cauza prestatiilor slabe de acasa! O

Obiectiv (461 comentarii)  •  16 decembrie 2014, 16:00

@ Radu Paraschivescu
De acord cu elogiile aduse lui Dennis, desi, asa cum spunea si @ Andrei, aproximativ in aceeasi perioada s-a ilustrat si Van Basten, cel mai bun atacant (n-avea „serpuirile” lui Ronaldo, dar eficienta, loviturile cu ambele picioare si cu capul, precum si stiinta demarcarii erau au rendez-vous) din istorie! Bergkamp a inceput ca varf (imi amintesc de finalul anilor ’80, cand era foarte tanar) si a ajuns un fel de al doilea atacant, cu viziune, joc combinativ, eleganta si solutii surprinzatoare!
Pentru urmatoarea perioada, cred ca lupta se va da intre van Nistelrooy, van Persie, Robben si, poate, Seedorf (mai galonat decat toti)!
Gusturile muzicale coincid in buna masura, nu este loc de disputa pe aceasta tema! Delft? Buna alegere! Ati vizitat deja Utrecht, Breda, Nijmegen si Alkmaar?
Schalke si Leverkusen s-au calificat si anul trecut, dar au au fost surclasate de Real si PSG (3-15)!

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  16 decembrie 2014, 16:55

@ Obiectiv

Daca intrecerea ar fi doar o chestiune de palmares, Seedorf ar fi trebuit sa ia deja un mare trofeu „pentru intreaga activitate”. Sa vedem. In rest, nu, o sa fie primul drum in Olanda. Am citit/auzit lucruri frumoase despre Delft si, in plus, e aproape de Amsterdam. Ma rog, asta nu e neaparat un criteriu in Olanda. R.P.

Obiectiv (461 comentarii)  •  16 decembrie 2014, 17:28

@ Radu Paraschivescu
De acord cu Seedorf, care ,totusi, face parte din istoria fotbalului; n-a fost doar un colectionar de trofee, ci si un jucator foarte bun!
Da, Delft merita vizitat, ca toate orasele cu canale, de altfel! Am incercat cu Utrecht, insa n-am putut parca masina, din lipsa de…card; in plus, un politist caruia i-am solicitat sprijinul, n-a dovedit proverbiala solicitudine batava! O.

Mihai Bulica (169 comentarii)  •  16 decembrie 2014, 19:52

Steaua a înfrânt

La fel ca Radu, ca A W, ca Andrei, iar daca domnul Mircea Lucescu alegea gresit acu 26 de ani, azi nu mai aveam ce discuta, caci treceam de toti albanezii, irlandazii, islandazii si pescarii amatori care ne-au intristat, Razvan devenea doctor la Stefan Gheorghiu si nu antrenor iar Steaua era azi linistita in familia topliteana Dusa, Oprea, Cocos, Basescu-Ponta, antrenata de fiul lui Olaroiu si cu conturili conduse la zi la de domisoara Boroi la banca cipriota unde toti banii sint curati si spalati.
http://www.gsp.ro/international/stranieri/mircea-lucescu-loveste-din-nou-daca-nu-eram-eu-steaua-nu-cistiga-cupa-campionilor-europeni-440627.html

Azi, daca domnu R P comenteaza campionatu, vedem ev. Imagine cu campionatu trecut, dar nu asa de melancolic cum a cintat J L, asa ca tre sa ne amintim de cine este Bregcrampf. Bre Radule, de omu asta chiar imi aduc amintesc ca era la fel de nazbitiios ca Radu Cioiu si de aia AW il cam tinea pe banca. Adevarul e ca AW cam saboteaza de cind au vinit actionari alde Dusanski, Opreatov, Boroiov si alti rusnaci, ca de spalare de bani nu poate fi vorba, ca doar n-a cumparat doi sobolani de la Luce, ci pa pomu Martinzaccer, Polondolvski si Memet Azil alaturi de alti laburisti planetari. AW asta mi se pare un fel de Rada mai stat pa la umbra iar daca rusnacii, ca si Andrei, are drepate la ceva, e ca Tunarii ar trebui sa faca un schimb vast cu BVB ca sa nu retrogradeze impreuna.

Fara gluma, multi arabi ar da 60 de milioane pe cei 4 muschetari enumerati, AW+Po+Mtskr+MemeAzil cu plus bonbonus Bergcr asta ca bibelou de portelan daca chiar cum ziceti ar mai ezista, si poate ar mai ramine bani daca l-ar lua pe Zeus suta la suta reusit, Klopp juma empatie juma severitate, Chiriches, Gardos, Sanmartean si Chipciu suta la suta certe Stele mobile nu Circ Immobile cum a adus Dortmund.

Cu parere de rau dar mie Arsenal nu mi se mai par tunari, ci eclipstul AW ca insoritul Rada, actionarii ca Cocos si Copos, totul de parca si-ar fi bagat generalii Dusatov, Opreatov, Boroitov, Tatapuiutov, Nastytov, … coada lor slinoasa in Tamisa si nu in patria lor.

PS
abia astept sa-l vad pe domnu Mircea eclipsind Allianz Arena ca sa fiu mandru ca nu stau prea mult la soare. Din fericire nu trebuie EL sa opreasca meciul la 3-0, nici arbitrii. Bavarezii se opresc singuri mereu la 3 cind joaca cu rusnacii. E ca o norma. Dupa care ii invita la niste macaroane cu peste si salata de cimp in otet, fiertura de bou cu hrean si smintinica, un vinisor acrisor si un coinacut frantuzesc de corcoduse pentru digestie la final, cind dottore Müller ii va semna tricoul pe care il poarta deja de trei luni si pe care scrie deja 3-0.

Radule, nu stiu cum se face ca orice ar comanda cei care nu au voie sa dea imagini din fotbalul nostru cel de toate zilele, noi tot la muzica nebuna ajungem. Sper ca in articolul urmator sa putem discuta si despre Grand Funk ca crapa Dolanescu de ciuda ca astia aduna mii de sutiene la un concert iar el nici macar un budigau si ca se auzea astia clar de la 20 de km distanta in timp ce el facea joienele sa le permita ceva intim boalelor lor de acasa doar daca le cinta la ureche, cind ridea ele fericite cu sub inteles.

Marcovici (180 comentarii)  •  16 decembrie 2014, 20:47

Imi place Dennis, dar pe ultimul sfert de veac e depasit net de mult mai completul Kluivert. Iar pe ultimii 30 de ani, de Marco, unicul.

Obiectiv (461 comentarii)  •  16 decembrie 2014, 23:49

@ Marcovici
Nici vorba, Dennis a avut un grad superior de versatilitate prin comparatie cu Kluivert; acesta din urma a fost un varf foarte bun, dar nu de nivelul celor doi mari atacanti de careu ai Olandei – Marco van Basten si van Nistelrooy! O.

splendini (16 comentarii)  •  17 decembrie 2014, 3:42

Cel mai bun varf olandez din istorie: Vermeer van Delft.

splendini (16 comentarii)  •  17 decembrie 2014, 6:38

Croseta adversarii ca o dantelareasa.

madskills (15 comentarii)  •  17 decembrie 2014, 8:47

Cred ca v-am mai spus-o, alaturi de Oprisan, sunteti singurul jurnalist de la ziarul asta care inca mai face lumea sa viseze 🙂 Nu e putin lucru in ziua de azi.

Dennis merita demult un asemenea articol. Nu sunt (deloc!) fanul lui Arsenal, dar pe vremuri nu pierdeam niciun meci al tunarilor, tocmai din pricina lui Bergkamp. Dupa umila mea parere, era si peste Henry la nivel de tehnica. El si cu Ronaldo Nazario au fost (de departe) cei mai tehnici atacanti din ultimii 25 de ani, iar golul cu Newcastle este in top 5 cele mai frumoase goluri din istorie. Goluri in care atacantii dribleaza toata echipa, am mai vazut. Torpile de la 25-30 m, am mai vazut. Dar preluare IREALA ca a lui Dennis in meciul ala, nu am mai vazut vreodata si nu cred ca o sa mai vad. Pur si simplu ala a fost un moment de geniu, ceva ce iti iese odata in viata.

Felicitari pentru articol domnule Paraschivescu, ar trebui sa scrieti mai des despre legende ale fotbalului. Cei care cred ca fotbalul a inceput cu Messi (ps. sunt fan infocat la Barcei) si cu Ronaldo, ar avea ce sa invete.

Obiectiv (461 comentarii)  •  17 decembrie 2014, 9:10

@splendini
Greu de ales, pentru ca au mai fost atacanti geniali precum Bosch, van Gogh, van Dijk, Bruegel de Elder (Pieter)si, desigur, Rembrandt! O.

corvette59 (64 comentarii)  •  17 decembrie 2014, 9:17

Acest comentariu nu are un adresant,nu sfidez pe nimeni sa-mi raspunda si ,de fapt,nici nu ma astept sa apara.
De ce boala sufera Catalin Tolontan ? Stiti ,ala din capul listei de editorialisti. Prezenta este o publicatie sportiva si ne asteptam sa gasim aici articole de profil.Ei bine,susnumitul a jurat sa-i faca pe cititori experti in stiinte juridice . Cu voia lor,sau,mai ales,fara .Nu se gaseste nimeni sa-i puna o sigla de „nu se aproba ” pe articolul anteprezentat spre aprobare ? Sau omul e mare scula la gazeta si nimeni nu are singe destul in pix sa-i dea adresa unei publicatii juridice ?

corvette59 (64 comentarii)  •  17 decembrie 2014, 9:35

@ mihai bulica ,
d-le,daca as vietui intr-un oras cu doua echipe ca FC si Corona cind as vorbi de Arsenal mi-as intinde covorasul pe directia Highbury si m-as pune in genunchi.As considera orice gluma adresata clubului drept blasfemie si as cere iertare pt indrazneala de a permite urechii sa se plece la aceasta anatema.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  17 decembrie 2014, 10:59

@ corvette59

Stiti, sper, ca va privesc cu multa simpatie. Cu aceeasi simpatie va spun ca daca ar exista mai multi bolnavi cum e Catalin Tolontan, tara asta ar fi mai sanatoasa. Si nu, nu sunt prieten cu C.T. Ne cunoastem, atata tot. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  17 decembrie 2014, 11:19

@ Mihai Bulica

Grand Funk cu sutienele, Van Halen cu perechile de bikini. Balalau. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  17 decembrie 2014, 11:23

@ Marcovici

Kluivert a jucat un pic altceva decat Bergkamp. Sigur, are un palmares mai bun decat al lui Bergkamp, a marcat golul victoriei in finala Ligii din 1995 (parca) si a fost un atacant excelent. Bergkamp mi se pare insa peste el ca valoare si exprimare tehnica. A fost unul dintre rafinatii fotbalului. L-am privit mereu cu incantare. La Kluivert nu mi s-a intamplat. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  17 decembrie 2014, 11:25

@ splendini

Delftinitely. Iar dantelareasa avea si un cercel de perla. R.P.

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  17 decembrie 2014, 11:29

@ madskills

Va multumesc. Si mie Bergkamp mi s-a parut la nivelul lui Ronaldo I, dar parca i-as adauga aici pe Zidane si Ronaldinho. Ultimul avea o exuberanta despletita, spre deosebire de Bergkamp, care nu juca atat de atent la public, dar care ar fi facut fata in orice concurs de improvizatie cu mingea. Sunteti fan al Barcei si ati nimerit pe blogul unui fan al Realului. Si asa cum dvs. nu credeti ca lumea incepe si se termina cu Messi, nici eu nu cred ca Ronaldo al II-lea e inceputul si sfarsitul. Cat despre faza cu Dabizas, cred ca bietul grec o viseaza si azi in zilele ploioase. Si-l dor genunchii. R.P.

corvette59 (64 comentarii)  •  17 decembrie 2014, 12:01

De accord cu crezul d-voastre ! Ba chiar il apreciez ! Sper ca stiti foarte bine ca un mesaj isi pierde textul ( tocmai invers )daca este repetat pana la exasperare .S-a intimplat sa fie omul bagat in seama cu un reportaj despre ceva nereguli comise de un guvernant,iar respectivul / a sa intre dupa gratii.Foarte bine facut d-le reporter,excelent chiar ! Nimic,dar absolut nimic impotriva sa va continuati munca ,dar va rugam lasati-ne si noua Gazeta SPORTURILOR .Asa amarita cum e ea ,e a noastra .

Marcovici (180 comentarii)  •  17 decembrie 2014, 12:40

Bergkamp are azi urmasi tristi (Huntelaar, Van Persie, Lens, Babbel) si sperante incerte (Wijnaldum – varf la juniori, Amrabat…).

Radu Paraschivescu (2249 comentarii)  •  17 decembrie 2014, 13:07

@ Marcovici

Asta cam asa e. Noroc ca inca vine Robben cu lucruri interesante. R.P.

madskills (15 comentarii)  •  17 decembrie 2014, 13:58

Domnule Paraschivescu, da-ti-mi voie sa va contrazic putin cu Ronaldinho si sa va spun de ce nu l-am dat exemplu, desi, repet, sunt un fan inrait al Barcei si nu de azi de maine. Ronaldinho insusi a spus ca absolut toate driblingurile sale sunt inspirate de la Ronaldo. Fara discutie, si Dinho a fost cu adevarat magic, mai ales in perioada Barcelona, dar pentru mine Ronaldo ramane cel mai mare atacant din istorie. Ceea ce il deosebea de alti atacanti ff buni, era viteza absolut incredibila si forta de patrundere. Ca asa, si Zlatan are super tehnica (golul legendar de la Ajax sta dovada) dar nu are nici jumatate din viteza lui Ronaldo.

Si daca tot l-am comparat pe Dennis cu Ronaldo, ma intreb cu ar fi aratat o echipa cu cei doi…Eleganta lui Bergkamp cu „furia” lui Ronaldo. 🙂

ps: daca tot vorbim de cel mai tehnic jucator din istorie, atunci Mane Garrincha castiga detasat. Nu stiu daca handicapul l-a ajutat sau i-a fost un inamic (cu atat mai mult, jos palaria) dar ce facea omul ala cu „varza” era ireal. Nu stiu de ce toate geniile astea (Garrincha, Best, Dobrin, chiar si Gascoine) au ales calea pierzaniei cu bautura…

Mihai Bulica (169 comentarii)  •  17 decembrie 2014, 14:35

Simfonia numarul 10 „Supererioca“ dusa con Mircea Codita

cu drac din Toplita pentru @ Corvette59

https://www.youtube.com/watch?v=SwZ8OmUFKV8

povestea adevarata a meciului Arsenal – Dinamo Moscova din 21 nov. 1945 am amintit-o, intr-un articol anterior al lui Radu, cu gindul la tine nu la Tonto desi atunici „pretenia“ dintre popoare a contat mai mult decit fotbalul. O consider o zi de referinta in istoria clubului, un club si un antrenor AW cu o filozofie care mi-a placut pina sa-si bage coada diversi oligarhi sovietici. De altfel, pe 21 nov. 2014, Alischer Usmanov, pretenul lui Putin, cel mai tare actionar al vostru, l-a criticat dur pe Wenger pentru cel mai slab start din ultimii 32 de ani. „Patronul“ vostru este foarte nemultumit de randamentul echipei si de investitia sa fara sa faca glume. Ma gandem ca rusnacului, nu mie, ai putea sa-i dedici ceva frumos, caci Arsenal ramine totusi cu numele si istoria, nu e nevoita sa se numeasca Dinamo Lodomoscva asa cum Steaua Bucuresti va trebui sa se numeasca Stelemeaua Pipera. Apoi Usmanov asta al vostru e cel mai bogat sovietic si ca comunistii cei mai tari are tot felul de scoli nu ca gainarii nostrii. Asta merita sa-si traga Arsenal Londra.

La noi sportul este politizat, partidul cel mai tare are cele mai multe echipe, cetatenii investesc prin finantatori, care printre altele spala bani pentru politicieni, asa cum au dovedit anchetatorii DNA. Daca o primarita cu gura mare nu are echipa, i se face, este inscrisa direct in liga secunda, ori direct in prima liga daca se face loc. Pina si patinuarele pot aduce bani, orice sport poate aduce satisfactie si bani. Aici trebuie sa-i iau apararea lui Tonto, saracul mai da cite un rateu dar macar investigheaza, te rog sa crezi ca ar putea vorbi si el de aripile lui Bregcrampf. Lui Usmanov nu stiu la ce-i trebuie Arsenal, probabil doar ca sa le-o traga suporterilor, nu stiu de ce politicienii si cetatatenii londonezi nu-i iau numele de Arsenal, probabil ca la Londra sint politicieni si cetateni adevarati.
La noi e totul fals, e bal mascat. Dusanov ministrul apararii n-a terminat bine nici liceul silvic, fostul ministru si actualul la altceva, magazionerul Opreanov trecuse in rezerva 10 ani ca afacerist cind a fost uns general de cirmaciul Basescu pentru legatura facuta cu Cocos si frumoasa Elena, Tata Puiuov al nostru e mai mare general ca Ilie Nastase, iar Boroiov care administreaza ilegal ca colonel clubul care nu are nimic cu ministerul apararii si bazele sportive care apartin statului nu ministerului, recunostea singur ca a ajuns colonel pe cind sarea gardul la liceu, l-a dat afara pe colonelul Rosu, a pus stapinire pe averea statului, a purtat-o pe fi-sa prin scoli politice pina a implantat-o la o banca cipriota care produce bani curati.
Deci draga Corvette, cind se intilnesc generalii astia sa discute cu ce nume ar fi ei de acord pentru Steaua Bucuresti, este de fapt un BAL MASCAT. Pe Ilie il stiu toti de mascarici si-si permite sa apara un uniforma de bal mascat chiar si la Londra. La Bucuresti, purtatorii astia de coada, costumatii astia, se iau in serios. Daca pica un elicopter, un avion, un Vanghelion, egal ce, la locul tragediei apar mascaricii astia. Asa ca tu, cu Usmanov al tau ai putea fi multumit. Eu ma gandeam doar ca intre Steaua si Arsenal ar fi niste potriviri si ce-ai zice tu daca lononezilor le-ar trece prin cap ca Arsenal ca si Chelsea, adica numele astea care au facut istorie, nu au nici o legatura cu rusnacii si alti oligarhi mondiali, poate indieni, pachistanezi, chinezi, ca sa nu zica cineva ca am ceva cu rusnacii sovietici. Nu. Dupa opinia mea sint si ei oameni si au toate drepturile. Sti tu Corvette ca au unii potai pe care le cheama Chelsea si chiar Arsenal ? Cum il cheama pe cinele tau ?
Daca ar trebui sa ghicesc as zice Pele iar cind schioapata putin Garrincha.

mihail (50 comentarii)  •  17 decembrie 2014, 15:51

@Marcovici
Ai dreptate , Kluivert este ( era , ma rog ) mai bun decat Bergkamp pe ultimii metri , dar si Van der Vart era mai bun decat Bergkamp pe primii 16 , si Blind era mai bun pe urmatorii 25 , s.a.m.d. ! Si , atunci , ce facem cu el ? Eu zic sa lasam chestia asa , a fost unul dintre marii fotbalisti, de caracter , ai lumii . E suficient !

Obiectiv (461 comentarii)  •  17 decembrie 2014, 16:56

@ madskills
I-am postat un mesaj gazdei nostre in care faceam referire la atacanti de careu si la cei care au fost varfuri retrase. Am si facut o comparatie directa intre Ronaldo (cu driblingurile, „serpuirile”, spectaculos, eficient) si van Basten; latinii aveau ceva in minus de fiecare data la capitolul mijloace spectaculoase: loviturile din vole (o obsesie de-a mea, am mai spus-o) si de cap! La aceste doua capitole, Ronaldo I era modest (ca si Messi, in prezent, de altfel), in timp ce Marco, van Nistelrooy, Kluivert, Dennis, Huntelaar si chiar van Persie au fost/sunt niste zei! O.

Obiectiv (461 comentarii)  •  17 decembrie 2014, 17:30

@ madskills
Scuze, am uitat un „i” (pluralul articulat al substantivului „atacant”).
In legatura cu replica dvs. adresata domnului R.P., remarc o cratima de prisos; dansul nu cred ca v-ar atrage atentia, insa o fac eu in prelungirea polemicii starnite de clasamentul afectiv al atacantilor! Fata de Marco, Ronaldo are un argument in plus – titlul mondial din 2002!

genu (110 comentarii)  •  18 decembrie 2014, 4:38

Mie Dennis mi-a mancat ficatii prin ’92 cand le-a suflat UEFA torinezilor de la A.C. Acestia din urma aveau cea mai frumoasa echipa pe care am prins-o eu-Marchegiani, Martin Rafa Vasquez, Scifo, Annoni, petosul cu chelie, Pippo Vieri la debut si mai ales Walter Casagrande, atacantul marxist cu detenta de tip Jordan. Torro rosso desena superb in acei ani, sub bagheta uitatului astazi Emiliano Mondonico, un antrenor cu figura de cantaret de carciuma populara, dar cu mult fler estetic, exersat prima oara la Atalanta lui Stromberg-cel din Craiova-Benfica! A fost cea mai frumoasa finala de UEFa vazuta de mine,-n-am vazut Liverpool-Alaves-, castigata de unul singur de Bergkamp. O a doua Superga pentru torinezi.
Botezat intru ratare la Inter, apoi la Arsenal,-sa ma ierte mr Corvette si compania-, Dennis cred c-a meritat o echipa mai mare. La fel ca Batistuta, in generatia lui. Poate ca acea pacatoasa fobie sa fi fost de vina. Tot ce se poate. La noi, imi aduc aminte, inainte de cupa mondiala la rugby din Noua Zeelanda de acum cativa ani, cel mai bun rugbyst roman al timpului, iertare ca i-am uitat numele, suferea de aceeasi problema. S-a vorbit atunci chiar despre varianta sedarii sportivului pe durata zborului-evident, o imposibilitate. Ramas acasa pana la urma, el a fost suspendat doi ani, parca, de nemilosul Alin Petrache, seful federatiei de la acea ora. Gestul mi s-a parut de un absurd vecin cu mitocania cea mai crasa.
Am vorbit de ratare in cazul lui Dennis pentru ca Arsenalul lui AW, iarasi sa-mi fie iertat, pare ca e un club etern crispat in fata marii performante. Stofa buna, croiala asijderea si multa , multa bunacrestere. Prea multa. Preferam echipa de „golani” din anii ’90.

gery76 (25 comentarii)  •  18 decembrie 2014, 5:27

-Superb articolul,mie si acum mi-a ramas intiparit in memorie golul lui Bergkamp din sfertul de finala al worldcup’98 impotriva Argentinei,unul dintre cele mai frumoase 20 de goluri ale mondialelor all-time.

– Chiar daca sunt de acord cu parerile despre Ronaldo adevaratul si despre van Basten,nu pot sa nu-l mentionez pe danezul Michael Laudrup un fotbalist extrem de spectaculos,complex si complet,insa despre el se vorbeste destul de rar si cred eu nemeritat de putin.

corvette59 (64 comentarii)  •  18 decembrie 2014, 6:07

@ genu ,

d-le , sint fotbalisti si fotbalisti pe lumea asta . Dennis a fost facut pt Arsenal. Altundeva s-ar fi ratat ,cum incepuse s-o faca la Inter. Nici eu n-am fost prea incintat cind s-a facut transferul . Il voiam pe Zidane,Romario,sau Ronaldo . Ma rog ! Dennis si Batistuta au primit ce meritau, adica echipe la care sa straluceasca .Prea multe vedete au considerat ca nu e de nasul lor sa continue acolo unde se afirmasera. Iarba era mai verde altundeva. Un Bergkamp,sau Batistuta la Real,Barcelona ,AC Milan,sau aiurea ar mai fi fost material de aducere aminte acum ?
In alta ordine de idei ,de unde pina unde trupa anilor 90 era o trupa de golani ? Sa-l numim golan pe Lee Dixon ,sau Parlour,Overmars,Bergkamp,Adams,Winterburn ,Seaman,Martin Keoghn,sau chiar si Paul Merson ar insemna sa dam o palma pe obrazul notiunii de Gentleman . Arsenal a avut,are si va avea ,intotdeauna,o echipa de adevarati gentlemani . Adebaiorii,RVPistii,d-alde Clichy,Nasri n-au ce cauta acolo .Intotdeauna va fi loc pentu un Fabregas,Sagna,Fabianski si chiar Song . Cel mai mare tribut platit unui fotbalist de catre clubul sau e sa-i ridice statuie . Nu de ceara,de granit ! Arsenal a facut asta !

Comentează