Ce inseamna un meci la FC Miami!
M-am intors dupa aproape 3 saptamani petrecute la Miami cu sentimentul ca, aici, la noi in Ro, am ramas cam in urma fata de cum evolueaza lucrurile “afara”. Ca gandim in mic si ne focusam mult prea mult pe pilonul […]
sâmbătă, 6 mai 2017, 9:58
M-am intors dupa aproape 3 saptamani petrecute la Miami cu sentimentul ca, aici, la noi in Ro, am ramas cam in urma fata de cum evolueaza lucrurile “afara”. Ca gandim in mic si ne focusam mult prea mult pe pilonul pe care-l consideram principal. Transpunind aceasta idee in fotbal, voi veni mai jos cu exemplul a ceea ce inseamna un meci al echipei FC Miami, unde partida de fotbal in sine reprezinta cam 30% din total. Celelalte procente sunt preluate de marketing intr-un proces dezvoltat in jurul divertismentului.
Miami FC nu este un nume mare. Nu evolueaza in
Major Soccer League (MLS), iar ca nivel probabil s-ar chinui putin prin play-out-ul romanesc (
evolueaza in NASL). Joaca pe stadionul unei
Universitati: FIU. Dar conceptul de Universitate nu este cel stiut de noi. Si nici nu-l putem imagina daca nu-l vedem. Pentru ca se intinde pe zeci de hectare, iar lasand la o parte corpurile de studii, sportul beneficiaza in campusul FIU din Miami de terenuri generoase. Pe linga stadionul de 15.000 de locuri, mai sunt cel putin 15 terenuri de fotbal, plus baschet, tenis sau baseball …
Un meci nu mai inseamna doar o confruntare de 90 de minute pe teren intre doua echipe
Spuneam ca la nivel fotbalistic, baietii lui Alessandro Nesta s-ar chinui la noi in play-out cu Chiajna sau Voluntariul, insa la nivel de organizare a meciului lasa lejer in urma granzii din play-off, pentru ca nici o echipa romaneasca de top nu este in stare sa vada meciul mai departe de o confruntare incrincenata pe teren. Ei bine, la americani s-a depasit aceasta conditie. Un meci de fotbal nu mai inseamna doar ce se intimpla pe teren 90 de minute. Un meci de fotbal este un spectacol, iar stadionul un loc de relaxare de unde trebuie sa pleci cu dorinta de a reveni din nou si din nou.
Sa nu va ganditi ca au inventat cine stie ce minunatii. Nu. Doar au pus in practica lucruri normale, totul concentrat in jurul spectatorului, in jurul divertismentului pentru fanul care a platit biletul! Doua aspecte sunt foarte importante: conexiunea dintre fani si partenerii clubului si satsifactia (relaxarea) suporterilor.
Importanta newsletterului: ce m-au anuntat pe email cu o zi inainte de meci
Eu am cumparat biletele online cu 4 zile inainte partida, simplu, apoi le-am printat in zia jocului si a fost suficient. Cu o zi inaintea meciului, am primit un newsletter in care-mi erau prezentate cateva puncte de atractie: ca primii 2.500 de spectatori primeau cate un tricou din partea sponsorului Goya, ca va fi sesiune de autografe inainte de meci (!!!), ca ma voi bucura de un Cubano heritage! Da, in jurul fiecarui meci, cei de la FC Miami incearca sa creeze un eveniment. Iar la partida cu canadienii de la Edmonton s-a creionat o seara cubaneza.
Am fost la meci 4 persoane, doi adulti si doi copii. Pentru pustii nostri, Matei si Danut, tricoul oferit de sponsorul Goya a devenit un “must”, astfel ca am ajuns la meci cu o ora inainte, ca sa nu-l ratam! La portile de intrare, echipe mixte de tineri, imbracati la rindul lor in tricouri cu sigla FC Miami pe piept, ne-au validat ticketul, responsabilul de security ne-a scanat pentru a vedea daca avem obiecte periculoase din metal si ne-au inmanat tricoul oferit de Goya, cu emblema clubului, numarul 6 si numele unui jucator cubanez (Martinez), care avea sa intre in meci dupa pauza. Voi detalia activarea sponsorului Goya putin mai tirziu, caci este foarte, foarte interesanta.
Ce se poate face in afara gazonului cu o ora inainte de meci
Buuuun. Deci ce se poate intimpla la o arena de fotbal cu o ora inainte de meci. La cativa pasi de intrare, in incinta arenei, o formatie de muzicanti deja canta melodii cubaneze. Actiunea se desfasura sub tribuna a doua, daca va puteti inchipui o tribuna pe schelet metalic, sub care exista spatii pentru a se organiza diverse actiuni.
Pe o latura, cea din exterior, erau amenajate standuri cu mancaruri si bauturi. In interior, ingradit cu citeva gardulete era un spatiu puteai sa cumperi tricouri, sepci si alte
obiecte promitionale FC Miami.
Apoi un loc de joaca, in care copiii erau provocati sa suteze pentru a castiga premii, iar lipit de el unul pentru o actiune umanitara in ajutorul micutilor cu sindrom Down, actiune desfasurata prin fundatia FC Miami.
Mai departe, un stand al sponsorului de telefonie si unul de bere al altui partener al clubului. La americani poti minca in tribuna si bea cate pahare de bere doresti. Cu alcool, nu ca la noi.
Nu in cele din urma, un cort simplu, cu Nesta si 3 vedete ale clubului pe fundal, arata ca acolo va fi locul unde cativa jucatori ai lui FC Miami, 4 mai exact, urmau sa dea autografe inaintea meciului!
Sesiune de autografe inaintea meciului!!!
Si daca sunt la acest capitol, atunci sa-l detaliez. La 6:45 pm (meciul incepea la 7:30 pm), 4 fotbalisti ai lui FC Miami au venit in cortul de autografe. Un portar si 3 jucatori. Imediat s-a format o coada permanenta de 15-20 de persoane pentru o jumatate de ora cat a durat actiunea. Multi copii, fericiti ca pot lua autografe si pot face poze cu jucatorii lui FC Miami, chiar dac nu erau 4 titulari. Tocmai aici este cheia. Erau 4 fotbalisti care nu prinsesera lotul! Si, in loc sa se simta ca ultimii ratati, ascunsi prin tribuna, clubul hotarise sa-i faca eroi, sa simta ca-s iubiti de fani. Intr-un cuvint: sa-i stimuleze pentru un randament mai bun prin aceasta actiune! Frumos, nu?
Ce se intimpla in interiorul tribunelor, inaintea partidei!
Urcind in tribuna, cred ca era cam cu 50 de minute inainte de primul fluier, m-a frapat tabela de marcaj, un ecran imens care avea sa fie unul dintre actorii principali ai spectacolului, dar si muzica energica, un beat bun care se auzea perfect in arena. Undeva intr-un colt al terenului, un jucator al gazdelor, de data aceasta unul dintre titulari, avea o sesiune foto cu o echipa de juniori venita din Key West la meci (cam de la 2-300 km departare de Miami).
Au fost vreo 7-10 minute de fericire pentru cei mici, dupa care fotbalistul a plecat spre vestiare (avea sa faca un meci foarte bun), iar cei mici au preluati apoi pentru alte minute bune de mascota clubului (un “papagal” haios).
De ce spun ca tabela era piesa principala din “meci”?
Tabela aceasta sub forma de ecran de 10 m pe 10 m cred este foarte importanta si ar trebui sa fie in caietul de licentiere al fiecarui club din Romania. Nu ca sa vada si miopii scorul mai bine, ci pentru ca poate fi parte importanta din atmosfera. Meciul a fost transmis pe ESPN 3, dar a avut parte de o transmisie in toata regula, gen TV, pe aceasta tabela. Spun gen, pentru ca a fost mult mai mult. In afara de reluarile fazelor importante si ale golurilor, pe tabela s-a facut non-stop conexiunea intre echipa si fani, intre sponsori si fani.
- Cand s-au cantat imnurile celor doua tari (canadienii de la Edmonton joaca in NASL http://www.nasl.com/nasl-teams), pe tabela s-a transmis ca la TV, prim planuri cu jucatorii, cu spectatorii care intonau cu mana la inima …
- Cand era o faza importanta, se puteau vedea reluarile
- Golul se putea revedea pe tabela, urmat, fireste, de un moment haios al unui sponsor de asigurari: se simula intr-un fel faza cu personaje animate, iar un taur, mascota sponsorului, marca si trimitea mai departe mesajul acestuia
- Inainte si in pauza au fost prim-planuri cu fanii din tribuna, entuziasmati ca se vad pe ecran, sau alte activari ale sponsorilor (un concurs organizat pe teren – il detaliez la momentul Goya).
- Un moment super gustat este Flex Cam, care ii provoca pe fani sa-si arate muschii, iar cand camera “pica” pe unul dintre cei din tribuna, acesta trebuia sa ia o pozitie de “musculos”. Nu va zic ce distractie a fost, pentru ca regizorul acestei transmisii in-house era clar baiat istet. A pus camera pe copilasi de 2-3 ani, parintii reactionind imediat, pe tipe sau pe fani mai virstnici, astfel ca a iesit un episod amuzant, gustat din plin de cei 3-4.000 de spectatori.
- din cand in cand, apareau si mesaje al jucatorilor adresate fanilor: legate de aplicatia de mobil prin care acestia pot fi aproape de echipa sau efectiv mesaje de “moral” prin care-si marturiseau atasamentul fata de club si transmiteau diverse valori: munca, determinare, bucurie.
Sub tabela aceasta, a cantat tot timpul micuta galerie,
Dade Brigade, un fel de Los Platanos pe vremurile Nationalului din Cotroceni.
In fine, care ar fi conditiile ca astfel de lucruri sa se intimple in Romania? Practic propria productie a doua meciuri pe luna printr-un parteneriat cu o echipa profesionista din piata TV si un departament de marketing sanatos! Beneficiile ar fi imense, de nebanuit pentru gruparile noastre carora le-au fugit spectatorii de la stadion.
Ce activare de marketing a avut Goya, o firma de food, partener al clubului
Goya este o firma care produce mancare. Un fel de Scandia la noi. Va intrebati ce naiba ar putea face Scandia la un meci de fotbal? Pai, sa explic ce a facut Goya:
- a pus fanilor la dispozitie 2.500 de tricouri – erau tricouri de bumbac, cu sigla clubului, numarul 6, numele jucatorului cubanez pe spate, dar si logo Goya. Pratic a imbracat o tribuna cu costuri nu mari, caci nu erau tricouri oficiale. Nici macar replici.
2. a activat o zona culinara sub tribuna a doua, un fel de VIP unde s-a vazut meciul, s-a mincat dupa retete cu produse Goya (pentru spectatorii care au optat pt bilete VIP)
3. a avut in programul de meci publicata o reteta linga un interviu cu intrebari lejere luat unei vedete a echipei
4. a avut la pauza un concurs haios, transmis live si pe tabela, in care doi tineri au incercat sa construiasca un turn din conserve Goya, castigator fiind desemnat cel care-l face mai inalt
5. au avut moment clasic de spot video publicitar pe tabela
Vi se pare ceva iesit din comun? Nu, doar idei simple puse in practica pentru a indeplini una dintre misiunile unui club de fotbal: aceea de a face conexiunea intre fani si branduri! (daca citeste vreun presedinte de club ultima propozitie, il rog sa o sublinieze si sa o retina)
Cum erau organizate biletele pe sectoare: costuri si facilitati
Dupa cum vedeti in foto de mai jos, sunt 5 verticale de bilete, pretul pornind de la 10 USD in peluza galeriei, pina la 100 USD intr-un sector situat chiar la marginea terenului, unde se puteau servi mancare, bere si vin …
Cum a fost meciul …
Daca l-as fi vazut intr-un alt context, fara cele descrise mai sus, ar fi fost o partida modesta, fara prea multe de comentat. Doua goluri cinstite pentru gazde, alte cateva ratari, dar departe de un nivel formidabil. Probabil as fi plecat oarecum dezamagit. Insa am iesit din stadion cu senzatia ca abia astept meciul urmator. Si nu a fost numai a mea, ci si a prietenilor cu care am vazut meciul si, probabil, a celorlalti fani. Parca am plecat de la un eveniment relaxant. Un eveniment care mi-a scos din buzunar mai mult decit pretul unui bilet, dar mi-a oferit senzatia deplina ca a meritat!
Cam aceasta a fost experienta mea la un meci in Miami. Si, credeti-ma, am plecat de la stadion gandindu-ma ce isto ar fi sa revin si la urmatoarea partida, dar si cu regretul ca in fotbalul nostru se gandeste doar pina n virful nasului, mai departe nu se vede …
PS. Este important acest PS. De ce? Pentru ca vreau sa povestesc o intimplare. La momentul imnului a avut loc un mic incident tehnic. Solista care interpreta live a avut probleme cu microfonul, sunetul auzindu-se sacadat, cu pauze. Cam 30 de secunde a durat, dupa care s-a oprit, iar gazdele au apelat la varianta imnurilor inregistrare. Cum credeti ca au reactionat spectatorii? Cu rabdare, fara injurii, fara rasete, fara sa faca nici un fel de haz de situatie …
Pentru scouteri: la Miami am remarcat 2 jucatori care ar putea evolua lejer in L1: Martinez si Pinho, iar la oaspeti un fundas central ca o stinca si un atacant gen Adi Popa