Football business fundamentals – episodul 1
V-am zis ca am inceput un curs de Football business fundamentals? Daca nu, va zic acum :)). Ce pot promite este ca voi reveni pe blog cu lucruri interesante. Pentru inceput am studiat un material generalist, de circa 20 de pagini, […]
V-am zis ca am inceput un curs de Football business fundamentals? Daca nu, va zic acum :)). Ce pot promite este ca voi reveni pe blog cu lucruri interesante. Pentru inceput am studiat un material generalist, de circa 20 de pagini, dar care-mi arata clar cit de mult se simte lipsa managerilor adevarati in structurile cluburilor noastre. In general jucarii si mofturi ale unor oameni potenti, gruparile de la noi sint conduse de fosti arbitri sau fotbalisti, care nu au bazele managementului si isi interpreteaza rolul dupa ureche si intuitie, aidoma lautarilor care nu stiu notele muzicale, dar prind din zbor cite o melodie si o interpreteaza cu multe elemente stingace.
Haideti sa vedem pe scurt, citeva repere ale teoriei pe care incep sa o studiez in cadrul cursului.
1. Introducere
Fiecare grupare sportiva trebuie sa aiba bine definite doua tipuri de activitati:
– operative: actiunile de zi cu zi
– strategice: activitatile ce trebuie intreprinse pe termen mediu si lung
2. Valorile
O organizatie va impartasi un set de valori cu conditia ca membrii sai sa le imbratiseze. Valorile in sport reprezinta baza in care insasi gruparea sportiva este construita. Cluburile puternice au mers mai departe si au creat fundatii/entitati pentru a canaliza valorile lor si dincolo de sport. In multe cazuri, valori ca istoria si traditia devin cel mai important lucru pentru fanii gruparii respective! (nota mea: fara aluzie la ce se intimpla la Steaua, aceasta este pura teorie, dar iata cit de bun este exemplul ros-albastrilor)
3. Misiunea
Este ratiunea de a fi sau scopul pentru care a fost creata gruparea sportiva. Ea trebuie sa fie cunoscuta de toti membrii gruparii respective! (nota mea: in 2015, in Romania, multe cluburi sint construite doar pentru a se juca patronii cu ele)
Un exemplu care nu este din fotbal. Este vorba de Chigaco Bulls, care si-au definit misiunea astfel: respectul fata de partile din mediul in care evolueaza (cluburi, liga, arbitri, suporteri etc) si angajamentul pentru excelenta, inovatie, integritate si calitate in tot ceea ce face! Cum poate fi realizata misiunea?
– prin asigurarea oaspetilor si partenerilor a unui climat de fair-play si securitate
– prin ajutarea sponsorilor de a-si dezvolta brandul si business-ul
– prin punerea in permanenta in legatura a fanilor cu sponsorii
– prin a face din comunitatea fanilor o lume mai buna prin care sa sprijine diverse cazuri sociale
– prin implicarea partenerilor intr-un joc care sa ridice calitatea oferita spectatorilor
– prin incercarea permanenta de a-si cunoaste fanii si de a ajunge la ei
– prin munca de a face sportul in care activeaza cel mai popular in comunitatea/mediul din jur
– prin activitate proactiva si responsabila pentru indeplinirea misiunii
(nota mea: daca ai creat clubul pentru a-ti satisface veleitatile de antrenor nescolit sau orgoliilor marunte de a cistiga peste noapte titluri sau cupe europene, misiunea nu este ceea ce trebuie, iar pe termen lung rezultatele vor fi catastrofale)
4. Viziunea
Conceptul de viziune intr-o grupare sportiva este definit ca proiectia in viitor a respectivului club.Viziunea se mai poate defini ca o combinatie de obiective economice, sportive si sociale, obiective care trebuie sa fie curajoase si care sa permita membrilor organizatiei de a se identifica cu ele.
5. Obiectivele
In cazul in care misiunea si viziunea sint clare, urmeaza stabilirea obiectivelor, care in cazul gruparilor sportive trebuie sa fie: sportive si economice. Acestea trebuie sa fie ambitioase, motivante, dar si realiste! Cluburile de fotbal trebuie sa gaseasca echilibrul celor 2 obiective, caci tentatia de a da greutate excesiva obiectivelor sportive poate duce la decizii economice gresite, care in final vor avea consecinte foarte proaste. (nota mea: cazul in care se aduc jucatori peste ceea ce-si permite clubul, iar ratarea obiectivelor sportive – gen participare in cupe europene etc – sa aiba conscenite nefaste la nivelul intregului club – clasicele noastre insolvente, spre exemplu)
6. Strategia
Reprezinta procesul care stabileste planul concret de actiune pentru indeplinirea obiectivelor. Suma deciziilor la nivelul fiecarui palier (economic, marketing, resurse umane etc) = strategia! Complexitatea stabilirii planurilor de actiune provine din faptul ca gruparea sportiva este in continua miscare. Astfel, pentru a formula o strategie este necesar sa cunosti mediul (analiza externa) in care evoluezi/concurezi, dar si interiorul organizatiei tale (analiza interna) si sa prioritizezi alocarea resurselor in functie de concluziile acestor doua analize. Exista un concept pe care fiecare grupare sportiva este obligata sa si-l defineasca: AVANTAJUL COMPETITIV! (vezi video)
7. Avantajul competitiv
Este definit ca procesul, aptitudinea sau cunostintele care permit unei organizatii sa fie in mod sistematic mai buna decit competitorii sai, de a se diferentia. In sport, sursa Avantajului competitiv poate veni de la modul in care-ti gestionezi structura de juniori, rigoarea gestionarii resurselor economice etc, dar este diversa si este foarte important ca fiecare grupare sa-si identifice sursa Avantajului competitiv pentru a o maximiza si a o conserva pe termen mediu si lung! Asta pentru ca aceasta sursa reprezinta de fapt axa valorilor in jurul careia se invirt strategiile aplicate in cadrul organizatiei.
8. Avantajul strategic
Fiecare entitate sportiva trebuie sa gaseasca propria cale de diferentiere, iar o cheie a masurarii diferentierii poate fi angajamentul fanilor! Diferentierea este planul in care directorii de marketing isi canalizeaza eforturile si care le poate aduce un pret mai bun al biletelor si abonamentelor, venituri mai mari din merchandising sau deschiderea internationala. Partea esentiala a diferentierii este de a sti cit de departe poate merge. Construirea unei strategii care aspira la obiective nerealiste poate duce la decizii eronate, care pe viitor vor fi clar platite cu contraperformante sportive.
Exemplu bun: Athletic Bilbao stie foarte bine cit se poate intinde, astfel ca si-a construit intreaga misiune, valorile si strategia in jurul conceptului de echipa care pregateste jucatori locali si care reafirma valorile basce! La fel, Chicago Cubs, in MLB, are o misiune clara prin transmiterea unor valori care nu urmaresc cu orice pret succesul sportiv, ci loializarea fanilor prin intermediul aspectelor emotionale sub sloganul „Un mod de viata”!
In schimb, strategiile de management al costurilor, in sport, sint mai putin relevante din simplul motiv ca rezultatele acestora nu se traduc in pasiunea pentru sport!Pentru fani nu conteaza cit de bine gestionezi resursele financiare, dar ei vor sa fie parte la ceva diferit! (nota mea: atentie la Dinamo).
9. Analiza mediului
Este foarte importanta cunoasterea mediului in care evoluam. Acest mediu este format din paliere economice, sociale, politice si tehnologice, iar deciziile gruparii trebuie sa fie adaptate mediului. Mediul economic poate influenta foarte mult deciziile organizatiei, la fel aspectele politice, mai ales d.p.d.v al implicarii tot in viata economica (impozite etc). In cele din urma, aspectul tehnologic trebuie sa fie parte a analizei. Un manager ar trebui sa stie schimbarile care au loc si sa se adapteze! In zilele noastre, spre exemplu, este foarte importanta comunicarea prin intermediul internetului. Este esential sa urmezi tehnologia!
10. Analiza sectorului in care evoluezi
Sportul este un produs de timp liber, de consum in familie. Exista multe amenintari in jurul sau (turism, spectacole, parcuri tematice etc), care pot fi o alegere a familiei in detrimentul unui meci. Astfel, devine obligatorie intocmita o harta a amenintarilor si stabilita o strategie de actiune!
11. Analiza interna
Este un pas important in realizarea strategiei. In mod traditional folosim matricea SWOT (puncte tari / puncte slabe / oportunitati / amenintari). Ultimele doua vin din mediu, iar primele doua sint ale organizatiei. Din SWOT trebuie sa fie identificati factorii cheie pentru succes!
Concluzii pe scurt:
Formularea unei strategii pe termen mediu si lung este OBLIGATORIE!
Fiecare grupare sportiva are nevoie de MISIUNE si VALORI pentru a-si seta si indeplini OBIECTIVELE reflectate in VIZIUNEA sa.
Fiecare grupare sportiva trebuie sa evalueze corect pozitia din care evolueaza si care este avantajul sau diferentiator, trebuie sa aiba optiuni viabile pentru munca depusa in realizarea strategiei!
Este importanta continuitatea managementului, prea multe schimbari indicind de fapt un deficit de strategie!