Topul celor mai bogate cluburi din Europa, discutat la Business Sport pe RadioGSP
Business Sport este una dintre cele mai interesante emisiuni ale RadioGSP, gazduita miercurea, de la ora 16:00, de Bobby Durbac si Gabi Safta.
Bobby Durbac (www.durby.eu ) are o experienta de 14 ani la Panasonic Romania, unde a urcat treapta cu […]
Business Sport este una dintre cele mai interesante emisiuni ale RadioGSP, gazduita miercurea, de la ora 16:00, de Bobby Durbac si Gabi Safta.
Bobby Durbac (www.durby.eu ) are o experienta de 14 ani la Panasonic Romania, unde a urcat treapta cu treapta pina in pozitia de director de marketing (a lucrat 3 ani la Viena in sediul central pe Europa al celbrei firme de electronice), 3 ani country manager al BenQ si 3 ani director de marketing la Steaua.
Money League Report a publicat in martie 2011 raportul financiar al cluburilor de fotbal din Europa, pe marginea caruia s-a discutat, timp de o ora, cu cifre foarte interesante pe masa, la postul nostru de radio online.
Veniturile cluburilor sint calculate din 3 verticale:
1) Match day = vinzare de bilete, abonamente si catering in ziua meciului
2) drepturi TV provenite din competitii interne + externe
3) comerciale = incasari din publicitate, merchandising, etc
„Rapoartele financiare ale cluburilor din Europa sint transparente, foarte transparente”, a explicat Durbac punctul de plecare al Money League Report. Veti citi mai jos cifre mari si informatii inedite despre veniturile cluburilor mari din campionatele puternice. Raportul este pentru sezonul 2009-2011, moment in care suma veniturilor din TOP 20 a depasit 4 miliarde euro pentru prima oara in istorie.
Top 20 cluburi cu cele mai mari venituri:
20. Aston Villa – 109 milioane euro!
este un new entry al sezonului 2009-2010 in acest top
19. Stuttgart – 114,8 milioane euro
18. AS Roma – 122,7 milioane euro
17. Atletico Madrid – 124 milioane euro
16. Schalke 04 – 139,8 milioane euro
– adversara Stelei in Europa League (0-0 / 1-2) din acest an are 57% dintre aceste venituri obtinute din drepturile comerciale, 18% din match day si 25% din drepturile TV. Interesant este ca detine un contract de sponsorizare pe 5 ani cu Gazprom (2007-2012)!
– arena lui Schalke are 61.800 locuri si a avut in sezonul 2009-2010 un grad de ocupare de 99%!, lucru care se explica si prin faptul ca Schalke are 90.000 de abonati
15. Olympique Marseille – 141 milioane euro
14. Olympique Lyon – 146 milioane euro
13. Hamburg – 146 ,ilioane euro
12. Tottenham – 146 milioane euro
11. Manchester City – 152 milioane euro
– clubul englez a intrat in TOP 20 in 2008-2009 cind a insumat venituri de 102 milioane euro, iar urmatorul sezon le-au crescut cu aproximativ 50%!!! Procentual, aceste venituri vin din: 20% match day, 43% drepturi TV si 37% din comercial. Spre exemplu, numai faptul ca a semnat cu Umbro in 2009-201 le-a adus + 9 milioane euro din merchandising!
Aici este locul in care se rupe clasamentul. De la locul 10 se trece de bariera veniturilor de 200 milioane euro per sezon fotbalistic. Astfel:
10. Juventus – 205 milioane euro
9. Inter – 224 milioane euro
8. Liverpool – 225 milioane euro
7. AC Milan – 235 milioane euro
6. Chelsea – 255 milioane euro
5. Arsenal – 274 milioane euro
Observam prezenta cluburilor italiene in segmentul de mai sus. Acestea isi trag principalele venituri din drepturile TV (Juventus – 67% , Inter 62%, iar Milan – 60%). In sezonul 2009-2010, Juve a avut un grad de umplere a stadionului de 85% per meci, dar arena sa avea doar 28.000 de locuri.
De la locul 4 in sus se trece la venituri de peste 300 milioane euro:
4. Bayern Munchen – 323 milioane euro
– este echipa din Germania cu cea mai mare vizibilitate, ceea ce face ca in venituri drepturile comerciale sa-si taie partea leului: 53%. Din drepturi TV, veniturile lui Bayern sint in procent de 26%, iar restul din verticala „match day”
Podiumul veniturilor sezonului 2009-2010:
Locul 3: Manchester United – venituri de 349,8 milioane
– iata cum au evoluat veniturile lui Man U in ultimele sezoane:
* 2006 – 2007: locul 2 in Top 20 cu 315 milioane
* 2007 – 2008: locul 2 in Top 20 cu 324 milioane
* 2008 – 2009: locul 3 (dupa Barca si Real) in Top 20 cu 327 milioane
Locul 2: Barcelona – venituri de 398 milioane
– iata cum au evoluat veniturile Barcelonei in ultimele sezoane:
* 2007 – 2008: locul 3 in Top 20 cu 308 milioane
* 2008 – 2009: locul 2 in Top 20 cu 365,9 milioane
* in 2011, sponsorul Qatar Foundation ofera 30 milioane euro, ceea ce va face, probabil, ca in topul sezonului urmator si Barca sa depaseasca venituri de 400 milioane euro.
* Barca are un raport echilibrat de venituri pe cele 3 verticale: 37% din drepturi TV, 35% din Match day, 28% drepturi comerciale
Locul 1: Real Madrid – 438,6 milioane!!!
– de 6 ani consecutiv pe locul 1 in Top 20 cluburi cu cele mai mari venituri
– primul club din lume care a inregistrat venituri peste 400 milioane euro (obiectiv atins in 2008-2009)
– Bernabe-ul are o capacitate de 76.400 locuri si un grad de ocupare de 84%, ceea ce duce la o medie de spectatori de 64.300 per meci (in scadere cu 5% fata de sezonul 2008-2009)
– sponsorul Bwin ofera 20 milioane de euro per an
– procente: 36% din TV, 34% comerciale, 30% Match day
Daca tot am amintit de sponsorii Qatar Foundation (Barca) si Bwin (Real), sa spunem ca in clubul select al celor care au incasat de la sponsorul principal peste 20 milioane euro in 2009-2010 au mai facut parte Man U (AON – 23 milioane euro), Bayern Munchen (Deutsche Telkcom – 24 milioane euro), Liverpool (23 milioane – Carlsberg).
De altfel, contractul lui Liverpool cu Carlsberg detine recordul de longevitate: 18 ani!!! Si relatia Inter – Pirelli este una de durata – 14 ani, in timp ce media in acest Top 20 este de 6 ani.
In 2008 – 2009, in Top 20 s-a aflat si Fenerbahce Istanbul, cu venituri de 118 milioane, club care avea in acel moment nu mai putin de 64 de magazine in Turcia (in Romania, Steaua avea in 2008-2009 nu mai putin de 22 de magazine la nivel national).
Foarte interesant este si Top 20 venituri Match Day, unde regasim si alte echipe. Spre exemplu: Rangers incaseaza din bilete, abonamente si catering la stadion in ziua meciului nu mai putin de 31 milioane de euro per sezon, Benfica ajunge la 40 milioane, iar Celtic la 43!
In Top 20 al veniturilor din drepturi TV lider este Barcelona, iar Realul e pe 2 si apar nume supriza, gen Fiorentina, locul 15 cu 69 milioane de euro, Bordeaux, pe 16, cu 65 milioane euro sau Fulham (20) cu 62 milioane.
In Top 20 drepturi comerciale conduc nemtii de la Bayern, cu venituri de 172 milioane euro!, Real pe 2 cu 150 … Dortumnd pe 10 cu 60 milioane …. Napoli pe 20 cu 20 milioane euro!
Inchei in speranta ca aceste cifre v-au stirnit curiozitatea si nu pot decit sa va invit sa ascultati in fiecare miercuri de la ora 16:00 emisiunea Business Sport cu Bobby Durbac si Gabi Safta la RadioGSP.
Nu cred ca are rost sa comparam cu ce se petrece in Romania unde fotbalul are in frunte numai incompetenti, care habar nu au ce inseamna o structura si un business de club profesionist!