Cătălin Oprişan

Reînvie personaje de legendă ale sportului. Este un fel de arheolog care dezgroapă poveștile uitate ale arenelor

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cătălin Oprişan
Da’ el de ce nu e plin de noroi?

Ceasurile arată 14:36 când se purcede la drum. 19 iulie 1900, proba de maraton a Jocurilor Olimpice de la Paris. Pe Sena sunt fix 41 de grade! Cei 14 curajoşi sunt cinci localnici, trei englezi, trei americani, doi suedezi şi […]

...

„Nita” – doamnă pe stradă, bărbat în echipă

La început, match-urile de football se dădeau sus, pe platoul de la „Artilerie”. Apoi, cu timpul, acolo, în Malaga lui 1920, locul fusese luat de Şcolile Saleziene, unde tinerii sărmani ori abandonaţi găseau alinare, dar obiceiul de a obosi mingea […]

...

„Cursa aceasta năprasnică”

Toată vara trebăluiseră ca să realizeze imposibilul: primul raliu românesc, pe distanţa Bucureşti-Giurgiu şi retur. De fondat se fondaseră pe 5 aprilie 1904, colo, la Otelul „Boulevard”: Automobil Club Român, a şasea instituţie de acest fel din lume.

27 de […]

...

Smaranda Brăescu a Poloniei a fost ucisă la Katyn

La 20 de ani, Janina iubea să cânte, să piloteze şi să „se dea cu paraşuta”. Cei care o cunoşteau spuneau că se pricepea de minune la toate trei, dar, după o perioadă de Conservator, renunţase la portativ.

Fata generalului […]

...

Două sticle de vin pe vârf, la 2.519m

Gustavo Schulze se trăgea din Orizaba, Veracruz, Mexic, acolo unde al său tată se iubise c-o localnică. Studiase la Munchen, parcase la Leipzig, cu doctorat la Institutul Geologic de aici. Se căţărase, de mic, pe munţi, asta făcea şi acum, […]

...

Atacantul care urăşte golul

Harald Brattbakk driblează, astăzi, norişorii. A devenit pilot de cursă lungă. Ieri marca împotriva lui AC Milan sau Real Madrid. Azi nu vrea să audă de vidul dintre nouri

„Doamnelor, domnişoarelor şi domnilor, Harald Martin Brattbakk, comandantul echipajului, […]

sâmbătă, 26 octombrie 2013, 10:45

Harald Brattbakk driblează, astăzi, norişorii. A devenit pilot de cursă lungă. Ieri marca împotriva lui AC Milan sau Real Madrid. Azi nu vrea să audă de vidul dintre nouri

„Doamnelor, domnişoarelor şi domnilor, Harald Martin Brattbakk, comandantul echipajului, vă mulţumeşte că aţi ales serviciile companiei Norwegian Air Shuttle şi vă doreşte un sejur cît mai plăcut! Ora locală este…”. Se lasă cu aplauze, uriaşul „Boeing 737” merge către locul de parcare.

Da, aşa e, aţi citit corect! La manşă şi-a încheiat, cu bine, o nouă misiune atacantul care perfora porţile lui AC Milan, Glasgow Rangers ori Real Madrid, „tunarul” norvegian.

Avocat de clasa a patra
De mic, lui Brattbakk i-a plăcut cartea. „Cînd aveam vreo 11 ani, doream să devin avocat. Mă apucasem de fotbal aşa, ca hobby, la piticii celor de la Kolstad IL, din Trondheimul natal. Ne chinuiam, atunci, prin liga a patra sau a cincea”. Dacă a văzut că mingea-l ascultă, a pus manualele alături, dar n-a uitat de ele. Prinse a juca la Rosenborg. Golgeter de cinci ori în campionat. 166 de goluri în 255 de partide. Pînă să-l dea jos Rushfeldt, în 2011, cel mai bun marcator din istoria Norvegiei.

Celtic a pus ochii pe el. A ajuns la Glasgow fix în perioada în care cei de la Rangers aveau nevoie de degetele de la două mîini pentru a număra titlurile consecutive. „Pe 9 mai 1998 eram rezervă. Aveam meci cu St. Johnstone, acasă. Era 1-0, Rangers conducea cu 2-1 pe Dundee. Luau al 10-lea campionat la rînd. Am intrat pe final. Am marcat. Ce trupă! Cu Henrik Larsson, cu McNamara, cu O’Donnell, cu Boyd. Am cucerit titlul. Doamne, sărbătoare uriaşă, trei zile, ca-n basme!”, îşi aduce, azi, aminte Harald. Celtic l-a uns, imediat, „erou”. „Mi-au spus că de la Stevie Chalmes nu mai marcase cineva un punct atît de important!”. În 1967, Celtic trecea de Inter în finala Cupei Campionilor Europeni. Stevie puncta pentru 2-1, în ’84…

Dreptul, dreapta sau stînga?
S-a tras către casă. A revenit la Rosenborg. Dete peste AC Milan. Hop, gol! Peste Real Madrid. Hop, reuşită iar!

A găsit, prin casă, cărţile. A zis să se apuce de Drept. Dar a venit al doilea copil. Colici, ceai, lăptic cald, pamperşi, nopţi nedormite… Iar le-a pus deoparte.

Cînd s-a retras şi-a adus aminte de Hercule, băiatul aflat la răscruce: în stînga, drumul uşor – funcţie de birou la Rosenborg, unde era „rege”, apoi, poate, o trupă de copilaşi, saltul spre prima echipă, gata, viitor asigurat; pe partea cealaltă, totul luat de la zero, munca, o nouă viaţă. A preferat dreapta. A ajuns în Florida, la Phoenix East Aviation. Unde??? Da, dorea să se facă pilot! Avea aproape 40 de ani, 17 meciuri în naţionala nordică, 336 de partide oficiale, nu era un copilandru, capu-i era pe umeri şi nu la propriu. Şi-a luat licenţa pentru avioane comerciale în 2008. Dacă spunem că pe 9 mai, la 10 ani de la golul istoric, crede careva?

Ce-i mai dură? Manşa sau mingea?
„Pilotajul e mult mai greu decît fotbalul. Da, sportivii pun accent pe forţă, dar antrenamentele durează puţin, meciurile, o oră şi jumătate. Aici ai şi cinci zile consecutive în care te trezeşti la patru dimineaţa. Organismul e dat peste cap!”

Nu s-a plîns. A apărut şi al treilea urmaş, era greu. A schimbat manşa cargoului cu cea a unui Boeing 737. A trecut la Norwegian Air Shuttle, companie uriaşă. Primeramente, zboruri „domestice”. Apoi, europene. Avionul înghiţea milele, el, zecile de cărţi de specialitate. L-au „uns” secund. La primul zbor cu ştaif şi-a dus familia pe „Celtic Park”. 50.000 de oameni au făcut, atunci, reverenţă.

Azi are în grijă 200 de oameni la fiecare „urcare”. A devenit un atacant căruia nu-i place, deloc, golul. De aer. „De fiecare dată cînd revin la baza de la Trondheim, zborul mă duce deasupra stadionului Lerkendal. E o senzaţie superbă”, zice.

Urma celei dintîi iubiri nu se uită niciodată…

1223370-harald-brattbakk.jpg
Jucătorul lui Celtic între 1997 și 2000 a evoluat în 44 de meciuri, reușind să înscrie 12 goluri

xx_poza-mica.jpg
Harald a marcat aproape 200 de goluri în carieră. Azi, atunci cînd e la manşă, nu vrea să pronunţe „acel” cuvînt

Comentarii (18)Adaugă comentariu

1349magus (6 comentarii)  •  26 octombrie 2013, 10:57

Frumos!

adi (4 comentarii)  •  26 octombrie 2013, 11:02

L-am vazut jucind, Rosenborg a avut probabil ultima echipa adevarata „de forta” din fotbalul mare. Fara giumbuslucuri, fara simulari, doar „tare si dupa ea”. Si parca nu aveau niciun strain in toata echipa (bun, la „localnici” intrau toti scandinavii, indiferent ca erau norvegieni, suedezi sau danezi).

Mini Jakobsen, Roar Strand, Iversen, Kvarme. In campionat nu aveau rival, au castigat cateva titluri la rand, dupa care se calificau facil in UCL si faceau figura decenta in grupe.

pentrubarbati.com (2 comentarii)  •  26 octombrie 2013, 11:15

Mai sunt si oameni rintre fotbalisti …

McAnthony (3 comentarii)  •  26 octombrie 2013, 11:33

A perfect story !

mihaic3001 (1 comentarii)  •  26 octombrie 2013, 11:59

Frumos articol !

Marius (1 comentarii)  •  26 octombrie 2013, 13:08

Frumos articol, cu o singura observatie. In tarile civilizate, momentul aterizarii nu este insotit niciodata de ropote de aplauze, dar din elan gazetaresc merge 🙂

ronondex (1 comentarii)  •  26 octombrie 2013, 13:46

din cate stiu Rosenborg a castigat 13 titluri consecutive

Cosmin (1 comentarii)  •  26 octombrie 2013, 15:41

@Marius: am zburat de la Paris la NYC si au fost aplauze la aterizare

mIcMAC (1 comentarii)  •  26 octombrie 2013, 15:52

Cred ca in romaneste merge jocul de cuvite gol(punct marcat la fotbal)-gol de aer,si probabil ca daca respectivul pilot fost fotbalist ar fi roman s-ar „feri„sa pronunte cuvantul,ar vrea sa uite de el,dar in engleza sau in norvegiana am indoieli ca e aceeasi situatie:deci explicatia de la poza cu el in cabina e ratata.Ce parere aveti,domnule Oprisan?

cosmin (10 comentarii)  •  26 octombrie 2013, 18:48

„Norwegian” NU este companie de stat. Este companie privata. Companie de stat este SAS…

soso (1 comentarii)  •  26 octombrie 2013, 22:52

@cosmine, mai lasa berea si intreaba lumea: SAS (Scandinavian Airlines System) este companie daneza, nu norvegiana.

bogdan (2 comentarii)  •  27 octombrie 2013, 0:16

In loc sa ne bucuram de articolele acestui OM, ne gainarim cautandu-i nod in papura!
Cati gazetari mai scriu articole care ne rapesc zambete?
Haideti sa ne bucuram de ceea ce ne ofera Oprisan!

Bibi (213 comentarii)  •  27 octombrie 2013, 13:07

Catalin, multumesc !

taranul (8 comentarii)  •  27 octombrie 2013, 17:33

bogdan ai un 10 cu felicitari!in genere nu comentez , doar savurez!catalin este singurul care efectiv incinta !a cauta hibe e grosolan, aici ai dreptate!astia ;doctii’de ce nu sunt capabili sa gaseasca subiecte adevarate? cred ca sunt frustratii din biroul de alaturi!cCATALIN , NU-I BAGA IN SEAMA SI ;TOT INNAINTE’!!!!!!!!!!!!

IRONMAIDEN (8 comentarii)  •  27 octombrie 2013, 20:40

baga si cu bruce dickinson!

je (1 comentarii)  •  28 octombrie 2013, 11:31

@IRONMAIDEN… corect… Bruce: scrima, poezie, avioane… IRON MAIDEN

gore (7 comentarii)  •  29 octombrie 2013, 19:31

Maestre,ceva legat de Iolanda Balas.chiar ai ce scrie…o cariera impresionanta,10 ani a domnit recordul,150 de victorii consecutive,atleta secolului trecut…documenteaza-te un pic si uimeste-ne cu subiect legat de ea.Merci mult,te salut cu drag!

Cristian (9 comentarii)  •  29 octombrie 2013, 21:47

Bravo Catalin! Tine-o tot asa!…

Comentează