Cătălin Oprişan

Reînvie personaje de legendă ale sportului. Este un fel de arheolog care dezgroapă poveștile uitate ale arenelor

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cătălin Oprişan
Da’ el de ce nu e plin de noroi?

Ceasurile arată 14:36 când se purcede la drum. 19 iulie 1900, proba de maraton a Jocurilor Olimpice de la Paris. Pe Sena sunt fix 41 de grade! Cei 14 curajoşi sunt cinci localnici, trei englezi, trei americani, doi suedezi şi […]

...

„Nita” – doamnă pe stradă, bărbat în echipă

La început, match-urile de football se dădeau sus, pe platoul de la „Artilerie”. Apoi, cu timpul, acolo, în Malaga lui 1920, locul fusese luat de Şcolile Saleziene, unde tinerii sărmani ori abandonaţi găseau alinare, dar obiceiul de a obosi mingea […]

...

„Cursa aceasta năprasnică”

Toată vara trebăluiseră ca să realizeze imposibilul: primul raliu românesc, pe distanţa Bucureşti-Giurgiu şi retur. De fondat se fondaseră pe 5 aprilie 1904, colo, la Otelul „Boulevard”: Automobil Club Român, a şasea instituţie de acest fel din lume.

27 de […]

...

Smaranda Brăescu a Poloniei a fost ucisă la Katyn

La 20 de ani, Janina iubea să cânte, să piloteze şi să „se dea cu paraşuta”. Cei care o cunoşteau spuneau că se pricepea de minune la toate trei, dar, după o perioadă de Conservator, renunţase la portativ.

Fata generalului […]

...

Două sticle de vin pe vârf, la 2.519m

Gustavo Schulze se trăgea din Orizaba, Veracruz, Mexic, acolo unde al său tată se iubise c-o localnică. Studiase la Munchen, parcase la Leipzig, cu doctorat la Institutul Geologic de aici. Se căţărase, de mic, pe munţi, asta făcea şi acum, […]

...

A aterizat amerizînd

 

Acum 100 de ani, Eugene Ely reuşea să culce un avion pe un portavion, avînd la dispoziţie 37 de metri de…pistă de lemn! Marina americană nu avea nevoie de serviciile sale

Start de an 1911. Stă cu mîinile sub […]

duminică, 22 ianuarie 2012, 10:33

 poza-mare.jpg

Acum 100 de ani, Eugene Ely reuşea să culce un avion pe un portavion, avînd la dispoziţie 37 de metri de…pistă de lemn! Marina americană nu avea nevoie de serviciile sale

Start de an 1911. Stă cu mîinile sub cap şi priveşte tavanul. De fapt, trece prin el şi ajunge la nori. Visează…Un băiat bun la toate urcă treptele de travertin pînă la al doilea cat al luxosului „Palace Hotel” din San Francisco. Îl trezeşte din reverie. „Mister E.!” – aşa e strigat, deşi n-are 25 de ani , „Mister E., o telegramă!”. „Cu respect vă anunţăm că USS Pennsylvania pleacă mîine, dis-de-dimineaţă, la ora 7:00, şi am fi bucuroşi să vă avem la bord. Cu respect, Charles F. Pond, comandant!” Asta e! Gata! E chemat pentru discuţiile acelea cu aterizarea pe portavion. Aterizare? Portavion? Sîntem în 1911! Marina civilă a SUA nu e chiar atît de dezvoltată, cea militară nici n-a apărut…Ce e asta?

Dăm kinetoscopul lui Edison, care face furori în epocă, înapoi, ca să aflăm ce şi cum.

Avionul nu-i automobil!
Eugene B. Ely îi zice. De tinerel se băgase ca vînzător la un şmecheraş local, Wemme. Întreprinzătorul cumpărase un avion biplan cu patru cilindri, „GLEEN CURTIS”, miez de miez în acele vremuri. Wemme se temea să tragă de manşă, dar Eugene îi zisese că e mai uşor de condus decît un automobil. Logic, s-a prăbuşit la prima ridicare. S-a simţit dator şi a cumpărat de la patron epava pe care, mai apoi, a pus-o la punct. Pe 5 octombrie 1910, Aero Clubul din SUA îi acorda al 17-lea brevet.

Dimineaţa, la prînz, seara şi între mese, bea adrenalină. Aşa se face că pe 14 noiembrie 1910, Ely decola de pe puntea unui portavion, „USS Birmingham”, de numai 25 de metri. Cădea în gol, roţile gîdilau apa, propulsoarele Curtiss nu-l lăsau la greu, iar avionul se redresa. Primul om din lume care decola de pe un vapor!!!

Ely, Tom Cruise – „Maverick” cu un secol înainte
S-a dus să schimbe două fraze cu boierul de pe „USS Pennsylvania”. Totul era gata! Făcuseră, pe punte, o pasarelă de vreo 37 de metri lungime şi 10 lăţime. În capătul care ajungea pînă-n mijlocul portavionului săltaseră, aşa, ca o pistă pentru skaterii din zilele noastre, un „eşafod” la 30 de grade. Pentru orice eventualitate, dacă frînele nu ţineau… Un circar venise cu ideea cîrligului care să prindă avionul ce urma să se oprească şi graţie sacilor cu nisip puşi de-a stînga şi de-a dreapta nebunului, toţi legaţi de coarda de pe aeroplan…

Şi iată-l! Cu o cască amintind de fotbalul american timpuriu, cu nişte furtune de cauciuc ca bandulierele mexicanilor – un fel de airbaguri romantice –, cu zeci de soldaţi căţăraţi peste tot, chiar şi pe braţele macaralelor ce coborau bărcile de salvare.

Decolează la 11:00 AM, în golful San Francisco. Face un ocol, ajunge în dreptul navei ce stă nemişcată, coboară în dreptul ei. Se lasă pe burta portavionului, se aude o bufnitură, Mabel Ely, soaţa, dotată cu un aparat foto portabil – da, da, în 1911! -, închide ochii pentru o secundă, cîrligul e băiat bun, sacii de nisip, la fel, şi primul om din istorie aterizează sau, indirect, amerizează, pe un portavion! Se trage în poze alături de somităţi, sărută soţia şi asta e! Inutil să mai spunem că tehnica sa de aterizare, updatată, e folosită şi azi…

Dar marina militară nu e gata să-l primească. Trebuie să-şi cîştige pîinea la tot felul de reuniuni aviatice…Pe 19 octombrie 1911 pică după ce încercase cîteva figuri noi. Pare că scapă, dar, deşi avionul n-are daună totală, cade în gît. Şi-l rupe şi moare. Peste două zile împlinea 25 de ani!

Comentarii (20)Adaugă comentariu

andrei (6 comentarii)  •  22 ianuarie 2012, 10:54

articolele tale sunt dementiale…pentru restul exista mastercard

xzc (62 comentarii)  •  22 ianuarie 2012, 11:30

Bv inca odata pentru articolele pe care le scri
Iti multumesc iar, si iar, si iar, pentru articolul Dobrin.As avea cateva sugesti, peste care ai putea sa te apleci
– Rinus Michels
– Mike Tyson
– Danemarca `92
– Marcel Raducanu si driblingul sau cu Young Boys Berna

….Pana la urmatorul articol..Sanatate si sa-ti mearga bine

Stiinta82 (7 comentarii)  •  22 ianuarie 2012, 12:04

Restul e tacere… Pe cand o carte, stimate maestre?

vasim (37 comentarii)  •  22 ianuarie 2012, 12:09

Frumos articol, felicitari!

Doc (7 comentarii)  •  22 ianuarie 2012, 12:11

Hidroavioanele amerizeaza. Joc de cuvinte total neinspirat.

varanga53 (9 comentarii)  •  22 ianuarie 2012, 12:53

Frumos articol,cu o precizare:marina militara a SUA a aparut mult inainte de 1911!

paco (1 comentarii)  •  22 ianuarie 2012, 14:48

Boierul tot boier, pina acum m-am multumit sa citesc articolele si comentariile cititorilor, e unul din putinele locuri din”media” noastra dimboviteana si numai, unde
e o placere sa revii si astept cu nerabdare continuarea….

88gore88 (7 comentarii)  •  22 ianuarie 2012, 14:51

FANTASTIC!

freshu (32 comentarii)  •  22 ianuarie 2012, 15:11

MAGIC

Daniel (1 comentarii)  •  22 ianuarie 2012, 15:50

Exceptional. E cred a 3-a sau a 4-a oara cand citesc un articol de genul acesta. De fiecare data am ajuns sa dau click doar pentru ca titlul mi s-a parut interesant, fara sa ma uit la autor. De fiecare data articolul s-a dovedit sa imi placa si sa constat ca autorul e acelasi. Mi-a placut! E misto sa citesti asa un articol in timp ce inveti in sesiune. Te destinde si iti da ceva energie sa bagi din nou nasul in carti. Din nou: bravo!

Dan Paun (8 comentarii)  •  22 ianuarie 2012, 16:13

stimate Doc, esti intr-o mare confuzie, daca pui avionul pe sol aterizezi, daca-l pui pe apa amerizezi > daca nu ai incotro si te ajuta Dumnezeu poti sa amerizezi si cu aparat de zbor care nu e hidroavion:)

Dan Paun (8 comentarii)  •  22 ianuarie 2012, 16:15

imi cer scuze, am uitat ce era mai important: felicitari domnule Oprisan!

macora (1 comentarii)  •  22 ianuarie 2012, 18:05

Maestre Doc, sa fii sigur ca Oprisan le are si cu aterizare, amerizare si … apuntare pe cand tu nu!

cosmin (2 comentarii)  •  22 ianuarie 2012, 18:32

felicitari!! superb articol.
astept unul despre Muhammad Ali 🙂

Bibi (213 comentarii)  •  22 ianuarie 2012, 19:23

Catalin, multumesc !

durden (109 comentarii)  •  23 ianuarie 2012, 12:45

super tare!te citesc cu placere si cand subiectele nu sunt strict legate de sport.tine-o tot asa!

tlpd (4 comentarii)  •  23 ianuarie 2012, 19:50

la 13.10.1775 George Washington a anuntat achizitionarea a 3 goelete ptr a fi folosite la interceptarea oricarei nave britanice in apropierea coastelor americane…de atunci 13 octombrie este considerata ziua de nastere a U.S. Navy….
in 1794 Congresul USA a comandat primele nave de razboi respectiv 6 fregate fiind lansate in 1797 3 dintre ele respectiv USS United States, USS Constellation and USS Constitution.
deci marina militara aparuse de ceva vreme in 1911

DD (1 comentarii)  •  24 ianuarie 2012, 21:54

Felicitari Catalin !

dan (1 comentarii)  •  26 ianuarie 2012, 2:29

tlpd a observat anacronismul acestui articol care dezinformeaza

Calu (3 comentarii)  •  26 ianuarie 2012, 15:04

hai ca-i tare asta, cica nu exista US Navy in 1911.

Comentează