Cătălin Oprişan

Reînvie personaje de legendă ale sportului. Este un fel de arheolog care dezgroapă poveștile uitate ale arenelor

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cătălin Oprişan
Da’ el de ce nu e plin de noroi?

Ceasurile arată 14:36 când se purcede la drum. 19 iulie 1900, proba de maraton a Jocurilor Olimpice de la Paris. Pe Sena sunt fix 41 de grade! Cei 14 curajoşi sunt cinci localnici, trei englezi, trei americani, doi suedezi şi […]

...

„Nita” – doamnă pe stradă, bărbat în echipă

La început, match-urile de football se dădeau sus, pe platoul de la „Artilerie”. Apoi, cu timpul, acolo, în Malaga lui 1920, locul fusese luat de Şcolile Saleziene, unde tinerii sărmani ori abandonaţi găseau alinare, dar obiceiul de a obosi mingea […]

...

„Cursa aceasta năprasnică”

Toată vara trebăluiseră ca să realizeze imposibilul: primul raliu românesc, pe distanţa Bucureşti-Giurgiu şi retur. De fondat se fondaseră pe 5 aprilie 1904, colo, la Otelul „Boulevard”: Automobil Club Român, a şasea instituţie de acest fel din lume.

27 de […]

...

Smaranda Brăescu a Poloniei a fost ucisă la Katyn

La 20 de ani, Janina iubea să cânte, să piloteze şi să „se dea cu paraşuta”. Cei care o cunoşteau spuneau că se pricepea de minune la toate trei, dar, după o perioadă de Conservator, renunţase la portativ.

Fata generalului […]

...

Două sticle de vin pe vârf, la 2.519m

Gustavo Schulze se trăgea din Orizaba, Veracruz, Mexic, acolo unde al său tată se iubise c-o localnică. Studiase la Munchen, parcase la Leipzig, cu doctorat la Institutul Geologic de aici. Se căţărase, de mic, pe munţi, asta făcea şi acum, […]

...

După chipul şi asemănarea sa

Logoul NBA, unul dintre cele mai faimoase din lume, a fost realizat de Alan Siegel. În 1969, el a zărit o poză a lui Jerry West, jucătorul lui Los Angeles Lakers. De atunci, o tot privim!

Nu mai poate! […]

duminică, 27 noiembrie 2011, 11:04

deschidere.jpgLogoul NBA, unul dintre cele mai faimoase din lume, a fost realizat de Alan Siegel. În 1969, el a zărit o poză a lui Jerry West, jucătorul lui Los Angeles Lakers. De atunci, o tot privim!

Nu mai poate! Gata! S-a săturat! Îi pică ochii în gură! Dă-o dracului de siglă, are trei luni de cînd lucrează la ea! Da’ ce, e Gioconda? OK, trebuie să iasă ceva de calitate, dar nici chiar aşa! A băut arbori întregi de cafea, a dormit cam patru ore în medie pe noapte, sau pe zi, că nici nu mai ştie, a ras toata producţia de havaneze pe un an…
Uite, aici, da, exact acolo, s-a aşezat şmecherul ăla, John Walter Kennedy, comisarul NBA, picior peste picior. Cel mai sec om din lume. „Alan, să te păzească cine vrei tu dacă nu-mi scoţi ceva miez! Am nevoie de o siglă, de un logo «ţîţă de mîţă». Inteligibil de pe Marte, lizibil de pe Uranus. Să aibă spiritul american în el, dar fără se te agăţi de un jucător anume! Eu zic că nu-i mare brînză, eşti băiat iscusit, te descurci!”. Aşa i-a zis şi l-a apucat, părinteşte, de o falcă. Ura gestul ăsta!

Mister Logo
Ideea era simplă. De fapt, ideile. NBA avea nevoie de o identitate. Pornise la drum cu vreo două decenii în urmă, acum era 1969, dar nu se regăsea. Avea nevoie de un logo şmecher, uşor de recunoscut. Mai mult, nişte nebuni puseseră la cale, de vreo două sezoane, o ligă paralelă, American Basketball Asociation, yankeul de rînd nu mai ştia care e NBA, care e ABA, care… Tot el, Alan Siegel, făcuse şi sigla Major League Baseball, simbolul SUA. Tot el, Alan Siegel, trebuia să creioneze ceva şi pentru baschet. Aşa-i ceruse Kennedy, trebuia să scoată cămaşa pe undeva.

Corect, dar pe unde? N-o putea copia pe cea din MLB. Trebuia să aibă culorile americane, dar să nu se refere la un singur jucător, să nu atragă sute de mii de antipatii, ci milioane de simpatii.

Era vreo 11 noaptea. Muiase degetul în gură, se pregătea să dea pagina din „Sport Magazine”. Citise că Edison, marele Edison, la Menlo Park avea dormitorul chiar lîngă laborator. Nu se ştia cînd îi veneau ideile. Aşa era şi la el la firmă. Aproape că a spart uşa. Găsise!!! Daaa, găsise! Undeva, pe o pagină de stînga, un celebrul jucător al celor de la Lakers se afla în acţiune. Explicaţia foto, simplă: „Jerry West, într-un meci în Madison Square Garden”. Asta era!

Nu-şi mai aduce aminte cum a ajuns la birou, ci doar că tremura. A tăiat cu foarfeca imaginea, a suprapus-o peste culorile din steag, alb, roşu şi albastru. Wow, exact ce-i trebuia! O legendă a baschetului american, în acţiune, cu o mînă pe minge, o chestiune dinamică, verticală, capturînd întreaga esenţă a jocului. Da, se agăţa de o echipă, de Lakers, dar ce jucător era West! Avea nouă ani la echipă, jucase în All Star Game de se săturase, era un simbol, Kennedy nu avea cum să-l refuze…

3 miliarde de dolari a cîştigat liga nord-americană de baschet în 2009 numai din logo-ul NBA

Unul a cerut, altul a realizat, al treilea a fost modelul
Şi Kennedy nu l-a refuzat. A analizat 40-50 de variante, a strîmbat puţin din nas cînd a auzit că e vorba de imaginea unui jucător, dar a dat OK-ul pentru ACEL LOGO. Au mai lucrat pe ici, pe colo, pentru a ieşi ceva unic şi, gata, sigla a pornit la drum! Jerry West, jucătorul celor de la Los Angeles Lakers a fost modelul, Alan Siegel, executantul, Walter Kennedy, cel care a cerut-o. Trei oameni pentru o imagine ce dăinuie de peste 40 de ani, neschimbată. Şi care numai în 2009 a adus trei miliarde de dolari. Da, aţi citit bine!

1-lat.jpg

Comentarii (19)Adaugă comentariu

becali george adevarat eu sunt (1 comentarii)  •  27 noiembrie 2011, 12:04

ţîţă de mîţă articolul

DD (13 comentarii)  •  27 noiembrie 2011, 12:07

Super tare ! Bravo ! Felicitari !

nba (1 comentarii)  •  27 noiembrie 2011, 12:09

Frumoasa poveste bre Oprisene…

Radu M (1 comentarii)  •  27 noiembrie 2011, 12:09

Frumos, felicitari! E bine ca se mai scrie ceva si in afara de fotbal.

Miky198 (3 comentarii)  •  27 noiembrie 2011, 12:24

Bravo Oprisane, mi-a placut articolu’!

P.S. sper ca nu esti ruda cu ala de a pus gazonu’ pe National Arena:)

moromete7 (45 comentarii)  •  27 noiembrie 2011, 12:32

Acesta este Nea’ Oprisan!!!inegalail!!!

Sergiu (3 comentarii)  •  27 noiembrie 2011, 13:08

la cat mai multe…felicitari, domnule Oprisan!

myhy23 (1 comentarii)  •  27 noiembrie 2011, 13:15

Un articol bine prezentat, care are legatura cu sportul. In comparatie cu „Frumoasele Sportului”, noua denumire a sectiunii „Liga sexy”. Poate primesc si eu un raspuns, de preferat pe mail, care e legatura dintre ele, daca exista una si sa fie o opinie argumentata, cum si de ce.

BBX (1 comentarii)  •  27 noiembrie 2011, 13:38

Super, nu am stiut de unde vine logo-ul pana acum!

Claudiu (1 comentarii)  •  27 noiembrie 2011, 14:05

Major League Baseball logo was designed by Jerry Dior

The Answer (7 comentarii)  •  27 noiembrie 2011, 16:37

Oau, nici eu nu stiam de unde vine acest logo. Tare rau faza asta!

Coco (1 comentarii)  •  27 noiembrie 2011, 16:55

Fain!

Bibi (213 comentarii)  •  27 noiembrie 2011, 22:24

Catalin, multumesc !

Nicolae Petre Mihai (11 comentarii)  •  28 noiembrie 2011, 16:18

Slabut articolul asta. Logo-ul MLB e facut de Jerry Dior. Auzi, cica vroia ceva care sa nu semene cu logo-ul MLB. Cand colo ce sa vezi? Ele sunt absolut identice. Ambele au un fundal albastru-rosu cu conturul jucatorului in alb. Daca asa o fi povestea si a stat o gramada de timp sa se gandeasca la un logo plagiat inseamna ca nu prea il ducea capul. S-a gandit mult si a iesti tot ceva plagiat. Daca voi imi spuneti ca nu sunt identice cele 2 logo-uri atunci le mananc pe amandoua.

Daniela (1 comentarii)  •  30 noiembrie 2011, 12:08

Foarte tare! 🙂 Chiar interesanta istorioara..

freshu (32 comentarii)  •  30 noiembrie 2011, 19:08

trebuie sa te clonam

GRadu (8 comentarii)  •  30 noiembrie 2011, 20:24

Ideea logoului ar fi fost excelenta daca nu ar semana cu ce nu trebuia sa semene. Dar asa…

mielugras (1 comentarii)  •  1 decembrie 2011, 6:56

Prea multe cuvinte pentru a spune putin, pe un ton populist, „smecher,” fortat (a baut arbori intregi de cafea; nu arbori partiali…) si inexact: MLB logo l-a facut altul, iar pe „comish-ul” NBA de atunci nu-l chema John Walter Kennedy, ci James.

io (6 comentarii)  •  3 decembrie 2011, 6:26

esti cam singurul ziarist de la gsp care scrie articole care merita sa fie citite.
95% din ziar e „omagiu” ciobanului si a oitelor barsane!

Comentează