Cătălin Oprişan

Reînvie personaje de legendă ale sportului. Este un fel de arheolog care dezgroapă poveștile uitate ale arenelor

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cătălin Oprişan
Da’ el de ce nu e plin de noroi?

Ceasurile arată 14:36 când se purcede la drum. 19 iulie 1900, proba de maraton a Jocurilor Olimpice de la Paris. Pe Sena sunt fix 41 de grade! Cei 14 curajoşi sunt cinci localnici, trei englezi, trei americani, doi suedezi şi […]

...

„Nita” – doamnă pe stradă, bărbat în echipă

La început, match-urile de football se dădeau sus, pe platoul de la „Artilerie”. Apoi, cu timpul, acolo, în Malaga lui 1920, locul fusese luat de Şcolile Saleziene, unde tinerii sărmani ori abandonaţi găseau alinare, dar obiceiul de a obosi mingea […]

...

„Cursa aceasta năprasnică”

Toată vara trebăluiseră ca să realizeze imposibilul: primul raliu românesc, pe distanţa Bucureşti-Giurgiu şi retur. De fondat se fondaseră pe 5 aprilie 1904, colo, la Otelul „Boulevard”: Automobil Club Român, a şasea instituţie de acest fel din lume.

27 de […]

...

Smaranda Brăescu a Poloniei a fost ucisă la Katyn

La 20 de ani, Janina iubea să cânte, să piloteze şi să „se dea cu paraşuta”. Cei care o cunoşteau spuneau că se pricepea de minune la toate trei, dar, după o perioadă de Conservator, renunţase la portativ.

Fata generalului […]

...

Două sticle de vin pe vârf, la 2.519m

Gustavo Schulze se trăgea din Orizaba, Veracruz, Mexic, acolo unde al său tată se iubise c-o localnică. Studiase la Munchen, parcase la Leipzig, cu doctorat la Institutul Geologic de aici. Se căţărase, de mic, pe munţi, asta făcea şi acum, […]

...

Cu căldură de pe „Arktika”

În august 1977, Polul Nord era cucerit pentru prima dată în istorie de o navă ajunsă acolo…pe apă! Sovieticii rezolvaseră şi acest caz

Dacă ştia totul despre expediţiile la Polul Nord? Ha, ha! Ce e asta? O glumă? Îţi putea […]

duminică, 28 august 2011, 1:29

În august 1977, Polul Nord era cucerit pentru prima dată în istorie de o navă ajunsă acolo…pe apă! Sovieticii rezolvaseră şi acest caz

Dacă ştia totul despre expediţiile la Polul Nord? Ha, ha! Ce e asta? O glumă? Îţi putea vorbi o zi despre greşelile căpitanului de pe „USS Jeanette”, nava americană strivită de gheţari în 1881…Ori despre Frederick Albert Cook, impostorul care în 1908 anunţase că a fost primul care a înfipt steagul, dar nu putea demonstra…Despre ce mîncase ori ce făcuse, minut cu minut, Robert Edwin Peary, omul care atinsese, cu adevărat, Polul Nord, în premieră, în aprilie 1909…

Tovarăşii aveau încredere în el

Atunci cînd a fost chemat la „Centru” tremura tot. Guzenko, marele Guzenko, ministrul transporturilor din URSS, fusese extrem de scurt. „Tovarăşe Paşnin, ne-am gîndit la dumneata. Te ştim destoinic, sîntem siguri că vei conduce această expediţie cum trebuie. Nu uita sub ce pavilion navighezi şi…drum bun!”
Asta fusese tot. El, Oleg Paşnin, căpitanul Oleg Paşnin, urma să fie un fel de Peary. Trebuia să atingă Polul Nord la bordul unei nave, pe apă. Scuze, de fapt, pe gheaţă!!!

Cinci „atomice”
De atunci, n-a mai dormit. Se gîndea dacă „NS Arktika”, copilul său, va rezista. Fuseseră cinci „atomice” construite într-o perioadă scurtă. O lansaseră la apă pe 26 decembrie 1972. Murmanskul era sufrageria ei. Americanii se extindeau peste tot, pe pămînt, pe mare, în văzduh, sovieticii trebuiau să le ţină piept. Dar asta era o provocare mult prea mare. Peste 3.600 de mile numai printre gheţuri???
Pe 9 august 1977 au plecat la drum. Propulsoarele îşi făceau treaba, totul mergea ca la carte. Paşnin număra secundele în gînd. Cu zeci de ani în urmă eschimoşii zburau pe schiuri din lemn, acum existau nave atomice…Pe 16, seara, a adunat echipajul. 150 de băieţi, plus cîţiva oameni de ştiinţă. Le-a spus că sînt aproape… A doua zi, 17 august 1977, la ora Moscovei 04:00, cu ajutorul unei macarale, fixau o placă uriaşă de metal. „URSS. 60 de ani de la Marea Revoluţie. Arktika”. După 13 zile de la plecare, „fetiţa” se odihnea, din nou, la Murmansk. Fusese, văzuse, cucerise.

A murit în 2008
„Arktika” a murit de puţin timp. După marele experiment, au retras-o. Prin ’93, cînd apele s-au mai liniştit în CSI, au luat-o la reparat. A mai servit puţin, dar era clar că „Bătrîna Doamnă” nu mai putea. În aprilie 2007, a luat foc. Cîteva cabine, precum şi panoul central de comandă, s-au făcut scrum…
În octombrie 2008, Paşnin a venit să-şi vadă, pentru ultima oară, „fetiţa”. „NS Arktika” era retrasă, oficial, de pe apă…
13.jpg

Comentarii (19)Adaugă comentariu

ovialex23 (13 comentarii)  •  28 august 2011, 13:41

D-le OPRISAN, jos palaria pentru articolele dumitale ! Va multumesc pentru tot ce ati scris, scrieti si veti scrie in continuare.

moromete (45 comentarii)  •  28 august 2011, 14:29

a meritat asteptarea!!!Nea’ Oprisene iar ai comis-o!!!

uapxela (8 comentarii)  •  28 august 2011, 14:47

Multumesc!

ROMICA (4 comentarii)  •  28 august 2011, 15:03

Felicitari Domnule Oprisan. Ati scris un articol minunat. Asteptam cu nerabdare si altele de acest fel. Va multumim

durden (109 comentarii)  •  28 august 2011, 15:43

imi place ca la articolele tale,povestile legate de sport se intrepatrund cu altele emotionante,nemaiauzite sau cu adevarat impresionante.dupa parerea mea,asta inseamna cu adevarat jurnalismul.tine-o tot asa!

alin (1 comentarii)  •  28 august 2011, 16:13

Bun gust, simplitate, concizie.
Placerea de a citi un articol „sanatos”.

Kasapu (2 comentarii)  •  28 august 2011, 18:02

Multumin pt aceste articole , imi pare nespus de rau pt emisiunea extraordinara de pe gsp , iti urez mult noroc si sa continui cu aceste articole , iti multumim noi romanii din strainatate

Bogdan III (63 comentarii)  •  29 august 2011, 5:35

Probabil comentariul meu va atrage o ploaie de „huooo”,sau poate ceva invective gen „sucker „.Mi-e egal ! D-le Oprisan am ajuns la concluzia ca dvs urmariti ,ca multi alti ziaristi,”senzationalul „ieftin. Cind inspiratia nu va mai ajuta in materie de sport treceti la alte subiecte banale mai putin cunoscote marelui public cititor.Fiindca vrei,nu vrei,publicul ce va urmareste si va ridica osanale este un public cu o cultura generala foarte subtire,ca si inexistenta.Ce rost avea aici expeditia Arktika ? Nimic extraordinar,nimic eroic ! Ba chiar cu o eroare copilareasca pe care dvs ati uitat (oare ?)sa o mentionati.Au asezat placa comemorativa cu 350 m mai spre Groenlanda nu chiar pe nordul geografic. Pe cind un articol despre Mata Hari,sau despre cum a inventat Theodore Roosevelt ursuletul „Teddy” ? Ar entuziasma destul de mult !
Ideea acestui comentariu este -departe de mine gindul de a fi denigratorul realizarilor dvs-dar fiti un pic mai deosebit de altii prin articole pertinente la subiect.Fiindca la urma urmei,asta e un ziar de sport,nu-i asa ?Daca va simtiti obligat sa completati educatia maselor scrieti pe la National Geografic,sau Revista de istorie,daca exista asa ceva !Articole bune fara becalisme si dodelisme sint oricind binevenite aici intr-o gazeta dedicata sportului .Sa auzim si citim de bine !

Viorel (3 comentarii)  •  29 august 2011, 10:56

De ce ti-au scos emisiunea de la Radio GSP Cataline? Chiar imi este dor de tine, te ascutam in fiecare zi de la 12. Era o emisiune amuzanta, iesita din cotidian. M-am saturat sa aud numai de Becali.

laurentiu (9 comentarii)  •  29 august 2011, 11:21

bravo!

xzc (62 comentarii)  •  29 august 2011, 12:30

Bv inca odata pentru articolele pe care le scri
Iti multumesc iar, si iar, si iar, pentru articolul Dobrin.As avea cateva sugesti, peste care ai putea sa te apleci
– Rinus Michels
– Mike Tyson
– Danemarca `92
– Marcel Raducanu
….Pana la urmatorul articol..Sanatate si sa-ti mearga bine

bvla2000 (1 comentarii)  •  29 august 2011, 13:05

Exista si un filmulet documentar cu expeditia. L-am vazut prin anii 80 ca „Jurnal” la un film, la cinema.

Admin (2 comentarii)  •  29 august 2011, 20:08

@Viorel: Cătălin este în vacanţă, dar de luni de pe 5 septembrie începe din nou Smiley la Radio GSP de la 12 la 14 🙂

freshu (32 comentarii)  •  2 septembrie 2011, 17:33

brici

Robert (16 comentarii)  •  2 septembrie 2011, 21:55

Sa te ajute Bunul Dumnezeu in viata!

sasa (40 comentarii)  •  3 septembrie 2011, 8:51

Un pic cam subtire articolul si nu prea isi gaseste locul aici dar ……

Bibi (213 comentarii)  •  3 septembrie 2011, 13:23

Catalin, nu prea inteleg, cum se deplasa nava asta ?

lambada (1 comentarii)  •  3 septembrie 2011, 17:22

Cam scurt articolul……

cetateanu (1 comentarii)  •  3 septembrie 2011, 17:34

Pe cand un articol despre adevarata „Batrana Doamna”, Juventus Torino? Retrogradarea – rusinoasa si nemeritata (de una singura) – din 2006 va face si subiectul unui film, cu siguranta. Ce zici, vecine? Te „tine braul” sa faci o poveste despre cea mai iubita echipa de fotbal din Italia? Numai Respect!

Comentează