27 aprilie, cea mai neagră zi din istoria fotbalului african » Cum au murit 18 „Chipolopolo’s”
Intreaga naţională a Zambiei a decedat în accidentul aviatic din 1993, din Gabon. Kalusha Bwalya venea din Olanda şi urma să facă joncţiunea cu trupa în Senegal
În aprilie 1993, naţionala Zambiei era pe val. Cu doi jucători de mare […]
Intreaga naţională a Zambiei a decedat în accidentul aviatic din 1993, din Gabon. Kalusha Bwalya venea din Olanda şi urma să facă joncţiunea cu trupa în Senegal
În aprilie 1993, naţionala Zambiei era pe val. Cu doi jucători de mare valoare, Kalusha Bwalya, coechipier cu Gică Popescu la PSV Eindhoven, şi cu Charles Musonda, 10 ani la Anderlecht, trupa „Chipolopolo” („Gloanţele de cupru”, acesta fiind principalul export al ţării), terminaseră pe primul loc Grupa preliminară H pentru CM din SUA şi păreau să nu aibă probleme în a se califica, după ce în ultima fază aveau să joace cu Senegalul şi Marocul.
Pentru meciul de la Dakar, naţionala Zambiei avea mult de mers. S-a închiriat un avion DHC-5, vechi de 18 ani, care fusese în reparaţii capitala preţ de cinci luni. Din 22 aprilie pînă pe 26 se aflase în probe, dar cum federaţia de la Lusaka anunţase că va avea nevoie de el pe 27, multe dintre teste fuseseră abandonate!!!
S-a stabilit ca pe traseu să se facă trei alimentări, la Brazzaville, în Congo, apoi la Libreville, în Gabon şi, finalmente, la Abidjan, Costa de Fildeş. 18 jucători au decolat, alături de echipaj, în total, 30 de oameni. S-a zburat, normal, pînă la Brazaville, unde s-au reîncărcat rezervoarele. Aici au apărut primele probleme, trecute cu vederea. După Libreville, la cinci minute de la decolare, motorul stîng a cedat şi s-a oprit. Pe fondul oboselii (căpitanul zburase îm Mauritsius cu cîteva zile înainte), dar şi a defectării instrumentelor de zbor, în loc să se oprească alimentarea cu combustibil a motorului defect, s-a pus stop şi la cel drept!!! Avionul s-a prăbuşit, scufundîndu-se la 500 de metri de ţărm, în Oceanul Atlantic. Toţi cei 18 jucători, stafful tehnic şi personalul navigant au murit pe loc. Cea mai mare catastrofă din fotbalul african avusese loc.
Cum au scăpat vedetele
Kalusha Bwalya era un nume destul de cunoscut. Se afla în lotul celor de la Eindhoven (susese coleg cu Gică Popescu, rezervă la meciul PSV – Steaua, din 1989) şi, în 1988, la JO de la Seul, trecuse, alături de coechipieri, cu 4-0 de trupa Italiei, el reuşind un hat-trick. Fotbalistul african al anului 1988, avea deja 10 ani la naţională şi prinsese şase Cupe ale Africii pe naţiuni. Pentru că avea meci cu echipa de club, a decis să se alăture naţionalei direct în Senegal, venind din Europa. Inutil să mai precizăm că vreme de opt ani nu s-a mai urcat, niciodată, în avion.
Cealaltă stea, Charles Musonda, evolua la Anderlecht din 1987. Venise în Zambia, la controlul medical, dar nu s-a urcat în aeronavă.
„The Busby Babes”, varianta de ciocolată
Finalmente, pe numărul lui Bwalya, numărul 11, a căzut redresarea echipei. A format o trupă nouă, numai din tineri, dar n-au mai avut forţă să treacă de Maroc, care a ajuns în America. Cu toate acestea, peste fix un an, la Cupa Africii, Zambia ajungea în finală, pe care o pierdea cu 2-1, contra Nigeriei lui Amunike, Sunday Oliseh ori Jay-Jay Okocha. Peste patru zile, Kaluska depunea o medalie de argint lîngă 22 de morminte de lîngă Stadionul Independenţei din Lusaka…
Bwalya a fost unul dintre „supravieţuitorii” tragediei…