Cătălin Oprişan

Reînvie personaje de legendă ale sportului. Este un fel de arheolog care dezgroapă poveștile uitate ale arenelor

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cătălin Oprişan
„Dumneavoastră vă duelaţi cu domnul Mike Tyson?”

300 de pixuri şi de stilouri urmăriseră antrenamentul starului. Plecaseră. Acum, un singur jurnalist îl privea. „Îmi cer scuze, dumneavoastră vă duelaţi cu domnul Mike Tyson?”, auzise o întrebare. Se uitase în jos, văzuse un căpşor de asiatic. De acolo […]

...

Fără picioare, dar cu aripi

Fusese pe Jiu, o durere a trupelor noastre, la doar 18 ani. Participase la Ofensiva de la Nămoloasa, cu 700 de guri de tun şi 52 de avioane. La Mărăşeşti, din plutonul comandat de el, rămăseseră în viaţă doar şase […]

...

Bertha, vrăjitoarea cu plăcuţe de frână

Mama, o doamnă aşa, cam pe la un 40 de ani, i-a trezit cu noaptea în cap. „Mergem la bunica!”, le-a spus. Cu Eugen, băiatul de 15 ani, vorbise de cu seara, pe şestache. Era mai pişicher, mai apropiat de […]

...

Varză cu cârnat, chiflă, verdeaţă şi o sticlă

„Colbasiuc, tu vei fi prima rezervă!”, îi spuse antrenorul Alexandr Sevidov. Moldova Chişinău, trupa de peste Prut, avea meci pe „Lujniki”, contra celor de la Lokomotiv Moscova, în divizia de top a campionatului de fotbal al URSS. E 1959. Valeriu […]

...

Charmion, trapezista lui Edison

Regizorul, cu o pâlnie uriaşă plasată în faţa gurii, dă ultimele indicaţii. E cald de simţi cum al tău corp se dezintegrează. Nu e la prima filmare de acest gen. A debutat în 1894, când, în „Black Maria”, un studio […]

...

Charmion, trapezista lui Edison

Cu 120 de ani în urmă, doamna Laverie Valee, ce se "hrănea" şi cu greutăţi de 30 de kilograme, evolua într-un film de două minute, în timp ce se dezbrăca şi arunca hainele unor moşnegi

Permalink to Charmion, trapezista lui Edison
sâmbătă, 18 ianuarie 2020, 9:25

Regizorul, cu o pâlnie uriaşă plasată în faţa gurii, dă ultimele indicaţii. E cald de simţi cum al tău corp se dezintegrează. Nu e la prima filmare de acest gen. A debutat în 1894, când, în „Black Maria”, un studio atipic, un cort din carton gudronat, a tras 45,72 de metri dintr-un meci de box.

Acum e altceva! Calendarul arată 1901, 11 noiembrie. „Acţiune şiiii, motor!”, se aude! Decorul e interesant, mişcările-s parcă din Chaplin. O acrobată la trapez, ferchezuită în ţinută de eră victoriană, cu pălărie cu tot, porneşte a-şi face exerciţiile. Doi domni, de la un fel de balcon, o aplaudă. Începe să le arunce rochia, portjartierele, ciorapii, dar nu se opreşte. Bunicuţii aplaudă, ea se dă „în leagăn”, când înainte, când înapoi. Finalmente, rămâne în ceea ce Dana Budeanu ar numi astăzi „budigăi”, costumul de trapezistă pe atunci.

Stop! Ce e asta, o glumă proastă?

Să bem olecuţă de apă, să ne ştergem năduşeala. Regizorul este Thomas Alva Edison, una dintre cele mai strălucite minţi ale omenirii, marele inventator. După cele câteva secunde de film din 1894, a perfecţionat kinetoscopul, drăcia de aparat, aşa că acum a trecut la lucruri mai serioase.

Slujnica de încredere a Cleopatrei
Doamna are undeva la 25-26 de ani. Se intitulează Laverie Valee, se prezintă „născută Cooper” şi evoluează sub numele de Charmion. Cei pasionaţi de istorie îşi aduc aminte că aşa o striga Cleopatra, regina Egiptului, pe slujnica sa de încredere. De loc din Sacramento, Laverie era cea mai importantă trapezistă de vodevil de la îngemănarea lui 1800 cu 1900. O ce???

Americanii iubeau aşa ceva. Charmion, o strongwoman, apărea pe scenă îmbrăcată victorian. Suia la trapez şi, în timp ce executa mişcările, scăpa de hainele lungi, până rămânea în furou. Debutase cu o asemenea reprezentaţie fix de Crăciun, pe 25 decembrie 1897, la teatrul de vodevil Koster and Bial din New York. Lucrase enorm. Mii de ore de repetiţii. Intrase în lumea circului la doar 10 ani, dar apoi o cotise spre acrobaţii „adevărate”. Lua lecţii de scrimă, călărea, alerga, ridica gantere cu greutăţi între 22 şi 31 de kilograme. 152 de centimetri, 52 de kilograme.

La 1895, pe când avea 20 de ani, deţinea una bucată corp ieşit din comun pentru acea perioadă, aşa că barosanii din NY o „răpiseră” din Sacramento spre a o aduce în lumina reflectoarelor. George Jean Nathan, un critic imens, îşi amintea că, fiind copil, mersese la primele sale spectacole. Contrar a ceea ce se putea crede, publicul său era juma-juma, bărbaţi şi femei. La finalul reprezentaţiei, doamnele erau cele care aplaudau cu putere, în timp ce domnii îşi aruncau în aer jobenurile.

Filmul se păstrează şi azi!
În 1901, Charmion face săli pline. Edison vine cu propunerea, fata e de acord. Nu vor modifica nimic din ceea ce face ea la reprezentaţii. „Trapeze Disrobing Act” e tras pe finalul anului, are sub două minute, dar o filmare de acum 120 de ani, păstrată în condiţii civilizate, pare, azi, o minune. „Atunci, unora li se părea ceva forţat, vorbeau despre sexualitate, despre lucruri interzise, dar fata aduna public”, scria Bieke Gils.

Începe să colinde SUA. 1902 o găseşte în Boston, în 1909 e din nou în NY, unde două sunt atracţiile de la Fifth Avenue Theatre: electricitatea şi Charmion. În 1912 e în Milwaukee. Se apropie deja de 40 de ani, vremurile se schimbă. Iese de pe scenă, devine antrenoare pentru doamne în sălile de sport din SUA.

Din 1930, nimeni nu mai ştie nimic despre ea. Decedează în primele zile ale lui februarie 1949, fiind înmormântată în Santa Ana. Filmul lui Edison cu trapezista de vodevil vieţuieşte şi azi.

* Sursa: Smithsonian Magazine

Comentarii (1)Adaugă comentariu

Lucian (1 comentarii)  •  19 ianuarie 2020, 15:40

Judecand dupa musculatura spatelui, daca nu citeam anul in care sunt facute pozele, as fi suspectat-o serios be doamna Charmion de niscavai steroizi in sange. Ce ti-e si cu sportul asta de mic copil. Laverie, fii barbata!

Comentează