Cătălin Oprişan

Reînvie personaje de legendă ale sportului. Este un fel de arheolog care dezgroapă poveștile uitate ale arenelor

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cătălin Oprişan
Da’ el de ce nu e plin de noroi?

Ceasurile arată 14:36 când se purcede la drum. 19 iulie 1900, proba de maraton a Jocurilor Olimpice de la Paris. Pe Sena sunt fix 41 de grade! Cei 14 curajoşi sunt cinci localnici, trei englezi, trei americani, doi suedezi şi […]

...

„Nita” – doamnă pe stradă, bărbat în echipă

La început, match-urile de football se dădeau sus, pe platoul de la „Artilerie”. Apoi, cu timpul, acolo, în Malaga lui 1920, locul fusese luat de Şcolile Saleziene, unde tinerii sărmani ori abandonaţi găseau alinare, dar obiceiul de a obosi mingea […]

...

„Cursa aceasta năprasnică”

Toată vara trebăluiseră ca să realizeze imposibilul: primul raliu românesc, pe distanţa Bucureşti-Giurgiu şi retur. De fondat se fondaseră pe 5 aprilie 1904, colo, la Otelul „Boulevard”: Automobil Club Român, a şasea instituţie de acest fel din lume.

27 de […]

...

Smaranda Brăescu a Poloniei a fost ucisă la Katyn

La 20 de ani, Janina iubea să cânte, să piloteze şi să „se dea cu paraşuta”. Cei care o cunoşteau spuneau că se pricepea de minune la toate trei, dar, după o perioadă de Conservator, renunţase la portativ.

Fata generalului […]

...

Două sticle de vin pe vârf, la 2.519m

Gustavo Schulze se trăgea din Orizaba, Veracruz, Mexic, acolo unde al său tată se iubise c-o localnică. Studiase la Munchen, parcase la Leipzig, cu doctorat la Institutul Geologic de aici. Se căţărase, de mic, pe munţi, asta făcea şi acum, […]

...

Revelion în avion

La cumpăna dintre ’34 şi ’35, naţionala de fotbal avea nevoie de portari, la Atena. Unul se găsea la Cluj, celălalt, în Timişoara. N-a contat gerul, s-au suit în tren, au picat cu aeroplanul! O poveste de pe vremea când fotbalul se juca cu inima, nu cu buzunarul!

Permalink to Revelion în avion
sâmbătă, 4 ianuarie 2020, 9:48

Să n-o dăm după cireş: atunci, pe finalul lui 1934, selecţionerul „Ţane” Săvulescu avea un ochi pentru Anghel „Gumă” Creţeanu, portarul celor de la Juventus, altul pentru Carolică Burdan, de la Venus. De unde al treilea şi pentru Andrei Sepci, de la U Cluj? Gazeta din ultima lună a anului începuse să-l tragă de urechi: „Sepci trebuia văzut şi revăzut în cursul sezonului. La 11 jocuri de campionat i s-au marcat 11 goluri, în timp ce aproape toţi ceilalţi sportivi au la pasivul lor peste 20. A avut un singur ghinion: provincialofobia selecţionerului unic”…

Balcaniada de la Atena s-a ţinut pe coadă de ’34 şi început de ’35. A doua zi de Crăciun, ruşine uriaşă, 2-2 cu Grecia, într-o vreme în care îi năşeam pe băieţii lui Apollo pe unde-i prindeam. Burdan, între buturi. Pe 30, 3-2 cu Bulgaria, dar chin mare pe final, cu Anghel Creţeanu în poartă. Dom’ Săvulescu simţise din startul începutului că era groasă. Urma meciul cu Iugoslavia, cu trofeul pe masă, aşa că prinsese a cere ajutor.

Nea „Vergil” Economu, marele om de fotbal, luase microfonul de comentator, dresese vocea şi zbierase: „În numele oficialilor vă rog, pe toţi cei din Timişoara, de a da vorbă forurilor sportive locale ca să trimită de urgenţă pe Zombory, veteranul Ripensiei, ori pe CAT-istul (Clubul Atletic Timişoara) Konrad, cei doi portari selecţionaţi nedând satisfacţie”. Da, dar Revelionul bătea la uşă…

Cu trenul, prin aer, prin Iugoslavia, prin Bulgaria…
Sâmbătă, 29 decembrie 1934, telefonul sună la cei de la U Cluj. Să facă rost de un Sepci, să-l împacheteze şi să-l trimită la Zeus acasă. A doua zi, pe 30, Andrei vine de la Satu Mare. „Ţane” face convocările, dar e 19:30. Un portar e pe Dealul Feleacului, altul, Zombory, pe Bega.

Ripensistul n-a mai jucat de trei luni. „Nu garantez pentru mine!”. Mai are două ore până la tren. Stop, încă o problemă: nu dispune de monetar. Se împrumută, suie în vagonul de Atena, via Iugoslavia. Sepci prinde şi el o locomotivă, ajunge la Bucureşti pe 31 decembrie. Ceasurile din Gara de Nord arată 9:00.

Aviatorul-erou Gheorghe Bănciulescu, cel care avea proteze la ambele picioare în urma unui accident suferit în 1926, în Cehoslovacia, se oferă să-l ducă pe „Bandi bacsi” pe tărâm grecesc, deşi o furtună de zăpadă acoperise România. Ziarele sunt în delir, titrează cu litere de-o şchioapă: „Sepci a plecat la Atena cu avionul pentru a apăra poarta noastră contra Iugoslaviei”.

Căruţa de pe câmp
Se decolează de pe Pipera, Băneasa de azi. Trebuia să se plece spre Bulgaria, alimentare, Salonic, iar alimentare şi, pe 1 ianuarie 1935, aterizarea. Se învârte elicea. Elenii anunţă că la ei nu a ajuns nimeni! Ce se petrecuse? La Burgas se stătuse după hârţoage. Apoi, avionul de două locuri primise carburant impur. Motorul nu trăgea. Bănciulescu a căutat Constanţa, dar n-a mai ajuns acolo, ci la 20 de kilometri de Mangalia.

La 1.000 de metri de sol, Sepci, văzând că aparatul „tuşeşte”, vrea să sară. Are pe el paraşuta primită la decolare. „Era atât de încâlcită pe el, încât nu se deschidea niciodată, s-ar fi izbit, mortal, de sol”, avea să declare Bănciulescu, decedat câteva luni mai târziu, după un raid prin Egipt. „Am găsit o căruţă, ea ne-a dus, de pe câmp, unde am aterziat, în oraş”.

Meciul cu Iugoslavia practic nici nu mai contează. Cu Zombory în poartă, pierdem cu 4-0, chiar pe 1 ianuarie 1935, un eşec de proporţii, deşi pe gazon se aflau „Ghiţă” Albu, Silviu Bindea, Iuliu Bodola, Ştefan Dobay „Calul” ori Nicolae Covaci. Toată lumea vrea să ştie ce s-a petrecut cu avionul dispărut. „Adevăratul erou al Balcaniadei de la Atena este Sepci, care, în pofida gerului, s-a angajat voluntar şi curajos pentru acest zbor, numai pentru a-şi ajuta echipa”, încheie Bănciulescu.

* Surse: „Agora U” (Gheorghe Bodea), Arhiva „Gazeta sporturilor”

Comentarii (2)Adaugă comentariu

LT (5 comentarii)  •  5 ianuarie 2020, 14:29

Ca de fiecare data, pur si simplu frumos! Felicitari!

marian0904 (75 comentarii)  •  5 ianuarie 2020, 23:23

Viata bate fotbalul (sau filmul). Meciul a ajuns sa conteze mai putin decat aventurile celor 3. Multumesc si pentru poza.

Comentează