Cătălin Oprişan

Reînvie personaje de legendă ale sportului. Este un fel de arheolog care dezgroapă poveștile uitate ale arenelor

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cătălin Oprişan
Da’ el de ce nu e plin de noroi?

Ceasurile arată 14:36 când se purcede la drum. 19 iulie 1900, proba de maraton a Jocurilor Olimpice de la Paris. Pe Sena sunt fix 41 de grade! Cei 14 curajoşi sunt cinci localnici, trei englezi, trei americani, doi suedezi şi […]

...

„Nita” – doamnă pe stradă, bărbat în echipă

La început, match-urile de football se dădeau sus, pe platoul de la „Artilerie”. Apoi, cu timpul, acolo, în Malaga lui 1920, locul fusese luat de Şcolile Saleziene, unde tinerii sărmani ori abandonaţi găseau alinare, dar obiceiul de a obosi mingea […]

...

„Cursa aceasta năprasnică”

Toată vara trebăluiseră ca să realizeze imposibilul: primul raliu românesc, pe distanţa Bucureşti-Giurgiu şi retur. De fondat se fondaseră pe 5 aprilie 1904, colo, la Otelul „Boulevard”: Automobil Club Român, a şasea instituţie de acest fel din lume.

27 de […]

...

Smaranda Brăescu a Poloniei a fost ucisă la Katyn

La 20 de ani, Janina iubea să cânte, să piloteze şi să „se dea cu paraşuta”. Cei care o cunoşteau spuneau că se pricepea de minune la toate trei, dar, după o perioadă de Conservator, renunţase la portativ.

Fata generalului […]

...

Două sticle de vin pe vârf, la 2.519m

Gustavo Schulze se trăgea din Orizaba, Veracruz, Mexic, acolo unde al său tată se iubise c-o localnică. Studiase la Munchen, parcase la Leipzig, cu doctorat la Institutul Geologic de aici. Se căţărase, de mic, pe munţi, asta făcea şi acum, […]

...

Senna trăieşte în Franţa!

Pe 28 august 1992, Ayrton oprea bolidul pentru a salva de la moarte un coleg, Eric Comas. Peste doi ani, pleca. Doar pentru puțin

Permalink to Senna trăieşte în Franţa!
sâmbătă, 23 ianuarie 2016, 9:48

“Uite-acuș se face 12 februarie, sună telefonul, Anthony mă invită la masă și eu nu m-am gîndit ce cadou să-i fac”, rosti ca pentru sine Eric. Puiul său se pregătea pentru a 25-a aniversare, așa că trebuia să se prezinte cu ceva “cool”.

Avea cam aceeași vîrstă cînd începuse să ţină prima pagină a revistelor auto. Campion francez la Formula3, în 1988, apoi starostele lumii peste Formula 3000, în 1990. Mamă, ce gașcă frumoasă! El – Eric Comas, Eric Bernard și Jean Alesi, cu care se duela și prin somn.

În 1991 prinsese Formula 1, la Ligier. Modest la început, pentru că modestă era și scuderia, lipsea mălaiul, lucrurile scîrţîiau. Debutase totuși pe 10 martie 1991. Apoi, pasul în Marele Circ. Marele pas! Da, și ziua aceea de 28 august 1992. Vineri, vreme frumoasă, pistă curată. Calificările pentru Marele Premiu al Belgiei de la Spa-Francorchamps. Lucra pe un “Ligier Gitanes Blondes”, prinsese aripi. Studiase tot, cunoștea terenul. 44 de ture, fără un cioc de barză șapte km.

Roata l-a trimis, nițel, în altă lume
Acolo însă, înainte de curba Blanchimot, s-a pierdut niţel. Bolidul prinse a tremura. Accident. “Roata din dreapta-faţă m-a lovit drept în cască. Am leșinat. Nu-mi mai aduc aminte nimic, dar am văzut de un miliard de ori imaginile”, avea să spună.

Din spate vine alt monopost. E Ayrton Senna! 23 de secunde. Atît îi ia celui mai mare suflet din F1 să înţeleagă ce se petrece, să oprească și să se dea jos. Îl vede pe Comas inconștient. Sare, fără să ţină seama de combustibilul care plecase la drum, pe asfalt, și oprește motorul. Francezul nu-i pe istă lume, așa că-i ţine capul drept pînă apar medicii. “Ca să n-o mai lungim, Ayrton mi-a salvat, atunci, viaţa” sînt cuvintele lui Eric Comas.

Peste nici 18 luni, în prima zi de Florar 1994, Senna nu mai vrea să stea cu noi. Căutaţi puţin imaginile. Comentatorii Eurosport, Allard Kalff și John Watson, își fac cruce, în direct. Cursa de la Imola e oprită, brazilianul a suferit un accident urît, salvatorii sînt, deja, pe pistă, cînd se aude un motor turat la maximum. E mașina lui Eric Comas!!

Efectul unei bombe atomice
Comisarii sar ca arși, dar omul știe ce face. “Eram la boxe, am văzut imaginile și am demarat. Nici măcar n-am știut dacă am toate roţile. Nu mă interesa asta. Am ajuns acolo. Am văzut girofaruri, am văzut oameni în roșu, am văzut un elicopter și l-am văzut și pe Ayrton, întins pe targă, în zbor spre spitalul din Bologna. Am urlat după el, nu m-a auzit! Atunci am înţeles totul. Omul acela, Senna, era un tip ce radia fericire, bucurie, iar eu, urmărind palele mari ale elicei, am simţit cum o bombă atomică îmi explodează în faţă. Cu doi ani în urmă, el mă oprise de la întîlnirea cu cei de Sus, acum, neputincios, nu puteam mișca, deși mă aflam, măsurat, la opt metri. Paralizasem”. Eric Comas plînge!

După ce vestea care a cutremurat Universul a picat, francezul n-a mai fost om. A continuat să concureze încă doi ani, dar volanul era din ce în ce mai greu, casca îl apăsa din ce în ce mai tare. Se întreba nonstop: “De ce nu am putut face nimic? De ce?”. Anthony, puiul ce abia începea să meargă copăcel, l-a ţinut în viaţă. Acum se apropia ziua lui de naștere. Urma telefonul cu “Bonjour, papa!”.

Gata! Găsise! Urcase la mansardă, unde-și ţinea amintirile! Avea să-i facă drept cadou o cască. Fusese a lui, la cursa de la Magny-Cours, din iulie 1992, unde terminase pe locul 5 și luase două puncte. Cea mai tare clasare din istorie! Pe ea avea o boare de marker. O semnătură de înger. Bon anniversaire, Anthony!

* sursa: viewingperspectives

Comentarii (13)Adaugă comentariu

Mihai (1 comentarii)  •  23 ianuarie 2016, 17:52

Felicitări Cătăline ! Îți citesc postările cu mare drag de fiecare data .

Doru (1 comentarii)  •  23 ianuarie 2016, 19:06

Salut.Mersi.

cris (1 comentarii)  •  23 ianuarie 2016, 19:14

SENNA, o raritate de om. De fiecare data, un regret ma apasa cand citesc sau vad ceva despre el, sportivul sau omul Senna. Bravo pentru articol, monsieur Catalin!

Addy (14 comentarii)  •  24 ianuarie 2016, 1:52

Ce vremuri. Ce frumoasa era formula 1. Puncte luau doar primii sase. Ce piloti! Senna, Prost, Mansell, Patrese, Alesi, Berger. Atunci a inceput sa se transmita in Romania. O, tempora!

andrei viorel marius (1 comentarii)  •  24 ianuarie 2016, 8:57

Un articol care ma impresionat ca de altfel multe altele pe care le-am citit de acelasi autor.Fascinanta expunere a fiecarei povesti ,culeasa din cutia timpului se transforma intr-o lectie de viata memorabila de un gust aparte .
BRAVO CATALIN OPRISAN !Esti un gazetar adevarat o adevarata pata de culoare vie in acest tablou cenusiu si trist al zilelor noastre.

Dacian94 (1 comentarii)  •  24 ianuarie 2016, 14:50

Deosebit articolul,felicitari,da Senna un adevarat caracter si cel mai bun pilot din istoria ultimilor 30 de ani ai formulei 1.

john78 (1 comentarii)  •  24 ianuarie 2016, 18:51

oare o sa se mai nasca un pilot de f1 precum senna? felicitari pt articol. amintirile cu senna sunt extraordinare. din pacate el nu mai este printre noi

dan (226 comentarii)  •  24 ianuarie 2016, 19:11

Atunci când un om salvează viața altuia sau altora, acolo sus, Dumnezeu ii deschide acestuia porțile Raiului său atunci când acestuia îi vine vremea. Odihnește-te în pace Senna!

Alexutu1 (3 comentarii)  •  25 ianuarie 2016, 16:06

Bravo!!!

benaflek (5 comentarii)  •  27 ianuarie 2016, 8:40

bravo pentru momentul de azi cu edison.totusu daca vrei sa afli cu adevarat cine a fost cel mai mare inventator al acelor vremuri si poate din toate timpurilor cerceteaza l pe nikola tesla si daca esti baiat destept (stiu ca esti dar nu strica o informatie in plus)o sa vezi intr adevar cine conduce si incotro

Ghisan Nicolae (1 comentarii)  •  30 ianuarie 2016, 0:39

Frumos scris Catalin Oprisan ! Te urmaresc cu drag !
Respect ! Ayrton Senna ! Ai plecat prea devreme la ceruri !
Mare campion si om!Dumnezeu sa te odihneasca in pace !

Ilie.De la scularie. (6 comentarii)  •  30 ianuarie 2016, 16:54

#Addy – sunt un pic mai in varsta decat tine si te corectez: formula 1 se transmite in Romania de mult timp. Eu am avut norocul sa vad si alti mari piloti, printre care : Stewart, Schekter, Brabham, Hill senior, Fittipaldi, Pironi, Lauda, Villeneuve senior, Arnoux, de Cesaris, Reuteman, Laffite, Rosberg senior, de Angelis, Patrese, Giacomelli din anii 60-70-80. Toti au fost niste piloti formidabili, daca ar trebui sa aleg pe cel mai mare as lua in calcul 3 nume: Lauda, Senna, Schumacher.

dani1978 (3 comentarii)  •  11 iulie 2016, 23:21

Frumos scris.Bravo

Comentează