Cătălin Oprişan

Reînvie personaje de legendă ale sportului. Este un fel de arheolog care dezgroapă poveștile uitate ale arenelor

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cătălin Oprişan
Da’ el de ce nu e plin de noroi?

Ceasurile arată 14:36 când se purcede la drum. 19 iulie 1900, proba de maraton a Jocurilor Olimpice de la Paris. Pe Sena sunt fix 41 de grade! Cei 14 curajoşi sunt cinci localnici, trei englezi, trei americani, doi suedezi şi […]

...

„Nita” – doamnă pe stradă, bărbat în echipă

La început, match-urile de football se dădeau sus, pe platoul de la „Artilerie”. Apoi, cu timpul, acolo, în Malaga lui 1920, locul fusese luat de Şcolile Saleziene, unde tinerii sărmani ori abandonaţi găseau alinare, dar obiceiul de a obosi mingea […]

...

„Cursa aceasta năprasnică”

Toată vara trebăluiseră ca să realizeze imposibilul: primul raliu românesc, pe distanţa Bucureşti-Giurgiu şi retur. De fondat se fondaseră pe 5 aprilie 1904, colo, la Otelul „Boulevard”: Automobil Club Român, a şasea instituţie de acest fel din lume.

27 de […]

...

Smaranda Brăescu a Poloniei a fost ucisă la Katyn

La 20 de ani, Janina iubea să cânte, să piloteze şi să „se dea cu paraşuta”. Cei care o cunoşteau spuneau că se pricepea de minune la toate trei, dar, după o perioadă de Conservator, renunţase la portativ.

Fata generalului […]

...

Două sticle de vin pe vârf, la 2.519m

Gustavo Schulze se trăgea din Orizaba, Veracruz, Mexic, acolo unde al său tată se iubise c-o localnică. Studiase la Munchen, parcase la Leipzig, cu doctorat la Institutul Geologic de aici. Se căţărase, de mic, pe munţi, asta făcea şi acum, […]

...

Senatorul melcilor

Frank Duryea este numele primului cîştigător de raliu din istoria SUA. 87 de kilometri în 10 ore şi jumătate. 89 de maşini înscrise, şase pe grilă, două la finish. Poveste de acum 117 ani

„Să dea dracii în ea […]

duminică, 2 decembrie 2012, 11:12

Frank Duryea este numele primului cîştigător de raliu din istoria SUA. 87 de kilometri în 10 ore şi jumătate. 89 de maşini înscrise, şase pe grilă, două la finish. Poveste de acum 117 ani

„Să dea dracii în ea de zăpadă! Acu’ s-a găsit, mă, să ningă?”. Patronul ziarului „Chicago Times-Herald” fierbe. Fierbe şi pufăie din trabuc asemenea unei locomotive. De vreo două primăveri începuse, în Statele Unite, construcţia de autovehicule. Wow, ce termen! Francezii făcuseră, deja, o cursă, ce naiba, ei, americanii, rămîneau în urmă? Ţinea minte perfect. Pe 15 iulie, da, pe 15 iulie 1895 dăduse la tipar vestea că va avea loc o „întrecere între vehicule echipate cu motoare” sponsorizată de jurnal. Îi dădeau drumul din Chicago, trăgeau dungă pînă-n Milwaukee, cale de 133 de kilometri, aruncau un premiu de 5.000 de dolari, se înscriau, după calcule sumare, vreo 89 de maşini şi spectacolul era gata.

Vara nu-i ca iarna. Şi viceversa
Se făcuse august, căzuse bruma, se sfîrşise şi octombrie. Acu era Thanksgiving Day, 28 noiembrie. Nu mai puteau aştepta. Prima cursă de maşini din istoria Americii trebuia să aibă loc. Gata! „Cîte, sunt, nepoate, în total?”, aruncase vorbă spre un băietan. „Şase, şefule, şase!”.

Aşa era. Şase, după cinci. Toate maşinile. „Shit!”, zisese şi scuipase în coşul de gunoi. Traseul se redusese la vreo 80 şi ceva de kilometri, din 89 rămăseseră o mînă de concurenţi, afară erau patru grade şi cădea zăpadă cu tona.

A ieşit lîngă parcul „Jackson”, gata de start. Primul lucru simţit a fost frigul. Jura că văzuse un cîine ale cărui picioare din spate făceau unghi perfect drept cu coada. Venise Frank Duryea, cu o maşină şmecheră, zămislită de el şi de frac’su. Cu 25 de zile înainte, dăduseră cu ea într-un şanţ. Se lăudau că o reparaseră. Mai erau două „Benz”-uri, două „electrice” şi figurantul ăla de la H. Mueller and Company. Nici el nu ştia ce are. Unii ziceau că-i motor de „Benz”, alţii că şi-a băgat nasul, alţii că… Au pus două condiţii: maşinile să aibă minimum trei roţi şi să poa’ să ducă doi pasageri. Şoferul plus un arbitru. Cel din urmă trebuia să supravegheze traseul, să verifice ceasul, să treacă pe un tabel consumul…

Cai-putere şi cai-obstacole
Şeful de la ziar s-a uitat la ceas la 8.55 A.M. şi a urlat „Gooooo!”. Nici n-a plecat bine de pe loc, că un „Benz” a dat peste un cal. N-a mai putut porni şi a avut nevoie de… alt patruped să-l scoată „în decor”. Au venit poliţişti, circ, scandal. Cele pe baterie, de la frig, au rămas fără! „Erau bune vara, nu iarna!”, a ţipat un pilot. Right, avea dreptate. Duryea a întors primul la Evanston. Aşa stabiliseră. Chicago – Evanston, tur-retur. Pe hîrtie, 87 de kilometri. Fix! A crezut că Benz-ul rămas în cursă îl depăşise, dar nu era aşa. S-a oprit 55 de minute la parcul „Humboldt”, să repare doi cilindri. A tras la o benzinărie şi, apoi, patru minute, a aşteptat la barieră.

A ajuns primul. Ceasul arăta 7.18 P.M. Frank Duryea era primul campion al unei curse auto din istoria SUA. Undeva la 10 ore şi 23 de minute. Motorul nu-i jucase feste, dar atît putea. Cam 11 km pe oră. Cît un melc-atlet.

Puţină lume l-a felicitat la finish. O mînă de oameni. Cine să mai stea la minus cinci grade să strîngă mîna campionului?

Au plecat spre case. Peste o oră şi jumătate, a apărut şi maşina îngîmfatului de Mueller. Arbitrul, Charles B. King, trecuse la manşă, pentru că adevăratul pilot îngheţase bocnă. L-au dat jos cu şpaclul de pe scaun vreo doi amărîţi rămaşi prin zonă.

Aşa s-a scris istoria. Din 89, plecaseră şase. Iar două apucaseră să treacă linia de sosire…
dur1.jpg
Frank, în dreapta, cel cu mustaţă, înainte de start. Aşa va concura: cu pardesiu şi pălărie


dur2.jpg
„Harta” cursei reprodusă la o jumătate de secol de la finiş


dur3.jpg
Fraţii Duryea au continuat să producă autovehicule. La unele, le-au pus şi „coperiş”…

Comentarii (14)Adaugă comentariu

eugen (2 comentarii)  •  2 decembrie 2012, 11:54

frumos..in nota obisnuita

Godot (1 comentarii)  •  2 decembrie 2012, 12:23

Auzi, nea, in contextul denuntarii plagiatului continuu, facut de unul dintre colegii tai, esti amabil sa ne precizezi si noua sursa acestor zeci de materiale (inclusiv copyright-u` pe imagini) din ultimii doi ani – care sunt evident, traduceri si preluari masive, ori in cel mai fericit caz, adapatari ale unor traduceri facute dintr-o SINGURA sursa – determinata, dar nenumita de d-ta niciodata?!

Ca va stiu scrufulosi pe astia de la giesepe, onoarea inainte de toate… :mrgreen:

costinescu (2 comentarii)  •  2 decembrie 2012, 12:24

‘treaca’ in ultima propozitie.
Felicitari, un articol excelent. Mi-ar placea sa gasesc toate articolele tale stranse intr-o carte de ‘istoria sportului’. Pe cand?
ps. nu aproba comentariul. sau macar sterge prima propozitie 🙂

freshu (32 comentarii)  •  2 decembrie 2012, 12:28

ce sa zici?

Florin (3 comentarii)  •  2 decembrie 2012, 12:28

Super articol. Ai umor și inspirație. Ai putea să editezi o carte cu itorioarele astea.

Florin (3 comentarii)  •  2 decembrie 2012, 12:30

Erata: istorioarele am dorit să scriu.

Andrei (1 comentarii)  •  2 decembrie 2012, 13:11

haha, au fost si 2 hipsteri cu electrice, waaay before it was cool!

aer5 (9 comentarii)  •  2 decembrie 2012, 14:28

nimeni nu scrie mai frumos decat tine

vasim (37 comentarii)  •  2 decembrie 2012, 15:00

Interesant.
Cu vehicolele alea cam greu iarna, normal ca au inghetat pilotzii 🙂
Frumos articol, felicitari!

mousaios (1 comentarii)  •  2 decembrie 2012, 19:54

‘… sa repare doi cilindrii”… pe frig ,nici corectura nu merge! Bun, ca de obicei.

MrJack (1 comentarii)  •  2 decembrie 2012, 21:09

http://www.eyewitnesstohistory.com/duryea.htm asa…ca o completare a acestui articol foarte frumos scris.

dan (226 comentarii)  •  2 decembrie 2012, 21:16

Asteptam o carte cu aceste articole.In rest numai de bine!Sanatate!

Dadi (1 comentarii)  •  3 decembrie 2012, 15:13

„Jura că văzuse un cîine ale cărui picioare din spate făceau unghi perfect drept cu coada”.
Jur ca n-am inteles ce ai vrut sa spui! In rest, in nota obisnuita, adica GENIAL.

Mitzaa Biciclista (1 comentarii)  •  4 decembrie 2012, 19:48

Aha, faină poveste.

Comentează