Eu, noi și regalitatea
Pentru mine, cel crescut cu o istorie mincinoasă și îmbătrânind în diversiune, toate informațiile privind regalitatea și rolul ei în devenirea modernă a României, au renăscut cu un plus de sens, într-un imens vid afectiv, odată cu reîntoarcerea acasă a […]
Pentru mine, cel crescut cu o istorie mincinoasă și îmbătrânind în diversiune, toate informațiile privind regalitatea și rolul ei în devenirea modernă a României, au renăscut cu un plus de sens, într-un imens vid afectiv, odată cu reîntoarcerea acasă a Regelui Mihai. Mult prea târziu însă, ca să mai pot fi regalist.
Nu aveam cum să fiu nici țărănist, nici liberal și nici altcumva , fiindcă toate aceste consimțiri în ideologie cer un trecut, o lecție și o practică socială. Simțirea și gândirea mea de adânc, a fost încă din copilărie, contra a ceva, contra unui prezent mereu ostil familiei mele și contra unei orânduiri care în mod sigur avea să se sfârșească.
O frază a unui arhitect, rostită, cu naturalețea omului care știa bine ce spune, la o întâlnire cu niște scriitori, exagerat de mândri că erau de două mii de ani români daci, mi-a dat o înțelegere de substanță a ceea ce a fost pentru țară și neam monarhia, precum și un motiv imperios de a o respecta. Mi-a dat un motiv de a putea simți și pentru ceva. Arhitectul a spus că e destul să ștergem de pe harta Bucureștiului toate marile edificii de marmură, clădite de Carol I și de monarhie până la Al Doilea Război Mondial și fundamentale într-o administrație națională modernă, ca să rămânem cu memoria săracă a unui București – târg, cu o adunătură de case boierești cu un etaj, două între niște mahalale nepavate. Tot respectul!, și-a încheiat zicerea arhitectul.
Când nu ai nici un respect pentru cei care conduc țara, e ca și cum ai avea o infirmitate, de care nu ești conștient, una ascunsă dar mai chinuitoare ca una la vedere. Într-un fel și pentru mulți ca mine, respectul pentru regalitatea lui Mihai I a fost condiționat de lipsa de respect pentru mai toți politicienii de după 1990.
O lume se termină și alta mai bună nu începe. Regalitatea, oricât ar osteni istoricii noștri să ne convingă de virtuțile altor epoci, care în afară de documente și atestări n-au lăsat nimic de piatră, numai biserici și nicio școală, a fost prima administrație coerentă, demnă și europeană a țării noastre. Începând cu Regele Carol I, România a existat cu adevărat, în configurarea puterilor pe continent. Și a încetat să existe în această configurare odată cu alungarea din țară a regalității.
Urmașii de toată mâna ai regelui au, de pe acum și vor avea, din păcate, și în vremurile care vin, un rol de neinvidiat: acela de a ne face să-i simțim lui Mihai I, tot mai mult și ca pe o culpă a nației, dispariția.
Andrei Crăciun
Maria Andrieş
Alin Buzărin
Radu Cosașu
Costin Ștucan
Oana Dușmănescu
Cristian Geambaşu
Gusti Roman
Ovidiu Ioaniţoaia
Theodor Jumătate
Radu Naum
Tudor Octavian
Cătălin Oprişan
Radu Paraschivescu
Răzvan Prepeliță
Traian Ungureanu
Andrei Vochin
Arhivă
Biografie completă
Toate articolele