Cristian Geambaşu

Jurnalist box-to-box, de 25 de ani mereu în echipa ideală a presei de sport. Respectat, temut și foarte apreciat. Întotdeauna la obiect, tăios, fără ocolișuri

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cristian Geambaşu
România nu este o echipă!

Radicevici, Grbici, Mehmedovici. Pe bancă, Kim Rasmussen. Cunoștințe mai vechi, adversare mai noi. În zi bună, Muntenegru poate bate pe oricine. Dovadă victoria cu Norvegia la distanță de 5 goluri. România are nevoie tot de o victorie la măcar 5 […]

...

Taci!

Asistăm de niște ani la o degradare alarmantă a relației jucător-antrenor în tenis. Poate ar fi și mai potrivit să spunem jucătoare-antrenor, fiindcă majoritatea copleșitoare a situațiilor provin din tenisul feminin. Antologica secvență în care Sorana Cîrstea îi cere arbitrei […]

...

Cine este cel mai mare adversar al naționalei României?

Calculele hârtiei indicau naționala masculină de handbal a României favorită în dubla întâlnire cu omoloaga din Kosovo. Incredibil, mai există așa ceva! Naționala Kosovo este una dintre puținele reprezentative în fața căreia România mai poate fi considerată favorită. Ca să […]

...

Dinamo pe modelul Barcelona

Totuși, modelul propus de asociația DDB este inspirat din organizarea unor cluburi ca Barcelona.

Lucrul esențial în acest tip de conducere este absența unui patron, a unui privat care face doar ce îl taie capul. În cazul unor entități ca […]

...

Acești doctori care îl enervează pe Marica

Hai că nici LeBron James nu ar fi zis-o mai bine decât Ciprian Marica! „Ne-am săturat de ăștia scoși în față să bage groaza în populație” este o frază-manifest a zilelor pe care le trăim și numai un om cu […]

...

Portret ratat al luptătorului la tinereţe

Aşteptam filmul care să spună povestea rezistenţei anticomuniste din munţi. Cu toate că e demodat să mai spui poveşti prin imagini. E demodat să mai spui poveşti, în general. E demodat să spui demodat, acum se zice caduc. Carevasăzică, povestea […]

joi, 25 noiembrie 2010, 7:36

Aşteptam filmul care să spună povestea rezistenţei anticomuniste din munţi. Cu toate că e demodat să mai spui poveşti prin imagini. E demodat să mai spui poveşti, în general. E demodat să spui demodat, acum se zice caduc. Carevasăzică, povestea prin film s-a fumat. Acum vezi non-poveşti pe kilometri de peliculă, camera înregistrează nemişcarea, zăboveşte asupra golului din peisaj şi din minţi. În natura lucrurilor, marii critici cad pe spate, aplaudînd genialitatea marilor regizori. Iar marii regizori cad în admiraţia propriului eu. Care eu se sminteşte.

Dar eu tot nu îmi pierdusem speranţa. Doream filmul acela care să te lovească brutal şi să strige că înainte de mari patrioţi ca Adrian Păunescu şi Vadim Tudor, ca Ion Iliescu şi Petre Roman, ca Nicolae Ceauşescu şi Gheorghe Gheorghiu Dej au existat oameni în România care nu au aşteptat. Nimic. Nici recunoştinţă, nici onoruri, nici foloase. Oameni care nu s-au resemnat, care nu şi-au încrucişat mîinile, invocînd soarta rea, istoria nedreaptă, Yalta strîmbă. Partizanii din munţi. Cei care nu credeau în compromisuri şi în noua orînduire. Securiştii îi numeau legionari. Elemente declasate. Duşmani de clasă.

Ficţiune, documentar? Nici, nici
Acel film pe care îl aşteptam putea fi „Portretul luptătorului la tinereţe” al lui Constantin Popescu. De aceea m-am aşezat în faţa ecranului încărcat cu tot bugetul de bunăvoinţă din dotare. Mi-am anulat toate îndatoririle domestice, fiindcă ştiam că durează ceva. O epopee nu poate ţine cît un documentar. Ups! Gura cinefilului amator adevăr grăieşte! Portret al luptătorului putea fi un documentar. Sau un documentar artistic. Sau o ficţiune care porneşte de la personaje reale, dar care nu prea mai e ficţiune pe bune. Filmul nostru e cîte puţin din toate, dar nimic în mod special. E ficţiune fiindcă spune că e ficţiune. E documentar pentru că e parcelat pe segmente temporale. Anul şi locul unde se petrece cutare scenă, anul şi locul unde are loc o ambuscadă, anul şi locul în care Ion Gavrilă Ogoranu şi ai lui camarazi mai găseau o bucată de brînză şi una de slană. Anul şi locul în care partizanii lui Ion Gavrilă Ogoranu, interpretat de Constantin Diţă, au fost capturaţi (minus Ogoranu însuşi, salvat nuseştiecum), judecaţi şi omorîţi cu metodă de marionetele sovieticilor, acum (atunci) la putere. Aflăm din textul care însoţeşte finalul peliculei că Ogoranu a supravieţuit miraculos în libertate (vorba vine!), că s-a predat în 1976, după 20 de ani, cînd „crimele” se prescriseseră, cînd autorităţile comuniste de atunci – altele decît cele din anii ’50, cînd grupul Ogoranu era activ – au încercat să afle cum a fost posibil ca un om să se ascundă 20 de ani, redîndu-i apoi libertatea. De care Ogoranu a profitat, căsătorindu-se, avînd copii şi trăind încă 30 de ani.

Yankeii din Făgăraş
Asta era povestea pe care filmul putea să o spună şi pe care o ratează. Comuniştii din ’76 au fost mai curioşi decît realizatorii filmului. Ce personaj fabulos! Ce destin tragic, ce supravieţuitor! Da, dar ar fi mirosit americăneşte toată chestia, iar noi sîntem mai subtili, noi cîntăm balade haiduceşti în cabană şi colindăm haihui codrii şi poieniţele.
Şi mai împuşcăm cîte un turnător luîndu-l în cătare cu luneta, ca puşcaşii marini, na că aici sîntem yankei.

Şi ne filmăm alb-negru să amplificăm efectul realităţii insuportabile, care chiar era insuportabilă, dar nu spusă aşa, lălăit, fără vînă în scenariu, cu o interpretare modestă, da, ştiu, într-o manieră minimalistă, de aceea actorii nu au dicţie, au minimalism de pronunţie, aşa că nu prea se înţelege ce zic, ce vor (De fapt, ce facem noi aici?, nu ştie nimeni de noi!, se întreabă unul dintre tineri într-un moment de luciditate repede risipit de regizor).

Dumnezeu, Lenin, Marx
În schimb, îi salvăm pe securişti tocmai caricaturizîndu-i inutil, deposedîndu-i de ceea ce îi făcea monştri, de spaima palpabilă, dar nu o dată doar sugerată, de repulsia pe care o răspîndeau tocmai prin teroarea ghicită din ameninţările lor. În film vedem un ofiţer sadic jucat de Răzvan Vasilescu în tuşă groasă. Interogatoriile tovarăşului securist care perorează despre Dumnezeu şi Marx şi Lenin se transformă una-două în violenţă extremă, vezi imaginea văduvei unui „legionar” căreia i se dă foc după ce e stropită cu benzină fără un motiv anume. Episod în contradicţie cu teoria tovarăşului de la partid, care apucase să îi povăţuiască pe propagandişti şi pe luptătorii din MAI că soţiile şi copiii nu trebuia să plătească pentru faptele taţilor. Dumnezeu să mai înţeleagă! Sau Lenin. Sau Marx.

Clipa de tandreţe dintre Ion Gavrilă Ogoranu şi Ana, fiica preotului care îl ajuta pe partizan, pe ploaie ea se cuibăreşte lîngă el, totul nu-i decît aşteptare, rămîne doar o clipă de graţie a filmului. Care trece pe lîngă toate ţintele apărute pe lentila puştii eliberatoare: iubire, ură, disperare, deznădejde, speranţă, rezistenţă, trădare, solidaritate, milă, cruzime. Ion Gavrilă Ogoranu, fie-ţi ţărîna uşoară, meritai un film mai inspirat!

Comentarii (16)Adaugă comentariu

ioan (3 comentarii)  •  25 noiembrie 2010, 20:01

ogaranu merita un film mult mai bun. da de acord , dar pana atunci si asta e ok un inceput . hai romania!

autholycus (4 comentarii)  •  25 noiembrie 2010, 20:08

parrerea ta conteaza . deic e posibil ca din ATATIA regizori de perspectiva , ,talentati s.am.d. sa fie si unii mai putin inspirati. deci o sa ratez filmul desi vb ta e un subiect care musteste de invatatura si aducere aminte.se putea face un film care sa aiba o promovare maxima si sa fie o tema de gandire pentru tinerii care nu stiu cine a fost arnautoiu arsenscu dejeu capota motrescu ogoranu sau cu voia dumneavoastra elisabeta rizea… ce modele avem in istoria recenta si nu stim sa le valorificam..
ne meritam soarta.

ghele (1 comentarii)  •  25 noiembrie 2010, 21:20

corect. E un inceput pentru reabilitarea acestor eroi. Bravo

Ghandalf (18 comentarii)  •  25 noiembrie 2010, 23:52

Draga Cristi
Nu trebuie sa-ti para rau ca ai vazut un film despre realitate , fie el si prost realizat.
Nu trebuie sa-ti para rau nici de faptul ca multi nu-l vor vedea tocmai fiindca este un film prost.
Cine chiar doreste sa afle adevarul asa cum a fost el, crud, curat, relatat chiar de cei care au dus pe umerii lor lupta anticomunista, fie in orase , in munti sau prin inchisorile comuniste, in lagare sau gulag, are posibilitatea sa citeasca publicatia „Memoria”, editata de A.F.D.P.R.
Totusi, mi-ai provocat o mare mirare cu acest editorial : cum se impaca adevarul istoric al crimelor securistilor din perioada de ocupatie bolsevica cu dragostea ta pentru echipa lor ( di-rectia na-bliudenia mo-lodesti )?
ANTIBOLSEVIC…DIXIT

bkalu (3 comentarii)  •  26 noiembrie 2010, 8:16

Adevarat! „Memorialul durerii” ar trebui sa fie obiect de studiu in scoli. Si ca o completare, sa ne gandim ca va fi din nou 16.12 peste cateva saptamani si vom afla din nou despre revolutia inceputa la Iasi si despre batalioanele de rusi care au facut dezordine in Timisoara in ’89 si probabil despre alte bazaconii.O zi mai tarziu , pe 17, cand un anume oras va fi in doliu, presa va fi din nou ocupata cu cu culoarea chilotilor unei dive agramate.

aliahmad (6 comentarii)  •  26 noiembrie 2010, 11:04

Un articol captivant (despre film) intr-un site de sport e uneori binevenit.

Dabija (5 comentarii)  •  26 noiembrie 2010, 13:02

Cristian, faptul ca s-a realizat un film despre Ion Gavrila este, dupa parerea mea, mai important decit calitatea lui. Este normal ca cei care au citit memoriile Mosului, grupate in volumul ,,Brazii se fring, dar nu se indoiesc” sa fie dezamagiti de orice ecranizare a acestuia. Partea buna e ca cei care au apreciat ceva din film fara sa citeasca in prealabil ,,Brazii…”, au ocazia sa afle mult mai multe despre fenomenul luptei armate anticomuniste din aceste memorii fabuloase. Volumele I si II ar trebui sa fie lectura obligatorie in liceu.

Kapano (3 comentarii)  •  26 noiembrie 2010, 13:48

Felicitari pentru articol, si sa il iertam pe regizor ca nu a facut un film mai bun. In acest caz, sa apreciem ca a deschis o portita. Eram copil cand auzeam de cei din munti care au incercat sa se opuna tiraniei comuniste. Multi, prea multi, au uitat cum era viata in iadul comunist.

emil (1 comentarii)  •  26 noiembrie 2010, 13:54

Nu sint de aceeasi parere. E adevarat ca apar unele mici nepotriviri, dar in ansamblu, mi-a placut filmul.
Asteptam sa vad cum prinde episodul Motrescu, si a inceput filmul cu el. A filmat splendid, a evitat patetismul, iar momentul cu Ana a fost exceptional. Epic, asta a fost: o lunga asteptare, punctata de hartuiala mai mult sau mai putin intensa a securitatii.

A simplificat momentul capturarii grupului Gavrila deoarece numai din aceasta poveste s-ar putea face un film; desi Ion Gavrila nu a fost de acord, despartindu-se de grup si ascunzindu-se, ceilalti au avut incredere intr-un tradator care le-a promis ca ii trece in Grecia (sperantele ca mai vin americanii se cam stinsesera). Ajunsi la Bucuresti, au fost capturati cind s-au urcat in autobuzul ce trebuia sa-i duca spre libertate. Au fost judecati si executati. Nu cred ca e cazul sa mai mentionam anchetele si schingiuirile. Episodul cu femeia arsa cu benzina nu e tocmai o inventie sau o scena violenta gratuita. Tradatorul a fost numit director de liceu la Fagaras si a primit o suma de bani. Si-a luat o masina. A murit intr-un accident auto pe la Azuga, unde se spune ca au baut apa si au privit ultima oara cerul cei pe care-i tradase.

Cred ca lui Ion Gavrila i-ar fi placut filmul.

Laura (2 comentarii)  •  26 noiembrie 2010, 14:45

Problema voastra e ca aveti asteptari formate de cinematograful american. (Intr-un fel chiar si de televiziunile din Romania ultimilor 20 de ani). De Rambo, Rocky, Superman, Spiderman sau macar vreun Mickey Rourke umflat de steroizi si incapabil sa faca altceva decat wrestling. Orice film care implica (si un) conflict armat va duce cu gandul cel putin la Save Privat Ryan. Va lipsesc tonele de sange, exploziile nesfarsite, injunghierea adversarului in timp ce-i spui „ssshhhh”. Vreti Mortal Kombat! muschi umflati, tendoane arcuite si sudoare.
*
Dar filmul nu e despre asa ceva. Si inainte sa comentati poate ar fi bine sa acordati cateva clipe de gandire si viziunii regizorale. Sau credeti ca nu merita efortul … chiar stiti voi mai bine? Oare de ce o fi tratat el zeci de eroi ai luptei anticomuniste fara sa-i diferentieze? Oare de ca n-a insistat asupra unuia sau altuia? De ce a prezentat „eroul la tinerete” ca un grup si nu ca un personaj singular? De ce tortionarii si activistii de partid sunt individualizati? Oare sa fi facut asta doar din lipsa de imaginatie sau lipsa de talent? Poate ar fi bine sa ne scuturam de obiceiul asta national de a scuipa pe tot si toate inainte de o minima analiza, nu credeti?
*
P.S. : Sigur ca v-a placut „sniper-ul” – e chiar a la americaine, nu-i asa? Mai-mai ca aminteste de vreun film mai vechi cu vreun Stallone …

Cristian Geambaşu (301 comentarii)  •  26 noiembrie 2010, 15:05

Laura

Nu am nici un fel de asteptari formate de cinematograful american, pentru simplul motiv ca nu sint fan al cinematografului american. Dar nu pot sa nu-i recunosc si anumite calitati – nu cele de tip Rambo (Stalone) sau Mickey Rourke, cred ca ma cam confunzi -, printre care si aceea de a sti sa spuna o poveste. Cind e de spus, cum a fost cazul si cu Portretul luptatorului la tinerete. Hai sa nu confundam Dogville sau Manderley cu insailarile noastre lipsite de substanta. Si iti pot da o multime de exemple de filme foarte bune in care „nu se intimpla nimic”. Iar filmul se scoate din atmosfera, din subinteles, din frumusetea si profunzimea tacerilor. Dar nu-i cazul cu filmul nostru. Sau asa mi se pare mie, mare fan de pelicule cu batai si capete in gura…

Nika (1 comentarii)  •  27 noiembrie 2010, 17:23

Despre acelasi film Maria Andries a scris un articol mult mai bun.
http://agenda.liternet.ro/articol/12514/Maria-Andries/Cumplita-e-libertatea-Portretul-luptatorului-la-tinerete.html

Laura (2 comentarii)  •  27 noiembrie 2010, 19:18

Cronica ideala, sau macar facuta dupa toate regulile ar fi trebuit sa inceapa de la titlu. Oare chiar nimeni n-a observat paralela cu titlul romanului lui James Joyce „A portret of an artist as a young man”? O fi vreo pura coincidenta care nici nu merita semnalata? Apoi, cum zicea cineva pe aici, de ce-o fi pus la inceput un citat din Rilke? Ar mai trebui enuntata povestea, fara a spune totul (altfel nu o sa mai fim curiosi sa mergem sa-l vedem) si comentate mijloacele artistice prin care ni s-a relatat ce era de relatat. Aici fiind vorba de cazuri reale, documentate de ambele parti prezente in conflict, cel mai probabil incadrarea filmului s-ar face intr-una din speciile astea noi aparute pe piata, intr-un fel asa cum zici tu: nici asa, nici altminterea, gen – sa-i zicem – docu-drama …
*
acestea fiind spuse, filmul prezinta viata partizanilor asa cum a fost ea. Lupta lor s-a dat in special cu foamea, frigul, frica, frustrarea, indoiala, tradarea sau „iudele” asa cum le numeste in alt citat, la sfarsitul filmului, Ogoranu insusi. Au luptat pentru un ideal care dupa un timp parea fara sens, absurd dar majoritatea au reusit pana la sfarsitul vietii sa si-l pastreze intact; au asteptat ceva ce stiau ca nu mai vine; au murit sperand ca macar noua ne va fi mai bine. N-a fost nimic spectaculos in viata aceea, de fugar prin paduri, a carui existenta se desfasura mai degraba intre doua bucati de mamaliga cu branza decat intre doua conflicte armate. In majoritatea timpului NU au fost conflicte armate ci doar marsuri nesfarsite intre doua sate, doua adaposturi, intre oameni crediciosi lor si tradatori. Fara femei frumoase care sa-i adore, fara galerie si fara aplauze la sfarsit. Iar cand se ajungea la conflict, mai degraba nu vroiau sa se omoare intre ei (cum ar fi sa-ti vezi un amic din copilarie printre cei in care trebuie sa tragi … sunt sigura c-au fost si cazuri din astea), de aici si numarul mic de victime.
*
ce sa zic, imi pare rau ca lipsa spectaculozitatii, a efectelor speciale, a ritmului impregnat deja in creierul nostru de genul american de film v-a dezamagit. In cazul asta n-ati fost la filmul care trebuie. Eu am fost emotionata cand l-am vazut si foarte marcata. Cred ca tot ce trebuia pus acolo a fost pus, chiar si singurul sarut posibil in acele conditii, straniu, un pic fortat si foarte, foarte tacut ……………….

Grey Wolf (8 comentarii)  •  28 noiembrie 2010, 23:43

Mie mi s-a parut un film destul de bun, peste medie. Stiti care e principala calitate a acestui film, domnule GEAMBASU ? ESTE UN ACT DE CURAJ, dincolo de demersul artistic, poate mai putin reusit. Filmul afirma, desigur in mod discret, cu totul neostentativ, UN ADEVAR ISTORIC: IMPORTANTA CONTRIBUTIEI LEGIONARILOR LA REZISTENTA ROMANEASCA ANTICOMUNISTA !
In ” Minunata Lume Noua ” pe care ne-a harazit-o demo-liberalismul, ca alternativa unica (falsa !!!) la regimul criminal comunist, acest film este ca un dus rece aplicat consumatorului imbecilizat de productii cinematografice holywoodiene…nu sunt critic de film, dar cunosc bine fenomenul rezistentei armate anticomuniste, cunosc cativa fosti luptatori anticomunisti nonagenari fata de care am respect imens si adanca afectiune, si pe baza acestor elemente consider realizarea lui Constantin Popescu jr. destul de realista.
Oricum, este un inceput. Numai de s-ar face mai multe in aceasta directie…

Mihnea (1 comentarii)  •  30 noiembrie 2010, 23:48

E foarte foarte bun filmul si asa, chit ca are unele minusuri. Mesajul conteaza. Din pacate recenzia pare doar din categoria „cum sa mai ma dau si eu interesant ca gica contra ca tot traiesc in democratie si imi permit sa vad nuante”.
Pe mine m-a facut fimul sa simt ceva, acru, crunt si viu: ce las si orb sunt eu cu problemele, dezamagirili si nervii mei din viata mea totusi atat de buna… ia sa traim ca ei macar cateva zile, ia sa nu avem nicio speranta pentru viitor… si apoi sa vedem daca ne mai arde de analize smechere si texte de salon.
Merita Ioan Gavrila un film mai bun… poate. Dar merita un film, exista, si asta e tot ce conteaza.

Dan-Florian Petre (3 comentarii)  •  24 decembrie 2010, 3:19

”Iubite cetitoriu, multe prostii ăi fi cetit de cînd eşti. Ceteşte, rogu-te, şi ceste şi, unde-i vede că nu-ţi vin la socoteală, ie pana în mînă şi dă şi tu altceva mai bun la ivală, că eu atîta m-am priceput şi atîta am făcut.”

La cat de putin se vorbeste azi despre eroismul de atunci (ca sa nu cumva sa trezim poporul sau sa deranjam somnul unor tortionari inca in viata beneficiari de pensii grase) aproape ca nu mai are nicio importanta cum iese un film despre rezistenta armata anticomunista…

Eu consider ca e un film care-ti ramane infipt in minte ca un holzsurub si care iti ridica o intrebare: eu ce-as fi facut?

Comentează