Cristian Geambaşu

Jurnalist box-to-box, de 25 de ani mereu în echipa ideală a presei de sport. Respectat, temut și foarte apreciat. Întotdeauna la obiect, tăios, fără ocolișuri

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cristian Geambaşu
România nu este o echipă!

Radicevici, Grbici, Mehmedovici. Pe bancă, Kim Rasmussen. Cunoștințe mai vechi, adversare mai noi. În zi bună, Muntenegru poate bate pe oricine. Dovadă victoria cu Norvegia la distanță de 5 goluri. România are nevoie tot de o victorie la măcar 5 […]

...

Taci!

Asistăm de niște ani la o degradare alarmantă a relației jucător-antrenor în tenis. Poate ar fi și mai potrivit să spunem jucătoare-antrenor, fiindcă majoritatea copleșitoare a situațiilor provin din tenisul feminin. Antologica secvență în care Sorana Cîrstea îi cere arbitrei […]

...

Cine este cel mai mare adversar al naționalei României?

Calculele hârtiei indicau naționala masculină de handbal a României favorită în dubla întâlnire cu omoloaga din Kosovo. Incredibil, mai există așa ceva! Naționala Kosovo este una dintre puținele reprezentative în fața căreia România mai poate fi considerată favorită. Ca să […]

...

Dinamo pe modelul Barcelona

Totuși, modelul propus de asociația DDB este inspirat din organizarea unor cluburi ca Barcelona.

Lucrul esențial în acest tip de conducere este absența unui patron, a unui privat care face doar ce îl taie capul. În cazul unor entități ca […]

...

Acești doctori care îl enervează pe Marica

Hai că nici LeBron James nu ar fi zis-o mai bine decât Ciprian Marica! „Ne-am săturat de ăștia scoși în față să bage groaza în populație” este o frază-manifest a zilelor pe care le trăim și numai un om cu […]

...

Olanda cheală contra Olanda pletoasă

Echipa lui Sneijder nu are farmecul echipei lui Cruyff. Nu-i exclus să fie un avantaj

Noul Cruyff se numeşte Wesley Sneijder. Asta e revelaţia de ultimă oră a olandezilor, care de 30 de ani continuă să-l vadă pe marele Johan […]

luni, 5 iulie 2010, 6:31

Echipa lui Sneijder nu are farmecul echipei lui Cruyff. Nu-i exclus să fie un avantaj

Noul Cruyff se numeşte Wesley Sneijder. Asta e revelaţia de ultimă oră a olandezilor, care de 30 de ani continuă să-l vadă pe marele Johan în orice tînăr fotbalist promiţător. Iluzia reîncarnării geniului funcţionează la multe din marile popoare fotbalistice. Brazilienii îl ghicesc pe nemuritorul Pele în toţi copiii cu dribling ai Copacabanei, fiecare gaucho mărunţel care jonglează cu mingea e noul Maradona. Mai lipsiţi de imaginaţie, fiindcă sînt mai ocupaţi cu munca, nemţii nu s-au gîndit să-i descopere pe noii Beckenbaueri sau Breitneri. Bineînţeles că noi respirăm ca sud-americanii, aşa că de la retragerea lui Hagi i-am înnobilat pe rînd pe Adi Ilie, pe Cătălin Munteanu, pe Laurenţiu Roşu, ba la un moment dat, cu diminutivul aferent, chiar şi pe Luţu. Zîmbiţi sau rîdeţi cu gura pînă la urechi?

Olanda lui Wesley Sneijder seamănă puţin cu Olanda lui Cruyff. Batavii şi-au păstrat însuşirile originare. Rigoare şi libertate la un loc. Portocaliii îmbină cu naturaleţe caracteristicile fotbalului anglo-saxon (forţă, vitalitate, disciplină) cu darurile istorice ale echipelor latine – tehnică bună, imaginaţie, dar şi o anumită inconsecvenţă în aplicarea planurilor tactice, altfel impecabile. Olandezii sînt şi nemţi, şi brazilieni. Şi englezi, şi argentinieni. Iar Bert van Marwijk i-a învăţat să fie şi italieni, acei italieni care cîştigau titluri mondiale, nu egalii Noii Zeelande.

Comparaţia cu Olanda lui Johan Cruyff se opreşte aici. Pentru că Olanda antrenată de Rinus Michels era mesagerul unor timpuri viitoare. Proiecţia spre altă lume a fotbalului eliberat de dogmă. Acea Olandă anunţa revoluţia în fotbal. Era frumuseţe şi descătuşare în echipa care dăruia oamenilor fotbalul total. Sistemul entropiei controlate, jocul bazat pe o calitate extraordinară a fotbaliştilor obligaţi să preia pe rînd sarcini ofensive şi defensive, devenind din finalizatori simpli recuperatori de baloane şi din creatori de faze doar distrugători ai acestora. Alături de Cruyff stăteau Neeskens, Rep, Rensenbrink şi Krol. Companionii lui Sneijder se numesc Ooijer, Van Bommel, Van Persie, Robben. Fără supărare, vorbim despre ligi diferite!

Cruyff era la la vremea respectivă cel mai bun jucător din lume, cîştigase de două ori Balonul de Aur şi era pe cale să-l cîştige pe al treilea. Se transfera la Barcelona, unde schimba destinul clubului. Era dirijor şi solist, stăpîn al vestiarului şi al terenului. Neeskens, locotenentul lui, i-a purtat cu onoare moştenirea la Mondialul din ’78, cînd Cruyff a refuzat să participe. Salt în timp. Sneijder cu Robben sînt produşii epocii noastre. Nişte fotbalişti buni spre foarte buni, harnici, serioşi, dar fără strălucirea predecesorilor. Iar aici, intră în discuţie şi aspectul estetic. Priviţi imaginile lui Cruyff, Neeskens, Rep şi Krol, apoi încercaţi să le suprapuneţi peste cele ale băieţilor de azi. Să vedeţi ce iese.

Luat de val, Frank de Boer a spus că Sneijder este cel mai determinant fotbalist de la Cruyff încoace. Secundul lui Van Marwijk e un bun negustor, dar care uită că de la Johan încoace Olanda a mai avut cîţiva fotbalişti determinanţi. Mi se pare că se numeau Van Basten, Gullit, Rijkaard, Ronald Koeman. Dar pentru că fotbalul are căi necunoscute, nu-i exclus ca această Olandă mai scrîşnită şi mai pleşuvă a lui Robben şi Sneijder să reuşească mai mult decît zeii Cruyff şi Neeskens.

Comentarii (38)Adaugă comentariu

Dana NL (8 comentarii)  •  5 iulie 2010, 19:15

Cristiane comparatia ta nu isi are rostul, e vorba de generatii diferite si comparatia e fara sens. Daca te-ai uita de exemplu la stilul din tenis de acum 20-30 de ani ai vedea ca nu se compara cu cel de azi asa si acelasi lucru e valabil si in fotbal.
Ce n-ai da sa avem si noi o asa reprezentativa plesuva si valoroasa ca olandezii.Ehee vise nene, vise! Deci, Hup Holland hup!

stn1c (3 comentarii)  •  5 iulie 2010, 19:51

cand sindromul fotbal mi-a intrat in sange,a fost datorita fotbalului perfect.iar acel fotbal perfect se juca la ac milan in perioada anilor 90…si cine era motorul echipei ?van basten,gullit,….de atunci pasiunea ptr portocala mecanica a crescut.cristi cea mai buna remarca e aceea a asemanarii cu jocul tacticizat asemanator cu cel al italiei 2006.iti dau gol,ai pierdut,clar..f greu sa intorci rezultatul.surprinzator a fost puterea de reactie,de stapanire de sine,si acea bine meritata pauza din meciul cu brazilia care a schimbat tot.au revenit atunci cand nimeni nu mai credea.probabil finala va fi olanda-germania,iar jocul nemtilor ii dau favoriti.dar veti avea surpriza sa vedeti k jocul lor nu se va mai lega exact k pana acum,in fata unei formatii prea bine organizate,si va fi un fiasco de goluri ale batavilor.un 3-0 inclin sa cred.cristiane vorbim dupa finala sa vedem dak am avut dreptate.

Rotten (1 comentarii)  •  5 iulie 2010, 19:52

Intr-adevar, Hup Holland Hup!
Sper sa castige Olanda WC-ul!

Stefan cel mic (2 comentarii)  •  5 iulie 2010, 20:10

Frumos scris, chiar nici nu are importanta daca cele doua generatii se pot compara…. Nene Geambasule am inceput sa te citesc numai pe matale, ca restu-s cam praf (mai putin nenea Vochin)…

student (1 comentarii)  •  5 iulie 2010, 20:26

apropos de fotbalisti olandezi determinanti… sa nu-i uitam pe Bergkamp, Seedorf, Kluivert, Davids, Van Nistelrooy…

catalin (1 comentarii)  •  5 iulie 2010, 22:31

fara suparare , nene Cristi , dar cand spui ca Robben , Van Bommel fac parte din alta liga ma face sa ma gandesc de 2 ori inainte sa mai intru la tine pe site….pai cu astia in echipa Olanda74 defila pe langa nemti….
asta ca sa nu mai spun de cele 2 articole cu scuipatii in care te contrazici flagrant…
pacat , imi pareai singurul ziarist de la noi….

Vali (106 comentarii)  •  5 iulie 2010, 22:32

Da, Cruyff chiar arata cum trebuie sa fi aratat Alexandru cel Mare: ca un zeu tanar si nemuritor. Si juca fotbal cum n-am vazut sa joace vreun om.
Pana la Maradona, fireste, care are aceeasi distanta intre el si Cruyff pe care o are olandezul fata de restul jucatorilor mari ai istoriei: Zidane, Di Stefano, Platini, Beckenbauer etc.

Dana NL (8 comentarii)  •  5 iulie 2010, 22:42

Mai Stefan cel mic vezi ca in „propozitie” e chiar vorba de o comparatie intre generatii asa ca nu merge chestia „comparatia nu conteaza” ca doar despre asta e vorba in caz ca ai uitat cumva.

Dana NL (8 comentarii)  •  5 iulie 2010, 22:47

mrn, rotten, chapeau!

al (2 comentarii)  •  6 iulie 2010, 0:53

Da, nu se compara jucatorii de ieri cu cei de azi! Cruyff e cel mai mare fotbalist pe care l-a dat Europa, venind imediat dupa marele PELE (de departe cel mai bunfotbalist al tuturor timpurilor) si Maradona.
Cu o tactica adecvta Oland de atunci, nascuta in retortele marelui si inegalabilului AJAX (cea mai mare echipa din istorie care umilea pe Milan in supercupa Europei cu 6-0 si in sferturile CCE pe Bayernul lui Muller si Beckenbauer, cu 4-0), ar umili Olanda de azi mai mult decat a facut-o acum 3 zile in prima repriza , Brazilia lui Dunga.
Totusi sper ca acesti chelbosi ai Olandei de azi, sa devina campioni mondiali. O merita din plin. Pentru istorie si pentru ceea ce a insemnat Jochan Cruyff!

tudorica (8 comentarii)  •  6 iulie 2010, 8:59

O deosebire destul de importanta fata de cele doua „Olande”, cea din trecut si cea de-acum, este ca cea din trecut juca mai mult cu inima. Cititi, daca aveti timp, interviuri cu Johann despre inceputurile sale fotbalistice. Johann, impreuna cu Neeskens, Rep, Rensenbrink şi Krol stateau la diferenta de cateva strazi in Amsterdam-ul de odinioara, jucand fotbal de dimineata pana seara. Sunt convins ca intre ei s-a sudat o prietenie de-o viata, fapt ce se simtea si pe teren. Se ajutau reciproc in finale de World Cup ca si pe vremea cand alergau dupa minge pe stradutele din spatele Amstel-ului. Respect Cruyff !
Si respect deopotriva vizionarului Stefan Covaci, care a dat si el putin din sufletul lui mare acestor „baieti” fantastici.

sfertodox (1 comentarii)  •  6 iulie 2010, 10:35

Într-adevăr, comparaţi cu predecesorii lor, olandezii de azi sunt cam banali… Şi ca imagine, şi ca joc !

flor (40 comentarii)  •  6 iulie 2010, 12:37

Nu cred ca am vazut la mondiale o echipa a Olandei mai cenusie decat cea actuala. A compara echipa din 74(adica: Jongbloed-Suurbier,Haan,Rijsberger,Kroll-Jansen,Neeskens,VanHanegem-Rep,Cruyff,Rensenbrick) cu echipa actuala a Olandei inseamna o desconsiderare a ultimei mari echipe din fotbalul mondial. Doar la nivel de cluburi s-a mai atins un asemenea nivel prin AC Milan 89-90. Aici vorbim despre nivelul inovativ de joc atins de aceste doua mari echipe fata de toate celelalte competitoare din epoca.

flor (40 comentarii)  •  6 iulie 2010, 12:40

Sa speram ca va castiga Uruguay, care fata de Olanda mai arata ca o echipa de fotbal.

badaeu (1 comentarii)  •  6 iulie 2010, 12:41

dupa mine singurul fotbalist determinant pentru olanda ca echipa nationala e van basten, pentru ca a adus cu golul superb din ’88 un titlu european. numai romanii contabilizeaza locurile doi. si sa nu se supere aparatorii icoanelor din trecut pe mine, dar pe langa seedorf, cruyff e mic. si nu doar fizic:)

Mircea (120 comentarii)  •  6 iulie 2010, 12:44

Nu stiu de ce dar cred ca Uruguay o sa incurce Olanda…Cred ca apogeul Olandei ca echipa a fost meciul cu Brazilia…. Pacat…

sandmann (52 comentarii)  •  6 iulie 2010, 13:29

asa cenusie cum e ea , are sanse la titlu ceea ce e cel mai important
mi-as dori si eu o Nationala a lui mutu cenusie dar in primele 4 ale lumii

vir (1 comentarii)  •  6 iulie 2010, 13:51

super comparatie. imeddiat ne explici ce fotbal frumos juca steaua 86 fata de inter 2010 … . observ la poporul roman, care se crede mare latin, o ura si o invidie fata de fiecare echipa care invinge impotrive unei echipe asa zis rude cu noi ( brazilia , argentia etc.), in cest caz olanda. cea din anii 70 a avut noroc ca era antrenor covacs ( a fost numele maghiariza ca el nu era de etnie maghiara 🙂 ) ca sa-i invete fotbal., altfel nu ar fi fost nici aia buni de nimic. noroc cu noi romanii in fotbal, ca altfel jucatori precum c ronaldo, ribery si dracu mai stie care ramaneau nedescoperiti 😉

adrian_237 (16 comentarii)  •  6 iulie 2010, 13:52

intr-adevar Olanda pierde la o comparatie,cu Olanda lui Cruyff,cu a lui van Basten sau chiar cu a lui Bergkamp,din punct de vedere al spectaculozitatii jocului sau a numelor sonore din echipa.Dar poate asta e Olanda care va castiga titlul mondial.
Mi-ar placea o finala Olanda-Spania!

vlllad (4 comentarii)  •  6 iulie 2010, 14:04

@student
Ai dreptate. Nu trebuie sa subestimam nici Olanda 94-98. Ea practic e puntea de legatura intre generatia lui van Basten si generatia actuala. Iar in 1998 chiar meritau finala.

Catalin (1 comentarii)  •  6 iulie 2010, 15:15

Foarte fain articol de aceea merita un post in plus.
Se spune ca oamenii in varsta traiesc din amintiri, in parte e adevarat. Am vazut Olanda lui Cruyff si era incantatoare ca still, tehnica, imagine, personalitate, etc. Cred insa ca si echipa de azi are avantajele ei si anume viteza mai mare, forta superioara, organizare mai buna. Sigur, nu e la fel de boema dar daca ar fi posibil un meci cu echipa din 74 as paria pe cei de acum. Nu are sens sa vorbim de lucruri imposibile insa in ’74 era aproape alt sport! Va grabiti cand spuneti ca Van Bommel, Van persie si mai ales Arjen Roben sunt din alta liga, pariez ca Roben alearga mai repede decat alerga Rep si ca Van Bommel e mai puternic pe recuperare decat Rensenbrink. Jocul s-a specializat destul de mult, a evoluat catre pragmatism pentru ca intre timp si sumele s-au schimbat… Nu cadeti prada romantismului, nu e cazul!
Numai bine!

Ion Ion (6 comentarii)  •  6 iulie 2010, 20:16

Domnule Geambasu,
Va scriu despre cel mai vizionat sport: fotbalul. Nu stiu cum colegii dvs, care scriu despre fotbal, cei mai numerosi, nu au sesizat in „Regulamentul privind statutul si transferul jucatorilor de fotbal” ce abuz inimaginabil a facut FRF prin intoducerea articolului 14: ” Contractele jucatorilor juniori” unde se incalca vadit regulamentul similar al FIFA, dar mai cu seama, prin folosirea sintagmei: ” este OBLIGAT sa semneze…” art 41 din Constitutia Romaniei si art. 3 din Codul Muncii, legi fundamentale in Romania. Astept o dezbatere si un raspuns pe aceasta tema.
Cu respect

mircea (1 comentarii)  •  6 iulie 2010, 23:55

Despre Olanda nimic de zis , o mica precizare despre italia, care deabea acum a reusit o performanta egala cu valoarea fotbalului practicat, pana acum performantele fiind superioare cu mult jocului prestat de ea.
merci

Dana NL (8 comentarii)  •  6 iulie 2010, 23:59

Olanda e in finala si orice comentariu gen cenusiu etc la adresa Olandei e tipic romanesc, ce vrei sa spui flor ca national romana e mai putin cenuise ca Olanda, Ha, ha, ha!
Nu traiti din amintiri, Campionatul Mondial 2010 se joaca acum!

corectorul (48 comentarii)  •  7 iulie 2010, 0:15

Pai Olanda asta cheala e singura echipa din lume care a castigat toate meciurile din preliminarii si de la Mondial!Exact de cand van Marwijk a preluat echipa!(Sunt sigur ca titlul ti l-a soptit Trica sau Becali!).Apoi,rad cu gura pana la urechi,dar nu de Adi Ilie,care macar marca pe la Mondiale,nu ca „Baloanele de Aur”de azi,la CM din Africa,care au plecat acasa cu buzele umflate.Fotbalul de azi are alt ritm;Beckenbauer statea cu mingea la picior si isi certa coechipierii (am revazut niste imagini),in timpul asta Ozil declanseaza doua contraatacuri.Daca stai si te uiti vine Felipe Melo,iti smulge piciorul si nu mai joci fotbal!Sau van Bommel,ca e tot aia!

hup (1 comentarii)  •  7 iulie 2010, 8:30

Sigur Olanda din 98 merita finala si poate chiar titlul. o echipa foarte frumoasa. Si olanda din 92 poate merita finala si aia din 2000. olanda intotdeauna cuceritoare, asta e cam a treia generatie buna din 88 incoace. bravo, medalii au deja. Sa vina trofeul!

Silviu (3 comentarii)  •  7 iulie 2010, 9:00

Din articole si comentarii se observa un lucru fara echivoc…99% dintre microbistii romani habar nu au de fotbal, practic nu prea inteleg nimic din ce intampla in jurul lor. Este timpul sa lasam nostalgia de o parte, Olanda de astazi ar matura pe jos cu cea a marelui Cruiff. Timpul de reactie s-a micsorat enorm iar spatiile s-au comprimat atat de mult…Olanda este o echipa solida de sus pana jos, poate doar portarul si fundasul dreapta Van der Wiel sunt putin sub nivelul celorlalti.

Aurelian N (1 comentarii)  •  7 iulie 2010, 11:48

Exista o mare problema cu aceasta actuala echipa a Olandei. Nu prea poti emite pretentii de campioana mondiala atata timp cat atacantul tau central (nr 9 Van Persie) nu ti-a inscris niciun gol. Nici el nici inlocuitorul lui – Huntelaar. Nu cred in Olanda – campioana mondiala. Mizez tot pe Germania.

Iker (5 comentarii)  •  7 iulie 2010, 12:32

Olanda a fost o echipa foarte fricoasa la acest mondial. O echipa capabila sa joace un fotbal foarte spectaculos, dar la ale carei meciuri era destul de greu sa nu adormi. Si nu a fost fricoasa numai cu Brazilia, ci si cu Japonia sau Slovacia cu care s-au ferit sa ia initiativa pana tarziu. Totusi au o valoare de incontestat, sunt foarte bine asezati in teren, dar 99% nu vor lua mondialul. Singura lor sansa ar fi sa joace cu Spania, alta echipa la care e tremura picioarele, dar ma cam indoiesc.

flor ptr Dana Nl (40 comentarii)  •  7 iulie 2010, 13:09

Nu prea intelegi despre ce este vorba. Te hazardezi infantil si pueril pentru ca eu nu am facut nici o referire la nationala Romaniei. Si sper ca ai vazut aseara ca marea echipa a Olandei a avut nevoie de arbitru (golul 2 din ofsaid) pentru a se detasa de Uruguay. Pe de alta parte Uruguay a etalat un joc superior Olandei si probabil ca in conditiile prezentei lui Luis Suarez si Lugano s- ar fi calificat fara problema.

flor ptr Silviu (40 comentarii)  •  7 iulie 2010, 13:12

Logica rudimentara. Olanda 74 a fost net superioara in contextul acelei perioade cand a dominat cu autoritate fotbalul mondial. Tu compari 1974 cu 2010 ceea ce dovedeste o infantilitate ridicola. Apropo, ai buletin ?

maistor kokir (76 comentarii)  •  7 iulie 2010, 14:09

tataie , ai uitat cum se juca in 74 , cu frana de mana trasa … matale nu vezi cat de mult s-a comprimat timpu si spatiu … unde sa mai faci ce faceau aia … ??

Liviu (1 comentarii)  •  7 iulie 2010, 15:12

cred si eu ca e o comparatie fortata, sunt alte timpuri. cum spunea cineva, intr-un eventual meci intre cele 2 generatii ar castiga actuala la scor. generatia ’70 n-ar face fata fizic, cred ca ar pierde din acest motiv constant mingea, apararile nu se mai compara, organizarea la fel. nu inseamna ca una sau alta e mai buna, sunt pur si simplu alte vremuri. olanda m-a dezamagit in meciul impotriva uruguayului si cred ca impotriva germaniei va pierde (nemtii au o cu totul alta organizare desi poate jucatori mai tineri/neexperimentati). impotriva spaniei ar avea o sansa.

cristi p (11 comentarii)  •  7 iulie 2010, 18:19

Olanda, la care tin, poate sa cistige o suta de cupe mondiale si nu va egala ce-a jucat portocala mecanica a lui van basten, gulit si rijkaard. Sunt doua moduri de a cistiga. Ori esti mai bun ori ceilalti sunt mai slabi. La aceste Mondiale nimeni n-a fost mai bun, eventual ceilalti au fost intotdeauna mai slabi.

steaua (1 comentarii)  •  7 iulie 2010, 18:48

eu cred ca olanda castiga campionatul batand germania in finala

Dana NL (8 comentarii)  •  7 iulie 2010, 19:41

Flor take a break ca nu poti judeca la rece, oftica e mare, hmm ca Olanda e in finala! Just for your understanding, in fotbal intotdeauna e un invingator si acela, ca vrei tu sau nu, a fost aseara Olanda asa ca hai nu iti roade unghiutele de ciuda ca e pacat de manichiura ta. Sa-ti trimit cadou un tricou portocaliu ca sa iti treaca supararea???

Dana NL (8 comentarii)  •  7 iulie 2010, 19:46

Aurelian, just for the sake of truth, Huntelaar a inscris un gol la acest mondial.
Silviu chapeau pentru ce ai scris, subscriu!

Villa (1 comentarii)  •  8 iulie 2010, 3:23

atat am de zis: Olanda intotdeauna incantatoare, Spania mereu cuceritoare, o finala de vis:)

Comentează