Cristian Geambaşu

Jurnalist box-to-box, de 25 de ani mereu în echipa ideală a presei de sport. Respectat, temut și foarte apreciat. Întotdeauna la obiect, tăios, fără ocolișuri

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cristian Geambaşu
România nu este o echipă!

Radicevici, Grbici, Mehmedovici. Pe bancă, Kim Rasmussen. Cunoștințe mai vechi, adversare mai noi. În zi bună, Muntenegru poate bate pe oricine. Dovadă victoria cu Norvegia la distanță de 5 goluri. România are nevoie tot de o victorie la măcar 5 […]

...

Taci!

Asistăm de niște ani la o degradare alarmantă a relației jucător-antrenor în tenis. Poate ar fi și mai potrivit să spunem jucătoare-antrenor, fiindcă majoritatea copleșitoare a situațiilor provin din tenisul feminin. Antologica secvență în care Sorana Cîrstea îi cere arbitrei […]

...

Cine este cel mai mare adversar al naționalei României?

Calculele hârtiei indicau naționala masculină de handbal a României favorită în dubla întâlnire cu omoloaga din Kosovo. Incredibil, mai există așa ceva! Naționala Kosovo este una dintre puținele reprezentative în fața căreia România mai poate fi considerată favorită. Ca să […]

...

Dinamo pe modelul Barcelona

Totuși, modelul propus de asociația DDB este inspirat din organizarea unor cluburi ca Barcelona.

Lucrul esențial în acest tip de conducere este absența unui patron, a unui privat care face doar ce îl taie capul. În cazul unor entități ca […]

...

Acești doctori care îl enervează pe Marica

Hai că nici LeBron James nu ar fi zis-o mai bine decât Ciprian Marica! „Ne-am săturat de ăștia scoși în față să bage groaza în populație” este o frază-manifest a zilelor pe care le trăim și numai un om cu […]

...

Bute şi bunii români

Boxul e o lume pentru cei puternici, dar mai ales pentru cei cu spatele asigurat

Au trecut cîteva zile şi vînătăile s-au mai tras de pe faţa lui Bute. Dacă aceea era faţa unui învingător, atunci, domnule Rudel Obreja şi […]

luni, 27 octombrie 2008, 6:23

Boxul e o lume pentru cei puternici, dar mai ales pentru cei cu spatele asigurat

Au trecut cîteva zile şi vînătăile s-au mai tras de pe faţa lui Bute. Dacă aceea era faţa unui învingător, atunci, domnule Rudel Obreja şi domnilor mari specialişti ai „nobilei arte”, recunoaştem, avem o percepţie diferită asupra acestui sport! E drept, n-am practicat boxul, dar ca spectatori cu ceva vechime ne putem exprima. Pentru că la viaţa noastră am mai urmărit nişte meciuri şi ne-am format unele impresii. Poate greşite, dar impresii. De exemplu. I-am văzut boxînd pe Carlos Monzon contra lui Nino Benvenutti, pe Cassius Clay versus Oscar Bonavena, din nou Clay, dar împotriva lui Joe Frazier, apoi pe Muhammad Ali, care era tot Clay, împotriva lui George Foreman. Şi pe mulţi alţii. Joe Luis, Ray Sugar Leonard. Rocky Marciano. Documentarele cu meciurile lor stau la dispoziţia tuturor, aşa că nu e vreun motiv de laudă în această enumerare.

Acum, că am divulgat o parte din bibliografie (boxeografie?), să trecem la partida dintre românul Lucian Bute şi mexicanul Andrade. Care ne-a amintit în mod straniu de celebrul meci Jack Dempsey-Gene Tunney. Ultimul a scăpat de knockout la fel ca Bute al nostru, beneficiind de complicitatea arbitrului. Care a uitat să numere pînă la 10. De fapt n-a uitat, a suferit fenomenul de dilatare a timpului. Şi uite aşa un knockout s-a transformat într-o victorie ruşinoasă a celui pus la podea. Contrar cursului meciului, dar nu asta conta în momentul respectiv.

Ne mai spune Rudel Obreja că la acel nivel al boxului profesionist nu se fac mînării. Ne scuzaţi, dar tocmai la acel nivel sînt mai mari! Mai precis, la toate nivelurile boxului, altfel n-am mai pricepe sensul episodului Beijing. Din negura timpului şi pînă în zilele noastre. Am revăzut recent pe GSP TV întîlnirea aceea năstruşnică dintre ex-puşcăriaşul Sing Sing Sonny Liston şi acelaşi obsedant Clay. Viitorul Muhammad Ali îl deposeda de titlul greilor pe Liston după un meci trucat vizibil de la mii de kilometri de celebra arenă Madison Square Garden. După nişte ani, am mai văzut cum reuşea Foreman să-şi recupereze centura de campion pe la vreo 50 de ani. Alt circ ieftin.  

Bute şi-a păstrat centura de campion al versiunii IBF pentru că Interbox a fost mai tare decît Golden Boy Promotion, organizaţia care-l tutelează pe Librado Andrade. Restul sînt şopîrle din şerpăria mondială numită pretenţios box profesionist. Dacă mai avea o brumă de inocenţă, Bute a pierdut-o la meciul cu mexicanul. Repetăm. Dacă aceea de la sfîrşitul meciului cu mexicanul Andrade era faţa unui învingător, înseamnă că noi nu mai pricepem nimic. Şi ştiţi de ce? Pentru că boxul nu e o ştiinţă esoterică, ci o formă organizată de bătaie între doi bărbaţi, la sfîrşitul căreia orice novice trebuie să observe cu ochiul liber cine e cel care a luat-o pe coajă. Iertat fie-ne limbajul neacademic, domnilor specialişti. În rest, urmează ritualul consacrat. Băiatul nostru va reveni în patrie, unde e aşteptat cu sarmale, cîrnaţi şi aplauze. Cei care au altă părere, ca Doroftei de exemplu, nu sînt buni români.  

Comentarii (75)Adaugă comentariu

august (1 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 12:12

A fi roman nu inseamna a nu fi obiectiv. Nu stiu regulamentele din box dar sa fii declarat invingator in conditiile in care abia te ridici din genunchi si nu poti sa stai pe picioare decit rezemat de corzi mi se pare sub demnitatea unui sportiv adevarat.Fie ca suntem romani, fie ca suntem mexicani sau oricine am fi trebuie sa fim inainte de toate SINCERI: VICTORIA ESTE DUBIOASA si trebuie rezolvata aceasta problema cu o revansa. Este vorba, torusi, de titlul un mondial…

bbusoi (2 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 12:27

Sunt strain de box si sincer nici nu am vazut meciul, dar e vizibil de la o posta ca nea geambasu a dat cu bata in balta. Pornind de la aprecierea „fetei” lui bute care nu arata ca cea a unui campion. Apropo de treaba asta si de faptul ca esti foarte „vizionat” in materie de box, imi amintesc de ceva mare boxer britanic care nu a reusit sa castige titlul suprem tocmai datorita faptului ca ii crapa foarte repede pielea si sangera, iar adversarii de calibru profitau de acest aspect, fortand arbitrul sa intrerupa meciul datorita sangerarii abundente, poate afli tu despre cine e vorba. Doi la mana se pare ca nici macar nu ai bagat 5 minute nasul in regulamentul de box, din cate am citit pe mai multe site-uri se daduse anuntul ca s-a intrat in ultimele 10 secunde ale partidei in momentul in care Bute a fost trimis la podea, ceea ce inseamna ca era suficient sa se ridice in picioare, indiferent cum, chiar daca era inconstient si numaratoarea s-ar fi oprit, lucru pe care am inteles ca l-a facut cu ajutorul corzilor. ***

hadjy (2 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 12:47

domnule geambasu, as dori sa va rog sa va uitati la fata lui dorin doroftei atunci cand a devenit campion mondial(si dumnealui un mare contestatar al lui lucian). ***

hadjy (2 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 12:48

dar fata lui doroftei…..? cum era? de campion?

eugen (11 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 13:33

SPRE CUNOSTINTA DV…..D-LE GEAMBASU…………….ALBII AU O CALITATE A PIELII MAI SLABA DECAT A CELORLALTE RASE………..SI ASTA SE VEDE MAI ALES IN BOX….IAR BUTE S-A RIDICAT …….IAR DACA ANDRADE RESPECTA REGULAMENTUL……SI MAI AVEA CEVA TIMP….ERA ALTA DISCUTIE………..BUTE A AVUT NOROC SI ATAT…………A CONDUS TOT MECIUL……..NU ERA CUM SA AIBA O DECIZIE IMPOTRIVA……..

eugen (11 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 13:35

SI PT AUGUST….CUM ADICA……” ERA SUN DEMNITATEA UNUI SPORTIV SA SE TINA DE CORZI”???DANSUL A STAT IN VREUN RING VREODATA SI A SIMTIT CUM E SA RAMAI DOAR VOINTA SI NICI UN STROP DE VLAGA????VORBESTE AIUREA!!

bubu (1 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 13:39

dumneata esti comentator.ok. dar nu credeam ca esti si doctor! sau poate un campion nu are voie sa ia pumni , sa se umfle le ochi , sa aiba vreo arcada sparta…sau alte urme de pe urma unui meci de CENTURA , pusa in joc . poate in felul asta iese campion… arbitru . cateodata nici ala , daca o incaseaza din greseala :)))). cu un pic de atentie vedeai ca mai erau 7 sec de box pana la final si LUCIAN s-a ridicat la 8 sec , caci el trebuia doar sa se ridice. toti specialistii straini , adica cei americani , in special ( care sunt cei mai buni ) il dau invingator pe roman , numai romanii ( unii ) vad altceva! PACAT!!!

mafalda (2 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 13:55

dle geambasu daca nu te pricepi la box,logic ar fi sa nu scrii(pt. a nu fi ridicol).CITEZ din articol-„BUTE nu avea fata de anvingator” si te laudai ca ai vazut meciurile „CLAY-FRAZIER”.DESI ai vazut meciurile,este evident ca n-ai anteles nimic-in primul meci,FRAZIER A CASTIGAT LA PUNCTE…si avea fata „carne vie”….asa ca teoria cu fata de invingator***

gusti (11 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 14:03

conform regulamentului,tinand cont ca era vorba de ultima repriza,gongul nu te poate salva de la numaratoare,deci,sportivul numarat trebuie sa fie apt sa continue lupta.Tot respectul pt. Bute,dar chiar daca nu tinem cont ca numaratoarea a durat 17 secunde in loc de 8(si nu 10,pt. ca atunci s-ar fi oprit automat meciul)boxeurul roman nu arata a fi capabil de a continua lupta.Din pacate regulamentul spune clar ca Bute a pierdut meciul.

Mihai (3 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 14:07

Pe Doroftei l-a bătut cântarul. Ha ha ah ha ha.

reddog (32 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 14:22

Eu am vazut meciul si pot spune ca Bute a controlat meciul aproape in totalitate,e drept ca finalul a fost dramatic dar Bute a castigat absolut meritat,arbitrul nu a facut altceva decat sa aplice regulamentul.Cititi regulamentul IBF si dupa aia vorbiti Dl. Geambasu.

Cristi (4 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 14:27

Domnule Geambasu, aici kiar ati dat-o cu bata in balta; romanii, tot romani:mai invidiosi decat orice natie de pe lumea asta: pai daca se sunase gongul, ce conteaza daca arata mai rau sau nu?? Exista si acolo un regulament: v-as ruga sa va limitati numai la fotbal,daca din box intelegeti sa vedeti doar cine si-a luat-o pe coaja; comentariul, se vede de la o posta ca e tendentios; asa, la fel pot sa zic si de Doroftei, alt invidios: romanii se sapa intre ei; asta e: si hai Dinamo, sa stiu ca tineti cu Dinamo, poate or sa castige iar campionatu…si sa se lute in turul 2,max 3 :)))))

Grey Wolf (3 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 14:30

Felicitari pentru articol, domnule. Aveti dreptate, dar Bute mai poate repara inca lucrurile,in mod partial, acordandu-i adversarului revansa. CRED CA ASTA AR TREBUI SA FACA.

Vasile Chirita (1 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 14:33

Domnule Geambasu, dvs sunteti un ziarist versat, cu multe cunostinte in aceasta meserie si cu multa experienta in regulile si in stiinta sporturilor. Sportul se deosebeste de alte preocupari/activitati, jocuri ale omului disputate spontan, poate chiar haotic, prin legile si prin regulile care stabilesc desfasurarea si desnodamantul acelui joc, stabilind atributiile tuturor participantilor la jocul sportiv in cauza, precum si pe castigatorul jocului. Hazardul, dorintele particulare si deseori subiective n-au ce cauta in forma organizata a activitatii sportive. Eu ma mir cum un personaj care ar trebui sa militeze pentru civilizatie si obiectivitate in desfasurarea jocurilor sportive, incearca sa introduca subiectivismul si hotararile haotice. Domnule Geambasu, ati gresit profund ! Aici nu este vorba de patriotism sau de supraaprecierea evolutiei d-lui Lucian Bute pentru ca dansul a dominat acel meci, castigandu-l detasat. Cred ca retineti ca domnul Andrade a fost doborat si numarat, la randul sau, in limitele eceluiasi regulament, cand d-l Bute s-a conformat si s-a dus in coltul indicat de arbitru, fara comentarii si parlamentari cu acesta, dand dovada de cunoasterea regulilor, de sportivitate, civilizatie, de fair play, de respectarea adversarului sau, asa cum spune regula. Regret ca ziaristi ca dvs. Pot sa scrie „in zeflemea” si cu o ironie care nu va aduc laude, mai de graba invers. Atletul Bute a castigat detasat acea partida si n-are de ce sa-i fie jena. Daca retineti, d-l Bute, in mod sportiv si elegant, a spus ca nu s-a temut si nu se teme de adversarul sau, aratandu-se dispus sa-i acorde d-lui Andrade revansa. Iata de ce, raman la convingerea ca dvs ati gresit profund in calitatea ce o aveti. Va urez succes pe mai departe, asa cum, de altfel, meritati. Va rog sa ma iertati daca am gresit cu ceva. Cu stima. V. Chirita

ion con (1 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 14:41

d-le geambasu (…ce-onsemna asta?) asta e… ai o parere si o exprimi sau mai bine zis o expui.noi oameni cu inima neagra si avizi de barfa te citim. ni-se injecteaza ochii,dam in cardiopatie,ne tremura genunchii ca la capre…si tot te citim.ca suntem undeva din ce in ce mai departe,mandrii de vreun’ romanas de-al nostru,devenim prin prisma ta desueti. asta e .****

mafalda (2 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 14:46

PT. GUSTI,CASCAVAL..GEAMBASU…Daca ar fi fost manarie,arbitrul l-ar fi numarat atunci cand BUTE se dezechilibrase si se retragea spre corzi(mai erau 15 secunde panala final).Referitor la episodul final,cand BUTE a cazut la podea,trebuie sa inteleaga toata lumea ca mai erau 10 secunde pana la gongul final-ko esti cand nu te ridici in picioare pana la 10 !!! BUTE la opt era in picioare sprijinit de corzi,practic nu mai era timp pt. o lovitura!!!CE arbitru era in stare sa-l declare ko,cand el era in picioare si timpul de joc expirase!!! RESTUL,sunt speculatii de genul ca nu era lucid sa reia lupta….ca era kd…meciul se terminase si el era in picioare,asta trebuie sa intelegem!!!!

din ucraina (7 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 14:53

toti comentati,toti vorbiti…dar cati ati fost boxeri de aici? cati aveti macar o repriza in box? cati din voi…?asta e sport pentru oameni adevarati, nu oricine rezista in acest sport…luand zilnic pumni la antrenamente…va inchipuiti ce inseamna pregatirea unui meci de box? nici nu aveti idee….bute nu are voie sa fie contestat dupa acest meci, pentru ca ne gandim la doroftei, in meciul in care a castigat centura…acel meci trebuia sa fie pierdut de el…a pierdut si la puncte si la impresie…

MTV (12 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 14:57

Gresesti,Geambasule.Uite,in caz de revansa[si asa ar trebui],sunt sigur ca Bute castiga clar.PS:da,boxul e o jungla,bine ca Bute se descurca.E mai bine sa fie furat ca-n codru ca Doroftei cu Spadafora?!

blackevels (1 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 14:59

D-le Geambasu,cu tot respectul,nu sunt de acord cu parerea dv.Noi romanii am fost furati pe unde am fost prinsi…asa ca va zic: ca roman,ma simt mai confortabil asa decat daca situatia ar fi fost invers,adica victoria i s-ar fi cuvenit lui Lucian si…nu i s-ar fi dat !!! Imi amintesc foarte multe situatii in care pugilisti romani au fost deposedati de victorii incontestabile prin decizii scandaloase si frustrante…Sa mai simta domnule si altii frustrarile!

MIRCEA (1 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 15:19

DOMNULE GEAMBASU LASA-NE CU COMENTARIILE TALE SI FII SI TU ROMAN.

rossi (4 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 15:36

bai Cascaval si ce ai fi vrut sa faca Bute???sa nu primeasca centura???ai jucat vreodata box ? nu ai rezista nici un minut in ring …i-ai vazut pe smekerii de la k1 ca dupa 3 reprize sunt morti de oboseala ??? imagineaza-ti cum esti dupa 12 reprize …adu-ti aminte de Morosanu ( moartea din Carpati ) ca nu duce 2 reprize si toata lumea il ridica in slavi…

usher (1 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 15:37

nu ai inteles nimic geambasule,***
Arbitru a respectat regulamentul, adica a inceput numaratoarea abia cand Andrade s-a dus in coltul lui.
Probabil era groogy de la pumni pentru ca altfel stia sa fuga in colt, ar fi fost in avantajul lui.
A avut noroc lucian, dar sa spui ca a fost manareala e cam mult.
Crezi ca peste tot e ca pe malurile dambovitei?
Eu zic sa vb tu de becali ca la alte sporturi esti tamaine…no offence!

laur (1 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 15:56

Eu stiam ca un meci revansa se acorda de cel care a devenit campion si ii este acordata fostului…..probleme de interpretare, ma rog. Legal o fi castigat Bute dar moral…..Andrade de departe…..
”sa vedem meciul revansa”….

Oby (16 comentarii)  •  28 octombrie 2008, 16:59

Cristi, limiteaza-te la fotbal, acolo le mai nimeresti (cand esti obiectiv). Am vazut meciul filmat din 2 unghiuri diferite, mai intai in direct pe satelit la canadieni si apoi inregistrat in High-Definition pe cablu la americani. Nu intotdeauna modul cum arata fata unui boxeur reflecta invingatorul. Doroftei avea arcadele sparte la fiecare meci, el boxand cu capul inainte din cauza alonjei mici si din cauza sensibilitatii pielii din zona arcadelor singera des din contacte. Totusi, nimeni nu-i contesta victoriile. Hematomul de sub ochiul drept al lui Bute, care ti-a lasat impresia ca Lucian ar fi fost casapit de mexican, a fost provocat de o lovitura cu capul nesanctionata de arbitru chiar inainte de Knock Down. Arbitrul a facut rau ca l-a lasat pe Andrade sa loveasca la ceafa si peste urechi in ultima repriza, fara sa-i dea macar un avertisment. Cred ca nu ai avut ocazia sa vezi nici macar inregistrarea meciului, altfel ai fi vazut ca si fata mexicanului era tumefiata, cu o taietura urata deasupra ochiului stang. Statisticile arata clar ca Bute i-a carat pumni cu nemiluita, fiind castigator in 10 din 12 reprize. Bute a gresit prin faptul ca nu a refuzat lupta in ultima repriza, desi stia ca a castigat clar la puncte. Sa trecem la momentul KD-ului: Bute a cazut mai mult din extenuare, se vede cum in ultima repriza nu-l mai asculta picioarele, nu-si mai poate ridica mainile sa se apere, parca ar fost drogata apa ce a baut-o intre reprize. In momentul in care a cazut, se intrase deja in ultimile 5 secunde de lupta. Regulamentul IBF spune ca nu poate fi salvat de gong, adica numaratoarea nu se putea opri la 3, la 4 sau la 5, deci tot ce trebuia sa faca era sa se ridice pana termina arbitrul numaratoarea care in IBF se face pana la 8, nu pana la 10. Gongul suna abia dupa ce termina arbitrul numaratoarea, chiar daca in momentul caderii ar mai fi ramas doar o secunda din meci. Pe reluari, si comentarorii francezi si cei americani au numarat cu voce tare secundele care au trecut de la momentul caderii pana cand s-a ridicat Lucian ajutandu-se de corzile ringului, chiar daca arbitrul era ocupat sa-l trimita pe Andrade in coltul neutru si nu numara. Au trecut doar 6 secunde si Lucian a fost in picioare, iar partida, chiar daca arbitrul numara neregulamentar, asa cum vrei tu, era oricum terminata. Chiar daca a iscat controverse prin timpul lung de la cadere pana la terminarea numaratorii, arbitrul a procedat corect. Dupa KD, Andrade s-a dus in coltul antrenorului sau, in loc sa se duca in coltul neutru. Dupa ce a ajuns in coltul neutru, arbitrul a inceput numaratoarea, insa Andrade nu a ramas acolo, ci a inaintat vreo 2-3 metri spre centrul ringului, nerabdator sa-l termine pe Bute. Arbitrul a oprit numaratoarea si l-a trimis din nou in colt. La reluarea numaratorii a gresit arbitrul, deoarece nu a continuat de unde ramasese (6), ci cu 2 secunde mai devreme (4), insa Bute era de secunde bune in picioare (arbitrul nici nu apucase sa inceapa numaratoarea), iar partida era oricum incheiata. Afirmatia ta cum ca Interbox e mai tare ca Golden Boy e total falsa. Golden Boy e un gigant in comparatie cu Interbox. Gen Goliath vs David, sau pe intelesul tau, Dinamo vs Otelul (in repriza a doua, dupa butoanele de rigoare de la pauza). Tine in minte faptul ca un arbitru a fost american (Florida), unul canadian si unul englez. Americanul, care ar fi trbuit normal sa traba pentru Andrade a dat 117-110 pentru Bute, iar canadianul doar 115-111 pentru Bute. Daca va fi cazul unei revanse (cu toate ca normal e randul altora acum sa fie challanger), Bute nu va mai face greseala de acum, cand a vrut sa-l domine pana la final pe mexican. Isi va doza mai bine eforul si va castiga, chiar daca mai strans la puncte. Andrade e doar un bun incasator, Lucian este un boxeur mult mai complet. Daca ai nevoie de inregistrarea meciului in High-Def, trimite la dchldiu@yahoo.com adresa ta de mail si-ti trimit un link la Network Storage-ul meu de unde poti sa download-ezi meciul.

Rellu (1 comentarii)  •  7 noiembrie 2008, 1:36

Desollée cum puteti sa-l blamati pe BUTE ?
Oare nu ati vazut tot meciul ? Cati arbitrii oare erau ?
ANDRADE ce ati vazut in special la EL ? Un maciucar.ori Bute este un tehnician forte ! muncitor, si ambitios.
Dorin va placut ? pai daaa un bun Boxeor ! si totusi un pic de neatentie si o fost KO.in ultimul meci.
asta inseamna ca ROMANII nu sant buni ?
Hai sa nu fim carcotasi.
E bine sa mai respectam un pic si tara noastra !
chiar de santem prin toata lumea imprastiati .

Comentează