Cristian Geambaşu

Jurnalist box-to-box, de 25 de ani mereu în echipa ideală a presei de sport. Respectat, temut și foarte apreciat. Întotdeauna la obiect, tăios, fără ocolișuri

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cristian Geambaşu
România nu este o echipă!

Radicevici, Grbici, Mehmedovici. Pe bancă, Kim Rasmussen. Cunoștințe mai vechi, adversare mai noi. În zi bună, Muntenegru poate bate pe oricine. Dovadă victoria cu Norvegia la distanță de 5 goluri. România are nevoie tot de o victorie la măcar 5 […]

...

Taci!

Asistăm de niște ani la o degradare alarmantă a relației jucător-antrenor în tenis. Poate ar fi și mai potrivit să spunem jucătoare-antrenor, fiindcă majoritatea copleșitoare a situațiilor provin din tenisul feminin. Antologica secvență în care Sorana Cîrstea îi cere arbitrei […]

...

Cine este cel mai mare adversar al naționalei României?

Calculele hârtiei indicau naționala masculină de handbal a României favorită în dubla întâlnire cu omoloaga din Kosovo. Incredibil, mai există așa ceva! Naționala Kosovo este una dintre puținele reprezentative în fața căreia România mai poate fi considerată favorită. Ca să […]

...

Dinamo pe modelul Barcelona

Totuși, modelul propus de asociația DDB este inspirat din organizarea unor cluburi ca Barcelona.

Lucrul esențial în acest tip de conducere este absența unui patron, a unui privat care face doar ce îl taie capul. În cazul unor entități ca […]

...

Acești doctori care îl enervează pe Marica

Hai că nici LeBron James nu ar fi zis-o mai bine decât Ciprian Marica! „Ne-am săturat de ăștia scoși în față să bage groaza în populație” este o frază-manifest a zilelor pe care le trăim și numai un om cu […]

...

Când mielul nu a mai zăcut pe Broadway

Sau o foarte scurtă istorie a rock-ului contemporan, de la compromisurile rușinoase ale anilor ‘80-‘90 până la renașterea din anii 2000

Permalink to Când mielul nu a mai zăcut pe Broadway
duminică, 12 aprilie 2020, 8:45

Cam prea mult ancorați în trecut și un pic snobi, ni s-a părut că timpul s-a oprit, el însuși subjugat de acele sunete. Muzica în jurul căreia ridicaserăm un altar și căreia continuam să îi aducem ofrande era sublimă, dar părea să respingă orice fel de moștenitori. Marile trupe ale anilor ’70-’80 începuseră să sufere de boli cronice, mai degrabă profesionale decât din cauza vârstei. Idolii noștri erau încă oameni tineri, dar orgoliile, erodarea relațiilor în grup, ambițiile (planurile) personale, blazarea, rutina și o oboseală firească, toate acționau ca o otravă.

Dezertarea

Peter Gabriel a plecat din Genesis după capodopera „The Lamb Lies Down on Broadway” și a lăsat în urmă o formație alcătuită din muzicieni excepționali (Tony Banks, Michael Rutherford, Phil Collins, Steve Hackett), dar care în lipsa unui veritabil lider spiritual au migrat treptat, dar implacabil, spre zona comercialului. Bineînțeles, Genesis nu și-a câștigat popularitatea și notorietatea mondială cu „Foxtrot” sau „Nursery Crime”, ci cu producții discutabile ca „Duke” sau „Abacab”. Ironie teribilă, Peter Gabriel însuși, geniul inovator, histrionicul, scandalosul și cameleonicul, s-a transformat în timp-record într-un cântăreț pop-rock.

Totul pentru bănuți!

O, da, cu priză la masele largi, populare! Doar că metamorfoza celui care provoca publicul de la Londra și de la Paris într-o fantoșă care, chipurile, explorează și alte genuri muzicale îi șochează și acum pe aceia dintre noi care cred în basme cu Feți-Frumoși insensibili la compromisuri cu balaurii disco-pop-ului. Sub pretextul că experimentează, Peter Gabriel a demonstrat și el cât de scurt poate fi drumul de la sublim la ridicol. Să ne iluzionăm totuși că la mijloc nu a fost un blackout, ci doar dorința de a câștiga mai ușor niște bani. Bănuți, cum se spune acum.

Waters, creator și distrugător

Pink Floyd, legendarul, miticul Floyd a fost alt exemplu celebru de implozie a unui mit. Roger Waters, unul dintre fondatori și omul care cu timpul preluase puterea ideologică (și nu numai) – imediat după „Animals”, prin orientarea către un mesaj militant, în dauna psihedelicului -, a părăsit trupa după „Final Cut”, prin ’83. Nu înainte de a-l fi concediat pe organistul Rick Wright, pe care îl considera un muzician mediocru, incapabil de progres. „The Wall” (‘79) fusese un triumf (nu neapărat prin bogăția temelor muzicale, cât prin straturile mesajului), dar anunța marea schismă. Waters, care era autorul integral al versurilor încă de la „Dark Side of the Moon”, compunea acum și muzica într-o proporție zdrobitoare.

Iluzia că Pink Floyd mai trăia

Trupa nu și-a mai revenit niciodată cu adevărat după cataclismul despărțirii de Roger Waters, chiar dacă încercările lui David Gilmour, coliderul muzical al band-ului și în epoca Waters, nu au fost eșecuri. Albumele „A Momentary Lapse of Reason” (’87) și „Division Bell” (‘94), șapte ani distanță între materiale!!, plus cele câteva concerte care le-au însoțit, cu montări fastuoase (vezi „Delicate Sound of Thunder” ori „Earls Court”, au dat cumva iluzia că Pink Floyd este un organism viu. Fals, fuseseră doar spasme înaintea finalului. La fel de fals ca zvonul, derivat în legendă, potrivit căruia Syd Barrett și-a trăit viața într-un ospiciu după ce a plecat (a fost împins să plece?) din trupă. Dar asta este o poveste în poveste și merită un articol separat. Pentru pasionații de perpetua legendă Pink Floyd aș recomanda excepționala carte „Pink Floyd în roșu” a italianului Michele Mari, un superb amestec de ficțiune și narațiune jurnalistică.

Migrarea gustului publicului și compromisurile

Led Zeppelin și-a încheiat existența brusc în momentul dispariției bateristului John Bonham, victimă a abuzului de alcool. Era doar o formă de respect extrem pentru fostul coleg de aventuri de tot felul sau prilejul ieșirii spectaculoase din scenă într-un moment în care cam secase inspirația? Nu vom afla niciodată. Emerson Lake&Palmer s-a rupt în bucăți fiindcă toți cei trei membri aveau ambiții muzicale personale sau au fost aspirați de alte proiecte. S-au reunit apoi în mai multe rânduri, dar cu rezultate modeste. Și tot așa, exemplele pot continua. Dezagregarea marilor formații a mers mână în mână cu migrarea gustului publicului către zona muzicii comerciale. Pop, disco, reggae, punk, tehno. Cei care au supraviețuit au făcut-o cu sacrificii și cu mari compromisuri. Cazurile Yes și Rush mi se par grăitoare despre cum poți coborî din stratosferă în mină.

Pantaloni bufanți și ritmuri disco

Dacă asculți și vezi imagini cu ei în anii (de tristă amintire) ‘80-‘90, ori ți se strânge inima (cei mai simțitori), ori te încearcă o senzație de stânjeneală. Inclusiv moda vestimentară a vremii era caraghioasă, nu doar muzica pe care o interpretau. Da, dar au supraviețuit, îi apără mulți. Corect. Pentru că după producții ritmate și în ton cu timpul, ca „90125” și „Big Generator” (Yes) sau „Hold Your Fire” (Rush), la sfârșitul anilor ‘90 oamenii s-au dezbrăcat de pantalonii aceia bufanți și de compromisurile făcute în numele continuității. Și au revenit la ce știau. „Talk”, „Open Your Eyes” și „Magnification” mi se par unele dintre albumele prin care Yes a reușit, pur și simplu, să renască în epoca modernă.

Paradoxul Marillion

Paradoxal, Marillion rămâne trupa cea mai curajoasă a acelor ani, tocmai pentru că îndrăznise să abordeze exact tipul de muzică la care, oportuniști, renunțaseră monștrii sacri. Paradoxal, fiindcă Marillion s-a născut în acei ani (mai exact în 1979), ai marilor compromisuri. Grație lui Fish, apoi lui Steve Hogarth, Marillion a arătat în două variante distincte că rabatul de la calitate este doar o opțiune, nu o cale. Iar lucrări precum „Script for a Jester’s Tear”, „Misplaced Childhood” (epoca Fish), „Brave”, „Marbles” (epoca Hogarth) sunt documente de muzică serioasă, de neo-progressive rock cum i-ar încadra specialiștii.

Înapoi în prezent!

Și ajungem în anii 2000. Un pic obosiți, mai bătrâni, mai descurajați unii dintre noi. Cei care au reușit totuși să se debaraseze de ideea preconcepută că „muzica asta e gata, și-a trăit traiul, și-a mâncat mălaiul!” vor fi avut surpriza și bucuria să descopere că mai este viață pe Pământul stăpânit odinioară de Peter Gabriel, Jan Anderson, David Gilmour, Jimmy Page, Rick Wakeman. Dinozaurii au urmași! „Dream Theater”, „Transatlantic”, „Flower Kings”, „Spock’s Beard”, „Opeth”, „Soen” sau „Their Dogs Were Astronauts” sunt doar câteva nume de continuatori de ținută ai curentului progressive rock, cu nuanțele noi numite progressive metal ori symphonic rock.

Personalitățile zilelor noastre sunt de regulă muzicieni cu școală, cu respect pentru trecut și încredere în viitor. John Petrucci, Mike Portnoy, Neal Morse, Arjen Lucassen sau Roine Stolt sunt doar câțiva dintre ei. Mai tineri, englezii de la Anathema, după ce au trecut prin purgatoriul numit death/doom, s-au alăturat și ei grupului de tipi încăpățânați care consideră că acest gen de muzică are nu doar un prezent, ci și un viitor solid. O muzică în care se topesc și acum elemente clasice, jazz, folk, tonalități celtice ori indiene, ba chiar influențe rap. Nu o dată ne aflăm în fața unor montări impresionante, de opere rock cu zeci de artiști pe scenă, iar aici experimentul Ayreon (care strânge crema acestei muzici o dată pe an în câteva concerte, totul pro bono) mi se pare cel mai fericit.

Dincolo de zgură

Cu precădere olandezii și scandinavii au dezvoltat curentul symphonic gothic cu ramificațiile symphonic metal ori gothic metal prin exponenți de vază ca Epica, Within Temptation, Nightwish, Amorphis, Soen. Italienii contribuie cu Lacuna Coil, o trupă demnă de tot respectul. Vocile unor soliste de talia Tarjei Turunen (ex Nightwish), Simone Simons (Epica), Sharon den Adel (Within Temptation), Cristina Scabbia (Lacuna Coil) sau Anneke van Giersbergen refac puntea cu inegalabila Annie Haslam de la Renaissance. Sigur, este și destulă zgură pe piață, dar sunt și multe lucruri care așteaptă să fie descoperite. Fără prejudecăți (cum am procedat la un moment dat mulți dintre noi, bătrânii talibani), cu bucuria de a-i sprijini pe niște oameni care nu au ales calea ușoară, a comercialului, a confortului financiar.

Evoluția și involuția lui Steven Wilson

Pe care a ales-o, mai nou, și omul pe care, până mai an, îl consideram personalitatea cea mai importantă a rock-ului cult al timpurilor noastre. Doamnelor și domnilor, vi-l prezint pe marele Steven Wilson! Uriașul, inegalabilul Steven Wilson. Creatorul și fondatorul Porcupine Tree, o excepțională trupă de rock progresiv. Născută, nășită, crescută și transportată în celebritate de domnul Steven Wilson, compozitor, aranjor, poet, chitarist, solist vocal, maestru al mixajelor și orice mai vrea el. Autor total, demiurg al muzicii. Doar că pe Steven Wilson, genialul, veșnic nemulțumitul și workaholic-ul Steven Wilson l-a atins petergabrielia, boala lui Peter Gabriel adică.

Primul simptom al bolii a fost mai întâi înghețarea apoi uciderea Porcupine Tree, pe motiv că alde Gavin Garisson (recrutat în timp-record de King Crimson!), Collin Edwin sau Richard Barbieri, foștii colegi de trupă, aveau prostul gust să nu vrea altceva decât rock progresiv. După un pasaj prin jazz rock, perioadă în care a fost înconjurat de muzicieni prestigioși, Steven Wilson a trecut cu arme și bagaje în zona muzicii disco-pop, sub același pretext subțire, invocat odinioară de Peter Gabriel, că experimentează. Păcat, păcat de rock-ul vărsat! Nu este lobotomizare, ci tot compromis. În schimb, dacă vreți muzică de calitate, din perioada în care Steven Wilson nu fusese substituit de un individ dubios, ascultați cu toată încrederea „The Sky Moves Sideways”, „Lightbulb Sun”, „Deadwing, „In Absentia”. Îndrăznesc să spun că merită efortul, iar platformele online de procurare a muzicii sunt la îndemâna oricui. A oricui vrea să iasă din rutină și divertisment facil.

Și sigur că tot ce ați citit aici este o părere personală. O istorie cu totul subiectivă, asumată după foarte mulți ani de audiții și mai ales de concerte la care am avut satisfacția să întâlnesc oameni cu care împărtășeam aceleași bucurii și dezamăgiri. Mai ales cu gândul la ei am scris aceste (multe) rânduri.

Comentarii (27)Adaugă comentariu

sucuiso (8 comentarii)  •  12 aprilie 2020, 23:25

Dl Geambasu, vă felicit pentru curajul de a aborda o tema mai mult decât elitistă,o tema care se adresează unui public foarte restrâns. Felicitări!!! Din curajul de a aborda o asemena temă, îmi dau seama că ați ajuns într-un punct al carierei jurnalistice,în care contează în principal conținutul mesajului,calitatea mesajului și mai puțin audiența. Apropo de conținut, absolut de acord cu dvs,cu precizarea că nivelul de astăzi este, totuși, inferior,celui de referință.

itu52 (288 comentarii)  •  12 aprilie 2020, 23:42

Cioc, cioc ... se poate? Putem tropăi și noi piticii? Fain, fain de tătul lui. Zic și eu, că ar merita să stecurăm printre giganți, Phoenix_ul care din ”62 până în ”77 au abordat numeroase subgenuri ale rock-ului. Pe vremea aia muzica bună se procura greu, difuzoarele căminelor studențești, grație unor pasionați, erau paradisul muzicii. Așa-i dl. Știreanu? În fine, Phoenix sare gardul în 1977, se ia la trântă cu capitalismul și se destramă, se readună cu spărturi, dar fără succesul de odinioară. Uriași pentru noi, mici pentru nemți, ratează gloria apuseană a formației cât și pe cea individuală. Mi-am permis asta pentru că au fost „cometa rock-ului” la noi. Ne-ai lăsat două articole ghid și cred că nu mică ți-a fost munca de documentare și redactare. Sper ca cititorii șă-ți fie de ajutor pentru a realiza un material așa cum îți dorești, pentru că aici e vorba de pasiune, nu de numărat oi.

Cristian Geambaşu (913 comentarii)  •  13 aprilie 2020, 0:28

Munca de redactare a fost substanțială, da. Lungimea articolelor stă cumva mărturie. Cea de documentare nu a fost chiar atât de mare, sunt lucruri care fac parte dintr-un bagaj personal sentimental. Sper să nu sune a lipsă de modestie. Mulțumesc pentru mesaj și pentru completări. Poate cândva o să mă opresc și asupra rock-ului românesc.

Luca Turilli (1 comentarii)  •  13 aprilie 2020, 0:03

"Italienii contribuie cu Lacuna Coil," Ba mai degrabă cu Rhapsody of Fire ...

Ayreon (3 comentarii)  •  13 aprilie 2020, 1:18

Frumos scris,domnule Geambasu...Ar fi multe de vorbit pe tema asta,pacat ca romana mea se poticneste destul de des... A propos Peter Gabriel,logica ar spune ca a parasit Genesis in 75 deoarece si-a dat seama ca in acea formula el nu va putea fi niciodata prim violonist...exact ca si in cazul lui Fish si Marillion...cu mentiunea ca de-a lungul anilor Fish a reusit sa daruiasca lumii cateva bijuterii(parerea mea) plus texte unul si unul...dar era altceva decat Marillion din perioada 82-88. Cazul lui Steven Wilson este un pic diferit...de-a lungul intregii cariere el a fost vioara numarul 1 in toate colaborarile pe care le-a avut,Porcupine Tree si-au luat ghiozdanele si au plecat acasa deoarece el insusi a decis acest lucru.Si asa numita muzica mai "usoara" el deja incepuse sa cocheteze cu ea inca din 2001 si proiectul Blackfield,impreuna cu Aviv Geffen...The Sky Moves Sideways a iesit dupa 2001...La fel In Absentia sau Deadwing. A propos Aviv Geffen,el este cel care i-a recomandat-o lui Wilson pe Ninette Tayeb,cu care a colaborat pe ultimele 2 discuri...Wilson tot cauta in acea perioada o voce feminina Gavin Harisson si Richard Barbieri au cariere frumoase in perioada aceasta,post Porcupine tree...Harisson,cand nu este in turneu cu King Crimson(cu 3 bateristi!!...)colaboreaza cu o trupa deosebita,The Pineapple Thief.Recomand cu caldura pentru cei ce nu au atins dubiectul...Bruce Soord e fantastic,in stilul lui Wilson...Creierul trupei. Eu.care eram un fanatic al productiilor lungi,instrumentale,cu solouri fara sfarsit,in ultimii ani am observat cum incet-incet mi se rotunjesc colturile...deodata m-am surprins cum caut melodia,compozitia...armonia.Asa am ajuns la trupe de vis :Pendragon,Arena,Magic Pie din Norvegia,din Polonia Quidam(destramati intre timp).Riverside,Albion Domnule Geambasu,la pasajele care se ocupa cu symphonic metal mi-a sarit in ochi absentza unui nume din lista D-vs: Floor Jansen. Noapte buna...To be continued

the_gunner (10 comentarii)  •  13 aprilie 2020, 5:03

D-le ,după citirea articolului unii ar fi tentați sa creadă ca sinteti un bun cunoscător de muzica .Ei bine ,personal ,consider ca ca aveți lacune serioase . De ce nu pomeniți nimic de eforturile de toată lauda ale trupei AC/DC ? Sau de ridicolul in care s-a scufundat Rolling Stones.La ultimul spectacol aici a fost 3/4 stadion gol ,iar Mick Jagger lua timp Off tot mai des .Il blamați pe Waters pt colapsul lui Pink Floyd ? Ei bine ,nu numai eu,dar vestiti comentatori și critici il considera cea mai mare minte muzicală a secolului trecut .A TREBUIT sa plece solo .Gilmore il sufoca și plafona ! Cit despre idolul Dvs,cine facă-se e Peter Gabriel ?

Cristian Geambaşu (913 comentarii)  •  13 aprilie 2020, 10:11

Dacă întrebați cine "facă-se" e Peter Gabriel e totuși cam mult. Dar mă rog, fiecare cu ac/dc ul lui

Sorin (1 comentarii)  •  13 aprilie 2020, 9:53

Felicitari pentru subiect, Felicitari pentru articol!!!

Dan T (46 comentarii)  •  13 aprilie 2020, 9:58

Waters e rusinea muzicii rock ALL TIMES. Norocul lor a fost ca a venit David G altfel erau doar o amintire trista.

Cristian Geambaşu (913 comentarii)  •  13 aprilie 2020, 10:14

Exagerați. Waters este o personalitate. Că suntem sau nu de acord cu militantismului lui, să nu uităm că dincolo de muzică el este omul care a scris versurile la toate albumele începând cu Dark Side of the Moon. Și nu sunt poezii de copii de clasa a doua

Dan T (46 comentarii)  •  13 aprilie 2020, 10:36

Domnule Geambasu, imi place raspunsul dvs, fara patima, arata ca sunteti foarte in tema cu acest domeniu. Eu raman cu Gilmour, solo-urile lui la chitara te inalta la cer iar acolo nu exista versuri, exista doar geniul lui muzical.

Bibi (33 comentarii)  •  13 aprilie 2020, 11:58

Cristi, multumesc !

Ayreon (3 comentarii)  •  13 aprilie 2020, 12:01

A propos Ayreon...unul din festivalurile importante de prog din Europa se deruleaza in fiecare vara timp de 3 zile la amfiteatrul din Loreley in Germania...undeva pe malul Rihn-ului. Ei bine, Ayreon impreuna cu Pendragon ar fi trebuit sa fie headliners in a doua seara de festival(Sunt vreo...10 ore de muzica in fiecare zi)...Spun "ar fi trebuit" deoarece e greu de crezut ca pana atunci perioada aceasta blestemata va trece...Oricum,daca se va intampla un miracol si totul va reveni la normal,recomand cu caldura acest eveniment,Night Of The Prog...cine e vandut prog-ului cu siguranta nu va regreta... Adevarul este ca m-am intrebat daca acum in Romania exista o scena a prog-ului...prin anii 70 erau clujenii de la Experimental Q,in rest nu-mi amintesc decat de trupe de rock...exceptie faceau poate Rosu si Negru din perioada lui Nancy Brandes...Era ceva neconventional,un fel de amestec intre Chicago si Blood Sweat &Tears,evident pastrand proportiile... Si au mai fost Progresiv TM...cred ca pe la sfarsitul anilor 70 a iesit la lumina Puterea Muzicii...productia execrabila(Electrecord cred),insa muzica ca concept era fantastica...

Cristian Geambaşu (913 comentarii)  •  13 aprilie 2020, 17:44

Cunosc demult festivalul Loreley, nu am ajuns acolo dar am văzut multe concerte înregistrate acolo. La noi, da, Progresiv TM, poate Columna. Sfinx-ul lui Dan Aldea, care tocmai s-a stins. Dar hai să fim sinceri, cu riscul să părem în nu știu ce fel - nepatrioți, snobi, elitiști - nu am avut cine știe ce muzică prog rock. Avem noi altele, nu asta. Cam ca la fotbal, suntem pe undeva prin urna a treia valorică, dacă îmi permiteți comparația

Victor Gradinariu (1 comentarii)  •  13 aprilie 2020, 13:09

Cred ca ati uitat sa pomeniti de Sigur Ros. Si cred ca si de Mars Volta. Iar de muzica indie si fenomenul "Madchester"(despre Stone Roses ce opinie aveti?) nu stiu de ce un ati scris niciun rind. In rest, parca am scris eu insumi articolul de mai sus!

Cristian Geambaşu (913 comentarii)  •  13 aprilie 2020, 13:39

Mars Volta nu am ascultat, Sigur Ros, da. Sună interesant, dar nu mă dau în vânt, probabil e chestie de gust. Nici nu prea știu unde să îi încadrez, dar repet nu trebuie să ni se suprapună gusturile 100%. Iar articolul era oricum foarte stufos, mai erau lucruri de spus. Și mărturisesc că nu știam de fenomenul Madchester, o să mă documentez. Chiar pe toate nu am pretenția că le știu

Cristi (3 comentarii)  •  13 aprilie 2020, 14:15

Bravo tizule! Felicitari pentru tema abordata! Unul din lucrurile care ne poat ajuta in vremurile acestea tulburi este muzica buna ! Si ceea ce ai mentionat mai sus ESTE muzica buna!

mg (232 comentarii)  •  13 aprilie 2020, 15:23

..la nivel planetar, un grup foarte restrâns de oameni vizualizează un fel de panglici colorate în timp ce aud muzica. E o curiozitate care ne convinge o dată în plus că, dincolo de urechi și de cortexul auditiv, magia se petrece undeva în creier. Vibrațiile muzicii, codate și mai apoi decodificate ajung la soft-ul care recreează ceea ce ne-a ajuns la urechi. Tot în creier(în sistemul de recompensă) se află și juriul(dopamina) care-ntr-o nanosecundă dă verdictul : go-for-it sau stay away. Și de-aici fiecare cu damblaua lui. De la Bach la manele, orice poate să producă plăcerea mult râvnită. Există și destui cărora muzica nu le spune nimic. Și nu devine după facultăți.. Anhedonia muzicală e asociată cu o reducere a interacținunii dintre cortexul auditiv și sistemul de recompense. Să fim, prin urmare, înțelegători unii cu alții, gusturile nu se discută. Dă-o tare-n difuzoare, dar nu chiar în toiul nopții și cu ferestrele larg deschise.. "From the begining" se aude bine și low-level..

Cristian Geambaşu (913 comentarii)  •  13 aprilie 2020, 17:51

Sigur că plăcerea mult râvnită poate veni și de la Bach, și de la manele. Dar, dincolo de snobism ieftin, mai vine și din bun gust și dintr-un anumit nivel cultural. Că și porcului îi plac grăunțele, dar nu înseamnă că a atins Nirvana.

Iuliuflp (1 comentarii)  •  13 aprilie 2020, 16:02

Felicititari pentru articol, bine scris și documentat. Sigur este o părere personală articolul, dar ați fi putut menționa formații ca Anathema (ați făcut-o) sau Paradise Lost (“ inventatorii” subgenului gothic ), trupa care, părerea mea este o trupa inovativa pentru muzica rock. Sau trupe mai noi de prog. rock ca Mastodon.

Resiteanu’ Exilat (54 comentarii)  •  13 aprilie 2020, 17:06

Desigur, aici e vorba de opinii si gusturi muzicale strict personale. Exista o diversitate de opinii despre definitia "muzicii bune" sau ce inseamna caraghios sau de prost gust. Daca universul muzical al unora se restrange la Pink Floyd, Led Zeppelin, Yes , Genesis, etc, bine. Foarte bine pentru ei (voi). Dar sa afirmati ca celelalte genuri muzicale sunt niste cacofonii teribile, e prea mult (inclusiv muzica din '80-90 si mai tarziu). Nu e deloc teribil ca la unii le place, Roxy Music, (the) Style Council, Clash, Beat, Madness, Toasters, Tina Turner, Midnight Oil, Melbourne Ska Orchestra, Police, Coldplay, Fits and Tantrums, I'm from Barcelona, etc,. Asa numitul element "comercial" trebuie luat cu un graunte de sare. Da, valsurile familiei Strauss au avut un mare succes comercial ATUNCI si au ramas nemuritoare ACUM. In definitiv, totul are ca scop un succes comercial Unii dintre noi, asteptam performanta celor Trei Tenori la fel de mult ca Mondialul de fotbal. Cu ani in urma, am avut privilegiul de a merge sa'l vad pe regretatul Luciano Pavarotti "pe viu", o seara memorabila! Vorbim de un mare succes comercial. Sanatate si repect pentru toti si toate gusturile muzicale!

Cristian Geambaşu (913 comentarii)  •  13 aprilie 2020, 17:57

Dacă un produs se vinde bine, asta nu presupune neapărat lipsa calității. Aici vă dau dreptate. Și nu vorbim doar de muzică. Nu toți scriitorii de succes sunt minori și nu toți cei de neînțeles sunt genii. De exemplu. Dar eu mă refeream la un anumit gen de muzică de nișă, asumat. Pact care apoi a fost încălcat cu producții facile, cel puțin din punctul meu de vedere. Nu acuz, nu am această calitate, doar deplângeam o stare de fapt.

mg (232 comentarii)  •  14 aprilie 2020, 10:25

..dețineți niște adevăruri pe care noi, muritorii de rând, cu greu le deslușim.. Sunteți convins că Iosif Sava, de exemplu, asculta Bach dintr-un snobism ieftin? În ce privește Nirvana și porcul, nu am dubii. Știți mai bine.. :)

di livio (158 comentarii)  •  14 aprilie 2020, 16:27

pinkfloydiștii din nirvana și domnu Daum ot ***...nirvana ipocriziei

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Comentează