Cristian Geambaşu

Jurnalist box-to-box, de 25 de ani mereu în echipa ideală a presei de sport. Respectat, temut și foarte apreciat. Întotdeauna la obiect, tăios, fără ocolișuri

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cristian Geambaşu
România nu este o echipă!

Radicevici, Grbici, Mehmedovici. Pe bancă, Kim Rasmussen. Cunoștințe mai vechi, adversare mai noi. În zi bună, Muntenegru poate bate pe oricine. Dovadă victoria cu Norvegia la distanță de 5 goluri. România are nevoie tot de o victorie la măcar 5 […]

...

Taci!

Asistăm de niște ani la o degradare alarmantă a relației jucător-antrenor în tenis. Poate ar fi și mai potrivit să spunem jucătoare-antrenor, fiindcă majoritatea copleșitoare a situațiilor provin din tenisul feminin. Antologica secvență în care Sorana Cîrstea îi cere arbitrei […]

...

Cine este cel mai mare adversar al naționalei României?

Calculele hârtiei indicau naționala masculină de handbal a României favorită în dubla întâlnire cu omoloaga din Kosovo. Incredibil, mai există așa ceva! Naționala Kosovo este una dintre puținele reprezentative în fața căreia România mai poate fi considerată favorită. Ca să […]

...

Dinamo pe modelul Barcelona

Totuși, modelul propus de asociația DDB este inspirat din organizarea unor cluburi ca Barcelona.

Lucrul esențial în acest tip de conducere este absența unui patron, a unui privat care face doar ce îl taie capul. În cazul unor entități ca […]

...

Acești doctori care îl enervează pe Marica

Hai că nici LeBron James nu ar fi zis-o mai bine decât Ciprian Marica! „Ne-am săturat de ăștia scoși în față să bage groaza în populație” este o frază-manifest a zilelor pe care le trăim și numai un om cu […]

...

Afară, afară! Cu cine din ţară?

Subiectul a făcut vâlvă. Aşa se întâmplă de fiecare dată când la mijloc sunt ungurii

Permalink to Afară, afară! Cu cine din ţară?
joi, 15 noiembrie 2018, 6:22

Mirosim că e prilej să ne umflăm puţin muşchii naţionali când în peisaj apar ungurii. E mai uşor decât să umfli venitul pe cap de locuitor. Carevasăzică, Sepsi şi Csikszereda sunt echipe de fotbal care activează în ligile fotbalistice din România, dar sunt finanţate de Guvernul maghiar. Până la urmă, e de bine, e de rău? Sau nicicum?

Trotuarul nostru, trotuarul lor
A circulat o anecdotă la începutul anului 1990, cu puţin timp înainte de tulburările etnice de la Târgu Mureş. Pe fondul tensiunilor apărute din senin, vorba vine, între comunitatea românească şi cea maghiară din Ardeal, se făcea că Gheorghe şi Janoş purtau o discuţie ca între prieteni ce se aflau din copilărie. Amândoi oameni cu carte, cu meserii respectabile. „Tu îţi dai seama?”, îi spune Gheorghe lui Janoş. „O să ajungem ca românii să circule pe un trotuar, iar ungurii pe celălalt”. Amicul Janoş îi răspunde sec. „Cred că ai dreptate, măi Gheorghe. Cu precizarea că trotuarul nostru va fi cel curat, iar al vostru plin de gunoaie”.

Noi păstrăm ecosistemul
Cu tot patriotismul de care suntem capabili, mi se pare că anecdota cu Gheorghe şi cu Janoş sintetizează situaţia de acum, când am aflat cu neştirbită stupoare patriotică despre capitalul maghiar care susţine cluburile din Sfântu Gheorghe şi Miercurea Ciuc. Pe trotuarul „lor” este curăţenie şi ordine, lumea nu flegmează pe jos, nu aruncă peturi. Stadioanele „lor” sunt îngrijite şi nu putrezesc din cauza infiltraţiilor apei din pânza freatică. Pe trotuarul „nostru” se simte dorinţa de a păstra intact ecosistemul. Bălăriile cresc în voie, insectele şi micile reptile se simt protejate. Ruinele numite altădată tribune colcăie de resturi menajere şi de indiferenţă. Ca să nu vi se pară că fabulez, priviţi spre Stadionul Dinamo şi spre Stadionul Farul. Sunt doar două exemple sugestive dintr-o colecţie pe care o cunoaştem cu toţii.

Spre Budapest, nu spre Bucharest
Bine, bine, şi ce urmăresc ungurii ăştia cu Sepsi şi cu Csikszereda? Previzibil, un profit fotbalistic şi de imagine. Finanţarea paralelă a academiilor de copii şi juniori, o dată cu aceea a cluburilor, va alimenta echipele şi naţionalele ungare la toate nivelurile de vârstă. Acolo, prin filtrul Academiei Puskas, se vor duce majoritatea, să nu ne minţim! Poate vor fi şi unii care vor opta pentru România în măsura în care vor simţi că la Budapesta e prea mare înghesuială. Sau în ipoteza puţin probabilă că proiectul românesc se va dovedi mai tentant decât cel maghiar.

Restul sunt lozinci patrio(re)tarde, frustrări şi excese. Aici, la ultimele două capitole, ne luptăm parte-n parte. Ei ne fac ţigani, punându-şi la staţia de amplificare imnurile maghiar şi secuiesc, noi îi strigăm bozgori şi îi trimitem afară din ţară. Ceea ce se pare îşi şi doresc mulţi dintre micuţii fotbalişti crescuţi la Sfântu Gheorghe şi la Miercurea Ciuc. Nici aşa nu o scoatem la capăt.

Comentarii (68)Adaugă comentariu

Carmen M (1 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 18:48

Bravo, domnule Geambasu. Sunteti printre putinii care au curajul sa scrie pe acest subiect

Gabriel Gavril (1 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 18:54

Cu complectarea ca aceste echipe sunt conduse de Neagoe si Suciu doi romani respectati care au trimis jucatori la nationala mica Romaneasca .

Vlad (3 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 18:55

Când PMB da bani pentru CSM e se ***, când Orban da la sepsi e de aplaudat, atitudine ipocrita sau pur și simplu anti-românească a reacției gsp? Sau amândouă?

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

addy (5 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 18:56

o intrebare, eu daca scriu *** sau *** sunt "moderat". Voi de ce aveti voie?

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Observator (211 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 19:00

Ei, diferenta dintre maghiari si romani nu-i chiar atat de mare pe cat spuneti, si ma refer la spiritul de ordine si la curatenie! Nici cu promptitudinea si cu modestia nu stau mai bine, m-am lamurit in aceste privinte in urma unei colaborari esuate cu un conducator din cadrul clubului SEPSI! Cu infuziile de capital de la statul maghiar, stadioanele sunt decente, insa cel din Miercurea Ciuc este din start prea mic pentru eventuale aspiratii de mai bine (adica la mai mult de Liga a II-a) si fara nocturna; nici cel din Sf. Gheorghe nu-i cine stie ce, lifting-ul suferit fiind in pur stil romanesc, cu cabine (pentru transmisii) si loje (daca pot fi numite astfel) sub nivelul micutei arene din Harghita! Maghiarii ramasesera in urma cu infrastructura fotbalistica, insa au punctat binisor in ultimul timp la acest capitol, acum avand cateva arene noi si moderne, chiar daca cele inaugurate deja sunt toate mai mici decat Cluj Arena si Ion Oblemenco! O.

luis (32 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 19:00

Atat imnul maghiar ,cat si imnul secuiesc ,sunt cantate de sute de ani.Ne definesc ca natiune,nu are legatura cu romanii.Sunt simbolurile noastre,nu inteleg de ce-i irita pe romani.Oare tot asa de iritati sunt daca in Ucraina,Sarbia,Ungaria etc romanii isi canta imnul,imnurile si folosesc steagul national?Nu cred.

Mihai231 (11 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 19:04

Când am ajuns în Germania ceva timp în urmă, am stat de vorba cu trei - patru persoane de origine italiană și i-am intrebatv:"bun... Bun și care este necazul, cu ce este mai bună Germania decât Italia?!". Oamenii aflați de peste 40 de ani aici, muncind, mi-au răspuns :"Să nu crezi ca aici cei din politică nu fura dar, fura puțin sau aproape inexistent, la noi în Italia, toți din politică te jecmanesc!".... Apoi am stat de vn cu un sicilian și ii explicam ca îmi lipsește Italia, marea, etc.. Se uita la mine și rade (nu avea mai mult de 25 de ani) îmi spune :" Știi ca am fost anul trecut acasă în Sicilia, de sărbătorile de iarnă cu soția totul ok,după o săptămână nu am mai rezistat și am venit încoace!"... Cam așa se întâmplă și la noi, diferența de mentalitate, dacă să zicem guvernul României dădea bani unei echipe românești, romanul care se ocupa de echipa, se preocupa mai întâi cum să își însușească jumătate din suma, apoi dacă mai rămânea bani mai investea la club, ori nu este ca ungurul nu ar fi curat, dar nu este ca romanul, ce te mai uimește când "niște amărâte de plăcute reflectorizante" au rezistat 24 de ore pana sa fie furate, ne miram ca stadionul național este praf și pulbere, a costat cu cel puțin 25% mai mult decât era normal, banii au întrat în conturile unora, padutule se taie la tot pasul 65% din populație fură, acesta este tristul adevăr!

David (1 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 19:10

***

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

axel (48 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 19:10

Patriotarde, bine spus. De ce nu le oferim noi conditii mai bune sa vina copiii aia la Brasov, de pilda? Sau de ce nu trimitem si noi niste manuale, niste calculatoare, niste profesori romanilor din Basarabia daca vrem sa sarbatorim Centenarul si altfel decat dand din gura? La un singur capitol Academia de la Czsick... Miercurea Ciuc sta prost. Daca scrie in contract sa fie 80% unguri, e de competenta CNCD :))

Andrei (1 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 19:12

Nu e bine, ca nu le da lor. Tot romanul viseaza sa faca afaceri cu statul ca sa poata face si el o combinatie ceva si sa devina peste noapte GIGI BECALI 2(dar pe banii statului)

Mihai231 (11 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 19:15

Ah și uitasem, adevărat ce spui Cristi, nu am fost niciodată în Covasna și Harghita, dar mi-au povestit cei care trec de multe ori pe acolo... Este mult mai curat, mult mai curat decât în celelalte județe ale tarii...!

Freddy RE (1 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 19:31

Nenicutza, Mai bine nu scriai chestia asta. Pe bune. Daca aveai norma, puteai baga ceva cu Dinamo (always trendy), cu juniorii lui Radoi, cu cele-noua-vieti-ale-lu'-Nea-Mitica sau chiar si cu legatura evidenta intre incalizrea globala si fake news in sport (not that there's anything wrong about it). Daca ai vrut sa spargi recordul de postari: nu era mai simplu sa pui patru poze cu Prodanca si inca patru ca A Lu Rednic, cat sa poata poporu' sa voteze informat: pe una, pe ailalta, pe amandoua, pe amandoua simultan. Cristian, Cristian, Cristian... is that so hard? De ce trebuie sa bagi tu degetul in priza?

st.il. (22 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 19:34

Ungurii bagă bani !. Bravo lor !. Noi edităm manuale ptr. ora de educație fizică și sport !...Bezna minții unor miniștrii īn beznă (educație/sport) , o rușine pe care respectivii nu și-o vor asuma !... Nu-i așa că , și de data asta , ungurii se amestecă în "problemele noastre interne" ?...Scandările galeriilor ar trebui să devină...imn !...(Rușine, rușine, rușine să vă(ne) fie !).....

Bârgaoanu Dragoş (48 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 19:40

Păi...la cât a tăiat Verestoy din păduri...de-l porecliseră "Drujba lui Dumnezeu!"...nu trebuia să se ocupe vreun băştiaş mai primitiv şi de ecosistemu'național şi mai ales unitar????Aproape ironic, în josul chenarului în care putem posta, scrie..."□ Sunt de acord cu regulile comunitații"...Majoritatea minorității(am spirit ludic, azi...sorry!) nu bifează căsuța din fața enunțului...dar poatează de mama focului, de 1 DECEMBRIE şi de 15 MARTIE.Dacă judeci mai adânc...vei vedea că nu suntem prea diferiți.Cam o apă şi un pământ(iar ca să parafrazez bancul scris de tine)la fel de "curate", numa'că's ambele...ROMÂNEŞTI! P.S nu sunt "român verde", cu atât mai puțin " honved bleu ciél"!!!!Nici nu cred că e cazul să ne punem cenuşă în cap când nu e cazul!!!

Bârgaoanu Dragoş (48 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 19:49

@Mihai 231...Nu, Mihai!Nu-i nici mai curat, nici mai murdar.Nici că dacă te duci la magazin şi vrei să cumperi pâine, dar vorbeşti în româneşte, nu ți se vinde!În restaurante şi hoteluri se vorbeşte româneşte...Piața liberă a nivelat asperitățile şoviniste.Să vezi ce contribuie frații maghiari la pib-ul României...de n-au aer!!!Cot la cot cu românii!!!Că mai sunt câțiva bezmetici care încă nu au ieşit din peşteră şi încă nu s-au deprins cu mersul bilped...ăsta e doar un amănunt.Dă-le cu "ignore" şi du-te să vezi cu ochii tăi, care-i adevărul!

Bârgaoanu Dragoş (48 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 19:54

Scuze pt greşelile "comise"!Sunt de typing!

pop ion (29 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 20:08

Geambasule, nu te baga in chestii de care n-ai habar. De acolo de la bucuresti n-aveti cum vedea realitatea din Ardeal.

Catalynn (27 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 20:15

Domnule Geambasu, io asteptam de la onor GSP alta atitudine, in linia de pana acum! Doamna Maria Andries spre exemplu nu a dormit si nu doarme noptile din cauza faptului ca Steaua primeste bani de la Statul Roman! Am pierdut sirul cu numarul articolelor in care ne exmplica ca sa ceva nu e doar imoral dar e si oarecum ilegal, in sensul ca UEFA nu va permite niciodata Stelei sa activeze in Ligile Profesioniste sau Cupele Europene! Acum ca aveti dovada clara, irefutabila ca Statul Maghiar finanteaza Sepsi de ce nu cereti sa fie exclusi din L1?! :-))))

Cristi (1 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 20:17

Domnule Geambasu cat de fals sunteti.Oare nu dumneavoastra criticati finantarea echipei csm Bucuresti?acum finantarea statului Ungareiei ii bun?Doamne ba ce oameni .Ma uimeste prostia asta

Urod (270 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 20:17

Foarte bine, nu este nimic rau in investitiile maghiarilor in fotbalul romanesc. Daca urmaresc si altceva, asta nu putem sa stim, doar sa speculam.... Până una alta, nu avem de făcut decat ceva mai bun decat fac ei, asta-i un raspuns inteligent. Da, suntem sensibil cand apar ei si este normal dat fiind trecutul istoric... Si ei au *** lor, dar daca ne bagă pe toti in aceeasi oală, o fac tot pentru ca noi am acceptat confuzia dintre români si ***... Deci, cine-i de vină...?!!!!

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

luis (32 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 20:18

@ pop ion,tu cum vezi realitatea din Aedeal?

luis (32 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 20:26

"Ardeal"------------------------------

Dan (3 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 20:30

Vroiam sa comentez la meciul tineretului ,,,,dar nu ma pot loga la ziarul de impachetat peste ***.joma nu poate castiga impotriva adidas .asta spune tot .dumitrescule porți sa vii in studio in *** ***.

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

gido (4 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 20:53

si ce performante au ungurii in fotbal in ultimii 10-15 ani, de cand guvernul lui orban finanteaza cu bani fotbalul si sportul in ungaria ,nu numai din ardeal ???ZERO...bani publici aruncati doar pentru imaginea lui orban ...

Blakkumen (22 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 21:27

Cu tine si cei ca tine.

constantin (241 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 22:01

Cred că domnul Geambaşu a luat în calcul faptul că dezbaterea va degenera în acuze grave. Dar înainte de a ne "bate" cu ungurii, hai să clarificăm nişte lucruri... Că domnul Geambaşu spune Ardeal şi nu Transilvania, nu-i în regulă, dar să spună românii din Transilvania că sunt ardeleni, asta mă înfurie. Pop Ion, se aude? Transilvania vine de la denumirea latinească Transsilvania sau Tramssylvania, iar Ardeal de la Erdely, aşa cum spun ungurii. În concluzie, românii din această regiune sunt transilvăneni iar ungurii sunt ardeleni. Poţi fi român ardelean, doar dacă te numeşti Istvan. Dacă te numeşti Ion, atunci eşti transilvănean. Înţelegeţi? Transilvania poate fi denumită Ardeal, aşa cum şi Clujului i se poate spune Kolozsvar. Dacă spui că eşti ardelean din Kolozsvar, îţi spun ighen, dar dacă spui că eşti ardelean din Cluj, nu ştiu cum să-ţi răspund. Şi este plin Bucureştiul de ardeleni din Cluj... Dar boala asta a românilor de a se făli cu poreclele date de diverşi ocupanţi este generalizată. Moldovenii dintre Prut şi Nistru îşi spun basarabeni, porecla dată de ruşi după anexarea acestei regiuni în 1812. Gubernia Basarabia... Basarabia fiind doar cele trei judeţe din sudul Moldovei, astăzi în Ucraina. Basarabia s-a mai numit şi Valahia, în timpul domnitorilor Basarabi. Nu intru în istoria anilor 1812, nu este spaţiu. Moldovenii din nord se numesc bucovineni, porecla dată de austrieci după anexarea acestei regiuni în 1774. Aşa fac toţi invadatorii, redenumesc pentru a dezrădăcina. Şi ca să fiu corect, nu-i ratez nici pe munteni şi olteni, care tot vorbesc despre Ţara Românească... Această denumire este o invenţie a lui Nicolae Iorga, atunci când căutam cu disperare rădăcini spre Roma. Nu există Ţara Românească pe nici o hartă a lumii, ci Vlahia/Valahia. Mircea cel Bătrân spune despre el că este domnitorul Ungro-Vlahiei (Vlahia vecină cu Ungaria). Nu mai insist... A, mai spun doar că după unirea de la 1859 a rezultat Principatele Unite ale Moldovei şi Valahiei. Locuitorii provinciei Valahia ar putea fi mai liniştiţi, ei au fost porecliţi de către Nicolae Iorga... Şi acum, după ce ne-am lămurit că suntem transilvăneni, moldoveni şi valahi (munteni + olteni), putem vorbi şi despre unguri (ardeleni). Acum o lună am fost la Miercurea Ciuc şi n-am simţit că majoritatea locuitorilor sunt unguri, în sensul că ne-am înţeles foarte bine. Nu mi-a zis nimeni nem tudom, iar cei care nu ştiau foarte bine româneşte s-au străduit să se facă înţeleşi, în limba română. A fost o surpriză plăcută. Un oraş frumos, curat, liniştit şi rece ( în grade Celsius). Am reuşit să mă rătăcesc şi nu mai găseam hotelul, dar m-au salvat nişte adolscenţi unguri , care s-au oferit să mergem împreună până la un punct apropiat de hotel, ca să-mi fie mai uşor. Tot drumul au vorbit în româneşte, deşi atunci când i-am oprit eu vorbeau în maghiară. A doua zi, la Judecătoria Miercurea Ciuc, am avut câştig de cauză, deşi mă judecam cu firmă administrată de un ungur. Că Orban sponsorizează nişte echipe de fotbal din Transilvania, nu mă deranjează. Poate ar fi bine ca şi noi să sponsorizăm nişte echipe româneşti la Cernăuţi. Dacă mă deranjează ceva, este faptul că românii se fălesc de prea multă vreme cu poreclele date de austrieci, ruşi sau unguri. Mă numesc Pop Ion şi sunt ardelean... Hai, bre...punem şi noi mâna pe istorie?

Andrei F (698 comentarii)  •  15 noiembrie 2018, 22:07

A scris bine cineva mai sus...Oare GSP nu a ,,premiat,,pe CSM Bucuresti?Ati uitat domnilor?Si va mai dau un exemplu ca tot spun ungurii ca vor construi si un stadion...cine se plangea ca se fac stadioane in Teleorman?Aratati mai multa deschidere la ce fac ungurii decat ce se intampla in anumite zone ale tarii...Deci GSP sa-si pastreze gunoiul ca sta bine pe trotuarul vostru...Apoi daca credeti ca ungurii finanteaza echipe de fotbal din Romania pentru a intarii nationala de fotbal a Ungariei inseamna ca degeaba ...scrieti.Corespondentul romanesc-sutele de microbuze trimise Moldovei gratuit-ce scop aveau?

Cris (99 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 0:44

Mda! Nimic nu va caracterizeaza mai mult decat ipocrizia. Pai nimic nu e mai viu decat urletele gazetarilor si ale internautilor revoltati ca anumite primarii investeau din bugetul public in cluburi de fotbal sau handbal. Urlau ca din gura de sarpe ca banii publici se duc in cluburi care ar trebui sa fie private, ci nu finantate din bani publi, care investitii ar avea alte prioritati. Ca politicul nu trebuie amestecat cu sportul etc (numai saracul Lupescu cat a fost blamat in campanie pt ca se intalnea cu reprezentanti ai administratiilor locale si centrale pt a i coopta in fenomenul fotbal). Si acum cand aflati ca guvernul maghiar investeste in cluburile noastre tipati si reclamati ca nu o face si guvernul nostru, administratia centrala? Cat de ipocriti puteti fi! Pai implicarea guvernului (adica a administratiei centrale) presupune simultan atat investitii din banul public (acum nu mai are alte prioritati:spitale, sosele etc.?), cat si implicarea politicului in fotbal (implicit asumarea departamentala, in functie de autoritatea publica implicata, a cluburilor in care se investeste).

Cristi (99 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 0:50

Constantin, citesti in diagonala franturi din istorie si intelegi pe la colturi.

Marcel (52 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 6:01

Toate bune dar cum se face ca NICI O ALTA ETNIE sau NATIUNE CONLOCUITOARE de pe teritoriul Romaniei NU provoaca atitea probleme precum maghiarii ???... Cum se face ca nici o alta etnie de pe teritoriul Romaniei NU NE NUMESC ***, NU SCANDEAZA NUMELE TARII DE ORIGINE si NU NE FLUTURA PROVOCATOR sub nas STEAGUL ACELEI TARI - german, turc, grec, ucrainian, bulgar sau mai stiu eu ce - ASA CUM FAC MAGHIARII ???... Pentru ca NU PRIMESC AUTONOMIE PE TERITORIILE UNDE SINT PREPONDERENTI si unde romanii care trec pe acolo sint ORICUM SFATUITI SA NU COBOARE DIN MASINA PENTRU A NU AVEA PROBLEME, MAGHIARII NE URASC SI NE VOR URI CIT VA FI LUMEA PENTRU CA LA VEST ESTE UNGARIA CARE LE ALIMENTEAZA SI LE TINE TREAZA ACEASTA URA SI AVERSIUNE FATA DE TOT CE E ROMANESC... De fapt si de drept, EI II URASC SI PE SIRBI SI PE CROATI SI PE BOSNIECI, SLOVENI, SLOVACI S.A.M.D. pentru ca FIECARE DINTRE ACESTE NATIUNI SI-A LUAT INAPOI TERITORIILE DETINUTE DE IMPERIUL AUSTRO-UNGAR, DAR PENTRU UNGURI PIERDEREA CEA MAI MARE ESTE TRANSILVANIA CARE DACA NU MA-NSEL E CHIAR MAI MARE DECIT UNGARIA DE AZI... DECI UNGURII AU DEVENIT O NATIUNE TURBATA DE URA LA ADRESA ROMANIEI IN CONDITIILE IN CARE NOI SINTEM SI CEI MAI INGADUITORI, PENTRU CA DACA UNGURII DIN SERBIA SAU CROATIA AR FLUTURA STEAGUL UNGURESC CU SIGURANTA AR FI *** IAR STEAGURILE LE-AR FI *** IN *** IN ASA FEL INCIT LE-AR *** PE ***... Si cu toate astea, dupa parerea dv. dl. Geambasu, tot noi romanii sintem cei pirliti si vinovati ca nu ne maturam trotuarul pentru a ne putea ridica la nivelul maghiarilor care, vezi doamne, au un trotuar curat... Dl. Geambasu, trebuie sa recunosc... Citeodata o nimeriti cu articolele dv. dar citeodata O NIMERITI CA NUCA-N PERETE...

Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

axel (48 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 8:04

@Constantin - citeste, tati, ca nu face rau nimanui. Serios, treci de Wikipedia ca vad ca te duce capul sa faci asocieri (aiurea, insa, sper din lipsa de informatie). Valahii erau locuitorii romani in toate teritoriile locuite, care erau v(a)lahi fiindca asa li se spunea in epoca celor care vorbeau o limba romanica (de la valoni in ce numim azi fals Belgia, la velshi in Britania si volohi in Transcarpatia). Stefan cel Mare era numit valah in scrierile vremii, de Nicolaus Olahus cred ca ai auzit pana si tu, ca vad ca esti sfertocult. Toti suntem valahi, toti suntem romani! In rest, trebuie sa admit ca sunt de acord cu tine. Trebuie sa sponsorizam si noi echipe in Cernauti, sa le dam abecedare celor de acolo, sa fim aproape de ei ca sunt romani. Ma bucur pentru experienta ta cu ungurii din zona, sunt sigur ca sunt oameni minunati. Puteai sa-i intrebi cum se cheama ei, puteai sa ai supriza sa auzi nume romanesti maghiarizate. Puteai sa-i fi intrebat daca sunt unguri sau secui si ce limba vorbesc, poate vorbeau secuiana (limba, nu brandul). Dar astea sunt detalii.

constantin (241 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 8:38

@ Cristi O minimă argumentaţie se poate? Că de lozinci inepte sunt sătul.

Toader (116 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 9:01

luis, care sute de ani? Imnul Ungariei este compus în 1844 și făcut oficial imn în 1989, acum 29 de ani. Melodia la Imnul Secuiesc este compusă în 1922 de Kalman Mihalik, născut la Oravița, ce era secui doar după mamă. Imnul Ungariei este compus de Ferenc Erkel, șvab după tată iar după mamă, oficial maghiar, însă fiind din Jula, localitate românească din Ungaria maghiarizată azi, mare minune că n-a fost româncă.

alt sorin (65 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 9:04

Am vazut cateva postari care fac o paralela cu sustinerea CSM Bucuresti de catre stat. Copii sunteti pe camp. Ungurii finanteaza investitii in bazele sportive si sustin EXCLUSIV copii si juniorii legea lor nepermitand sustinerea echipelor de seniori. Pe de alta parte la CSM Bucuresti se platesc unor imbuibate pline de fite salarii la nivel de Real Madrid in fotbal cu rezultate indoielnice(cel putin) fara a face nimic pentru promovarea tineretului. Pe Bazaliu o folosesc foarte putin probabil de teama sa nu se accidenteze si sa ramana CSM fara nici o jucatoare provenita din loturile de junioare. Care este asemanarea ?

Toader (116 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 9:16

Cum să-ți numești ținutul Peste-Păduri, adică Transilvania, dacă tu locuiești acolo. La fel germani i-au numit romanii, ei și-au zis deutch. German în latină înseamnă frate, din aceiași părinți (cu cine?). De altfel încă în spaniolă se zice hermana la soră. Ar+Deal este, cum altfel, un ținut deluros.

corneliu (88 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 9:30

Pai cum Doamne iatya-ma sa nu vina cu investitii ungurii, cand Politicul din Romania cu ajutorul Justitiei si mass-media au alungat, cu "dfosare plantate si... lucrate", toti investitorii romani ca sa faca loc Cooperativei Echipelor de Primarii PSD, UDMR sau SRI (sub acoperire...)? Cand circulau zvonurile, acum sapte-opt ani, ca CFR Cluj 1907 ar fi finantata de Loja Masonica a Maghiarilor din Canada, a facut cineva investigatii? S-a mers pe burta si a fost "numit" la FRF un contopist/politruc care sa cooperativizeze, din bani publici, fotbalul romanesc! Capisci?

axel (48 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 9:43

Muntenia, delenia, polenia. Atat :)

constantin (241 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 10:28

@axel Proclamaţia lui Alexandru Ioan Cuza din 7 ianuarie 1859 : "Vom respecta toate drepturile Adunărilor Elective și toate stăruințele Noastre vor avea de țel desvoltarea noilor instituții, ce Ne-au recunoscut Europa, și adevărata și temeinica punere în lucrare a reformelor cerute de citata Convenție. Îndată după alegerea fratelui nostru Domnul din Valahia, vom păși la înființarea Comisiei Centrale din Focșani menită de a restrânge legăturile dintre două ramuri ale aceleiași Nații". Alexandru Ioan Cuza spune Valahia, nu Ţara Românească. Mircea cel Bătrân spunea Vlahia...Ce să mai discutăm? Da, Ştefan cel Mare poate fi considerat şi valah, după mamă. Doamna Oltea, mama sa, l-a cunoscut pe Bogdan al II-lea în Valahia şi se pare că ea era verişoara banului craiovean (nu sunt date certe).

california (172 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 10:54

sa-ti spun eu ce urmareste budapesta: sa intareasca si sa consolideze in secuime sentimentul national unguresc in jurul unor echipe de fotbal; scandarile "***, ***..." sunt edificatoare; restul discutiilor generate despre finantarea fotbalului de catre autoritatile romane, bla, bla, nu fac decat sa-i amuze pe unguri, pe care ii doare undeva de fotbalul si de fotbalistii veniti din secuime, ei fiind interesati de efectul social si national al actiunii.

ujpest (65 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 11:11

Ma, nu le mai spuneti unguri la minoritarii nostri care locuiesc in Romania. ei sunt maghiari, asta e denumirea corecta.

trafalgar (1 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 11:14

Cititi, ca nu e numai fotbal: https://www.hirado.hu/2018/07/09/guvernul-ungar-construieste-un-patinoar-artificial-si-in-judetulmures/

victor L (285 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 11:27

@ constantin, din frumoasa ta lectie despre români, ai uitat Banatul. Care exista. In România :P

luis (32 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 11:38

@ Toader.Asa este cum ai scris tu, stiu si eu,dar altceva am dorit sa scot in evidenta.

ujpest (48 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 12:22

Sunt unguri. Maghiarii au fost cei veniti din pusta. In actuala populatie a Ungariei exista 3% ADN maghiar. Am putea sa le spunem fosti protoromani/ valahi, dar le spunem unguri fiindca s-au asezat pe un teritoriu locuit de protoromani si slavi, facand mezaliante cu conducatorii locali pentru a obtine puterea politica, pe langa cea militara. Nici macar in valurile de migratie nu au fost 100% maghiari, au fost populatii locale luate "de val". Astfel, capitanul Ursu (de origine chiar romana) din nordul Marii Negre s-a alaturat valului. Numele lui da acum numele Lacului Ursu din Sovata - nume unguresc (daca vrei, ala poate fi nume maghiar, poftim). Maghiar inseamna puritatea etnica maghiara, inexistenta la unguri. Ungurul este o denumire politica, data celor care au format statul ungar, din care o mica parte au fost maghiarii. Nu intru in detalii cu provenienta substantivului ungur (Ungvar), dar nu putem sa uitam ca Ungureanu este un nume extraordinar de des intalnit in Romania si ma opresc aici. Mai multe, data viitoare. Din acest motiv, Ungaria nu poate fi Magyaria, fiindca elementul maghiar este minim. Altfel, sigur, un popor respectabil al Europei, de apreciat pentru modul in care isi apara identitatea si o augmenteaza, spre deosebire de altii mai inzestrati cu o tara mai mare si frumoasa, care nu o fac!

17 Nentori Tirana (677 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 12:40

E un subiect delicat atacat cu brio si de fosti fotbalisti: ceva in genul bravo lor, trebuie sa faca cineva ceva si pentru oamenii astia. Macar astia stiu ca sint unguri. Am fost ultima oara in „ungurime“ acum zece ani, asa o paragina in care au ajuns „statiunile balneo aero de ... recreere“ n-am vazut niciodata, nici la televizor unde vad sediul TELDRUM si grajdurile lui Dr Agnea unde cresc mari purceii adusi din Germania, ca mosia are roade pentru porci. In 90 au venit porci intregi din Germania - intr-o joi din pacate ! - dar au murit fara apa caci de vineri pina luni nu mai lucra nimeni. TelDrum. Nici drum, nici gard, niste dughene de unde ies niste cucoane blond vopsite carora le crapa lacul de pe unghii cind gesticuleaza la reporteri. Locatia perfecta pentru regizori americani care vor sa faca un film despre tov muncitori sovietici ori chinezi de prin 1930. Ce conteaza cum arata daca scoate baronul bani si din piatra seaca. Impresia mea a fost acum citiva ani ca ungurii au fost clar defavorizati dupa 90, ca le-au mai aruncat urmasii lui Ceasca si ai Lenei Codoi cite un os de ros caci „politicienii“ ungurilor au jucat mereu rolul de curbe masculine, mereu alaturi de Putere. Acum sint pina si cu Dr Agnea dupa ce l-au pupat pe Base unde i-a placut lui, lucruri pe care nici romancele de pe centura capitalei nu le-ar fi facut. Treaba lor. Bine nu fac, mai mult instiga si ei. ------------------ Cei in virsta nu stiu nici azi romaneste caci parintii, bunicii, stra -stra- … strabunicii n-au avut sute de ani cu cine schimba doua vorbe. Cind mai mergeam eu p-acolo ma intelegeam cu unii doar prin semne, nici mincarurile nu erau traduse, dar erau doar zimbete intre noi. Despre tensiuni etnice eu n-am auzit sa fi fost pina in 1990 desi colonizarea masiva cu „romani“ era deja prin 1970 incheiata iar autonomia regiunilor maghiare se evaporase deja in 1968. Autonomia a fost o organizare dictata dupa razboi de alte puteri, unii ii zic organizare sovietica, dar facuta pe baza unui recensamint in zona in care in 1956 ungurii singuri erau 77% din populatie. Nu vorbim de Brasov, Oradea – unde si-a tras casa si tov Guse devenind astfel Trans-silvanean -, Arad, Timisoara, Cluj … Astfel din 11 mii numarati la recensamintul din 1941 in Cluj au ajuns in 1977 deja la 173 mii de „romani“. Stie cineva despre incidente dintre romani si unguri pina in 1990 ? Intrigile din 90 le stim, stim unde a fost scolit Ilici si ce sportiv dinamovist a delegat la Tigu Mures. Poate in noaptea nuntii s-a lasat pina in 90 cu singe caci moldovencele au ceva in comun cu unguroaicele, sint erau foarte cuminti. Azi vine un albanezo-bulgar si spune cine cu cine ar trebui sa se insoare in Ardeal ? Da un bizon gol si vine un „sibian“ si infige tricolorul in poarta „ungurilor“ ? Nu mai zic de „galeria“ Dinamo. Ce si-au permis la ultimul recital ar trebui sa pedepseasca FRF. UEFA o face. Eu am scris si aici, vad ca Naum a dat pina la urma drumul la un comentariu scris doar pentru el. E grav, poate degenera in nationalism, e grav caci „galeria“ Dinamo e singura din lume care flutura alte drapele decit ale clubului, singura care urla cintece patriotice, singura care se crede reprezentanta natiunii, singura din lume care inventeza istorie si o prezinta pe stadion, iar comunicatul lor dupa ce-au fost acuzati ca nu respecta adevaruri istorice este mult mult mai grav, caci acolo isi dau cu adevarat arama pe fata, ba mai vorbesc si de prietenii lor rusi, dupa ce l-au adus pe Stalin pe Arena Nationala !!! --------------------- @Constantin, le amesteci cam boem dar e o placere. Fi tu fericit ca nu esti sardinian, constantinololean ori simplu moldovean. Nu-i porecla „roman“, cred ca e frumos ales desi nu stiu cum au acceptat turcii acest nume pe care Talpan nu l-ar fi acceptat nici mort. Fanariotul Cuza a fost solutia acceptata impotriva unui agent rus iar turcii au vrut probabil sa-i supere pe rusi si moldoveni. Unii vor azi Dacia dar vorba ta, dupa ce i-a laudat Herodot s-au suparat, s-au suit pe cal si au mers sa se faca vichingi – vorbele tale, nu ale mele. Iar @Pop Ion nu este Aurela, o spun caci am stat dupa meci pina la trei noaptea sa-l ascult pa savantu asta „brasovean“, ca debita asta exact ce i-au dictat profesorii in liceu. Un singur lucru nu i-au dictat, anume ca Soarele rasare de la Bucuresti !!! Asa, cu identitati false, urlind despre batalioane romane care sa treaca nu stiu ce si unde sa lupte, cind ai in fata ochilor gazonul national si fotbalul national, nu ajungem nicarieri in viitor, poate doar in trecut, spre 1947 cintind patriotic.

itu52 (288 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 13:24

Luptă crâncenă între postaci, fiecare argumentează frântura de Istorie de care s-a îndrăgostit. Scobesc asiduu în măruntaiele internetului pentru a demonstra supremația ideilor lansate. Toată lumea umblă la izvoare și tulbură apele în aval. Întrebarea este, cât de curat este izvorul? De cine, când și pentru cine a țâșnit apa. Personal m-am săturat de fetișuri Istorice, unele mai gogonate ca altele, trăite și simțite într-un petic de viață. Arta manipulării s-a născut odată cu Istoria, iar cea din Evul Mediu a fost vârf de lance, atât la propriu cât și la figurat. Se încuscreau pe la curți cu mare alai, așa cum dicta interesul, ca apoi să se păruiască și otrăvească ca cei mai mari dușmani. Atât îi ducea mintea că dară, nu aveau Internet. Dar să revenim, povestea este lungă, romanțată de toți și difuzată după interes. Dacă dl. Giambașu, pe drept iubitor de „ș”, ar fi privit atent poza afișată, ar fi sesizat că Janos, se scrie precum ferencvaros, cu precizarea că mai trebuia să pun bastoanele pe ”a” ca să nu se citească ”o”. Zic asta pentru că maghiarii sunt iubitori de curățenie și trebuie să le respectăm și să le urmăm dorința, numai să avem grijă să nu o extindă unde și cât vor. Spre deosebire de noi știu cum bate vântul, nu pun botul la prostii și își dezvoltă comunitățile. Ce ne împiedică să facem la fel? Probabil lenea, munca în zadar și bătutul din gură.

luis (32 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 13:27

@ california .Sentimenntul de apartenenta nationala si nñ ei. Altfel vom fi asimilati. Este o problema asta? Nu cauta mdedesubturi,caci nu exista. Este vorba de intarirea comunitatii. Atat. Trist este ca bucurestiul nu face acelasi lucru cu comuntatile romanesti din alte tari.

ticbis (80 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 13:28

@Catalynn: Nu prea intelegi mare lucru, n-asa?!? Esti intr-o grava eroare; nimic nu impiedica autoritatile de stat sau locale din Romania sa finanteze din bugetul public orice club de fotbal doresc ele, in conditiile in care legea romana le-o permite. Nici FIFA, nici UEFA, nici FRF si nici LPF nu impun restrictii privind sursele de finantare a cluburilor de fotbal, de orice fel ar fi ele, aceastea putandu-se face si din bani publici fara probleme si fara limita. Exista o singura conditie pentru ca un club de fotbal sa fie admis in Liga Profesionista de Fotbal din Romania, implicit de a fi afiliat la FRF si UEFA, adica de a putea evolua in Liga I-a din Romania si in competitiile europene organizate de UEFA: SA FIE ORGANIZAT JURIDIC SUB FORMA UNEI SOCIETATI COMERCIALE DE DREPT PRIVAT. Adica, pe intelesul tau, sa aiba un PATRON privat. Cu alte cuvinte, cluburile organizate juridic in societati de DREPT PUBLIC, care au ca patronat un guvern, un minister sau o primarie locala, NU pot fi inscrise nici in competitia LPF din prima liga si nici in competitiile europene. Aceasta este o prevedere clara a LEGII SPORTULUI din Romania, prevazuta in recomandarile FIFA si UEFA si inclusa in statutele FRF si LPF. Din acest motiv, CSA Talpanul tau NU va avea NICIODATA dreptul legal de a se inscrie in Liga I-a, cata vreme aceasta lege va fi in vigoare! Iar aspectul asta n-are nicio legatura cu banii de finantare de la bugetul public!!! Pe scurt, ca CSA Talpan sa poata fi admisa in prima liga, ar trebui sa se reorganizeze intr-o societate juridica de drept privat, adica sa fie PRIVATIZATA, vanduta catre un PATRON. Mai departe, statul si armata n-au decat sa pompeze la bani publici in societatea patronului ala pana nu mai pot, nu se supara nimeni, nu-i opreste nimeni si au tot dreptul daca legea le da voie. In fine ti-am mai explicat de vreo douazeci de ori chestia asta... nu inteleg de ce ti-e atat de greu sa pricepi un lucru atat de simplu!?! Forma juridica de organizare este singurul criteriu ce califica sau nu dreptul unui club de fotbal de a fi afiliat in prima liga si in cupele europene, nu cine si din ce bani ii finanteaza sau ii sponsorizeaza activitatea!!! In cazul de fata, statul maghiar da bani celor doua cluburi romanesti mentionate in articol; acestea fiind cluburi PRIVATE, nu departamentale! Prin urmare, statul roman sau autoritatile publice locale sunt libere, daca le da voie legea din Romania, sa pompeze la bani publici cu nemuluita in oricare club din orice liga din tara sau din afara ei, inclusiv in cele din liga profesionista din Romania ce au statut de cluburi de drept privat, adica sunt in proprietatea unui patron sau al unui actionariat privat. Ca sa intelegi mai bine: CSA nu are drept de a se inscrie in Liga I-a, oricati bani publici ar pompa statul si armata in echipa aia; pe de alta parte, are tot dreptul de a fi admisa in Liga I-a doar daca se vinde la un patron oarecare, chiar daca dupa aia statul si armata ar continua sa pompeze la clubul privatizat aceleasi sume de bani publici ca si in prezent. Priceput acum?

Crimson Veritas (27 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 14:36

Ticbis are dreptate! Ca sa ajunga FC Clonny 2017 in Liga 1 ... in primul rand sectia de fotbal infiintata in 2017 ... trebuie sa se desfiinteze ... activele si pasivele sale, cu palmaresul aferent celor 2-3 ani de existenta (adica fondul de comert) trebuie preluat de catre o persoana juridica de drept privat, care fie exista deja, fie se infiinteaza atunci in conformitate cu Legea Societatilor Comerciale .. si astfel noua societate de srept privat ... sa-i zicem FC Clonny 2023 va fi continuatoarea fostei societati de drept public FC Clonny 2017 ... si va putea participa in competiti profesioniste ... chiar primi sponsorizari de la Statul Roman (daca Parchetele, pp ca vor fi infiintate pana atunci .. .acest gen de institutii ... si Curtea de Conturi ... nu vor avea nimic impotriva cu faptul ca este deturnat banul public de la destinatia sa legala, si prevazuta in bugetul fiecarui minister ... in Ungaria ... lucrul asta pare sa fie legal ... in Romania ... nu avem legislatie la ora asta care sa permita ... deturnarea de bani ... nu confundati banul public central ... cu cel local ... unde Legea permite o alocare de 5%). Iar ca forma prin care Guvernul Orban finanteaza cele 2 echipe ... vorbim de sponsorizare ... ca multi inteleg ca Guvernul Magiar este Actionarul celor 2 cluburi de unde toata ... confuzia! ...:))

Toader (116 comentarii)  •  16 noiembrie 2018, 15:28

Legat de documente, am fost dresați/învățați să credem că orice document vechi este cinstit, adică a fost scris cu bună credință nu ca acum cînd se fac acte de proprietate și moștenire, chitanțe și contabilități false etc. Mulți români își bagă capul între urechi cănd unii aruncă bomba cu „unde vi-s documentele”. Să luăm doar „Cronica pictată de la Viena” care demonstrează, nu-i așa?, vechimea maghiarilor și ceva neclar cu românii. Aceasta se bănuie că este cea mai veche copie după originalul scris de...nimeni nu știe cine și nici cînd, pt că lipsește numai prima pagină; hau conviniiănt!. Această zisă copie a fost găsită prin sec XVII la...,desigur, Viena. Ce căuta acolo nimeni nu știe. S-a dat de ea taman cînd habsburgii ocupau, nu eliberau, de la otomani ceea ce azi este Ungaria. Trist este că toate paginiile primăriilor din Ardeal, Banat, Bihor și Maramureș, pe lîngă cele de wikipedia, au la istoric „prima documentare” un document maghiar...cum s-au păstrat și unde? (Ungaria a dispărut după Mohach)

Comentează