Cristian Geambaşu

Jurnalist box-to-box, de 25 de ani mereu în echipa ideală a presei de sport. Respectat, temut și foarte apreciat. Întotdeauna la obiect, tăios, fără ocolișuri

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cristian Geambaşu
România nu este o echipă!

Radicevici, Grbici, Mehmedovici. Pe bancă, Kim Rasmussen. Cunoștințe mai vechi, adversare mai noi. În zi bună, Muntenegru poate bate pe oricine. Dovadă victoria cu Norvegia la distanță de 5 goluri. România are nevoie tot de o victorie la măcar 5 […]

...

Taci!

Asistăm de niște ani la o degradare alarmantă a relației jucător-antrenor în tenis. Poate ar fi și mai potrivit să spunem jucătoare-antrenor, fiindcă majoritatea copleșitoare a situațiilor provin din tenisul feminin. Antologica secvență în care Sorana Cîrstea îi cere arbitrei […]

...

Cine este cel mai mare adversar al naționalei României?

Calculele hârtiei indicau naționala masculină de handbal a României favorită în dubla întâlnire cu omoloaga din Kosovo. Incredibil, mai există așa ceva! Naționala Kosovo este una dintre puținele reprezentative în fața căreia România mai poate fi considerată favorită. Ca să […]

...

Dinamo pe modelul Barcelona

Totuși, modelul propus de asociația DDB este inspirat din organizarea unor cluburi ca Barcelona.

Lucrul esențial în acest tip de conducere este absența unui patron, a unui privat care face doar ce îl taie capul. În cazul unor entități ca […]

...

Acești doctori care îl enervează pe Marica

Hai că nici LeBron James nu ar fi zis-o mai bine decât Ciprian Marica! „Ne-am săturat de ăștia scoși în față să bage groaza în populație” este o frază-manifest a zilelor pe care le trăim și numai un om cu […]

...

Nişte csikszeredentişti!

"Ţiganii" ar vrea ca legea să fie aplicată în ţara lor? Este prea mult?

Permalink to Nişte csikszeredentişti!
vineri, 2 octombrie 2015, 8:49

Patinoarul din Gheorghieni, judeţul Harghita. Un aşezămînt civilizat, pe care se dispută meciuri de hochei din campionatul în României. Un loc în care se simte şi se vede mîna gospodarului. Aşa cum sînt multe locuri în Ardeal, mai ales în Ardeal. Patinoarul din Gheorghieni. Sîntem în România, cel puţin din punct de vedere administrativ şi geografic. Totuşi, din tavanul elegantului edificiu coboară două drapele care nu sînt ale României. Unul este al Ungariei, celălalt al Ţinutului Secuiesc. „Siculorum” este denumirea Ţinutului Secuiesc în limba latină. Ce are latinitatea cu secuimea? E gintă latină într-ale lumii ginte mari, vorba poetului? Nu?

Nu te tratezi de gripă cu sirop de trandafiri şi de şovinism închizînd ochii. Cu ochii deschişi observi că într-o anumită parte a ţării numită România, mai mulţi cetăţeni români de naţionalitate maghiară ţin să le spună cetăţenilor români de naţionalitate română că ţinutul în cauză aparţine ţării numite România doar din cauza unui accident istoric. Felul în care o spun este mult mai abrupt decît îl descriu aceste rînduri. Sportul este vehiculul predilect al acestor agitatori care se recrutează din suporteri, dar şi din conducători de club sau chiar dintre persoane cu atribuţii federale. Scena o reprezintă patinoarele, sălile, stadioanele. La hochei, la baschet, la fotbal, la futsal, la orice disciplină care este găzduită la un moment dat de o localitate din ceea ce se numeşte regiunea HarCov, o cumulare a judeţelor Harghita şi Covasna.

Se cîntă la greu imnul secuiesc, se scandează din toţi bojogii „Ţiganii, ţiganii!”. Sportivii, antrenorii sportivilor şi părinţii sportivilor sînt care contrariaţi, care indignaţi. „Ţiganilor” nu le pică bine, dar înghit afrontul fiindcă „arienii” se aşază foarte curajoşi sub umbrela CNCD, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării. Care CNCD, ca orice instituţie planetară menită să taie felii, felii de corectitudine politică, este foarte sensibilă la problemele minoritarilor şi foarte sever cu manifestările majoritarilor. Fenomenul se numeşte generic discriminare pozitivă, deşi popular i se poate zice prostie, fără grija de a greşi.

În numele binefăcătoarei toleranţe etnice, autorităţile întorc privirile. Sau vorbesc despre „rivalităţi istorice între echipe” – citat din Horia Păun, preşedinte al Federaţiei Române de Baschet -, cînd acolo este ură şi prostie. Tema este veche şi nu a descoperit-o Gazeta Sporturilor. Gazeta a relatat însă întîmplări demne de evul mediu timpuriu care se petrec în mileniul 3, într-o ţară membră a Uniunii Europene. Şi nu trebuie să fii urmaşul mult prea regretatului Vadim Tudor ca să observi toate lucrurile astea. Şi să afirmi că simpla respectare a legilor ar rezolva problemele mai repede decît am putea crede. Cu fermitate, fără violenţă, respectînd şi demnitatea etnicilor maghiari (secui?!) din HarCov, şi sensibilităţile românilor despre care primii ne dau de înţeles că s-au pripăşit pe acolo şi ar fi bine să se care naibii de acolo!, prin Moldova sau prin Oltenia, nu contează.

În locul unei concluzii-clişeu, reacţia antrenorului unei formaţii semiamatoare din Anglia, Allan Fenn, la adresa adversarei FC România, echipă alcătuită după cum probabil ştiţi sau aţi intuit din români care lucrează în Insulă. „Laşii! Simulează, plîng, scuipă şi ciupesc!. Abia aştept să joc iar împotriva lor. O să îi batem cîntînd «God Save the Queen»”, a scris Fenn pe Twitter, care ulterior şi-a făcut şi „idioţi” preopinenţii. Nu vi se pare că postarea lui Allan Fenn spune totuşi altceva decît scandările galeriilor csikszeredentiste? Şi că am putea să ne recunoaştem măcar un pic în descrierea lui?

Comentarii (42)Adaugă comentariu

asa (3 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 9:17

tiganii sunt, culmea, chiar vorbitori de limba maghiara. veniti lamures si cautati tiganii si la nume. Au fost atrasi de udmr si au si nume maghiare:)

Daniel (2 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 9:57

Un articol foarte bun! Oare cine trebuie să „audă” , citește sau se „informează” de situația din acele zone, unde unii cetățenii de „etnie” română sunt și se simt străini în țara lor!? Mai „marii noștrii” plimbă ursul de la Victoria la Casa Poporului, trecând pe bd-ul Socialismului Victorios, în loc să acționeze! Ești în România, unde singurul drapel, la competițiile sportive, care trebuie să fluture este drapelul României! Permițându-le unor câțiva, din acea zonă, să procedeze așa, se poate ajunge ca mâine, poimâine ca acei câțiva să fie și mai mulți( marea majoritate a etnicilor sunt oameni serioși și își văd de treaba de zi cu zi) și se poate ajunge la un conflict destul de serios între români și etnicii maghiari!
Oare ce se va întâmpla când echipa de fotbal din Ciuc va ajunge în liga1?(Din ce am citit, asta se dorește) Pe un stadion vin mai mulți oameni! Se televizează meciul! În țară sunt încă mulți ultranaționaliști! „Statul” chiar dorește să se ajungă ca la celebrele știri de la ora17.00 să apară informația, că nu știu ce sat din zonă a fost incendiat?! Ăsta este marele pericol! Ura și răzbunarea!

benaflek (10 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 10:12

le e frica de ei pur si simplu cred.ce cpoate3 sa ti faca daca in acele momente intra jandarmii peste ei nu ca sa i bata ci sa i amendeze.100 _200 cati or fi.pariu ca a doua oara se vor gandi mai bine.

cristi (89 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 10:19

Perfect adevarat.Vina trebuie cautata in timp.

rango (2 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 10:21

Nu, nu mi se pare.

Neacornel (1 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 10:36

Europeanule de la margine ai uitat sa ne spui ce scandeaza spectatorii din Bucuresti atunci cand joaca echipe din secuime sau unguresti indiferent de sport. Orice adevar spus pe jumatate e o minciuna. Oricum omului de ce îi este frica nu scapa. Vezi poetul când o face plopul pere si rachita micsunele ti- l amintesti?Era un mare patriot si prieten cu W C Tudor de care amintesti. Incurci pânã si termenii nu stii intelesul cuvantului iredentism.

auraria gemina (55 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 10:36

ungurii fac ce stiu ei, se dau civilizati si superiori, pun talpa pe gatul minoritatilor si plang dupa drepturi ca tiganca prinsa cu mana in buzunarul altuia.

Apropo, in ungaria sunt un milion de tigani, incat strigarea „tiganii” e penibila, ca atunci cand isi da piranda cu fon de ten alb.

E lasa si corupta atitudinea damelor noastre de companie din guvern si ministere, care nu inteleg ca nu poti discuta cu ungurul la masa negocierilor, ci poti doar sa-l fortezi sa te respecte.

Totusi, Avram Iancu a fost avocat, ar fi putut negocia foarte bine cu ei, doar ca si-a dat seama ca pierde timpul si a creat Legiunea.

adi_stelistul (454 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 10:39

Eu nu ma recunosc in descrierea lui Fenn. In rest nu ma pronunt si nu ma intereseaza. Generalizarile spun ceva doar despre cel care le face: anume ca e suficient de stupid incat sa creada ca poti generaliza un grup pe baza originii etnice. Ca si cum ai putea spune ca masinile de culoare rosie sunt mai fiabile si se conduc mai usor. Ce-are s.ula cu prefectura, scuze? A, ca saracia poate provoca unele comportamente reprobabile si ca romanii sunt mai saraci decat occidentalii (deci si mai predispusi la acele comportamente) e alta mancare de peste. In anii ’50 in unele parcuri elvetiene existau placute care avertizau: „Interzis accesul cainilor si italienilor” (Tony Judt, in a sa „Istoria Europei dupa 1945” aminteste episodul), deci rasismul si xenofobia sunt vechi si nu doar noi le-am fost victime.
Cat priveste partea cu … Csikszereda. Este frustrare in atitudinea suporterilor de acolo. Sunt cativa initiatori si, conform spiritului de turma, ceilalti le tin isonul. Am fost deseori in secuime (ultima data acum 2 saptamani) si nu am avut nicio problema sa vorbesc romaneste si sa mi se raspunda. Inclusiv problema steagurilor (da, toate primariile au steagul secuiesc, asa e) si celelalte chestiuni categoric provocatoare pe care le vezi prin tinutul secuiesc nu tin de vreo obsesie a locuitorilor regiunii, ci de o actiune concertata a unor cercuri iredentiste bine organizate si tenace. Dealtfel tenacitatea e o caracteristica a grupurilor minoritare de cand e lumea si pamantul. In cazul tinutului secuiesc partidele politice romanesti au o mare doza de raspundere pentru ca, in mod iresponsabil, au permis un statut cvasi-autonom in regiune in numele colaborarii politice cu UDMR. Deocamdata manifestarile iredentiste de acolo, insa, desi jignitoare si deranjante, sunt benigne. Probabil insa ca ar trebui, cu tact si moderatie, dar si cu doza necesara de fermitate, ca autoritatile sa le dea atentia cuvenita. Cu tact insa pentru ca altfel se poate ajunge la lucruri pe care nimeni nu si le doreste. Inclusiv in tari cu traditie democratica seculara problemele etnice tratate abrupt au esuat in violenta (vezi Irlanda de Nord), aici pericolul fiind mai mare, pentru ca pasiunile nationaliste sunt mai aprinse.
PS Termenul latin Siculorum e folosit nu pentru ca secuii ar avea vreo origine latina, ci pentru ca se revendica de la Biserica Catolica (mai mult de jumatate dintre secuii din cele 3 judete fiind catolici).

iulius caesar (3 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 10:48

Exista doar jumatati de adevar….
Ca suntem o tara de carpe… este demonstrat!
Nu am stiut niciodata sa fim barbati. Am fugit, am dat cu bolovani….
Dar ne-a ajutat relieful!
Daca am fi trait in campie (vezi Polonia-desfiintata de marile puteri ale timpului -inclusiv NAPOLEON/ vezi Ungaria s-ar fi vorbit de romani la timpul trecut…)
By the way… ma si distrez citind tot soiul de tampenii….
Pe vremea cand existau catedrale in TRANSILVANIA si BANAT, unele muncipii (am vrut sa scriu gresit… corect municipii) erau la stadiul de sat!!!
Deci, ciocul mic!

Si tu cristinel? iti place gulasul sau mamaliga?

Am crezut ca ai creier in cap!

ianiu (21 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 10:56

Un articol tendențios, în conformitate cu politica Antenelor, garnisit cu o grămadă de greșeli și dezinformări.
D-le Geambașu, cetățean român de naționalitate română, denumirea corectă a orașului în limba română este Gheorgheni și nu Gheorghieni, cum scrieți dvs.
Și ce dacă se cântă imnul secuiesc? Bine, nu lași oamenii să-l cânte pe stadion, o fac în continuare la slujbele din biserică sau cu ocazia unor întâlniri de 25 de ani de la terminarea liceului sau în pădure sau chiar și acasă. Nu poți interzice așa ceva în mileniul 3 unor oameni, mai ales că nu este o chemare la luptă sau la violență.
În latină, Ținutul secuiesc nu este ”Siculorum” ci ”Terra Siculorum”. V-aș întreba în consecință care e legătura dvs cu limba latină? Așa numitul ținut secuiesc a fost pomenit de cronicarul Grigore Ureche și în limba moldovenească, ca fiind ”Țara Săcuiască”.
În video-ul publicat pe acest site galeria echipei de baschet din Sf. Gheorghe cântă imnul secuiesc. În tot acest timp galeria oaspete scandează ”România, România”, și nu cu intenția de a-și încuraja propria echipă, ci pentru a le aduce aminte nemernicilor de secui, că trăiesc totuși în România. Această atitudine i-a făcut pe covăsneni să scandeze ”țiganii”. Bineînțeles că este condamnabil ceea ce au strigat, dar să știți că au și fost cazuri în care echipa oaspete și stafful tehnic al acestei chiar împreună cu galeria însoțitoare au aplaudat nu imnul secuiesc, ci entuziasmul cu care spectatorii gazdă l-au cântat.
La csikszeredentiști antrenor este Robert Ilyes, fostul jucător adorat în Giulești și pe unde a mai jucat. Apropo, cum se traduce Csikszereda în română, Miercurea Ciuc sau Miercurea Ciucului?

Srpska (2 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 11:17

Eu nu vad unde e problema? Problema e ca aia vorbesc 95% ungureste (ca nu vorbesc corect nici limba maghiara nici cea romana aia e alta poveste)? Ca aia canta nu stiu ce imn, ca flutura nu stiu ce steaguri? Asta e problema voastra? Daca da mergeti va rog la Dunare in judetul Caras-Severin si vedeti ce limba se vorbeste in localitatile de pe Dunare si mai ales ce fel de steaguri sunt pe unele primarii si apoi putem continua discutia! Si inca ceva, autorul se putea putin documenta si putea informa putin publicul si asa cu un nivel de cultura foarte scazutm ce limba se vorbeste in Tirolul de sud si carei tari ii apartine, sau de ce nu ce limba se vorbeste in Catalonia – caci asa i se spune in limba romana nu Catalunia ca in limba spaniola – si carei tari ii apartine aceasta regiune. Apropo ce steaguri se flutura pe acolo? Fara suparare dar autorul articolului e cam la acelasi nivel cultural si are acelasi factor instigator ca si cei pe care ii face ERONAT „csikszeredentişti” si nu „gyergyószentmiklótişti”, dar asta e alta poveste.

Ardeleanu’ (16 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 11:23

Off de când așteptam un articol pe tema asta, de prea mult timp. Este un subiect grav la acre oficialitățile închid ochii de teama de a nu-i deranja pe bravii și culții unguri și pe bășinosul ăla de la CNCD, un institut plătit din banii românilor(atenție: românilor… nu ungurilor, nu secuilor, nu lipovenilor!!!) tocmai pentru a acționa împotriva lor.
Aceste acțiuni au un scop bine definit și un plan pe termen lung pe care văd că instituțiile abilitate din România le ignoră cu desăvârșire…
Oameni buni, dacă voi credeți că plângând pe la ușile Europe și acționând mișelește(pentru că prin forță nu aveți cum să obțineți ce visați) ve-ți obține autonomie iar românii or să stea cu mânile-n sân, vă-nșelați…vă-nșelați amarnic de tot!!!

mdionis (2 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 11:53

Felicitari, domnule Gembasu! Flagelul asta numit corectitudine politica face ravagii imense in constiinta colectiva; in curind n-o sa mai stim care sint valorile-cheie. Imi aduc aminte de o pagina din „Politice” a dlui Patapievici in care se descria cum, in universitatile americane, cultura omului alb e pusa pe acelasi plan cu manifestarile primitive ale triburilor de aborigeni…

levihal (1 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 11:53

Ai fost peacolo si ai vazut ,sau tragi concluzii din auzite?

Nagy Erno (7 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 12:35

D-le Geambasu denumirea de Terra Siculorum apare in documentele medievale, care daca nu stiati erau redactate in lima latina, aceasta fiind la aceea vreme limba folosita de savanti in lumea occidentala si in Regatul Ungariei,dar nu si in Moldova si Tara Romaneasca.Curios!
Secuii sunt un neam de cultura si limba maghiara, cu o identitate bine definita si puternica, care nu au plecat capul nici in fata regilor maghiari, nici a austriecilor si nici a autoritatatilor romane. Acest lucru depaseste nivelul dvs de gandire si de acceea nu puteti intelege. Noi secuii nu cunoastem proverbul ” Capul plecat sabia nu-l taie”, ca multi dintre concetatenii nostrii „majoritari”.
Vorbiti de scene din Evul Mediu timpuriu. A fost cineva agresat sau lovit la aceste evenimente sportive?
Intr- adevar scandarile referitoare la o alta minoritate „giulesteana” mi se par deplasate si nu sunt de acord cu ele, dar aceste scandari sunt consecinta comportamentului descris de catre antrenorul englez al semenilor dvs.
Daca Tinutul Secuiesc nu exista in conceptia dvs si a multor romani asta inseamna ca nu exista nici Tara Motilor sau Tara Maramuresului locuri cu o cultura si identitate locala romaneasca bine definite?
In rest numai bine si incercati sa va documentati mai bine cautand fondul problemei, cand scrieti un articol cum ii sta bine unui ziarist care se respecta, altfel riscati sa faceti greseala facuta de statul roman din secolul al XIX. pana azi, cel al crearii unor „forme fara fond”.

ovidiu_3003 (644 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 12:36

…nu putem face nimic …o s o lasam asa …degeaba scriem adevarul …nimeni nu este in stare de nimic …

axel (48 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 12:41

Excelent punctat.
Ungurii (ca maghiari nu mai sunt de mult, sunt mai degraba genetic traci decat maghiari) vor teritoriu, ce au vrut inca de cand s-au refugiat din Asia (apropo de cum se impotrivesc ei noului val de refugiati din Asia): pamant si populatie. Ei revendica mereu teritorii unde au 20-30% maxim din populatie.
Pe fondul inabilitatii lor generale, manifestata la scara istorica si determinata de pretentiilor lor nejustificate si manifestate fatis, in ultimii ani au un plan mai bun, dar facil de dejucat: secuii!
Secuii, populatie turcica (defunctii maghiari sunt mongoli, nicio legatura), au fost angajati de imparatul austro ungar ca graniceri in centrul Romaniei (sau la limita Transilvaniei, cum vreti sa ii spuneti), urmand ca pe acest cap de pod sa maghiarizeze Transilvania (nu avea cum sa aduca populatie fiindca ungurii au fost mereu un popor mic).

La recensamantul din 2002 s-au declarat secui 500 de oameni. Ei sunt tinutul secuiesc? (atentie, in traducere cuvant cu cuvant Szekelyfold inseamna Pamantul Secuiesc!).

Nu! Fiindca puteau fi acuzati de crearea unei enclave in centrul Romaniei, de pretentii teritoriale la alt stat UE, ungurii au inventat ca toti ungurii de acolo (de fapt exclusiv romani ungurizati si fostii secui ungurizati) sunt secui! Sa joace cartea catalanilor si a bascilor, nu a albanezilor kosovari (au inteles ca acel Kosovo a fost o pedepsire a sarbilor nu un drept al albanezilor).

Acolo sunt secui „parati”, care sunt de fapt romani sau tigani sau secui ungurizati, vorbesc limba ungara si nu au cu fostii secui aceeasi legatura pe care o au actualii unguri cu raposatii maghiari: 0.

Asa cum sesizati si Dvs. excelent, acel Siculorum e ca nuca in perete (a cata nuca? al catelea perete?). De ce fac aceasta alaturare? Sa arate ca secuii sunt popor „secular” (adica au fost acolo dintotdeauna), deci Transilvania e a lor, a secuilor (adica a ungurilor, ca secuii nu mai exista). Secui vine de la secular in fix aceeasi masura in care vine de la securist sau de la sectorist sau de la sectant.

Si sa mai termine ungurii ca numai politicienii fac agitatie, eu vad mase de oameni comportandu-se antiromaneste pe teritoriul acestei tari. Nu inteleg (sau ma fac ca nu inteleg) de ce conducerea multinationala (adica avem presedinte german, nu va ganditi la prostii) a Romaniei nu ia masurile inscrise in Constitutia pe care a jurat sa o respecte. Cum se numeste nerespectarea Consitutiei si care sunt pedepsele pe care conducatorii Romaniei (cei locali, aparenti) le merita conform legilor in vigoare?

Multumesc pentru rabdare,
Un roman pasnic, dar care nu mai suporta (ca multi altii, asa ca atentie)

catio (23 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 13:21

Trebuie respectata legea. Ce spune legea in astfel de cazuri, asta trebuie facut. Dar cine sa respecte legea la noi din moment ce tocmai cei ce fac legile sunt primii care le incalca?
Cat despre minoritatile de la noi ce sa mai vorbim, din dorinta de a nu se simti discriminate, noi suntem dispusi sa le acordam privilegii, uitand ca au aceleasi drepturi si indatoriri ca orice alt cetatean al acestei tari. In momentul cand in sala s-a strigat „tiganii” trebuia sa intervina jandarmii si sa-i scoata afara, iar urmatoarele meciuri sa fie disputate fara spectatori. Si nu cred ca ar fi sarit cineva in sus ca e vorba de discriminare.

geolgau (1 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 13:30

Dar, vai, domnu’ Geambasu, ce v-ati mai oparit. Unde erati cind toata arena nationala urla „afara, afara cu bozgorii din tara!” Sau la meciurile de pe teren propriu ale FCSB-ului contra echipelor din Ungaria? Ahhh, da, am uitat: faceati pe strutu’, cu capu’ in nisip 🙂

Rupert (25 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 14:31

Un articol foarte bun care spune raspicat cum stau lucrurile in acea zona a Romaniei. Atitudinea extremista, introleranta, lipsita de un minimum de civilizatie a etnicilor maghiari trebuie combatuta fara crutare. Pe mine nu ma deranjeaza atat arborarea ostentativa a drapelului ungar si a asa-zisului tinut secuiesc cat insultele rasiste la care se dedau maghiarii certati nu doar cu legea ci si cu bunul simt.
P.S. Pentru cel care a postat comentariul sub numele de „Geolgau”: faptul ca un numar mic de nesimtiti din Bucuresti au avut o atitudine necivilizata fata de maghiari la meciurile Stelei sau ale echipei nationale, nu justifica atitudinea extremista, rasista, plina de ura si aroganta a etnicilor maghiari din Harghita si Covasna la adresa romanilor, atitudine proferata de ani si ani de zile. Daca nu pricepi atata lucru inseamna nu ai ce cauta intr-o tara civilizata.

cosmo (70 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 14:42

adica romanii din bucuresti pot sa le strige altor ramni ca sunt tigani ( vezi derbyurile din bucuresti) iar cei din covasna nu pot???
si ce imn ar fi trebuit sa cante, al olteniei?

Rupert (25 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 14:45

Pentru Nagy Erno: in perioada medievala, documentele erau redactate in Muntenia si Moldova in limba slavona, o limba tot atat de respectabila ca si latina in acele vremuri, o limba raspandita in tot sud-estul Europei. Asa ca insinuarea ta ca am fi fost analfabeti, sau cel putin necivilizati pentru ca nu foloseam latina in acele timpuri, este jignitoare. Scaunul aruncat in capul ziaristei Oana Dusmanescu in urma cu cativa ani de catre amicii tai din Miercurea Ciuc la un meci de hochei, ti se pare o atitudine civilizata, sau un fapt din Evul Mediu, cum spune domnul Geambasu? Romania e departe de a fi un stat perfect, dar macar intr-un domeniu poate sa dea lectii oricarei alte tari: cel al respectarii drepturilor minoritatilor.

@asa (1 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 14:46

Nu doar că vorbesc ungureşte cu accent ţigan, votează cu RMSDZ, dar îşi dau copiii la şcoală în limba „magheară” şi îi fac pe concetăţenii noştri să-şi dea copiii la şcolile normale, româneşti. Ceea ce ar fi ideal dacă n-ar primi acasă şi la „biserică” doza de venin antiromânesc cu care suntem obişnuiţi.
Ce se întâmplă la Miercurea Ciucului ar trebui să intereseze Bucureştiul, neţara vecină pompează bani în antiromânismul concetăţenilor noştri de limbă maghiară, înrăindu-i, exemplu cel mai bun fiind robert ilyeş, fost mare „român” la Bucureşti, acum mare „secui” la Harghita.

adi_stelistul (454 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 15:19

@ Nagy Erno

In Moldova si Tara Romaneasca nu se folosea latina in cancelarii dintr-un motiv foarte simplu: se folosea slavona, aceasta fiind limba de cult a rasaritului european. Apropo, coroana Sf. Stefan e de sorginte bizantina, nu catolica (i-a fost oferita de patriarhul Bizantului), pentru ca intr-o prima faza acesta a fost pe punctul de a imbratisa crestinismul rasaritean. Dealtfel si polonezii si ungurii si cehii sau slovacii au avut primele contacte cu crestinismul pe filiera rasariteana (prin intermediul fratilor Chiril si Metodiu), dar asta sa zicem ca e mai putin relevant.
Cat priveste faptul ca nu esti de acord cu scandarile, dar le gasesti explicatii, sa fii sanatos. In primul rand sper ca intelegi faptul ca esti rasist din moment ce gasesti corecta asocierea dintre tigani si comportamentul antisocial. Abia in al doilea rand cred ca ar fi cazul sa detaliezi cand vorbesti de „comportamentul descris de catre antrenorul englez”. Acela se referea la jucatorii unei echipe de fotbal (si e foarte discutabil daca e asa cum spune, ca e doar parerea lui – sau stii tu altceva?). Tu la ce te referi???
A, cum ti s-a parut gestul INTREGII tribune maghiare care a intors spatele in momentul intonarii imnului romanesc? De mare inspiratie europeana, civilizata, banuiesc.

gilos (47 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 15:38

D-le Geambasu,

In primul rand fac precizarea ca sunt bucurestean, am fost in concediu in Harghita si Covasna si nu am avut nicio problema cu oamenii de acolo, marea majoritate vorbitori de limba maghiara. Am intalnit oameni de treaba, ospitalieri.
Asa cum spune Mircea Toma, presedintele ActiveWatch, chiar in interviul din Gazeta Sporturilor, nicio lege din Romania nu interzice intonarea acelui asa-zis Imn Secuiesc, este dreptul lor sa-l cante. Problema vine din partea cealalta, care percepe aceasta ca pe un afront si incepe sa fluiere copios.
Ca om de media, formator de opinie ma asteptam la dvstra la mai mult spirit civic, intelegand prin asta educarea suporterilor in sensul respectului adversarului, a imnului echipei adverse, a unei atitudini fair-play.

de la noi (1 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 16:11

Haideti sa va mai zic ceva de la fata locului. Fanii din Targoviste au fost amenintati si bruscati de catre politistii locali din Sfantu Gheroghe cu evacuarea din sala, amenzi si interdictii, doar pentru ca s-au intors cu spatele la acel imn.

Sorin444 (84 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 18:29

Cultural si istoric, Transilvania e la fel de mult a ungurilor ca si a noastra, iar administrativ e a noastra doar pentru ca niste politicieni au fost inspirati, la 1916, sa aleaga partea corecta in razboi. Deci: sa cante ce le place, noi sa cantam ce ne place, si sa terminam cu agitatia politicienilor si ziaristilor care traiesc din scandal.

Nagy Erno (7 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 19:02

@rupert@adi stelistul Dragilor stiu foarte bine care era limba folosita de cancelariile din Tarile Romane. Eu doar i-am explicat domnului pseudoziarist cum sta treaba cu denumirea latina a Tinutului Secuiesc caci se declara nedumerit in articol. De altfel cred ca D-l Geambasu este insuficient de informat si pregatit pentru a scrie un asemenea articol sau pur si simplu este sovin si rauvoitor.
Nu sunt de acord cu excesele si derapajele din partea nimanui, dar aceste manifestari nu vin doar din partea maghiara si presa centrala are tendinta de a prezenta jumatatile de adevar care ii convin.
Sunteti surprinsi ca o anumita comunitate se indeparteaza din ce in ce mai mult de populatia majoritara, cand la un meci de juniori C(copii de 12-13 ani) in iunie anul acesta dintre Fc. Brasov si Odorheiul Secuiesc cativa „parinti” cot la cot cu niste animale din galeria Brasovului erau urcati pe gard gata sa intre in teren peste copii si aruncau cu petarde spre banca de rezerve unde stateau tot copii si urlau celebrul Afara cu ungurii….Ce credeti care a fost starea de spirit al acelor copii din Odorhei, care nu au cantat nici imnul secuiesc si nici nu au provocat pe nimeni, singura lor vina a fost ca aveau 1-0 pe tabela si vorbeau maghiara. Pentru majoritatea dintre ei acela a fost primul contact si prima experienta cu romanii si imi imaginez ce vor simti si gandi de acum incolo despre romani.

bogdan (2 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 19:55

Dar cand pe Giulesti canta imnul Rapidului? Sau pe Dinamo canta imnul echipei? Pot canta ce vor atat timp cat nu e ofensator, parca o galerie care canta e mai frumoasa, nu?

17 Nestiai Ti*ani (677 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 20:55

Interesant. N-am stiut ca Rapidu are si echipa de hochei.
Capete seci, ca si stelistii, care s-a ales cu teren suspendat si meci la peste 300 km. Ei nu stiu ca nu mai e voie sa zici tiga… ? Azi tiga… e batjocura. Corect e rromii si nici nu te suspenda nimeni. E si mai stilat, vine de la orasu Roma.

Daca li se suspenda si la aia din fundatura aia patinuaru, unde joaca ? Alexandria, Vaslui, … ca n-am mai vazut de mult un meci de hochei.

Octavian Stăncioiu (27 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 21:01

Felicitari ungurilor pentru ca au reusit, intr-un timp istoric extrem de scurt (de la Revolutia din 1848 incoace), sa asimileze complet un popor distinct, secuii.

In asa-zisul Tinut Secuiesc sunt zeci de cetati dacice, lasate intentionat necercetate.

Iar antrenorul ala englez e doar un frustrat care a pierdut un meci in fata unor români. La fel cum perfidul Albion are mereu parte de frustrari cand da de nationala României (a se vedea, ca sa ne referim doar la ultimele cazuri, CM 1998 si Euro 2000).

Alex (1 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 21:44

Va dati cu parerea si romani si unguri. Veniti aici, in Harghita si/sau Covasna, sa traiti zi de zi. Sunt roman si aici m-am nascut. Vorbesc ungureste, am prieteni secui sau ce-or fi ei dar iau serios in calcul sa plecam de aici pentru ca nu mai e de trait.
Tigani… toti tiganii reali se dau acum mari secui fapt care ii oripileaza chiar si pe secuii-secui dar ei o inghit si pe asta pentru ca trebuie sa arate cat sunt de oropsiti si de multi.
Secuii ne urasc (la fel si noi pe ei). Diferenta este ca ei ne urasc din tot „ficatul” iar noi suntem prosti ca admitem toate gesturile. De fapt, cine sa ii „amendeze”? Cei de la CNCD? Pai e condusa de un ungur. Mircea Toma? Pai asta uneori are pareri ca de cretin cu acte.

bvd magheru (21 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 22:03

Prea multa literatura la acest articol din partea celor care comenteaza. Ati vrut spre VEST ? Pai atunci obisnuiti-va cu ideea . Faptul ca printre secui exista si provocatori din care o mica parte poate chiar sunt in solda serviciilor secrete maghiare e una, faptul ca se simt apropiati de cultura maghiara si vorbesc si simt ungureste e alta . Prea mult tam tam de parca ar putea sa plece cu Transilvania in circa la unguri !! Autonomie teritorial nu au cum sa obtina pentru ca simplu sunt doua judete mici , cu populatie mica , fara PIB si destul de sarace, aflate in mijlocul Romaniei . Tg Muresul nu l-am mai luat in calcul pentru ca orasul cel mai important din acea zona si singurul care asigura un PIB cit de cit are o populatie romaneasca undeva in jurul a 55 – 60 % . Repet . PREA MULT HEI RUPISM !

csongi (18 comentarii)  •  2 octombrie 2015, 22:18

Mătăluță o numești ”iredentism” (greu, să te lepezi de vocabularul comunist), eu dreptate istorică. Să vedem cine va avea… dreptate în timp. Uitându-mă la alegerile catalane, aș zice că eu. Știu, că e greu să înțelegi asta de dincolo de Carpați, că e și mai greu să te lepezi de atitudinea de conchistador, de colonist, cu care tratați Ardealul de aproape o sută de ani. Dar nu mă deranjează prostiile astea, și știi de ce? Nici măcar să mâ înjuri nu știi, pe limba mea, darămite să legi două fraze inteligible. Și totuși trăim, chipurile, în aceeași țară, de aproape o sută de ani. Încă vă e frică de noi? Toți coloniștii se temeau de băștinași. Hai că îți spun și un secret: coloniile sunt istorie.

Olteanu (5 comentarii)  •  3 octombrie 2015, 6:42

peste tot in lume scandarile cand sapar pe stadioane sau in sali de sport astfel de scandari, echiupa respectiva pierde mecioul, terenul e suspendat, conducatorii care se dovedesc partasi la astfel de manifestari sint suspendati, ba mai sint si amendati eventual suspendati de CNADR. ei fac astfel de gesturi subumane pentru ca stiu ca nu patesc nimic. ciudat lucru, ei striga tiganii dar se poarta exact ca tiganii,

adi_stelistul (454 comentarii)  •  3 octombrie 2015, 8:26

@ csongi

Mataluta (folosesc limbajul tau) nu stii ce inseamna iredentismul. Nu tine de vocabularul comunist, n-are nicio legatura. De fapt tu esti tributar vocabularului comunist daca te oparesti asa de tare la auzul cuvantului iredentism, considerandu-l poate peiorativ. Nu e.
Si mai vad ca nici sensul cuvantului colonialism nu-l pricepi, ba ii dai intelesul pe care (culmea) i-l dadeau comunistii. Coloniile au fost ocupate prin forta armelor, nu prin textul tratatelor internationale. Iar exemplul Cataloniei poate fi pus in discutie intr-un stat de aceeasi factura ca si Spania, adica federal.
Dreptate istorica? Hm! Am putea discuta despre Unio Trium Natiorum, despre cum s-ar fi putut emancipa o populatie tinuta cu forta la stadiul de cvasi-sclavie doar din cauza credintei, am putea discuta despre multe altele, dar zic sa ne concentram asupra prezentului.

adi_stelistul (454 comentarii)  •  3 octombrie 2015, 8:28

@ Nagy Erno

E incalificabil ceea ce evoci tu acolo. Niste animale, cum le spui. Nu simt niciun fel de solidaritate cu asemenea personaje, crede-ma. Faptul ca vorbesc aceeasi limba cu ei e un amanunt conjunctural.

cristian (1 comentarii)  •  3 octombrie 2015, 9:14

„Fenomenul se numeşte generic discriminare pozitivă, deşi popular i se poate zice prostie, fără grija de a greşi.” – nu e vorba de prostie, aici e totul facut constient si cu intentie, cum se face de multa vreme. nimeni pe lumea asta nu poate fi atat de prost, nici macar romanul…

NicU (1 comentarii)  •  3 octombrie 2015, 21:38

sunt din ardeal (din nord-vest),pot sa spun ca sunt 50% maghiar, dar urasc secuimea pentru extremismul lor.in zona mea sunt oameni care de-abia stiu vorbi romaneste.am rudenii care se feresc de lb. romana ca de ***.cand intalnesc astfel de oameni,ma crucesc.ma intreb atunci cat de mari cunoscatori de lb. romana sunt cei din „HarCov”?! sa traiesti intr-o tara si pur si simplu sa REFUZI sa vorbesti/cunosti limba oficiala e culmea culmilor.ca sa se invete minte,le-as taia gazul,apa si curentul electric vreo 2/3 luni,sa zicem pe lunile de iarna.sa mearga si sa ceara energie de la Orban,nu e la „***”.
respect minoritatile,dar consider ca, in primul rand, ele trebuie sa respecte tara in care traiesc.

AlterEgo (16 comentarii)  •  4 octombrie 2015, 19:24

Poate ca trec cu vederea problema principala discutata aici, dar tre’sa spun ca eu n-am inteles inca de ce apelativul „tigan” e considerat o jignire. Mi se pare ca doza de prostie se imparte aici in mod egal intre maghiarii/secuii(?) „civilizati ” care il adreseaza si romanii care se simt ofensati. Intr-o Europa care se vrea toleranta , o intreaga etnie (daca nu chiar o populatie) este depreciata cam la fel ca-n Evul Mediu , pe baza unui ansamblu de generalizari si clisee stupide. Toti tziganii raspanditi prin lume care sunt cetateni onorabili ai tarilor in care se afla ( si cred ca nu doar eu am cunoscut destui) au tot dreptul sa se simta ofensati, pentru ca ei sunt adevaratele victime in acest razboi al scandarilor inepte. In rest, despre iredentisti si mentalitatea lor de secol XIX , altoita cu unele precepte din manualul de buzunar al skinheadului contemporan, s-au spus deja destule.

Ramon (72 comentarii)  •  5 octombrie 2015, 18:43

a fost odată o țară numită Iugoslavia. A intrat dihonia în ei, s-au împușcat, s-au bombardat și au rezultta vreo 6 țări. A mai fost un stat alcătuit din vreo 15 republici și acum sunt 15 state, câteva mai răsărite, altele modeste. A mai fost un referendum prin care scoțienii au vrut să iasă din regat și s-au gândit bine și au spus no. Și mai este un stat compus din 50 de state mai mici, dar care de vreo 150 de ani trăiesc bine merci. De ce unii pot trăi pașnic și alții doar se înjură unii pe alții ? De ce țările vest europene și americane primesc populații sau indivizi din țările sărace, iar cele din estul Europei nu știu cum să scape de populație ? O fi din cauza inteligenței ?

AlterEgo (16 comentarii)  •  7 octombrie 2015, 19:21

@Ramon: Nu. E din cauza inteligence-ului. Mai exact, Statele Unite, jandarmul mondial ,primesc straini pe teritoriul lor doar cand acestia (fie ei si emigranti ilegali mexicani) aduc un folos direct economiei/societatii. Pentru mai multe detalii , poti studia politica de acordare a vizelor. Si uniunea a rezistat pentru ca serviciile secrete si institutiile de forta au avut grija sa mentina unitatea in diversitate. De-a lungul secolelor au existat si exista inca nenumarate conflicte interetnice in interiorul ei ,plus un razboi civil de care stie toata lumea.
In tara numita candva Iugoslavia, niste servicii secrete straine, dar pe care cred ca le-am mentionat in paragraful anterior, au avut contributii importante la „dihonia ” despre care vorbeai . Si uite-asa , in cativa ani, Iugoslavia s-a dezmembrat, primind din cand in cand cadou si niste bombardamente aeriene de la „inteligenta” superputere de peste Ocean. Pe scurt , cei mari vor fi intotdeauna uniti, bogati si puternici. Cei mici , slabi si saraci vor fi intotdeauna ajutati sa ramana asa.

Comentează