Cristian Geambaşu

Jurnalist box-to-box, de 25 de ani mereu în echipa ideală a presei de sport. Respectat, temut și foarte apreciat. Întotdeauna la obiect, tăios, fără ocolișuri

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cristian Geambaşu
România nu este o echipă!

Radicevici, Grbici, Mehmedovici. Pe bancă, Kim Rasmussen. Cunoștințe mai vechi, adversare mai noi. În zi bună, Muntenegru poate bate pe oricine. Dovadă victoria cu Norvegia la distanță de 5 goluri. România are nevoie tot de o victorie la măcar 5 […]

...

Taci!

Asistăm de niște ani la o degradare alarmantă a relației jucător-antrenor în tenis. Poate ar fi și mai potrivit să spunem jucătoare-antrenor, fiindcă majoritatea copleșitoare a situațiilor provin din tenisul feminin. Antologica secvență în care Sorana Cîrstea îi cere arbitrei […]

...

Cine este cel mai mare adversar al naționalei României?

Calculele hârtiei indicau naționala masculină de handbal a României favorită în dubla întâlnire cu omoloaga din Kosovo. Incredibil, mai există așa ceva! Naționala Kosovo este una dintre puținele reprezentative în fața căreia România mai poate fi considerată favorită. Ca să […]

...

Dinamo pe modelul Barcelona

Totuși, modelul propus de asociația DDB este inspirat din organizarea unor cluburi ca Barcelona.

Lucrul esențial în acest tip de conducere este absența unui patron, a unui privat care face doar ce îl taie capul. În cazul unor entități ca […]

...

Acești doctori care îl enervează pe Marica

Hai că nici LeBron James nu ar fi zis-o mai bine decât Ciprian Marica! „Ne-am săturat de ăștia scoși în față să bage groaza în populație” este o frază-manifest a zilelor pe care le trăim și numai un om cu […]

...

Era hărniciei

Michel Platini l-ar fi vrut cîştigător al Ballon d’Or pe Franck Ribery. De ce nu pe Robben sau pe Neuer?

Din 2010, de cînd instituţia Balonului de Aur a intrat  în custodia FIFA, ceva s-a schimbat. O spune Platini, […]

joi, 16 ianuarie 2014, 12:20

Michel Platini l-ar fi vrut cîştigător al Ballon d’Or pe Franck Ribery. De ce nu pe Robben sau pe Neuer?

Din 2010, de cînd instituţia Balonului de Aur a intrat  în custodia FIFA, ceva s-a schimbat. O spune Platini, dar o simţim şi noi, cei care nu avem puterea să-l dăm jos pe Blatter. Ceva s-a schimbat. Şi s-a întîmplat aşa de cînd forul conducător al fotbalului mondial s-a asociat logistic şi financiar cu France Football. Pentru că la origini, Ballon d’Or, cel mai prestigios premiu fotbalistic, a fost o întreprindere jurnalistică. Atît şi nimic mai mult. Zeci de ani, ierarhiile şi cîştigătorii au fost desemnaţi doar de ziariştii de la France Football şi de corespondenţii din Europa ai publicaţiei franceze. Nu de „oamenii de fotbal”, nici de jucători, nici de antrenori. Scurt pe doi, fără comentarii insidioase la adresa capacităţii de evaluare a juraţilor ( „Aţi dat vreodată cu piciorul în minge?”). Plus că pe vremea aceea era mai simplu şi parcă mai salubru fără atîtea reţele de socializare şi de aneantizare.

Parafrazînd o rubrică faimoasă din „Sportul” de odinioară, putem scrie necenzurat „Festivitatea «Ballon d’Or» s-a terminat, comentariile continuă”. Sau „Între vestiarul FIFA şi gazonul UEFA”. Platini, care este la cuţite cu Blatter pe motiv de succesiune la şefia FIFA, l-ar fi vrut cîştigător pe conaţionalul Ribery. Opinie împărtăşită de mulţi dintre oamenii legaţi de fenomen. Mai exact, de ziariştii care l-au votat preponderent. Argumentul preşedintelui UEFA şi al majorităţii jurnaliştilor, corect teoretic, este acela că în stabilirea laureatului trebuie luate în calcul şi rezultatele obţinute, nu doar carura jucătorilor candidaţi. Faima, popularitatea, expunerea mediatică.

Celălalt curent de opinie, favorabil ideii de vedetă charismatică, spune că tocmai căţărarea pe Burj al Arab-ul fotbalului a unui jucător ca Franck Ribery ar acoperi de praf acest demers glamouroso-fotbalistic. Franck Ribery? Ok, zic ei, partizanii star-sistemului, dar de ce nu Robben? Cu ce a fost mai puţin determinant olandezul în succesele cotropitoare ale Bayernului? Şi de ce nu Manuel Neuer, dacă tot a fost răsplătit cu titlul de cel mai bun portar al sezonului? Cel mai tare portar de la echipa care a creat vid în jur. Chiar, de ce nu?

Nu cumva din cauză că lumea aceea care nu are loc în somptuoasa sală din Zurich printre zeii fotbalului şi zeiţele aferente acestora, milioanele acelea de microbişti care decid audienţe şi bani în definitiv au nevoie de eroi fabuloşi, care ori arată ca Hobbit (Messi), ori se înalţă în şa ca un prinţ (Cristiano)? Balon d’Or şi-a pierdut puritatea originară şi a devenit coproprietate FIFA-France Football nu pentru a scoate laureaţi gen Fabio Cannavaro, cîştigătorul ediţiei din 2006. Un fundaş harnic şi destul de gelat, aureolat de titlul mondial al Italiei din anul cu pricina. Progresist prin comparaţie cu prestidigitatorul elveţian, Platini uită sau se face că uită că fotbaliştii de mare rasă (cum a fost şi el) sînt tot mai rari. Paradoxal, tocmai din cauza avansului tehnico-tactic al fotbalului. Şi atunci, da, te uiţi mai mult la Messi şi la Ronaldo. Chiar şi cînd ouă doar vreo mărgică.

Comentarii (16)Adaugă comentariu

bbb (17 comentarii)  •  16 ianuarie 2014, 14:12

de acord, pentru ce ribery ? ca a fost unul din cei 11 care a luat trofeele ? premiul a fost acordat corect.

FootballFan (1 comentarii)  •  16 ianuarie 2014, 14:14

Intotdeauna vor exista subiecte de discutie pe marginea castigatorilor si a invinsilor. Cred insa cu desavarsire ca in acest moment Messi si C.Ronaldo sunt de departe cei mai de rasa fotbalisti din lume, neluand in calcul expunearea mediatica ci doar calitatea lor. In acest moment nu mai e nimeni la nivelul lor. Exista si alti jucatori foarte buni(Luis Suarez, Iniesta, Neuer, Ibrahimovic, Falcao, Neymar, Hazard, Ribery…), dar niciunul nu e la nivelul celor doi. Eu personal il prefer pe Messi dar de aceasta data C.Ronaldo a meritat trofeul. Sper ca in viitorul cel mai apropiat sa mai apara jucatori care sa se ridice la nivelul lor.

stefansb (11 comentarii)  •  16 ianuarie 2014, 14:19

oricine contesta castigatorii din ultimi ani ai balonului de aur, ca au fost ei messi sau ronaldo, are o problema legata fie de logica fie de ipocrizie; premiul se acorda pt cel mai bun fotbalist din lume. nu pt cel care a castigat cele mai multe trofee. pt cel mai bun
acum te-as intreba domnule geamnbasu: daca ai fi antrenor, si ar trebui sa-ti faci o echipa si ai avea dreptul sa alegi, ca in curtea scolii, un jucator, dupa care altul ar putea alege dintre cei ramasi, l-ai lua prima data pe ribery, robben sau neuer, lasan sansa celorlalti sa-i aleaga pe messi si ronaldo?

Mitica Popescu (1 comentarii)  •  16 ianuarie 2014, 14:30

Bine, dar Ronaldo n-a ouat o margica, anul trecut a ouat sute .

gabipetre (35 comentarii)  •  16 ianuarie 2014, 14:33

Cea mai mare hotie a fost in 2010: Sneijder castiga tripla cu Inter, joaca finala de CM cu Olanda, dar nu castiga Balonul. Forlan ia Europa League cu Atletico, bronzul mondial cu Uruguay, e declarat jucatorul turneului sud-african, dar nici el nu ia Balonul. Nu-l ia nimeni din nationala Spaniei, nici macar un catalan. Il ia Messi … „Por que?”

ovidiu (1 comentarii)  •  16 ianuarie 2014, 15:02

Vorba cuiva, dar si a mea: pana sa fie cel mai bun din lume Ribery trebuie sa fie cel mai bun de la Bayern; Robben e cel putin pe aceeasi lungime de unda, are poate chiar un plus, al chestiilor decisive si al crescendo-ului din sezon (in sfertul cu CL a intrat de pe banca). Lahm si Neuer sunt si ei aproape. Bayern s-a impus ca echipa, cu super-valori (dar nu extraterestri, sau galactici) si valori, e un pic supralicitat sa scoti doar unul in fata.

Lite (1 comentarii)  •  16 ianuarie 2014, 15:27

Foarte bine punctat, Balonul de Aur este doar un show si nimic altceva.

R10 (1 comentarii)  •  16 ianuarie 2014, 19:59

Pt ovidiu:robben pe aceiasi unda cu ribery?ori te-ai lovit la cap, ori nu ai urmarit meciurile lui bayern din sezonul trecut, ribery a fost motorul lui bayern

@black_sea_wolf (5 comentarii)  •  16 ianuarie 2014, 21:58

Da,dar Robben a dus SINGUR bayern in finala in 2010(Si ce GOLURI a dat,Dumnezeule,decisive si MAGNIFICE,vezi meci cu UTD,Fiorentina,Lyon),a ajutat FOARTE MULT Olanda sa ajunga in finala Cupei Lumii(Goluri cu Uruguay,cu Slovacia,pasa de gol cu Brazilia,si joc extraordinar). Messi n-a stralucit in acel sezon,Sneijder intr-adevar a fost f bun,iar iniesta a dat un gol important si ATAT. Atuncea,Robben nu a fost selectat nici macar in primii 3,nu mai zic de Balon D’oro. Tu zici ca cei care aleg sunt corecti? Unde e corectitudinea,sau unde a fost in 2010?

fulk_nerra (17 comentarii)  •  16 ianuarie 2014, 21:59

„Fabio Cannavaro, cîştigătorul ediţiei din 2006. Un fundaş harnic şi destul de gelat” … pe ce isi punea gel, ca se tundea chilug, zero?

io (2 comentarii)  •  17 ianuarie 2014, 1:55

…chiar daca este un trofeu individual acest «Ballon d’or » nu trebuie uitat ca fotbalul este un sport de echipa.
Daca ar trebuie sa aleg printre cei mai sus enumerati de «stefansb» tot pe Ribéry l-as alege si pe restul de la Bayern pentru ca impreuna compun cea mai buna echipa din lume si asta nu pentru ca ii numai Ribéry in ea ci pentru ca ceilalti de la Bayern se numara printre primii 20 din lume!
Ronaldo joaca pentru el, Messi si Ribery pentru echipa, dovada? dominatia Barcelonei si a lui Bayern in ultimii ani in fotbal…si vor mai continua inca ani de acum inainte…

Milton (31 comentarii)  •  17 ianuarie 2014, 5:41

@gabipetre, esti de-o absurditate fantastica, amice! Carevasazica, in 2010, cand Messi, totusi, a luat un amarat de titlu in Primera si, daca nu ma-nsel, si prima gheata, iar Sneijder a facut tripla cu Inter, a fost cea mai mare furaciune, zici matale. Acum, cand Ronaldo a luat cu Real praful dupa tobele lui Lombardo, iar Ribery ia 5 trofee cu Bayern, nu mai este furaciune, nu? Prietene, ori luam valoarea intrinseca a jucatorilor, si atunci conchidem ca Messi era peste Sneijder, si peste Forlan, respectiv Ronaldo peste Ribery, ori luam titlurile pe care acestia le-au castigat cu echipele, fie ele de club sau nationale, iar atunci cred ca Ronaldo are o problema infinit mai mare decat a avut Messi in 2010. Haide sa lasam fanatismul de-o parte si sa masuram cu aceeasi oca, atat in cazul lui Messi, cat si-n cazul lui Ronaldo.
Altfel, e clar ca pe Platini l-au atins sentimentele nationale. Oricum, din ce in ce mai mult FIFA isi pierde din credibilitate, iar asta nu doar in cazul balonului. Ceremonia asta tinde sa ajunga la nivelul circului Hollywoodian, iar daca informatia cum ca Messi a primit 1 mil. de euro de la D&G, pentru a purta acel costum, ne facem imediat o imagine vis-a-vis de sumele care se-nvart p-acolo.

Emy (10 comentarii)  •  17 ianuarie 2014, 9:30

Atata timp cat nu exista criterii clare de acordare si totul se rezuma la vot, se vor alege castigatorii in acest fel. Am vazut tabloul votantilor. Multi au votat subiectiv. Blatter a fost subiectiv cand a facut referire la Ronaldo, chiar inaintea declansarii sistemului de vot ? Eu cred ca a incercat sa dea un semnal sa nu fie votat Ronaldo. Platini este subiectiv cand este nemultumit ca Ribery nu a castigat ? Bineinteles. Messi nu a stralucit ca in alti ani, dar si-a pastrat aura de jucator de exceptie, cu toate ca pe plan sportiv Bayernul lui Ribery a surclasat Barcelona lui Messi cu 7-0 si era clar ca Messi nu poate trece in fata lui Ribery.
Si totusi, ce e de facut ? Pentru a castiga un trofeu trebuie sa fie un regulament clar, cu grila si puncte, cu un total matematic, sec, fara imistiuni emotionale. Era posibil sa castige Neuer, Roben sau altul ? Poate da, poate nu. Lipseau comentariile suculente cu care se hraneste presa. Atunci ce facem ?

birlic (46 comentarii)  •  17 ianuarie 2014, 11:40

nu stiu de ce va mirati ca uneori adevarul adevarat este ocolit de interese :” Gica Popescu si eu lasi fi votat pe Chiriches ca fotbalist al anului ” insa stelistii, acum nu mai au un busines cu el asa ca, Reghe. afirma, ca ce ma obliga pe mine cineva pe cine sa votez ,acum Chiri. nu mai joaca la noi . mai vreti o concluzie , undei adevarul?

abrud (7 comentarii)  •  18 ianuarie 2014, 7:25

Pana la urma, premiul asta e dat subiectiv.
Fiecare crede ce vrea.
Eu il vedeam anul asta pe Robben castigator.
In 2010 pe Xavi nu pe Messi.
Riquelme, intors acasa la Boca, merita si el in anul ??? ( mi-e lene sa caut ).

brazvan (47 comentarii)  •  18 ianuarie 2014, 13:44

subiectivismul este cuvântul-cheie. ca o părere, ribery ar fi putut lua premiul, fie și pentru că 2013 a fost anul-bayern și ar fi trebuit marcat ca atare. iar ribery a fost pe ansamblu cel mai bun om al bavarezilor.

Comentează