Cristian Geambaşu

Jurnalist box-to-box, de 25 de ani mereu în echipa ideală a presei de sport. Respectat, temut și foarte apreciat. Întotdeauna la obiect, tăios, fără ocolișuri

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cristian Geambaşu
România nu este o echipă!

Radicevici, Grbici, Mehmedovici. Pe bancă, Kim Rasmussen. Cunoștințe mai vechi, adversare mai noi. În zi bună, Muntenegru poate bate pe oricine. Dovadă victoria cu Norvegia la distanță de 5 goluri. România are nevoie tot de o victorie la măcar 5 […]

...

Taci!

Asistăm de niște ani la o degradare alarmantă a relației jucător-antrenor în tenis. Poate ar fi și mai potrivit să spunem jucătoare-antrenor, fiindcă majoritatea copleșitoare a situațiilor provin din tenisul feminin. Antologica secvență în care Sorana Cîrstea îi cere arbitrei […]

...

Cine este cel mai mare adversar al naționalei României?

Calculele hârtiei indicau naționala masculină de handbal a României favorită în dubla întâlnire cu omoloaga din Kosovo. Incredibil, mai există așa ceva! Naționala Kosovo este una dintre puținele reprezentative în fața căreia România mai poate fi considerată favorită. Ca să […]

...

Dinamo pe modelul Barcelona

Totuși, modelul propus de asociația DDB este inspirat din organizarea unor cluburi ca Barcelona.

Lucrul esențial în acest tip de conducere este absența unui patron, a unui privat care face doar ce îl taie capul. În cazul unor entități ca […]

...

Acești doctori care îl enervează pe Marica

Hai că nici LeBron James nu ar fi zis-o mai bine decât Ciprian Marica! „Ne-am săturat de ăștia scoși în față să bage groaza în populație” este o frază-manifest a zilelor pe care le trăim și numai un om cu […]

...

Marillion la Paris. Şi un drept uitat de publicul de astăzi

Cîteva lucruri nu se potrivesc. Parisul cotropit de iarnă, sub zăpadă, Parisul la ora rockului progresiv. Parisul sub zăpadă este totuşi o imagine spectaculoasă, pe care reuşeşti să o procesezi sentimental. Fulgi mari, care pun o perdea între tine […]

miercuri, 23 ianuarie 2013, 9:50

dscn2949.JPG
Cîteva lucruri nu se potrivesc. Parisul cotropit de iarnă, sub zăpadă, Parisul la ora rockului progresiv. Parisul sub zăpadă este totuşi o imagine spectaculoasă, pe care reuşeşti să o procesezi sentimental. Fulgi mari, care pun o perdea între tine şi catedrala Sacre Coeur. Copii care descoperă bucuria bătăii cu bulgări, adulţi enervaţi că alunecă pe trotuare. Montmartre într-o haină care ascunde forfota cotidiană, magazinele pestriţe.

Sala Le Trianon este undeva în apropiere, la baza deluşorului pe care stă cocoţată Sacre Coeur. Le Trianon nu are nici o legătură cu Trianon-ul de lîngă Versailles, unde s-a semnat tratatul de pace de după Primul Război Mondial. Construită în 1894, Le Trianon este o sală de concerte din vremea baronului Haussman, autorul marelui plan de urbanizare al Oraşului
Luminilor. Le Trianon. Arhitectură maiestuoasă, spaţii generoase, acustică bună. Public numeros. În aşteptarea primului concert Marillion din 2013. Trupa îşi promovează ultimul album, „Sounds that can’t be made”, o lucrare conceptuală avînd la bază piesa „Gaza”, care a şi deschis concertul parizian. O piesă de 17 minute, militantă, „Care nu este împotriva Israelului, ci împotriva lumii de rahat în care trăim” de la Steve Hogarth citire.

Dincolo de mesajul politic şi de implicarea cetăţenească a lui Hogarth, liderul asumat al celor de la Marillion, se află muzica. Elaborată, misterioasă, vibrantă. Plus formidabila calitate umană şi profesională a celor care de 24 de ani continuă să cînte împreună în aceeaşi formulă. Nu s-au plictist, nu s-au blazat, nu au fost atinşi de rutină, boala fatală a tuturor artiştilor. Steve Rothery, chitară, Pete Trewavas, bass, Mark Kelly, clape, Ian Mosley, baterie. Set list-ul a fost şi pentru fundamentaliştii Marillion, şi pentru neofiţi. Şi pentru nostalgicii epocii Fish, şi pentru cei care au făcut pasul următor alături de Steve Hogarth. Piese vechi şi piese de pe ultimul album. Ocean Cloud, Neverland, Gaza, Power (video aici cu piesa), Pour my love, The great escape, Warm wet circles, The sky above the rain, Sounds that can’t be made. Sensibilitate, emoţie. Vocea lui Hogarth la parametrii înalţi, chitara lui Rothery emanînd armonie. Clapele lui Kelly renăscute după un accident la computerul orgilor înainte cu 24 de ore de eveniment.

Concertul a durat aproape două ore şi a fost un succes de public. Întrebarea este alta. Publicul a fost un succes? Răspunsul brutal este: nu! Bine, bine, dar de ce? Oamenii au plătit, s-au bulucit, au aplaudat, au cîntat, s-au bucurat. Toate adevărate, doar că impresia era că ar fi aplaudat orice. Pe scenă puteau fi Patricia Kaas sau Nana Mouskouri, Johnny Hallyday sau Charles Aznavour. În sala Le Trianon nu era un public de rock, iar de rock progresiv nici atît. Era un public disponibil la divertisment sub orice formă apărea el. Mai mult, spectatorii din sala Le Trianon nici nu erau „echipaţi” adecvat unui concert Marillion, ci mai degrabă ca pentru un spectacol de muzică uşoară. Cu adevărat îngrijorător a fost altceva. Trupa din deschidere, al cărei nume îl ignor şi care era formată din una persoană chitarist şi una persoană secţie acustică/tamburine, a beneficiat practic de aceleaşi aplauze ca şi Marillion. În condiţiile în care „solistul” a făcut playback la greu cu chitara rece şi care suna ca un Fender mînuit de Gilmour sau Petrucci în zilele lor de graţie. „Sînt atît de bun că nici mie nu-mi vine să cred”, spunea autorul numărului de înşelăciune artistică, iar oamenii aplaudau entuziaşti. „Tatăl meu mi-a zis <cum să te apuci tu de muzică rock, tu copil de muslim, nu ştii că în rock sînt numai drogaţi şi beţivi?>. Dar eu nu l-am ascultat”, a completat mîndru „artistul”. Păcat!

Am ieşit afară unde ningea ca la noi la munte. În definitiv, m-am gîndit că judec eu prea aspru. Şi cine sînt eu să-i judec pe ei? Ceva mă intriga însă. Nu conta că nu fuseseră îmbrăcaţi adecvat, nici că puteau fi spectatorii ideali ai Patriciei Kaas. Problema cea mare este că uitaseră să fluiere. Merde, înghiţiseră un fals cu zîmbetul pe buze. Şi alcătuiau un public care a uitat să se revolte, să-şi ceară drepturile. De aceea, probabil, nici magia pe care am trăit-o acum 3 ani tot la un concert Marillion, dar la Barcelona, nu a mai fost posibilă. Steve, Steve şi ceilalţi au cîntat foarte bine, dar a ieşit ceva drăguţ. Joli, cum zic francezii, mais pas tout a fait extraordinaire.

Comentarii (12)Adaugă comentariu

GENU (54 comentarii)  •  23 ianuarie 2013, 23:57

Acum ceva ani, o veche cunostinta, nea Jean, oborean sadea, mi-a zis ca a fost „la Paris, la fie-mea, dom’le”. Eu, ii ridic mingi la fileu: „Si cum a fost, nea Jane in orasul luminilor? Tour Eiffel, Domul Invalizilor, Sacre Coeur? N-ai bifat nimic? Ca bani de bodeguta nu cred c-ai avut si nici companie?” El: „Nu mai stiu, am vazut eu ceva din d’alde alea, dar altceva m-a mirat pe mine-acolo. M-am dus la piata, ca la mine la Obor. Dar nu era la fel. Vanzatorii imbracati ca doctorii si la fel de importanti, marfa ambalata sau spalata atat de bine de parca n-ar fi crescut in pamant, iar lumea amabila pan’ la Dumnezeu. Numa’ si . Si totul era calculat la milimetru. Da’ stii, lipsea chestia aia de la mine din Obor care se cheama viata. N-avea sare si piper, dom’le, lumea de-acolo. Aseptici”.
Indragostitul pe viata de Orient, nea Jean, e de inteles si el. Ca si domnul Geambasu, care n-a gasit antrenul potrivit pentru idolii sai din adolescenta. Desi la belle epoque-ul atunci cand fonda Le Trianon nu banuia aparitia rock-ului-Haussman fusese primar in timpul lui Napoleon al III-lea, iar replica sa bucuresteana a fost domnul Pake Protopopescu, cel ce-a daramat turnul Coltei intr-o noapte. Oamenii, totusi, imitau candoarea aceea integratoare a burgheziei infloritoare si indraznete din Parisul celor mai frumosi ani, pe care razboiul prim i-a spulberat. Un pic de stridenta populara ar fi dat mai multa culoare momentului, zice domnul Geambasu. Mai ales ca albumul era protestatar-Hogarth ca si Bono promoveaza cauza palestiniana. Asa ca sa fie si ei anti ceva. Precum marxistii de cafenea. Prea obisnuiti cu revolutionarii milionari, oamenii au reactionat si ei cu amabilitate. Amabilitatea, insa, poate fi si ea letala de multe ori…
Daca ramaneati pe Fish…

alex (6 comentarii)  •  24 ianuarie 2013, 12:54

🙂 sa va mai spun ceva… daca il huiduiau aparea in toate ziarele ca publicul este rasist.. asta e adevarul lumii in care traim:) . de asta va recomand londra…

dreamtheater (15 comentarii)  •  24 ianuarie 2013, 14:40

te felicit si te invidiez. totusi daca vad la vara maiden si waters ma declar multumit.

Cristian Geambaşu (301 comentarii)  •  24 ianuarie 2013, 15:09

Genu
La fel ca nea Jean, de-o fi existind cu adevarat personajul, sint locuitor al Oborului bucurestean. Spre deosebire de el, am fost de mai multe ori la Paris in ultimii 20 de ani, am vazut toate „obiectivele” si locurile mai putin stiute de turisti, asta neinsemnind ca il si inteleg pe deplin. Dar imi place locul acesta numit Paris.

Iarasi, spre deosebire de tine, draga Genu, nu apartin categoriei celor care le stiu pe toate si au o parere avizata/critica/sarcastica despre orice. Te invidiez sincer, dar mi se pare ca daca ai avea si unele indoieli asupra opiniilor tale ar fi si mai bine.
Altfel, Marillion nu este o pasiune din adolescenta ( nu sint atit de tinar!), ci mai tirzie, tocmai pentru ca am ajuns la ei placindu-mi epoca Hogarth si ceva mai putin era Fish. In aceeasi ordine de idei, daca ai asculta cu atentie muzica Marillion-Hogarth, nu cred ca i-ai mai compara cu U2 si Bono. Marillion sint din alta liga. Evident superioara. Parerea mea, desigur!

Florin (4 comentarii)  •  24 ianuarie 2013, 15:58

Dragut articol, Cristian. Este imbucurator sa citim articole dedicate rock-ului progresiv …

Bine ca vin si neaveniti pe la concerte de rock (progresiv) caci altfel nu ar fi la fel de usor sa ne vedem multe din trupele preferate pe viu.

Tot referitor la neaveniti, am avut ocazia sa asist recent la un concert Anathema/Opeth. In paranteza, Anathema a fost o dezamagire crunta, cu o muzica cliche si previzibila, seara fiind insa salvata de Opeth.
La un moment dat Akerfeldt (Opeth), un tip exceptional si foare apropiat de public, ii intreaba pe cei din sala: „Apropo, dar voi stiti de ce va aflati aici ? Sau ati venit intr-o doara ca n-aveati ce face sambata seara ? Pentru cei care nu ne cunosc, numele trupei noastre este Opeth …”. Lasand gluma la o parte, probabil tipul avea ceva experienta referitoate la public …

GENU (54 comentarii)  •  24 ianuarie 2013, 21:09

Daca ati fi luat con grano salis textul trimis nu v-ati fi simtit ofensat. Nici n-am vizat asta. Sincer!
Povestea lui nea Jean e absolut reala, desi n-o pot demonstra. Asa ca va rog sa ma credeti pe cuvant. N-am urmarit sa va depreciez deplasarea si concertul prin intermediul ei. Tineam foarte mult la el si l-am inteles perfect. Istorisirea sa era mai picanta si ceva mai frumoasa decat reproducerea mea aproximativa.
Ironia de la sfarsitul textului nu va era adresata si cred foarte mult in ce-am spus-„revolutionarii milionari”.
Fara sa fiu antagonic cu orice pret, pura coincidenta sau de gustibus, mi-a placut mai mult perioada Fish. U2 nu mi-au placut niciodata. Merg pe retete vechi, dar verificate-Hendrix, Miles Davis, Rolling Stones, etc, etc. Stii si tu cat de lunga poate fi o lista din asta.
Si ca sa facem pace, sper, sfarsesc cu o formula a lui Motu Pittis, pe care o adopt si eu-„pletele nu le se negociaza, dar lungimea nasului, oricand”. Cu bine, Domnule

GENU (54 comentarii)  •  24 ianuarie 2013, 21:57

PS Chiar mi-ar parea rau sa va suparati-nu fac parte din rasa aceea de nemultumiti fara leac. Si nici nu-mi place sa jignesc oameni aiurea, indiferent de situarea lor in ierarhia sociala.

Cristian Geambaşu (301 comentarii)  •  24 ianuarie 2013, 23:50

Nu e nici o suparare. Dupa cum vezi, scriu „nici o” si nu „nicio”, asa cum zic unii c-ar fi corect. Oricum, ideea articolului, presupunind ca a avut una, era lipsa de revolta a publicului in fata unei facaturi. Generalizind, a publicului de oriunde in fata oricarei facaturi vindute la pret de capodopera. Din cite imi dau seama, curentul acesta de tembelizare colectiva vine spre noi. Ca si vremea rea, intii a nins si a viscolit la Paris. Urmeaza Bucurestiul.

ovidiu_3003 (644 comentarii)  •  25 ianuarie 2013, 11:27

Pai daca nu ne revoltam noi la meciurile trucate …dar la niste concerte …

COSTAS (2 comentarii)  •  25 ianuarie 2013, 12:55

salutare cristian geambasu. iti urmaresc cu interes editorialele si sunt sincer incantat mai ales de cronicile muzicale, poate surprinzatoare pentru unii care cred ca jurnalistul sportiv este doar prizonierul ligii lui mitica si ale altora, de pe aici sau de aiurea. data fiind pasiunea noastra comuna pentru muzica buna (rockul simphonic, gotic, progresiv etc.), imi permit o extravaganta. te rog sa faci un material despre noul nightwish cu floor jansen (le stiu deja pe cele exprimate anterior) si despre cel mai recent turneu al lor. sunt sigur ca ai deja o parere formata in acest sens si noua celor care te urmarim ne-ar face placere sa ne-o impartasesti. opinia mea personala este ca nightwish are un suflu nou acum, floor fiind indiscutabil o rockerita de calibru greu care isi lasa pe scena o amprenta imposibil de sters. poate ca nightwish de acum nu e la acelasi nivel cu cel de pe vremea tarjiei, dar este oricum superior celui din era anettei. nightwish a renascut. si unde putea s-o faca altundeva decat acasa, in locul in care au si apus candva, la Hartwall Arena. iar turneul lor american mi se pare un real succes. iti astept cu nerabdare cronica. toate cele bune!

MIHAI (6 comentarii)  •  25 ianuarie 2013, 14:21

Am mai scris pe acest blog tot la un articol despre Marillion, find si eu la concertul de la Barcelona.Eu sunt fan a acestei trupe de 20 de ani si cred ca e de „bon ton ” sa fii nostalgic dupa perioada Fish desi , muzical vorbind , au fost multe reusite si in acei ani ; cred ca Hogarth a fost o mare sansa ca grupul sa reziste asa de bine in timp si sa aiba o coerenta cum putine grupuri cu aceasta vechime o au (in afara de linia muzicala vezi marketing-ul, site-ul web, week-endurile ce le organizeaza anual,etc).
Ultimul disc nu e entuziasmant dar e o caracteristica a acestui an 2012 ce n-a adus mare lucru nici de la monstrii Clapton, Knopfler,etc ( mai mult m-au facut sa vibrez Rush sau niste tineri ca The Script sau The Killers desi nu mai sunt demult in aceasta generatie si nici ei nu joaca in aceeasi categorie sau gen muzical).
Revenind la Marillion,cum am avut marea sansa sa vad un concert din seria „MARBLES” (dupa mine cel mai bun album din perioada Hogarth) , e dificil de a judeca prestatiile lor actuale pe scena ; cit despre publicul francez nu e cazul sa comentam prea mult caci ar trebui sa intram intr-un referential cultural din care nu ar iesi prea avantajati vis à vis de acest gen de spectacol.Pentru ei un spectacol „magnifique” este Coldplay pe Stade de France !
Altfel salutari si urari de bine in 2013 tuturor iubitorilor de muzica .

X (677 comentarii)  •  25 ianuarie 2013, 15:01

nici publicul de azi nu mai e cel de ieri. Parca nu mai e timp de pus muzica, cind esti bombardat cu tot felul de culturi si salamuri oriunde te-ai afla. LPurile si niste boxe bune erau sfinte. Cine are Hendrixurile, are de obicei si Marillion, desi nu vede nimeni o legatura.
Cu ori fara idee, e placut sa afli pe unde mai umbla preferatii tai, sa mai citesti si un comentariu despre muzica.
Placut si Genu. Blue Wild Angel. Cam multa liniste. Dar muzica. Nici o sansa de contaminare. Stati linistiti.

Comentează