Cristian Geambaşu

Jurnalist box-to-box, de 25 de ani mereu în echipa ideală a presei de sport. Respectat, temut și foarte apreciat. Întotdeauna la obiect, tăios, fără ocolișuri

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cristian Geambaşu
România nu este o echipă!

Radicevici, Grbici, Mehmedovici. Pe bancă, Kim Rasmussen. Cunoștințe mai vechi, adversare mai noi. În zi bună, Muntenegru poate bate pe oricine. Dovadă victoria cu Norvegia la distanță de 5 goluri. România are nevoie tot de o victorie la măcar 5 […]

...

Taci!

Asistăm de niște ani la o degradare alarmantă a relației jucător-antrenor în tenis. Poate ar fi și mai potrivit să spunem jucătoare-antrenor, fiindcă majoritatea copleșitoare a situațiilor provin din tenisul feminin. Antologica secvență în care Sorana Cîrstea îi cere arbitrei […]

...

Cine este cel mai mare adversar al naționalei României?

Calculele hârtiei indicau naționala masculină de handbal a României favorită în dubla întâlnire cu omoloaga din Kosovo. Incredibil, mai există așa ceva! Naționala Kosovo este una dintre puținele reprezentative în fața căreia România mai poate fi considerată favorită. Ca să […]

...

Dinamo pe modelul Barcelona

Totuși, modelul propus de asociația DDB este inspirat din organizarea unor cluburi ca Barcelona.

Lucrul esențial în acest tip de conducere este absența unui patron, a unui privat care face doar ce îl taie capul. În cazul unor entități ca […]

...

Acești doctori care îl enervează pe Marica

Hai că nici LeBron James nu ar fi zis-o mai bine decât Ciprian Marica! „Ne-am săturat de ăștia scoși în față să bage groaza în populație” este o frază-manifest a zilelor pe care le trăim și numai un om cu […]

...

Semenya, o fată bărbătoasă

De la 1 mai 2011, medicii vor stabili cine e bărbat şi cine e femeie în sport. Dar de ce numai în sport? Dumnezeu a făcut femeia din coasta lui Adam. Pe ea o chema Eva. Ulterior, cuplul biblic a […]

miercuri, 13 aprilie 2011, 5:25

De la 1 mai 2011, medicii vor stabili cine e bărbat şi cine e femeie în sport. Dar de ce numai în sport?

Dumnezeu a făcut femeia din coasta lui Adam. Pe ea o chema Eva. Ulterior, cuplul biblic a fost alungat din Rai pentru că a gustat din fructul oprit. Foarte pe scurt, asta povesteşte Cartea Cărţilor. În cazul Caster Semenyei lucrurile sînt mult mai complicate. Pentru că nu ştim dacă ea este urmaşa directă a Evei sau a lui Adam. Nu ştim ce este, femeie sau bărbat. Asta poate fi o temă de discuţie profundă. Hermafroditismul, boală sau blestem? Stigmat divin sau suferinţă medicală?

În sport, lucrurile ar trebui să fie mai simple. Ar trebui, dar nu sînt. Caster Semenya a cîştigat titlul mondial la 800 de metri în 2009, la Berlin. În competiţia rezervată femeilor. Apoi a izbucnit scandalul. Sydney Morning Herald Tribune a scris/dezvăluit că atleta sud-africană este hermafrodită. Oficialii IAAF, federaţia internaţională a atletismului, au încercat să verifice nivelul testosteronului din corpul Semenyei. Tentativă eşuată, fiindcă atleta a refuzat testele. Tema sportivei discriminate a fost preluată din zbor de militanţii pentru drepturile omului. De ONG-urile minorităţilor pure şi vocale care ţipă în urechile majorităţii tăcute şi vinovate din oficiu. Aşadar, replica indignată a tuturor corecţilor politici ai lumii nu a întîrziat. Începînd cu Nelson Mandela, continuînd cu frumoasa şi foarte feminina Charlize Teron şi terminînd glorios cu gureşele organizaţii feministe, lumea care salvează căţei şi nu omoară nici o muscă a încercat să demonstreze că ne aflam de fapt într-un caz flagrant de încălcare a pudorii feminine. Sau masculine?

Cum era de aşteptat, tabăra gălăgioasă a avut cîştig de cauză. IAAF a decis că de acum încolo hermafroditele sau, dacă preferaţi, hermafrodiţii pot lua parte la concursuri sub titulatura generică de „femei”, dacă în urma unui control medicul stabileşte că nivelul de hormoni masculini, în speţă testosteronul, nu depăşeşte o anumită limită. E de dorit ca nivelul hormonilor androgini trebuie să fie sub acela al unui bărbat. Nu se spune însă cît de departe sau cît de aproape de acesta. Aici presimt că vor fi unele probleme.

Caster Semenya a revenit în competiţii din iulie 2010. Nu am văzut-o de atunci de la Berlin, dar mi-e greu să cred că mai nou rivalizează cu Halle Berry sau Naomi Campbell. La o vedere sumară şi evident misogină, e posibil ca noua reglementare să fie o piedică în calea musculoasei campioaneimondiale. Asta în cazul în care medicii nu vor fi timoraţi de mişcările de protest ale hermafrodiţilor liberi şi dezinhibaţi, cărora li se vor alătura negreşit reprezentanţii altor minorităţi perfecte (pe care mă feresc să le numesc aici), persecutate de majoritatea detestabilă a celor care se proclamă normali.

Povestea nu este de fapt despre hermafrodiţi, care pot face multe lucruri deosebite în orice activitate unde nu contează nivelul testosteronului. Povestea este despre atleţi şi atlete, despre femei şi bărbaţi. Demodaţi, noi continuăm să încercăm a-i deosebi. Totuşi, vrem să ştim ce sîntem. Cine sîntem.

Comentarii (26)Adaugă comentariu

1q (1 comentarii)  •  13 aprilie 2011, 20:05

care minoritate ,frate ? semenya e de culoare si e lesbiana,practic astia sunt mai multi k noi 🙂

stelica (2 comentarii)  •  13 aprilie 2011, 20:44

o corectura micuta: se scrie ” nu l-am vazut-o de atunci la Berlin”:)

IO (144 comentarii)  •  13 aprilie 2011, 22:42

Normalitatea tine si ea de cultura. Daca ai fi scris articolul acesta in NY Times, sa zicem, a doua zi ti-ai fi facut penitentza in piatza publica, asta pt ca in locul in care se zice ca domneste democratia, minoritatile dicteaza majoritatii.

Legolas (2 comentarii)  •  13 aprilie 2011, 23:12

Excelenta ideea acestei discutii, felicitari. Felicitari si pentru extrapolarea pana la nivelul tuturor minoritatilor care au mai multe drepturi decat majoritatea normala.

Sincer, personal sunt satul de „politically corectness”-ul asta.

cornel (3 comentarii)  •  14 aprilie 2011, 2:21

Articolul asta e o RUSINE! o buna dovada de intoleranta carpatina!

Presimt ca n-o sa treaca mult timp pana cand domnul Geambasu o sa aiba dileme daca negrii au dreptul sa concureze in aceleasi competitii sportive ca si albii, ca doar se stie ca au capabilitati fizice superioare! Si nu ar fi deloc o idee noua, in primele decenii din secolul XIX in Statele Unite sportivii de culoare aveau competitii separate! Da, cam pe acolo suntem noi ca si mentalitate, cu 100 de ani in urma lumii civilizate!

dar despre Iolanda Balas nu amintiti nimic, domnule Geambasu?

Beldean (3 comentarii)  •  14 aprilie 2011, 6:59

Suntem femei si barbati. Oameni, de regula subiectivi, care intelegem greu femeile daca suntem barbati si invers. Probabil ca hermafroditii sunt si mai greu de inteles…Daca ar fi mai multi s-ar putea organiza concursuri doar pentru ei, ceva in genul jocurilor paralimpice, dar cu siguranta vor protesta fiind considerati discriminati din nou…

soso (1 comentarii)  •  14 aprilie 2011, 8:11

Daca esti un barbat alb, catolic sau ortodox, care vorbeste limba oficiala a tarii in care traieste, care are orientare sexuala normala, atunci n-ai dreptul sa comentezi nimic, pentru ca sigur se gaseste cineva sa se simta discriminat!!!! Asa e politically correct!!!

geocluj (35 comentarii)  •  14 aprilie 2011, 9:02

@cornel : n-ai inteles nimic din articol. aici nu e vorba de discriminare albi-negri sau altele de genul. aici e vorba , daca e corect ( pentru celelalte femei concurente) ca un „barbat”(hermafrodit) sa concureze in competitile feminine unde castiga tot sau ar trebui sa concureze in cele masculine.

radu (16 comentarii)  •  14 aprilie 2011, 9:05

Mi se par rusinoase ideile insinuate in acest articol. Nu e vina ei ca s-a nascut asa la fel cum nu e vina d-lui Geambasu ca a fost crescut asa. Totusi dumnealui a ajuns la o varsta unde sa discearna raul de bine. Normalitatea noi o definim, ea nu poate fi impusa de credinte arhaice, biserica, IAAF sau de dl Geambasu.
Sunt curios unde ar trage dumnealui linie la atletism? De ce sa nu facem concursuri pe grupe de inaltime? E clar ca atletii mai inalti sunt avantajati la majoritatea probelor.
Definitia IAAF de diferentiere a sexelor pentru concurs mi se pare diplomatica si de bun simt.

Ricky (3 comentarii)  •  14 aprilie 2011, 9:46

Mda, articol tipic romanesc, mai avem mult pana o sa ne mai cizelam si noi…Ce e asa de greu de inteles? Atleta respectiva s-a considerat intotdeauna femeie, dincolo de statutul ei medical, mi se pare normal ca atat timp ce organismul ei nu o avantajeaza in mod excesiv fata de celelalte concurente, sa ii fie dat voie sa ramana in competitiile de femei…

S-a zis ceva dar Iolana Balas, Elizabeta Lipa si altele, de ele nu se mai zice nimic…

Si apoi niste jucatoare atletice ca surorile Williams, dupa logica dvs, ar trebui sa aiba voie sa joace impotriva unor jucatoare ca Maria Sharapova si Anna Kurinikova, care dupa dvs sunt sigurele intruchipari ale feminismului (comparatia cu Naomi Campbell si etc)..

Da femeile nu sunt numai manechine si trebuie acceptate asa cum sunt…

durden (270 comentarii)  •  14 aprilie 2011, 10:38

:)) atat pot sa spun.as mai scrie si altceva dar n-ar fi catusi de putin ‘corect politic’ si poate poate administratorul site-ului e vreun idealist ce iubeste minoritatile,asa ca nu vreau sa risc… :p

booboo_sleep (1 comentarii)  •  14 aprilie 2011, 11:15

Constat cu parere de rau ca ideea acestui articol a fost inteleasa de prea putini indivizi care posteaza pe aici..

Elena (1 comentarii)  •  14 aprilie 2011, 11:39

Tipic romanesc: discriminare, misoginism, badaranie, bascalie, multa superficialitate ambalata in maximum de pretiozitate! Intr-un cuvant: jalnic! Asa presa sportiva, asa suporteri! Mai multa rsponsabilitate in scris n-ar dauna!

gin (30 comentarii)  •  14 aprilie 2011, 12:41

Dragii mosului, problema nu este de discriminarea minoritatilor ci, pur si simplu, de etica. Cindva atletele din RDG erau injectate cu testosteron pentru a se imbunatati performantele. Era corect? Dar daca mama natura a inzestrat-o pe Caster astfel, este corect ca ea sa participe in concursuri feminine?
Controlul sexului a intervenit in concursurile atletice in 1966,la CE de la Budapesta. Astfel, au disparut brusc din concursuri atlete ca surorile Press, Ewa Klobukowska si (trebuie sa se stie odata!) Iolanda Balas.

Kendo (29 comentarii)  •  14 aprilie 2011, 12:55

hahaha!! incredibil ce s-au trezit lezati unii… Geambasule, nu-mi esti simpatic deloc, dar, trecand peste asta, nu cred ca articolul asta e jignitor.

@radu – ia zi, domnule, cati saritori in inaltime de 1,50 ai vazut? Ii impiedica cineva sa participe? Nu. Sportul, in sine, e, exagerand enorm, un eveniment discriminatoriu. Daca esti stramb, n-ai nicio sansa.

Individa/ul asta nu are ce cauta in probele fetelor. De ce nu concureaza la baieti, daca e hermafrodit? A fost crescut ca fata? Exista oameni crescuti de animale, asta nu-i face gorile, lupi sau mai stiu eu ce… Corectitudinea politica isi are rostul ei, dar in cel putin 50% dintre cazuri e o treaba absolut penibila, promovata de niste pudibonzi. Exista cauze mult mai demne de atitea eforturi decit asemenea ineptii…

Odysseus (1 comentarii)  •  14 aprilie 2011, 13:34

Cu articolul asta am impresia ca gresesti in ton si din punctul de vedere al political correctness-ului, sa zic asa…
In fond ai dreptate dar pui problema foarte prost… Despre ce discutam aici? despre sexe, gender, polemici ideologice, teologie? Nu, domnule! E vorba de SPORT, acea competitie in care fiecare porneste cu egalitate de sanse la drum – cel putin la modul ideal. Semenya nu ar trebui sa concureze cu femei din acelasi motiv pentru care un sportiv prins dopat e inlaturat din competitie, sau, daca vrei din acelasi motiv pentru care Usain Bolt nu are dreptul sa concureze la jocurile paralimpice. Nu e respectata egalitatea de sanse (atentie nu a nu se confunda cu aptitudini!) sine qua non in orice competitie sportiva!
O solutie ar fi sa se creeze competitii separate pentru cei asemeni ei… dupa cum exista pentru juniori, veterani, studenti etc… etc…
Ei dar nu te ofusca! Postmodernism… scapat de sub control! N-ai ce-i face! Zau ca n-ai!

topitzu (16 comentarii)  •  14 aprilie 2011, 15:20

mai intai vreau sa subliniez ca nu sunt rasist, si in plus traiesc intr-o tara unde acest lucru e interzis prin lege (canada), ca in realitate e altceva, il vezi peste tot
cu toate acestea exista un curent, ca sa ii spun asa, si anume „discriminarea majoritatii” un lucru pe atat de grav pe cat discriminarea propriuzisa, e ca si cum in parlament partidul care are peste 51% l-ai pune in opozitie
mi se pare jenant si disriminatoriu nu pentru acest/aceasta atleta cat pentru celelalte
cu ce curej participa celelalte la concurs cand stiu foarte bine ca vine cineva care le este net superior si concureaza cu ele.
traim intr-o lume in care totul e pe dos, nu ne mai cunoastem locul, si posibilitatile noastre in societate, ci mereu incercam sa fim ceva ce nu suntem
se ajunge ca intr-o competitie care se vrea sportiva sa fie discriminati majoritatea in favoarea minoritatii, si asta de dragul organizatiilor non guvernamentale si in numele unui curent care nici macar nu exista „lupta impotriva discriminarii”
in concluzie va redau un mic extras (reproduc din memorie) din unul din cele mai populare ziare din montreal si scris de unul din cei mai celebrii redactori: ” tot ce imi doresc e sa fiu un negru musulman si homosexual, ca sa pot mereu sa ascund imposibilitatea mea de a face ceva in spatele discriminarii”
din pacate” (subliniez am reprodus din memorie)
nu e vorba de discriminare ci pur si simplu sa isi vada fiecare locul lui in societate, daca ai rau de inaltime nu te faci alpinist, iar daca ai probleme cu vederea nu te faci pilot, iar daca esti afon nu te faci violonist etc.

dyers_eve (7 comentarii)  •  14 aprilie 2011, 15:57

Da, ai mare dreptate.
Amuzant a fost, la vremea respectiva, felul in care vroiau ei sa ii determine sexul: prin tot felul de analize si teste stiintifice, cu saliva samd. Suntem atat de”stiintifici” si pudibonzi incat ne e greu sa ne dam jos pantalonii, pur si simplu (ca la recrutare, ca sa fac o gluma de cazarma). Uite, eu tin minte ca Ando a avut curaj sa demonstreze, demult, ce sex are, nu?
Ce nu ma prind eu: ce cauta „politically correctness” in sport. Nu e sportul independent? Pai daca Semenya are voie sa concureze la femei, evident ca si Bosnia poate avea 3 presedinti de federatie, ca asa e politic corect.

ioan (20 comentarii)  •  14 aprilie 2011, 16:27

ia ma sa le dea voie la toate sa isi injecteze testosteron si atunci mai vedem .

Cristian Geambaşu (301 comentarii)  •  14 aprilie 2011, 16:31

Am observat ca multi dintre cei care imi impartasesc opinia, tin sa precizeze la inceputul mesajului ca nu sint rasisti, ca nu sint xenofobi, ca nu au probleme cu minoritatile. Nici nu exista dovada mai buna ca traim sub o teroare subtila a minoritatilor de tot felul, care ne impiedica sa mai spunem ce gindim. Iar atunci cind o facem, ne cerem scuze. Ne gasim justificari. Trist!

dan (2 comentarii)  •  14 aprilie 2011, 16:37

Corect ar fi sa nu existe discriminare. Sa concureze toti, si femei si barbati si hermafroditi la aceiasi categorie. Ce parere au feministele de asta?

P.S. Daca s-ar face teste antidoping in fotbal ati fi socati.

marius (10 comentarii)  •  14 aprilie 2011, 16:49

foarte multi oameni citesc fara sa priceapa ceva! eu ma intreb oare citi sportivi asemanatori ei/lui au mai existat?ma gindesc numai la martina navratilova care a dominat tenisul vreo 20 de ani…

topitzu (16 comentarii)  •  14 aprilie 2011, 17:18

ai dreptate domnule geambasu
dar cand traiesti intr-o tara in care mai bine bati 5 oameni in plina strada decat sa ii zici la un homosexual ca nu e decent sa se sarute in plina strada, sau la un negru ca nu e frumos sa strige si sa fumeze iarba in locuri publice, atunci te inveti sa te protejezi putin. ca daca faci altfel te trezesti cu un dosar de care nu mai scapi toata viata, pe care scrie mare si lat „rasist”. cum incerci sa le zici ceva celor care sunt „discriminati” cum incep sa strige ca drepturile omului si se mai trezesc si altii care le tin isonul
o sa va povestesc scurt o istoriaoara:
eram la scoala (scoala pentru adulti) si o negresa ( aprox 40 ani) vine si se cearta cu toata lumea ca ea a fost discrimianta, ca in dimineata aia a trecut pe la un functionar public si ca ala nu i-a rezolvat problema. intrebata de profesoara ce problema avea, am ajuns la concluzia ca si noi ceilalti avusesem aceeasi problema dar ca nu ne plangeam de discriminare si ca nu era vorba de disciminare, cu toate acestea a continuat sa se contrazica cu noi si sa tina ca ea a fost discriminata si ca suna la serviciul pentru protectia minoritatilor (avem si asa ceva, si fereasca domnul sa ai probleme cu ei). nu stiu deznodamantul din pacate
cred totusi ca ar trebui ca fiecare sa avem bun simt si sa stam in banca noastra si sa ne vedem in lungul nasului si nu sa incercam sa facem ceva ce nu e petru noi, sau ceva pentru care nu avem insusirile fizice, mentale si psihice necesare

Elena (1 comentarii)  •  14 aprilie 2011, 18:15

Dle Geambasu, daca cei care va impartasesc opinia simt nevoia „sa precizeze la inceputul mesajului ca nu sint rasisti, ca nu sint xenofobi, ca nu au probleme cu minoritatile” nu inseamna ca traim sub teroarea minoritatilor de toate felurile. Inseamna exact asta: „cine se scuza se acuza”!!!

Pam (1 comentarii)  •  14 aprilie 2011, 20:19

Halcinant articolul, comandat parca de inchizitie, cu toate referirile de rigoare la concepte dogmatice (ziar de sport?!). Homofobii sunt de obicei oameni care isi reprima adevarata orientare sexuala, nu m-as lansa in tirade din astea homofobe daca nu as vrea sa recunosc niste lucruri.

Daca ca barbat alb te plangi de discriminare oriunde in lumea asta, problema e la tine poate nu ai calitatile necesare sa reusesti. Ridicol.

Dorin (54 comentarii)  •  15 aprilie 2011, 7:48

Multa dreptate au cei care acuza ceea ce in occident se numeste „discriminare pozitiva”. Cum avem o mica chestie, hop! suntem discriminati.
Ia sa ne uitam: rromii au locuri speciale la facultate!! Pai hai sa facem locuri speciale pentru sasi, unguri, rusi, tatari, etc… Nu suntem toti romani? Admiterea nu e aceeasi pentru toti? Daca esti rrom si ti-ai luat bacul, asta te scuteste de admiterea la facultate?
Sa mai vedem: cainii doamnei BB au drepturi. Madama frantuzoaica a venit, a strigat, a plecat… pe noi ne mananca de vii cainii pe strada.
Am vazut acum ceva timp la spital pe unu’ cu accent strain… cata spaga a dat? 0!!! Bine pe de o parte, da’ daca strainu’ nu tre’ sa dea spaga, eu care sigur castig mai putin ca el, de ce tre’ sa dau?

Comentează