Cristian Geambaşu

Jurnalist box-to-box, de 25 de ani mereu în echipa ideală a presei de sport. Respectat, temut și foarte apreciat. Întotdeauna la obiect, tăios, fără ocolișuri

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cristian Geambaşu
România nu este o echipă!

Radicevici, Grbici, Mehmedovici. Pe bancă, Kim Rasmussen. Cunoștințe mai vechi, adversare mai noi. În zi bună, Muntenegru poate bate pe oricine. Dovadă victoria cu Norvegia la distanță de 5 goluri. România are nevoie tot de o victorie la măcar 5 […]

...

Taci!

Asistăm de niște ani la o degradare alarmantă a relației jucător-antrenor în tenis. Poate ar fi și mai potrivit să spunem jucătoare-antrenor, fiindcă majoritatea copleșitoare a situațiilor provin din tenisul feminin. Antologica secvență în care Sorana Cîrstea îi cere arbitrei […]

...

Cine este cel mai mare adversar al naționalei României?

Calculele hârtiei indicau naționala masculină de handbal a României favorită în dubla întâlnire cu omoloaga din Kosovo. Incredibil, mai există așa ceva! Naționala Kosovo este una dintre puținele reprezentative în fața căreia România mai poate fi considerată favorită. Ca să […]

...

Dinamo pe modelul Barcelona

Totuși, modelul propus de asociația DDB este inspirat din organizarea unor cluburi ca Barcelona.

Lucrul esențial în acest tip de conducere este absența unui patron, a unui privat care face doar ce îl taie capul. În cazul unor entități ca […]

...

Acești doctori care îl enervează pe Marica

Hai că nici LeBron James nu ar fi zis-o mai bine decât Ciprian Marica! „Ne-am săturat de ăștia scoși în față să bage groaza în populație” este o frază-manifest a zilelor pe care le trăim și numai un om cu […]

...

Hamlet, mitraliera şi maneaua

Bucureşti, Teatrul Naţional, Sala Mare,  24 aprilie 2010. Un loc şi o zi care trebuie ţinute minte

Să dormi, să mori, să dormi, să mori, să trăieşti, nu oricum, să mergi la teatru, să laşi prejudecăţile la intrare, să uiţi […]

luni, 26 aprilie 2010, 5:33

Bucureşti, Teatrul Naţional, Sala Mare,  24 aprilie 2010. Un loc şi o zi care trebuie ţinute minte

Să dormi, să mori, să dormi, să mori, să trăieşti, nu oricum, să mergi la teatru, să laşi prejudecăţile la intrare, să uiţi tot ce ştiai, dar să-ţi aminteşti, să fii atent la ce se întîmplă acolo pe scenă, să nu te oripilezi înainte să vezi, să nu cazi într-un extaz exagerat, să nu fii ipocrit, nici prea snob, nici pudibond, să nu începi să analizezi, să nu glosezi doct despre metafore, simboluri şi parabole, despre postmodernism şi alte farafastîcuri, să înţelegi că Shakespeare însuşi s-ar fi plictisit să vadă 400 de ani la rînd acelaşi spectacol, acelaşi Hamlet trist, prinţ într-o ţară putredă, aceeaşi Ofelie clorotică, acelaşi Laertes manevrabil şi aceeaşi Rosencrantz şi Guildenstern pe post de sinteză în duet a trădării. Să urmăreşti un Hamlet care spune aceeaşi poveste, dar altă poveste, mereu alta, cu instrumente, mijloace şi limbaj al timpului prezent. Bun, rău, bicisnic, al nostru. Asta a vrut de la noi regizorul Thoms Ostermeier împreună cu echipa de la Teatrul Schaubuhne din Berlin. Să rîzi, să rîzi cu lacrimi, să dai în plîns, să te cuprindă disperarea rece cînd ţi-a îngheţat zîmbetul pe buze. Să înţelegi că secolele nu modifică natura umană.

Hamlet stă în fund, lîngă o masă festivă aşezată pe o platformă mobilă. În faţa lui se întinde un dreptunghi de pămînt arat. Hamlet molfăie ceva dintr-o farfurie de plastic şi are un aer absent. Prinţul e şleampăt şi cam buhăit şi e îmbrăcat office, într-un costum care pică rău pe burta de băutor de bere. Prinţul-paparazzo îi filmează pe nuntaşi cu o cameră mobilă, imaginile alb-negru curg pe fundal. Chipuri roase de viciu. La masă, petrec tinerii însurăţei tomnatici, Claudius şi Gertrude, adică regele de-abia înscăunat, fratele regelui mort în condiţii misterioase, şi noua lui soţie, fosta sa cumnată. Mireasa e în jeanşi albi şi se unduie provocator pe ritmurile muzicii cu parfum de manea. Un mesean se ridică şi trage cîteva focuri cu un automat, ca să-i ofere prilejul Maiestăţii Sale să spună cîteva cuvinte justificative. Mai înainte avusese loc ceremonia înmormîntării regelui răpus în floarea vîrstei. Pe aceleaşi brazde de pămînt nişte gropari se chinuiseră să bage sicriul în groapă. Sicriul nu este primit de pămînt, în ciuda opintelii groparilor.. Familia regală asistă la eveniment sub umbrele, fiindcă plouă dintr-un furtun cu aspersor mînuit stîngace tot de unul din membrii suitei.

Hamlet pe post de travestit, Horatio cu suspensor şi cu bocanci în picioare, focoasa Gertrude care îşi dă peruca jos şi devine blînda Ofelia, apoi îşi pune iar peruca şi se transformă în mama Gertrude îngrijorată de nebunia fiului, care e nebunie jucată şi nebunie reală, Laertes care e şi Rosencrantz, şi fratele Ofeliei, Polonius care e un intrigant cu vorbă dulce şi care sfîrşeşte de focul aceluiaşi automat care rămîne mereu pe masa cu faţă de masă albă, cutii de bere, peturi din care curge sînge, vopsea sau ketchup, nu contează, dar mai presus de ei, dincolo de toate, terorizant şi insinuant rămîne Hamlet, tragic şi bufon, violent şi spurcat la gură, bîntuit de spectrul părintelui ucis, de imaginea caricaturală a fratelui, de bănuiala amară că poate Necuratul îl împinge la răzbunare.
Restul e tăcere, spune Lars Eidinger, alias Hamlet. A rămas singur în faţa unei săli care nu mai respiră. O rosteşte în faţa unor oameni care nu au venit pentru întîia oară la un spectacol de teatru, a unor domni şi a unor doamne care au mai văzut şi alţi Hamleţi, şi alte Ofelii. Lumea aceasta care a văzut multe, dar nu chiar totul, se ridică în picioare pentru un exerciţiu fizic şi intelectual: aplauzele. Ritmice, hotărîte, tot mai puternice. Frenetice într-un final cînd pe scenă apare şi Thomas Ostermeier, capelmaistrul întîmplării pe care mă căznesc să v-o povestesc. Apare la ovaţii şi Judith Rosmair, Ofelia adică. E singura care îi fură ceva din glorie lui Lars Eidinger, deşi toţi actorii au fost mai mult decît uneltele regizorului.

A fi sau a nu fi spectator de Shakespeare în montări neconvenţionale? Aceasta e o întrebare pentru cei cu minţile odihnite. A fi sau a nu fi acolo şi atunci cînd se întîmplă ceva extraordinar lîngă tine. Aceasta-i întrebarea!

Comentarii (21)Adaugă comentariu

poor_yorick (2 comentarii)  •  26 aprilie 2010, 18:36

Mersi de articol, foarte interesant.
Am vazut cateva puneri in scena, cea mai frumoasa mi se pare de departe cea cu Kenneth Brannagh, 6 ore.
Merita si sa citesti Hamlet, asa pe indelete. Sa citesti un pasaj si sa te bucuri, sa te lasi prins de acea desftatare ce ti-o da cartea.

Am vazut si o varianta moderna, nu mi-a placut. Dar cred televizorul a estompat din emotie, mi-ar placea sa o vad intr-o sala de teatru live.

Frumoasa si descrierea personajelor. Intotdeauna m-au fascinat personajele auxiliare dintr-o piesa, film, carte. Mi se par cei mai reali intr-un fel. Si plini de umor. Imi aduc aminte de o replica a lui Rosencrantz (Sau guilderstern) la intrebarea „ce mai faceti?”
„on Fortune’s cap we’re not the very button”
Mare om Will 🙂 A man of infinite jest, of most excellent fancy
O zi superba

makro (31 comentarii)  •  26 aprilie 2010, 18:39

Maestre, jos palaria!

D_Kay (1 comentarii)  •  26 aprilie 2010, 18:44

Superb! Atat articolul, cat si piesa, piesa pe care am incercat sa o vizualizez cat mai bine … 🙂

Sibelius (36 comentarii)  •  26 aprilie 2010, 19:42

Maestre daca vrei un alt Shakespeare neconventional are si TN din Cluj Visul unei nopti de vara

Geo (2 comentarii)  •  26 aprilie 2010, 19:51

Da. Superba piesa. Cat curaj, cata nebunie, cat talent.

the_kop (1 comentarii)  •  26 aprilie 2010, 22:16

…angels and ministers of grace defend us…be thou a spirit of health OR OR goblin damned.cristi,ajuta cu ce poti,ajuta tara asta romaneasca sa scape de stelism.

lorenzotns (7 comentarii)  •  27 aprilie 2010, 3:00

felicitari pentru evadare

amorebieta (52 comentarii)  •  27 aprilie 2010, 6:16

Daca se pastreaza esenta, de ce nu?
Recomand eseul „Why Shakespeare is for all time”, de Theodore Dalrymple.

Serban (66 comentarii)  •  27 aprilie 2010, 8:23

Deci: FARA IPOCRIZIE.
Acum niste ani, cam 25-30, Silviu Purcarete a „pus in scena”, Teatrul Mic, Richard al III-lea, cu Stefan Iordache in rolul principal. Am incercat sa inteleg spectacolul, care de la distributie surprindea, cel mai mult am fost uimit de rolul dat lui Gheorghe Visu.
In esenta se dorea o „actualizare” a trairilor, asa cum inteleg ca a fost si la acest Hamlet. Va povestesc numai finalul. Una dinte cele mai celebre replici din toate spectacolele de teatru: DAU UN REGAT PENTRU UN CAL!, era spusa in „stilul vremii”, adica in stilul in care, pe str.Gabroveni, mai coloratii nostrii conationali, stramband gura conspirativ, ne ofereau: DAU UN KENT.
Azi acea punere in scena nu ar mai valora nimic – asa se intampla cand regizorul se vrea original cu orice pret.!

cantona (7 comentarii)  •  27 aprilie 2010, 11:07

Cristi, am fost in sala si ma intrebam cati dintre actorii si regizorii nostri erau prezenti… si ce reactii ar fi starnit la noi o astfel de montare, cu totul si cu totul exceptionala… probabil ca s-ar fi considerat ca e o blasfemie! Ma bucur ca avem aceleasi gusturi si in materie de teatru! Ti-a placut Pyramus and Thisbe de la Odeon?

Cristian Geambaşu (301 comentarii)  •  27 aprilie 2010, 12:34

cantona
Imi pare rau, nu am vazut Pyramus. Am auzit lucruri bune, sper sa ajung. Cind scap de Premium Liga si de Contraatac!!

CANTONA (7 comentarii)  •  27 aprilie 2010, 12:48

Cristi, merita sa ajungi! Si asteptam sa vedem Hamlet si in varianta New York, sunt curios ce prezinta americanii! Si iti ami recomand Oscar si tanti Roz- o carte grozava si o montare emotionanta a lui Chris Simion, ca tot ai facut interviu cu Manole!

groparulclown (1 comentarii)  •  27 aprilie 2010, 14:42

Domnule Geambasu,
Imi permit sa va recomand din suflet, daca reusiti sa gasiti pe DVD sau VHS prin vreo arhiva, „Hamle+” – ul pus in scena de Vlad Mugur, la Teatrul National din Cluj. Indraznesc sa o numesc una din cele, daca nu cea mai buna piesa de teatru pe care am vazut-o vreodata. Si, in plus de testamentul lui V. Mugur (a murit inainte de premiera), vreau sa remarc jocul remarcabil al actorilor (Leovenu, Tauff, Bogdan Zsolt… toata echipa defapt). Sincer, it’s a must.
Numai bine si rau la nimeni. Restul e tacere !

catalina (13 comentarii)  •  27 aprilie 2010, 15:27

din scurta mea viata de spectator de teatru, mi-au ramas in suflet citeva piese. printre ele…hamlet cu pintea, copiii unui dumnezeu mai mic…cu pintea, steaua fara nume…cu bleont, american buffalo, forma lucrurilor. am fost si eu simbata la national. pentru mine, hamletul acesta nu va sta niciodata linga piesele enumerate. poate ca e o adevarata opera de arta ca un occidental sa joace un manelist, dar pentru mine este doar o realitate trista. pentru ca realitatea insasi isi interpreteaza din pacate prea bine propria-i viata. cit despre aplaudatul in picioare…la cite piese mediocre n-am asistat, cu spectatorii tisnind entuziasmati din scaune la final…

Cristian Geambaşu (301 comentarii)  •  27 aprilie 2010, 16:31

catalina
Eu am o viata mai lunga ca spectator de teatru, dar asta nu ma califica suplimentar. Poate dimpotriva, cine stie? Dar mie mi-a placut. Pentru ca e altceva. Pentru ca nu e un altceva facut oricum, numai ca sa rupa gura cetateanului din sala. Pentru ca acel Hamlet – cu Laurence Olivier, Mel Gibson, Caramitru si Pintea si cine mai vreti – l-am mai vazut.
Si nu au fost aplauze de complezenta, nici snoabe. Daca ai fost acolo nu se poate sa nu fi simtit asta.

groparulclown
Multumesc pentru recomandare, sper sa am succes si sa il gasesc. Am auzit numai lucruri frumoase despre Vlad Mugur, nu am vazut insa nici un spectacol montat de el

CANTONA (7 comentarii)  •  27 aprilie 2010, 17:03

catalina, daca ai fost in sala, spune-mi ca nu ti-a placut inceputul, cu acea muzica patrunzatoare, care iti misca ficatii, spune-mi ca jocul actorilor nu a fost impecabil, la fel intereactiunea cu sala, ceea ce nu vezi prea des la actorii nostri, spune-mi ca nu te-a miscat Ofelia si daca la final ai aplaudat din complezenta sau pur si simplu ca ti-a placut! Eu am vazut foarte multi tineri, studenti care nu respirau si care au plecat cu zambetul pe buze! Q.E.D.!

CANTONA (7 comentarii)  •  27 aprilie 2010, 17:23

Cristi, am o dilema…eu stiam ca actorul care l-a jucat pe Hamlet se cheama Lars Eidinger iar Urs Jucker a fost Claudius…poate rectifici…sau poate nu, aceasta-i provocarea!

Cristian Geambaşu (301 comentarii)  •  27 aprilie 2010, 17:44

cantona
Multumesc, am corectat

the_kop (1 comentarii)  •  28 aprilie 2010, 0:34

theatre…o tempora…silvia popovici,leo balanuta,flory cercel etc etc…eu vreau sa-mi zici cum il mingiie colegul tau emil gradinescu pe sacou pe victor becali si ii tot zice ‘victore,ai dreptate,ai dreptate’…din ce ce shakespiriana e asta?

catalina (13 comentarii)  •  28 aprilie 2010, 10:31

da, hamletul asta a fost altceva, muzica iti misca ficatii, actorii….jos palaria. dar cind vine vorba de abordare, imi las palaria pe cap. insa, daca ati fost si in anii trecuti la festivalul shakespeare, poate ca sinteti si astazi…”afectati” de troilus si cresida regizat de purcarete si jucat de actorii unui teatru din budapesta sau de visul unei nopti de vara, prezentat de un teatru din lituania. erau total rupte de orice abordare clasica; poate nici shakespeare nu s-ar fi recunoscut…si cu toate astea piesele au fost geniale. prin urmare, ca si in clasic-normalitate, si in avangardism exista nuante. si… inca si mai scurt, atit am putut sa inteleg si sa simt…cit sa nu-mi placa:)

ovidiu_1969 (12 comentarii)  •  28 aprilie 2010, 16:53

Respect opinia autorului si a celor care au vazut piesa si au ramas impresionati. Eu, unul, nu am vazut-o si ii multumesc dlui Geambasu pentru articol, pentru ca nu ma voi duce sa o vad niciodata, in aceasta regie. Poate sunt nostalgic, clasic sau oricum, dar nu cred ca lui Shakespeare i-ar fi placut transformarea minunatiilor lui de piese in asa ceva. Shakespeare a sculptat in limba engleza ca nimeni altul; a alatura o manea sau un pet de bere operei si metaforelor marelui Will mi se pare o impietate, o incercare de a epata cu orice pret, inclusiv cel al ridicolului. Un astfel de regizor strica piesa, o mutileaza si se substituie autorului. O astfel de piesa ar trebui sa se numeasca: „Copie dupa Hamlet”, de X…
Parerea mea, ca sa citez din alt clasic, in viata…

Comentează