Cristian Geambaşu

Jurnalist box-to-box, de 25 de ani mereu în echipa ideală a presei de sport. Respectat, temut și foarte apreciat. Întotdeauna la obiect, tăios, fără ocolișuri

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cristian Geambaşu
România nu este o echipă!

Radicevici, Grbici, Mehmedovici. Pe bancă, Kim Rasmussen. Cunoștințe mai vechi, adversare mai noi. În zi bună, Muntenegru poate bate pe oricine. Dovadă victoria cu Norvegia la distanță de 5 goluri. România are nevoie tot de o victorie la măcar 5 […]

...

Taci!

Asistăm de niște ani la o degradare alarmantă a relației jucător-antrenor în tenis. Poate ar fi și mai potrivit să spunem jucătoare-antrenor, fiindcă majoritatea copleșitoare a situațiilor provin din tenisul feminin. Antologica secvență în care Sorana Cîrstea îi cere arbitrei […]

...

Cine este cel mai mare adversar al naționalei României?

Calculele hârtiei indicau naționala masculină de handbal a României favorită în dubla întâlnire cu omoloaga din Kosovo. Incredibil, mai există așa ceva! Naționala Kosovo este una dintre puținele reprezentative în fața căreia România mai poate fi considerată favorită. Ca să […]

...

Dinamo pe modelul Barcelona

Totuși, modelul propus de asociația DDB este inspirat din organizarea unor cluburi ca Barcelona.

Lucrul esențial în acest tip de conducere este absența unui patron, a unui privat care face doar ce îl taie capul. În cazul unor entități ca […]

...

Acești doctori care îl enervează pe Marica

Hai că nici LeBron James nu ar fi zis-o mai bine decât Ciprian Marica! „Ne-am săturat de ăștia scoși în față să bage groaza în populație” este o frază-manifest a zilelor pe care le trăim și numai un om cu […]

...

Dumitrache, fermecătorul risipitor

Avem nevoie de eroi. Dar avem nevoie şi de eroi învingători, nu doar de învinşi Dumitrache. Cel mai fermecător număr 9 din istoria fotbalului românesc. Marius Niculae. Cel mai recent marcator-truditor număr 9 din acelaşi fotbal care a tînjit mereu […]

luni, 24 august 2009, 6:45

Avem nevoie de eroi. Dar avem nevoie şi de eroi învingători, nu doar de învinşi
Dumitrache. Cel mai fermecător număr 9 din istoria fotbalului românesc. Marius Niculae. Cel mai recent marcator-truditor număr 9 din acelaşi fotbal care a tînjit mereu după talentul în stare pură, dar s-a lăsat sedus mai ales de cei care au rătăcit drumul. Fiindcă povestea Mopsului este de la un moment dat încolo şi povestea lui Marius. Niculae nu a moştenit nici detenta, nici driblingul lui Dumitrache. Pentru fiul senseiului, terenul de fotbal e o prelungire a saltelei. Gazonul e un altfel de tatami. La fel ca ilustrul înaintaş, Marius nu a ajuns niciodată acolo unde şi-ar fi dorit. El şi suporterii. Acolo unde ar fi putut ajunge. Destin? Da, dacă acceptăm că neîmplinirea face parte dintr-un plan divin. Nu, dacă socotim că lumea nu e doar un cazino unde se învîrte o ruletă cu numele noastre pe ea.

Florea Dumitrache şi Marius Niculae au apărut în fotbal la o distanţă de vreo 40 de ani şi multe milioane de euro. De fapt, pe vremea Mopsului nu se bătea moneda europeană, iar la dolari aveau acces securiştii şi activiştii. Pe atunci, pe cînd microbiştii nu se împărţeau în ultraşi viteji şi fătălăi superficiali care nu îi înţeleg pe ultraşii profunzi, blondul Dumitrache vrăjea tribunele cu fente şi plutiri de fachir. Epoca romantică îşi consuma ultimii ani, cînd un stop reuşit urmat de o braziliană valorau mai mult decît un titlu. Tot pe atunci, era la modă să îţi îneci harul. Pahar după pahar. Iar dacă nu procedai aşa, nu puteai fi zeificat de tribune, măcar postmortem. Erai un soi de tocilar al echipei.

Talentul inegalabil al lui Dumitrache este enunţat formidabil de sintagma „Cel mai fermecător număr 9 din istoria fotbalului românesc”. DVD-ul Gazetei conţine imagini rare cu un fotbalist unic. În înzestrare şi în risipire. Despre el nu se putea spune nici că a fost cel mai mare – oare cine a fost? -, nici că a fost cel mai productiv. Mopsul este campionul absolut al nevoii noastre de adjective şi de artizanat, al exagerărilor care vin din nostalgie, al proiecţiei noastre despre ce ar fi putut să fie dacă, dacă, dacă.

L-am prins jucînd, l-am admirat, dar am avut mereu o strîngere de inimă. Nu pricepeam prea bine de ce. Am revăzut driblingul acela legendar din meciul României contra Angliei şi am înţeles. Totul e perfect din punct de vedere tehnic, dar Dumitrache nu reuşea să înainteze nici un metru spre careul advers. Mai mult, la final, obosit, se aruncă peste picioarele încremenite ale insularilor. Imagine-simbol. Estetica supremă a renunţării! Forma care bate fondul. Şi pentru că eu l-am iubit pe tocilarul acela de Cruyff, despre care Lajos Sătmăreanu spunea că ar fi fost depăşit de Dumitrache dacă ar fi fost lăsat să joace în străinătate, rămîn suspendat între dorul de Dumitrache şi veneraţia pentru Cruyff. În intriga asta cu personaje aristocrate se strecoară năduşit şi Marius Niculae. Care, spre deosebire de Mops’, nu renunţă. Trage de el, îşi sfidează slăbiciunile şi ne spune ceva simplu. Nu vreau să mă ratez, nu am nevoie să scoateţi DVD-uri omagiale cu mine!

Comentarii (28)Adaugă comentariu

marian666 (1 comentarii)  •  24 august 2009, 19:47

cristi ,marius niculae are deja 28 de ani, la anul 29. deja e rasuflat ca un iaurt lasat fara capac,in soare. n-are tehnica, n-are viteza,piciorul drept il foloseste doar sa urce in tramvai. ok, e puternic,are un sut sanatos cu stangul (asta cand nimereste poarta, destul de rar), sa-l alaturi mopsului e un sacrilegiu.
ps
pai nu poate spera la un dvd omagial, pt ca nu ar prea avea ce sa puna pe el. poate golurile cu gloria bistrita sau celebrul m** steaua ,cu care saluta el !

kELOO (29 comentarii)  •  24 august 2009, 19:51

Frumos, d-le Geambasu! Eu nu l-am prins pe Dumitrache asa ca abia astept DVD-ul!
Si il admir pe Marius Niculae desi sunt stelist! E de admirat ca nu se da batut!

adrianovici (2 comentarii)  •  24 august 2009, 20:29

Cristi,

Felicitari…!
La inaltime, ca de obicei.

durden (270 comentarii)  •  24 august 2009, 20:33

daca era vorba despre un stelist si nu despre dumitrache va intreceati toti in superlative!acuma va dati seama de patetismul lor…pff!!

maigret (27 comentarii)  •  24 august 2009, 20:34

Bun articol…Dar ii voi iubi mereu pe Dobrin si pe Dumitrache.Pe care i-am prins si eu jucand si inca destui ani.I-am vazut de atunci incoace si pe altii tragand de ei insisi..Pe Gica Popescu,pe Raducioiu,pe Cobra si chiar pe Hagi…Dar nu´s de ce ,tot pe Mops si pe Gascan ii iubesc cel mai tare…Poate si pentru ca exagerarile nu vin numai din nostalgie…

the undertaker (23 comentarii)  •  24 august 2009, 21:31

corect.dar nu e vorba de ratare sau neimplinire,e destinul.dumitrache a fost cel mai bun nr 9 din istoria romaniei.punct.niculae e neimplinit si,probabil asa se va rupe.nu comparati,nici macar nu alaturati asemenea nume.pur si simplu vin din alte zone.

Ledutzu (11 comentarii)  •  24 august 2009, 21:34

„Marian666” : Marius Niculae e jucatorul care inainte de accidentare semnase un precontract cu AC Milan. Cred ca oamenii aia se cam pricep la fotbal…nu? In alta ordine de idei, felicitari pentru articol domnule Geambasu!

un „fatalau” (5 comentarii)  •  24 august 2009, 21:46

Frumos articol.
A nu se uita si ca daca nu se accidenta la Sporting, Marius Niculae ajungea la Milan.

Liniste (1 comentarii)  •  24 august 2009, 21:54

Zambesc, e clar ca ai samanta de dinamovist in tine, de altfel cum bine a observat si Giginio, insa poate nu ar trebui sa ne grabim atat cu laudele si sa inclinam asemeni unui zeu in fata unui tip care lovea bine mingea .

Oltean (2 comentarii)  •  24 august 2009, 23:16

Dumnezeu sa-l odihneasca in pace.L-am divinizat,l-am avut idol(Revista Sport,iulie ’73 nr.13,cutia cu scrisori, imi este martor),dar am avut ocazia sa-l cunosc putin si in afara gazonului.Daca ar fi fost si atunci psihologi pe linga echipe…………PAHARUL L-A TERMINAT CA JUCATOR,CA OM.CATI DINTRE VOI STIU CA IN ’92 A AVUT ATAC CEREBRAL.SI TOTUSI A CONTINUAT SA BEA.Sa -i fie tarana usoara.

tavi_c (29 comentarii)  •  25 august 2009, 1:32

Sa-l amintesti(si oarecum sa-l compari) pe Niculae in acelasi articol cu Mopsu’ mi se pare cel putin blasfemie . E ca si cum l-ai compara pe Rubinstein cu baiatul care-i cara(pe scari) ustensila,pe Nastase cu Haradau, pe David Letterman cu Dan Diaconescu,pe Pamela Anderson cu Bahmutanca sau cu voia ta, pe Tutea cu Claudiu Raducanu.In afara faptului ca au imbracat tricoul cu nr.9 a lui Dinamo ,cei doi nu au NIMIC dar ABSOLUT NIMIC in comun.In timp ce Dumitrache era fotbalul in esenta pura cu tot ce are mai frumos, Niculae e unul din multii „vopsiti” si xeroxati ai lui Borcea&Becali.
Daca aveam conducatori si antrenor in Mexic , echipa aia putea sparge norii.A fost MULT CA VALOARE peste Nationala lui Hagi.
P.S. Dobrin si Dumitrache aveau in Mexic 23 respectiv 22 de ani. Spun si acum cu mana pe inima ca nici Pele si nici Tostao nu erau peste ei.
P.S.2 La Stuttgart e timp frumos.

tudorica (8 comentarii)  •  25 august 2009, 9:01

Mda. Comparatia cu Marius Niculae nu prea isi avea rostul… Daca era musai de facut o comparatie atunci se putea gasi probabil un Gerd Muller (pe plan international) sau un Florin Raducioiu (pe plan intern).
Citeam de Dumitrache nu mai retin unde ca avea un control bun in alergare al mingii. parca Chirila zicea despre Dumitrache ca alerga cu o minge improvizata din carpe, cu mingea la picior, copil fiind, de la CFR Progresu pana la Pieptanari. Si asta o facea zilnic. Pentru cei din Bucuresti cunosc ca e o distanta apreciabila. Si cand te gandesti ca Dumitrache a vrut sa vina la Rapid, unde a fost refuzat ca era prea…. scund….
O tempora!

adidas (17 comentarii)  •  25 august 2009, 10:19

da dar atunci pe vremea lui dumitrache era un fotbal care iti permitea sa joci asa cu driblinguri si fente
acum asta este fotbalul cel pe care il joaca niculae

Sandu Neagu (5 comentarii)  •  25 august 2009, 10:37

in sfarsit, recunosc si dinamovistii: cea mai importanta faza din cariera lui Dumitrache s-a incheiat fara gol si fara macar o pasa. la acelasi CM, Neagu a marcat un gol istoric, dupa ce a ridiculizat apararea Cehoslovaciei, dar asta nu mai tine minte nimeni. cand s-a ales golul anilor ’70, ati pus pe locul 1 tot un dinamovist, Dudu Georgescu, care a dat un banal gol cu capul intr-un egal acasa cu Scotia, 1-1. Acelasi Neagu a salvat onoarea Romaniei in calificarile CE cu Ungaria, cand a fost bagat in teren prin minutul 80 la meciul de la Bucuresti cu Ungaria si imediat a egalat. dar, Neagu nu avea loc in nationala, pt ca el nu era dinamovist. La fel ca si Raducanu, Dan Coe, Dobrin, artizanii calificarii la CM 70 (meciuri memorabile cu Elvetia, Grecia, Portugalia), care la Guadalajara nu au fost introdusi pe teren din cauza mafiei dinamoviste.

seattle (107 comentarii)  •  25 august 2009, 11:02

Da , eram copil si am prins si eu o parte din perioada Dumitrache. Locuiam aproape de Dinamo si l-am vazut si pe viu !!!! Avea tot pentru un numar 9 !!! Dribling, suta cu ambele picioare si mai ales dententa si lovitura de cap !!!! Omul asta sa nascut sa fie dinamovist !!!Totusi imi amintesc cum Dumitrache era admirat si respectat de stelistii sau rapidistii din cartier !!!! Asta de fapt, nu o sa uit niciodata !!!! Probabil, singurul Dinamovist, respectat si admirat de toti !!!! Cind zic , toti, stiu ce zic . D-zeu sa-l aibe in paza si pe el si pe colegul lui Nicolae Dobrin !!! „Cred ca ii pune niste centrari Giscanu „acolo”…. !!!!

Aurel (1 comentarii)  •  25 august 2009, 11:53

Am 55 de ani si am vazut si pe Dumitrache si pe marius dar nu suporta comparatie cei doi.

Sorin (1 comentarii)  •  25 august 2009, 12:32

De ce nu scoateti niste wallpapere cu fotbalistii mari ai Romaniei??

Sibelius (36 comentarii)  •  25 august 2009, 12:52

Despre Mops am citit doar si l-am vazut in poze sau in scurte secvente. Si mie Raducioiu mi se pare mai aproape de Dumitrache…poate si pentru faptul ca s-a ingropat singur.

unomoarecare (1 comentarii)  •  25 august 2009, 14:06

Subscriu la ce zice tavi_c si multi alti cititori ce vor considera acest articol o mare blasfemie.
Imi pare rau domnule autor, de data asta nu doar ati dat-o in bara, …mingea dumneavoastra e asa de departe de tinta, ca ar fi fost mult mai bine sa stati acasa, in tacere, si sa lasati pe altii mai in cunostinta de cauza sa se exprime vis–a-vis de aceasta legenda a fotbalulu nostru.
Alta data da, …de data asta nu, domnule autor.

mihai (1 comentarii)  •  25 august 2009, 14:10

Salut Cristi!
imi poti spune ce proiecte DVD mai aveti?Cu Craiova Maxima chiar nimic? Si nu va ginditi sa le puneti pe toate scoase pina acum intr-o cutie de colectie? Merci.
PS.Bun articolul,dar putin patetic

mimi-mihai (2 comentarii)  •  25 august 2009, 14:46

frumos si corect, bravo!

vasile zavoda (10 comentarii)  •  25 august 2009, 14:55

nu forta nota, de unde pana unde apropierea moxului cu reesapatul marius nicio laie,il vezi tu pe nici o laie dand atatea goluri cu capul sau dribland ca dumitrache? mai neinformatule pai eu vad fotbal de pe vremea cand a bagat greavu prima alunecare mai, de cand tataru 2 centra de pe linia de fund si voinea inscria venind din afara careului, ai auzit oare de zgardan de la galati? dar de gojgaru ai auzit? las-o asa dar ………

Mihai (1 comentarii)  •  25 august 2009, 14:57

FELICITARI

Razvan (1 comentarii)  •  25 august 2009, 17:15

Va apreciez mult domnule Geambasu dar de data asta nu pot sa inteleg care a fost rostul articolului, lovim in Dumitrache pentru a-l ridica in slavi pe Niculae?!
Imi da impresia de articol scris pentru a fi scris. Va rog nu intrati in nota ziaristilor mediocri. Sunt putini care inca au ceva de spus in cronica sportiva romana din punctul meu de vedere. Haideti sa nu-i pierdem si pe aceea.
O zi buna

costan (10 comentarii)  •  25 august 2009, 17:39

Ar fi o impietate autnci cind vorbim de marile valori din fotbalul romanesc,sa-si faca loc rivalitati prost intelese ale unor ultrasi,ai unor cluburi.Am avut bucuria si fericirea sa-l vad pe viu,atat pe Dumitrache,cat si alte mari valori.ce au avut aproape acelasi destin.Multi va mai aduceti aminte de Ivansuc,Mateianu,Zoltan Crisan si nu in ultmul rand marele DOBRIN.Dumnezeu sa-i aiva in paza si sa le oroteasca sufletele.

Mircea (16 comentarii)  •  6 septembrie 2009, 6:01

„Avem nevoie de eroi.”
Nu am inteles niciodata dorinta asta… Din start asta tradeaya, oricarei minti cit de cit rodate, ca intram in subiectivism, in minciuna chiar – vezi zisele colegilor de generatie, ca Dumitrache era cel mai bun in Europa in 1970… Nu pricep de ce sa iubesc sau apreciez pe cineva via minciuna ori exagerare groasa. Cred ca ai nevoie de exagerari doar cind ti-e glanda iubitului mai obosita ori insensibila. Uit insa ca ideea de eroi samd se adreseaza unei Multimi despre care un LeBon a scris destul…

Mircea (16 comentarii)  •  6 septembrie 2009, 6:06

La Dumitrache se mai pierd din vedere cum a decurs viata sa, cam dupa 25 de ani – iar daca vrei sa cunosti personajul (şi nu doar sa minţi ori să fii minţit frumos) alaturarea este obligatorie. Poate unora le-o prinde bine prezentarea fragmentată a lui Florică, dar mie, dincolo de toate, mi se pare că Dumitrache este împins aici mai degrabă în categoria Jetabilelor, adică luăm ce ne trebuie de la el (în contextul foamei de mituri trecute, care să ne îndulcească prezentul), apoi îi aruncăm nepriceperea, nefericirea la gunoi. El este important doar cînd se racodează la aşteptările noastre, iar noi nu putem suporta decît Povestea….

Virgil (1 comentarii)  •  19 februarie 2012, 18:39

Se pare ca unii nu inteleg ce a vrut sa zica Geambasu in acest articol.Geambasu a precizat clar ca intre cei doi jucatori a fost o distanta cam de 40 de ani.Deci doua generatii diferite.A precizat clar talentul pe care il avea Dumitrache cu driblinguri,fente,lovituri de cap etc.De partea cealalta Marius Niculae un atacant de careu care nu are talentul pe care la avut Dumitrache.In era Dumitrache se juca alt fotbal ,mai liber ,mai calm iar cu toate astea Dumitrache nu reusea sa faca mari realizari pe tabela de marcaj si mai mult a fost omul care renunta usor.MArius Niculae este bataios si merge inainte cu un scop precis.Ori la bal ori la spital.
E adevarat ca pt Dumitrache ,fotbalul a fost doar o pasiune de pe urma careia nu a castigat mare lucru.Azi MArius Niculae are conturi in banca.Este o chestiune cu doua poluri opuse.Ideea esentiala este ca in ciuda talentului fermecator pe care la avut Nea Florea nu a ramas decat niste aprecieri de bun simt din partea unora.Eu l-am cunoscut pe Dumitrache,,,chiar l-am cunoscut.Am doar 31 ani dar l-am cunoscut.Imi pare rau sa spun ca aproape zi de zi il vedeam iesind inecat in bautura dintr-o carciuma de 2 lei din Diham .Marii jucatori au fost mari jucatori dar si mari consumatori.Pana la urma Geambasu a scris un articol care a atins doua capete.Oricum in Romania toti ne pricem la fotbal si la reparat Dacia 1300

Comentează