Cristian Geambaşu

Jurnalist box-to-box, de 25 de ani mereu în echipa ideală a presei de sport. Respectat, temut și foarte apreciat. Întotdeauna la obiect, tăios, fără ocolișuri

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cristian Geambaşu
România nu este o echipă!

Radicevici, Grbici, Mehmedovici. Pe bancă, Kim Rasmussen. Cunoștințe mai vechi, adversare mai noi. În zi bună, Muntenegru poate bate pe oricine. Dovadă victoria cu Norvegia la distanță de 5 goluri. România are nevoie tot de o victorie la măcar 5 […]

...

Taci!

Asistăm de niște ani la o degradare alarmantă a relației jucător-antrenor în tenis. Poate ar fi și mai potrivit să spunem jucătoare-antrenor, fiindcă majoritatea copleșitoare a situațiilor provin din tenisul feminin. Antologica secvență în care Sorana Cîrstea îi cere arbitrei […]

...

Cine este cel mai mare adversar al naționalei României?

Calculele hârtiei indicau naționala masculină de handbal a României favorită în dubla întâlnire cu omoloaga din Kosovo. Incredibil, mai există așa ceva! Naționala Kosovo este una dintre puținele reprezentative în fața căreia România mai poate fi considerată favorită. Ca să […]

...

Dinamo pe modelul Barcelona

Totuși, modelul propus de asociația DDB este inspirat din organizarea unor cluburi ca Barcelona.

Lucrul esențial în acest tip de conducere este absența unui patron, a unui privat care face doar ce îl taie capul. În cazul unor entități ca […]

...

Acești doctori care îl enervează pe Marica

Hai că nici LeBron James nu ar fi zis-o mai bine decât Ciprian Marica! „Ne-am săturat de ăștia scoși în față să bage groaza în populație” este o frază-manifest a zilelor pe care le trăim și numai un om cu […]

...

Porcupine Tree, Floyd-ul zilelor noastre

În 1975, Steven Wilson era un băieţel de 8 ani, blond şi slăbuţ, care încă îl mai aştepta pe Moşul. La petrecerea de Crăciun din acel an, părinţii lui au primit două albume LP. Unul era „Love to love you […]

joi, 12 martie 2009, 11:48

În 1975, Steven Wilson era un băieţel de 8 ani, blond şi slăbuţ, care încă îl mai aştepta pe Moşul. La petrecerea de Crăciun din acel an, părinţii lui au primit două albume LP. Unul era „Love to love you baby” al Donnei Summer, celălalt „The dark side of the moon”, Pink Floyd. Micuţul Steven a ignorat dulciurile şi maşinuţele pe care i le adusese Moşul, dar a clipit pofticios spre cadourile părinţilor. Pe care le-a ascultat apoi pînă ce vinilul a obosit şi discul a început să păcăne. Melomanii ar spune că puţine lucruri sună mai bine decît un album din vinil uzat, ascultat pînă la epuizare.

În 1987, Steven Wilson avea 20 de ani, era la fel de blond şi slab, dar nu îl mai aştepta pe Moş Crăciun. Între timp, ascultase şi altceva decît Pink Floyd şi Donna Summer, urmase cursuri de chitară – instrument pe care îl detesta în copilărie – şi experimentase. Fusese ajutat în această întreprindere chiar de tatăl său, inginer electronist, care i-a pus la punct un mini-studio de înregistrări şi mixaj. În acelaşi an de graţie 1987, începea povestea care continuă şi azi. Foarte tînărul Steven Wilson punea bazele unui grup numit Porcupine Tree. Se întîmpla la Hemel Hempstead, Hertfordshire, un loc ca oricare altul din Anglia profundă. Ploaie, soare, iar ploaie, iar soare, vînt, vînt, vînt, aer curat, aer curat, cu flori mai frumoase decît toate florile din lume, gazon marca Wimbledon, clădiri albe, cu aspect auster. Oameni civilizaţi, serioşi, cu un nebănuit simţ al umorului. În general, nimic din ce ar putea predispune să compui şi să cînţi rock progresiv, ambiental, cu accente psychedelice.

Am ajuns întîmplător la Porcupine Tree, acum vreo trei-patru ani cînd mi-a căzut în mînă un concert pe DVD, „Arriving somwhere, but not here”. Concertul cu pricina se petrecea somewhere in Chicago. De atunci, am căzut prizonier. Îi ascult cu o poftă străină de saţietate. Oricînd, şi cînd sînt obosit, şi cînd sînt odihnit, şi cînd sînt deprimat, şi cînd mă simt împăcat cu mine însumi. Îi ascult oriunde – acasă, în maşină, în concediu, în timp ce scriu, în timp ce nu ştiu ce să mai scriu. Îmi induc o stare de confort spiritual, mă neliniştesc şi mă liniştesc în acelaşi timp, îi descopăr mereu alţii, simt filonul Pink Floyd, uneori miros şi urme de Zeppelin, şi amprente Yes. Încerc să descopăr unde ar fi Donna Summer în toată povestea asta, dar nu prea reuşesc.

Observ că Porcuşorii mei ţepoşi sună mult mai bine în concert decît pe înregistrările de studio, iar asta înseamnă că sînt foarte adevăraţi, ştim cu toţii că aşa e, că le prieşte scena mai mult decît studioul, contactul nemijlocit cu publicul în locul atmosferei de farmacie din studioul de înregistrări. Mai bag de seamă că primele albume – Up the Downstair, Signify, Stupid Dream, The sky moves sideways, Metanoia –  sînt căutări instrumentale, iar cele din 2000 spre zilele noastre – Lightbulb Sun, In Absentia, Deadwing, Fear of a Blank Planet arată că drumul a fost găsit. Forţă şi delicateţe, curaj şi prospeţime. Calitate. O trupă vie, puternică, proaspătă, pe care nu o întîlneşti pe toate cărările rockului. Mergeţi pe mîna lor! Steven Wilson, Richard Barbieri, Colin Edwin, Gavin Harrison şi John Wesley vă vor purta într-o călătorie în care nu e nevoie de centură de siguranţă. 

CLICK AICI PENTRU PIESA „ARRIVING SOMEWHERE BUT NOT HERE”

Comentarii (86)Adaugă comentariu

gate7 (1 comentarii)  •  13 martie 2009, 0:00

cristi,
nu pot sa-ti spun decat ca o sa-ti fiu recunoscator pentru 3 lucruri: prietenia cu radu naum, dinamo, muzica

Resiteanu’ Exilat (54 comentarii)  •  13 martie 2009, 3:01

Domnule Geambasu, lasa aberatiile despre asa zisa muzica buna (mai degraba contra-cultura). Am trait destul timp in vest ca sa evaluez obiectiv fenomenul „hippie” , scursurile societatii moderne care nu poti decat sa’l asociezi cu orgii sexuale, droguri si anarhie de dragul anarhiei. Lasa’te de Pink Floyd si (mai stiu eu ce alte javre) si concentreaza’ti atentia la SPORT! S’auzim de bine!

Reznik (3 comentarii)  •  13 martie 2009, 4:21

Nici nu am citit articolul din cauza uluielii de care sunt cuprins , si anume ca intre atatea mizerii si invective am gasit numele acestei fascinante trupe…va felicit din suflet domnule Geambasu si va recomand si eu un nume care mie mi-a schimbat perspectiva despre muzica si chiar despre viatza si anume Tool , toate cele bune.

zabriskie (10 comentarii)  •  13 martie 2009, 4:46

mentioneaza te rog si albumul solo al lui Steve, intitulat „Insurgentes” care pastreaza ton(us)ul, armonia si soundul Porcupine Tree, la fel cum Waters solo suna 90% ca Pink Floyd. sau era invers? pentru o prima impresie…http://www.youtube.com/watch?v=krtkPF1OpOU&eurl= recomandat cu cea mai mare caldura. multumesc

vasco (267 comentarii)  •  13 martie 2009, 8:26

Cool man,e tare de tot sa te dai progresist si spirit liber,nimic de zis,toata admiratia,dar cum se impaca libertatea spirituala cu a tine cu echipa militiei?(Presupun ca ori nu va apare ori comentariul meu va avea viata fff.scuurta.)

George (14 comentarii)  •  13 martie 2009, 8:35

Imi pare rau, insa mie-mi place mai mult Marillion-ul lui Fish (inconfundabila voce!), desi nu-mi displace nici cel de astazi! Piesele din acea perioada erau si in mod clar mai inspirate!

Costin (13 comentarii)  •  13 martie 2009, 9:17

Felicitari pentru articol. Dedic si eu un playlist pentru prieteni:
Deep Purple – Anthem
Emerson, Lake and Palmer – From the Beginning
Rory Gallagher – Can’t Believe It’s True
David Bowie – Space Oddity
Led Zeppelin – Going To California
Pink Floyd – Cymbaline

Dan (2 comentarii)  •  13 martie 2009, 11:02

Cristi salut din nou articolul tau. Ma bucur mult sa vad ca abordezi si aspecte legate de muzica. Si eu sunt un fan destul de vechi Porcupine Tree, dar mai ales al lui Steven Wilson care pe langa realizarile incontestabile cu PT a reusit sa redirectioneze o trupa ca Opeth, care datorita lui a reusit sa abordeze noi sonoritati si sa se axeze in speciale pe influentele progresivului din anii 70. Cel mai bun exemplu este albumul Damnation din 2003, o capodopera a carei productie poarta evident marca Steven Wilson. M-as bucura daca ai continua sa scrii despre rockul/metalul progresiv, un gen foarte rar promovat la noi in tara, trupe precum Porcupine Tree, Opeth, Pain Of Salvation sau Fates Warning ca sa doar doar cateva exemple fiind aproape total ignorate de media de specialitate si nu numai.
Toate cele bune si sper sa ne mai vedem la cate un concert. Iti recomand cu caldura Circle II Circle, o continuare de exceptie a unicei Savatage.
Respect maxim!
Dan

marius (2 comentarii)  •  13 martie 2009, 14:31

…si discutia poate continua la infinit… Atita timp cit compunerea unei piese dureaza mai putin decit piesa in sine nu putem spune ca muzica a evoluat… Asa ca ne bucuram atunci cind trupe tinere se intorc la radacini si incearca sa cinte ceva ce cintau bunicii lor… Unii sunt epigoni, altii chiar au talent. Toti merita o sansa. Sunt citiva dintre cei care au postat probabil frustrati ca nu pot comenta despre** din fotbal… Ei, nu-i nimic, ei cu ale lor, noi cu ale noastre… Ma refer la oi… „Sheeps” va spune ceva, nu? Si va garantez ca Waters nu s-a gindit la Steaua cind a compus-o… Da, Marillion e ok… Dar Fish e genial, cu tot alcoolul din el… Cineva acuza ca muzica progresiva era facuta de drogati… Asa o fi, pentru ca la creditele despre fiecare piesa se putea citi LSD pe vremea aceea… Din pacate, drogatii din ziua de azi nu fac nici macar atit… Se drogheaza pe degeaba… Nu produc decit scandal si mizerie. Urmaream cu placere zilele trecute primul si deocamdata singurul dvd Klaus Schulze… Un alt „drogat” care imi insotea sesiunile… De aceasta data o avea invitata pe Lisa Gerrad (Dead Can Dance), o voce superba… Vi-l recomand… S-aveti un weekend cit mai dezbecalizat!

da-te’n porumb (37 comentarii)  •  13 martie 2009, 15:53

..bunicei..

catcher in the rye (1 comentarii)  •  13 martie 2009, 21:03

Cynic,ai dreptate……BE a lu’ Pain of Salvation este meserias.
La fel de misto este si Chinese Democracy-Guns/Roses.
Cei care scriu chestii rautacioase pe blog, sa ne lase, le suntem superiori din punct de vedere intelectual, ai auzit,bai,antiprosti???

bach (1 comentarii)  •  13 martie 2009, 21:50

Ma bucura acest articol. Si nu sunt singurul. Chiar daca in materie de fotbal nu se intampla intotdeauna sa fim pe aceeasi frecventa, apreciez bunul gust si bunul simt. Felicitarile mele! Hai Craiova! 🙂

Zlatko Perica (5 comentarii)  •  13 martie 2009, 21:51

Cristi,la muzica esti de-al meu iti recomand sa asculti Tangerine Dream 220 volts !

horhe (1 comentarii)  •  13 martie 2009, 23:21

chiar m-a surprins intr-un mod placut un asemenea articol pe un site sportiv si va felicit. si eu ascult in ultima vreme muzica progresiva si as vrea sa va propun si alte formatii foarte bune, in afara de Porcupine Tree : Dream Theater, King Crimson, Deep Purple, Emerson Lake&Palmers, Pain Of Salvation, Ayreon, Marillion, Van der Graaf Generator; cam astea imi vin acum in minte:). nu sunt intr-o anumita ordine trupele 🙂 bafta multa. keep rockin’

matelito (1 comentarii)  •  14 martie 2009, 0:57

muzica
iti recomand ultimul joe bonamasa
e excelent
astept mail.
traiasca manelele:(
mihai

whitesnakedc (1 comentarii)  •  14 martie 2009, 2:37

Surprinzatoare preocuparea ta pentru Porcupine Tree!Oricum de acum o sa te privesc cu alti ochi!!Bravo!!
Totusi recomand Dream Theater(concert pe 3 iulie la Kavarna in Bulgaria),Transatlantic,Neil Morse,King Krimson,Liquid tension experiment etc.
Hai Steaua!!

sorin (141 comentarii)  •  14 martie 2009, 4:12

Bun artico si imi plac tipii.
Eu va propun englezii de la Keane!
Sa auzim numai de bine.

Zlatko Perica (5 comentarii)  •  14 martie 2009, 9:39

Totusi,imi pun o intrebare.Cum se impaca dragostea de o muzica formidabila,cu dragostea pentru niste esecuri ale umanitatii,daruite de tata stalin?

Rasturnica Ciprian (1 comentarii)  •  14 martie 2009, 13:00

Cum poate cineva sa-i compare cu Yes? Primul disc seamana cu ultimul, al doilea cu penultimul si toate intre ele.Nu va mai credeti atit de elitari, cu toate ca la mizeria din Romania, e singurul lucru care probabil va ajuta sa nu va pierdeti echilibrul!

Adi (1 comentarii)  •  14 martie 2009, 13:29

Cristi,

Si eu (ca multi altii) am fost surprins sa citesc despre rock progresiv pe un site de sport. am decis sa scriu desi nu-s bloghist (but scientist) de meserie. eu i-am vazut pe Porcupine Tree de 3 ori in concert (1xOlanda si 2xBelgia), in perioade diferite ale carierei lor, si intr-adevar sinteza ta „Forţă şi delicateţe, curaj şi prospeţime. Calitate. O trupă vie, puternică, proaspătă” este foarte corecta.
PLUS
faptul ca desi sunt artisit, sunt si oameni. am stat dupa concert 10 min de vorba cu Steve, si sunt oameni absolut normali, si nu vedete cu fite, si mai stiu eu ce asa cum „bine” le sade artistilor de „carton” (no names further).
Asta ar trebui sa invatam si noi (inclusiv unii din distinsii bloghisti de azi) sa respectam parerile celorlati, fara sa dam cu pumnul ca nu stim mai bine.
toate cele bune, si intr-adevar – keep on rockin’

goro (9 comentarii)  •  14 martie 2009, 14:40

Oameni buni, individul nu si-a revenit inca dupa betia crunta de o zi inainte! Ce legatura este intre hard-rock si fotbal numai minti zbuciumate de alcool poate gasi.

jan viola pitesti (111 comentarii)  •  14 martie 2009, 15:23

sper ca pe viitor sa avem un fotbal mai performant fara aranjamente

MIHAI (3 comentarii)  •  14 martie 2009, 16:16

Revin pe blog caci vad ca se continua cu commentariile;probabil ca putine articole sportive au avut atitea reactii !
Deoarece eu am adus in discutie Marillion vreau sa fac o precizare: Fish avea (in prezent e mai putin probabil) o voce mai buna decit Hogarth ,aceasta e o evidenta;insa din punct de vedere strict muzical Hogath este o clasa peste si lui i se datoreaza faptul ca trupa a reusit sa dureze iar el s-a impus ca lider si i-a raliat pe fanii din prima perioada.In plus a avut modestia sa cinte rareori piesele celebre de dinainte de ’82 poate cu exceptia lui Sugar Mice.
Revenind la formatiile ce revin in comentarii sunt de acord ca Be (Pain of Salvation) este extrem de reusit ,ca Radiohead este o formatie de Liga Campionilor ( au o strategie marketing ce se asemana cu cea de la Marillion) si ca Opeth si Dream Theater au facut mult pentru acest gen de muzica in ultimii ani.
Intrebare : DVD -ul Klaus Shultze cu Lisa Gerard e cel de la concertul Loreley ? eu stiam ca va aparea pe 16 martie !
Iar ca sugestie muzicala ,desi poate nu se incadreaza in acest gen dar eu ascult acum si ma minunez : Jeff Beck – Oficial Bootleg USA 2006. Mai exista un bootleg foarte reusit al lui David Gilmour dar imi scapa acum titlul si data (daca cineva e interesat sa scrie si raspund)
Salutari domnului Geambasu pe care l-am privit aseara (la comentariile dupa CFR Cluj-Rapid) cu alti ochi.

stefan (5 comentarii)  •  14 martie 2009, 19:25

Daca tot se poarta recomanadrile, as face si eu cateva…e evident, sunt multi colectionari care citesc si presa sportiva insa observ ca majoritatea se limiteaza totusi la abecedar (orice colectionar mediu are acasa YES, King Crimson, Pain Of Salvation, Savatage, Dream Theatre, etc.) ceea ce e ok; eu am trecut oarecum de faza asta si am inceput sa fiu tot mai atras de proiectele personale ale membrilor marilor trupe sau nume disparute prea repede, promisiunile neonorate; sunt o gramada, iar dintre ele cateva chiar ” de top”; si acum recomandarile : Jon Lord/Tony Ashton – Malice in Wonderland (indispenasbil), Roger Glover – Butterfly’s Ball… azi am o dispozitie rock blues, asa ca vi l-as (re)aminti pe cel care ar fi putut sa fie dar n-a mai ajuns, Tomy Bolin…

PTval (1 comentarii)  •  14 martie 2009, 22:20

Bravo pentru articol, pentru ca promoveaza PT si o muzica mai putin cunoscuta de publicul larg (cititor al GSP). Ca si ceilalti cititori, sunt (placut) surprins de aceste randuri intr-un ziar pe care adesea e suficient sa-l citesti in diagonala (eufemistic vorbind). Personal, sunt trupa mea preferata, i-am descoperit de doar cativa ani si am avut chiar ocazia sa-i vad in turneu recent (ceea ce le doresc tuturor amatorilor de PT care au postat mesaje:-). De asemenea, merci pentru referintele muzicale amintite in precedentele mesaje, chiar daca cele „metal prog” nu-s chiar pe gustul meu. W-e fain si toate bune !

Stelian (1 comentarii)  •  15 martie 2009, 1:46

Nu imi vine sa cred !!!!!! Credeam ca sunt singurul care mai asculta PT si rock progresiv!!!!
DT scote noul album pe 23 iunie.

arh. Gheorghe Petrescu (214 comentarii)  •  15 martie 2009, 4:43

NORMAL CA A FOST UN ARTICOL BUN, MAI ALES CA NOI CEI DIN SUA, NU SANTEM OBISNUITI CU ASEMENEA ARTICOLE IN LIMBA ROMANA. FELICITARI PENTRU ARTICOL, SI CONTINUATI IN SENSUL ACESTA CACI NU ESTE RAU. HAI STEAUA !

calin (1 comentarii)  •  15 martie 2009, 5:23

salutari cu respecte!
nu ma asteptam la un asemenea subiect abordat de unul dintre cunoscutii comentatori de sport din tara noastra, fapt pentru care tin sa te felicit. multa lume spune ca intre sport si muzica nu exista legatura, dar eu spun ca, din contra, exista una foarte puternica. (sa nu il uitam aici pe Yannick Noah, care dupa ce a atirnat racheta in cui, s-a apucat de cintat 😉 )
felicitari pentru „articol” (nu stiu cum sa-i spun, de aceea l-am pus in ghilimele 😛 ) si sper sa mai urmeze si altele.
imi permit si eu citeva recomandari progresive: carptree, sieges even, ivory tower, green carnation (nu neaparat prog, dar cu influente…au un album briliant „Light Of Day, Day Of Darkness”), IQ (inclusiv cu un concert pe DVD superb!) si, last but not least, Leviathan (o trupa americana desfiintata de ceva vreme)
sport (:P) la treaba in continuare si mult succes!

cretzwoo (1 comentarii)  •  15 martie 2009, 12:04

da un subiect placut…dar intr-un loc unde nu-si are rostul….in rest respecte..trebuia sa scrii ca acelasi steve wilson a colaborat cu opeth…de fapt a creat un intreg album si dupa porcupine tree ( intr-o pauza micutza ) a scos un proiect numit blackfield care are 2 albume 😉 respect

George (2 comentarii)  •  15 martie 2009, 12:32

PT sunt buni, dar MDb rules !!! 🙂 gg pentru articol

Zlatko Perica (5 comentarii)  •  15 martie 2009, 14:24

Goro,daca esti in afara problemei de ce te bagi in seama? De unde hard-rock?Fa bine si vezi-ti de muzica ta si nu mai jigni un om care a deschis un subiect foarte placut!

Ovidiu (1 comentarii)  •  21 martie 2009, 22:25

Porcupine Tree e clar una din trupele mele de suflet ever. Ma bucur ca sunt persoane in Romania carora chiar le plac aceasta trupa.
Mie personal imi plac albumele „The Sky Moves Sideways”, „Signify”, „Stupid Dream” si „Deadwing” cel mai mult.
Ce ziceti, anul asta vom avea album nou?

Sorin (5 comentarii)  •  29 martie 2009, 20:49

Orice ati spune, Marillion fara Fish e… altceva. Mie nu/mi place. E doar opinia mea, nu vreau sa supar pe altii.
Trecand la altii, am fost la concert la Radiohead mai demult. N-are rost sa descriu. Sa mergi la Glastonburry face toti banii …btw nu/i chiar asa de scump

liftingshadows (1 comentarii)  •  29 mai 2009, 23:14

ne vedem la budapesta pe 1nov a.c. ?

sargo (1 comentarii)  •  2 iulie 2009, 14:05

cred ca e mai ieftin la londra pe 9 octombrie : low cost + hostel + ticket web.
la budapesta nu mai e low cost.
iar londra e mai faina:)
eu i-am vazut acum 2 ani la londra si a fost de vis.

AlterEgo (7 comentarii)  •  24 august 2009, 22:54

Am inceput sa ascult PT dupa ce am citit acest articol,dar mi-am facut repede o parere pe care imi permit s-o exprim : daca Porcupine sunt Floyd-ul zilelor noastre, atunci traim vremuri decadente.Nu sunt fan Floyd ,dar recunosc geniul acestor pionieri psihedelico-progresivi.Si tocmai atunci cand Porcupine se apropie de stilul lor devine si mai clar decalajul valoric.Pentru ca unii au fost inventatori,pe cand ceilalti nu reusesc in general decat sa fie niste buni profesionisti.Instrumentalelor lungi le lipseste acel ceva special care dupa parerea mea individualizeaza marile trupe de gen- un exemplu contemporan ar fi chiar Dream Theater, grup care nu se dezice de influentele floydiene,dar a reusit sa le asimileze intr-un mod organic, care i-a intarit individualitatea ,pentru a obtine in cele din urma un stil extrem de propriu ,care l-a delimitat de idolii sai.Acest fel de legaturi cu trecutul aduc muzicii lucruri noi si bune.Dar pentru mine problema cu Porcupine e tocmai faptul ca in mare parte a materialului audiat am reusit sa recunosc inlfluente ,dar nu am perceput prea clar amprenta personala.Paradoxal, primele piese ascultate-de pe In Absentia _ m-au entuziasmat, pentru ca intr-adevar Blackest Eyes sau Trains nu seamana cu nimic din ceea ce am ascultat pana acum-dovada a faptului ca simplitatea sincera e uneori cel mai scurt drum spre originalitate. Dar dupa aceea ,cu cat mergeam inapoi in timp senzatia de prospetime se disipa,facand loc unei muzici din ce in ce mai previzibile ,in ciuda nenumaratelor variatii de stil .In concluzie, pentru mine PT =multa munca +nu la fel de multa inspiratie.

Comentează