Alin Buzărin

Oltenia continuă să dea nu doar fotbaliști, ci și povestitori cu har și cu simțul umorului. Plus memoria de PC de ultimă generație

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Alin Buzărin
Dinamo Zagreb combate „teoria figurii frumoase”

La lista deja lungă a glumelor pe seama lui The Special One mai putem adăuga una: între Tottenham și CFR Cluj nu e mare diferență, de vreme ce ambele au fost eliminate de Dinamo Zagreb dincolo de timpul regulamentar de […]

...

Mirel Rădoi. Virusul și selecția

Un pachet de trei meciuri ale echipei naționale cu selecționerul în izolare e ca o nuntă la care mirele și mireasa, sau măcar unul dintre ei, nu pot participa. Din păcate, pe titularul băncii tehnice a echipei l-a lovit virusul […]

...

Piedici în calea Oștirii

A sosit sâmbăta Meciului Secolului. Nu Fischer-Spaski la Reykjavik, nu Cassius Clay-Foreman la Kinshasa lui Mobutu, nici vreun Borg-McEnroe, cinci ceasuri la Wimbledon.

Acelea au fost ale secolului trecut. Ale mileniului trecut, mai precis, o perioadă a sportului și a […]

...

Gueye nu trebuia să fie subiect de prima pagină!

Nu putea fi în altă parte decât la Dinamo și nu putea fi altcineva decât Magaye Gueye. Așa cum în criminalistică există acele profiluri lombrosiene (de la medicul italian Lombroso), care indică posibilul făptaș după fizionomie și comportament, așa și […]

...

Mario, talibanul emoției

I se spune Mario, dar de fapt îl cheamă Marius Nicolae. Acel Mario italienizat e util mai ales pentru eliminarea confuziilor, pentru că îl desparte o singură vocală, „o” în loc de „u”, de un fost mare fotbalist, Marius Niculae. […]

...

Limba maghiară, o frustrare în plus

Oare în ce limbă ar fi trebuit să converseze arbitrii meciului de la Tîrgu Mureș cu Feussi? În franceză, probabil! Cu Varela în portugheză, cu Szukala în polonă, cu mai multă lume în română. Dar în nici un caz etnicul […]

marți, 28 octombrie 2014, 10:44

Oare în ce limbă ar fi trebuit să converseze arbitrii meciului de la Tîrgu Mureș cu Feussi? În franceză, probabil! Cu Varela în portugheză, cu Szukala în polonă, cu mai multă lume în română. Dar în nici un caz etnicul maghiar Miklos Nagy n-avea voie să schimbe două vorbe în maghiară cu etnicul maghiar Laszlo Sepsi! Că doar sîntem în România, ce naiba!, vorba lui Costel Gâlcă, vorba lui Paul Pîrvulescu.

Steaua are destule motive să se plîngă de arbitraj după înfrîngerea la ASA. Poate invoca tăieturi, comoții, coate, penalty neacordat, eliminare aiurea, orice! Are temei să facă gălăgie, așa cum și Oțelul a făcut gălăgie acum cîteva etape, cînd a rămas aiurea în zece oameni după un sfert de oră, iar liderul a cîștigat la pas un meci în care putea să învingă și fără ajutor de la centru.

Teza arbitrajului xenofob de la Tg Mureș nu numai că e falsă, ci e o aberație mai mare decît însuși arbitrajul strîmb. A spune, chiar dacă folosind alte cuvinte, mult mai alese, că bozgorii i-au ajutat pe bozgori e fundamental greșit. E evadarea de la niște probleme reale la alte probleme periculoase și mai delicate decît un penalty pentru Steaua transformat într-o simulare la Tănase.

ASA nu poate fi club bozgoresc, pentru că vorbitorii de franceză din lot sînt mai mulți decît cei de maghiară. Are un singur ungur, pe Sepsi, iar antrenorul Pustai (am verificat personal!) nu știe o boabă ungurește. Iar Miklos Nagy și Istvan Kovacs n-au nici o vină că sînt maghiari. Ei sînt arbitri, la fel ca și Colțescu, Tudor, Ghinguleac sau Chivulete. Pot fi judecați pentru erorile lor, pot fi dați afară din lot ca gafeuri, ca părtinitori, dar nu ca unguri!

A emite o astfel de judecată e echivalent cu a elibera din laringe o frustrare în plus. E neplăcut să pierzi, dar la fel de neplăcut era și dacă Miklos Nagy și Sepsi ar fi vorbit între ei în sanscrită, în burkinabeză sau chiar în cea mai curată limbă română!

Comentarii (116)Adaugă comentariu

alex (2 comentarii)  •  29 octombrie 2014, 8:35

Nea Aline,sunt romani si sepsi si nogy,oare de ce sa vb in romana cand e limba materna?E greu la tine in capitala?mai da o tura prin ARDEAL si apoi vb de ungurime…

alex sibiu (2 comentarii)  •  29 octombrie 2014, 8:37

Nea Aline te invit sa petreci o luna in TG Mures sa vedem ce mai scri atunci?

ionut (3 comentarii)  •  29 octombrie 2014, 9:13

Gresiti grav domnule Buzarin. Tocmai maniera de arbitraj a facut sa ridice suspiciuni vorebele in maghiara. Daca arbitrajul era corect nu deranja pe nimeni ca dupa meci se salutau in maghiara arbitrul si un jucator. Dar tocmai pentru ca pe teren se aflau jucatori de mai multe nationalitati , arbitrul trebuia sa vorbeasca numai in romana (chiar si cu strainii), eventual cateva cuvinte in engleza (limba internationala). Cat priveste faptul ca ASA are un singur maghiar iar Pusztai nu stie ungureste nu dovedeste nimic. Pazcany e ungur ? Kovacz poate avea resentimente pentru nenumaratele : ,, afara,afara,cu….” ? Poate. Tocmai pentru a nu da nastere la suspiciuni era indicat sa vorbeasca romaneste. Dincolo de toate acestea, sunt foarte curios cum explica, Kovacs, neeliminarea lui Muresan. Nu poate fi considerata greseala (nu a vazut, s-a inselat, i s-a parut involuntara) pentru ca lovirea a vazut-o, a dat fault, a dat galben, deci intentie, urma ca, vazand urmarile agresiunii, conform UEFA, SA DEA ROSU. Cum sa gresesti???

Alex One (87 comentarii)  •  29 octombrie 2014, 11:35

Daca a pretinde ca in Romania, la o manifestare sportiva oficiala, meciul parca a fost oficial, sa se vorbeasca limba romana conform reglementarilor prevazute in Constitutie, este considerata xenofobie asta da aberatie desavarsita. D-le autor de articol nimeni nu va banuit ca va da mintea afara din casa dar macar ati pastrat niste aparente. Acum s-au risipit cu desavarsire, daca n-aveti timp sa cititi decat perlele Lui Raducanu puneti macar mana pe Constitutie.

Serban (2 comentarii)  •  29 octombrie 2014, 12:22

D-le Buzarin – Cu tot respectul dar trebuie sa mentionez si eu articolul publicat pe gsp.ro si deja mentionat mai sus de Dl Andrei Sebastian. Este adevarat, faptul ca doi arbitrii de etnie maghiara au vorbit intre ei in limba materna este un aspect cumva laturalnic si eventual minor (asa cum sugereaza si articolul d-voastra) comparativ cu lucrurile mult mai grave care s-au intamplat in acest meci si care in opinia mea trebuie descoperite si sanctionate ca atare. Este evident ca prestatia defectuoasa a arbitrului Kovacs a fost intentionata. In asemenea cazuri pedeapsa trebuie sa fie excluderea din fotbal indifferent de motivatia unui asemenea arbitraj dezastrous si intentionat pentru a dezavantaja o echipa. Adevarat de asemenea ca Organele Legii – DNA, SRI etc. – s-ar putea sesiza in acest caz si eventual stabilii alte fapte si pedepse a celor vinovati pe masura faptelor. De ce excludeti posibilitatea Subminarii Interesului National si favorizarea nationalei Ungariei prin absenta din meciul cu Irlanda a celor 2 marcatori ai nationalei Romaniei? De ce vi se pare asa aberanta aceasta optiune pentru ce s-a intamplat cand de fapt sunt martori si se poate dovedi relativ usor pozitia lui Kovacs impotriva echipelor a caror galerii au scandat asa cum este indicat in articolul publicat de GSP ieri?
http://www.gsp.ro/fotbal/liga-1/s-a-razbunat-istvan-kovacs-pentru-scandarea-afara-afara-cu-ungurii-din-tara-437398.html

daniaania (11 comentarii)  •  29 octombrie 2014, 12:59

Foarte frumos spus d-le Buzarin, asa este. Multi sunt extremisti si xenofobi iar termenul de bozgori pt noi toti ardelenii este groaznica. Din pacate la noi sportul merge spre altceva…

RApid (1 comentarii)  •  29 octombrie 2014, 15:08

Domnule Buzarin am stat de atite ori in tribuna oficiala din Giulesti cu Dumneavoastra…Nu mi se pare normal in caliatea dumneavoastra de Rapidist sa criticati pe Steaua,Dinamo…ETC!! Nu aveti nici o Etica Profesionala Pina la urma Suntem Romani si trebuie sa Fim uniti!! Fortza RApid

g2br13l (1 comentarii)  •  29 octombrie 2014, 16:46

Eu nu am inteles de ce un jurnalist de profilul lui Andrei, muta discutia de la arbitrajul mai mult decat jenant, catre partea nationalista. In mod normal orice discutie intre arbitrii trebuie purtata ori in limba nationala a tarii unde arbitreaza, ori in limba agreeata de UEFA in speta limba engleza. Si aici ma refer la discutiile la care participa si jucatorii. In particular pot sa discute in ce limba doresc ei.
Nu inteleg nici de ce, nu se pun tunurile cu adevarat pe acest arbitru, care numai in acest an a facut praf numaiputin de 4 meciuri din cele 8 arbitrate.

sandel (1 comentarii)  •  29 octombrie 2014, 19:05

Keseru nu mai era in teren sa inteleaga ce spun aia doi, el fusese „rugat” frumos de Ndoye sa iasa afara. As vrea sa vad aceeasi faza in Germania de exemplu sau in Franta.

Klaus (1 comentarii)  •  29 octombrie 2014, 19:27

mhai postacilor voi aveti HUNGAROFOBIE sau MAGHIAROFOBIE sunteti bolnavi, voi nu vedeti decat ca ..vin unguri ….si asta arata cat de inferiori va considerati ! cautati scuze aberante ,va victimizati , dupa care va umflati pieptul si luptati …abeeeeraaati !!Am vazut la TV o alta declaratie aberanta din partea unui politician care suna asa ‘ Klaus Iohannis urmas al nazistilor si sa nu l votam’. cam asa e si cu unguri pericole inchipuite in anul 2014! Deci daca un arbitru maghiar greseste ….greseste etnic cai dea lui Pascani …iar Brad Pitt Tudor cand a arbitrat impotriva CFR cu Steaua la Bucuresti (fazele cu Semedo faultat de2 ori ) era PATRIOT ! aveti minte scurta si ingusta asta este fotbalul din Romania adevarata valoare se vede cand jucam in C.Europene .

isnig (1 comentarii)  •  29 octombrie 2014, 21:13

excelent articol, in sfarsit o opinie echilibrata. respect!

lute (34 comentarii)  •  29 octombrie 2014, 21:54

de acord, steaua a fost de multe ori ajutata. niciodata insa n-am vazut cel putin 4 (patru) decizii grave luate impotriva unei singure echipe, iar faza cu Muresan se incadreaza la penal. numai cine nu vrea nu-l elimina…

woodstock69 (1 comentarii)  •  31 octombrie 2014, 0:34

Meciul Ceholovacia – România, disputant la Bratislava în 30 noiembrie 1983, decisiv pentru calificarea la Euro 84, a fost arbitrat de ungurul Palotai. Pe parcursul partidei, el a vorbit de mai multe ori cu Boloni în maghiară. Nimeni n-a avut atunci nimic de comentat. Scorul a fost 1-1 şi România s-a calificat la tureul final.

un_alt_roman (1 comentarii)  •  31 octombrie 2014, 7:53

Corect … articolul este un adevar ,o realitate. Citesc multi „revoltati” de nerespectarea Constitutiei, comentarii ale „discriminatilor”, cuvinte ale celor dati deoparte in tara lor, vorbe ale celor subminati de nationala Ungariei ! Baliverne fratilor … Asta-i durerea voastra..ca vorbeau doi in ungureste ?…si unguri pe deasupra ! Asta-i motivul de a pierdut Steaua..ca nu s-a respectat Constitutia in meciuri oficiale ? ..cu toate ca nu-mi cade fisa despre ce Constitutie vorbim… Ce nivel de inteligenta trebuie sa ai ca de la un meci de fotbal, fie si unul distrus de arbitru, sa ne luam de cal ca iar nu are ochelari ? Fratilor ..sa coboram din imparatia aberatiei si a prostiei pe terenul de fotbal si cu piciorul pe minge .. caci despre fotbal trebuie sa vorbim !

oricine (1 comentarii)  •  31 octombrie 2014, 8:20

Au mai ramas si oameni normali in tara asta b….a? Am crezut ca sintem pe cale de disparitie!

Budai (1 comentarii)  •  2 noiembrie 2014, 14:10

Un sport oarecare – fie si fotbal ce legatura are cu cuvantul BOZGOR ?,rusine !!!!!!!

Comentează