Alin Buzărin

Oltenia continuă să dea nu doar fotbaliști, ci și povestitori cu har și cu simțul umorului. Plus memoria de PC de ultimă generație

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Alin Buzărin
Dinamo Zagreb combate „teoria figurii frumoase”

La lista deja lungă a glumelor pe seama lui The Special One mai putem adăuga una: între Tottenham și CFR Cluj nu e mare diferență, de vreme ce ambele au fost eliminate de Dinamo Zagreb dincolo de timpul regulamentar de […]

...

Mirel Rădoi. Virusul și selecția

Un pachet de trei meciuri ale echipei naționale cu selecționerul în izolare e ca o nuntă la care mirele și mireasa, sau măcar unul dintre ei, nu pot participa. Din păcate, pe titularul băncii tehnice a echipei l-a lovit virusul […]

...

Piedici în calea Oștirii

A sosit sâmbăta Meciului Secolului. Nu Fischer-Spaski la Reykjavik, nu Cassius Clay-Foreman la Kinshasa lui Mobutu, nici vreun Borg-McEnroe, cinci ceasuri la Wimbledon.

Acelea au fost ale secolului trecut. Ale mileniului trecut, mai precis, o perioadă a sportului și a […]

...

Gueye nu trebuia să fie subiect de prima pagină!

Nu putea fi în altă parte decât la Dinamo și nu putea fi altcineva decât Magaye Gueye. Așa cum în criminalistică există acele profiluri lombrosiene (de la medicul italian Lombroso), care indică posibilul făptaș după fizionomie și comportament, așa și […]

...

Mario, talibanul emoției

I se spune Mario, dar de fapt îl cheamă Marius Nicolae. Acel Mario italienizat e util mai ales pentru eliminarea confuziilor, pentru că îl desparte o singură vocală, „o” în loc de „u”, de un fost mare fotbalist, Marius Niculae. […]

...

Eticheta

Italienii i-au spus lui Mircea Lucescu ţigan. El nu merita, alţii însă da

La o zi şi jumătate după ce a dat cu bulionu-n spaghete, Il Giornale revine. Spune că expresia „zingaro della panchina”, adică ţiganul de pe bancă e, […]

vineri, 22 mai 2009, 11:21

Italienii i-au spus lui Mircea Lucescu ţigan. El nu merita, alţii însă da

La o zi şi jumătate după ce a dat cu bulionu-n spaghete, Il Giornale revine. Spune că expresia „zingaro della panchina”, adică ţiganul de pe bancă e, de fapt, o formă de simpatie. Şi că „zingaro” au mai fost denumiţi Boşkov, ba chiar şi suedezul Liedholm, un nordic blond de-a binelea.
Aşadar, din simpatie. De fapt, din reflex. A devenit necondiţionat ca italienii să-i numească pe români „ţigani”. După Mutu, i-a venit rîndul şi lui Mircea Lucescu. Încă n-au spus nimic despre Ramona Bădescu, dar probabil că urmează.

Aici nu veţi citi nici un rînd de indignare. Eventual veţi descoperi regretul că Mircea Lucescu, după mulţi ani de muncă cinstită şi notabilă în Italia şi după decenii de apostolat în fotbal, nu merita asta. El, ca persoană. Trebuia să rămînă dincolo de fanteziile unui redactor nocturn al ediţiei on-line, care a strecurat epitetul într-un comentariu de trei rînduri, nepreluat de ediţia tipărită.

N-a rămas şi de-abia aici încolo începe subiectul. Mircea Lucescu a fost făcut, în mod reflex, „zingaro”, pentru că românii care am cotropit Italia în căutarea unei munci cinstite, mulţi dintre noi, dar şi al unor portofele ivite din buzunarul neatenţilor sau al unor cucoane pe care le-am violat sălbatic, ne comportăm precum acei „zingaro” invocaţi. Li s-a urît  şi li s-a îngrozit italienilor de Mailaţii noştri, de băieţii care-ţi intră în casă pe geam, de şmecherii care golesc bancomatele cu „pisica”, de golănaşii de cartier ajunşi lîngă Capitoliu ca să fure şi să agreseze. Ei pun eticheta unei naţii întregi, pentru că italianul de rînd, pînă să ajungă acasă să dea drumul la televizor să-i vadă pe Lucescu, Chivu sau Mutu, simte în coastă respiraţia transpirată a acestor scursuri sociale emigrate acolo unde se poate fura mai uşor şi mai îmbelşugat decît acasă.

Culmea e că astfel de etichete ni se lipesc mai ales atunci cînd cineva dintre noi face un lucru bun, lăudabil. Abia atunci vin semnele de întrebare. Cum de o asemenea populaţie (migratoare, de multe ori) cu false pretenţii de popor, poate scoate şi oameni de carieră şi de admiraţie? Pînă cînd la Roma şi în alte părţi cărora le-am colonizat mult din micimea noastră românii de pe poduri vor fi mai puţini decît românii de sub poduri, această etichetă ne va sta lipită de frunte. Şi nu numai cei de la Il Giornale trebuie să-i ceară scuze lui Mircea Lucescu, ci şi toţi cei care pleacă din ţară ca să-şi bată joc de numele ei.

Comentarii (25)Adaugă comentariu

CORNEL (1 comentarii)  •  22 mai 2009, 23:57

doar un cuvint……..BRAVO

Multumim NEC NIJMEGEN (1 comentarii)  •  23 mai 2009, 0:01

Expresia respectiva este folosita in sensul de „nomad” ! Ca a schimbat multe echipe Il Luce ! Desi parerea mea personala e ca au mers la doua capete ! Adik, il facem tigan si daca iau romanii foc, le-o bagam pe asta, ca de fapt inseamna altceva nu tigan in adevaratul sens al cuvantului ! Whatever, felicitari Mircea Lucescu ! Forta Steaua !

chronic (4 comentarii)  •  23 mai 2009, 0:24

bravo aline!!! un articol foarte tare si PERFECT adevarat. cateodata mi-e rusine ca sunt roman…

corectorul (15 comentarii)  •  23 mai 2009, 0:47

fie vorba intre noi, stim cu totii ca e o chestiune politica (politica europeana,binenteles) si nu are rost sa cautam explicatii logice. sunt lucruri care ne depasesc. atat italienii cat si spaniolii isi dau seama ca roman si tigan nu e acelasi lucru, in particular toti o recunosc politicos, dar curentul general e altul. mimeaza ca nu vad diferenta, la nivel national. cineva imi atragea atentia odata, ca daca ziaristul e de etnie rrrroma, n-o sa foloseasca niciodata cuvantul tigan, ci roman. „romanii au violat, romanii au furat, etc…”

corectorul (15 comentarii)  •  23 mai 2009, 0:59

chiar azi imi arata un functionaras, intr-o institutie cu caracter religios, unde ma aflam in interes de serviciu, un titlu dintr-un ziar gratuit, care se distribuie la metrou, in care se spunea ca au fost detinuti 400 de romani care dezgropau mortii pentru ai jefui! si a adaugat grabit:”eu stiu ca erau tigani, ca am mai vorbit noi despre asta!”dar daca ar face o declaratie publica,ar schimba macazul. oricum, Nea Mircea, ca om si ca profesionist, e peste toata sleahta de macaronari care isi dau cu parerea prin fituici, sacaiti de nustiu ce complex. exista vreunul?

explorish (31 comentarii)  •  23 mai 2009, 1:01

hopa! o abordare interesanta a temei!
si eu inclin sa cred ca au mers la 2 capete 🙂

robert (1 comentarii)  •  23 mai 2009, 2:22

superbe vorbe.felicitari

ROMANESCU (10 comentarii)  •  23 mai 2009, 4:47

Corectorule !!
De acord cu tine !

Ovi (1 comentarii)  •  23 mai 2009, 6:36

Stati putin domnilor! Pina cind o sa considerati cuvintul ****** adjectiv al faptului de a face ceva rau sau criminal. Eu sunt de acord ca ei*****sunt o etnie poate mai pacatoasa ca altele si mai ales tiganii din Romania sunt in prim planul faradelegilor din Italia. Dar asta se datoreaza in primul rind istoriei care i-a neglijat si actualilor si fostilor guvernanti continua sa le neglijeze problemele particulare pe care le au, si in al doilea rind sistemului judiciar si politienesc din Italia care este probabil deficitar la acest capitol. De ce nu se intimpla in Spania sau in Germania sau in alte tari din UE ca doar nu or fi ****** doar in Italia.
In al doilea rind as vrea sa mai punctez ca mai trebuie sa lucrati la mentalitate domnilor si doamnelor din Rominia. Daca v-ar auzi majoritatea celor de aici din Canada v-ar etichete pe scurt „RASISTI” iar cei din ambasada Romaniei din Italia li s-ar cere demisia urgent.
Cind Albert Einstein a fost facut evreu din greseala, el a raspuns: „Imi pare rau dar nu am onoarea sa fiu evreu”. Lucescu a raspuns in aceasi maniera „Italienii ma iubesc”.
Aveti curajul domnul Buzarin sau oricare altul dintre voi de acolo sa spuneti: Din pacate nu am onoarea sa fiu de etnie *****?

merlin (6 comentarii)  •  23 mai 2009, 6:44

este foarte amuzant ca tocmai italienii s-au gasit sa ne faca ****** 🙂 nu stiu cati dintre voi aveti idee cam ce imagine au italienii in tarile cu adevarat civilizate din vestul europei si nu numai…..va spun eu un pic mai buna ca a noastra dar numai un pic….in fond vorba unui bun prieten „italienii sunt frati nostri cu BMW”……….referitor la imaginea proasta facuta tarisoarei noastre de catre gloata de maimute coborata din copacii patriei noastre dragi subscriu …dar tabloul nu este complet, un aport mult mai mare in acest sens l-au adus vrednicii nostri conducatori de vreo 20 de ani prin marete si neintrerupte fapte de coruptie si incompetenta…….si lista poate continua cu foarte multe exemple…..deci episodul „maimutele in europa” nu sunt decat o piesa din acest puzzle 😉

endre (1 comentarii)  •  23 mai 2009, 7:59

Articolul isi cam da acordul ca tiganii sa fie facuti „tigani” iar romanii nu. Adica rasismul e OK atita timp cat ne e indreptat spre romani? Hai Aline mai incearca odata poate-ti iese.

obiectivul (2 comentarii)  •  23 mai 2009, 11:22

un banc care circula prin occident:
patru romani intr-o masina, cine conduce???
….POLITIA!

dani (1 comentarii)  •  23 mai 2009, 12:23

In general problema rromilor este europeana,sunt o natie ce refuza integrarea in comunitati,tocmai pt.ca sunt un popor distinct,ei nu apartin nimanui,sunt poporul fara tara,insa asta nu ii absolva de vina ce le apartine exclusiv pt.refuzul educatiei(nu intru in amanunte).Trebuie diferentiati fara teama de a fi rasisti,nu poti pretinde ca atunci cand te referi la un alt popor,german,francez, etc.esti rasist. Au incercat si altii sa ii educe fara succes,dar s-a reusit ceva spre deosebire de noi,care am preferat sa ii lasam in plata domnului cu tot ce au ei in traditii.Odata sunt convins ca se va gasi o solutie daca nu din interiorul lor,ceea ce e greu de crezut,sigur din exterior.Cat despre articolul din ziarul italian e un singur cuvant,IPOCRIT.

Mr Jack (1 comentarii)  •  23 mai 2009, 12:37

Personal chiar il suspectez pe Lucescu ca ar fi tigan la origine. Si ce daca? Conteaza asta? Eu cred ca nu. E tigan roman…care ne-a reprezentat cu cinste in toata cariera lui si trebuie respectat. Pentru ca merita. Tigan, maghiar din harghita sau orice ar fi…e roman…si inca unul din cei care fac sa se vorbasca de bine despre romania.

Agamitza (17 comentarii)  •  23 mai 2009, 14:03

Johnny Raducanu isi spune tigan. Lucescu cind aude ca-i spui tigan se indigneaza si se da cu organele de pamint. Chestie de valoare. Johnny Raducanu e acolo sus si nimeni nu poate contesta asta. Lucescu e „umflat” de citiva ziaristi romani si de gasca dinamovistilor refulati. Noi astazi spunem rrom si nu tigan din cauza citorva complexati carora li se cinta-n struna.

criticul (10 comentarii)  •  23 mai 2009, 14:13

Chestia asta cu tig*nii nu e noua pentru italieni, ei asa ne ,,vad” pe noi demult! Dar si noi putem sa-i ,,vedem” pe ei asemeni unor,,mafioti” si sa generalizam la tot poporul lor, nu? Si atunci sa vedem care pe care!

P.S. Navigand in urma cu ceva luni pe un site(nu mai stiu daca era vorba de un site al unui ziar de sport sau al unui ziar care trata politica) un blogger a dat o replica fantastica la faptul ca romanii se ,,luau”(ii atacau ,jefuiau ,violau sau omorau) de italieni la ei ,,acasa” spunand, citez cu aproximatie, din memorie: ,,-Bine le fac! Ei au inceput primii cu noi, in urma cu … 2000 de ani!” o replica la care sincer va spun, m-am spart de ras! Si intrucatva avea dreptate omul, nu? 🙂 🙂

Radu B. (2 comentarii)  •  23 mai 2009, 14:35

Istoria articolului e puţin mai complexă: după ce ambasada României a făcut un pic de scandal, Il Giornale i-a trimis la dicţionar, că cică acolo ţigan înseamnă şi altceva… Nu am studiat dicţionarul cu pricina, dar sînt convins că aşa este. Dar, nu ştiu de ce :D, atitudinea asta îmi aminteşte de galeria dinamovistă care se scuza după meciul cu Rapidul despre ce înseamnă ţigan, ba chiar revoluţionau regulamentul UEFA că cică nu ar fi vorba de rasism dacă nu te referi la jucători, ci la spectatori…

Cu dicţionarul în braţe, îi putem face pe toţi italienii ţigani (conf. DEX ediţia 1998, al doilea sens: ţigan = „Epitet dat unei persoane brunete.”) sau cioroi (conform aceluiaşi dictionar cioroi=”Epitet dat unui om brunet, oacheş; cioară.”).

Aline, vezi că şi tu eşti cam brunet, ai grijă cu italienii! 🙂

N.B. Menţionez că nu sînt tocmai un adept al „politically corectness”-ului, dar una e să îi spui „ţigane” (sau „bulangiu” sau orice altă imprecaţie „duioasă”) cuiva în cartier şi alta să strigi pe stadion sau să scrii un articol într-un ziar…

Valy (1 comentarii)  •  23 mai 2009, 16:32

D-le Buzarin, Balint a preluat Timisoara la 29 de puncte nu 35, daca scadeti din actualele puncte, nu puteti sa scadeti cu cele 6 puncte, el mai are nevoie de doar 3 puncte ca sa egaleze punctele stranse de Uhrin.

mihai (1 comentarii)  •  23 mai 2009, 16:41

BRAVO MIRCEA LUCESCU.DIN CITE STIU EU IN GENERAL TIGANII NU PREA MUNCESC EI NU MUNCESC NICI IN ROMINIA NICI AFARA. MIRCEA LUCESCU A MUNCIT MULT SI A CULES ROADELE. MIRCEA LUCESCU SA FI IUBIT.

adrianssen (11 comentarii)  •  23 mai 2009, 17:34

da, corect!

nasule-lasa-ne (1 comentarii)  •  23 mai 2009, 18:19

MIRCEA LUCESCU CHIAR E TIGAN, IL CUNOSC PERSONAL, DAR CE E ASA RAU IN ASTA?

tranzleitaru (1 comentarii)  •  23 mai 2009, 18:43

daca nu-ntrebi si tu… am vazut articolul ala. poate ca e nefericit ales cuvantul, fiindca lucescu chiar e tigan, dar te asigur 100% ca sensul in care era folosit acolo „zingaro” era pur si simplu „nomad”. asta a vrut sa zica macaronarul, acuma ca noi sarim de c… in sus cand auzim ca ne fac tigani, e alta poveste.

Q (2 comentarii)  •  23 mai 2009, 20:28

Pana si Lucescu a explicat ca e vorba de o expresie. Dar asa ne place noua, sa ne dam victime cand nu e cazul.

emblema (2 comentarii)  •  24 mai 2009, 14:42

ce cauta numele acelei ramona badescu, in acest context……. stati linistiti ca pana acum daca nu stiti italienii au facut-o in niste feluri asa cum merita …… eu cred ca Lucescu a cazut victima a renumelui pe care il au romanii in peninsula, si la care a contribuit , probabil si aceasa mare femeie, care si-a oferit nudurile fara numar fara numar……. pai cum sa nu o cunoasca toata italia???? rusinica

emblema romaniei (2 comentarii)  •  25 mai 2009, 15:26

ramona badescu! ce cauta aici? credeti ca vrea sa faca politica cu vreun scop nobil…sa fim seriosi……in italia nu a facut nimic serios………. o stie toata italia ca pe un cal breaz ca si-a afisat nudurile , nu vorbim de calitate.., pe toate gardurile…… s-a dus aproape dezbracata si la o emisiune in care niste parinti isi plangeau baiatul ucis de un roman….. aceasta nu are nici o limita…… si personal nu cred nimic din ceea ce declara ea……. vrea doar sa se laude si sa induca lumea in eroare…… sa se dea ceea ce nu este…… ea face….. ea drege ….. dar nu se vede…. fel de fel de dfeclaratii langa fotografii din alt film…….

Comentează