Turul pantalonilor României
Un om moare la Deva după ce-a fost lovit de un concurent care participa la Turul Ciclist. Totul se petrecea în zona sosirii, unde în orice tur, al Franţei, al României, al Ţării de Foc sau al Groenlandei ar trebui […]
Un om moare la Deva după ce-a fost lovit de un concurent care participa la Turul Ciclist. Totul se petrecea în zona sosirii, unde în orice tur, al Franţei, al României, al Ţării de Foc sau al Groenlandei ar trebui să fie garduri, Poliţie, Jandarmerie şi aşa mai departe. La noi spectatorul se plimbă pe pistă, iar competiţia sportivă îl transformă în răposat.
Avem un mort. Normal, anchetăm ciclistul, că doar a dat peste om. Poliţie, dosar trimis la Parchetul de pe lîngă Tribunal. Cercetări şi concluzii. Mortul e de vină. Asta după ce sportivul, în loc să-şi vadă de bicicletă şi odihnă, dă cu subsemnatul, „numele şi pronumele”. De la Federaţie nu e nimeni de vină. Şi nici de la Poliţie, nici de la Jandarmi.
Turul României străbate arşiţa patriei şi înşiră creieri pe şosele. Ca să astupe gropile. În ţara în care orice deputat burtos merge în coloană oficială ca să facă un grătar în teritoriu, nu sînt suficiente forţe de ordine ca să păzească oamenii de roţile unor biciclişti care se bat pentru secunde sub ştampila Federaţiei. Oficialii pedalelor şi-ai pinioanelor vor încheia Turul în triumf. Vor agăţa o coroană din mărar horticol şi garoafe la mîna a doua peste gîtul cîştigătorului. Vor mulţumi public şi televizat generoşilor sponsori, vor bea un şpriţ de încheiere şi vor trăi cu impresia că au făcut un lucru bun, cînd colo şi-au bătut joc de cele mai elementare noţiuni ale sportului.
Asta pentru că Turul se dispută în cea mai proastă perioadă posibilă, la peste 40 de grade, cînd Departamentele Caniculă ale televiziunilor sînt îngrijorător de active, iar în corturi, asistentele medicale iau tensiunea pensionarilor aşezaţi în prelungirea sacoşelor obligatorii. Apoi pentru că nu se asigură o minimă protecţie a cicliştilor, aceştia putînd întîlni pe drum căruţe, vaci, pietoni sau, mai rău, maşini „civile” pe care putătorii de caschetă au uitat să le tragă pe dreapta. În fine, pe undeva între Alba Iulia şi Zlatna (pe-acolo au ales organizatorii traseul) caravana a coborît cu 60-70 la oră un drum de pe care la un moment dat asfaltul dispărea ca să facă loc gropilor şi macadamului. La viteza aia, orice ciclist care dă într-o groapă zboară din şa şi se înfige cu capul înainte în primul copac de pe marginea drumului. Slavă Domnului că nu s-a întîmplat aşa!
Competiţia asta plină de sînge şi gropi nu e Turul României, ci poate fi luată în cel mai bun caz drept turul pantalonilor. Sau drept partea anatomică pe care acea bucată textilă o acoperă îndeobşte.
„Conform legislaţiei în vigoare, pietonul se face vinovat de producerea accidentului” — Şeful Poliţiei Rutiere Hunedoara