Maria Andrieş

Într-o lume macistă este nevoie cîteodată de bisturiul observațiilor unei femei. Sexul slab? O glumă misogină

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Maria Andrieş
Cifre, nume, chipuri

La meciul Islanda – Argentina, din faza grupelor, scor 1-1, s-au uitat 201.000 de islandezi, adică 60 la sută din populaţia ţării, de 307.000 de locuitori. Mai mult, scrie Hollywood Reporter, citând televiziunea naţională de la Reykjavik, cei care au […]

...

Cupa celor umili

Zlatko Dalici nu va antrena Barcelona sau Real Madrid, deşi susţine că ar câştiga un sac de trofee în Champions League. Selecţionerul Croaţiei nu este un brand, iar asta nu e tocmai o fericire pentru marketingul marilor cluburi.

După cum […]

...

A cui este această Franţă?

„Cu capul în stele”, aşa a titrat L’Equipe, pe prima pagină, după calificarea Franţei în finala Mondialului. „La porţile Paradisului”, a scris Le Parisien. „Tot nu suntem campioni”, a venit contrapunctul dinspre Didier Deschamps, după victoria muncită, 1-0, din semifinala […]

...

Ireversibil

„Am cerut contractele fotbaliştilor de la LPF şi de la FRF. Nu au vrut să răspundă la solicitare şi atunci m-am dus cu Garda peste ei şi le-am luat”. Se întâmpla în 2005. Cel care povesteşte este Sebastian Bodu, pe […]

...

Franţa – Belgia, balşoi spectacol

Între noi, europenii, acum. În prima semifinală mondială, Franţa întâlneşte Belgia: două ţări vecine, prietene, care fac bancuri una despre alta. „Le Parisien” o numeşte relaţie de dragoste-ură: se iubesc, dar se tachinează.

De ce nu mănâncă belgienii covrigi? Nu […]

...

Tributul terorii

Stadioanele îşi iau periodic tributul în sînge. Putem vorbi de terorism în sport, dar n-avem voie să ne luăm de terorişti. Din cînd în cînd cineva moare, dar nimeni, niciodată nu ajunge la tribunal. De ce? Nu există legi? Ba […]

duminică, 4 februarie 2007, 7:43

Stadioanele îşi iau periodic tributul în sînge. Putem vorbi de terorism în sport, dar n-avem voie să ne luăm de terorişti. Din cînd în cînd cineva moare, dar nimeni, niciodată nu ajunge la tribunal. De ce? Nu există legi? Ba da, există, dar nu sînt aplicate. Sau sînt aplicate cu un talent complice. Principul este simplu şi vechi: pîine şi circ. Statul distribuie pîinea şi lasă circul în pace. Să se desfăşoare în legea lui, nu a ţării.

Există violenţă pe stadioane, există violenţă în şcoli. Dar aşteptăm să moară oameni, să ne dea la palmă puştiul cu bazooka, pentru a lua măsuri. Delincvenţa e delicvenţă, dar circul este circ. Iar educaţia nu mai e o miză. Spălarea de creiere, divertismentul iresponsabil sau ilegal, în general supapele prin care răsuflă tensiunile sociale sînt vizate de sus, peste capetele profesorilor sau fotbaliştilor. Din cînd în cînd mai moare cineva, dar se pare că ăsta nu e un motiv să se închidă supapele, să fie oprit circul.

Legea şi oamenii ei ezită în preajma stadioanelor, iar ultraşii simt asta. O simt în Italia, o simt în România, o simt în Franţa sau în Turcia. Simt că venitul la meci e ocazia prielnică să dea drumul sălbaticului care tînjeşte în umbra omului civilizat. Simt că nu e pericol de pedeapsă şi se dezlănţuie. Din cînd în cînd mai moare cineva, dar asta-i viaţa, nu? Fotbalul merge înainte, cu tot ceea ce a ajuns el să însemne: bani, tot mai mulţi bani şi tot mai puţin respect pentru viaţa umană.

Violenţa în sport este tratată cu mănuşi de către autorităţi. Să nu-i supere prea mult pe suporteri. Să nu-i bruscheze. Pentru că suporterii cumpără. Bilete, programe prin cablu, fulare, tricouri, bere şi hamburgeri. Suporterii nu sînt doar suporteri, sînt consumatori. Ce producător e atît de nebun încît să se ia de consumatori?

Cei care învîrt bani în fenomen nu văd în galerii potenţiali delincvenţi, ci potenţiali clienţi. Iar fotbalul e un produs atît de profitabil, încît trebuie vîndut indiferent de consecinţe. Din cînd în cînd, pe eticheta lui scrie negru pe negru „moarte”, dar nimeni n-are nici un interes să vadă, nici să se vadă. De cînd consumatorul contează mai mult decît omul? De cînd cantitatea de public contează mai mult decît calitatea umană a sportului?

Putem vorbi de terorism în fotbal, de terorism în sport, dar terorismul banului, în faţa căruia legile pălesc. Din cînd în cînd moare cineva. Dar se pare că nu e un motiv suficient de puternic ca să nu faci în continuare profit. De fapt, să nu ne facem iluzii, nici nu există astfel de motive. Banii învîrt lumea pe degete, cu tot cu instituţiile şi legile ei.

Campionatul italian s-a oprit. Obligaţi la pauză de reflecţie, afaceriştii din „il calcio” meditează probabil intens la gravitatea incidentelor. Ce pierderi vor avea? Cît costă moartea unui om? Milioane, zeci de milioane? Cum poate să coste atît de mult moartea, cînd viaţa unui om nu face doi bani?

Comentarii (235)Adaugă comentariu

Adrian Georgescu (83 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:49

@GA:
Bai, e si diferenta de fus orar; cred ca voi propune comitetului de blog sa-ti oprim din salariu, ca n-ai decat un thread 🙂

Racul (81 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:49

Sa revenim la oile noastre (va sparg daca va luati de cuvinte 🙂 ).

Ce consuma ultrasii in Romania? Stie careva?

Andrei Mil (45 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:50

@AG

pentru echipele din campionatele puternice, e usor sa recurga la acest sistem si totusi italia reprezinta si ea un campionat puternic, dar sudul, sicilia, ca de acolo pleaca „molima”, acolo si oamenii si cluburile o duc mai greu fata de nord.

Adrian Georgescu (83 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:50

@GA:
dar sa stii ca prin chestia aia nu am voit a te avantaja, ci m-am gandit ca daca nu sunt eu, poate esti tu – din nou diferenta de fus orar -, si daca cineva are o idee si eu nu sunt, tu poti pune un thread. Voi face asta pentru mai multi, dar deocamdata nu se poate dpdv tehnic.

Racul (81 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:50

In legatura cu mijloacele sunt perfect de acord cu Adrian: punctual, unul dupa altul, aplicand legea.

Andrei Mil (45 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:51

@Racul

ai grija sa nu te depisteze dinamovistii, ca poate se inspira de la italieni 🙂

Racul (81 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:52

Andrei, nu de acolo pleaca molima, ci din nord.

Atalanta si Brescia, doua cluburi ale caroro suporteri au un trecut foarte incarcat.

Adrian Georgescu (83 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:52

@Racul:
vrei sa spui ca in Romania ultrasii nu prea cumpara? De acord, dar ofera alte avantaje conducatorilor de club, carora le e si un piculet frica de ei. In plus, le sunt necesari uneori precum sergentii din armata, ca sa-si comande oamenii dupa cum vor cei de sus.

Phantom (20 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:52

Solutiile sunt foarte simple.Daca cei care „ne conduc tara” nu sunt in stare sa faca niste legi sa combata violentele de pe stadioane, atunci sa copiem din Anglia. La ei este numai un gardulet de 50 cm despartitor dintre suporteri si gazon.De ce nimeni nu intra?Dar cine are curajul cand o amenda este de cateva mii de lire.Asa ar trebui si la noi sa fie. Ai sarit la bataie pe stadion, iei amenda 1000 euro; nu ai bani sa platesti, nu-i nimica te duci putin si inspectezi puscariile cateva luni sa te racoresti. La ce s-a intamplat la handbal deja tine de organizare. La noi in Romania nu trebuie lasata intrarea pe gratis. Ce aia erau fani ai handbalului, pun pariu ca a fost prima data cand intrau intr-o astfel de sala.Au auzit ca intrarea e gratis si au zis hai sa ne innarmam cu petarde cu torte si hai la bataie.Nu-mi venea sa cred cand am vazut la meciul de handbal fete cu fulare pe fata gen ultrasi care faceau semn galeriei advesre sa iasa afara sa se „rafuiasca”, si ne mai miram cand auzim ca au fost batute de jandarmi.E pacat ca se ajunge aici, daca erau niste distrusi mai treceam cu vederea dar majoritatea asazisilor ultrasi sunt minori, ceea ce e grav, nu pentru ei ci pentru tara.

kELOO (21 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:53

Cu adevarat GENIALA!

Racul (81 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:53

M-am deconspirat… ce sa fac acuma? 🙂

mada fakr oo (262 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:53

@ Racul

Stelistii? Mancare de caini. Dinamovistii? Multe…ierburi. Rapidistii? Si, si.

Andrei Mil (45 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:53

nu cunosc istoria incidentelor din nordul italian 🙂 , dar de cand urmaresc seria a stiu ca sicilienii au fost tot timpul pusi pe „fapte mari”

Adrian Georgescu (83 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:54

@Racul:
da, nene, sa se bage bani multi, foarte multi, daca trebuie, vreo 3-4 spioni care sa nu aiba alt rol decat sa-i identifice pe cei dusi cu capul, pentru ca daca mana aia de oameni violenti dispare, toata lumea va avea de castigat.

Racul (81 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:54

@Phantom: legile exista, doar ca nu-s aplicate. Ce nu exista este sistemul de supraveghere.

Phantom (20 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:55

Georgescule las-o si pe Maria sa raspunda ca doar e blogul ei :))

andrew-turda (3 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:55

daca tot se intampla sa ,,tilesti,, si tu un text,de ce mama dracu nu raspunzi celor ce dialogheaza cu tine?ioanitoaia zice ca esti,asa cum vrea el sa zica,dar eu ,stimata Maria Andries,vreau sa raspunzi macar odata….zi ceva…rupe un text,injura la Borcea,becali,copos,dar zi ceva…….astept

wlm shkspr (164 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:55

Legea şi oamenii ei ezită în preajma stadioanelor, iar ultraşii simt asta. O simt în Italia, o simt în România, o simt în Franţa sau în Turcia. Simt că venitul la meci e ocazia prielnică să dea drumul sălbaticului care tînjeşte în umbra omului civilizat. Simt că nu e pericol de pedeapsă şi se dezlănţuie.
==================================

CORECT SESIZATA PROBLEMA!

Daca vreti sa nu mai dam apa la moara huliganilor din peluze, huliganilor din presa sau huliganilor din conducerile cluburilor, atunci trebuie sa actionam la cea mai mica abatere de la morala sociala!

Altfel, cind Gigi Becali o sa apara cu hahaitul sau sinistru, instigind la violenta, ura si salbaticie s-ar putea sa nu mai avem pirghii democratice cu care sa actionam!! Si urmarile vor fi tragice pentru toti, numai ca de bucurat se vor bucura numai unii… 😉

Andrei Mil (45 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:55

@AG

cu trimiterea spionilor in galerii e cam greu, trebuie o perioada lunga pana cand sunt cooptati in „familie”, pana cand afla unde e buba 🙂

Racul (81 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:56

@Adrian

Aici pe unde sunt eu, un club mare de tot are un fan special: director de filiala a unei banci, in timpul liber ultras extrem de violent.

Phantom (20 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:57

Racul legile astea gen Anglia nu sunt la noi, au fost respinse de desteptii din conducerea tarii.Acuma o sa fie votata sigur, l-am vazut increzator pe Corleone si cred ca o sa se voteze.:))

Racul (81 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:57

@Adrian: efortul tre sa fie continuu, altfel ii depistezi pe unii si apar altii.

Adrian Georgescu (83 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:57

@andrew-turda:
Maria a mai raspuns; pune o intrebare si sunt convins ca maine o sa-ti raspunda.

Andrei Mil (45 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:57

oricum, dispar cei vinovati din galerie, adica cei care influenteaza si instiga la violenta, se „nasc” altii peste noapte…..e greu..

Racul (81 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:58

@Phantom: cum nu exista?

E permis sa distrugi bunurile altcuiva?
E permis sa agresezi pe cineva?
E permis sa insulti?

etc.

Adrian Georgescu (83 comentarii)  •  4 februarie 2007, 20:58

@Racul:
ei, aici inca nu s-a ajuns la subtilitatea de acolo 🙂 Doar cei mai saraci isi permit luxul de a fi violenti, societatea inca nu opreseaza directorii de banci in asemenea hal 🙂

fighter (2 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:01

Si eu cred in solutia de a lua masuri impotriva indivizilor nu a tuturor suporterilor indiferent de cine este.Cred ca daca se lua o masura impotriva lui MM Stoica de exemplu multi dintre acesti turbulenti s-ar fi calmat.

Andrei Mil (45 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:02

@wlm shkspr

in anglia s-a inteles mai repede spiritul civilizatiei. oricum nordul in general a fost tot timpul mai educat si mai civilizat si nu vb numai de europa

Racul (81 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:03

@all

Politia e cu ochii cat cepele pe ei dar stiti ce fac astia cateodata? Isi dau intalniri in parkingurile de pe autostrada!!

Au loc cafteli de pomina, filmate de operatori ai celor doua „armate”.

Phantom (20 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:04

Racul Normal ca exista dar zimi si mie daca il lovesti pe unu cat iei amenda? Iti zic eu: minim 70 Ron, si crede-ma ca multi primesc minimul… Eu vorbeam de marirea amenzilor in general pe stadioane.Legi impotriva violentelor pe stadioane nu exista. Daca se isca o bataie generala se iau cateva amenzi de cativa lei si gata, iar unii au zeci de amenzi, pentru ca nu-s penale si nu fac puscarie daca nu le platesc.Deci inca nu exista legi la noi….

wlm shkspr (164 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:04

Racul Says:

February 4th, 2007 at 8:58 pm
@Phantom: cum nu exista?

E permis sa distrugi bunurile altcuiva?
E permis sa agresezi pe cineva?
E permis sa insulti?

etc.

======================

E permis sa fii Gigi Becali si sa rizi de cine iti convine in ore de maxima audienta!? Sa rupi microfonul Antenei 1 numai pentru ca nu-ti place tie!?

Si in timpul asta ProTv-ul sa iti inchine ode si imnuri caraghioase prin insasi existenta lor!? Crei cumva sa dezvolt subiectul… 😉

Racul (81 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:06

@Phantom

Ok, ai dreptate, nu cunosc suficient de bine legile in Romania pt a te putea contrazice.

Cand ma mai duc sa-i vad pe-ai mei in Ro, o sa iau si 70 RON cu mine ca tre neaparat sa-l pocesc pe vecinul care-a taiat copacul :).

Racul (81 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:07

Da, e permis sa razi de cine vrei tu, wlm.

Lasa antistelismul si vino la subiect.

Sile (2 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:08

O, da, or sa stea ultrasii scuipand seminte pe scaune in tribune, si or sa se bata in afara lui.

sorinaccio (30 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:09

Cand a fost asta-toamna scandalul de la Steaua-Dinamo, Gazeta a blamat jandarmii pentru violenta, uitand ca in asemenea situatii e ca la razboi: mai sunt loviti si oameni nevinovati. Iar marele MM era pus pe frontispiciul ziarelor deplangand soarta bietilor suporteri. O spun aici hotarat: intotdeauna vinovati sunt suporterii. Iar Politia ar trebui sa bata ca la hotii de cai. Chiar cu riscul de a lovi si nevinovati.
La fel, nea Ovidiu a tinut partea suporterilor cand s-a hotarat disputarea meciurilor cu portile inchise. Ori tocmai asta e morala in astfel de cazuri: sa fie privati de meciuri suporterii echipei vinovate. Nu disputarea in alta localitate unde vor reusi sa ajunga tocmai cei care au facut si vor mai face scandal. Ca doar se deplaseaza din banii cluburilor.

Phantom (20 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:10

Racul Nu fi sigur ca primesti 70 ron poate ai ghinion sau poate vecinu tau e pilos, si atunci o sa te acuze de tentativa de omor, ca asa e la noi….:)))

wlm shkspr (164 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:11

Racul Says:

February 4th, 2007 at 9:07 pm
Da, e permis sa razi de cine vrei tu, wlm.

Lasa antistelismul si vino la subiect.

======================

Observ ca tot ce tine de Steaua devine permisiv, in cazul tau!

Asta nu e antistelism decit in masura in care Gigi Becali e antisocial! Daca poti percepe corect aspectul.

Lasa stelismul aberant si vino la subiect, dear… 😉

Racul (81 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:11

Aaa, deci se poate. Pai sa-i acuze si pe astia de tentativa de omor!

Phantom (20 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:12

sorinaccio Atunci a fost alta treaba, bine meritau aia capaciti dar au fost batuti oameni care nu aveau treaba cu footbalul, pur si simplu se intorceau acasa de la servici si au nimerit unde nu trebuie…

Racul (81 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:13

@wlm

Uite care-i treaba, io nu te-am ironizat si nici nu am de gand. Iti sugerez sa faci acelasi lucru.

Phantom (20 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:14

wlm Becali nu e om violent ci doar nu are suficienta educatie ( omu a crescut printre oi) , nu vreau sa-i iau apararea dar sa de-a Dumnezeu ca macar 1 % din bogatii Romaniei sa faca acte caritabile, chiar si pentru imaginea politica.

sorinaccio (30 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:15

Corect Phantom, dar ce ar fi trebuit sa faca jandarmii, sa deschida o dezbatere publica sau sa ciomageasca in stanga si in dreapta?

Racul (81 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:16

A trebui sa-i aresteze pe vinovati, sorine.

wlm shkspr (164 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:16

Phantom Says:

February 4th, 2007 at 9:12 pm
sorinaccio Atunci a fost alta treaba, bine meritau aia capaciti dar au fost batuti oameni care nu aveau treaba cu footbalul, pur si simplu se intorceau acasa de la servici si au nimerit unde nu trebuie…

==============================

Cunosti vreun caz concret!?

In momentul in care au devastat stadionul, suporterii trebuiau dusi la sectie si amendati conform legii! Erau maxim o mie! S-a actionat cu indulgenta si s-a ajuns unde s-a ajuns…

Trebuiau batuti asa cum bate politia americana la infractori! Ca la fasole!

Sociopata (15 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:17

Si wlm, spre deosebire de MM (dar asta-i alta discutie), Gigi nu si-a lovit cu ranga decat propria-i masina 🙂

skogers (2 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:17

@Adrian
Fenomenul ultras este o nebuloasa ocupatie a unor handicapati psiho-motor cu IQ compus din maximum doua cifre, care n-au ce face nimic in viata. Are rost sa pui o asemenea intrebare? Ce poa’ sa insemne fenomenul ultras? F’o intalnire la cinema sa revada f’un meci din anii ’80, un schimb de suprize CinCin, o colectie de fanioane din anii ’50? Asta-i ca aia cu minerii si cu florile…

Phantom (20 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:17

sorinaccio Sa dea in stanga si indreapta doar in oamenii violenti.De ce sa-i loveasca pe cei care n-au o treaba?

sorinaccio (30 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:18

Si cum sa ii aleaga? Gandeste-te ca decizia se ia pe loc: ori dai, ori o iei si te acuza lumea de slaba pregatire.

Racul (81 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:18

@skogers

Exista si exceptii. IQ superior la 130.

Phantom (20 comentarii)  •  4 februarie 2007, 21:19

wlm Pai asta e problema nu trebuia sa se ajunga in strada unde au fost batuti oameni nevinovati.Trebuiau arestati de la stadion persoanele violente si nu se ajungeau la asa ceva. Dar se pare ca mai trebuie instructie multa jandarmilor

Comentează