Cătălin Oprişan

Reînvie personaje de legendă ale sportului. Este un fel de arheolog care dezgroapă poveștile uitate ale arenelor

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cătălin Oprişan
Da’ el de ce nu e plin de noroi?

Ceasurile arată 14:36 când se purcede la drum. 19 iulie 1900, proba de maraton a Jocurilor Olimpice de la Paris. Pe Sena sunt fix 41 de grade! Cei 14 curajoşi sunt cinci localnici, trei englezi, trei americani, doi suedezi şi […]

...

„Nita” – doamnă pe stradă, bărbat în echipă

La început, match-urile de football se dădeau sus, pe platoul de la „Artilerie”. Apoi, cu timpul, acolo, în Malaga lui 1920, locul fusese luat de Şcolile Saleziene, unde tinerii sărmani ori abandonaţi găseau alinare, dar obiceiul de a obosi mingea […]

...

„Cursa aceasta năprasnică”

Toată vara trebăluiseră ca să realizeze imposibilul: primul raliu românesc, pe distanţa Bucureşti-Giurgiu şi retur. De fondat se fondaseră pe 5 aprilie 1904, colo, la Otelul „Boulevard”: Automobil Club Român, a şasea instituţie de acest fel din lume.

27 de […]

...

Smaranda Brăescu a Poloniei a fost ucisă la Katyn

La 20 de ani, Janina iubea să cânte, să piloteze şi să „se dea cu paraşuta”. Cei care o cunoşteau spuneau că se pricepea de minune la toate trei, dar, după o perioadă de Conservator, renunţase la portativ.

Fata generalului […]

...

Două sticle de vin pe vârf, la 2.519m

Gustavo Schulze se trăgea din Orizaba, Veracruz, Mexic, acolo unde al său tată se iubise c-o localnică. Studiase la Munchen, parcase la Leipzig, cu doctorat la Institutul Geologic de aici. Se căţărase, de mic, pe munţi, asta făcea şi acum, […]

...

Cădere liberă! De 6.000 de metri!

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, britanicul Nicholas Alkemade a sărit din avionul în flăcări, fără paraşută! La aterizare, n-a păţit nimic. Un erou cu 60 de ani înaintea lui Baumgartner…

S-a uitat la ceas, ajutat de […]

duminică, 19 mai 2013, 9:29

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, britanicul Nicholas Alkemade a sărit din avionul în flăcări, fără paraşută! La aterizare, n-a păţit nimic. Un erou cu 60 de ani înaintea lui Baumgartner…

S-a uitat la ceas, ajutat de razele Lunii. 3 şi 10 minute. Noaptea. Sau, de fapt, dimineaţa. Se afla în Rai. Ajunsese! Ba nu! Dacă era frig şi zăpadă cam de o juma’ de metru, mirosea a Iad, nu? Buuunn, murise şi ajunsese acas’ la Scaraoţchi. Dar aici nu trebuia să fie cald şi smoală? STOP! Uşurel, începu să dea filmul înapoi. Cum ajunsese aici?

Ce ştia? Se numea Nicholas Alkemade. De asta era sigur. Britanic, Escadronul 115 al Forţelor Aeriene Regale. Sergent. 21 de primăveri. Plecaseră să atace Berlinul. 24 martie 1944. Da, clar, atunci decolaseră. Îşi făcea veacul pe un „Lancaster”, bombardier. În burtă îi băgaseră şase tone de bombiţe, numa’ bune de zdruncinat la friţi. Şi pentru asta băga mîna în foc, supraveghease totul. Trebuia să se salte la 6.000 de metri, pe la 400 de kilometri la oră şi să le dea „hrană” berlinezilor.

Tată de patru „fetiţe”
El se ocupa de patru „fetiţe”. Fiecare de 7,7 mm, montate pe coada avionului. N-avea spaţiu prea mare. Da, suduia mereu din cauza asta. Un fel de cabină de plastic, transparentă. Abia îşi tinea picioarele, că le avea cam lungi. În plus, naziştii se apucau de „treabă” fix de acolo, din spate, unde ştiau că-s mitralierele. Chiar glumeau între ei. „Băi, noi sîntem ăia de-i primesc friţii cu «Bine aţi venit»!”

Buuun. Asta îşi aducea aminte. Apoi? A, da! Lăsaseră juma’ din încărcătură şi cîrmiseră „Sugar”-ul spre casă. „Misiune îndeplinită!”, auzise. Atunci apăruse un rătăcit din „Luftwaffe”, un bimotor. O rafală a nimerit „Lancasterul”. Gata!!! Îşi aducea aminte! Luse foc! Auzise: „Trebuie să sărim! Trebuie să sărim! Hai, afarăăăă!”. Haha, bună poanta! Umor negru, pur englezesc. Păi ar fi sărit, dar de unde paraşută? N-avea loc să parcheze, pe coadă, nici o furnică şi acum îi strigau să se arunce? Cădeau de la 6.000 de metri. Să fi ajuns la 5.500 cînd… N-avusese altă soluţie… S-a gîndit doar că n-o s-o mai vadă pe Pearl, logodnica. Apoi, aşa, numa-n combinezon, a sărit… Cu capul în jos.

Pisica are nouă vieţi. Omul, cîte?
Atunci s-a rupt filmul. Leşinase, de la presiune. Trecuse prin nişte copaci – amortizor, căzuse pe un pat de zăpadă. Supravieţuise de la 5.500 de metri!!! Fără paraşută, fără nimic! Da, se alesese cu arsuri uşoare, cîteva zgîrieturi şi o leziune ceva mai seriosă la rotulă, pe dreptul…

Aşa l-au găsit nemţii. Perfect conştient. L-au catalogat drept spion. Singur, într-o pădure. Le-a zis, în puţina germană pe care o ştia, că a cazut din avion, fără paraşută. De bine ce l-au crezut, l-au trimis în Dulag Luft, lagărul de prizonieri. A cerut să dialogheze cu un superior. Ştia că spionii sînt executaţi, aşa că… A luat-o de la capăt. El, sergent, pe coada avionului, la mitraliere. Pac, fum, foc, săritură fără paraşută, de la peste 5.000 de metri. A băgat zece zile de carceră. S-ar mai fi prelungit dacă un locotenent, Hans Feidel, n-ar fi avut ideea să caute resturile avionului prăbuşit. De coadă zăcea atîrnată o paraşută. Alkemade nu o folosise. Nici măcar nu era a lui! L-au scos în faţa lagărului, la apel. Nu mai era spion, devenise erou. „Dulag Luft, 25 aprilie 1944. Autorităţile germane au investigat declaraţiile sergentului Alkemade, 1.431.537 RAF,  şi au concluzionat că sînt adevărate. A realizat o cădere liberă, de la 6.000 de metri, fără paraşută. A ajuns pe pămînt fără a suferi răni grave importante!”. Aşa i-au scris germanii.

Cu ţidula în mînă a trăit eliberarea, în mai 1945. A ţinut o conferinţă de presă în care a explicat totul. Se mai auzise de un rus, căzut, în 1942, pe zăpadă, de la 7.000 de metri, de un american , prăbuşit peste Saint –Nazaire, în ’43, de la 6.500, de… Dar niciunul, cu excepţia lui, nu poseda hîrtie!

S-a stins în 1987, la 64 de ani. Ceilalţi patru colegi de avion, în frunte cu pilotul, toţi cu paraşute, sunt inmormîntaţi în Germania…

av-1.jpg
Alkemade, omul care, cu numai un salt, a devenit, din spion, erou!


av-2.jpg
Nimeni nu l-a crezut, însă nemţii au analizat resturile avionului şi i-au dat patalama: căzuse, fără paraşută, de la 6.000 de metri! Şi azi isprava lui „încălzeşte” blogurile

Comentarii (23)Adaugă comentariu

gogu (1 comentarii)  •  19 mai 2013, 9:52

e genul de basm inventat ptr a ridica moralul britanicilor. nu are cum sa pice de la 6000m si nici 600m fara macar a suferi rani grave iar daca avionul din poza e cel in care a fost inainte de a se arunca sigur sigur e un cacat de poveste ptr idioti

manu (1 comentarii)  •  19 mai 2013, 9:54

a fost pur si simplu norocos; de unde si pana unde …erou?!?

Misu (1 comentarii)  •  19 mai 2013, 10:25

Cam greu de crezut totusi. Poate a sarit cand mai erau cativa metrii pana la sol.

sundance kid (1 comentarii)  •  19 mai 2013, 10:33

Daddy’s flown across the ocean
Leaving just a memory
Snapshot in the family album
Daddy what else did you leave for me?
Daddy, what’d’ja leave behind for me?!?
All in all it was just a brick in the wall.
All in all it was all just bricks in the wall

Din pacate Roger si-a pierdut tatal intr-un accident de aviatie asemanator .In vara Bucurestenii vor avea ocazia sa ii asculte versurile care le-a dedicat tatalui lui mort in al doilea razboi mondial . Personal nu o sa-i iert niciodata pentru prapadul care l-au facut .

adi_dinamo (2 comentarii)  •  19 mai 2013, 10:53

a fost norocos…in nici un caz erou….poi ce a facut special??a avut noroc sa pice intr-un loc in care viteza i-a fost atenuata de copaci zapada etc si a scapat!!!

marian (6 comentarii)  •  19 mai 2013, 11:04

vrajeala ordinara. asta si daca sarea de la 2 m isi rupea gatul …

DD (23 comentarii)  •  19 mai 2013, 12:38

Frumos articol ! Ca de obicei !

kkciosuldelahamangia (7 comentarii)  •  19 mai 2013, 13:39

ha ha ha ! ,,povestea” gsp-ului ! o fi avind pene, si poate ruda cu cel care a dat stirea cu gaina care a nascut pui vii! si un fizician de gradinita, iti demonteaza abureala.

Petre Mihnea (3 comentarii)  •  19 mai 2013, 15:46

Basm….Asa am gandit si eu initial.Dar dupa putin ”googaling” …..E ”pe bune”.Moralul nu aveau pentru ce sa-l ridice….Castigasera deja si nu englezii i-au dat ”hartia”!

claudiu (1 comentarii)  •  19 mai 2013, 16:39

@Sundance kid.Personal poti sa-i multumesti pentru ca ,si datorita lui, poti sa-ti exprimi liber gandurile.

Imperator (1 comentarii)  •  19 mai 2013, 18:41

Catalin, vezi ca recordul este de cadere de la 10,000 metri fara parasuta si apartine unei stewardeze din Serbia de la compania JAT. Numele ei e Vesna Vulovic. Uite-te aici: http://en.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulovi%C4%87

herodot (10 comentarii)  •  19 mai 2013, 18:59

avionul sau a fost atins de tirul inamic. pilotul a incercat sa aterizeze fortat, dar nu a putut sa depaseasca o padure. Nicholas a cazut din avion, cand acesta a atins varful copacilor. nu a cazut de la o inaltime mai mare de 10 metri. aeronava s-a zdrobit intre pomi si a explodat la cativa zeci de metri de locul in care nicholas a cazut. singurul lucru real din toata treaba asta e ca a lui cadere a fost atenuata de coronament. informeaza-te inainte sa traduci alte bloguri.

iar baiatu cu gugaluitu, nu tot ce gasesti pe internet se mananca.

gicuta (1 comentarii)  •  19 mai 2013, 21:51

Probabil a planat cu avionul pana aproape de sol, apoi s-a aruncat in zapada. Totusi in poza nu se vede jumatate de metru de zapada.

dan (226 comentarii)  •  20 mai 2013, 7:03

Daca nu lua hartia de la nemti or era impuscat ca spion ori era un ilustru necunoscut; asa a ajuns faimos!

xaba (1 comentarii)  •  20 mai 2013, 11:23

Viteza unui om in cadere libera se stabilizeaza la aprox. 200 km/h. La aceasta viteza rezistenta la inaintare devine egala cu greutatea omului. Prin urmare, din punctul de vedere al impactului cu solul, este totuna daca omul cade de la 500m sau de la 6.000m. Supravietuirea britanicului este miraculoasa, dar nu imposibila.

Petre Mihnea (3 comentarii)  •  20 mai 2013, 22:04

@herodot Sursa ta fiind? Si eu pot spune ca: a existat un A4-K cu seria DS644(primul din seria A4-K…), a fost livrat RAF pe 14 Mai 1943, avea 238 ore de zbor la momentul decesului, au existat alti doi supravietuitori, nu exista niciun document oficial ce infirma varianta,inclusiv raportul RAF(BAZAT IN MARE PARTE PE DOCUMENTELE GERMANE…mult ???) ……… ,atat timp cat nu mentionam sursa(credibila) informatiilor ce stau la baza opiniei ,comitem(la plural) greseala tizului tau:PRESUPUNEM CAM MULT.

Talpaiadului (9 comentarii)  •  21 mai 2013, 4:59

S-a mai intamplat un caz la Giubega, unde un taran a cazut intr-o groapa cu ccaccatt. Primarul, beat mort, l-a declarat erou pentru ca a rezistat mistourilor consatenilor. Pe bune: cel mai slab articol marca Oprisan pe care l-am citit pana acum.

Pelendava (6 comentarii)  •  21 mai 2013, 7:10

Si daca baba avea un koi, era ministru de razboi.
„@Xaba”, tu traiesti degeaba!Si chiar daca e sa admitem ca viteza a fost de 200km/h, asta insemnand 55.5m/s, ar fi fost nevoie de o coroana inalta de cel putin 185m pentru a decelera suficient cat sa nu-si rupa nici un os la impact, asta constient fiind!

dreamtheater (3 comentarii)  •  21 mai 2013, 8:28

sundance kid: am avut o sansa in ’90 dar cineva s-a gandit sa aduca minerii. acum ascultam manele si dam vina pe unguri. asta prapad.

Ecuatii diferentiale aplicate (2 comentarii)  •  23 mai 2013, 11:31

Cei care au studiat ceva fizica sau matematica la viata lor stiu ca un corp in cadere libera in atmosfera, datorita frecarii, INDIFERENT de inaltimea de la care cade nu poate trece de ceea ce se numeste viteza terminala, adica o viteza maxima. In cazul corpului uman, la o cadere cu fata in jos viteza terminala este de aproximativ 200 km/h. Dar in unele cazuri ea poate fi mai mica, si este influentata de densitatea corpului, densitatea aerului si profilul expus. Deci viteza terminala in cazul lui putea fi si mult mai mica. „Pelendava” care pare a mai cunoaste cate ceva a facut un calcul bazat pe premise gresite. Deceleratia admisa de un corp uman este de 17g timp de mai multe secunde desi poti cauta pe net si poti vedea ca s-au inregistrat cazuri de supravietuire la decelaratii mult mai mari.”Formula One racing car driver David Purley survived an estimated 179.8 g in 1977 when he decelerated from 173 kph (108 mph) to 0 in a distance of 66 cm (26 inches) after his throttle got stuck wide open and he hit a wall. He suffered multiple fractures to his legs, pelvis and ribs”. Asa ca ce spune domnul Oprisan in articol este acoperit stiintific. In rest cacancanuri si injuraturi.

Petre Mihnea (3 comentarii)  •  23 mai 2013, 21:03

You’re missing the point….Adevarat sau nu….Este o poveste buna.

eulmeu (2 comentarii)  •  24 mai 2013, 14:05

toti gresiti:)) cea mai ridicola minciuna a lui catalin e aia cu sahul, nene…. ce enormitati am putut citi acolo nu cred ca voi mai avea ocazia sa intalnesc ever…. ala care ii batea pe cei mai buni sahisti in x mutari maxim, nici nu mai stiu cate, e prea penibil ca sa ma screm sa memorez…. cat despre caderea lu’ nenea, argumentele tuturor par seducatoare, pe rand… cu toate astea, evident, una din tabere, greseste….. nu ai cum sa cobori cu 200 la ora (aici e buna observatia ca nu conteaza inaltimea) si sa nu ai rani grave… daca va inchipuiti ca niste crengi de copac pot sa iti si salveze viata si sa nici nu te raneasca grav, va inselati, plus ca nu cred ca exista copaci atat de inalti….cineva, aici, amintea despre o stewardesa…. pai, hai sa vedem ce a patit: She suffered a fractured skull, three broken vertebrae (one crushed completely) that left her temporarily paralyzed from the waist down and two broken legs. She was in a coma for 27 days. Chiar si asa, mi se pare incredibil, probabil partea de avion care a cazut cu ea a avut O FORTA MOTRICE care A IMPINS IN CONTINUARE AVIONUL PE ORIZONTALA, de aici rezultand ca nu a fost tocmai o cadere libera. Cum naiba sa traiesti dupa o cadere libera de la 10000 de m, fiind prins in fuselajul unui avion? come on…. revin, totusi ala cu sahul e cea mai ridicola minciuna a lu’ catalin

Ecuatii diferentiale aplicate (2 comentarii)  •  25 mai 2013, 22:52

Ca sa terminam odata pentru totdeauna treaba cu calculul. Viteza terminala am spus ca depinde de densitatea corpului, densitatea fluidului (aer in cazul nostru) si profilul aerodinamic al subiectului. Fiind iarna iar subiectul nostru mitralior este foarte posibil ca el sa fi fost imbracat cu manta de iarna. In cazul unei caderi cu burta in jos mantaua lunga de iarna modifica profilul aerodinamic. Deci viteza terminala scade. Sa presupunem ca nu era de 195 km/h ci doar de 175 km/h. Daca pilotul a cazut peste un copac de 15 metri inaltime pana la sol sufera o deceleratie de 8g timp de 0.62 secunde. Imbracamintea de iarna poate amortiza impactul cu crengile iar deceleratia este destul de mica sa nu produca leziuni interne; 8 g este acceleratie uzuala pentru astronauti la iesirea sau la intrarea in atmosfera. „The Mercury capsules launched by the Atlas booster reached a peak acceleration of 8g during ascent to orbit, then decelerated during re-entry at loads as high as 7.8g. The Titan rockets launched the Geminis at 7.25g, and the Saturn 5 peaked at 4g. However, the Apollo capsules returning from
the Moon re-entered the atmosphere at over 6g.” Citatul e luat de pe nasa.gov. Si cu asta am terminat discutia matematica despre subiect. In rest putem divaga la nesfarsit.

Comentează