Cătălin Oprişan

Reînvie personaje de legendă ale sportului. Este un fel de arheolog care dezgroapă poveștile uitate ale arenelor

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cătălin Oprişan
Da’ el de ce nu e plin de noroi?

Ceasurile arată 14:36 când se purcede la drum. 19 iulie 1900, proba de maraton a Jocurilor Olimpice de la Paris. Pe Sena sunt fix 41 de grade! Cei 14 curajoşi sunt cinci localnici, trei englezi, trei americani, doi suedezi şi […]

...

„Nita” – doamnă pe stradă, bărbat în echipă

La început, match-urile de football se dădeau sus, pe platoul de la „Artilerie”. Apoi, cu timpul, acolo, în Malaga lui 1920, locul fusese luat de Şcolile Saleziene, unde tinerii sărmani ori abandonaţi găseau alinare, dar obiceiul de a obosi mingea […]

...

„Cursa aceasta năprasnică”

Toată vara trebăluiseră ca să realizeze imposibilul: primul raliu românesc, pe distanţa Bucureşti-Giurgiu şi retur. De fondat se fondaseră pe 5 aprilie 1904, colo, la Otelul „Boulevard”: Automobil Club Român, a şasea instituţie de acest fel din lume.

27 de […]

...

Smaranda Brăescu a Poloniei a fost ucisă la Katyn

La 20 de ani, Janina iubea să cânte, să piloteze şi să „se dea cu paraşuta”. Cei care o cunoşteau spuneau că se pricepea de minune la toate trei, dar, după o perioadă de Conservator, renunţase la portativ.

Fata generalului […]

...

Două sticle de vin pe vârf, la 2.519m

Gustavo Schulze se trăgea din Orizaba, Veracruz, Mexic, acolo unde al său tată se iubise c-o localnică. Studiase la Munchen, parcase la Leipzig, cu doctorat la Institutul Geologic de aici. Se căţărase, de mic, pe munţi, asta făcea şi acum, […]

...

Isadora, zîna care nu se ţinea de poante

A transformat dansul în artă. A „furat” mişcări de pe amforele greceşti. Şi-a plîns copiii. A iubit şi bărbaţi şi femei. A murit sugrumată cu propria eşarfă, înfăşurată pe roata unui automobil de fiţe

N-a văzut lumina zilei, […]

duminică, 3 februarie 2013, 10:12

A transformat dansul în artă. A „furat” mişcări de pe amforele greceşti. Şi-a plîns copiii. A iubit şi bărbaţi şi femei. A murit sugrumată cu propria eşarfă, înfăşurată pe roata unui automobil de fiţe

N-a văzut lumina zilei, pentru că s-a născut la 3:00, la două săptămîni după ce românii îşi cucereau Independenţa de Stat. În casa se întretăiau muzele: tatăl, poet amator, picta, mama-şi luneca degetele pe clapele pianului. Micuţa Isadora Duncan a trecut pe la şcoala, dar nu i-a plăcut. S-a plîns, la şase ani, de „constrîngerile de aici, ce-mi afectează individualitatea”. Trei zile s-au chinuit rudele să-i închidă mamei gura căscată. Părinţii au decis să nu continue împreună. Primul cutremur. La şapte ani, ca să-ţi întreţină familia, dădea lecţii de dans. La 22, intra în prima companie, cea a lui Augustin Daly, la New York. Nu făcea mulţi purici pe aici. Lucra pantomimă, asta era la modă. A trecut Atlanticul, scîrbită de faptul că americanii nu pricepeau ce aia artă.

Londra, mon amour
A ajuns la Londra. A găsit înţelegere la „British Museum”. Custodele îi arăta amforele, ea se descălţa şi „copia” mişcările. Nu dansa decît cu talpa goală pe podea. Zicea că vrea să simtă tot. Aşa o prindea dimineaţa.

La Paris, imediat după cumpăna dintre secole, şi-a deschis un studio. A renunţat la tot ce însemna dans pînă atunci. Îl considera prea rigid. Era o modernistă, într-o perioadă în care trei centimetri în minus la fustă însemnau oprobriul public. Mixa stilurile, spectacolul era superb. Ea, imperială. Nu-i plăceau sălile de spectacole, ura să se mişte în faţa unor oameni care dăduseră bani pe bilet. Rodin, marele Rodin, a început s-o imortalizeze. A văzut Germania. Aici şi-a deschis o şcoală de dans. Nu era numai una unde se deprindeau mişcările braţelor, ci una unde femeile se emancipau.

A început să iubească. Şi barbaţi şi femei. Cu un scenarist a făcut un copil, cu unul dintre fiii lui Singer, domnul cu maşina de cusut, pe al doilea. Într-o seară, la Paris, a ales „Marşul Funebru”. Chopin. Părea că întrase în transă. Ţinea ochii închişi şi se mişca. Nu se mişca, plutea. Nimeni nu respira. Nimeni nu gîndea. Era frumoasă. Era teribilă. Avea să spună că a avut o viziune. Că „puii” ei erau luaţi de Diavol. În 1913, pe o stradă în pantă, şoferul a uitat să tragă frîna de mînă la automobil. Micuţii au murit înecaţi în Sena. Al doilea cutremur.

O durea să-i fie dor să fie mamă

Nu şi-a mai revenit, niciodată. A îmbătrînit, într-o noapte, cît altele în 10. „Macaronarul” Romanelli s-a îndrăgostit de ea. A vrut să mai facă un copil. Şi-ar fi dat viaţa să mai audă un gîngurit. A rămas gravidă. Bebeul s-a născut, dar a trăit numai cîteva clipe. „Nici n-am avut timp să-i punem nume”. Trei cutremure.

Prin 1922, a devenit doamna Esenin. Da, soţia, cu acte, a celebrului Serghei Esenin. Iubea comuniştii, iubea ruşii. Nu conta că poetul avea un majorat în minus. Au mers, la braţete, în turneul american. El n-a priceput nimic din dansul ei. Ea nu vorbea rusa. El nu gavarea nici o limbă străină. Ea ridica saloanele în picioare. El, beţiv, demobila camerele de hotel. Fix un an au stat împreună. S-a întors, singur, la Moscova. La 30 de ani s-a omorît. Un nou cutremur. Se iubiseră…

Nu mai era la prima tinereţe, dar ziarele titrau numai la superlativ despre ea. I-a scris lui George Bernard Shaw. „Aş face un copil. Cu trupul meu şi mintea Dvs…”. A primit răspuns: „Dar dacă ar avea mintea ta şi trupul meu?”.

Pe 14 septembrie 1927 s-a distrat cu prietenii. S-a suit într-un „Amilcar”, decapotabil. Şi-a pus eşarfa cu care făcea furori. Capătul a ajuns pe roată. S-a încolăcit pe ax. A sugrumat-o. A murit pe loc! Avea 50 de ani…

Isadora Duncan, cea mai mare dansatoare a tuturor timpurilor, zîna care transformase orice mişcare în artă pură, îşi regăsea copiii. Din păcate, în Pere Lachaise. Cimitirul parizian…

issa1.jpg
Un nepriceput i-a spus că „Ăsta nu-i dans!”. I-a replicat: „Aveţi dreptate, nu e dans, e artă!”

issa3.jpg
Două dintre nepoţele i-au moştenit perfecţiunea

Comentarii (15)Adaugă comentariu

radical (1 comentarii)  •  3 februarie 2013, 10:56

Daca toate articolele din ziare ar fi ca acesta, presa romana ar face arta, nu cancanuri si stiri cretine despre toate curvele si toate gloabele de fotbalisti.
Felicitari pentru articol si la cat mai multe … daca se poate cate un articol d-asta pe zi, sa ne mai scoata din mocirla in care se scalda presa romana, ar fi magnific !
Inca o data felicitari pentru articolele tale, Cataline !

dan.f (2 comentarii)  •  3 februarie 2013, 11:40

Bravo pentru articol dar, mai ales, pentru tema aleasa! A fost o placere sa-l lecturez, la cat mai multe astfel de scrieri!!!

Grid (23 comentarii)  •  3 februarie 2013, 12:04

Trebuie să ai har ca să povesteşti de o asemenea manieră captivantă biografii pe care unii dintre cititorii tăi le mai cunoaşteam, cât de cât. Şi asta să sugereze că arta coregrafică poate avea contingenţă cu sportul, dar şi cu evoluţía moravurilor societăţii. Ca de obicei, meriţi toate aprecierile, domnule Cătălin Oprişan.

Nicolae Petre (11 comentarii)  •  3 februarie 2013, 12:08

Nu pot sa scriu decat atat.
OAU!!!
Habar nu aveam, superba si trista in acelasi timp povestea. Cred ca e unul dintre cele mai bune articole ale dvs.

gima (99 comentarii)  •  3 februarie 2013, 19:07

bravo tata!

Myty77 (2 comentarii)  •  3 februarie 2013, 19:24

La 7ani dadea lectii de dans????

dan (226 comentarii)  •  3 februarie 2013, 20:03

O femeie adevarata pacat ca a avut un sfirsit asa de tragic!

Cinezan Vladimir (6 comentarii)  •  4 februarie 2013, 7:36

Domnule Oprișan, scrisul dumitale este un dans printre statuile nemișcării contemporanilor rămași la stadiul de bloc amorf. În săli de spectacole, pe stadioane sau la cafenea, ineditul zborului imaginației a rămas, de cele mai multe ori, balast nearuncat în încercarea zadarnică de înălțare pe verticala sărbătorilor intime. Avem nevoie de amfore încă nedezgropate pentru a ne transforma pasul târșâit în dans, poate așa vom fi primiți de o Isadora la plimbare cu săniile lui Esenin.

craciung (1 comentarii)  •  4 februarie 2013, 9:36

Multumesc!

corin (2 comentarii)  •  6 februarie 2013, 12:45

Chapeau!

eugen (10 comentarii)  •  6 februarie 2013, 13:50

ceva obisnuit sa citesc un articol bun scris de tine…………..felicitari !tine-o tot asa!

JOHN DOE PE VARZA (4 comentarii)  •  6 februarie 2013, 15:34

Oprisene,esti beton,ca-ntotdeauna!Respect!…Sa nu uit:ce fata de nevinovat ai bagat pe blog!!!Hahahahaaa!Salutare!!

daniel (2 comentarii)  •  7 februarie 2013, 13:15

sunt impresionat nu doar de povestire ci si de maniera in care s-a scris acest tragic eveniment interbelic,ASTA DA ARTA ! BRAVISIMO!SA CONTINUATI TOT ASA,multumesc

daniel (2 comentarii)  •  7 februarie 2013, 13:17

este cea ce a doua ,din pacate in decurs de ani intre ele,povestire ce o citesc cu drag ,dupa cea cu printesa ileana si panerul cu mere din gara sinaia in ian 1948

totdd (23 comentarii)  •  7 februarie 2013, 23:59

Da ! Acelasi, Catalin Oprisan ! Am epuizat superlativele…..! Scrie, ca ne bucuri !

Comentează