Cătălin Oprişan

Reînvie personaje de legendă ale sportului. Este un fel de arheolog care dezgroapă poveștile uitate ale arenelor

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cătălin Oprişan
Da’ el de ce nu e plin de noroi?

Ceasurile arată 14:36 când se purcede la drum. 19 iulie 1900, proba de maraton a Jocurilor Olimpice de la Paris. Pe Sena sunt fix 41 de grade! Cei 14 curajoşi sunt cinci localnici, trei englezi, trei americani, doi suedezi şi […]

...

„Nita” – doamnă pe stradă, bărbat în echipă

La început, match-urile de football se dădeau sus, pe platoul de la „Artilerie”. Apoi, cu timpul, acolo, în Malaga lui 1920, locul fusese luat de Şcolile Saleziene, unde tinerii sărmani ori abandonaţi găseau alinare, dar obiceiul de a obosi mingea […]

...

„Cursa aceasta năprasnică”

Toată vara trebăluiseră ca să realizeze imposibilul: primul raliu românesc, pe distanţa Bucureşti-Giurgiu şi retur. De fondat se fondaseră pe 5 aprilie 1904, colo, la Otelul „Boulevard”: Automobil Club Român, a şasea instituţie de acest fel din lume.

27 de […]

...

Smaranda Brăescu a Poloniei a fost ucisă la Katyn

La 20 de ani, Janina iubea să cânte, să piloteze şi să „se dea cu paraşuta”. Cei care o cunoşteau spuneau că se pricepea de minune la toate trei, dar, după o perioadă de Conservator, renunţase la portativ.

Fata generalului […]

...

Două sticle de vin pe vârf, la 2.519m

Gustavo Schulze se trăgea din Orizaba, Veracruz, Mexic, acolo unde al său tată se iubise c-o localnică. Studiase la Munchen, parcase la Leipzig, cu doctorat la Institutul Geologic de aici. Se căţărase, de mic, pe munţi, asta făcea şi acum, […]

...

No dope, no hope!

Omenirea aşteaptă cu sufletul la gură ziua în care un rutier cîştigător în Turul Franţei va fi depistat… negativ la un control antidoping. Din ultimii 24 de campioni, 14 au fost Bob Marley. Ceilalţi n-au vrut să recunoască…

„Eram […]

duminică, 22 iulie 2012, 11:13

Omenirea aşteaptă cu sufletul la gură ziua în care un rutier cîştigător în Turul Franţei va fi depistat… negativ la un control antidoping. Din ultimii 24 de campioni, 14 au fost Bob Marley. Ceilalţi n-au vrut să recunoască…

„Eram pe coridor, la hotel, îmbrăcat ca de oraş, cînd doi bărbaţi în civil s-au apropiat de mine. Mi-au fluturat sub nas nişte legitimaţii apoi m-au întrebat: «Matale alergi în Tur»? Da, le-am zis! « Eşti rutier?». Vreţi să mă repet? «Ok, hai cu noi!». M-au luat şi m-au băgat într-o cameră. M-au pus pe loc să fac pipi în nişte recipiente, apoi le-au închis fără să le sigileze! Mi-au luat numele, data naşterii, dar nu mi-au verificat identitatea. Puteam fi oricicine. Vă jur că aşa s-a petrecut!”.

Vorbele-s ale lui Raymond Poulidor, primul ciclist din istoria Turul Franţei, „rugat” să participe la un control antidoping, în 1966. De cînd pornise la drum, în 1903, „Marea Buclă” mirosise, non stop, a băutură, a pastile stropşite între dinţi, a narghilele pline de substanţe înterzise.

60 de ani admişi, următorii 40, interzişi
Primi 60 de ani, aveai voie cu orice. „Aşa erau vremurile”, spun rutierii bătrîni. În Franţa, nemţii şi Primul Război Mondial distruseseră conductele de apă. Autorităţile avertizau chiar să nu se mai bea aşa ceva, oamenii, ce să facă, trecuseră pe struguri fermentaţi! Sînt zeci de poze cu ciclişti pedalînd cu batiste la gură muiate în tot felul de substanţe miraculoase, ori cu ele înnodate în dreptul gîtului, pentru ca vaporii să „lucreze”…

După a doua mare conflagraţie mondială, Pierre Dumas, întîiul doctor căruia i-a venit ideea cu testele antidoping, urcă într-o cameră să-l caute pe Gastone Nencini, cîştigător în ’60. Îl găseşte pe „Leul din Mugello” cu furtunaşe de plastic în ambele mîini. Îşi introducea hormoni… N-avea ce să-i facă, nu exista un regulament în privinţa asta…

Lui Simpson i-a explodat stomacul!
În 1967, Tom Simpson, englezul, moare în cursă, în timpul ascensiunii pe Mont Ventoux. Pur şi simplu stomacul îi explodeză: amfetamină, alcool, diuretice…Turul se sperie… Bagă controale… Degeaba!

Jacques Anquetil e stîns cu uşa. Urlă: „Să mă lăsaţi, dracului, în pace! Toţi trag ceva!”. Eddy Merckx, marele Eddy Merckx, e prins de patru ori, ce-i drept, niciodată în Franţa, dar… Bernard Thevenet nu e depistat însă, cu ceva pe suflet, admite că în 1975 şi 1977 a luat steroizi. Laurent Fignon e prieten cu amfetamina. Indurain, uriaşul, omul care spărgea cronometrele, e pasionat de salbutamol, dar e iertat, pentru că e Indurain… Bjarne Riis recunoaşte, scurt: EPO, în 1996. Jan Ullrich ia pastile după terminarea competiţiei, dar implicarea sa în „Operacion Puerto”, în traducere: „Punguţele cu plasmă şi sînge”, e de notorietate. Marco Pantani, Dumnezeu să-l ierte!, nu „ierta” nimic. L-au suspendat şase luni, nu mai mult, pentru că reprezenta un nume. Armstong e cercetat şi astăzi. EPO, glucocorticosterozi, prieten cu Michele Ferrari, amicul pastilelor… Floyd Landis a primit, scurt, doi ani. Contador, la fel. Luxemburghezul Frank Schleck a călcat pe diuretic mai zilele trecute şi a fost gonit…

„A existat, există, va exista!”
Între toţi aceştia, numele lui Candel Evans ori Carlos Sastre, băieţi care nu au greşit niciodată, dar au terminat primii, par nimicuri. Oricum, nu e tîrziu nici pentru ei. Pentru că, vorba lui Pierre Chany, jurnalistul care a scris cronicile a 49 de Tururi înainte de a se stinge, în 1996, şi care ştia ce spune: „Dopingul a existat, există şi va exista!” Punct!

poza-mare.jpg
Mai în glumă, mai în serios, dopajul din Turul Franţei se vede din… elicopter

jacques_anquetil__raymond_poulidor.jpg
Raymond Poulidor (dreapta) în timpul unei curse în 1964

Comentarii (35)Adaugă comentariu

ovidiu-3003 (108 comentarii)  •  22 iulie 2012, 11:35

Da …dopingul in ciclism va exista …insa sunt si rutieri curati care uneori inving pe cei dopati .

clod (1 comentarii)  •  22 iulie 2012, 11:44

Superb articol, asa cum ne-am obisnuit. O mica corectura daca imi permiteti: o cratima uitata in fraza urmatoare „N-avea ce săi facă, nu exista un regulament în privinţa asta…”. Numai bine!

stefan (1 comentarii)  •  22 iulie 2012, 11:44

multumes pentru articol , esti mare.

doru (26 comentarii)  •  22 iulie 2012, 11:47

salut.mersi.

DINAMO / Constanţa (1 comentarii)  •  22 iulie 2012, 11:50

sky, sunt burduşiţi…ceva fenomenal in acest Le Tour.Wiggins, contratimpist de primă clasă este şi un super căţărător ? să fim serioşi ! Pe Turmalet Sky nu aveau niciun pic de transpiraţie pe frunte.Froome la fel si el.Mai aveau puţin si se băteau si la tricoul verde(sprint)…bleah ! Mi-e silă de turul 2012 unul 100% murdar !
Lance Armstrong, era bun pe munte dar la contratimp nu excela, era undeva pe acolo – poate s-a dopat (deşi a fost controlat-testat de 500 de ori) dar măcar a avut decenţa să nu se bage si la sprint iar la cotratimp era „prin zonă”.

Aştept anul viitor…poate va fi mai bine.Oricum, Floyd Landis şi Wiggins pentru mine sunt zero in ciclism.Il prefer de Cadel Evans chiar dacă termină pe 8, măcar e curat ! Presimt că anul viitor TeeJay poate da lovitura…fără doping !!!

TDF (2 comentarii)  •  22 iulie 2012, 11:56

Macar in ciclism se vrea curatenie. In fotbal, unde mai nou pe teren cad jucatorii ca secerati si mor, totul e curat! Curat ipocrizie! Articolul asta bineinteles.

valentin (1 comentarii)  •  22 iulie 2012, 12:10

Permiteti-mi o completare: in fotografia a doua, cel de langa Raymond Poulidor este chiar Jacques Anquetil (in stanga imaginii).

sorin (1 comentarii)  •  22 iulie 2012, 12:21

dopati sunt in toate sporturile. Real, Barca sunt echipele nr 1 in dopaj. Michael Phelps, Bolt, etc. Toti mega sportivii planetei nu ajung la acele mega performante doar cu Getorade. Ciclismul este singurul sport unde dopingul este demascat. Este singurul sport unde ies la iveala dopatii. Nu v-ati dat seama???

magus1349 (3 comentarii)  •  22 iulie 2012, 12:30

@ DINAMO Vorbesti prostii. Lance era chiar as la contratimp ( cu bomboanele de rigoare bien sûr ) .
Altfel , la restul sporturilor se vede dopajul chiar din satelit .Asta daca s-ar uita cine trebuie sa se uite .
P.S.
Dumnezeule , ce muschiuleti are CR7 !
Cum mai curgeau apele din Zidane !
etc.

getott (1 comentarii)  •  22 iulie 2012, 12:31

Data viitoare sa vorbiti si de dopajul din fotbal. Ca acolo se dopeaza la greu si nimeni nu le face nimic. Ce e mai rau: sa te dopezi si sa fi prins,sau sa te dopezi in voie fara ca nimeni sa nu-ti faca ceva?

nea_silica (1 comentarii)  •  22 iulie 2012, 12:40

Nu cred ca exista ciclisti :”curati”. Si nici nu e de mirare. Etape montane sunt inumane, sute de kilometri de alergat, eventual cu 3-4 varfuri de prima categorie sau de categorie speciala. Sa fim seriosi, vedem cum zeci de ciclisti urca muntele in viteza, iar motocicletele abia pot tine pasul. Lance a fost preferatul meu si va si ramane. Asta nu inseamna ca pe el il cred „curat”. Si nici pe ceilalti. Unii sunt prinsi, altii se spovedesc, admitind un fel de dopaj, altii scapa nedepistati. Cu toate astea, ciclismul din marele tururi este superb.

nm (1 comentarii)  •  22 iulie 2012, 12:45

CE credeti caWiggins nu se DOPEAZA ??? SA FIM SERIOS LA CUM MERGE CU NICI O GRIMASA CU NICI UN SEMN DE OBOSELA SAU STERES, SI CREDETI-MA M-AM UITAT IN FIECARE ZI SUNT SIGUR,SIGUR CA SE DOPEAZA DAR CA NU L-AU PRINS INCA,DAR VA URMA NU VA SCAPA NICI EL!
OAMENI BUNI EI INVENTEAZA SUBSTANTE NOI CARE NU SE DEPISTEZA ASA USOR ,DAR ODATA SI ODATA VOR FI DEPISTATI SI WIGGINS SI ALTII CA EL !!
SA SPERAM CAT MAI REPEDE!!!
NM.

virtual_razvan (1 comentarii)  •  22 iulie 2012, 13:06

Total de acord cu opiniile lui Sorin si DINAMO/Constanta!

cristi (1 comentarii)  •  22 iulie 2012, 13:17

@Dinamo / Constanta . Nu poti spune ca Lance Armstrong nu excela la contratimp :)). Cum zici tu „undeva pe acolo” e Cadel si pierde aprox 2 min la contratimp. Lance a castigat un tur ca Wiggins, doar in cele 2 probe de contratimp. Contratimpul era punctul forte pentru Armstrong. Iar Sky anul asta nici nu a avut de cine sa fie testata. De Cadel care nu poate tine ritmul cu coechipierii ? De Nibali care poate ataca doar 500m ? Si stai linistit, toti se dopeaza…nu doar cei care castiga.

bvc (1 comentarii)  •  22 iulie 2012, 13:29

daca vb doar de TdF cadel nu a fost primul, a ajuns cu nr 1 doar din scoaterea lui schlek si contador

marius (1 comentarii)  •  22 iulie 2012, 13:50

Pt Dinamo

Lance era unul dintre cei mai buni contratimpisti ai lumii. Verifica cate etape la contratimp a castigat in turul Frantei eu tin minte ca cel putin 4. Sa fim seriosi credeti ca nu se dopeaza in toate sporturile sa icnetam cu ipocrizia; altfel cum va explicati ca messi ronaldo xavi si cine mai vreti joaka 65-70 de meciuri pe an minim si o fac la capacitate maxima mereu. Fotbalul e cel, m ai corupt sport dar este si cel mai bogat si tocmai de asta nu o sa se atinga nimenid e el e stat in stat. Locul 2 Atletismul aici se dopeaza la greu, mai ales americanii snt campioni in privinta dopajului pe filiera asta.

gima (99 comentarii)  •  22 iulie 2012, 13:53

turul este murdar fara doar si poate! nu ma mai uit. fara pastilute nu intri in prima suta.
bravo tata! sa-ti traiasca bebicul!

alex (16 comentarii)  •  22 iulie 2012, 13:54

@sorin nu poti compara un sport cum e ciclismul cu fotbalul. In ciclism este vorba de rezistenta pe sute de km, de forta bruta. Ia-l tu si dopeaza-l pe Romeo Surdu de exemplu ca nu o sa fie la fel de bun ca Messi sau Cristiano in veci. In fotbal, ORICE club care se respecta le da suplimente fotbalistilor. Antentie, nu EPO, nu altceva. E logic ca un sportiv sa aiba alta alimentatie decat un om obisnuit. In schimb in ciclism, astia fara doping NU REZISTA. Messi presupunand ca s-ar dopa, poate nu alearga 90 de minute, alearga 60 si e schimbat. Asta nu ii schimba tehnica sclipitoare. La ciclism NU AI CUM sa fi in top fara dopping..

Memories (1 comentarii)  •  22 iulie 2012, 14:56

Alex,pai acelasi lucru si-n cilcism toti se dopeaza dar nu toti pot castiga,asa ca,comparatia ta cu Surdu nu tine!

DD (4 comentarii)  •  22 iulie 2012, 15:00

Bravo frate ! Nu vrei sa dezamagesti ! Inca un articol super ! Felicitari ! Esti numarul unu !

TDF (2 comentarii)  •  22 iulie 2012, 15:45

Si totusi la o etapa de TdF sunt sute de mii de spectatori!

Cati spectatori sunt la o etapa de fotbal la Dinamo?

R: Incap intr-o masina!:)

mine (1 comentarii)  •  22 iulie 2012, 17:07

Cum sa iti poti explica aceasta crestere a valorii lui Wiggins. In urma cu doar 5,6 ani castiga doar prologuri in marile tururi si avea clasari finale de la locul100 in jos(123,124) sau chiar scos din cursa pentru depasirea limitei maxime de timp intr-o etapa.In trei ani la SKY ,a ajuns din” nimeni pe lume” , omul de batut in toate cursele in care participa.SINGURA EXPLICATIE ESTE DOPINGUL.

Cata (1 comentarii)  •  22 iulie 2012, 17:21

@DINAMO
pai cum sa nu te bagi la sprint cand il ai pe Cavendish?!
si Cave a luat chiar fara trenulet…

cynic (5 comentarii)  •  22 iulie 2012, 18:20

corect, dar bine ca la Flo-Jo nu s-a vazut din avion ca era dopata, apropo de ultimul articol…

Cristi (1 comentarii)  •  22 iulie 2012, 20:03

tampenie mai mare nici ca puteai scrie. Nu e obligat nimeni sa iubeasca ciclismul. De ce nu zice nimeni de dopajul din fotbal? de cel din NBA, NFL, baseball etc. Incearca sa te urci pe o bicicleta si sa mergi cu 50-60-70 km/h…200 de km….3 saptamani zi de zi.

DanT (2 comentarii)  •  22 iulie 2012, 20:21

Eşantioanele de probă antidoping ar trebui depozitate similar celor de gheaţă din Groenlanda şi cercetate peste 30-40 de ani, când laboratoarele oficiale vor ajunge la nivelul actual al doctorilor echipelor. Măcar copiii noştri să cunoască ceva din realităţile acestui sport. Totuşi, dincolo de spectacolul vizual şi al competiţiei, suntem fideli ciclismului şi pentru sinceritatea unor oficiali care ne spun clar că ce am văzut a fost o amăgire (ar putea să tacă, nu îi ajută cu nimic).
PS de la Armstrong încoace, chiar dacă scandalurile de dopaj au ţinut-o strună, niciunul dintre competitori nu a fost la nivelul lui, nu a fost un EROU. Niciunul nu a avut puterea să treacă pe lângă adversarul direct şi să-i arunce o ultimă privire înainte de ai nărui şansele, niciunul nu a avut autoritatea de a merge în fruntea plutonului şi să ceară celor ce duceau trena să o lase mai moale, niciunul nu a realizat ca el o simbioză între viaţa personală şi cea sportivă – ştiam cu toţii semnificaţia brăţării sale, îi vedeam mereu iubita la finalul curselor, ştiam până şi numele copiilor lui. Totuşi, pe fanii lui i-aş mai întreba: ar avea puterea să îl ierte?

DanT (2 comentarii)  •  22 iulie 2012, 20:23

lipseşte o liniuţă în comentariu pe undeva …

Ciprian (2 comentarii)  •  22 iulie 2012, 23:20

@DanT,

ba a fost unul cu autoritate care sa comande plutonului s-o lase mai moale: Cancellara 🙂

Ciprian (2 comentarii)  •  22 iulie 2012, 23:36

Si haideti sa fim seriosi. Or fi ciclistii niste trisori, dar eu pe undeva ii inteleg, la ce chinuri sunt supusi. Si sunt de acord cu altii care au comentat pe aici: sa luam sub lupa si alte sporturi, m-am saturat ca singura oaie neagra a sportului sa fie ciclismul.

Si nu uitati ca Lance a fost depistat pozitiv, dar a iesit basma curata pe motiv de proba contaminata. Era un brand prea important atunci pt a fi daramat mitul. Adica toata echipa lui se dopa la greu, dar numai Lance era cavalerul alb si imaculat. Sa fim seriosi. Cat il priveste pe Contador, o sursa anonima din Astana a declarat ca a luat clenbuterol pt a pierde in greutate. Si mai e ceva ciudat. Cu ce dracu i-a marit clenbuterolul performantele atunci, cand a avut cel mai slab TDF din ultimii ani. In 2010, Conta a fost dezastru, abia l-a batut pe Schleck la contratimp.

Si inca ceva: oricat de mult s-ar dopa unii, tot trebuie sa ai capacitatea nativa de a te catara sau mai stiu eu ce. Poate sa se dopeze un sprinter la greu, ca pe munte nu va zbura. Poate cu exceptia lui Boasson Hagen, care din semi-sprinter a devenit peste noapte om de duce trena pe catarari de categ speciala.

harry porker (1 comentarii)  •  23 iulie 2012, 4:51

@Memories amice, se pare ca tu esti cel mai inteligent de aici, in rest vad ca au venit specialistii au lamurit totul asa ca nu mai e nimic de comentat

o zi buna

Bibi (213 comentarii)  •  23 iulie 2012, 9:34

Catalin, multumesc !

cristian007 (5 comentarii)  •  24 iulie 2012, 10:27

Totusi TdF anu’ asta a fost o bijuterie. Multe evadari reusite, victoria lui Leon S superba; sprinturile lui Cave incredibile; contratimpurile lui BW; Froome, Nibali pe munti; Vockler….SKY a tras exact unde a fost nevoie. Deaceea a parut mereu proaspata. A avut un manager ff bun.

merace (2 comentarii)  •  24 iulie 2012, 17:51

Eu imi amintesc ca Argentina a castigat un campionat mondial de fotbal cu un hent al lui Maradona, si lumea sportiva tot l-a facut vedeta… ca a reusit sa insele arbitrii! Degeaba vorbiti despre doping si alte inselatorii, daca toate astea nu schimba nimic la varful afacerilor cu sport, de unde se tolereaza (daca nu chiar se organizeaza) toate astea.

rmelicescu (3 comentarii)  •  25 iulie 2012, 7:17

BVC,esti prost? Cadel,cand a castigat Le Tour,nu l-a invins,in ultima etapa,la trial,pe Andy,cand a castigat tricoul galben? Iar Alberto n-a venit ,la final pe 5[sau6]?

eu (1 comentarii)  •  25 iulie 2012, 11:12

un articol scris pe fuga , cel mai usor e sa spui ca toti din ciclism se dopeaza. in cazul acesta toti pleaca cu sanse egale. apropo de scris in fuga , cam prea multe greseli pentru un junalist ca tine. vezi ce usor e sa critici ! asa patesti daca ne-ai obisnuit cu altfel de articole.

Comentează