Cătălin Oprişan

Reînvie personaje de legendă ale sportului. Este un fel de arheolog care dezgroapă poveștile uitate ale arenelor

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cătălin Oprişan
Da’ el de ce nu e plin de noroi?

Ceasurile arată 14:36 când se purcede la drum. 19 iulie 1900, proba de maraton a Jocurilor Olimpice de la Paris. Pe Sena sunt fix 41 de grade! Cei 14 curajoşi sunt cinci localnici, trei englezi, trei americani, doi suedezi şi […]

...

„Nita” – doamnă pe stradă, bărbat în echipă

La început, match-urile de football se dădeau sus, pe platoul de la „Artilerie”. Apoi, cu timpul, acolo, în Malaga lui 1920, locul fusese luat de Şcolile Saleziene, unde tinerii sărmani ori abandonaţi găseau alinare, dar obiceiul de a obosi mingea […]

...

„Cursa aceasta năprasnică”

Toată vara trebăluiseră ca să realizeze imposibilul: primul raliu românesc, pe distanţa Bucureşti-Giurgiu şi retur. De fondat se fondaseră pe 5 aprilie 1904, colo, la Otelul „Boulevard”: Automobil Club Român, a şasea instituţie de acest fel din lume.

27 de […]

...

Smaranda Brăescu a Poloniei a fost ucisă la Katyn

La 20 de ani, Janina iubea să cânte, să piloteze şi să „se dea cu paraşuta”. Cei care o cunoşteau spuneau că se pricepea de minune la toate trei, dar, după o perioadă de Conservator, renunţase la portativ.

Fata generalului […]

...

Două sticle de vin pe vârf, la 2.519m

Gustavo Schulze se trăgea din Orizaba, Veracruz, Mexic, acolo unde al său tată se iubise c-o localnică. Studiase la Munchen, parcase la Leipzig, cu doctorat la Institutul Geologic de aici. Se căţărase, de mic, pe munţi, asta făcea şi acum, […]

...

Veosipeta Karolina, bunica Miţei Biciclista

Primul „velociped” din istoria Romaniei a circulat între Podul Mogoşoaiei şi cel al Tîrgului de Afară, în Bucureştiul anului 1815. O vieneză făcea, atunci, „şease” curse: trei „ducătoare” şi trei „viitoare” Un plod lipeşte afişul cu clei. E primul „anunciu” […]

duminică, 15 iulie 2012, 9:38

Primul „velociped” din istoria Romaniei a circulat între Podul Mogoşoaiei şi cel al Tîrgului de Afară, în Bucureştiul anului 1815. O vieneză făcea, atunci, „şease” curse: trei „ducătoare” şi trei „viitoare”

Un plod lipeşte afişul cu clei. E primul „anunciu” publicitar din istoria Bucurescilor! Lumea se buluceşte. „Cu învoirea ocîrmuirii, duminică, 28 noiembrie, după poftire are Veosipeta Karolina Pankert în cea de pe urmă cinste a se arăta iarăşi într-o Fugă mare cu prinsoare de la strada Podul Mogoşoaii pînă în strada Tîrgului de Afară, pă marginea oraşului; adică de şease ori; trei în ducătoare şi trei în viitoare! Forma îmbrăcăminţii: tirol. Dacă din privitori va pofti să se prinză ca să se întreacă cu Madam, să poftească la Hanu lui Manuc No.56. Privitorii au să plătească cîte un sfanţ: Nobleţea, după voinţă. Începutul va fi la 10 ceasuri turceşti după prînz”…

Nu fulguieşte, da-i răcoare. Urbea s-a adunat spre a vedea minunea. Doctorul Caracaş, părintele spitalului Filantropia; uite-l şi pe Nichifor Hagi Ion Mustacov, patronul fabricii de paste făinoase din Dealul Vacăreştilor; Vardalah, care demisionase de la conducerea academiei greceşti de la Sf. Sava, e şi el, cu familia! Nu mai vorbim de Manea, staroste de cavafi.

„Podu’ Mogoşoaiei” e Calea Victoriei de azi, „Tîrgul de Afară”, undeva la capăt de Calea Moşilor. 1815. Da, da, 1815!

Poalele-i sînt legate cu elastic!

Veosipeta Karolina apare!!! Oauuu!!! Are vreo 30, poate 35 de ani, vine din Viena. Călăreşte ceva nemaivăzut: roţile-s la fel, din lemn, încinse cu dungi de fier, şaua-i lipita de ghidon (!!!), ea stă undeva deasupra. Se hurducăie, se împotmoleşte, dar merge singură! De fapt, ajutată de picioare, care stau pe pămînt. Aieptează, adică-şi ia un fel de avînt, cu putere! Merge aşa cîţiva metri, din inerţie, apoi, cînd cu stîngul, cînd cu dreptul, împinge în noroi! Fusta o cam încurcă, dar şi-a legat „poalele” cu elastic. După puţină vreme, de la sloată, e neagră toată! O bucată de drum, pămîntul e tare ca piatra. O alta, e moale…

Ăi mai bătrîni îşi fac cruce! Dar chiar e o minune! Cu cîţiva ani înainte ca Nicephore Niepce să „boteze” maşinăria, cu cîteva decenii înainte ca Bucureştiul să vadă un „velociped” adevărat, cu multă vreme înainte ca Miţa „Biciclista” să uimească dăscălimea, popa şi moflujii, „veosipeta” vieneză prezintă un număr de magie.

Inventatorul drezinei i-a construit jucăria

„Minunea împinsă cu picioarele”

„Iapa” e o bunică a bicicletei. Baronul Karl Drais, din Mannheim, cel care avea să dea numele drezinei, are, de ceva vreme, o obsesie. Vrea să patenteze un vehicul umblător. A dat trei-patru prototipuri la prieteni, să se dea cu ele, să vadă ce şi cum, unde scîrţîie, unde mai trebuie unse. Aşa a ajuns veosipeta acasă la Caragea Vodă!

Cursa se termina în 33 de minute. „De cîte ori ajungea la semn, se slobozea cîte o puşcă, spre întrebuinţare”. Chiar şi domnitorul este vestit de istă poveste.

Vă daţi seama? La 1815, cînd în Bucureşti existau opt hanuri mari, cu biserică, şapte hanuri mari fără biserică şi 28 de hanuri mici, cînd se aprobă închiderea cu zid a unei ulicioare deschise între casele Bălăceanu, pentru că „murdăriile de acolo produceau vătămare la sănătatea vecinilor”, o străbunică a bicicletei se poate vedea contra unui sfanţ, iar dress-code-ul, îmbrăcămintea tip „tirol”, este obligatorie…

Despre Madam nu se ştiu prea multe lucruri. Decît că la 1815, fie şi prin „minunea împinsă cu picioarele”, Bucurescii erau pe harta Europei.

Comentarii (9)Adaugă comentariu

Dan (2 comentarii)  •  15 iulie 2012, 12:31

eu,primul comentariu si ultimul? pauza! restul sunt ori la munte, ori la strand sau la mare,ca ne topim de caldura.

ROMICA (1 comentarii)  •  15 iulie 2012, 13:56

Interesant articolul. Va multumim d-le Oprisan.

doru (26 comentarii)  •  15 iulie 2012, 14:11

salut.mersi.

Razvan (1 comentarii)  •  15 iulie 2012, 14:34

Subiectul nu prezinta interes pentru gloata.
Un subiect fierbinte trebuie sa includa cuvintele becali , costea , messi sau barcelona.
In plus majoritatea vor inchide pagina cand neuronii vor da rateuri la citirea randurilor.
Un articol excelent.

willy (4 comentarii)  •  15 iulie 2012, 15:26

Exceptional articol…la cat mai multe Domnule Oprisan…ne este dor de articole cat mai bune si fara can can…eu inca nu sunt in vacanta Dane…

DD (4 comentarii)  •  17 iulie 2012, 18:13

Super tare !

donna mobile (1 comentarii)  •  19 iulie 2012, 14:38

Citit, rascitit, savurat ca pe-o cescuta de cafea turceasca, cu un pahar de apa rece si-o lingurita de dulceata din aia buna facuta de bunica! Si mi-a rascolit si simturile de biciclista ce face zilnic cite-o ducatoare si-o viitoare de cate 10km fiecare. Incerc sa-i ghicesc traseul – de la Hanul lui Manuc la capatul Mosilor (care din ele?), pe la „marginea orasului” – cam pe unde era marginea? – cred ca nu foarte departe, daca i-a luat doar 33 min un drum. Si asta la sfirsit de noiembrie, si noaptea (10 ceasuri turcesti dupa prinz cred ca asta inseamna). Cum ar arata o reeditare a cursei in ziua de azi, fara noroaie, dar cu masini peste tot si borduri inalte pe care ca sa le trec imi imping minunea (bicicleta) cu picioarele, asa cum facea Karolina odinioara… Multumesc pentru articol, mare bucurie mi-a facut!

Gabriel Bratu (14 comentarii)  •  20 iulie 2012, 8:25

Singurul autor din presa romaneasca caruia ii citesc toate articolele.

ioan (1 comentarii)  •  15 noiembrie 2015, 8:32

Un articol foarte lnteresant.

Comentează