După chipul şi asemănarea sa
Logoul NBA, unul dintre cele mai faimoase din lume, a fost realizat de Alan Siegel. În 1969, el a zărit o poză a lui Jerry West, jucătorul lui Los Angeles Lakers. De atunci, o tot privim!
Nu mai poate! […]
Logoul NBA, unul dintre cele mai faimoase din lume, a fost realizat de Alan Siegel. În 1969, el a zărit o poză a lui Jerry West, jucătorul lui Los Angeles Lakers. De atunci, o tot privim!
Nu mai poate! Gata! S-a săturat! Îi pică ochii în gură! Dă-o dracului de siglă, are trei luni de cînd lucrează la ea! Da’ ce, e Gioconda? OK, trebuie să iasă ceva de calitate, dar nici chiar aşa! A băut arbori întregi de cafea, a dormit cam patru ore în medie pe noapte, sau pe zi, că nici nu mai ştie, a ras toata producţia de havaneze pe un an…
Uite, aici, da, exact acolo, s-a aşezat şmecherul ăla, John Walter Kennedy, comisarul NBA, picior peste picior. Cel mai sec om din lume. „Alan, să te păzească cine vrei tu dacă nu-mi scoţi ceva miez! Am nevoie de o siglă, de un logo «ţîţă de mîţă». Inteligibil de pe Marte, lizibil de pe Uranus. Să aibă spiritul american în el, dar fără se te agăţi de un jucător anume! Eu zic că nu-i mare brînză, eşti băiat iscusit, te descurci!”. Aşa i-a zis şi l-a apucat, părinteşte, de o falcă. Ura gestul ăsta!
Mister Logo
Ideea era simplă. De fapt, ideile. NBA avea nevoie de o identitate. Pornise la drum cu vreo două decenii în urmă, acum era 1969, dar nu se regăsea. Avea nevoie de un logo şmecher, uşor de recunoscut. Mai mult, nişte nebuni puseseră la cale, de vreo două sezoane, o ligă paralelă, American Basketball Asociation, yankeul de rînd nu mai ştia care e NBA, care e ABA, care… Tot el, Alan Siegel, făcuse şi sigla Major League Baseball, simbolul SUA. Tot el, Alan Siegel, trebuia să creioneze ceva şi pentru baschet. Aşa-i ceruse Kennedy, trebuia să scoată cămaşa pe undeva.
Corect, dar pe unde? N-o putea copia pe cea din MLB. Trebuia să aibă culorile americane, dar să nu se refere la un singur jucător, să nu atragă sute de mii de antipatii, ci milioane de simpatii.
Era vreo 11 noaptea. Muiase degetul în gură, se pregătea să dea pagina din „Sport Magazine”. Citise că Edison, marele Edison, la Menlo Park avea dormitorul chiar lîngă laborator. Nu se ştia cînd îi veneau ideile. Aşa era şi la el la firmă. Aproape că a spart uşa. Găsise!!! Daaa, găsise! Undeva, pe o pagină de stînga, un celebrul jucător al celor de la Lakers se afla în acţiune. Explicaţia foto, simplă: „Jerry West, într-un meci în Madison Square Garden”. Asta era!
Nu-şi mai aduce aminte cum a ajuns la birou, ci doar că tremura. A tăiat cu foarfeca imaginea, a suprapus-o peste culorile din steag, alb, roşu şi albastru. Wow, exact ce-i trebuia! O legendă a baschetului american, în acţiune, cu o mînă pe minge, o chestiune dinamică, verticală, capturînd întreaga esenţă a jocului. Da, se agăţa de o echipă, de Lakers, dar ce jucător era West! Avea nouă ani la echipă, jucase în All Star Game de se săturase, era un simbol, Kennedy nu avea cum să-l refuze…
3 miliarde de dolari a cîştigat liga nord-americană de baschet în 2009 numai din logo-ul NBA
Unul a cerut, altul a realizat, al treilea a fost modelul
Şi Kennedy nu l-a refuzat. A analizat 40-50 de variante, a strîmbat puţin din nas cînd a auzit că e vorba de imaginea unui jucător, dar a dat OK-ul pentru ACEL LOGO. Au mai lucrat pe ici, pe colo, pentru a ieşi ceva unic şi, gata, sigla a pornit la drum! Jerry West, jucătorul celor de la Los Angeles Lakers a fost modelul, Alan Siegel, executantul, Walter Kennedy, cel care a cerut-o. Trei oameni pentru o imagine ce dăinuie de peste 40 de ani, neschimbată. Şi care numai în 2009 a adus trei miliarde de dolari. Da, aţi citit bine!