Cătălin Oprişan

Reînvie personaje de legendă ale sportului. Este un fel de arheolog care dezgroapă poveștile uitate ale arenelor

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cătălin Oprişan
Da’ el de ce nu e plin de noroi?

Ceasurile arată 14:36 când se purcede la drum. 19 iulie 1900, proba de maraton a Jocurilor Olimpice de la Paris. Pe Sena sunt fix 41 de grade! Cei 14 curajoşi sunt cinci localnici, trei englezi, trei americani, doi suedezi şi […]

...

„Nita” – doamnă pe stradă, bărbat în echipă

La început, match-urile de football se dădeau sus, pe platoul de la „Artilerie”. Apoi, cu timpul, acolo, în Malaga lui 1920, locul fusese luat de Şcolile Saleziene, unde tinerii sărmani ori abandonaţi găseau alinare, dar obiceiul de a obosi mingea […]

...

„Cursa aceasta năprasnică”

Toată vara trebăluiseră ca să realizeze imposibilul: primul raliu românesc, pe distanţa Bucureşti-Giurgiu şi retur. De fondat se fondaseră pe 5 aprilie 1904, colo, la Otelul „Boulevard”: Automobil Club Român, a şasea instituţie de acest fel din lume.

27 de […]

...

Smaranda Brăescu a Poloniei a fost ucisă la Katyn

La 20 de ani, Janina iubea să cânte, să piloteze şi să „se dea cu paraşuta”. Cei care o cunoşteau spuneau că se pricepea de minune la toate trei, dar, după o perioadă de Conservator, renunţase la portativ.

Fata generalului […]

...

Două sticle de vin pe vârf, la 2.519m

Gustavo Schulze se trăgea din Orizaba, Veracruz, Mexic, acolo unde al său tată se iubise c-o localnică. Studiase la Munchen, parcase la Leipzig, cu doctorat la Institutul Geologic de aici. Se căţărase, de mic, pe munţi, asta făcea şi acum, […]

...

Barbu Bellu, cel cu automobelu’

Primul posesor de autovehicul din România a fost baronul ce a donat comunităţii 28 de hectare pentru faimosul cimitir. Vreme de şapte ani, un Peugeot de 4 CP a umplut Bucureştiul de zgomot…

E fum, fum gros de havană la […]

duminică, 16 octombrie 2011, 11:00

Primul posesor de autovehicul din România a fost baronul ce a donat comunităţii 28 de hectare pentru faimosul cimitir. Vreme de şapte ani, un Peugeot de 4 CP a umplut Bucureştiul de zgomot…

E fum, fum gros de havană la “Capşa”. Muşterii, buluc. Grigore,patriarhul locului, e în culmea fericirii. Tocmai ce a venit de la Paris, unde a luat medalia de aur. Şi-a chemat toţi prietenii şi s-au pus pe chefuit. Uite-l pe Pake Protopopescu, primarele. De-a dreapta sa stă Alexandru Marghiloman, cel mai mare băutor de cafea. “Domnilor, aş vrea să vă cer povăţuiala într-o istorioară ce nu-mi dă pace de niscavai vreme. Vreţi să urcăm puţin, la loc cu linişte?”

A vorbit Barbu Bellu, boier aromân de neam nobil. E absolvinte de Drept, judecător la Tribunalul cel Mare, fost Ministru al Culturii şi al Justiţiunii. CÎND MONSTRUOASA COALIŢIE L-A-NDEPĂRTAT PE CUZA, S-A RETRAS DIN POLITICHIE. E boierul care-a cedat 28 de hectare din grădina sa pentru cimitir…

Peugeot şi Serpollet vin în Micul Paris

“Aş vrea să mă consultez cu înţelepciunile voastre. La Paris, domnii Armand Peugeot şi Leon Serpollet au creat un fel de trăsură cu motor, automobil îi spune. Doresc să aduc această invenţie aici, la Bucureşti, dar nu ştiu ce-ar spune oamenii. Să nu crează că voiu a epata, într-o urbe în care mulţi sunt nevoiaşi…” Vorbeşte Protopopescu. “Dragă domnule, invenţiunea asta e un pas firesc în evoluţiune. Va putea înlocui caii, vom ajunge mai repede la treburile noastre. Ad-o aici!”

18 kilometri pe oră!
Şi, în toamna lui 1889, Barbu Bellu, baronul Barbu Bellu, aduce pentru prima oară în Capitală, pentru prima oară în oraşul lui Bucur, întîiul automobil. E UN PEUGEOT CU PATRU LOCURI, TOT ATÎŢIA CAI PUTERE. Unii-ş fac cruci largi, alţii cască ochii mari, iar Bellu prinde 18 km/h. Lîngă Tour Eiffelul proaspăt ridicat, Peugeot s-a găsit cu Daimler şi, împreună, au echipat “minunea” cu motor cu explozie. Dăscălimea, popa şi moflujii ies pe străzile pietruite, iar botezul vine logic. “E o trăsură cu patru locuri”, se aude peste tot. Sînt doar una, doua, trei…patru astfel de modele în toată lumea, iar unul e aici, în Micul Paris. Portbagajul e în faţă şi însemnează, de fapt, o geantă. Umbrela pentru ploaie e la locul ei, avem faruri, un levier lung pe post de frînă, transmisia se face cu lanţ, ca la bicicletă, zgomotul e destul de mare, dar ce mai contează? Nu există un organism care să înscrie maşina, dar, parcă, nici asta nu e prea important. Oricum era singura!!!

ŞAPTE ANI VA UMBLA BARONUL BELLU CU EA PE STRĂZI. La moartea sa, în 1900, ziarele vremii aveau să scrie. “Se stinse Baronul Bellu, cel cu automobelu’”.

Peugeot 1892

 Cu un astfel de Peugeot (model din 1892) colinda Baronul Bellu Bucurestiul…

Comentarii (28)Adaugă comentariu

aLiN (2 comentarii)  •  16 octombrie 2011, 11:57

Catalin , frumoase materiale realizezi … Spor la cat mai multe …

DD (1 comentarii)  •  16 octombrie 2011, 12:23

Felicitari ! Un articol superb…..in nota ta ! Jos palaria !

autholycus (3 comentarii)  •  16 octombrie 2011, 12:23

bravo ma cataline . tu ai har de povestitor .

Horia Caplea (1 comentarii)  •  16 octombrie 2011, 12:52

cele mai frumoase articole tu le scrii, da` ma oftic ca ne dai cu portia asa, cate unul pe saptamana :)) poti sa ne dai si mai mult ca sigur nu ni se apleaca

sandu barcelona (40 comentarii)  •  16 octombrie 2011, 13:11

Bravo nea Oprisene, frumos ca de obicei

Cri (2 comentarii)  •  16 octombrie 2011, 13:17

Respect, domnule Catalin, va urmaresc permanent la B1TV si consider ca participati / faceti unele din cele mai bune emisiuni de televiziune din Romania. Ca scrisul, de asemenea, le aveti…
Felicitari, tineti-o tot asa !

durden (109 comentarii)  •  16 octombrie 2011, 16:18

:)) vad ca esti in forma si cand nu te legi de sport.sau poate ca fiind vorba de o masina,intra la categoria sport.oricum,ma bucur ca pot citi mereu ceva diferit aici si pot afla lucruri noi.

freshu (32 comentarii)  •  16 octombrie 2011, 17:09

excelent ca de obicei

WW (1 comentarii)  •  16 octombrie 2011, 18:43

Masina nu e asta bati campii si povestesti ce vezi in poza.

arman (1 comentarii)  •  16 octombrie 2011, 20:59

pacat ca ne face familia becali neamul de ras. gojdu, saguna, bellu, minovici si f multi altii n-ar suporta sa vada asemenea fanfaron care le pateaza memoria. avem in istorie sute de armani care au donat sume mult mai mari decat va avea vreodata neamul becali la un loc (sina, dumba etc), ale caror donatii dainuie si azi in viena, budapesta, atena

Dan (1 comentarii)  •  17 octombrie 2011, 10:05

Mare domn cu troscoleta asta 🙂 Era in pas cu vremurile

Adi N. (3 comentarii)  •  17 octombrie 2011, 12:59

Ne mai descretim si noi fruntile..ca de mitici si arbitrii de rahat ne-am saturat.
Brava Coane Oprisan…sa continui si eu in aceeasi nota.

gima (99 comentarii)  •  17 octombrie 2011, 13:09

bravo tata! felicitari! azi una mai usurica ca data trecuta ne-ai omorit! lacrimi cit cuprinde. sa-ti traiasca bibiloiu!

Danciu (3 comentarii)  •  17 octombrie 2011, 14:18

Acest articol genial are doar 10 comentarii? Precis restul pana la 100 sunt cenzurate si apar doar aplaudacii.

patrick64 (2 comentarii)  •  17 octombrie 2011, 18:03

Lectie de istorie ! Multumim .

Bibi (213 comentarii)  •  17 octombrie 2011, 22:28

Catalin, multumesc !

kom (9 comentarii)  •  18 octombrie 2011, 8:56

BRAVO TATA….ESTI PREA BUN PENTRU ACTUALA GENERATIE DE JURNALISTI……SCRIE TATA O CARTE SI UMPLE-TE DE FAIMA …SA NE TRAIESTI CA NE TREBUIESTI…TE CITESC DIN OCCIDENT SI DE FIECARE DATA APRECIEZ CALITATEA PENITEI TALE…RESPECTELE MELE

simplu_suporter (8 comentarii)  •  18 octombrie 2011, 13:51

mai taica, tu scrii bine si cu grai. da’ cu monstruoasa coalitie dadusi in gard. cam cel mai bun lucru vreodata in istoria amarastenelii noastre a fost sa ajunga sa ne guverneze un neamt, ca sa ajungem si noi mai repede la mamica europa (vezi ce zice nentu djuvara, tot neam de machedon nobil). apoilea, concluzia mea sarcastica e ca fita in tara asta e mult mai veche decat ne-am da noi seama. auzi unul din patru din lume! pai ce au unii pe la dorobanti… hait, si te-am pupat flacau luminat.

Luci (3 comentarii)  •  18 octombrie 2011, 14:00

@Danciu comentarii nenumarate fac pe net cei care inteleg putin din cele scrise aici … si daca tot am scris, felicit si eu autorul

cristi (1 comentarii)  •  18 octombrie 2011, 20:55

pe vremea aia mai insemnam si noi ceva…….

razvan (4 comentarii)  •  18 octombrie 2011, 21:12

FELICITARI PENTRU ARTICOL!!!!

ROMICA (4 comentarii)  •  19 octombrie 2011, 8:34

Multumim pentru articol ! Toate urarile de bine, asteptam saptamana urmatoare:), pentru un nou articol;)

dan (1 comentarii)  •  19 octombrie 2011, 20:23

poza e la misto cataline?? in poza este un V2 cu 2 cilindrii si 2 cai putere..masina pe care o descrii tu este aici : http://peugeot.mainspot.net/hist03.shtml..in rest ca de obicei interesant..uneori am impresia ca vii din vremurile alea..asa de bine povestesti..felicitari

Tatu (3 comentarii)  •  20 octombrie 2011, 2:55

Prima masina Peugeot a fost fabricata in 1891, insemna ca baronul (habar n-aveam ca existau baroni in Romania) conducea in 1889 un prototiptil.

al (17 comentarii)  •  20 octombrie 2011, 13:11

felicitari pentru articol …foarte tare

blu (1 comentarii)  •  22 octombrie 2011, 0:26

BARBU BELLU A FOST STRA-STRA BUNICUL MEU !

Red (1 comentarii)  •  22 octombrie 2011, 7:16

Foarte interesant, bravo. Asa timpuri , asa oameni. La vremea aceea, ajungeau aici ultimele cuceriri ale stiintei, acum numai rable rasuflate Q si X cu multi cai inutili si contemporani cu baronii analfabeti actuali.

Parfum de secol 19 | File de Lumina (77 comentarii)  •  3 august 2014, 23:10

[…] Text de Cătălin Oprişan […]

Comentează