Cristian Geambaşu

Jurnalist box-to-box, de 25 de ani mereu în echipa ideală a presei de sport. Respectat, temut și foarte apreciat. Întotdeauna la obiect, tăios, fără ocolișuri

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Cristian Geambaşu
România nu este o echipă!

Radicevici, Grbici, Mehmedovici. Pe bancă, Kim Rasmussen. Cunoștințe mai vechi, adversare mai noi. În zi bună, Muntenegru poate bate pe oricine. Dovadă victoria cu Norvegia la distanță de 5 goluri. România are nevoie tot de o victorie la măcar 5 […]

...

Taci!

Asistăm de niște ani la o degradare alarmantă a relației jucător-antrenor în tenis. Poate ar fi și mai potrivit să spunem jucătoare-antrenor, fiindcă majoritatea copleșitoare a situațiilor provin din tenisul feminin. Antologica secvență în care Sorana Cîrstea îi cere arbitrei […]

...

Cine este cel mai mare adversar al naționalei României?

Calculele hârtiei indicau naționala masculină de handbal a României favorită în dubla întâlnire cu omoloaga din Kosovo. Incredibil, mai există așa ceva! Naționala Kosovo este una dintre puținele reprezentative în fața căreia România mai poate fi considerată favorită. Ca să […]

...

Dinamo pe modelul Barcelona

Totuși, modelul propus de asociația DDB este inspirat din organizarea unor cluburi ca Barcelona.

Lucrul esențial în acest tip de conducere este absența unui patron, a unui privat care face doar ce îl taie capul. În cazul unor entități ca […]

...

Acești doctori care îl enervează pe Marica

Hai că nici LeBron James nu ar fi zis-o mai bine decât Ciprian Marica! „Ne-am săturat de ăștia scoși în față să bage groaza în populație” este o frază-manifest a zilelor pe care le trăim și numai un om cu […]

...

Poziţia nefirească a copilului

Copilul nu mai este demult copil, mama şi-a depăşit cu mult atribuţiile de mamă. Copilul tomnatic a omorît un copil-copil, pe care l-a lovit cu maşina lîngă o benzinărie, în timp ce se luase la întrecere cu un cetăţean care […]

marți, 5 martie 2013, 6:39

Copilul nu mai este demult copil, mama şi-a depăşit cu mult atribuţiile de mamă. Copilul tomnatic a omorît un copil-copil, pe care l-a lovit cu maşina lîngă o benzinărie, în timp ce se luase la întrecere cu un cetăţean care avea la rîndu-i o maşină puternică. Atît de puternică în mîinile domnului de profesie şantajist şi de formaţie canalie calmă încît să ducă un raliu pe şosea cu obstacole minore pe două picioare, posesoare de inimă şi una bucată viaţă.

Peisajul este completat cu poliţişti severi pînă la primul telefon al şefului, o mătuşă cu tuşă de codoaşă, un tată de decor, dar bine intenţionat, ca şi mămica. Plus o iubită demoralizată de lupta cu microbii şi cu spermatozoizii liberi ai iubitului copil tomnatic.

„Poziţia copilului” are subiect şi predicat, ceea ce nu este puţin lucru într-o lume cinefilă şi cinedoctă căzută în idolatria filmelor haneke-iste, mungiiste şi hiperrealiste. „Poziţia copilului” are tensiune, personaje puternice, emoţie reală şi calitate interpretativă. Luminiţa Gheorghiu domină tiranic distribuţia, aşa cum o face cu odrasla din film, dar lîngă ea se aşază cu graţie Ilinca Goia, foarte, foarte convingătoare şi expresivă în rolul lui Carmen, iubita tînărului de vîrsta a doua, atent jucat de Bogdan Dumitrache.

Ce mai are „Poziţia copilului”? O violenţă de limbaj gratuită şi demonstrativă, posibilă defulare a unei copilării discutabile a tandemului scenarist-regizor, care regizor este şi scenarist. Obscenităţi extreme, greu de întîlnit în orice mediu familial. Acel „Te f…t în gură!” al fiului către mamă (care în prealabil fusese informată că este oligofrenă) a fost cireaşa de pe un tort care nu avea nevoie de un asemenea ornament. Şi pentru că noi, cinefilii români, sîntem născuţi în zodii blînde, am putut înţelege toate replicile actorilor graţie subtitrării în limba engleză.

Nefiind o persoană cu înaltă calificare în ale cinematografiei, m-aş fi aşteptat la un final mai puţin sec al filmului. Nu la un happy-end, nici la un sfîrşit în registru epic. Doream un final care să îmi sugereze şi altceva decît remuşcare, remuşcare şi atît. Zic şi eu. Un final posibil era cu fiul care îşi chema mama la vorbitor. Lipsit de libertate, dar cu libertatea de a face primul gest de recîştigare a afecţiunii celei care i-a dat totuşi viaţă fără să fi fost în momentul procreerii atît de obsedată de entropia spermatozoizilor trimişi la luptă de tatăl-cîrpă. Vedeţi, aşadar, că filmul m-a prins, fie măcar şi la nivelul derizoriului căutat cu lumînarea al limbajului.

Altfel, premiera ca eveniment a fost un fiasco absolut. Nu a fost o premieră, ci o proiecţie. Accesul în Sala Mare a Teatrului Naţional a fost anevoios, sponsorul BMW-ul a prezentat nu un spot publicitar, ci un scurtmetraj, iar prezentarea peliculei a fost asigurată de un discurs banal al lui Cristian Ţopescu. De ce Cristian Ţopescu? Nu ştiu, de ce nu? Finalul a fost marcat de aplauze meritate pentru film şi actori şi de un discurs prolix al prăducătoarei Ada Solomon, îmbrăcată în nişte şalvari care nu o avantajau deloc. Motiv pentru care regizorului Călin Peter Netzer, totuşi personajul fundamental al întregii desfăşurări, nu i-a rămas decît să citească un lung pomelnic de maşinişti şi machioze care au umplut la refuz scena.

Finalul meu este la fel de sec ca al filmului. Nu ştim să celebrăm şi nu vrem să învăţăm a organiza evenimente. În rest, eu m-am simţit bine. Ca la o serbare la căminul cultural, urmată de o proiecţie la care publicul aplaudă să înceapă mai repede filmul. Lucru care s-a întîmplat, pe bune!, şi la Naţional.

Comentarii (11)Adaugă comentariu

janpitesti (111 comentarii)  •  5 martie 2013, 19:32

timpurile se schimba mereu.depinde de noi insine sa ne fie bine pe viitor.speram sa mai vedem fotbal de calitate ka pe vremea lui dobrin si hagi..

tot eu (2 comentarii)  •  5 martie 2013, 19:35

Chapeau pt articol pana la monentul cand iti dai cu parerea despre finalul filmului.
Sa ma explic.
Noi, cititorii vostrii, va citim articolele si, cu multe dintre ele, nu suntem de acord. Dar, cum nu putem scrie noi in locul vostru, va citim si atat. Asta, nu inseamna ca, daca va citim, suntem pe deplin de acord cu punctul vostru de vedere. Insa, tot in acelasi timp, nu intervenim si nici nu ne dam cu parerea cum am fi incheiat, noi, cititorii un anumit articol scris de voi.
Asadar, bine descris filmul dar atat. Tin sa precizez ca, daca cineva ar dorii sa te intrebe cum ai fi incheiat tu filmul, sunt sigur ca ar face-o…aici pe blogul tau….sau la o bere, dar nu cred ca, dpdv profesional, iti poti da cu parerea despre sfarsitul filmului (sau al une carti etc.etc.)
In rest, sa auzim numai de bine.

dreamtheater (15 comentarii)  •  5 martie 2013, 20:39

filmele romanesti sufera de lipsa de dictie. asa ca-scrisul mai sus!

GENU (54 comentarii)  •  5 martie 2013, 22:03

CTP, d-ra Andries, acum si dvs. Va chinuiti sa faceti filmul romanesc sa depaseasca anonimatul. Lipsa cronica de valoare.
Scenarii stupide impanate cu grobianism. Belsug de prostie triumfalista din partea unor baieti cu temele nefacute, dar cu nasul in stratosfera. Ratacitul de prin cinematografe se simte penibil daca e cu prietena lui. Valul de grasime al monomaniei vreunui pitecantrop, pe care viata nu l-a iubit, se revarsa peste ei de pe ecran. Non stop.
Afara de Nae Caranfil, un regizor cu mult sub Pupi Avati, de exemplu, restul sunt niste wrestleri ce se lupta in namolul gandirii. Nici Caranfil n-a facut vreo capodopera, e un tip de nivelul nostru-caldut. Dar e decent.
Banuiesc ca patriotismul prost inteles va fac si pe dvs, si pe cei de mai sus sa impartiti filmul in doua-film si film romanesc. De aici si masurile diferite de apreciere. Cu cei de-afara criticul roman de film e necrutator, vede numai pete in soare. Mi-aduc aminte de aprecierile dnei Voda la adresa „Underground”-ului lui Kusturica. Era vorba de Festivalul de la Cannes din ’94 sau ’95. I se parea poliloghios si necomestibil. O ciudatenie. Pintilie, insa, cu „Salata” sau „O vara de neuitat” a extaziat-o. O apreciez pe dna Voda, este un om de tv excelent, si inteleg si faptul ca lumea filmului romanesc e mica, dar cu orgolii mari. Dar cele doua masuri trebuie sa dispara. Nu exista decat arta. La fel cum exista doar fotbal. Uitati-va cat de repede se dateaza orice „succes” romanesc din domeniul cinematografic-„Hotel de lux” al lui Pita a lua marele premiu de la Venezia. Cine se mai uita la el? Nimeni. Excentricul cautat al lui Mungiu & Co va avea aceeasi soarta. Si asta pentru ca nu le spune nimeni adevarul. Ca-n povestea aceea cu regele gol.

mandeal (12 comentarii)  •  6 martie 2013, 8:26

o „spoilereala” se anunta, de obicei din capul locului.
filmul e bun.

GENU (54 comentarii)  •  6 martie 2013, 11:05

E si vreunul prost? Eu n-am auzit. Numai capodopere.
Faceti doar o mica comparatie cu alte filme din Est-„Everything is illuminated” sau „Camionul rosu verde”[ sper ca am redat bine culorile-filmul e sarbesc] Spun asta deoarece mereu, cred, picam in capcana separatismului cinematografic. Noi jucam intr-o liga speciala, numai a noastra. De aici si subiectivismul in aprecieri. Daca facem comparatii cu Sergiu Nicolaescu si alte trasnai sigur ca e bine. Orice e bine. Dar asta e de ajuns? Maine poimaine o sa iesim din perimetrul ideal al premiilor, care se vor duce la alti nevrotici socialisti din lumea a treia. Sud-americanii ne bat de la distanta-Mereilles, de pilda. Atunci ce-o sa mai facem? Ne specializam pe incesturi? Ar fi o idee, nu-i asa?

GENU (54 comentarii)  •  6 martie 2013, 11:37

Doar un singur lucru. Ceea ce i-a lipsit filmului romanesc dintotdeauna, personajelor sale, a fost inteligenta emotionala. Grobianismul cinematografului actual e doar o veriga a lantului. Unul foarte lung. De fapt, singurul personaj principal din istoria cinematografului postbelic de la noi a fost Maria Sa Mitocanul. Si in tot spectrul cultural-politic-sportiv e la fel…

Jules (1 comentarii)  •  6 martie 2013, 22:25

Spoiler alert!!!

ovidiu_3003 (644 comentarii)  •  7 martie 2013, 8:19

La filmele romanesti nu merita sa te uiti …sunt atat de slabe incat n au grad de comparatie …

catalin (1 comentarii)  •  11 martie 2013, 20:54

comentez azi 11.03 2013 la ora 20.30 in timpul emisiunii contraatac de la gsp tv,….( emisiune pentru care nu exista un site unde se poate comenta). domnilor moderatori ai emisiunii,am si eu o intrebare pt dumneavoastra:de ce va este frica de dl Siman si nu sunteti lafel de drastici si de intepati ca si cu alt invitat? rusine dm Giambasu ,va apreciez mult ,sunt unul care va citeste si ultima virgula scrisa de dv si va asculta si stranutul din emisiuni ,dar dati dovada de o nepasare si de o frica si de o sclavie fata de Siman mai rau ca baietii astea.Cocolositii pe tilhari domnilor ziaristi!
Cum puteti vorbi si cum puteti tine palma unui asemenea om ,cind sunteti considerati o mare putere in stat si va si suparati cind nu va recunoaste cineva asta ; omul asta recunoaste in fata unei tari intregi ca a falsificat anumite acte si ca este un infractor si voi in loc sa sesizati dna-ul ca niste cetateni model il lasati sa se balacareasca in direct 40 de minute. Foarte bine v-ati ocupat de acest invitat parca a-ti fi Nasu cind facea emisiune cu Basescu.
halal tara ,halal popor ,ne meritam soarta de tradatori ,hoti,infractori si lingai,…. si ne miram ca nu ne vrea europa liberi printre ei,…pai noi ca si popor si educatie din generatie in generatie ar trebui sa nu umblam liberi nici prin propria casa.Suntem lipsiti de demnitate ,de ce nu avem curajul sa vorbim fata in fata leschis cu un astfel de om ca dm Siman.Foarte bine dm Giambasu NU AVETI NICI O REACTIE .FELICITARILE MELE

coach hand bag cleaner vinegar (1 comentarii)  •  22 august 2017, 2:15

WONDERFUL Post.thanks for share..more wait .. ?

Comentează