Se prăbuşesc lecţiile lui Arafat
După Colectiv, şeful DSU ne-a învăţat că "statul român funcţionează". După al patrulea EC-135 căzut, ne învaţă că elicopterele zboară
Patru dintre cele opt elicoptere EC-135 cu care a operat SMURD până acum s-au prăbuşit. Ultimul, în Republica Moldova. Patru oameni au murit. Totalul victimelor a ajuns la 12.
După Colectiv, am aflat că ambulanţele SMURD din Bucureşti nu sunt dotate cu GPS. Acum aflăm că elicopterul căzut în raionul Cantemir nu era dotat cu radar meteo. „Un astfel de dispozitiv prinde conturul norilor, pilotul putea să vadă zona care era cu vânt şi cu ploaie pe traiectul lui”, a explicat un specialist în aeronautică, pentru Gândul.info.
Secretarul de stat Raed Arafat susţine că radarul meteo poate fi suplinit de ochii şi urechea internă a pilotului. Eventual şi de încheieturile sensibile la schimbarea vremii. „Dacă pilotul sesizează că nu sunt bune condiţiile pe care le are în faţă, el decide dacă abandonează misiunea. E decizia lui „, a spus şeful DSU. Cum sesizează pilotul condiţiile, e treaba lui.
Model cu probleme
Producătorul elicopterelor, Eurocopter România, a avertizat încă din 2013 despre unele probleme ale modelului EC-135. Era vorba de senzorii care citesc nivelul de combustibil, conform unei anchete publicate de Romaniacurata.ro. Sursa citată notează că acest model are o reputaţie bună ca siguranţă: 41 de prăbuşiri la o mie de exemplare livrate. 4 la sută, adică. În cazul SMURD, însă, rata de prăbuşiri tocmai a atins 50 la sută.
Cei care salvează vieţi urcându-se într-un EC-135 al SMURD îşi joacă viaţa la ruleta rusească. De fapt, nu, la ruleta rusească ai şanse mai bune, pistolul nu e pe jumătate încărcat. Dar e şi un pic de speranţă în marea de risc. Domnul Arafat promite, în numele Guvernului, că statul va avea grijă de familiile victimelor din Moldova.
Încă „o lecţie învăţată”, cum ar spune „tatăl” SMURD-ului. Alte sicrie didactice, pentru emanciparea şefilor DSU. Câte lecţii mai sunt? Exact patru. Deocamdată. Ministerul Sănătăţii are din 2011 un contract-cadru cu Eurocopter, pentru livarea altor aparate de zbor.
„În astfel de momente rămânem fără cuvinte şi fără răspunsuri”, a declarat Arafat. Fireşte că rămânem fără răspunsuri, dacă amânăm întrebările până când rata prăbuşirilor va ajunge la sută la sută.
Salvator pentru imaginea sistemului
Ce va învăţa domnul Arafat din această nouă tragedie încă nu ne-a împărtăşit. Dar putem să presupunem: cu puţin noroc, nimic. La fel ca după primele trei lecţii. Din apelurile la 112 făcute din mijlocul focului de la Colectiv, a dedus, taman pe dos, că e nevoie de „suplimentarea întrebărilor de către dispeceri pentru a se reuşi în limita posibilităţilor formarea unei imagini a situaţiei de urgenţă produse”.
Din transcrierea acelor apeluri, dată parţial publicităţii, rezultă, dimpotrivă, că întrebările erau prea multe. Operatorul aflase şi locul incendiului, şi de câte persoane e vorba. Dar a continuat să întrebe, până când cel care cerea ajutor a rămas fără cuvinte. „E groaznic”, a urlat el. „Altceva?”, a întrebat operatorul. „Altceva?” nu e o întrebare pe care s-o auzi de la 112.
Domnul Arafat a spus că a fost „o experienţă interesantă” să citească aceste transcrieri. El nu ştia cum lucrează operatorii de la 112. Nu ştia nimic despre infecţiile nosocomiale în creştere, deşi a lucrat în Ministerul Sănătăţii timp de şapte ani.
Acum nu ştie de ce cad elicopterele din flota SMURD. „Cei de la Aviaţie trebuie să vă răspundă”. El răspunde de alte lucruri. De ajutoarele de la stat pentru rudele victimelor. De liniştirea populaţiei. De imaginea sistemului.
A doua zi după Colectiv, declara: „Statul român a arătat că funcţionează”. Altceva?
Acum domnul Arafat scrie pe Facebook: „Sunt convins că vom merge mai departe”. Altceva?