Tudor Octavian

Finețea observației și meșteșugul își dau mâna în texte care pot fi citite și la berărie, și la biblioteca Academiei

Biografie completă Toate articolele
Cele mai noi articole de Tudor Octavian
Un articol care nu merge cu sarmale și cârnați

Un fost coleg de la filologie, devenit cercetător lingvist, a alcătuit, în paralel cu sarcinile de serviciu și, s-ar putea spune, în pofida acestora, două tomuri masive, coborând în istorie și apoi urcând “la zi”, cu cele două definiri ale […]

...

Mai bine pe tușă, decât în spital

Dacă arbitrii ar sancționa toate faulturile golănești – din spate, la glezne, la fibră și prăvălirile pe adversar – prin care cei mai mulți dintre jucătorii cu o tehnică precară și cu o genă de maidan a răzbunării, la jumătatea […]

...

Eu, noi și regalitatea

Pentru mine, cel crescut cu o istorie mincinoasă și îmbătrânind în diversiune, toate informațiile privind regalitatea și rolul ei în devenirea modernă a României, au renăscut cu un plus de sens, într-un imens vid afectiv, odată cu reîntoarcerea acasă a […]

...

O corvoadă și o pagubă-n ciuperci: Cupa României

Cu excepția lui Miriuță, condamnat să bată măcar în Cupă, până ce va ști dacă mai rămâne la Dinamo, și a unor echipe din Liga a 2-a, dar și acestea cu niște motivații în afara gloriei sportive, Cupa României la […]

...

Fotbalul cu epoleți de generali și colonei

Că, probabil, așa stau lucrurile în toată lumea. Și că nu e deloc bine să ai păreri foarte apăsate despre generalii și coloneii deveniți subiecții unor scandaluri bugetare, fiindcă orice ar face și ar drege aceștia, e pentru apărarea patriei, […]

...

Dalmaţienii roşii

E posibil să avem un podium și chiar un întreg campionat jucat numai de străini și naturalizați

Permalink to Dalmaţienii roşii
sâmbătă, 24 octombrie 2015, 11:02

Prin anii 1990, un american mi-a explicat diferența dintre comunism și capitalism. Voi, ăștia din Est, nu știți ce să mai faceți ca să produceți, pe cînd noi, Vestul, ne batem capul ce să mai facem ca să vindem.

Omul avea dreptate, cu o corecție în ce ne privește: în cei 25 de ani de tranziție, noi, românii, n-am produs decît haos. Nimeni nu cumpără haos. N-am produs nici măcar fotbaliști pe bandă, ca sîrbii, care s-au prins repede ce mare afacere e comerțul cu picioare talentate.

În meciul cu ASA Tg.Mureș, care se cheamă că-i încă echipa Armatei, la fel cum cu numele Dinamo e încă echipa Miliției, Rednic a început meciul cu 7 străini, schimbînd din aceștia 3, dar tot cu străini. În teren, în cele 90 de minute de fotbal mediocru spre și mai mediocru n-au evoluat decît 4 români, cu posibilitatea ca și aceștia să fi fost înlocuiți de alți patru străini de pe banca rezervelor.

Dacă părerea mea nu contează, există și păreri care contează. Cum ar fi, bunăoară, aceea a publicului: în tribune s-au aflat 2.375 spectatori plătitori, și nici ei ai lui Dinamo toți. Iar dacă nimeni n-a comentat decît ca fapt divers absurdul situației e pentru că regulamentele fotbalului au oficializat absurdul.

Presupunînd că Dinamo mai și naturalizează cîțiva străini, iar cu exemplul lui Dinamo și celelalte formații – inclusiv revelațiile din Pojorîta, Clinceni și Voluntari -,  e posibil să avem un podium și chiar un întreg campionat jucat numai de străini și naturalizați.

Cehov spunea că dacă în actul întîi al unei piese apare un pistol, pînă la sfîrșitul spectacolului el trebuie să tragă. Campionatul nostru e plin de pistoale, majoritatea din comerțul second hand. Cîteva ajung să facă poc, dar cele mai multe fac fîs.

Ioanițoaia crede că ar fi cazul să îndrăznim o naturalizare, două pentru echipa națională. La cîți jucători de culoare are naționala Franței și la cîte chinezoaice cîștigă titluri la tenis de masă pentru Germania, colorarea „naționalei” noastre n-ar mira pe nimeni. Pe cine însă ar fi să naturalizăm ? Nici un străin n-are constanța unui Raț, iar de alde N’Doye e plină oferta de doi la preț de unul.

Problema nu e că importăm, problema e că nu producem. Ultimii noștri autohtoni exportați așteaptă de la o zi la alta să fie expulzați din China, din Turcia și din Cipru. Viitorul lui Hagi a ajuns pe podium nu fiindcă e o mare echipă. Sînt mici echipele cu care se luptă. Condiția echipei lui Hagi convinge însă de un adevăr care nici n-ar mai trebui dovedit și anume că e mai rentabil să crești juniori decît să imporți ciurucuri și terminați.

Situația străinilor care nu dovedesc mare lucru cînd ajung în teren are o explicație care ar impune o dezbatere abruptă și cu niște consecințe la Federație.

Dacă Steaua, Dinamo și încă alte cîteva echipe au suportat atîtea cacealmale de la samsari e pentru că patronii sînt lesne de păcălit. Sînt prea fuduli să realizeze evidențele. E destul să-i lingușești, lăudîndu-le priceperile în fotbal și, gata îmbătați cu lauda slugarnică a țuțărilor și a samsarilor, scot banii și-i plătesc pe de-alde Alcenat și Tade cu 15.000 de euro pe lună.

Haideți să zicem odată și adevărul de răscruce al momentului: Hagi a construit o echipă fiindcă e singurul care o face pe bani munciți și e și singurul care se pricepe la firile și la fibra de fotbaliști. Diferența dintre un Rednic și un Hagi e aceea dintre un chiriaș fițos și un constructor.

Angajații lui Negoiță au tot atîtea motive să-și spună „cîini roșii” cîte are și Negoiță să-i zică echipei sale Dinamo. Aș paria pe faptul că nici măcar Rednic nu e în stare să spună repede și corect numele actualilor Gnohere, Feussi, Ghomsi, Puljic, Mevlja și Essombe, ca să nu mai vorbim de ceilalți Mbsoherre și Wmdgkhere  vînturați doar cîteva săptămîni pe la club.

Comentarii (21)Adaugă comentariu

Didnamovistu (1 comentarii)  •  24 octombrie 2015, 12:19

Eu sunt Dinamovist. As dori sa vad in echipa DOAR jucatori romani, dar mi-as dori sa si castigam !
In ultimii 3-4 ani am avut foarte multi jucatori romani in echipa. Erau 9-10 romani in primul 11. Si unde ne-a adus chestia asta? Sa luam zeci de goluri de la diverse echipe (5-2 cu steaua, 6-1 cu Astra etc.) si sa terminam pe locul 7. Jucatorii romani au fite, se cred fotbalisti, nu baga piciorul si nici mari talente nu sunt.
Sunt mult mai multumit sa vad o echipa cu Essombe,Vojnovic,Mevlja,Fai etc. care se bate DE LA EGAL LA EGAL CU ORICE ECHIPA DIN LIGA 1 , decat sa-mi vad echipa umilita in fiecare meci tare.
Iar dovada este chiar de anul asta cand am reusit un egal cu Steaua. Ok, ne-au dominat,n-am iesit din careu, dar au bagat piciorul si au scos un rezultat bun dupa ani de umilinte. Iar echipa chiar pare pe un drum bun.
Da, il prefer pe Gnohere in locul lui Alexe, da, il prefer pe Fai in locul lui Barboianu.

Teodor (1 comentarii)  •  24 octombrie 2015, 12:34

Foarte slab articol, in opinia mea. Principalul vinovat al acestei decaderi totale a sportului romanesc este statul ( nu are sens sa explic, toata lumea stie de ce s-a ajuns aici ). Fiecare club este administrat cum crede finantatorul de cuviinta, cu toata nepriceperea si neprofesionalismul de care dau dovada, iar doar prin asta, suporterii sunt atrasi sau nu sa vina la stadion. P.S. Eu cred ca e bine pt noi ca inca nu am naturalizat nimic, nu cred ca am avea mare nevoie. Trebuie doar marita aria de selectie, avem de unde alege.

Cucurigu (1 comentarii)  •  24 octombrie 2015, 12:42

Si unde e problema??
Joaca mai bine Chipciu, cel care spunea ca nici daca bat cu 40-0 lumea nu e multumita, desi individul nu a dat niciodata 3 goluri pe meci!!?
Venita de la un stelist convins si incorect ca Tudor Octavian, comentariul nu are nici o valoare!!
E chiar, vizibil rau-voitor!!
Dinamo poate castiga titlul numai cu straini!!
Bineinteles nuai daca poate trece de mafia instaurata de ciobanul guyencist in fotbalul romanesc!
Altfel, nu!

rossi_kobe_ronaldinho (1 comentarii)  •  24 octombrie 2015, 12:45

Sunt un fan dinamovist,plecat de mult din tara,din fericire Dinamo este printre putinele echipe care produce tineri romani,din pacate ii vindem prea repede fara ca ei sa fie pregatiti pentru strainatate si fara sa fi obtinut vreo performanta la Dinamo.Oricum un proiect de lunga durata la Dinamo,ar fi aratat ceva de genul.Nica,Grigorie,Stefan Radu,Ropotan,Torje,Marica,Alexe, Moti jucatori plecati devreme, plus Marc,Filip,Anton,Rotariu,Nedelcearu,Matei ,un antrenor cum ar fi Cosmin Contra,un director sportiv ca Giani Kirita ,presedinte Ionut Lupescu si cu siguranta altele erau rezultatele in ultimii 8 ani irositi cu stranieri fara valoare care nici macar nu stiu ce inseamna Catalin Haldan sau rivalitataea cu Steaua

Ardelenescu (1 comentarii)  •  24 octombrie 2015, 13:40

ASA inseamna Asociatia Sportiva ARDEALUL, nu armata.

WAX (11 comentarii)  •  24 octombrie 2015, 13:49

la noi doar un Demolari,un Wesley,Beto,Traore,spadacio,Milanov,Adailton.Temwanjera,Milisavllevici,Fatai,Kuciak si inca vreo cativa ,doar astia au mai demonstrat ceva in fotbal.in rest mada in china…

Maxentiu (1 comentarii)  •  24 octombrie 2015, 13:56

Subscriu! Pe vremea cind inca mai tineam cu Dinamo erau doar 3-4 straini in tot lotul, si aia adusi mai mult de culoare. Ii tin minte si acum pe Delwarte, Meride, Okunowo – gafele lor faceau deliciul (si exasperarea) tribunelor. Acum, nici nu ma mai obosesc sa retin numele tuturor petardelor care vin si pleaca de la echipa.

marcelp55 (1 comentarii)  •  24 octombrie 2015, 14:13

Pentru că sunteți stelist, bine ar fi să vorbiți mai mult de FCSB, sau cum se mai numește echipa pe care o susțineți… ați susținut-o …. nimeni nu mai știe.

crixus (1 comentarii)  •  24 octombrie 2015, 16:36

Cu ce e de vina ba Rednic ca Rotariu nu misca nimic, ca Matei din 3 centrari greseste 4 si ca Gavrila intra in teren doar ca sa faca figuratie ? Nu a primit Serban destule sanse ? Nu am avut vedete gen Lazar, Alexe si Tucudean ? Cu tot respectul, sunteti cretin ? Ce nationala mosule, ca acolo au acces numai domnisoarele de la Steaua sau epavele impresariate de albanezi !Acolo jucatori ca Andrei Marc nu au ce cauta, Puscas, Stefan Radu, asemenea. Gnohere ala cu 90 de kile e mai atacant decat Alexe si Tucudean la un loc. Si care e legatura cu Hagi, wtf ? Ala e mai antrenor decat Rednic ? In ce dimenisune ? Atata timp cat isi pune fetita capitan si la fiecare sut deviat in gol va scapatri pe voi si il dati ca viitor capitan la nationala nu asteptati sa priviti cu seriozitate. Astfel de comparatii nu se fac: Rednic vs. Hagi. Este cea mai pura dovada de penibilism. Da frate, aia din Antigua joaca fotbal si noi ne batem in Centru Vechi cu tarfele, problem ?

Problema este urmatoarea: veti avea destul sange in instalatie sa imi publicati comentariul, ca dovada de libertate a exprimarii ?

Alex68 (2 comentarii)  •  24 octombrie 2015, 19:22

Oricand ai scris despre Dinamo nu am citit macar un singur editorial in care sa fie ceva de bine despre aceasta echipa. Sincer, esti caporal???

boca (2 comentarii)  •  24 octombrie 2015, 21:42

asa e

boca (2 comentarii)  •  24 octombrie 2015, 21:43

am zis ca asa e

Bubucul (8 comentarii)  •  24 octombrie 2015, 22:03

Foarte frumos! Trist, dar adevărat!

danilaole (1 comentarii)  •  25 octombrie 2015, 0:17

ca un jucator roman sa fie cit decit bun de mic trebuie sa bata obiectul pe un teren si cu antrenor nu taximetrist

VictorNeculae (1 comentarii)  •  25 octombrie 2015, 1:03

Domnul Tudor Octavian ar trebui sa se ocupe de altceva, nu de scris articole despre fotbal Lui totul ii pute in tara asta.

Bozo (3 comentarii)  •  25 octombrie 2015, 2:11

Articol scris din auzite si nu ‘pe vazute si cunoscute”.
Echipa lui Hagi deocandata nu propune prea multi jucatori ‘construiti’ de Hagi.
De fapt echipa chiriasului fitsos propune mai multi jucatori tineri si chiar crescuti la club…Nedelcearu, Popescu, Filip, Rotariu, Matei, Gavrila, Serban sunt cativa dintre tinerii de la Dinamo. Iar la Dinamo vin din spate copii si mai talentati, vezi un articol de azi pe gsp despre Magureanu. Ca medie de varsta Dinamo si Viitorul sunt cele mai tinere loturi din Liga 1.
Doi la mana, strainii adusi de Rednic la Dinamo sunt pe zero lei, pentru ca pe timp de insolventa nu aveau voie sa cumpere. Din cate cunosc, Hagi la Viitorul da salarii mai mari decat la Dinamo. Si Viitorul are straini in echipa.
Desigur ca Hagi si viitorul au presa mult mai buna si drept urmare dau impresia ca propun tineri de mare valoare si ca e o echipa frageda ce produce rezultate. Insa pentru moment echipa lui Hagi nu prea propune tineri de mare perspectiva. E o constructie ce il are in fatza pe baiatul lui Hagi, jucator mediocru dar umflat de presa servila. In rest batrani si oaste de stransura precum Cernat, Banel, Munteanu, Albut, Mitrea… Asa ca afara e vopsit gardul daca analizam lucid si nu emotional si dupa ureche.
Iar Rednic chiar e constructor si a facut din rahat bici. Poate ca foloseste si caramizi din import, dar ce sa faca daca marfa autohtona e de slaba calitate si supraevsluata ?

GTP (1 comentarii)  •  25 octombrie 2015, 3:39

„“Haideți să zicem odată și adevărul de răscruce al momentului: Hagi a construit o echipă fiindcă e singurul care o face pe bani munciți și e și singurul care se pricepe la firile și la fibra de fotbaliști. Diferența dintre un Rednic și un Hagi e aceea dintre un chiriaș fițos și un constructor.”

Haideti sa zicem odata si adevarul de rascruce al momentului: esti un batranel care a tinut umbra degeaba pamantului atatia ani, un pseudo-jurnalist de doi bani care in orice tara respectiva din vestul Europei ar fi doar un cersetor la colt de strada. Cand scrii asemenea enormitati te descalifici din start ca jurnalist, chiar si ca om. Vrei sa stii care e diferenta dintre Rednic si rejele analfabet? Unul din ei e antrenor cu trofee castigate, altul e un blatist ordinar care si-a tinut mizeria de echipa de la Ovidiu in liga 1 cu blaturi pe banda rulanta timp de vreo 3 sezoane. Dinamo are 3 dintre cei mai buni jucatori romani la momentul activ: Andrei Marc, Steliano Filip si Paul Anton. Dar niciunul nu este bagat in seama de selectioner pentru ca selectionerul e un general analfabet pesedist stelist. Asadar, din moment ce avem 3 jucatori foarte buni pentru nivelul nationalei care nu-s bagati in seama, cu ce te afecteaza pe tine pseudo-jurnalistule ca Dinamo foloseste jucatori straini?

florin (1 comentarii)  •  25 octombrie 2015, 8:32

Referindu-ne strict la prezenta jucatorilor straini din echipele romanesti, as vrea sa-l rog pe semnatarul articolului sa arunce o privire si spre primul 11 al Barcelonei ( 6-7 stranieri), al Realui( 9 ! ), Bayern Munchen (7-8), iar exemplele pot continua lejer. Si nu cred ca putem compara scolile lor de fotbal cu ale noastre ! Asa ca, hai sa nu bagam toate ciurucurile in echipe, doar pt ca sunt romani.

sa.ne.plangem.de.romania (1 comentarii)  •  25 octombrie 2015, 11:26

Da, Dinamo poate castiga titlul, chiar daca e pe 5 in clasment, iar intr-o singura etapa poate ajunge exact acolo unde a terminat si anii trecuti. Da acum joaca mai bine, se aglomereaza mai bine pe linia portii, asa nu are cum sa ajunga mingea in poarta. Da acum mai e si norocul de partea lui Dinamo. Din jumate de ocazie intra o minge tarata in poarta. Diferenta e ca salariile sunt de 2-3 ori mai mari la cei de acum fata de cei de atunci. Dupa cati straini au venit „managerii”?

GOGOBERIDZE (11 comentarii)  •  25 octombrie 2015, 17:59

Ce-ar fi daca i-ati naturaliza si pe acestia: Ianis,Putzaru,Mamele si Tarnacop?Ne-am pute mandri cu ei la Paris,insa nea Puiu trebuie sa pupe si icoana cu Arsenie Boca facuta in China,face minuni!

Marcel (4 comentarii)  •  26 octombrie 2015, 14:30

Corect! Doar ca Dinamo nu e singurul club care nu produce nimic, e doar o oaie dintr-o turma intreaga…

Comentează